Hunt for the Wilderpeople (2016)

Nieuw-Zeeland

geregisseerd door Taika Waititi
met Sam Neill, Julian Dennison en Rachel House

Een opstandige jongen (Julian Dennison) uit de stad vlucht samen met zijn chagrijnige pleegoom (Sam Neill) de wildernis in van Nieuw-Zeeland. Wanneer de twee verdwalen in de bossen moeten de twee hun meningsverschillen opzij zetten om te overleven. Een nationale klopjacht wordt georganiseerd om het duo te vinden.

avatar van klevi
Lang geleden dat ik zo om een film heb kunnen lachen. Bovendien prachrige locaties en het jongetje speelt fantastisch. Aanrader!

avatar van sorbonne
Niet echt mijn ding.
Bij momenten waren er goede dialogen en kon je het geen komedie noemen.
De locatie was prachtig wat zeker een pluspunt is.

avatar van Brabants
Goed acteerwerk, mooie locaties en een bijzonder verhaal. Wat wil een mens nog meer? Heel knap om de balans te houden tussen komedie en drama.

avatar van john mcclane 2
Heerlijke originele feel good movie .
Even wennen in hét begin , maar al snel kijkt het heerlijk weg.
En als kers op de taart de prachtige beelden , van nieuw zeeland .
Vette dikke voldoende 4*

avatar van Actarus
Zo'n hoge score is werkelijk schrikken, voor een flauwe productie als dit. Sam is top zoals altijd, maar die jongen vond ik irritant spelen...de epiloog was nog het beste hoofdstuk. Laten we gewoon zeggen dat dit niet mijn film is. Als ik er een "Captain Fantastic" mee vergelijkt, vind ik deze bagger...
Overrated!

avatar van makwild
Flinterdun, prachtige beelden en een halfje extra voor Sinnerman (Nina Simone).

avatar van otherfool
Het lollige What we do in the Shadows kon me een stuk beter smaken dan deze onevenwichtige opvolger van Waititi. Een paar maffe beelden, montages en personages maakt dat er nog best wat te lachen valt, maar zodra de film zich richt op de twee hoofdpersonen en dan serieuzer wordt, met zelfs wat zogenaamd emotionele momenten, haak ik af. Daarvoor was het jongetje ook echt té irritant.

The Partisan was wel even een hoogtepuntje...

Avonturenkomedie met misschien een maatschappelijke achtergrond maar niet echt geslaagd.
Personages komen in geen opzicht overtuigend over, cfr de onmogelijke rol van de sociale hulpverleenster.
Natuurbeelden vallen anderzijds best mee maar film lijkt mij in zijn geheel toch overgewaardeerd.

avatar van Filmkriebel
Kiwi comedy...

Kleine en fijne film. Ik zou niet onmiddellijk Sam Neill in zo'n indie filmpje verwachten. Het is een tragikomedie over een zwaarlijvig eigenzinnig jongetje dat in een pleeggezin geplaatst wordt. Wanneer de pleegmoeder overlijdt aan een hartaanval komt hij alleen te staan bij de oude brompot die haar vent is. Dit is het begin van deze wat absurdistische komedie met haiku's, filmreferenties, wilde zwijnen, skux-gedrag, een bush-man en andere karikaturale personages. Humor is er meer dan genoeg in dit vreemde gekke wereldje rond Ricky Baker. Dit zou zo een stripverfilming kunnen geweest zijn.

