Hell or High Water (2016)

3,57

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

150 BERICHTEN 50 MENINGEN
avatar van notsub
geplaatst: 14 februari, 20:35 uur [permalink]
Qua sfeer, muziek en finale heeft Hell or High Water zeker wat te bieden. Het wordt alleen allemaal aan een mager verhaal opgehangen. Ik verbaasde me regelmatig over bepaalde keuzes. Gelukkig komt er ook wat humor voorbij en zijn er enige leuke typetjes te bewonderen. Uiteindelijk voldoet de film dan wel, maar het is zeker geen No Country For Old Men geworden.

geplaatst: 17 februari, 10:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film waardeer ik vooral vanwege zijn waarde als cultureel erfgoed. Zelden, ook niet in No Country, heb ik een zo nauwgezette inventarisatie van het Texas' cultuurlandschap mogen aanschouwen. Het is trouwens opgenomen in New Mexico, maar soit. De verschillende stadjes die de bandieten aandoen, zijn zo mistroostig, desolaat en onooglijk dat ze tot een idylle zijn verworden. De esthetiek van de troosteloosheid spat uit het scherm. Daarmee is het niet gezegd dat deze kenschets echt geheel vlekkeloos is, want om bijvoorbeeld echt zowat iedere passant een cowboyhoed te laten dragen, is op het karikaturale af.

Dan het verhaal. De haken en ogen zijn hier helaas talrijker. Kortweg is het middenstuk te lang en de epiloog (vanaf het moment dat Foster het loodje legt) is te lang uitgesponnen
en verveelt grotendeels. Want het grote schouwstuk, de finale hebben we dan al gehad: de laatste bankoverval, de achtervolging en de shoot-out van de broer versus de Texas Rangers en de plaatselijke bevolking die klaarblijkelijk geheel vrijblijvend mag participeren. Had er daarna zo ongeveer een punt achter gezet, want bekomen kun je als kijker ook na de film doen.

Aangaande de verstandhouding tussen de broers is er een scene die in het oog springt. Foster hoort een liedje op de radio en begint mee te neuriën. De broers kijken elkaar grijnzend in de ogen en Pine deinst mee in de nostalgische aanstalten van zijn broer door simpelweg 'yeah' te reppen. Dat is hoe twee broers met een hechte band met elkaar omgaan, prachtig. Andere scenes steken hier wat bleekjes bij af. Zeker de silhouetten als ze met elkaar stoeien, begeleid met een gezapig melodietje, voegt niet veel toe. We weten dan allang dat de twee goed met elkaar zijn.

De band tussen de bijna gepensioneerde Texas Ranger en zijn collega vond ik niet zo boeiend. Vooral eindeloos duidelijk proberen te maken hoe racisme, humor en vriendschap blijkbaar samen gaan. Op zich geen slecht gegeven, maar had meer gedoseerd mogen worden. Bridges' initiële reactie als zijn college-vriend onaangekondigd een kogel door het hoofd wordt gejaagd mag er dan wel weer wezen. Een kortstondig ijzingwekkend moment dat doeltreffend op het gemoed werkt.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 18 februari, 15:18 uur [permalink]
De titel van deze film is dat een uitdrukking die al langer bestaat, want ik zag ze terugkomen in een politiek artikel dat ik las vandaag ("[...] anders wordt het voor Trump de hel of hoogwater"), en ik weet niet of het een verwijzing naar deze film is, of dat de uitdrukking al langer bestaat?

avatar van Macmanus
geplaatst: 19 februari, 11:23 uur [permalink]
Aardige film.

