Sing Street (2016)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Ferdia Walsch-Peelo, Lucy Boynton en Jack Reynor

'Sing Street' speelt zich af in 1985 waar we de 14-jarige Conor (Ferdia Walsch-Peelo) volgen die, als zijn ouders het niet meer kunnen betalen, van een privéschool naar een ruige openbare school in Dublin verkast. Op school krijgt hij te maken met een strenge hoofdmeester en thuis doen z'n ouders niks anders dan ruzie maken. Zijn ontsnapping is de muziek, waarvan hij de basis van zijn oudere broer Brendan (Jack Reynor) meekrijgt. Als hij de mooie Raphina (Lucy Boynton) tegenkomt is Conor op slag verliefd. Hij vraagt of ze in de videoclip van z'n band wil spelen. Conor zal snel moeten handelen om een formatie samen te stellen, want de band waar hij het over heeft om indruk te maken op Raphina, bestaat namelijk nog niet.

90 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van Actarus
Super coole film, met aanstekelijke songs, met dromerige romantiek en subtiel humor.
Waren dit bestaande nummers? Of heeft men deze speciaal voor deze film gemaakt...wat ik dan eens zo knap vind! Een ode aan de jaren 80' muziek, zoals hierboven vermeld, uitstekend vermaak!

Uitstekende film over een jongen die naar een nieuwe school wordt gestuurd en daar een band begint. John Carney weet opnieuw perfect de magie te vangen van het componeren van je eigen liedjes (vooral tijdens het eerste gedeelte). Er wordt een fijn en nostalgisch tijdsbeeld neergezet (midden jaren '80 in Dublin). Het verhaal eromheen is vrij simpel, maar bevat meer dan genoeg mooie momenten. De cast en de soundtrack maken het geheel af.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Basis verhaaltje, maar zeer goed gebracht. Mooie setting met veel aandacht voor de aankleding van de film. De regisseur slaagt er ook in om de liefde voor muziek mee te geven, en niet zozeer een hoop liedjes uit de jaren '80. De liefde voor muziek vanuit een tiener die weliswaar muziek maakt voor een mooie meid, maar zich wel helemaal verliest in de muziek. Het is zijn stem geworden. Zelden dat ik muziek als Duran Duran en a-ha gehoord heb met zoveel punkgehalte. De stem van de liefde, de stem van het verzet, de stem om zich te uitten. Dankzij een mix van donkere hits en dromerige videoclips.

Belangrijk is ook dat de wil om zelf te componeren zo naar voren komt. Het zoeken naar eigen nummers, maar tegelijk blijven hangen aan de muziek die je kent en de liefde voor je idolen. Zeker in het begin als muzikant is dat de manier om zelf nummers te maken.

Tegelijk wordt de leefwereld van arme en conservatieve Ieren weer gegeven, op zoek naar dat beetje geluk. Thuis en in de wereld.

En de muziek is geweldig!!

avatar van Ste*
Leuk!

Vond het wat twijfelachtig beginnen. Van die gore ventjes op zo’n vieze school, die dan zonder middelen of talent een band willen beginnen. Maar dat viel mee, de nummers die ze schrijven zijn best oke, de scenes met het opnemen van de clips erg amusant, en het is leuk om te zien dat ze inspiratie halen uit artiesten van die tijd, met dito haardracht en kledingstijl. Sowieso is de film best overtuigend jaren ’80. Vind het altijd een bijzonder decennium.

Connor vond ik als personage niet mega-interessant, hij moet het meer hebben van de bijfiguren, zoals de prachtige Raphina en zijn sympathieke broer, en de rest van de wat vreemde leeftijds- en klasgenoten.

Vond dat het nog wel langer door mocht gaan, en dat heb ik niet vaak bij films. Had eigenlijk wel willen zien dat de band het, als ze een aantal jaar ouder zijn, daadwerkelijk gemaakt heeft in Londen. Zou ook best een aardig concept zijn voor een wat langere serie. Er zijn immers een hele hoop van dit soort bands in Engeland die klein zijn begonnen, en de weg naar roem (inclusief muziek) is toch wel een leuk onderwerp.

avatar van de grunt
Hebben ze dat nummer speciaal geschreven voor deze film? Fantastisch nummer; snufje Duran Duran snufje Pet Shop Boys

de grunt schreef:

