Hell or High Water (2016)

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

Film over twee bankovervallers en een oude Ranger, maar tevens ook een sfeerbeeld van de trieste desolaatheid van een gebied in Texas.
Zit de echte actie in het slot en wellicht dan ook voor velen het boeiendste gedeelte van de film, voorheen zijn de aandacht voor karaktertekening (heel dikwijls bij Mackenzie) en ook de allusies (soms gevat grappig) op (Indianen)afkomst best geslaagd en interessant.
Geen grootse film, vind ik, maar genietbaar, ook cinematografisch en natuurlijk met een, als steeds, sterke Jeff Bridges.

avatar van Boneka
De filmposter hierboven is een stuk fraaier dan die lelijke cover op de BD/dvd versie, maar goed het gaat om de film! Hij is traag okay, maar wie van de landschappen houdt Texas (opgenomen in New Mexico) zit goed. Tel daarbij de fraaie soundtracks op en je hebt een lekkere avond vermaak. Verwacht geen spektakel van de bovenste plank. Het gaat op zijn plattelands zeg maar. Take it easy graag! Geen gejaag vanuit Manhattan. We zien bankovervallen van twee broers waarvan de een wat rustiger is dan de ander en alles gaat redelijk gesmeerd. Doordat het geen grote geldbedragen zijn worden ze gevolgd door een pracht duo. Een Texaanse ranger en een "Indiaan" en hun humor vond ik zeker geslaagd.

Geen topfilm, maar zeker lekker op een zomerse avond met een flesje bier erbij.

avatar van Boneka
scorsese schreef:
. De film heeft een aangenaam tempo en het geheel is zeker niet zonder spanning en humor.

Aangenaam tempo haha. Nou mijn knol loopt harder zou ik haast zeggen. Maar goed voor deze film zeker te pruimen!

Met aangenaam bedoelde ik hier ook een rustig/kalm tempo.

avatar van sinterklaas
Kort nadat ik Starred Up had gezien vond ik deze eindelijk met de 2 voor 15 sticker bij Concerto. En zoals ik het al had verwacht: deze film is meer dan gelukt en houdt rekening met alles.

Het bespaart de kijker een eventuele dramatische opening en begint meteen bij de overvallen die door de twee broers (schitterende rollen van Pine en Foster) worden gepleegd. Ze weten het heel secuur en voorbedacht aan te pakken en zijn de instanties ook altijd een stap voor. En ja, je zou het als excuses zien omdat de nood echt hoog blijkt te zijn. Maar dan krijgen we te maken met Hamilton, een prachtige rol van Jeff Bridges... Direct, zelfverzekerd en bijna gepensioneerd. Hij heeft veel interesse gekregen in de merkwaardige overvallen in onderliggende banken en voor kleine bedragen en gaat dit, ondanks zijn gezondheid en levenstatus, nog grondig uitpluizen.

Het leuke van deze film was de veelzijdigheid... van familydrama tot heist-film... waarbij de actie uiteindelijk ook niet mag ontbreken en zeer verzorgt uit de verf komt. De broers zijn ook haast tegenpolen van elkaar wat voor een paar sterke en soms grappige wendingen zorgt. (Tanner als een roekeloze bajesklant en Toby die toch ergens wel een beetje argwaan heeft) De actie wordt ook steeds sterker en wat begint bij simpele pistoolbedreigingen eindigt toch nog in een paar uit de kluiten gewassen shoot-outs. En daarnaast.... vele mooie beelden van Texas met het uitgestrekte landschap, vele ja-knikkers en de typische plaatjes, iets waarbij ik de rest wel niet bij hoef in te vullen aangezien het Wenders-gedachte hier wel al snel naar boven zou schieten... de rustige sfeer en dan de soundtrack van Nick Cave en Warren Ellis... en het verrassende einde. Het kan gewoon niet misgaan met deze film. Uitstekend!

