• 10.586 nieuwsartikelen

Met onder meer: Anthony Hopkins, Johnny Flynn en Lena Olin

Gesproken taal: Engels, Tsjechisch, Duits en Frans

Releasedatum: 4 januari 2024

Plot One Life

"Save one life, save the world."

Sir Nicholas 'Nicky' Winton is een bankier die zichzelf niet beschouwt als een humanitair. Maar als hij in 1938 een pas geannexeerd Praag bezoekt en de toestand van de Joodse vluchtelingen ziet, besluit hij zich voor de zaak in te zetten. Omdat de Tweede Wereldoorlog nadert, wordt Nicky geconfronteerd met een race tegen de klok. Hoeveel mensen kan hij redden voordat het te laat is?

Nicholas Winton

Betty Maxwell

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 4 januari 2023 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van dimi303

dimi303

Eind februari in bioscoop in België.

avatar van mrklm

mrklm

In 1938 reisde de toen 29-jarige bankier [Johnny Flynn] naar Praag om een Britse vluchtelingenorganisatie te helpen die zich inzette voor de evacuatie van politieke tegenstanders van de Nazi’s, die op elk moment Tsjechoslowakije binnen konden vallen. Nicholas trok zich vooral het lot van de op straat rondzwervende kinderen, maar het programma van de Kindertransport is alleen toegankelijk voor Joodse kinderen uit Duitsland en het als bezette Oostenrijk. De opzet van een soortgelijk programma vanuit Praag lijkt een onmogelijke taak, maar dat weerhoudt Nicholas er niet van om alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk kinderen een veilig (tijdelijk) onderkomen te geven in Engeland. In 1987 worstelt de hoogbejaarde Nicholas Winton [Anthony Hopkins] nog altijd met zijn oorlogsverleden, vooral omdat hij niet weet wat er is geworden van de kinderen. De ontknoping – een bezoek aan een uitzending van het televisieprogramma ‘That’s Life’ – is een legendarisch moment uit de Britse televisiegeschiedenis en krijgt een extra emotionele lading doordat het publiek bestaat uit echte nakomelingen van de kinderen die Nicholas wist te redden. Verder is dit een degelijk gemaakt en gespeelde film waarbij Hawes soms wat te nadrukkelijk gebruikt maakt van stijlmiddelen om emotie op te wekken.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Niet de eerste film over dit bijzondere verhaal. Mooie vertolking Anthony Hopkins.

Een hele mooie film die een indrukwekkend verhaal vertelt. Tegen het einde neigt het iets te veel naar het sentimentele, maar de geloofwaardigheid waarmee Hopkins zijn karakter neerzet biedt daar prima tegenwicht aan.

Het enige wat ik echt liever anders had gezien was het daadwerkelijke einde. Die hele huisbijeenkomst had van mij niet gehoeven en daarvoor kwam werkelijk het perfecte shot langs om de film mee af te sluiten; namelijk het shot van de jonge Nicholas die op een leeg treinstation staat te wachten. Een gemiste kans. Het vervolg werd namelijk prima uitgelegd in de tekst voor de aftiteling. Daar hadden ze het bij moeten laten.

Dat gezegd hebbende: een hele mooie film en ik voelde mij bijna schuldig doordat ik nagenoeg de enige in de zaal was die niet zat te huilen.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Ontroerende verfilming van het historische gebeuren rond de Britse kinderredder Nicholas Winton. Met verve neergezet door Anthony Hopkins.

Hopkins is de laatste jaren een graag geziene vertolker van de rol van breekbare oude man. Ook hier blijkt hij daar weer geknipt voor. Al moet ook gezegd dat Johnny Flynn evenzeer een pluim verdient voor de vertolking van de jonge Winton.

Gedurende de film wordt steeds geschakeld tussen 1939 en de late jaren 80. Een keuze die goed uitpakt, nergens tot rommeligheid leidt en de melancholieke sfeer van de scènes met de oude Winton versterkt.