groot minpunt, de rol die de jeugdzorgjager speelde anders vrij geloofwaardig
ook goed om eens een paar harde beelden te zienhet gekeeld zwijn, de gewonde hond

avatar van Donkerwoud
Als 'What We Do in the Shadows' (2014) al een feestje was vol dorky muurbloempjes en hun semi-hipheid, dan doet 'Hunt for the Wilderpeople' (2016) er nog een schepje bovenop. Julian Dennison is fantastisch als de jonge Maori die probeert om stoerder, hipper, meer gangster en zelfverzekerder over te komen dan hij eigenlijk is. Het contrast is enorm tussen het Tupac-minnende stadsjongetje tegenover zijn oubollige pleegouders uit een vorige eeuw: de doodknuffelende moederkloek (Rima Te Wiata) en haar afstandelijke, passief-agressieve echtgenoot (Sam Neill). Het is zo'n film waar het formulematige plot niet eens veel nieuws brengt, maar de odyssee uit de titel brengt een heleboel grappige ontmoetingen met vreemde karakters. Vooral de compleet over-the-top jeugdzorgambtenaar Paula (Rachel House) is hilarisch, als ze het voor elkaar krijgt om - ondanks haar bescheiden positie in ‘the chain of command’ - toch iedereen voor haar eigen karretje te spannen. Desalniettemin blijft de film iets te veilig en te voorspelbaar naar mijn smaak, waardoor het einde als een anti-climax komt. Maar ach, ik heb er flink om gelachen.

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/komedie/drama film...
Leuk en prima verhaal...
Mooi Landschap...
Prima grappig acteerwerk...
Bekende acteur Sam Neill speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital...
Heerlijk genoten, niet slecht...
Top...

avatar van Baboesjka
Niet helemaal mijn ding. Ik vind de humor veelal flauw en het verhaal rondom de klopjacht vind ik niet zo interessant. Ik houd daar niet zo van. Het acteerwerk vind ik wel oké, de natuurbeelden vind ik erg mooi en sommige stukken vond ik redelijk vermakelijk. Ondanks hij niet heel lang duurt, duurde het mij wat te lang, aangezien ik niet heel enthousiast ben. Toch een voldoende. 3*

Een hevige innerlijke strijd gevoerd of ik deze film nou drie of drie en een halve ster moest geven. Uiteindelijk, na intensief overleg thuis, gekozen voor dat halfje extra. Het verhaal van een oude knorrepot die wordt opgescheept met een babbelziek jongetje hebben we eigenlijk al iets te vaak gezien. Wat het bijzonder maakt, naast de vaak prachtige beelden van de natuur, is de immer aanwezige, af en toe krankzinnige maar bovenal grappige humor waarmee dit wordt verteld: echt leuke en originele grappen worden hier vertoond. Wel is het zo dat die bizarre humor soms in contrast is met de rest van de film. Ik bedoel: het oogt niet als een volbloed komedie, de toon van de filmt is vrij serieus en die humor komt dan soms uit de lucht vallen, voelt net alsof het dan in de verkeerde film is geraakt. Maar los daarvan: klein filmpje, maar zeker de moeite waard.

avatar van macrobody
Dit was best een leuke film. In mijn ogen meer gemaakt om wat sneren uit te delen naar de huidige maatschappij en de gang van zaken en dat alles verpakt in een luchtige komedie.
De dialoog over de form fillers is daar wel een voorbeeld van:

Form fillers.

- Form fillers?

That's how they get you.

Anything you want to do in life,
you got to fill out a form.

enzovoorts. Spijker op de kop zou ik zeggen.

"No child left behind" van de vrouw van de child welfare nu al een klassieker. Verdiend eigenlijk 4 sterren deze film maar daarvoor had het nog iets minder braaf gemogen.

avatar van tattoobob
Hele leuke verrassende film.
Heel jammer van de wat kleinere rol van Rima Te Wiata....door haar niet dood te laten gaan was de film vast nog leuker geweest,ik had het jongetje liever met haar de bossen in zien trekken....lekker maf wijf is het
Verder weer een erg leuke Waititi,toch wel een van de beste komedie regisseurs van het moment.
Dit is niet een van de beste maar zeker niet de minste

avatar van Vinco
Een leuke en verfrissende film met een prima verhaal in een schitterende omgeving.
Dit is weer een keer wat anders dan de gemiddelde film met een beetje hetzelfde verhaal.

