Brawl in Cell Block 99 (2017)

Actie / Misdaad

geregisseerd door S. Craig Zahler
met Vince Vaughn, Don Johnson en Jennifer Carpenter

'Brawl in Cell Blok 99' volgt een voormalige bokser die zijn baan als automonteur verliest en een huwelijk heeft dat op het punt staat stuk te lopen. Wanneer hij geen andere uitweg meer ziet besluit hij voor een oude vriend aan de slag te gaan als drugsdealer. Het werk gaat hem voor de wind, maar op een dag komt hij terecht in een vuurgevecht tussen de politie en zijn vrienden binnen het drugscircuit. Als hij vervolgens in de gevangenis belandt, wordt hij door omstandigheden gedwongen gewelddadige dingen te doen die de plaats in een slagveld verandert.

avatar van Woland
Ik vond het ook maar flauw. Ja, er is een hoop bruut geweld en Vince Vaughn verbaasde me positief in z'n rol, maar daar houdt de lol ook wel op. Bone Tomahawk beviel me nog wel aardig (al was die ook niet geweldig), maar daar haalt Brawl in Cell Block 99 het bij lange na niet bij.

Het is een lompe actiefilm, met een slap verhaal en heel veel bruut, maar ook eenzijdig geweld. Ik zie er de lol niet van in. Het is niet spannend. Het is niet grappig. Het is allesbehalve subtiel. Het is misschien rauw op momenten, maar tussen die momenten in sleept het. En na één of twee gewonnen gevechten geloofde ik het ook wel met onze superman Bradley en met de schmierende bad guys. En dan duurt het ook nog eens dik twee uur. Dikke tegenvaller.

In de herziening verhoogd naar 4.0 sterren.

avatar van Basto
Keiharde gevangenisfilm, die wel wat aan de lange kant is. Weinig boeiende personages en gebrek aan visuele flair staat herziening in de weg.

Ik heb de trailer gezien en hoef verder niet meer te kijken. weet al precies wat voor soort film het is. bagger dus!

avatar van des1
Vince sloopt een auto uit kwaadheid. kHeb zelden zo'n overbodige, aanstellerige scene gezien. En wat doet anorexia Carpenter in deze film? Overschakelen dus... naar Atomic Blonde...

avatar van Lovelyboy
Na Bone Tomahawk en Dragged acrose concrete de derde van Zahler afgewerkt, en hoewel de film in eerste instantie tegenviel krijgt hij toch het voordeel van de twijfel.

Het gebruikelijke zwijgzame grimmige beeld dat aangedaan wordt in DAC komt hier ook weer voorbij. En hoewel bepaalde dingen niet onaardig zijn komen andere dingen weer erg geforceerd over. De autosloopscene is na het raam en de spiegel te belachelijk voor woorden. Behalve de te gezochte acties in dat geheel straalt Vaughn geen moment iets uit qua lichaamstaal. Hij staat daar maar wat en sjokt tenslotte naar binnen. Een heel verschil met bv Tom Hardy in Warrior die een op hol geslagen stier lijkt. Dat straalt heel wat meer uit. Mocht het doel zijn te laten zien hoe sterk, stoïcijns en nietsontziend Vaughn is dan slaagt dat wel, maar toch...Sowieso vind ik het eerste deel vlak, ongeïnspireerd en matig qua tempo. Dat dan kijk ik de film dan ook met lichte verbazing.

Dan zit er in het tweede deel een opmerkelijke verbetering die vooral komt door de opsluiting, met een nieuwe situatie en de daarbij behorende koers, die het geheel een stuk boeiender maakt. Het is dan uiteraard ook het tweede deel die een stuk boeiender is in combinatie met sfeervolle locaties en veel, heel veel expliciet en grof geweld. Soms wat onrealistisch, een afloop die vrij voorspelbaar is en vooral Don Johnson in een grappige rol.

Leuk voor een keer, toch niet echt overtuigd, maar wel op de nominatie voor een hernieuwde kijkbeurt op termijn.

Het aardige aan deze film is dat het haar hoofdrolspelers telkens een stap verder richting het verderf laat gaan, en telkens de kijker shockeert doordat de personages tot dingen in staat blijken te zijn die even eerder niet voor mogelijk waren gehouden. Wanneer aan het eind van de film alles goed en wel lijkt afgelopen met de zwangere vrouw en de baby van Bradley Thomas, verwacht je dat laatste ook zijn geweld staakt en zich schikt in zijn lot. In plaatst daarvan besluit hij bij wijze van wraak het hoofd van één van zijn kwelgeesten eraf te trappen. Hier wordt op tamelijk ingenieuze wijze getoond dat de bestrijding van het kwaad door het gebruik van geweld de bestrijders zelf in de boosdoeners kan veranderen. Vooral voor de kijker is dit ongemakkelijk, omdat de gebruikelijke sympathie die we voor normaliter voor speelballen van het kwaad voelen, metterdaad verdwijnt. Hetzelfde geldt voor Thomas' zijn vrouw, die wanneer haar kidnappers haar komen halen nog tamelijk onwennig haar geweer hanteert, maar wanneer zij uit hun handen bevrijd is op verbluffend koelbloedige wijze de loep richt op een verwonde en uit de auto strompelende verloskundige die even tevoren nog zinnens was de baby uit haar buik te amputeren. De flirt met horror en smerig geweld is het stempel van deze regisseur, en maakt zijn oeuvre tenminste op dat terrein uitzonderlijk, al is het dan weer begrijpelijk dat het niet voor iedereen weggelegd is.

