Hell or High Water (2016)

Drama / Misdaad

geregisseerd door David Mackenzie
met Chris Pine, Ben Foster en Jeff Bridges

Na dertien jaar celstraf keert Tanner (Ben Foster) terug naar zijn familielandgoed waar zijn broer Toby (Chris Pine) en neefjes wonen. Wanneer ze dreigen hun ouderlijke huis te verliezen, beginnen de onafscheidelijke broers aan een reeks vakkundige overvallen op kleine, lokale banken. Omdat het steeds om maar kleine bedragen gaat, hopen Tanner en Toby onder de radar van de FBI te blijven. Alles loopt gesmeerd totdat officier Hamilton (Jeff Bridges), die opkijkt tegen zijn pensioen, zich in de zaak vastbijt.

avatar van Grindhouse62
FlorisV schreef:
Genietbaar filmpje met relaxte sfeer en tempo...verwacht dus geen thriller of actie, afgezien van een shoot-out met een scherpschuttersgeweer. De acteurs zijn prima op hun plek, zelfs Chris Pine waarover ik nog mijn twijfels had speelt mooi ingetogen, maar ook Jeff Bridges is leuk als bijna gepensioneerde Texaanse politieagent die erg graag zijn Indiaans-Mexiaanse collega beledigt maar niet onsympathiek wordt. De hele film is ook wel een soort ode aan de typisch Texaanse uitspraken, muziek, landschappen en cultuur. Alleen de geweldige Sam Elliott ontbreekt nog .

Verwacht niet te veel maatschappijkritiek maar je merkt ook wel dat hier armoe is en dat er veel mannen aan het kortste eind trekken. Je krijgt aan het eind ook niet bepaald het gevoel dat Toby een grote winnaar is: gescheiden, het geld gaat naar zijn jongens, hij is vooral een provider.Helemaal mee eens, zat wat te weinig actie in de sociale problematiek was duidelijk. Maar ik heb mij er niet mee verveeld.

Ik moet wel zeggen dat ik aan het einde het gevoel had: is dit het nu? Het verhaal had wat meer spanning mogen hebben en wat meer climax. Nu gewoon een voldoende.

avatar van clubsport
Goeie mix tussen actie en drama verpakt in een goed verhaal met boeiende karakters aan beide kanten .
Zowel van Pine en foster als van Bridges en zijn partner die hij af en toe flink het bloed onder de nagels vandaan haalt .
de actie is prima ingetogen niet overdreven en de muziek past er prima bij .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een neo-western dat regelmatig terugblikt naar de oude westerns. Niet nostalgisch, maar met een knipoog naar een geromantiseerd verleden. Een cowboy met een indiaan op zoek naar bankovervallers. Het hele verhaal zou perfect passen in een western. Maar het speelt zich af in de 21e eeuw en weet dat ook.

Ik verschoot even van de hoge score. De film begint traag, neemt haar tijd om het verhaal te ontplooien en de personages neer te zetten. Geweldige soundtrack ook als je houdt van Nick Cave en zijn Bad Seeds. Hell or high water is nergens echt speciaal, maar langs de andere kant wel sterk gemaakt. Goed acteerwerk dat er net niet over is, simpel maar boeiend verhaal en rustig weergegeven zonder saai te worden. Je merkt het ook aan veel scores hier. Niet de massa 5*, maar wel regelmatig 3,5 en 4 waardoor de score evengoed hoog wordt.

Wat ik niet snap is dat na de overvallen bij de overval in Post, ze op de vlucht slaan met beschoten auto en achtervolging en buiten dat stadje een andere vluchtauto staat. Dan gaat de ene broer op de vlucht met de beschoten auto, die herkenbaar was en de andere broer met de andere auto met het geld. Waarom namen beide broers niet die andere auto tezamen met het geld?

avatar van jermaineoneal7
elvisbrucearie schreef:

elvisbrucearie: de robbery in Post had een dodelijke afloop, de bad-ass broer Tanner wou de aandacht afleiden zodat zijn broer Toby, die eigenlijk als enige opzet had om met de overvallen de ouderlijke ranch te redden voor zijn zoon, een way out had. Tanner offerde zich op zodat zijn "bravere" broer Toby kon ontsnappen.
Wat was de headshot van Ranger Bridges realistisch zeg, eigenlijk alles aan deze film.
Ik heb genoten van de depri-beelden vd West-Texas waste-lands en levenloosheid, de banken als grote boeman verantwoordelijk voor farmers die hun ranches verliezen.
Ook de racistische grappen die Bridges naar zijn Native-American deputy maakte waren vermakelijk.
4 sterren

avatar van Fraissie
Mooi sfeertje....

avatar van bjerik76
Sfeer, muziek en de beelden zijn oke.
Ook de cast is goed, maar bet verhaal is te langdradig, traag en eentonig.
2e helft van de film word ie beter.

avatar van martijn011
Goede film die het vooral van het visuele en acteerwerk moet hebben.

