Hell or High Water (2016)

3,57

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

170 BERICHTEN 56 MENINGEN
Film over twee bankovervallers en een oude Ranger, maar tevens ook een sfeerbeeld van de trieste desolaatheid van een gebied in Texas.
Zit de echte actie in het slot en wellicht dan ook voor velen het boeiendste gedeelte van de film, voorheen zijn de aandacht voor karaktertekening (heel dikwijls bij Mackenzie) en ook de allusies (soms gevat grappig) op (Indianen)afkomst best geslaagd en interessant.
Geen grootse film, vind ik, maar genietbaar, ook cinematografisch en natuurlijk met een, als steeds, sterke Jeff Bridges.

avatar van Boneka
De filmposter hierboven is een stuk fraaier dan die lelijke cover op de BD/dvd versie, maar goed het gaat om de film! Hij is traag okay, maar wie van de landschappen houdt Texas (opgenomen in New Mexico) zit goed. Tel daarbij de fraaie soundtracks op en je hebt een lekkere avond vermaak. Verwacht geen spektakel van de bovenste plank. Het gaat op zijn plattelands zeg maar. Take it easy graag! Geen gejaag vanuit Manhattan. We zien bankovervallen van twee broers waarvan de een wat rustiger is dan de ander en alles gaat redelijk gesmeerd. Doordat het geen grote geldbedragen zijn worden ze gevolgd door een pracht duo. Een Texaanse ranger en een "Indiaan" en hun humor vond ik zeker geslaagd.

Geen topfilm, maar zeker lekker op een zomerse avond met een flesje bier erbij.

avatar van Boneka
scorsese schreef:
. De film heeft een aangenaam tempo en het geheel is zeker niet zonder spanning en humor.

Aangenaam tempo haha. Nou mijn knol loopt harder zou ik haast zeggen. Maar goed voor deze film zeker te pruimen!

Met aangenaam bedoelde ik hier ook een rustig/kalm tempo.

avatar van sinterklaas
Kort nadat ik Starred Up had gezien vond ik deze eindelijk met de 2 voor 15 sticker bij Concerto. En zoals ik het al had verwacht: deze film is meer dan gelukt en houdt rekening met alles.

Het bespaart de kijker een eventuele dramatische opening en begint meteen bij de overvallen die door de twee broers (schitterende rollen van Pine en Foster) worden gepleegd. Ze weten het heel secuur en voorbedacht aan te pakken en zijn de instanties ook altijd een stap voor. En ja, je zou het als excuses zien omdat de nood echt hoog blijkt te zijn. Maar dan krijgen we te maken met Hamilton, een prachtige rol van Jeff Bridges... Direct, zelfverzekerd en bijna gepensioneerd. Hij heeft veel interesse gekregen in de merkwaardige overvallen in onderliggende banken en voor kleine bedragen en gaat dit, ondanks zijn gezondheid en levenstatus, nog grondig uitpluizen.

Het leuke van deze film was de veelzijdigheid... van familydrama tot heist-film... waarbij de actie uiteindelijk ook niet mag ontbreken en zeer verzorgt uit de verf komt. De broers zijn ook haast tegenpolen van elkaar wat voor een paar sterke en soms grappige wendingen zorgt. (Tanner als een roekeloze bajesklant en Toby die toch ergens wel een beetje argwaan heeft) De actie wordt ook steeds sterker en wat begint bij simpele pistoolbedreigingen eindigt toch nog in een paar uit de kluiten gewassen shoot-outs. En daarnaast.... vele mooie beelden van Texas met het uitgestrekte landschap, vele ja-knikkers en de typische plaatjes, iets waarbij ik de rest wel niet bij hoef in te vullen aangezien het Wenders-gedachte hier wel al snel naar boven zou schieten... de rustige sfeer en dan de soundtrack van Nick Cave en Warren Ellis... en het verrassende einde. Het kan gewoon niet misgaan met deze film. Uitstekend!

avatar van DragQueen
Heerlijk Misdaad/Drama, waarin de beelden van het desolate Texas en omstreken, vakkundig in beeld zijn gebracht. Verder wordt er met overtuiging geacteerd door de cast, bestaande uit o.a. oudgediende Jeff Bridges en Chris Pine en Ben Foster. Het verhaal steekt verder sterk in elkaar, en is tevens op een sterke wijze uitgevoerd. Een meer dan onderhoudende film op alle fronten. 4 Sterren.

avatar van JM Q
Heerlijk droog, lekker sfeertje

avatar van Fisico
Ik had al veel goeds gehoord over deze film en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Dat blijkt niet altijd een voordeel te zijn. Ik zag een degelijke goede film, maar ergoer op geen enkel moment een "wow-effect". Het is geen film die zich onderscheidt van andere films uit hetzelfde genre.