Waarschijnlijk de film die genomineerd is waar het minste lawaai omheen is geweest. Wel te begrijpen want eigenlijk is dit een te subtiele film. We volgen twee broers en een bijna met pensioen zijnde officier. Erg veel back ground story over de personages krijgen we niet. Ze zijn meteen aan het overvallen van banken begonnen. Op het eerste oog is dit een soort cop vs bank robbers verhaaltje. Maar de back drop is actueel en sterk. Dit is het vergeten Amerika, dit is de working class die genaaid is door de multinationals. De film wijst nooit duidelijk met de vinger en kiest ook zeker niet de kant van de overvallers. Maar het punt is subtiel maar wel duidelijk. De hard werkende man is de verliezer in het Amerika van vandaag de dag. Play dirty or don't play at all.

3.5 sterren.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 22 februari, 19:22 uur [permalink]
Man man man, wat was dit weer goed. Eindelijk weer eens een echt goede film. Sfeer is optimaal, verhaal is relatief eenvoudig maar oh zo goed uitgevoerd, en het acteerwerk vond ik subliem. Voor mij tot nu toe de beste film uit 2016.

geplaatst: 23 februari, 14:51 uur [permalink]
wat een bagger slechte film is dit. Kon mij geen moment boeien en dat vreselijke accent van Jeff Bridges was super irritant. Ik snap de hoge score hier totaal niet.

avatar van otherfool
geplaatst: 23 februari, 15:02 uur [permalink]
Snap de lyrische kritieken ook niet erg. Weinig tot de verbeelding spelend verhaaltje met een tikkeltje maatschappijkritiek en vooral een hoop karikaturen. Het slepende tempo doet de rest. De cast is wel erg goed, dat dan weer wel (vooral Pine), maar waarom deze film nu weer een lievelingetje van de pers is, is me totaal niet duidelijk.

avatar van Walter S.
geplaatst: 23 februari, 15:28 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:

Hell or High water is volgens mij een uitdrukking in de trant van 'hoe dan ook' of 'wat er ook gebeurd'.
Bestaat dus al langer.

geplaatst: 26 februari, 16:05 uur [permalink]
Tolkienfan schreef:

geplaatst: 26 februari, 16:08 uur [permalink]
flurk schreef:
smaken verschillen, ik vond hem tegenvallen ,dun verhaal,niet echt spannend.
Smaken verschillen en in eer en geweten deze film belonen met 1,5 op 5... 🙂

avatar van Flat Eric
geplaatst: 27 februari, 22:38 uur [permalink]
Basket of deplorables

Meer dan een verhaal over de jacht van een ranger op bankovervallers alleen.
Je ziet het helemaal voor je hoe de bevolking van die slaperige plattelandstadjes in het zuiden van de VS massaal zijn gaan stemmen op Trump.
De maatschappijkritische ondertoon, alledaagse problematiek en raciale kwesties sluimeren door de film heen en kabbelt op een prettige manier voort, passend bij de loomheid van het prachtige weidse landschap.
Tel daar de soundtrack bij op, Johan Derksen zou het geweldig vinden, en de film is helemaal compleet.
Fijne kijkervaring.

avatar van wihu61
geplaatst: 28 februari, 09:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond hem tegenvallen: een mompelende Sheriff (van het grijsgedraaide type "oude rot" en nog nèt niet aan de pruimtabak), beetje geweld óm het geweld (die aan de haren erbij gesleepte bedreiging door die twee jongens), een paar overvalletjes en een slap einde. In de jaren 70 werden ze sterker gemaakt...

geplaatst: 28 februari, 15:23 uur [permalink]
ehgeahrev schreef:
Een 1 voor deze film geven is knap. Wat een gevoel voor nuance.
knap he? ieder z'n eigen mening toch. dit is echt een baggerfilm.

avatar van Walter S.
geplaatst: 28 februari, 17:49 uur [permalink]
Tolkienfan schreef:
knap he? ieder z'n eigen mening toch. dit is echt een baggerfilm.