avatar van DragQueen
Heerlijk Misdaad/Drama, waarin de beelden van het desolate Texas en omstreken, vakkundig in beeld zijn gebracht. Verder wordt er met overtuiging geacteerd door de cast, bestaande uit o.a. oudgediende Jeff Bridges en Chris Pine en Ben Foster. Het verhaal steekt verder sterk in elkaar, en is tevens op een sterke wijze uitgevoerd. Een meer dan onderhoudende film op alle fronten. 4 Sterren.

avatar van JM Q
Heerlijk droog, lekker sfeertje

avatar van Fisico
Ik had al veel goeds gehoord over deze film en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Dat blijkt niet altijd een voordeel te zijn. Ik zag een degelijke goede film, maar ergoer op geen enkel moment een "wow-effect". Het is geen film die zich onderscheidt van andere films uit hetzelfde genre.

Grote pluspunten is de goede casting van de broers. De één is een lompe kracht die geweld en dood niet schuwt. Behalve zijn broer vertrouwt hij niemand en haat hij iedereen, zelfs zijn eigen moeder. Hij wil steeds meer en meer en is een onverzadigbare geldwolf. De jongere broer is het brein en diegene die rationeel alles plant. Hij is geduldig en heeft toekomstplannen. Zijn zoons staan dan ook op het hoogste schavotje door hen een leven te beloven die de generatiearmoede uit de weg moet gaan. Vooral dit laatste vond ik een erg sterke getuigenis en dialoog met Hamilton.

Verder vielen me de prachtige sfeerbeelden van Texas op (mooi in beeld gebracht met diverse camerastandpunten): de troosteloze landschappen, de groezelige stadjes, de schietgrage cowboymentaliteit, de 'ja-knikkers', enz ...
Ook het einde was best fijn. Verrassend en toch weer net niet. Er valt op zich weinig af te dingen op de film. Mackenzie heeft het allemaal mooi voor elkaar. Geen topfilm, maar best genietbaar door de plot, goede uitdiepingvn sfeer en verhaal, maar vooral door de geloofwaardige cast.

avatar van Sergio Leone
Uitstekend.

Hell or High Water is een sfeerbom, waarbij het tempo heerlijk voortkabbelt. Elke scène en keuze is perfect beheerst in het geheel ingepast, waardoor de pacing alleen al de film naar een niveau hoger tilt.
Ook enorme pluspunten voor de bankovervallen en de finale, waarbij de shoot-out althans voor mij maar een voorproefje is van de ontmoeting tussen Toby en Hamilton.

Jeff Bridges speelt zoals je van hem gewend bent: een mopperkont eerste klas, dik Texaans accentje eronder, vaak tegen het karikaturale aan. Enkel tijdens de finale stijgt hij wat mij betreft boven de middenmaat uit. Dan ben ik veel meer onder de indruk van zowel Ben Foster als Chris Pine, en dit over de ganse lijn.

Regisseur David Mackenzie maakt van deze film - 't is trouwens de eerste die ik van hem zie - een audiovisueel genot. Cinematografisch zou je nog kunnen zeggen dat de setting zich uitstekend leent voor wat te zien is, dat klopt, maar ook de melancholische soundtrack klopt. De uitspattingen van geweld komen realistisch over, alsook de overvallen waarbij amateurisme om de hoek loert, zonder evenwel slapstick te worden.

Dikke meevaller.

What don't you want?

Door de reviews, cast en de mooie filmposter deze film gekeken.
Ik had er veel meer van verwacht.

De verhaal is zwak.
De acteurs zijn aardig. (Ben Foster uitstekend)
De actiescènes zijn oké.
Soms grappig soms droog. What don't you want?
Best wel saai.
Misschien wel de meest slechtste en onlogische einde die ik in tijden heb gezien.

avatar van Capablanca
Sterk en rauw.

avatar van GrobbekuikenXL
Mooie film !

avatar van trebremmit
Heerlijke film hoor, een moderne western over Texas, visueel schitterend maar ook qua drama, humor en sfeer is het genieten. Ik vond het mooi balanceren tussen melancholie, cynisme en optimisme, zonder sentimenteel te worden.

