Hell or High Water (2016)

3,58

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

117 BERICHTEN 39 MENINGEN
geplaatst: 3 december 2016, 13:21 uur [permalink]
Helemaal mee eens met hierboven, prachtig mooie film .

avatar van Bacchero
geplaatst: 3 december 2016, 13:57 uur [permalink]
Goede film maar had er ook net iets meer van verwacht. ik vond vooral Bridges zeer goed spelen als de doorwinterde oude Texas Ranger. Zijn bij de handse grapjes geven een extra cachet. Eigenlijk gebeurd er niet zo veel in de film qua verhaal maar het einde is wel vrij origineel en dat maakt wel wat goed.
En zoals eerder gezegd is de Texaanse rustig sfeer met mooie landschappen zeker een meerwaarde voor de film.

avatar van Rosicky
geplaatst: 7 december 2016, 15:40 uur [permalink]
Fijne moderne western. Spannend als misdaadfilm terwijl de makers onderweg ook nog wat zinnigs te melden hebben over (familie)bezit en de economische crisis. Puik acteerwerk ook, zelfs van Chris Pine die ik nooit zo hoog had zitten.

avatar van james_cameron
geplaatst: 9 december 2016, 22:22 uur [permalink]
Uitstekende, fraai ingetogen en stemmige moderne western, vooral de moeite waard door het prima spel van Jeff Bridges, Chris Pine en Ben Foster. De plot is niet heel bijzonder maar bevat veel memorabele details en steekt intelligent in elkaar. De economische malaise die op de achtergrond speelt voegt een krachtige subtekst toe. Eersteklas dialogen en mooie uitdieping van de personages zorgen er tenslotte voor dat dit wat mij betreft één van de betere films van 2016 is.

avatar van broncode
geplaatst: 16 december 2016, 20:35 uur [permalink]
Mijn verwachtingen waren hoog gespannen door de heren critici met hun louter positieve recensies. Maar vond het maar ten dele terecht. Ja de film is goed in balans, perfecte dialogen en met de juiste rustpunten, en de casting van Chris pine en Ben foster was prima. Ook speelde de speelde desolate landschappen van Texas, (prachtig in beeld gebracht overigens) een niet onbelangrijke rol in het geheel. Maar de film raakte me niet zoals andere films die ik geweldig vind wel doen. Ook vind ik het einde niet best, alsof het verhaal niet klaar was.
3.2

geplaatst: 20 december 2016, 10:39 uur [permalink]
Bridges speelt eigenlijk altijd wel leuke rollen, hier dikt hij het echter wel heel dik aan. Zeker in combinatie met zijn partner lijkt het een karikatuur. Vermakelijk is het wel. Oppervlakkig blijft zijn karakter (en z'n partner) ook, al moet de diepgang eerder liggen bij de criminelen; die niet zomaar de banken overvallen. Dit is aardig uitgewerkt en prima geacteerd (met name door Foster, die Pine naar de kroon steekt). Daarnaast zitten er enkele erg sterke scenes in (in het restaurant en de slotscene bijvoorbeeld).
De setting en muziek zijn dik in orde en zorgen mede voor de uitstekende sfeer.

avatar van wwelover
geplaatst: 20 december 2016, 22:35 uur [permalink]
Pas de 2e film van deze regisseur die ik zie, Perfect Sense was de eerste en die vond ik erg goed. Hell or High Water is dat ook. Erg rauw en sterk geacteerd. Jeff Bridges is erg voor de hand liggend gecast (schrijver had hem al in zijn hoofd blijkbaar tijdens het schrijven) maar dat is niet voor niks. Was erg verrast door Pine. Heb hem nog niet vaak echt in 'uitdagende' rollen gezien, maar dat doet hij goed. En Ben Foster is sowieso een ondergewaardeerde acteur in mijn ogen. Het verhaal is klein maar sterk. Visueel is de film fraai en vooral de muziek is super. Het is geen meesterwerk, maar wel een hele fijne film waar alles past.

avatar van starwarsfans
geplaatst: 21 december 2016, 00:45 uur [permalink]
Een van de beste films van dit jaar tot nu toe, twee erg goede hoofdpersonages die geweldig zijn gespeeld door Chris Pine en Jeff Bridges, ook Ben Foster speelt een goede bijdragende rol aan het verhaal. Een simpel verhaal en redelijk kort, maar super krachtig. Veel perfect getimede humor en de personages worden op een rustige, maar directe manier naar voren gebracht en worden in de tweede acte nog beter door toegevoegde dimensies aan de personages, het einde geeft dan ook een erg tevreden gevoel en ik ben hierdoor erg onder de indruk van deze film. Veel kleine details ook en buiten dat Nick Cave dit jaar een van de beste albums heeft gemaakt ook nog een zeer goede sountrack voor deze film, Dikke 4,5* dus!