avatar van PapaBeartje
Vermakelijke avontuurlijke drama/komedie film, blij vlagen enorm kunnen lachen. En genoten van het prachtige Nieuw-Zeeland. Tevens was de soundtrack goed verzorgd. Het originele verhaal stak goed in elkaar, De interactie/chemie tussen Sam Neill & Julian Dennison was van hoogstaand niveau.

avatar van Elchapo
Hoge scores bij deze film,ik vond er echter geen moer aan.comedy????? Nee,spannend??? Nee.mooie natuurshots??? Ja.te weinig voor een goede score.....1.5 stars.

avatar van Fisico
Gemengde gevoelens bij deze Hunt for the wilderpeople. Al bij al best een vermakelijke film en tof om eens gezien te hebben, maar daar blijft het ook bij. Vooral het eerste half uur vind ik ijzersterk wanneer Ricky Baker bij zijn nieuw pleeggezin wordt geplaatst. Het was vooral de rol van moeder Bella die me het meest in het oog sprong. Jammer dat zij vrij snel het verhaal werd uitgeschreven.

Hilarisch was ook de rol van de dame van de social welcare: grappig, hard en sarcastisch. Er zat toen ook voldoende snelheid in het verhaal met onder andere de snelle opsomming van de misdrijven die Ricky had gepleegd. Ook de scènes het diner en zijn slaapkamer bvb werd bijzonder humoristisch gebracht via snelle montages en kwieke dialogen/antwoorden. De relatie met "oom" Hec is minder makkelijk en clichématig worden net zij tot elkaar veroordeeld. Sindsdien kreeg de film een dipje die het niet meer te boven kwam. Via een nog meer absurd misverstand worden ze opgejaagd wild. Hier en daar nog wel een grappige scène, maar het zijn vooral de goedkope geforceerde grappen die het meest blijven hangen. Zo is de zijplot betreft het misverstand dat Hec een kinderlokker zou zijn nogal ver gezocht. De idiote kluizenaar is nog zo'n zijplot dat het verhaal geen goed doet waardoor het allemaal nogal flauwtjes wordt.

Jammer ook dat er te weinig aandacht is besteed aan het leven van Ricky. Waarom is hij een problem child? Hoe voelt hij zich? enz ... Een serieuze film is het dus allerminst, aandoenlijk ook al niet. Humoristisch dan weer wel met flarden, maar echt indruk maken doet hij niet. Had er alvast veel meer van verwacht.

avatar van bjerik76
Dacht dat dit een heel andere ( drama) film was dan de werkelijkheid, en dat pakte heel goed uit.
De film is zeker niet zwaar dankzij de nuchtere kijk op het leven.

Leuke types, niet irritant of overdreven zetten hun rol goed neer.
De film ( humor) is flauw ( net niet/net wel) en ook daardoor is de film wel de moeite waard te blijven kijken.
Ook zitten er zeer mooie natuurbeelden in die de moeite waard zijn.
Ik heb me prima vermaakt !

enigste minpuntje is dat de wilde zwijnen er niet goed vanaf komen.
Alsof ze zo agressief zijn en de mens opzoeken ....

avatar van Rosicky
Duurt even voordat de film op gang komt, maar is daarna érg geestig.

Zeer vermakelijk, leuk voor een keer. Gewoon verstand op nul en kijken, heerlijk!

avatar van Mark de Jong
Leuk, grappig, gek, vermakelijk , prima filmpje.