Allemaal original songs ja, los van de nummers van the Cure, Duran Duran e.a. die ook in de film (en op de soundtrack) te horen zijn.

avatar van de grunt
tbouwh schreef:

Oké cool. Ik bedoel The Riddle of the Model zeer fijne track. Snufje new wave, vintage 80s

avatar van tbouwh
Dacht ik al, geheel mee eens

avatar van depri83
Vond 'Once' echt schitterend maar de weg die Carney daarna in sloeg trok me niet echt. Ook lang tegen deze aangehikt, de liefdesproblemen van een puber nou niet echt iets is wat me aantrekt in een film.
Gelukkig toch bekeken en absoluut geen spijt van. Knappe nummers en redelijk originele personages.

avatar van JJ_D
Aandoenlijke feel-good – terug naar een tijd waarin muziek een kapstok was om een eigen identiteit te vormen en tot expressie te brengen – terug naar een tijd waarin videoclips een kunstig verlengstuk van muzikale werelden (wilden) zijn – terug naar een tijd waarin voor het eerst gekust wordt, onwennig, verlegen, kortstondig en onmiddellijk gevolgd door een excuus, waarna meteen het verlangen naar meer, en meer, en nog meer, en dat meer ook onhandig en knullig wordt afgedwongen, de schittering van een jongensachtige onwetendheid over hoe de vork in deze wereld precies in de steel zit– terug naar een tijd waarin de verhoudingen des levens eenvoudiger waren, goede en slechte klasgenoten, goede en slechte leraars, een broer als steunpilaar en ouders die volledig door hun eigen besognes in beslag worden genomen, netjes afgelijnd, eenvoudig, het bestaan een schoolvoorbeeld van klinkklare psychologie – terug naar een tijd waarin synthesizers koning waren en basgitaren onbeschroomd de fundering voor een song legden – terug naar een tijd van…aandoenlijke feel-good dus.

(Heb meteen na ‘Sing street’ vier keer na elkaar ‘Maneater’ van Daryl Hall & John Oates opgelegd. Niettemin: verder alles oké hier, no worries!)

avatar van Collins
Wauw, wat een verrukkelijke lekkere heerlijke film.
Allereerst de score. Die is mooi. Goeie muziek. Fijn. Fijn.
Dan de rest. Ook fijn. Het verhaal speelt in de jaren '80. De setting en de sfeer uit die jaren zijn herkenbaar weergegeven. Vooral door de muziek natuurlijk. Maar ook door de kleding en het straatbeeld. Het ziet er allemaal vreemd herkenbaar uit. Je vindt het ook terug in de sfeer. De sfeer van uitzichtloosheid en depressiviteit, die goed is getroffen. Leuk hoor. Niet leuk leuk, maar op een herkenbare manier leuk, bedoel ik dan.
Het acteerwerk is goed. De hoofdpersonages zijn geloofwaardig en net interessant genoeg uitgediept. De overige personages zijn tamelijk wacko, lichtzinnig en vrolijkmakend. Ze geven de film een fijne en luchtige inkleuring, waardoor het algehele filmsfeertje redelijk luchtig kan blijven.
In het verhaal komt wel wat serieuze thematiek voorbij, maar die vreet niet al te diep in. Werkloosheid, armoe en (echt)scheiding passeren meer als een gegeven dat simpelweg deel uitmaakt van het leven van de personages. Er wordt niet heel emotioeel of lang bij stil gestaan. Het is er gewoon en heeft weinig impact op de toon van de film. Die blijft overheersend blij en vrolijk.
“Sing Street” is een prettige feelgood met gekke en innemende personages. Werd er blij en vrolijk van.

oup
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fantastische film! De fabuleuze Lucy Boynton speelt de sterren van de hemel SING! . Ik heb genoten. Op ongeveer 3/4 van de film vroeg ik mijzelf af waarom ik dit nou zo'n goede film vond. Het was bij een scene die ik normaal gesproken eigenlijk niet zou apprecieren. De scheidslijn tussen drie of vier sterren was toen extreem dun. Maar ik bleef kijken. Geboeid. Deze film werkt gewoon. Het lekkere suffe jaren tachtig sfeertje. De leuke muziek. Je gaat erin mee. Heel speciaal toch wel. Royale 4 sterren en in mijn ogen een absolute aanrader!