Richting het einde neemt de sentimentaliteit de overhand, al heb ik niet het idee dat die wordt overdreven. Zit 'm meer in het ontroerende verhaal zelf. Dat je al wist wat de ontknoping zou zijn maakte de impact nauwelijks minder.

avatar van willy4all

willy4all

De film is meeslepend vanaf de eerste minuut: het is een boeiend, op werkelijkheid gebaseerd verhaal, met subliem acteerwerk van Anthony Hopkins. Ik heb deze meteen in mijn rijtje 'Beste films ever' gezet.

Ook het camerawerk is van grote klasse; met detailopnames, scherptediepte en perspectief wordt niet overdreven maar functioneel een boeiende flow bereikt. Ook de verhaallijn is treffend: met impactvolle scènewisselingen en logische sprongen in de tijd die versterkend werken, wordt je meegezogen in de lotgevallen van duizenden radeloze nazislachtoffers en zichzelf wegcijferende vrijwilligers die proberen zoveel mogelijk kinderen voor een gruwelijk einde te redden.

Terwijl voor Nicolas Winton zijn hele leven 'its never enough' overheerst, geeft een prachtige slotscène de indruk dat hij eindelijk vrede heeft met wat hij wél heeft kunnen doen. Daar zijn we meteen bij een van de meest krachtige kenmerken van deze film: de spanningen en emoties zijn overweldigend, maar die worden niet opgewekt door zichtbare gruweldaden of gesproken woorden. Nee, het onheil hangt voortdurend in de lucht, beklemmend, onontkoombaar en houd je in zijn greep, zoals dat Nicholas Winton zijn hele leven heeft gedaan.

avatar van Partyboooi

Partyboooi

In 1 woord; prachtig! Ik kende het verhaal niet, mijn Britse medegezel in de bios wel... Zeer opmerkelijk verhaal, ook de manier hoe het bekend wordt bij het publiek uiteindelijk. Hoe bescheiden "Nicky" gebleven is en eigenlijk zich schuldig voelde omdat ie niet meer had kunnen doen...een echte held! Hopkins speelt het uiteraard met verve!

Gaat dat zien mensen!

avatar van de grunt

de grunt

Iedereen is lyrisch over deze film maar ben bang dat ik dit een uitleggerig sentimenteel misbaksel ga vinden na zojuist de trailer gezien te hebben.

avatar van Hannibal

Hannibal

de grunt schreef:

Ik denk ook dat jij dat gaat vinden. Kijk hem maar niet.

avatar van de grunt

de grunt

Hannibal schreef:

Ik denk ook dat jij dat gaat vinden. Kijk hem maar niet.

Dan sla ik hem over , dank.

avatar van Shinobi

Shinobi

"I bet you got some stories."

Aanvankelijk wou ik een andere film zien, maar door de weersomstandigheden ben ik uiteindelijk bij deze film beland.

Blijkbaar is 'One Life' gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Sir Nicholas Winton. De beste man heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog vele Joodse kinderen uit de handen van de Nazi's gered. Het is een hoogst opmerkelijk verhaal waar ik geen weet van had, dus ging ik er maar eens goed voor zitten.

De film schakelt tussen de jonge Nicholas eind jaren '30 en de oudere Nicholas in de jaren '80. Op deze wijze zie je als kijker de reddingsoperatie zelf en het gepeins jaren later. Deze structuur vind ik niet zo lekker lopen, omdat het qua pacing nogal onevenwichtig verloopt.

Over Nicholas en zijn motieven kom je eigenlijk niets te weten; het gebeurt klaarblijkelijk gewoon zo. Gelukkig scheelt het dat Anthony Hopkins met zijn ingetogen spel de film met gemak kan dragen, vooral in de tweede helft als de focus louter op zijn - oudere - personage is gericht. Dit komt perfect tot uiting in het emotionele slot waar zijn bezoek aan het televisieprogramma 'That's Life!' wordt gereconstrueerd. Laatstgenoemde is des te knapper te noemen als je de echte beelden erbij pakt.