Lijkt me ook wel een film voor Brix

avatar van Brix
trebremmit schreef:

Lijkt me ook wel een film voor Brix

Wow! 4,5*!
Dat moet dan toch de moeite waard zijn, dus dank voor de tip.
Ik zal hem op mijn "to see-lijstje" zetten.

avatar van Brix
trebremmit

Ik heb de film zojuist gezien en kan me helemaal vinden in jouw korte recensie.

Nogmaals dank voor de uitstekende tip!

avatar van Captain Pervert
Hell or High Water is een sfeervolle vertelling over wat mensen kunnen doen uit uitzichtloosheid en wanhoop. Het is vakkundig gemaakt en uitstekend geacteerd.
Desalniettemin is het typetje van Bridges, hoe leuk ook, een combinatie van personages die we hem al eerder hebben zien doen, met een vleugje Hank uit Breaking Bad.
Als de beide hoofdpersonen (de broers Toby en Tanner) een minuut of vijf in beeld geweest zijn, is al duidelijk welke rol ze beide vervullen in het misdaadduo en kun je het verloop van het verhaal eigenlijk al wel voor 90% invullen. In die zin worden de acties van één der broers steeds willekeuriger en tot op een punt dat het niet meer logisch is en dat komt de inleving in, en beleving van, de film niet ten goede.

Het doet soms denken aan No Country For Old Men, maar die leunde vrijwel uitsluitend op de sfeer en was in alle opzichten veel vager en pretentieuzer dan deze film, die veel toegankelijker is.

4 sterren

avatar van rokkenjager
Jeez wat is dit goed geschreven zeg! Echt fantastische dialogen.

It makes me a Comanche.

avatar van Rickazio
only in 'merica!

avatar van K. V.
Met weinig verwachtingen deze eens bekeken en was toch eigenlijk wel aangenaam verrast. Een goeie sfeer, prima cast en de film zag er goed uit ook. Het verhaal verveelde niet, ondanks het misschien tragere tempo.
De moeite!

avatar van nadrin
Traag en vrij clichématig

avatar van snarfje5508
wat een verademing.Eindelijk weer eens een film met goed acteerwerk, een goed gevonden verhaallijn en spanning vanaf de eerste minuut. Prima en dus 3,5 waard. Glansrol van Bridges.

Leuke maar wel een trage film waar het hier en daar ook wat saaier werd.
Maar het goede acteerwerk het fraaie Texas en de leuke goed bij passende muziek maakte het
geheel toch zeker een 3 sterren waardig.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller/western film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jeff Bridges en Chris Pine...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi landschap...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Ajax&Filmfreak
Echt mijn soort film
Jeff Bridges was super cool

avatar van FlorisV
Genietbaar filmpje met relaxte sfeer en tempo...verwacht dus geen thriller of actie, afgezien van een shoot-out met een scherpschuttersgeweer. De acteurs zijn prima op hun plek, zelfs Chris Pine waarover ik nog mijn twijfels had speelt mooi ingetogen, maar ook Jeff Bridges is leuk als bijna gepensioneerde Texaanse politieagent die erg graag zijn Indiaans-Mexiaanse collega beledigt maar niet onsympathiek wordt. De hele film is ook wel een soort ode aan de typisch Texaanse uitspraken, muziek, landschappen en cultuur. Alleen de geweldige Sam Elliott ontbreekt nog .

Verwacht niet te veel maatschappijkritiek maar je merkt ook wel dat hier armoe is en dat er veel mannen aan het kortste eind trekken. Je krijgt aan het eind ook niet bepaald het gevoel dat Toby een grote winnaar is: gescheiden, het geld gaat naar zijn jongens, hij is vooral een provider.