Nb. film gezien zonder ondertiteling. Zeker in het begin was het een aardige opgave om het bij tijd en wijle onverstaanbare Iers te volgen. Zelfs zo erg dat ik op het punt stond om het kijken te staken. Gelukkig niet gedaan, maar deze gaat zeker nog eens in de herziening als 'ie op dvd verschijnt.

avatar van otherfool
Faggots!

Een decennium na het fantastische Once doet Carney het allemaal nog eens dunnetjes over met Sing Street, een hypersympathiek kijkje in de door muziek gedomineerde beleving van een tiener in het Dublin van de jaren '80. En laten we wel wezen: nemen we niet allemaal muziek uit de jaren '80 met een ongelooflijke korrel zout?

Wel, niet meer na het kijken van deze film! De liefde voor de muziek spat er (net als bij Once) vanaf en dankzij een werkelijk spectaculair goede jonge cast (met Boynton als grootste uitblinker) wordt de verrukte kijker meegevoerd, niet alleen in de muziek, maar ook in allerlei subplotjes rond familie, verliefdheid en school, met de dromen van ontsnapping aan het huidige miserabele bestaan, of het nu de plek is waar je woont of het huwelijk waarin je verkeert.

Dit alles gedaan met een stevige partij humor en een fabelachtig laatste shot dat Le Quattre Cent Coups naar de troon wenst te stoten. Heel fijne film.

avatar van Zwolle84
’Will you help me write a song?’
‘Always’

Opzien tegen de nieuwe muziekfilm van de regisseur die hiervoor nog de mooiste muziekfilm aller tijden afleverde; John Carney is ondanks Begin Again niet mijn held. Niet alleen leverde hij voorafgaand aan dat meesterwerk het geitewollensokkenniemendalletje Once af, ook viel hij zelf na afloop Begin Again en - erger nog - Keira Knightley publiekelijk aan. Ze zou niet hebben geleverd, zo deed hij haar beste performance tot nu toe af.

Toen ik de eerste afbeeldingen van Sing Street - zijn derde muziekfilm op rij - onder ogen kreeg, zonk de moed me in de schoenen. De kneuterige setting schreeuwde ‘terugkeer naar Once’. Nu blijkt dat achteraf mee te vallen; het is een stuk minder geitewollensokken dan verwacht. In plaats van vervelende, omhooggevallen straatmuzikanten hebben we hier te maken met een stelletje jongeren uit de eighties.

En precies dáár hadden de alarmbellen moeten afgaan. Sing Street is namelijk van begin tot eind een ode aan het meest verderfelijke stukje muziekgeschiedenis dat de wereld ooit gekend heeft: de jaren 80. Dat Carney ook nog eens voor de makkelijke weg kiest door de ene cheesy hit na de andere de revue te laten passeren, helpt bovendien niet mee.

Wel is het nog altijd beter dan de muziek die de jongetjes zelf maken. Zonder overdrijven kun je niet anders concluderen dan dat het Kutmuziek met een hoofdletter K is. Ongeïnspireerde melodietjes, tergend valse zang en nummers die ook nog eens veelal van saaie kop tot nog saaiere staart integraal worden afgespeeld. Het komt bovendien veel minder oprecht over dan in Begin Again. Daar spatte de passie voor muziek van het scherm, hier zie je de muzikanten vooral een kunstje doen, voor een deel overduidelijk achteraf in de studio ingespeeld.

Toch kom ik op een voldoende uit, want de film heeft zeker zijn pluspunten. Zo is het sfeertje van het Dublin uit de jaren 80 mooi neergezet. Van de kleding van de jongeren tot de vele typerende details in hun omgeving; regelmatig tovert het een glimlach op je gezicht (tot de muziek weer wordt ingezet tenminste).

Ook het verhaal is leuk. Lekker eenvoudig: Boy meets girl. Girl is not impressed. Boy starts band. Zoals het hoort bij een muziekfilm. Dat de acteurs voor geen meter kunnen acteren maakt daardoor niet zoveel uit, Sing Street is op een veel leukere manier kneuterig dan Once. En god, wat is Ann een plaatje.

Onder aan de streep dus een voldoende. Maar wel een nipte en bovenal een enorme achteruitgang ten opzichte van de volle 10 die Begin Again verdient. Gezien Carneys eigen uitspraken zal ik het waarschijnlijk ook voor altijd met die ene enorme uitschieter moeten doen.

Pijnlijk

Zwol-le!

avatar van tbouwh
The Cure, Talking Heads... (okee, die komen niet voorbij, maar toch)...