avatar van keimpeS
Erg leuke avonturenkomedie film, het verhaal is nogal ver gezocht & sommige typetjes zijn wel erg overdreven, zoals bv die vrouw van de kinderbescherming. De film heeft ook veel mee, een lach, ontroering, prima acteerwerk van Sam Neill, mooie omgeving, goede soundtrack!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oh man! Net als bij What We Do in the Shadows was er bij het zien van Hunt for the Wilderpeople sprake van liefde op het eerste gezicht. En de volgende bevestiging dat Taika Waititi één van mijn favoriete regisseurs aller tijden is. Deze man tovert met z'n films vanaf de eerste seconde een glimlach op je gezicht, die daarna niet meer van je smoel af te krijgen is. Al vanaf de eerste seconden van Hunt for the Wilderpeople was ik 'hooked'. De film is vooropgesteld prachtig, zowel de mooie Nieuw-Zeelandse setting als qua cameravoering. Vervolgens krijgen we de typische Waititi humor en pacing; lekker droogkomisch met fijne over de top personages, die alsnog wel menselijk voelen. Ik had meteen enorm veel sympathie voor de hoofdpersonages, met name Rima Te Wiata. Wat een prachtig figuur. Haar verjaardagsliedje was hilarisch.

Als vervolgens Rima Te Wiata komt te overlijden zie je hoe goed Waititi sterk drama én luchtigheid kan combineren. Later lukt hem dat nog een keer als Neill zijn eigen hond moet doodschieten. Enorm dramatische momenten die je ook echt voelt, maar die alsnog goed passen in een film met zoveel lucht en humor. Fantastisch hoe Waititi dat zo sterk lukt, veel filmmakers hebben überhaupt al moeite met één van die twee elementen goed uitvoeren. Verder is de premisse ook gewoon fijn; Sam Neill - in een erg sterke rol - en Julian Dennison lopen met hun twee honden door de wildernis van Nieuw-Zeeland en komen allerlei types tegen. Simpel, maar in de juiste handen leveren zulke uitgangspunten altijd de mooiste films op. En dat is bij Hunt for the Wilderpeople zeker het geval. Ik ga 'm nog veel vaker zien. Met heel veel plezier.

5 sterren!

avatar van Woland
Misschien wat formulaisch qua idee (twee tegenpolen worden gedwongen om samen te werken), en ja, soms wat overdreven typetjes - maar ik heb me echt opperbest vermaakt met deze Hunt for the Wilderpeople. Leuke humor, fraaie beelden, twee sympathieke hoofdpersonages, dikke prima dus.

avatar van Shadowed
Ok Waititi.

Ergens vind ik het wel een beetje jammer. Ik denk namelijk dat zo'n regisseur als Waititi echt tot geniale dingen in staat is op het grote scherm, maar dit nooit doet. Inplaats daarvan maakt hij vooral komedies die net iets te flauw worden om grappig te zijn.

Zo ook hier, al begon deze komedie heel leuk. Regelmatig moeten lachen om de rare humor, die op een gekke manier wel zijn ding doet op een gegeven moment. Vooral het soort van, hoe langer je erover nadenkt, hoe grappiger de humor is. Dat was allemaal leuk.

Leuke locaties, en perfect in beeld gebracht door Waititi. Dit zijn precies de punten waarvan ik nu precies denk, Waititi, zal je niet een stapje verder willen gaan? Prima cameragebruik daarbij, had soms wel iets opvallender gemogen i.v.b. locaties.

Neill is leuk, maar ik vind het toch wel moeilijk om Dennison te beoordelen. Hij lijkt het heel graag te willen, maar vaak komen de dialogen er niet helemaal lekker uit. Jammer dat Waititi soms hele stomme types erin gooien die de humor er een beetje uit trekken. 'Psycho Sam' of die vrouwelijke kinderbescherming vrouw waren niet te harden.

De drama lukt deels, veel kan je eigenlijk niet serieus nemen. Vooral omdat de toon van de film daarvoor gewoon verkeerd is. Veel scenes die niet zo veel toevoegen, en op een gegeven moment, als de typetjes iets meer de overhand krijgen is de film ook gewoon niet heel leuk meer.

Veel verwijzingen, maar die komen allemaal niet heel lekker uit de verf. Vrij lui ook vaak, want gewoon een quote oplezen is wel heel makkelijk. Voor de rest mooi kleurgebruik en de film vermaakt, maar veel meer niet. Cijfer zal dus ook niet overdreven hoog worden.