Al met al een aardige biopic die gered wordt door een sterk acterende Hopkins.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Film volgens beproefde formule. Hopkins doet zijn ding, rest vult goed aan.

Zou zomaar drie sterren kunnen worden.

Maar ik liep bijna leeg. Weet niet precies wat de trigger was, maar dit kwam onverwacht keihard binnen. Ben er nog even beduusd van.

Volle mep voor een film die dat voor elkaar krijgt.

avatar van merijn82

merijn82

Best een interessant geschiedkundig gegeven, deze reddingsoperatie. Maar met dergelijke tranentrekkerij kan ik helemaal niks. Regisseur Hawes maakt, voor mij, in zo'n beetje alles verkeerde keuzes.

1,5* voor degelijk acteerwerk.

avatar van alexa123

alexa123

Deze film blies me werkelijk omver. Wat een verhaal. Vergelijkingen met Schindler’s List was het eerste wat mij te binnen schoot. Hopkins zet de hoofdpersoon zo goed neer. Absolute klasse. Boeiend en meeslepend tot de laatste minuut. Goed camera- en acteerwerk en een overtuigende setting, maken deze film tot een van de beste films die ik ooit heb gezien…….

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Die ouwe Anthony Hopkins is nog behoorlijk actief als ik dat zo zie. Want ik kwam nog een andere nieuwe film van hem tegen, Freud's Last Session. En dat op zijn 86ste, ik heb respect voor wat hij doet. Al vind ik niet alles even goed, want vaak speelt hij het zelfde karakter. Maar dat soort rollen past ook wel bij hem. Ben benieuwd hoelang hij nog doorgaat. Ik vermoed dat hij denkt "Rust Roest"

avatar van Capablanca

Capablanca

Film met een prima verhaal. Dan komt het ook aan op persoonlijke smaak. Voor mij iets te veel een tranentrekker met aanzwellende violen.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

de grunt schreef:

Dan sla ik hem over , dank.

Schindler's List (Film, 1993) waardeerde jij met een 8, zou je deze film misschien toch maar niet overslaan?

Stoppen met het bekijken van de film kan altijd nog als het te sentimenteel wordt.

avatar van merijn82

merijn82

Overslaan kan prima als Schindler's List je referentiekader is, wat mij betreft. Thematisch veel overlap, in de uitvoering totaal andere films. Waarbij SL een interessant en knap gemaakt tijdsdocument is geworden en dit een sentimenteel en weinig interessant uitgewerkt school-tv project lijkt.

avatar van Canon1967

Canon1967

Ik heb totaal onverwacht dit juweel onder ogen kregen en wist niet goed wat te verwachten.

Een vrij accurate verfilming van een britse heldendaad die jarenlang onderbelicht is gebleven.

De film loopt lekker weg en je zit direct in het meeslepende verhaal van begin tot eind.

Desondanks het initiatief van een kleine groep is het enkel "Nicky" die overblijft naar het einde van de film, het is overduidelijk dat hier de sentimentele stempel wordt gedrukt rond "zijn" heldendaden.

De rest van het team komt slechts in de aftiteling ter sprake en hun verdere relatie met Nicolas of de overlevenden is al helemaal onbekend. Voor mij is het een gemiste kans om ook hier wat dieper op in te gaan.

Als je dergelijke film maakt, dan kunnen 10 minuten extra toch een ander beeld geven over de context na de oorlog.

Al is dit slechts een voetnoot in deze anders heel mooie verfilming.

Voor mij kan 2024 alvast niet meer stuk..The Zone of Interest en dit juweel....goed bezig GB!

avatar van Erik1966

Erik1966

Wat een indrukwekkende film!

avatar van Waku

Waku

Ik ben helaas minder enthousiast over dit waargebeurd oorlogs drama.