Hell or High Water is een moderne western, een beetje vergelijkbaar met No Country for Old Men. Die film vond ik wel beduidend beter, maar ik moest er tijdens het kijken naar deze film wel vaak aan denken.
Het verhaal is simpel, maar daaromheen is genoeg te genieten. Alleen het visuele aspect al is dik in orde. Geweldige sfeerplaatjes en mooie shots komen gedurende de gehele speelduur in grote getale voorbij.

De cast is echt geweldig. Aan de ene kant de twee bankovervallers (Chris Pine en Ben Foster), aan de andere kant een cowboy (Jeff Bridges) en een Indiaan (Gil Birmingham) die in alle rust op jacht gaan naar de daders.
Vooral Bridges speelt een glansrol, wat een geweldige acteur is dat toch.
Heb me erg vermaakt met deze film, ruime voldoende, dicht tegen de vier sterren aan.

avatar van IH88
“You fellas robbin' the bank?”

Fantastische film. Hell or High Water heeft een lekker soort loomheid over zich, met ook nog genoeg ruimte voor humor en sterke actiescènes. Daar bovenop komen ook nog de prachtige beelden van het Texaanse landschap (de film is opgenomen in New Mexico maar oké), en de heerlijke muziek van Nick Cave.

Het is allemaal uitermate sfeervol, en de uitzichtloosheid en treurnis spat er vanaf. Foster speelt altijd een beetje dezelfde rol, maar hij is er dan ook erg goed in. Pine verbaast in positieve zin en Bridges is fantastisch op dreef. De venijnige gesprekken tussen Bridges en Birmingham vormen de hoogtepunten in de film, maar ook de dualiteit tussen aan de ene kant Pine en Foster, en aan de andere kant Bridges en Birmingham als politieagenten, is mooi gedaan. De laatste scene is briljant.

avatar van DjFrankie
Weinig Cave gehoord, maar wel een prima film. Vooral dankzij het sfeertje.

Een western in een hedendaags jasje gegoten. Een onderhoudende film, maar nergens uitzonderlijk. Het leukst vond ik nog de stekeligheden tussen Jeff Bridges en zijn sidekick Gil Birmingham. Aardig om een keer gezien te hebben, maar geen film die mij lang zal bijblijven.

avatar van des1
Prima film, entertaining, geloofwaardige karakters, hoewel Bridges moet uitkijken dat ie niet getypecast wordt in de rol van kleurrijke Marshall. Vooral sterk omdat ie voor een op zich niet bijzonder verhaal de tijd nam en omdat de desolaatheid van West-Texas als een soort extra karakter mooi tot uiting kwam.

avatar van panax
de beelden waren prachtig
de acteurs waren top
vooral chris pine die een hele andere rol dan anders speelt
al met al een film die een keer vaker zal kijken
moderne cowboys die banken beroven !!

avatar van Mark de Jong
Prima film. Mooie beelden, sfeer, road movie.

avatar van Shadowed
Ok.

Het is toch altijd weer even adem inhouden als zo'n acteur als Bridges weer in zijn "veilige" rollen terug gaat stappen. Het is zo langzamerhand wel echt een cliché-cowboy geworden en daarom kan ik zijn acteerwerk niet echt beoordelen. Het is voor hem gewoon te veilig.

Het blijkt al snel dat deze film zo'n serieuze moderne westernfilm gaat worden. Dat zie je al vanaf de eerste minuten aankomen. Dat blijkt al snel aan het langzame tempo dat de film volgt. Het is dan wel de kundige regie die het nog een beetje interessant weet te houden.

Maar niet altijd. Eenmaal de film zichzelf in dialoog gaat verliezen is het een stuk minder interessant. Het gezever tussen Bridges en Birmingham verveeld. Het is ook totaal niet interessant en een relatie tussen de twee opbouwen gaat maar moeizaam.

De film duurt 102 minuten, dus heel pretentieus relatieopbouw hoeft dan ook niet van mij. Laat het dan maar terugvallen in een trage 130 minuten film. De bankovervallen zijn voor de rest niet intens genoeg en maken helaas te weinig indruk.

De film leeft even op na de chaotische bankoverval, gevolgd door een korte spectaculaire schietpartij op de bergen. Dat zijn die momentjes die Hell or High Water net wat meer klasse weten te geven. Het is ook voor die scenes dat de film een voldoende van me krijgt.

Visueel voor de rest prima. Mooie landschappen en zeker enkele knap gekozen locaties. Camerawerk is echter wat tam en de dialogen nemen soms te veel overhand aan de beelden zelf. Voor de rest ziet het er wel strak uit, eerlijk is eerlijk.

