Brigsby Bear (2017)

Komedie / Drama

geregisseerd door Dave McCary
met Kyle Mooney, Mark Hamill en Claire Danes

Brigsby Bear Adventures is een low-budget tv-show voor kinderen die geproduceerd wordt voor een publiek van slechts één persoon: James. Als de show abrupt tot een einde komt beseft James dat alles in zijn leven een grote leugen is. Hij zal moeten leren omgaan met de realiteit van een nieuwe wereld waar hij niets van weet.

avatar van nognooit
Tof gemaakt en een goed concept, maar de uitvoering is soms net te makkelijk (en in het geval van de explosie waarbij direct de politie aanwezig is in de middle of nowhere lachwekkend wat volgens mij niet de bedoeling was). Dat is jammer, want het concept bied een hoop interessante mogelijkheden, zowel op dramatisch als humoristisch vlak en beide vlakken worden onvoldoende benut.
Alsnog een leuke film, waar zoveel meer in had kunnen zitten.

Lief, klein en fijn.

Kyle Mooney schreef ook het script, The Lonely Island produceerde en Samberg kreeg zelf nog een klein rolletje. Toch is het een veel ingetogenere film dan je op basis van die elementen zou verwachten. Maar daarom zeker niet minder. Verwacht niet teveel comedy, wel feel-good drama.

Het doet wat denken aan Room, maar dan met een klein beetje fairy dust eroverheen. De aanpassing van James gaat een stuk vlotter dan verwacht, het pure drama wordt zo kundig vermeden en wat rest is een erg schattige film. Enkel naar het einde toe zitten er wat onnodige hindernissen in, had liever gezien dat James en vrienden gewoon nog wat meer aan hun film konden werken.

Visueel erg warm, acteerwerk ook zeker naar behoren, vlot tempo en genoeg momentjes die de juiste snaar raken. Vooral het kampeertripje is een klein maar trefzeker hoogtepunt. McCary toont zich een goed regisseur, al valt de kracht van de opzet hier ook niet te onderschatten. Benieuwd dus wat een volgende film gaat geven.

Erg leuk allemaal, dikke meevaller.

Brigsby Bear. Als je het mij vraagt is het een beetje van alles wat.
De film toont vooral mooie boodschappen in het thema van vriendschap en doorzettingsvermogen.

Toch zit ik op het einde met wat vragen. Waarom is James gevangengenomen? Waarom moest hij naar Brigsby Bear kijken? Wat wilden Ted en April leren aan James wat hij bij een normaal gezin niet had geleerd, en op welke manier speelde hun televisieshow daar een rol in? etc etc.

Al met al leuk verhaaltje die makkelijk wegkijkt. Had wel meer in kunnen zitten.
Krappe 3.5 (7/10)

Goeie film over een jongeman die al zijn hele leven groot fan is van een kinderprogramma op tv. Een originele film met een mooi fish-out-of-water verhaal. Niet bepaald realistisch gebracht, maar wel grappig en ontroerend. Onderhoudend van begin tot eind, en alhoewel deze film wellicht niet dope als shit is, zijn de 3.5 sterren ruim verdiend.

Hoewel ik vroeger gek was met bolke de beer en dus verwachte enige affiniteit met het hoofdpersonage te kunnen voelen werkte dit bij mij niet. Te overdreven en ongeloofwaardig. Enkele aandoenlijke momenten, maar wat overheerst is dat Moody geen volwaardige acteur is die bij dit toch al wat krom verhaal geen mededogen weet los te maken(en trouwens ook meer lijkt op het oudere, onvolwassen broertje van Mike Myers in Wayne's World). Zichtbare pretenties genoeg, maar dat prettige, goede gevoel in je buik waar hier duidelijk op wordt gemikt ontstaat nooit, ook al omdat men zich bij het schrijven van dit script wel een aantal zeer merkwaardige moves permitteerde. Ik haakte definitief af toen die politie inspecteur een fanatieke bijdrage ging leveren aan de film van James(hoe gek kun je het maken?), maar ook het gegeven dat de echte ouders van James hun zoon weloverwogen laten opnemen in een inrichting en enkele momenten later opeens weer vol overgave meewerken aan zijn film, tart de geloofwaardigheid, En dat een zichtbaar ouder persoon zo in de smaak zou vallen bij een aantal wel erg goedmoedige jongeren......te bizar voor woorden, en niet uit het echte leven gegrepen. Jammer dat er enkele goede acteurs verwaarloosd worden met een onbeduidende bijrol. De nog immer zeer getalenteerde Danes duikt kort op als psychiater, en Luke Skywalker speelt in de minieme tijd die hem gegeven is best aardig als de valse vader. De beer is weliswaar los maar beregoed wordt het nergens, zullen we maar zeggen.

avatar van K. V.
Deze iet wat vreemde film eens bekeken en vond het uiteindelijk toch wel een goeie film. Ik zat helemaal in het verhaal en kon me eigenlijk wel boeien van begin tot einde. De cast was ook wel leuk.
De film wordt wel nooit super grappig, maar het had toch een aangename sfeer.
De film zal misschien niet voor iedereen zijn, maar ik vond het wel een aanrader.