Heerlijk sfeertje. De vechtpartijen zijn niet al te best, maar Don Johnson maakt alles goed. Jammer van het eind.

avatar van Elchapo
Geweldige film en Don Johnson doet ook mee...4 stars.

avatar van Fonzo
Dat einde ook, een realdoll aan flarden schieten. Wat slecht!

avatar van 606
Jammer dat mensen ze slecht pratwn over deze film, en al helemaal als je nog maar een stukje hebt gezien of alleen de trailer. Dan kan je niet oordelen.

avatar van leatherhead
Begint als een typische rauwe, neerslachtige misdaadfilm in de echte wereld, om uiteindelijk te ontaarden in een groteske nachtmerrie, een afdaling naar de hel. Het bij wijlen cartooneske geweld trekt de film zowat weg uit de realiteit en geeft je het gevoel in een soort bizar alternatief universum te zijn beland. Veel mensen zullen misschien weinig kunnen met het contrast dat Zahler creëert, maar ik vond het echt geweldig werken eigenlijk. Indrukwekkende film.

avatar van ILDIB
Debra Morgan doet pijn om naar te kijken, geef dat mens wat te eten en een cursus acteren.
Vaughn is eindelijk eens te pruimen.. De actie scènes waren alsof je keek naar een mix van bud spencer, steven seagal en the mount. Het trage onderkoelde tempo met de bijpassende kleuren beviel me wel. Het verhaal ach.

avatar van missl
Harde gevangenisfiln die over de top gaat maar ermee weg komt.

Zeer gewelddadige, maar ook erg realistische keiharde gevangenis/misdaadfilm met een zeer goed acterende, verassende Vince Vaugh in de hoofdrol. En ook met een heel stoere, ijzig, koele Don Johnson als strenge gevangenisdirecteur die heel op het einde Bradley(Vaugh) zijn lichtje doet uitdoven. Helaas....maarja als je zo ver gaat met geweldadige acties als het hoofdpersonage kan het bijna niet anders dan zo af te lopen..
Topfilm!

avatar van Bakema NL
des1 schreef:

Atomic blonde vond ik een enorme boutfilm....echt geen fuck aan.
Maar ik zag net deze Brawl etc film en daar heb ik me toch echt flink mee vermaakt. Dergelijke lompheid is wel aan mij besteed op zijn tijd. En die Vince Vaughn is eindelijk wat andere dingen gaan doen dan die flauwe humor/romcom zooi.....en hij bevalt wel in wat rauwere rollen.
Toen hij in beeld kwam met zijn kale kop moest ik lachen en zei tegen mijn zoon dat een ex-collega van mij als 2 druppels water op hem leek zo......liet foto zien van Facebook van hem en hij kwam niet meer bij, inderdaad treffende gelijkenis....kreeg dat bijna niet meer uit mijn kop tijdens het kijken.

En dat mensen Vaughn niet geloofwaardig vinden omdat hij een soort superman is die iedereen in elkaar rost.......ik vind het juist lachwekkend dat mensen zo onder de indruk zijn van die wandelende bad guy spierbundels waar je oh zo voor moet oppassen....dat zijn geen onoverwinnelijke krachtpatsers....verre van.

avatar van des1
Je hebt gelijk over Atomic Blonde. Overigens vind ik Vaughn een prima acteur, één van de weinigen die én een bad guy kunnen neerzetten én hilarisch kan zijn.

avatar van matthieu1204
Deze film komt serieus in mijn top 5 slechtste films ooit. Hoe komt deze aan zo hoog cijfer ?

avatar van Chelsea94
Vond deze film echt enorm langdradig. Weinig interessante situaties, krabbelde en krabbelde maar voort.

Veel onzinniger wordt het niet.

Zahler is een regisseur die tegenstroomse films maakt. Dat bleek reeds bij Bone Tomahawk en Dragged accros concrete. En ook Brawl in cellblock 99 past in dat rijtje thuis. Als ik zie wat zijn films opbrengen ben ik bang dat we niet veel meer van hem gaan zien in de toekomst. Schijnbaar niets voor het grote publiek. Dat zou erg jammer zijn, want hij weet altijd een onderhuidse spanning in te bouwen die de hele film aanhoud. Er is een groot gebrek aan regisseurs als Zahler. Ik vergelijk zijn films een beetje met die van Tarrantino. Die gelukkig wel de waardering krijgt die hij verdient.