Hell or High Water (2016)

3,56

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

• vanaf 28 februari te huur

132 BERICHTEN 45 MENINGEN
avatar van notsub
geplaatst: 14 februari, 20:35 uur [permalink]
Qua sfeer, muziek en finale heeft Hell or High Water zeker wat te bieden. Het wordt alleen allemaal aan een mager verhaal opgehangen. Ik verbaasde me regelmatig over bepaalde keuzes. Gelukkig komt er ook wat humor voorbij en zijn er enige leuke typetjes te bewonderen. Uiteindelijk voldoet de film dan wel, maar het is zeker geen No Country For Old Men geworden.

geplaatst: 17 februari, 10:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film waardeer ik vooral vanwege zijn waarde als cultureel erfgoed. Zelden, ook niet in No Country, heb ik een zo nauwgezette inventarisatie van het Texas' cultuurlandschap mogen aanschouwen. Het is trouwens opgenomen in New Mexico, maar soit. De verschillende stadjes die de bandieten aandoen, zijn zo mistroostig, desolaat en onooglijk dat ze tot een idylle zijn verworden. De esthetiek van de troosteloosheid spat uit het scherm. Daarmee is het niet gezegd dat deze kenschets echt geheel vlekkeloos is, want om bijvoorbeeld echt zowat iedere passant een cowboyhoed te laten dragen, is op het karikaturale af.

Dan het verhaal. De haken en ogen zijn hier helaas talrijker. Kortweg is het middenstuk te lang en de epiloog (vanaf het moment dat Foster het loodje legt) is te lang uitgesponnen
en verveelt grotendeels. Want het grote schouwstuk, de finale hebben we dan al gehad: de laatste bankoverval, de achtervolging en de shoot-out van de broer versus de Texas Rangers en de plaatselijke bevolking die klaarblijkelijk geheel vrijblijvend mag participeren. Had er daarna zo ongeveer een punt achter gezet, want bekomen kun je als kijker ook na de film doen.

Aangaande de verstandhouding tussen de broers is er een scene die in het oog springt. Foster hoort een liedje op de radio en begint mee te neuriën. De broers kijken elkaar grijnzend in de ogen en Pine deinst mee in de nostalgische aanstalten van zijn broer door simpelweg 'yeah' te reppen. Dat is hoe twee broers met een hechte band met elkaar omgaan, prachtig. Andere scenes steken hier wat bleekjes bij af. Zeker de silhouetten als ze met elkaar stoeien, begeleid met een gezapig melodietje, voegt niet veel toe. We weten dan allang dat de twee goed met elkaar zijn.

De band tussen de bijna gepensioneerde Texas Ranger en zijn collega vond ik niet zo boeiend. Vooral eindeloos duidelijk proberen te maken hoe racisme, humor en vriendschap blijkbaar samen gaan. Op zich geen slecht gegeven, maar had meer gedoseerd mogen worden. Bridges' initiële reactie als zijn college-vriend onaangekondigd een kogel door het hoofd wordt gejaagd mag er dan wel weer wezen. Een kortstondig ijzingwekkend moment dat doeltreffend op het gemoed werkt.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 18 februari, 15:18 uur [permalink]
De titel van deze film is dat een uitdrukking die al langer bestaat, want ik zag ze terugkomen in een politiek artikel dat ik las vandaag ("[...] anders wordt het voor Trump de hel of hoogwater"), en ik weet niet of het een verwijzing naar deze film is, of dat de uitdrukking al langer bestaat?

avatar van Macmanus
geplaatst: 19 februari, 11:23 uur [permalink]
Aardige film.

Waarschijnlijk de film die genomineerd is waar het minste lawaai omheen is geweest. Wel te begrijpen want eigenlijk is dit een te subtiele film. We volgen twee broers en een bijna met pensioen zijnde officier. Erg veel back ground story over de personages krijgen we niet. Ze zijn meteen aan het overvallen van banken begonnen. Op het eerste oog is dit een soort cop vs bank robbers verhaaltje. Maar de back drop is actueel en sterk. Dit is het vergeten Amerika, dit is de working class die genaaid is door de multinationals. De film wijst nooit duidelijk met de vinger en kiest ook zeker niet de kant van de overvallers. Maar het punt is subtiel maar wel duidelijk. De hard werkende man is de verliezer in het Amerika van vandaag de dag. Play dirty or don't play at all.

3.5 sterren.

avatar van SmackItUp
geplaatst: afgelopen woensdag om 19:22 uur [permalink]
Man man man, wat was dit weer goed. Eindelijk weer eens een echt goede film. Sfeer is optimaal, verhaal is relatief eenvoudig maar oh zo goed uitgevoerd, en het acteerwerk vond ik subliem. Voor mij tot nu toe de beste film uit 2016.

avatar van Tolkienfan
geplaatst: afgelopen donderdag om 14:51 uur [permalink]
wat een bagger slechte film is dit. Kon mij geen moment boeien en dat vreselijke accent van Jeff Bridges was super irritant. Ik snap de hoge score hier totaal niet.

avatar van otherfool
geplaatst: afgelopen donderdag om 15:02 uur [permalink]
Snap de lyrische kritieken ook niet erg. Weinig tot de verbeelding spelend verhaaltje met een tikkeltje maatschappijkritiek en vooral een hoop karikaturen. Het slepende tempo doet de rest. De cast is wel erg goed, dat dan weer wel (vooral Pine), maar waarom deze film nu weer een lievelingetje van de pers is, is me totaal niet duidelijk.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen donderdag om 15:28 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Hell or High water is volgens mij een uitdrukking in de trant van 'hoe dan ook' of 'wat er ook gebeurd'.
Bestaat dus al langer.

geplaatst: afgelopen zondag om 16:05 uur [permalink]
Tolkienfan schreef:
Een 1 voor deze film geven is knap. Wat een gevoel voor nuance.

geplaatst: afgelopen zondag om 16:08 uur [permalink]
flurk schreef:
smaken verschillen, ik vond hem tegenvallen ,dun verhaal,niet echt spannend.
Smaken verschillen en in eer en geweten deze film belonen met 1,5 op 5... 🙂

avatar van Flat Eric
geplaatst: gisteren om 22:38 uur [permalink]
Basket of deplorables

Meer dan een verhaal over de jacht van een ranger op bankovervallers alleen.
Je ziet het helemaal voor je hoe de bevolking van die slaperige plattelandstadjes in het zuiden van de VS massaal zijn gaan stemmen op Trump.
De maatschappijkritische ondertoon, alledaagse problematiek en raciale kwesties sluimeren door de film heen en kabbelt op een prettige manier voort, passend bij de loomheid van het prachtige weidse landschap.
Tel daar de soundtrack bij op, Johan Derksen zou het geweldig vinden, en de film is helemaal compleet.
Fijne kijkervaring.

avatar van wihu61
geplaatst: vandaag om 09:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond hem tegenvallen: een mompelende Sheriff (van het grijsgedraaide type "oude rot" en nog nèt niet met pruimtabak), beetje geweld óm het geweld (die onbegrijpelijke bedreiging door die twee jongens), een paar overvalletjes en een slap einde. In de jaren 70 werden ze sterker gemaakt...