Grote pluspunten is de goede casting van de broers. De één is een lompe kracht die geweld en dood niet schuwt. Behalve zijn broer vertrouwt hij niemand en haat hij iedereen, zelfs zijn eigen moeder. Hij wil steeds meer en meer en is een onverzadigbare geldwolf. De jongere broer is het brein en diegene die rationeel alles plant. Hij is geduldig en heeft toekomstplannen. Zijn zoons staan dan ook op het hoogste schavotje door hen een leven te beloven die de generatiearmoede uit de weg moet gaan. Vooral dit laatste vond ik een erg sterke getuigenis en dialoog met Hamilton.

Verder vielen me de prachtige sfeerbeelden van Texas op (mooi in beeld gebracht met diverse camerastandpunten): de troosteloze landschappen, de groezelige stadjes, de schietgrage cowboymentaliteit, de 'ja-knikkers', enz ...
Ook het einde was best fijn. Verrassend en toch weer net niet. Er valt op zich weinig af te dingen op de film. Mackenzie heeft het allemaal mooi voor elkaar. Geen topfilm, maar best genietbaar door de plot, goede uitdiepingvn sfeer en verhaal, maar vooral door de geloofwaardige cast.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekend.

Hell or High Water is een sfeerbom, waarbij het tempo heerlijk voortkabbelt. Elke scène en keuze is perfect beheerst in het geheel ingepast, waardoor de pacing alleen al de film naar een niveau hoger tilt.
Ook enorme pluspunten voor de bankovervallen en de finale, waarbij de shoot-out althans voor mij maar een voorproefje is van de ontmoeting tussen Toby en Hamilton.

Jeff Bridges speelt zoals je van hem gewend bent: een mopperkont eerste klas, dik Texaans accentje eronder, vaak tegen het karikaturale aan. Enkel tijdens de finale stijgt hij wat mij betreft boven de middenmaat uit. Dan ben ik veel meer onder de indruk van zowel Ben Foster als Chris Pine, en dit over de ganse lijn.

Regisseur David Mackenzie maakt van deze film - 't is trouwens de eerste die ik van hem zie - een audiovisueel genot. Cinematografisch zou je nog kunnen zeggen dat de setting zich uitstekend leent voor wat te zien is, dat klopt, maar ook de melancholische soundtrack klopt. De uitspattingen van geweld komen realistisch over, alsook de overvallen waarbij amateurisme om de hoek loert, zonder evenwel slapstick te worden.

Dikke meevaller.

What don't you want?

Door de reviews, cast en de mooie filmposter deze film gekeken.
Ik had er veel meer van verwacht.

De verhaal is zwak.
De acteurs zijn aardig. (Ben Foster uitstekend)
De actiescènes zijn oké.
Soms grappig soms droog. What don't you want?
Best wel saai.
Misschien wel de meest slechtste en onlogische einde die ik in tijden heb gezien.

avatar van Capablanca
Sterk en rauw.

avatar van GrobbekuikenXL
Mooie film !

avatar van trebremmit
Heerlijke film hoor, een moderne western over Texas, visueel schitterend maar ook qua drama, humor en sfeer is het genieten. Ik vond het mooi balanceren tussen melancholie, cynisme en optimisme, zonder sentimenteel te worden.

Lijkt me ook wel een film voor Brix

avatar van Brix
trebremmit schreef:

Lijkt me ook wel een film voor Brix

Wow! 4,5*!
Dat moet dan toch de moeite waard zijn, dus dank voor de tip.
Ik zal hem op mijn "to see-lijstje" zetten.

avatar van Brix
trebremmit

Ik heb de film zojuist gezien en kan me helemaal vinden in jouw korte recensie.

Nogmaals dank voor de uitstekende tip!

avatar van Captain Pervert
Hell or High Water is een sfeervolle vertelling over wat mensen kunnen doen uit uitzichtloosheid en wanhoop. Het is vakkundig gemaakt en uitstekend geacteerd.
Desalniettemin is het typetje van Bridges, hoe leuk ook, een combinatie van personages die we hem al eerder hebben zien doen, met een vleugje Hank uit Breaking Bad.
Als de beide hoofdpersonen (de broers Toby en Tanner) een minuut of vijf in beeld geweest zijn, is al duidelijk welke rol ze beide vervullen in het misdaadduo en kun je het verloop van het verhaal eigenlijk al wel voor 90% invullen. In die zin worden de acties van één der broers steeds willekeuriger en tot op een punt dat het niet meer logisch is en dat komt de inleving in, en beleving van, de film niet ten goede.

Het doet soms denken aan No Country For Old Men, maar die leunde vrijwel uitsluitend op de sfeer en was in alle opzichten veel vager en pretentieuzer dan deze film, die veel toegankelijker is.

4 sterren

avatar van rokkenjager
Jeez wat is dit goed geschreven zeg! Echt fantastische dialogen.

It makes me a Comanche.

avatar van Rickazio
only in 'merica!

avatar van K. V.
Met weinig verwachtingen deze eens bekeken en was toch eigenlijk wel aangenaam verrast. Een goeie sfeer, prima cast en de film zag er goed uit ook. Het verhaal verveelde niet, ondanks het misschien tragere tempo.
De moeite!

avatar van nadrin