Niet, dit is geen baggerfilm.

avatar van larsk0
geplaatst: 1 maart, 02:09 uur [permalink]
Alles is goed aan deze film, de acteurs, de beelden, muziek, allemaal top. Maar het verhaal is zo flinterdun en cliché. Alsof je naar een zo'n CSI-aflevering zit te kijken maar dan met échte acteurs.

avatar van cor1946
geplaatst: 1 maart, 10:28 uur [permalink]
Drie letter film, verschrikkelijk wat erg dat gezeur.

avatar van mrwhite

geplaatst: 1 maart, 18:31 uur [permalink]
larsk0 schreef:

Ik veronderstel dat je bedoeld met goeie acteurs ? Want echt zijn ze in die serie ook e 😜

geplaatst: 2 maart, 14:43 uur [permalink]
ehgeahrev schreef:
Een 1 voor deze film geven is knap. Wat een gevoel voor nuance.

Klopt erg overdreven slechte beoordeling. Niet doorslaan

avatar van JoeCabot
geplaatst: 5 maart, 15:53 uur [permalink]
Rednecks, criminaliteit, verpaupering, leegstand, nog meer rednecks, … Hell or High Water is niet meteen een feel good film, en toch had Texas zich geen betere promovideo kunnen wensen. Mackenzie loodst het westerngenre de 21ste eeuw binnen en doet dat in stijl. Mooie fotografie, coole soundtrack: het plaatje klopt. Ben Foster heeft er naar goede gewoonte veel zin in en trakteert ons op een geweldig over-the-top zuiders accent.

Wat mij betreft mocht er nog iets meer geknald worden en iets minder geluld, maar voor de rest weinig op aan te merken. 4*

geplaatst: 8 maart, 14:40 uur [permalink]
Walter S. schreef:

Niet, dit is geen baggerfilm.
zeg ik toch: ieder z'n eigen mening..

geplaatst: 9 maart, 23:04 uur [permalink]
Raar of zelden onderbreek ik een film om al een recensie te schrijven maar na 34 minuten kan ik nu al zeggen dat deze film voor mij de verdiende oscarwinnaar had geweest.

De sfeer van Texas, het "domme" lome gedrag van de inwoners, de omgeving, het geweld dat toch op zijn plaats is,... alles klopt.

Dat Ben Foster en Jeff Bridges toppers zijn wist ik al langer maar wat Chris Pine hier neerzet verbaasd me.
En wat is er gebeurd met Katy Mixon ? Bij mij vooral bekend als de sexy mannenverslindende Victoria in Mike and Molly.

Ik ga de film uitkijken en dan een score uitbrengen en hoop dat ik nog niet het beste heb gezien van de film maar momenteel geef ik 5*

Tot straks 🙂

geplaatst: 10 maart, 00:17 uur [permalink]
white viking schreef:

Tot straks 🙂

Yep dat blijft 5 sterren.

Misschien 4,5 maar omdat er mensen zijn die dit onnodig afbreken doe ik tegendraads.
Weinig glorieus aan deze film en de personages die er in sterven, maar ik denk dat dat goed weergeeft hoe simpel en traag het wel is in Texas.

Topper !!!!

geplaatst: 10 maart, 00:23 uur [permalink]
otherfool schreef:

Ik denk juist dat deze film de minst geliefde van de genomineerden was bij de pers in tegenstelling tot La La Land of Moonlight (Waar ik dus geen bal aan vond) Het is net dat onderliggende sfeertje dat, voor mij althans, de film zo subliem maakt.
Wat de prestatie van Chris Pine betreft treed ik je volledig bij. Hij heeft mij aangenaam verrast.
En Texas bestaat nu eenmaal uit karikaturen, zij staan mijlenver van laat ons zeggen New York en dergelijke...

avatar van otherfool
geplaatst: 10 maart, 20:16 uur [permalink]
white viking schreef:

Deze film heeft 98 op RottenTomatoes, Moonlight 97 en LaLaLand 93. Veel scheelt het verder niet, vind ze alledrie nogal overroepen om eerlijk te zijn...