Ik moet wel zeggen dat ik aan het einde het gevoel had: is dit het nu? Het verhaal had wat meer spanning mogen hebben en wat meer climax. Nu gewoon een voldoende.

sleutelhanger
Het elkaar constant vliegen afvangende duo van Texas Rangers begon me al snel de keel uit te hangen hoewel ik toch bepaald niet vies ben van ordinaire werkvloer-humor, mits gedoseerd en geestig. Maar zelfs als ze Geer en Goor op Rottumerplaat droppen met twee flessen Cristal in hun mik en een GoPro op hun harses komen de obligate vileine opmerkingen nog niet zo strijk en zet op je af als hier het geval. Hoewel de kijker te pas en te onpas het smoezelig beduimelde visitekaartje van de Amerikaanse Droom onder ogen wordt gehouden kan deze film geen serieuze aanklacht daartegen genoemd worden, noch een verheerlijking van het middel om die mythische droom ook echt te verwezenlijken.

avatar van Kondoro0614
Het is nu al een paar maanden (met een paar kijkbeurten) van toepassing geweest dat ik wel aan deze film ben begonnen maar hem nooit helemaal af heb gezien, en daar wou ik eigenlijk gisteravond (voordat ik in slaap viel) en vanmorgen een verandering aan brengen aangezien ‘Hell or High Water’ toch gewoon een goeie Drama / Misdaad film is waarbij de hoofdrolspelers de sterren van de hemel proberen te spelen. Toch weet David Mackenzie hier een prima productie neer te zetten en heb ik me aanzienlijk vermaakt met ‘Hell of High Water’.

Ben Foster en Chris Pine spelen allebei een perfecte rol als Tanner en Toby Howard en natuurlijk draait het meeste om deze twee knapen. Heerlijk geacteerd, als de wat ruige Tanner door Ben Foster die van alles wil aangrijpen en zich het liefst aan geen enkele regel houdt, zelfs niet de regels die ze zelf hebben verzonnen en een Toby gespeeld door Chris Pine die zich wat meer naar de achtergrond probeert te werken, het wat rustiger aan doet en het liefst niet in moeilijkheden wil komen, wat natuurlijk wel gebeurt in veel punten. Dan heb je nog een gouden duo namelijk Jeff Bridges en Gil Birmingham als de Texas Rangers die achter de twee broertjes aanzitten, en ze maar hartstikke graag in handen willen krijgen en naar alle ‘Texas Midland Banks’ afreizen om ze toch een keer te pakken.

In het algemeen heeft David Mackenzie een prachtige omgeving uitgezocht met veel mooie shots over de prachtige landschappen van New Mexico, en dan kun je zien dat Amerika toch wel een beetje mooi is. Heerlijke sfeer hing er bij het rijden door de landschappen en die sfeer trok je mee in de huiskamer en je bleef plakken en zelfs nog zelf een beetje nagenieten van sommige shots.

“Oh, who knows. Maybe one of these bank robbers is gonna want a gunfight and I can dodge my retirement in a blaze of glory.”

We volgen in deze film uiteraard een stel overvallers wiens bedoelingen staan om vooral banken te overvallen in de buurt. Toby wil geld inzamelen voor zijn zoons om deze tenminste een toekomst te geven waarmee ze geen zorgen hoeven te maken over geld, wat natuurlijk altijd een grote rol speelt in het leven. Met een paar openingsknallers weten ze zeker mijn aandacht te pakken. Er valt echter niet veel te vertellen over het begin, behalve de paar overvallen en dat ze door gaan met de reis.

Al snel daarna komen we der achter dat de film vooral te maken heeft met een familie die niet goed samen heeft gekund met elkaar. Tanner is net uit de gevangenis omdat hij hun vader heeft doodgeschoten na een dagje jagen, hij mocht zijn vader niet. Ook had Tanneer geen goeie band met zijn moeder noch zijn broertje maar, zijn moeder haatte hem al helemaal. Echter is hun moeder overleden (waaraan weet ik niet meer), en ze zijn van plan de ranch te vergeven aan de zoons van Toby (dacht ik).

