Hell or High Water (2016)

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

avatar van Grindhouse62
FlorisV schreef:
Genietbaar filmpje met relaxte sfeer en tempo...verwacht dus geen thriller of actie, afgezien van een shoot-out met een scherpschuttersgeweer. De acteurs zijn prima op hun plek, zelfs Chris Pine waarover ik nog mijn twijfels had speelt mooi ingetogen, maar ook Jeff Bridges is leuk als bijna gepensioneerde Texaanse politieagent die erg graag zijn Indiaans-Mexiaanse collega beledigt maar niet onsympathiek wordt. De hele film is ook wel een soort ode aan de typisch Texaanse uitspraken, muziek, landschappen en cultuur. Alleen de geweldige Sam Elliott ontbreekt nog .

Verwacht niet te veel maatschappijkritiek maar je merkt ook wel dat hier armoe is en dat er veel mannen aan het kortste eind trekken. Je krijgt aan het eind ook niet bepaald het gevoel dat Toby een grote winnaar is: gescheiden, het geld gaat naar zijn jongens, hij is vooral een provider.Helemaal mee eens, zat wat te weinig actie in de sociale problematiek was duidelijk. Maar ik heb mij er niet mee verveeld.

Ik moet wel zeggen dat ik aan het einde het gevoel had: is dit het nu? Het verhaal had wat meer spanning mogen hebben en wat meer climax. Nu gewoon een voldoende.

avatar van clubsport
Goeie mix tussen actie en drama verpakt in een goed verhaal met boeiende karakters aan beide kanten .
Zowel van Pine en foster als van Bridges en zijn partner die hij af en toe flink het bloed onder de nagels vandaan haalt .
de actie is prima ingetogen niet overdreven en de muziek past er prima bij .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een neo-western dat regelmatig terugblikt naar de oude westerns. Niet nostalgisch, maar met een knipoog naar een geromantiseerd verleden. Een cowboy met een indiaan op zoek naar bankovervallers. Het hele verhaal zou perfect passen in een western. Maar het speelt zich af in de 21e eeuw en weet dat ook.

Ik verschoot even van de hoge score. De film begint traag, neemt haar tijd om het verhaal te ontplooien en de personages neer te zetten. Geweldige soundtrack ook als je houdt van Nick Cave en zijn Bad Seeds. Hell or high water is nergens echt speciaal, maar langs de andere kant wel sterk gemaakt. Goed acteerwerk dat er net niet over is, simpel maar boeiend verhaal en rustig weergegeven zonder saai te worden. Je merkt het ook aan veel scores hier. Niet de massa 5*, maar wel regelmatig 3,5 en 4 waardoor de score evengoed hoog wordt.

Wat ik niet snap is dat na de overvallen bij de overval in Post, ze op de vlucht slaan met beschoten auto en achtervolging en buiten dat stadje een andere vluchtauto staat. Dan gaat de ene broer op de vlucht met de beschoten auto, die herkenbaar was en de andere broer met de andere auto met het geld. Waarom namen beide broers niet die andere auto tezamen met het geld?

avatar van jermaineoneal7
elvisbrucearie schreef:

elvisbrucearie: de robbery in Post had een dodelijke afloop, de bad-ass broer Tanner wou de aandacht afleiden zodat zijn broer Toby, die eigenlijk als enige opzet had om met de overvallen de ouderlijke ranch te redden voor zijn zoon, een way out had. Tanner offerde zich op zodat zijn "bravere" broer Toby kon ontsnappen.
Wat was de headshot van Ranger Bridges realistisch zeg, eigenlijk alles aan deze film.
Ik heb genoten van de depri-beelden vd West-Texas waste-lands en levenloosheid, de banken als grote boeman verantwoordelijk voor farmers die hun ranches verliezen.
Ook de racistische grappen die Bridges naar zijn Native-American deputy maakte waren vermakelijk.
4 sterren

avatar van Fraissie
Mooi sfeertje....

avatar van bjerik76
Sfeer, muziek en de beelden zijn oke.
Ook de cast is goed, maar bet verhaal is te langdradig, traag en eentonig.
2e helft van de film word ie beter.

avatar van martijn011
Goede film die het vooral van het visuele en acteerwerk moet hebben.

Hell or High Water is een moderne western, een beetje vergelijkbaar met No Country for Old Men. Die film vond ik wel beduidend beter, maar ik moest er tijdens het kijken naar deze film wel vaak aan denken.
Het verhaal is simpel, maar daaromheen is genoeg te genieten. Alleen het visuele aspect al is dik in orde. Geweldige sfeerplaatjes en mooie shots komen gedurende de gehele speelduur in grote getale voorbij.

De cast is echt geweldig. Aan de ene kant de twee bankovervallers (Chris Pine en Ben Foster), aan de andere kant een cowboy (Jeff Bridges) en een Indiaan (Gil Birmingham) die in alle rust op jacht gaan naar de daders.
Vooral Bridges speelt een glansrol, wat een geweldige acteur is dat toch.
Heb me erg vermaakt met deze film, ruime voldoende, dicht tegen de vier sterren aan.

avatar van IH88
“You fellas robbin' the bank?”

Fantastische film. Hell or High Water heeft een lekker soort loomheid over zich, met ook nog genoeg ruimte voor humor en sterke actiescènes. Daar bovenop komen ook nog de prachtige beelden van het Texaanse landschap (de film is opgenomen in New Mexico maar oké), en de heerlijke muziek van Nick Cave.

Het is allemaal uitermate sfeervol, en de uitzichtloosheid en treurnis spat er vanaf. Foster speelt altijd een beetje dezelfde rol, maar hij is er dan ook erg goed in. Pine verbaast in positieve zin en Bridges is fantastisch op dreef. De venijnige gesprekken tussen Bridges en Birmingham vormen de hoogtepunten in de film, maar ook de dualiteit tussen aan de ene kant Pine en Foster, en aan de andere kant Bridges en Birmingham als politieagenten, is mooi gedaan. De laatste scene is briljant.