Sing Street (2016)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Muziek

geregisseerd door John Carney
met Ferdia Walsch-Peelo, Lucy Boynton en Jack Reynor

'Sing Street' speelt zich af in 1985 waar we de 14-jarige Conor (Ferdia Walsch-Peelo) volgen die, als zijn ouders het niet meer kunnen betalen, van een privéschool naar een ruige openbare school in Dublin verkast. Op school krijgt hij te maken met een strenge hoofdmeester en thuis doen z'n ouders niks anders dan ruzie maken. Zijn ontsnapping is de muziek, waarvan hij de basis van zijn oudere broer Brendan (Jack Reynor) meekrijgt. Als hij de mooie Raphina (Lucy Boynton) tegenkomt is Conor op slag verliefd. Hij vraagt of ze in de videoclip van z'n band wil spelen. Conor zal snel moeten handelen om een formatie samen te stellen, want de band waar hij het over heeft om indruk te maken op Raphina, bestaat namelijk nog niet.

69 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Actarus
geplaatst: 6 januari, 21:07 uur [permalink]
Super coole film, met aanstekelijke songs, met dromerige romantiek en subtiel humor.
Waren dit bestaande nummers? Of heeft men deze speciaal voor deze film gemaakt...wat ik dan eens zo knap vind! Een ode aan de jaren 80' muziek, zoals hierboven vermeld, uitstekend vermaak!

geplaatst: 6 januari, 21:49 uur [permalink]
Uitstekende film over een jongen die naar een nieuwe school wordt gestuurd en daar een band begint. John Carney weet opnieuw perfect de magie te vangen van het componeren van je eigen liedjes (vooral tijdens het eerste gedeelte). Er wordt een fijn en nostalgisch tijdsbeeld neergezet (midden jaren '80 in Dublin). Het verhaal eromheen is vrij simpel, maar bevat meer dan genoeg mooie momenten. De cast en de soundtrack maken het geheel af.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 16 januari, 23:09 uur [permalink]
Basis verhaaltje, maar zeer goed gebracht. Mooie setting met veel aandacht voor de aankleding van de film. De regisseur slaagt er ook in om de liefde voor muziek mee te geven, en niet zozeer een hoop liedjes uit de jaren '80. De liefde voor muziek vanuit een tiener die weliswaar muziek maakt voor een mooie meid, maar zich wel helemaal verliest in de muziek. Het is zijn stem geworden. Zelden dat ik muziek als Duran Duran en a-ha gehoord heb met zoveel punkgehalte. De stem van de liefde, de stem van het verzet, de stem om zich te uitten. Dankzij een mix van donkere hits en dromerige videoclips.

Belangrijk is ook dat de wil om zelf te componeren zo naar voren komt. Het zoeken naar eigen nummers, maar tegelijk blijven hangen aan de muziek die je kent en de liefde voor je idolen. Zeker in het begin als muzikant is dat de manier om zelf nummers te maken.

Tegelijk wordt de leefwereld van arme en conservatieve Ieren weer gegeven, op zoek naar dat beetje geluk. Thuis en in de wereld.

En de muziek is geweldig!! 🙂

avatar van Ste*
geplaatst: 19 januari, 17:23 uur [permalink]
Leuk!

Vond het wat twijfelachtig beginnen. Van die gore ventjes op zo’n vieze school, die dan zonder middelen of talent een band willen beginnen. Maar dat viel mee, de nummers die ze schrijven zijn best oke, de scenes met het opnemen van de clips erg amusant, en het is leuk om te zien dat ze inspiratie halen uit artiesten van die tijd, met dito haardracht en kledingstijl. Sowieso is de film best overtuigend jaren ’80. Vind het altijd een bijzonder decennium.

Connor vond ik als personage niet mega-interessant, hij moet het meer hebben van de bijfiguren, zoals de prachtige Raphina en zijn sympathieke broer, en de rest van de wat vreemde leeftijds- en klasgenoten.

Vond dat het nog wel langer door mocht gaan, en dat heb ik niet vaak bij films. Had eigenlijk wel willen zien dat de band het, als ze een aantal jaar ouder zijn, daadwerkelijk gemaakt heeft in Londen. Zou ook best een aardig concept zijn voor een wat langere serie. Er zijn immers een hele hoop van dit soort bands in Engeland die klein zijn begonnen, en de weg naar roem (inclusief muziek) is toch wel een leuk onderwerp.

avatar van de grunt
geplaatst: 21 januari, 12:40 uur [permalink]
Hebben ze dat nummer speciaal geschreven voor deze film? Fantastisch nummer; snufje Duran Duran snufje Pet Shop Boys

avatar van tbouwh
geplaatst: 21 januari, 15:14 uur [permalink]
de grunt schreef:

Allemaal original songs ja, los van de nummers van the Cure, Duran Duran e.a. die ook in de film (en op de soundtrack) te horen zijn.

avatar van de grunt
geplaatst: 21 januari, 16:07 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Oké cool. Ik bedoel The Riddle of the Model zeer fijne track. Snufje new wave, vintage 80s

avatar van tbouwh
geplaatst: 21 januari, 16:47 uur [permalink]
Dacht ik al, geheel mee eens 🙂

avatar van depri83
geplaatst: 11 februari, 22:30 uur [permalink]
Vond 'Once' echt schitterend maar de weg die Carney daarna in sloeg trok me niet echt. Ook lang tegen deze aangehikt, de liefdesproblemen van een puber nou niet echt iets is wat me aantrekt in een film.
Gelukkig toch bekeken en absoluut geen spijt van. Knappe nummers en redelijk originele personages.