Sing Street (2016)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Ferdia Walsch-Peelo, Lucy Boynton en Jack Reynor

'Sing Street' speelt zich af in 1985 waar we de 14-jarige Conor (Ferdia Walsch-Peelo) volgen die, als zijn ouders het niet meer kunnen betalen, van een privéschool naar een ruige openbare school in Dublin verkast. Op school krijgt hij te maken met een strenge hoofdmeester en thuis doen z'n ouders niks anders dan ruzie maken. Zijn ontsnapping is de muziek, waarvan hij de basis van zijn oudere broer Brendan (Jack Reynor) meekrijgt. Als hij de mooie Raphina (Lucy Boynton) tegenkomt is Conor op slag verliefd. Hij vraagt of ze in de videoclip van z'n band wil spelen. Conor zal snel moeten handelen om een formatie samen te stellen, want de band waar hij het over heeft om indruk te maken op Raphina, bestaat namelijk nog niet.

Zwolle84 schreef:
Sing Street is namelijk van begin tot eind een ode aan het meest verderfelijke stukje muziekgeschiedenis dat de wereld ooit gekend heeft: de jaren 80.
Over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar het feit dat dit decennium talrijke evergreens heeft voortgebracht (die jaarlijks bijna een kwart van de top 2000 lijst bevolken) is volgens mij het bewijs dat deze generaliserende opmerking van Zwolle84 kant noch wal raakt.

Een plezierige en vriendelijke film over een groepje tieners, die om uiteenlopende redenen een bandje beginnen. Een eenvoudig verhaaltje, sfeervol gesitueerd in Dublin medio jaren 80. De soundtrack met veelal originele nummers is geweldig.
Simpelweg een hartstikke amusante film, die thematisch wel een kleine beetje doet denken aan Alan Parker’s The Commitments (1991) (ook een aanrader!). Ieren —sowieso over het algemeen gezellige mensen— hebben wat met muziek. Leuk dat ze ons door films als deze daar deelgenoot van maken. Regisseur John Carney is goed bezig

avatar van Zwolle84
BBarbie schreef:
maar het feit dat dit decennium talrijke evergreens heeft voortgebracht (die jaarlijks bijna een kwart van de top 2000 lijst bevolken)[/i]

Dat is dan ook de meest verderfelijke muzieklijst die de wereld kent.

avatar van frolunda
Erg leuke en ook heel goede film die een prachtig tijdsbeeld van Dublin/Ierland in de jaren tachtig weergeeft.De muzikale omlijsting is ,zeker als je ook in die tijd bent opgegroeid om van te smullen.
Het verhaal is verder niet zo bijzonder of apart maar wel op een erg aanstekelijke manier uitgewerkt.

Ook de voornamelijk jonge cast doet het prima al vond ik Mark McKennan als Eamon (de muzikant) en natuurlijk Lucy Boynton als Raphina er wel uitspringen.De laatste spatte werkelijk van het scherm af.
Vond die broer trouwens ook erg goed.

Het geheel wordt in goede banen geleid door de adequate regie John Carney.
Ben dan ook benieuwd naar zijn andere films.
Sing street is dan ook een zeer aangename kijkervaring en een must voor iedereen die ooit in een bandje heeft gezeten of er nog in zit.De herkenbaarheid is gigantisch.

Dikke vier sterren.