Hell or High Water (2016)

3,57

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

158 BERICHTEN 53 MENINGEN
geplaatst: 29 april, 12:15 uur [permalink]
Film over twee bankovervallers en een oude Ranger, maar tevens ook een sfeerbeeld van de trieste desolaatheid van een gebied in Texas.
Zit de echte actie in het slot en wellicht dan ook voor velen het boeiendste gedeelte van de film, voorheen zijn de aandacht voor karaktertekening (heel dikwijls bij Mackenzie) en ook de allusies (soms gevat grappig) op (Indianen)afkomst best geslaagd en interessant.
Geen grootse film, vind ik, maar genietbaar, ook cinematografisch en natuurlijk met een, als steeds, sterke Jeff Bridges.

avatar van Boneka
geplaatst: 23 mei, 23:01 uur [permalink]
De filmposter hierboven is een stuk fraaier dan die lelijke cover op de BD/dvd versie, maar goed het gaat om de film! Hij is traag okay, maar wie van de landschappen houdt Texas (opgenomen in New Mexico) zit goed. Tel daarbij de fraaie soundtracks op en je hebt een lekkere avond vermaak. Verwacht geen spektakel van de bovenste plank. Het gaat op zijn plattelands zeg maar. Take it easy graag! Geen gejaag vanuit Manhattan. We zien bankovervallen van twee broers waarvan de een wat rustiger is dan de ander en alles gaat redelijk gesmeerd. Doordat het geen grote geldbedragen zijn worden ze gevolgd door een pracht duo. Een Texaanse ranger en een "Indiaan" en hun humor vond ik zeker geslaagd.

Geen topfilm, maar zeker lekker op een zomerse avond met een flesje bier erbij.

avatar van Boneka
geplaatst: 23 mei, 23:04 uur [permalink]
scorsese schreef:
. De film heeft een aangenaam tempo en het geheel is zeker niet zonder spanning en humor.

Aangenaam tempo haha. Nou mijn knol loopt harder zou ik haast zeggen. Maar goed voor deze film zeker te pruimen!

geplaatst: 24 mei, 08:29 uur [permalink]
Met aangenaam bedoelde ik hier ook een rustig/kalm tempo.

avatar van sinterklaas
geplaatst: 4 juni, 12:47 uur [permalink]
Kort nadat ik Starred Up had gezien vond ik deze eindelijk met de 2 voor 15 sticker bij Concerto. En zoals ik het al had verwacht: deze film is meer dan gelukt en houdt rekening met alles.

Het bespaart de kijker een eventuele dramatische opening en begint meteen bij de overvallen die door de twee broers (schitterende rollen van Pine en Foster) worden gepleegd. Ze weten het heel secuur en voorbedacht aan te pakken en zijn de instanties ook altijd een stap voor. En ja, je zou het als excuses zien omdat de nood echt hoog blijkt te zijn. Maar dan krijgen we te maken met Hamilton, een prachtige rol van Jeff Bridges... Direct, zelfverzekerd en bijna gepensioneerd. Hij heeft veel interesse gekregen in de merkwaardige overvallen in onderliggende banken en voor kleine bedragen en gaat dit, ondanks zijn gezondheid en levenstatus, nog grondig uitpluizen.

Het leuke van deze film was de veelzijdigheid... van familydrama tot heist-film... waarbij de actie uiteindelijk ook niet mag ontbreken en zeer verzorgt uit de verf komt. De broers zijn ook haast tegenpolen van elkaar wat voor een paar sterke en soms grappige wendingen zorgt. (Tanner als een roekeloze bajesklant en Toby die toch ergens wel een beetje argwaan heeft) De actie wordt ook steeds sterker en wat begint bij simpele pistoolbedreigingen eindigt toch nog in een paar uit de kluiten gewassen shoot-outs. En daarnaast.... vele mooie beelden van Texas met het uitgestrekte landschap, vele ja-knikkers en de typische plaatjes, iets waarbij ik de rest wel niet bij hoef in te vullen aangezien het Wenders-gedachte hier wel al snel naar boven zou schieten... de rustige sfeer en dan de soundtrack van Nick Cave en Warren Ellis... en het verrassende einde. Het kan gewoon niet misgaan met deze film. Uitstekend!

avatar van DragQueen
geplaatst: 19 juni, 03:49 uur [permalink]
Heerlijk Misdaad/Drama, waarin de beelden van het desolate Texas en omstreken, vakkundig in beeld zijn gebracht. Verder wordt er met overtuiging geacteerd door de cast, bestaande uit o.a. oudgediende Jeff Bridges en Chris Pine en Ben Foster. Het verhaal steekt verder sterk in elkaar, en is tevens op een sterke wijze uitgevoerd. Een meer dan onderhoudende film op alle fronten. 4 Sterren.

avatar van JM Q
geplaatst: 22 juni, 21:20 uur [permalink]
Heerlijk droog, lekker sfeertje

geplaatst: vandaag om 00:33 uur [permalink]
Ik had al veel goeds gehoord over deze film en de verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Dat blijkt niet altijd een voordeel te zijn. Ik zag een degelijke goede film, maar ergoer op geen enkel moment een "wow-effect". Het is geen film die zich onderscheidt van andere films uit hetzelfde genre.

Grote pluspunten is de goede casting van de broers. De één is een lompe kracht die geweld en dood niet schuwt. Behalve zijn broer vertrouwt hij niemand en haat hij iedereen, zelfs zijn eigen moeder. Hij wil steeds meer en meer en is een onverzadigbare geldwolf. De jongere broer is het brein en diegene die rationeel alles plant. Hij is geduldig en heeft toekomstplannen. Zijn zoons staan dan ook op het hoogste schavotje door hen een leven te beloven die de generatiearmoede uit de weg moet gaan. Vooral dit laatste vond ik een erg sterke getuigenis en dialoog met Hamilton.

Verder vielen me de prachtige sfeerbeelden van Texas op (mooi in beeld gebracht met diverse camerastandpunten): de troosteloze landschappen, de groezelige stadjes, de schietgrage cowboymentaliteit, de 'ja-knikkers', enz ...
Ook het einde was best fijn. Verrassend en toch weer net niet. Er valt op zich weinig af te dingen op de film. Mackenzie heeft het allemaal mooi voor elkaar. Geen topfilm, maar best genietbaar door de plot, goede uitdiepingvn sfeer en verhaal, maar vooral door de geloofwaardige cast.