Het krijgt wel een voldoende, maar vooral voor de momenten dat de film kort even opleeft.

Prima film die de nadruk legt op de oneerlijke werkwijze van de bank. Naast dat Hell Or High Water een statement maakt over een maatschappelijke issue, is het verder een standaard misdaadverhaal, de karakters waren leuk geschreven en gespeeld, vooral Bridges speelt erg goed in wat een beetje een standaardrol voor hem is geworden. De scenes tussen hem en zijn partner waren wel grappig en luchtten de sfeer iets op. Texas speelt hier een mooie achtergrond, de sfeer is goed neergezet en er zitten een hoop prachtige shots in. Een aantal dikke liedjes (Sleeping On The Blacktop bleef lang in mijn hoofd zitten!) voegen wat toe, maar ook een aantal scenes met deprimerende vioolmuziek op de achtergrond maakte het droeviger dan nodig was.

Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar de kleurrijke karakters en mooie beelden maken het wel de moeite waard om te kijken, 3,0!

avatar van Roger Thornhill
Niet vernieuwend of spectaculair goed, maar wel heel professioneel gemaakt en met vier uitstekende vertolkingen die me van de eerste tot en met de laatste seconde aan de beeldbuis gekluisterd hielden. Bijzonder spannend, maar door de ruimtelijkheid van het gebied èn van de opnames tegelijk ook met een zekere lichtheid die de film goed deed en veel adem gaf, net als de geestige dialogen tussen de beide Rangers. Mooi schokmoment tegen het einde (de dood van Alberto). Jeff Bridges heeft wel vaker dit soort onderkoelde rollen gespeeld, en als je ziet hoe goed hij dat ook hier weer doet begrijp je meteen ook waaróm.

Goed gemaakte door en door Amerikaanse film.

avatar van De wind
Vandaag nog maar eens herzien. Hell or High Water is een beetje zoals ik vroeger graag GTA speelde. Gewoon wat aanklooien en kijken wanneer je gepakt wordt door de politie.
Uitstekende film, goeie rauwe sfeer maar op de een of andere manier totaal niet bevredigend.

avatar van Basto
Vanavond herzien op 4k. Het blijft een heerlijke film die het vooral moet hebben van de sfeer en de acteerprestaties. Muziek van Cage speelt bij dat eerste een grote rol. Vond de film zelfs beter dan de eerste keer, maar schiet net te kort voor een verhoging naar 4,5.

avatar van Lovelyboy
Film die me de eerste keer, alweer wat jaartjes terug, een beetje tegenviel. En ik moet zeggen dat ondanks het verhaal en aanklacht die uitgedragen wordt, en de kwaliteit die ik nu inmiddels wel zie, de film me toch niet helemaal raakt zoals ik dat zou willen.

Wat meteen vanaf het begin opvalt is de desolate en vervallen omgeving. Een grotere contradictie lijkt niet te kunnen bestaan tussen de uitgeteerde mensen, armoedige huizen en uitzichtloze situatie tegenover alle 'ja-knikkers' die alle kostbare olie uit de grond pompen. Iets waar de omgeving en de mensen weinig van terug zien, een aanklacht overigens richting het grote geld en bedrijven die van het geheel afdruipt. Aanvankelijk ogen de broers maar twee boeven, maar eenmaal met hun verhaal in het achterhoofd groeit de sympathie. Net zo goed als de passanten waarvan er verscheidene weinig anders over denken en niet van plan justitie te helpen. Onnodig te zeggen wordt de grens tussen goed en kwaad behoorlijk vaag.

Behalve de eerder genoemde aanklacht, blinkt Hell of high water uit in een uitermate sober en triest beeld van de omstandigheden in achtergebleven gebieden. Een strijd om te overleven voor velen. Voeg daarbij het nodige geweld, een uitermate sarcastische Ranger duo, een geweldige soundtrack van Nick Cave en je hebt heel wat. De prachtige natuur komt voorbij, met enkele mooie zonsopkomsten. Bridges kreeg dan wellicht een nominatie voor een rol die wel heel dicht bij Rooster Cogburn van True Grit ligt, vermakelijk, vooral de wisselwerking met zijn collega, toch vind ik persoonlijk dat Ben Foster de show steelt als grofgebekte, gewelddadige ex-bajes klant die het verdomd mooi kan vertellen. Overigens is Pine voor een keer ook meer dan te pruimen met zijn ongeschoren bakkes en staat hij hier redelijk ver van het anders te knappe en gladde imago. Sterker, Pine laat zien prima te kunnen acteren.

Hell or high water behoort niet tot de buitencategorie wat mij betreft, geen 4,5 of 5,0, en daar zeg ik met klem bij: nog niet. Een goede indruk laat de film zeker wel na als moderne neo noir western in een sobere omgeving die maatschappij kritisch is en met al zijn elementen behoorlijk in balans lijkt.