Niet veel later volgen we de twee weer op door reis naar een volgende aantal banken, waar we eerst zien hoe Toby twee jochies in elkaar tikt om vervolgens weer verder te trekken. We zien hier vooral het plan van de twee om hun gestolen geld weg te werken, en dit doen ze door middel van casino’s. Ze gaan daar naar binnen en verzilveren hun geld in munten, spelen een potje poker en daarna verzilveren ze munten weer in geld door een cheque aan te vragen van de casino en deze over te maken naar een bank, aardig slim al zal je het mij vragen.

Daarna werken we snel naar het einde de twee besluiten weer twee banken te overvallen, en bij de eerste bank stuitten ze op een gesloten filiaal. Ze rijden door naar de volgende maar Tanner besluit toch een andere te nemen die ook in de buurt zit, de twee gaan er op af maar komen er achter dat het best een grote bank is. Hier komen ze namelijk ook in de problemen, een meid waarschuwt iemand dat de bank word overvallen, na een schiet partij in de bank tussen een bewaker en een man met een handpistool vluchten de twee broers naar buiten waar een civiel leger op hun staat te wachten en aardig op hun in begint te schieten.

De twee weten levend te vluchten (al is Toby wel geraakt) en na een achtervolging door de stad bewoners scheiden de twee de wegen. Toby vlucht met een normale auto en Tanner is duidelijk iets anders van plan. Hij rijd recht op een politie peloton af en vlucht vervolgens de bergen in, waar hij de agenten aanvalt. Hij schiet op ze met een sniper geweer en hierbij komt Alberto Parker om het leven, partner van Marcus Hamilton (de texas rangers). Marcus pikt dit niet en gaat met een geleend geweer (notabene ook een sniper) achter Tanner zitten en schiet hem vervolgens door het hoofd. Tanner overlijd maar Toby overleefd alles en laat zijn ex-vrouw samen met zijn zoons in een huis leven waarna de
film al snel eindigt.

“I've been poor my whole life, like a disease passing from generation to generation. But not my boys, not anymore.”

Ja, ik heb me erg vermaakt met deze film en het was de zit waard. Hoewel ik misschien van sommige dingen iets meer verwacht had was de film hard en soms ook nog eens spannend dus ik heb me prima vermaakt. Weinig aanmerkingen, leuke scénes en gave shots hebben de film afgemaakt en dat maakte het toch wel een beetje na een succes.

Lekker sfeertje, mooie beelden, leuke humor en een rustig tempo terwijl het geen moment verveelde. Goed acteerwerk ook, ik leefde echt mee met de twee broers (Pine en Foster). Chris Pine heeft mij positief verrast, blij dat ze hem hebben gecast voor deze rol. Als bijvoorbeeld de overschatte Ryan Gosling in plaats van Chris Pine had gespeeld, had ik deze film wellicht een halve ster minder gegeven.. Jeff Bridges was ook goed in zijn rol als agent, geweldige acteur vind ik dat. Dankzij deze film ook een prachtig nummer ontdekt; Dollar Bill Blues van Townes van Zandt. Niet eens mijn muziekgenre maar als een nummer écht goed is maakt dat niet zoveel uit natuurlijk.

Edit: Het is inmiddels ‘the morning after’ en ik heb besloten om mijn stem te verhogen van 3.5 naar 4 sterren. Die waardering past bij nader inzien toch beter bij deze uitstekende film.

Tegenvallend & Saai, als er staat: ''een reeks vakkundige overvallen'', dan zie ik toch graag wat actie. Helaas mist de actie, en de spanning. deze film is vooral veel drama en weinig misdaad.