avatar van TomPSV
geplaatst: 21 december 2016, 12:48 uur [permalink]
Toch ietwat tegenvallend. De beelden van het uitgestorven en voor de mensen daar toch ook wel uitzichtloze Texas zijn geweldig, net als de muziek zo nu en dan, maar er gebeurt mij net iets te weinig. De bankovervallen zijn prima in beeld gebracht, het middenstuk voelde echter erg langdradig aan. Er wordt weliswaar door de gehele cast overtuigend geacteerd, met 'good old' Jeff Bridges als uitblinker, maar toch lukte het mij niet echt om een band op te bouwen met de hoofdrolspelers. Daar had ik vooral last van bij de broers, waar eigenlijk maar bar weinig achtergrondinformatie over naar voren komt.

Het kabbelde mij allemaal net iets te veel voort. Hoewel je door het rustige tempo wel een mooi beeld krijgt van Texas, hadden ze het tempo toch wel iets op kunnen schroeven. Ook het einde van de film voelde wat onbevredigend aan. Daar had ik toch op iets meer gehoopt. Al met al wel een vermakelijke film voor een avondje, maar niet eentje die ik me snel zal herinneren. 3*

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 26 december 2016, 12:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch wel een goede film deze. Komt traag op gang vind ik. Vond het pas echt goed worden na een uur na dat ze de laatste bank overvallen hebben. Word wel sterk geacteerd van Foster, Pines en Bridges. Sfeer zit ook wel goed. Is zeker wel een goede film. Maar had het voor mij geen uur geduurt om er echt in te komen had ik hem nog hogere score gegeven. Mooi camerawerk ook, texas ziet er prachtig uit met die mooie landschappen. Muziek paste ook wel goed bij de film. 7/10

avatar van de grunt
geplaatst: 29 december 2016, 19:59 uur [permalink]
Prachtfilm. Broederliefde, steengoede muziek, Texas in volle glorie. Thumbs up for Mackenzie. En Nick Cave is een held

avatar van Zeus.
geplaatst: 1 januari, 23:57 uur [permalink]
Fijne western. Hoge verwachtingen vooraf door de veelal positieve kritiek hier. Viel uiteindelijk dan toch ietwat tegen op basis daarvan. Plot is niet bijster bijzonder en vond met name het eerste half uur tot drie kwartier erg lang duren. Film wordt naar het einde toe wel sterker. Soundtrack en cinematografisch fraai. Paar prachtige beelden gezien van het Texaanse landschap. Uiteindelijk niet meer dan een voldoende.

***

geplaatst: 2 januari, 01:00 uur [permalink]
Film waar je een mooi beeld krijgt van de Amerikaanse droom. Beste die ik dit jaar gezien heb schulden overvallen oude sheriff die zich helemaal in de zaak bijt het rauwe Texas Mooi in beeld. Soundtrack ook western relaxte film voor mensen die gewoon een goede film willen zien. Geen sexscenes geen romances geen soap niet te lang. Gewoon kijken die film!

avatar van Banjo

geplaatst: 3 januari, 00:11 uur [permalink]
Weet iemand wanneer deze film te huur is?
Dit is de enige film die ik nog niet gezien heb van de jaar top 10 lijstje (2016)

avatar van ArnoldusK
geplaatst: 3 januari, 23:03 uur [permalink]
Die dialogen!

geplaatst: 4 januari, 21:35 uur [permalink]
Ik moet eerlijk zeggen er hangt toch een lekker sfeertje in de film met ijzersterke dialogen,het leven ziet er daar toch heel anders uit als bij ons. Maar voor mij is dit echt zo'n film leuk om 1 keer gezien te hebben,ik zal deze film ook niet snel herbekijken.

avatar van fappie
geplaatst: 4 januari, 22:29 uur [permalink]
Ja, dampend vette film.

avatar van baspls
geplaatst: 5 januari, 11:21 uur [permalink]
De tweede film met Jeff Bridges alweer deze avond. Hell or High Water werd mij aangeraden door een vriend als een van de films uit 2016 die je gezien moet hebben. Hij had gelijk, want Hell or High Water is een van de beste films van 2016.

Twee broers overvallen banken van Texas Midwest om de hypotheek van hun moeders boerderij af te kunnen betalen. Een doorgewinterde ranger en zijn partner moeten ze opsporen.