De 80s brachten ons zoveel moois

avatar van SergioMalick
tbouwh schreef:
The Cure, Talking Heads... (okee, die komen niet voorbij, maar toch)...

De 80s brachten ons zoveel moois

Ik zit ook op mijn tandvlees te bijten.... Ik weet niet of we Zwolle hier zomaar mee weg moeten laten komen. . Happy/sad.

avatar van IH88
The Smiths, U2, Guns N' Roses!!!, The Police, Michael Jackson, Journey, Queen met het beste live optreden ooit, Bruce Springsteen met zijn beste album in 1984... Een paar kleine bandjes en zangers .

En The Cure inderdaad ja, lekkere muziek. En WHAM zet ik stiekem altijd een stukje harder als ze op de radio zijn. Guilty pleasure.

avatar van Cikx
De 80s zijn ook bij lange na niet mijn favoriete muziekjaren, maar desondanks vind ik Sing Street een heerlijke film.

avatar van IH88
Tuurlijk, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Zeker muziek is iets heel persoonlijks. Maar om de jaren 80 het meest verderfelijke muziek decennium aller tijden te noemen gaat een beetje ver. Ik bedoel, we leven in het tijdperk van Lil Kleine, boef, Justin Bieber en al die DJ's. Dan vind ik dat nogal een gewaagde uitspraak.

avatar van John Milton
Ik denk dat ik best wat geweldige albums uit die jaren kan noemen hoor. Maar dat is reeds voor mij uitgezocht:

100 Best Albums of the Eighties | Rolling Stone
Pitchfork - Top 100 Albums of the 1980s

avatar van Cikx
Daar zitten inderdaad wat fijne platen tussen @John Milton, maar het kan voor mij toch niet tippen aan '70s, '90s en '00s.

avatar van John Milton
Voor mij zeer waarschijnlijk ook niet!

Maar dat ik Natalie Portman een schonere dame vind dan Alicia Vikander, maakt die laatste nog geen lelijk wicht

Zat nog best een hoop bij dat ik niet ken trouwens. Veel meer dan ik verwachtte...

avatar van 93.9
Begint leuk om vervolgens te eindingen als een standaard shitfilm.
Dit is er echt een die als een nachtkaars uitgaat.
Toch nog 3 sterren voor het begin.
Einde is te overdreven en zet ook ernstige vraagtekens bij zulke progressie in de band...

avatar van Pazmaster
Jeetje wat een hoge cijfers zeg! Maar zó goed vond ik het nou ook weer niet. Een simpel verhaaltje over een stel kneusjes die een bandje beginnen, gooi er nog wat drama en een liefdesverhaaltje in en dan heb je een filmpje als dit. De jonge cast doet het niet slecht en het ziet er ook nog best aardig uit, ook de oude muziek is best leuk om weer eens te horen. De uitvoering is best redelijk gedaan dus maar het blijft een tienerfilmpje met een simpel liefdesverhaaltje. Bovendien vond ik het veel te braaf en ging het allemaal iets te makkelijk. Een nipte voldoende, meer kan ik er niet van maken.

avatar van GoodOldJack
Nope dit deed het hem niet. Ene kutsong na de andere. Volledig ongrijpbare personages. Beste moment was nog de eerste keer dat ze een video probeerden te maken en de oudere broer was ook cva maar overal een teleurstelling.

avatar van ehgeahrev
Verrassend goede film!

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/muziek/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Bekende acteurs...
Prima camerabeweging...

Sympathieke muzikale film met romantisch tintje.
Hoog Feelgood gehalte in Dublins sfeertje.
Vooral de herkenbare jaren 80 klanken zal de bijna vijftiger zeker plezieren.
Leuk filmpje om gezien te hebben, niet meer of minder.

Heerlijke film, echte aanrader. Begin Again van deze regisseur vond ik ook al zo'n aangename verrassing maar dit is nog een sterretje beter. Ditmaal heeft Carney ook geen bekende koppen voor de hoofdrollen nodig om ons te betoveren. Scherpe humor, goede muziek(jammer dat de laatste songs wat minder zijn), personages waar je graag in wil geloven en vooral een perfecte herbeleving van die typische jaren tachtig sfeer. I love it. Wie goede, authentieke films uit Europa wil zien komt de laatste jaren toch vooral in Denemarken en Ierland uit, met Spanje als goede derde.