Reden? De film oogt chaotisch en rommelig. Bijna nerveus wordt er razendsnel geschakeld tussen heden en verleden. En wanneer men dan in het traumatische verleden duikt zijn er even beelden te zien van vluchtende kinderen op transport om vervolgens weer snel terug te keren naar de inmiddels bejaarde Nicholas ( overigens wel sterk neergezet door Anthony Hopkins) in het heden.

Doordat de film nergens de tijd voor neemt kon deze "One Life" mij nooit in het verhaal zuigen of meesleuren. Enkel richting het einde in de tv studio raakte de film voor het eerst een gevoelige snaar.

Maar ook dit leek allemaal in een record tempo te moeten gaan. Aan het acteerwerk ligt het zeker niet.

Echter voor deze film had men meer de tijd moeten nemen.

Het onderwerp en het verhaal zijn intens, de uitwerking matig in beeld gebracht.

Jammer.

avatar van Cinemaat

Cinemaat

Mooie film om te kijken, Prachtig verhaal, prima rol van Anthony Hopkins en ontroerend einde.

Er had echter meer in gezeten, het begin is traag en saai en het schakelen is teveel.

Had begin en eind als oude man verteld en daar tussen het verhaal uit zijn jeugd, had mijn inziens een betere film opgeleverd.

Wellicht een beter Directors cut uitbrengen, dan wil ik deze nog wel eens zien

en zit er zeker een verhoging naar 3.5 en wellicht zelf 4 sterren in.

Verhaal is indrukwekkend, uitvoering kan beter.

BBarbie

Drama over een Engelse effectenmakelaar die in de maanden vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog honderden Tsjechische kinderen uit de klauwen van de nazi’s wist te redden door hen onder te brengen bij pleeggezinnen in Groot-Brittannië. Pas een halve eeuw later werd zijn reddingswerk in brede kringen bekend door een tv-uitzending van de BBC. De film schakelt tussen het verleden in Praag en het heden. Ik ben niet onverdeeld gelukkig met die keuze. Volgens mij zou een lineaire vertelling het verhaal meer recht hebben gedaan. Niettemin een indrukwekkende film met een fraaie hoofdrol van Anthony Hopkins, die geknipt is voor dit soort rollen.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ik ben hier blijkbaar een stuk minder positief over dan de meeste andere hier. Ik vond de film vooral heel makkelijk proberen scoren. Tuurlijk is het echte verhaal heel indrukwekkend, mooi en bewonderenswaardig, maar dat hoeft zich niet automatisch te vertalen naar wat je over de film zelf moet vinden. Het gevoel bekroop me soms dat regisseur James Hawes dacht dat het verhaal wel voor zich zou spreken en er daardoor zelf niet al te veel moeite meer in moest steken. Want het wordt allemaal wel keurig in beeld gebracht, maar dat is het dan ook. Er zit weinig identiteit in de film; het is heel erg volgens de boekjes allemaal. En de overdreven sentimentaliteit, zeker tegen het einde aan, voelde, opnieuw, aan als heel makkelijk willen scoren. Ik voelde er vrij weinig bij, juist omdat het me als kijker zo werd opgedrongen om iets te voelen. Antony Hopkins lijkt naar zijn derde beeldje te dingen, maar dat zou ik niet helemaal juist vinden. Goed, hij is een fantastisch acteur en verdient het, maar ook hij speelt toch eerder op de automatische piloot hier. Niettemin is hij het beste onderdeel van One Life. Zijn jongere counterpart weet de aandacht nauwelijks te trekken en ook de rest van de cast sneeuwt een beetje onder.

Lager dan 2.5* ga ik er niet aan geven, daar steekt het allemaal te oerdegelijk voor in elkaar. Maar méér dan dat is het voor mij zeker niet.