Het acteerwerk van de film was erg goed, geen overdreven gedoe maar ingetogen acteerwerk. Chris Pine en Ben Foster deden het goed als de twee broers en Jeff Bridges zorgde voor luchtigheid en humor hier en daar.

De film neemt lekker de tijd in vergelijking met de flitsende Hollywood-films die je tegenwoordig veel ziet, maar bevat uiteindelijk ook goede actie. Mooie beelden van het mistroostige Texas en goede cinematografie.

De geslaagde combinatie van misdaad, drama en de typisch Amerikaanse-setting deden me denken aan de tv-serie Breaking Bad. Al met al een erg sterke film van vorig jaar. Lekker rustig mooie beelden en uitstekend drama.

avatar van doncorleone
geplaatst: 6 januari, 11:01 uur [permalink]
Ik was de titel op een aantal jaarlijstjes tegen gekomen. Kort samengevat vond ik het een vermakelijke film. Maar het werd op geen enkel vlak heel bijzonder, laat staan memorabel. Ook Bridges' "watten in de mond" acteer prestatie niet. Een kleine 7 (ofwel 3,5*).

avatar van Justinw
geplaatst: 6 januari, 20:47 uur [permalink]
Sterk.

Film die weinig verkeerd doet, acteerwerk, cinematografie en de soundtrack van Nick Cave & Warren Ellis zijn allemaal dik in orde. Verhaal is alleen wat magertjes en weet je niet altijd beet te pakken, desalniettemin een van de betere uit het jaar 2016

avatar van doncorleone
geplaatst: 6 januari, 20:57 uur [permalink]
Justinw schreef:
Sterk.
...desalniettemin een van de betere uit het jaar 2016

Toe maar... Is dat dan geen treurige constatering als je 'm maar met 3,5 sterren waardeert?
Ik moet zeggen dat het helaas steeds zeldzamer lijkt te worden dat ik zelf een film met 4 sterren of meer waardeer.

avatar van Justinw
geplaatst: 6 januari, 22:05 uur [permalink]
Ruime 3,5, en ik constateer dan ook dat 2016 een matig jaar was op een enkele uitschieter na. En sluit me aan bij het feit dat ik ook minder snel een 4+ geef.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 7 januari, 23:26 uur [permalink]
Heel erg mooie film, en met oog voor detail en audiovisuele schoonheid. Vrij ingetogen, maar met op de juiste momenten de pieken. De Texaanse sfeer mede gebracht door de countrymuziek, de auto's, de rol van Jeff Bridges, de hats, de mooie omgeving en het typische macho/redneck-gedrag van de Texanen zit er echt goed in. Deze maken het al een genot om hiernaar te kijken. Al is het soms wel iets te veel een kat-en muisspel om het echt puur te laten doen overkomen naar de kijker toe. Uiteindelijk toch wel één van de hoogtepunten van het Amerikaanse filmjaar 2016.

avatar van tattoobob
geplaatst: 8 januari, 10:10 uur [permalink]
Tegenvaller.
Leuk acteerwerk en prachtige locaties maar verder vond ik er niet veel aan.
Een gebrek aan spanning/actie of humor was voor mij de lijndraad in deze film.....alles is een beetje vlak.
Het broederschap kwam ook niet echt bij mij over.
Ook had ik het gevoel alsof ik dit allemaal al eens eerder had gezien.
2,5 ster voor Bridges en de filmlocaties.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 8 januari, 21:24 uur [permalink]
Ik had een heel goede film verwacht, het is slechts een goede film geworden. Ondanks prima acteerwerk (vooral van Jeff Bridges), mooie sfeerbeelden van het Amerikaanse landschap en een prettige soundtrack vond ik het nooit echt heel interessant worden. Het gebrek aan spanning wordt wel redelijk door bovenstaande punten gecompenseerd, maar niet helemaal. De karakters worden behoorlijk uitgediept, het verhaal een stuk minder. Uiteindelijk vind ik het vooral een mooi omhulsel, maar met te weinig inhoud om het bovengemiddeld goed te vinden.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 00:17 uur [permalink]
Technisch een mooie en goede film. Goed acteerwerk. Mooi gefilmd, zo dat misschien Texas nog meer dan de acteurs de hoofdrol speelt. Een Intelligent, maar ook te bedacht (ongeloofwaardig) plot. Ook raakt de film me niet echt. En is ie niet echt spannend of vernieuwend. Daardoor ben ik hem eigenlijk weer snel vergeten. Daarom toch maar een gemiddelde score: 3.

avatar van Rodger
geplaatst: vandaag om 12:01 uur [permalink]
Mooie film, humor, actie en drama ineen.
Genoten van de beelden, en de prima muziek die erbij hoorde.
3.5***