Ik ben wel in Texas geweest maar deze types niet gezien. Dat de southerners aparte lui zijn, dat wel 🙂

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 10 maart, 21:33 uur [permalink]
Een iets wat uitgebluste Jeff Bridges die zowel in zijn rol als officier Hamilton als acteur nog even mag shinen.
En het is wel even je voorbij het south texas accent zetten,,wat op je zenuwen kan werken.
Wat toch een beetje een hillbilly status heeft als is dat natuurlijk een lelijk vooroordeel .want het ook tot
gort droge situaties kan leiden.
Het menu in dat restaurant 😂
Of de iets misplaatste opmerkingen van Jeff Bridges

het idee van de broers om als ze slechts kleine bedragen van kleine banken stelen er ook niet veel kwaad in schuilt is behoorlijk naief en past wel in de het geheel.
Maar dit alles bij elkaar maakt het niet tot de geweldige cinema die het pretendeert te zijn,
al was het maar omdat de dialogen niet erg bijzonder zijn,,,dat kan,vooral in de texas film als deze.
Maar dan kan het wel het kaf van het koren doen scheiden.
En dan komt daar ook nog eens het verhaal an sich bij kijken.
Wat in alle eerlijkheid weinig te bieden heeft.

het is een fijne kijk ervaring.
En de cast doet het zeker niet slecht ,,maar de bijvoorbeeld oscar nominatie en het gemiddelde van bijvoorbeeld deze filmliefhebber site, is wat mij betreft behoorlijk aan de hoge kant.
maar natuurlijk wel beter als het gemiddelde is dit wel ,'

net aan 3,5 van mijn kant.

avatar van blurp194
geplaatst: 13 maart, 23:09 uur [permalink]
Heerlijk.

Dat er nog zulke films gemaakt worden, om maar eens mee te beginnen. Fijn langzaam, en niet echt gehinderd door de te vaak overdadige drang om maar meer spektakel te laten zien. Maar wel met geniaal prachtige beelden - van het landschap, en ook van het teloorgegane bestaan op het platteland. Met de broers die hun halfgare plan ten uitvoer brengen - niet als Robin Hoods kleinschalig en idealistisch, maar gewoon berekenend en zelfzuchtig. En natuurlijk volstrekt geniaal mooi geacteerd, en vol van erg grappige situaties en citaten.

Niks op in te brengen eigenlijk. En dan komt het mooi gevonden einde nog.

avatar van MrEd
geplaatst: 1 april, 12:40 uur [permalink]
Film deed me denken aan Before the Devil Knows You're Dead. Mis helaas spanning en emotie waardoor ik weinig kan met de problemen van de 2 broers.

geplaatst: 13 april, 00:40 uur [permalink]
Uitstekende film over twee broers die een aantal banken overvallen in een paar dagen tijd. Origineel is het verhaal niet te noemen, maar wel goed uitgevoerd. Het Texaanse landschap met de kleine stadjes vormt het perfecte decor. De personages zijn goed uitgewerkt en de casting is uitstekend. De film heeft een aangenaam tempo en het geheel is zeker niet zonder spanning en humor.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 09:30 uur [permalink]
Boven mijn verwachtingen is dit een prima film.
Goed scenario, niet te spectaculair, maar wel onderhoudend.
Goede vertolkingen ook en een mooie locatie.
Heb genoten van deze film die bovendien ook nog eens een puike soundtrack heeft.
Warm aanbevolen.

avatar van Arapaho85
geplaatst: afgelopen maandag om 20:29 uur [permalink]
Wat de film In the Electric Mist (2009) - MovieMeter.nl is voor de staat Louisiana is deze film voor Texas of New Mexico; een artistiek meesterwerk.

Maar verwacht hier ook geen actie/thriller want dan kom je bedrogen uit.
Niet dat deze film niet spannend is, maar het is de essentie niet, de nadruk ligt hier op karakterstudie rond de personages.