The Belko Experiment (2016)

Horror / Thriller

geregisseerd door Greg McLean
met Tony Goldwyn, Adria Arjona en John Gallagher Jr.

Voor de werknemers van het bedrijf "Belko Industries" lijkt het een gewone dag te zijn. Hier komt verandering in wanneer zij ontdekken dat ze onderdeel zijn van een groot, luguber experiment. Ze krijgen de opdracht om elkaar te vermoorden. Als ze weigeren worden ze zelf omgebracht. Het brein achter het experiment geeft de werknemers opdrachten via geluidsboxen.

avatar van johan_sb2
Warp schreef:

Ah ja, toevallig weer.

Niet echt

avatar van Warp
johan_sb2 schreef:

Niet echt

Jawel, het is een makkelijke manier om die ‘redding’ door te strepen.

avatar van K. V.
Deze onbekende film eens bekeken en vond het wel een vermakelijke film. Een intrigerende film, die naar het einde toe wel wat van z'n pluimen verliest. De cast deed het niet slecht en verder zag het er wel goed uit.
De speelduur is niet zo lang en weet wel te boeien. Er zitten dan ook geen saaie stukken in.
Vond het niet slecht.

avatar van john mcclane 2
Erg sterk concept / plot , simpel doch doeltreffend .
En ijzersterk uitgewerkt . Spannend . Waarbij je de karakter in een snelle tijd toch genoeg Leert kennen om mee leven .
Dikke vette 3,5*

avatar van rebelkush
Na lang zoeken dit leuke film gevonden.

Dit film deed mij het meest denken aan Battle Royal maar dan met westerlingen in een kantoor.
Veel acteurs waarvan ik er maar 3 kende maar dat zijn dan ook toppers, John Mcginley, Tony Goldwyn (die gast wordt nooit oud) en Michael Rooker.
Spannende film met grappige momenten zoals die hippies, maar helaas is dit weer een film met een typische Hollywood einde wat best jammer is.

Aanrader.

avatar van frolunda
Onderhoudend en vrij inventief genre filmpje,zo één waar regisseur Greg McLean (Wolfcreek,Rogue) in het verleden wel vaker mee voor de dag is gekomen.Helemaal origineel is het Belko experiment niet maar de uitwerking is goed en de film ziet er fris uit.Wel wat jammer dat het einde niet helemaal bevredigend is maar voor het overige is Belko experiment best spannend,heeft een aantal prima kills,een goede setting en is het uitgangspunt (naar een scenario van James Gunn),een Amerikaanse bedrijf in Colombia gaat op slot en de werknemers moeten elkaar reduceren of worden lichamelijk definitief op non-actief gezet erg goed.
Een ander pluspunt is dat de rolbezetting voor een dergelijke film vrij behoorlijk is (onder andere Tony Goldwyn,Michael Rooker,Gregg Henry en John C. McGinley),ze bijna allemaal een goede prestatie leveren en dat er flink wat cult acteurs uit de Horror/thriller categorie inzitten.
Dat alles levert dan misschien niet een echt hoogstaande,maar wel erg vermakelijke film op.
Goed.

Absoluut een vermakelijke film. Spannend, vette kills en wie van dit soort films houdt komt volop aan zijn/haar trekken. Vervelen hoef je je zeker niet bij deze film die als een sneltrein vaart langs je voorbij gaat, inclusief met een overdosis aan geweld, bloed, actie en wat al niet meer. De vergelijking met Battle Royal gaat in deze film zeker op.

avatar van joeygamer2
Bruut,

Eerder al een film van deze regisseur gezien en was best benieuwd naar deze film die in Duitsland 18+ is. Toch wel vaak benieuwd naar 18+ films die meestal vermakelijk zijn en mijn aandacht wel kunnen trekken.

Begint vrij OK en het duurt ook niet lang voordat de actie begint. Als de actie er eenmaal is komt de spanning ook naar voren en ik heb deze spanning de hele film door gehouden. Aantal zeer brute kills en ook heel bloederig. Ik begon op een gegeven moment ook een haat te krijgen naar sommige personages en ik hoopte echt dat ze een brute payback gingen krijgen en dat kregen ze ook!

Bijzonder einde ook. Wel echt een einde waar je een tweede deel op zou kunnen maken, maar het lijkt mij verstandig om het bij één deeltje te houden.

Ik heb me hiermee vermaakt, een echte aanrader voor mensen die houden van een brute en bloederige film. Misschien wel één van de bloederigste films die ik heb gezien!

avatar van princesspeach
Lekker bloederig en zeker niet voorspelbaar. zoals onvoorspelbare plotselinge moorden of explosieven in het hoofd. lekker bruut. Alleen mocht de ‘ werkgroep ‘ wel kleiner want ik kon sommigen niet eens uit elkaar halen 80 medewerkers onthoud ik niet. Einde was ietwat vaag

avatar van Collins
The Belko Experiment over een slachtpartij onder collega’s in een kantoorgebouw, biedt compromisloze actie en geeft de kijker precies dat wat je ervan mag verwachten. Een enkele verrassing in het verhaal daargelaten, vertoont de film weinig meer dan een verzameling bloedige moorden. Dat doet de film heel consequent zonder dat de kijker wordt afgeleid door een achtergrondverhaal. Ook de investering in de personages is oppervlakkig en leidt niet af van de brute actie waarmee de film is volgestouwd.
De film verdoet weinig tijd met het voorspel. Na een korte introductie van de personages, die lekker stereotiep worden neergezet, gaat het meteen los. De film toont voorspelbaar gedrag van mensen die hun overlevingsdriften aanwenden, waarbij sommige over lijken gaan. Door de stereotypering is het bij de kijker vanaf het begin al duidelijk hoe zijn empathische vermogen moet worden ingezet.
De camera doet niet aan subtiele spanningsopbouw, maar registreert gewoon moordpartijen met aanhangend gekerm en gebedel van slachtoffers. Dat gebeurt in hoge frequentie en behoorlijk gedetailleerd, Met weinig adempauzes en veel hectiek. Dat is het wel. De film hanteert een simpele formule die goed bevalt.
Bruut vermaak dus. Maar toch. Ik kan het niet laten. Zou er niet nog ergens een boodschap verstopt zijn tussen al dat zinloze geweld? Dient de film misschien als metafoor voor het gemak waarmee mensen zijn te verleiden tot volgzaamheid als een hogere macht ze dat opdraagt? Is de film wellicht een aanklacht tegen het nietsontziende kapitalistische systeem? Of wil de film toch slechts de trek van het naar bloed smachtende publiek bevredigen? Na er even over te hebben gemediteerd, ga ik voor de exploitatievariant.
Mooi. Zijn we daar ook weer uit. The Belko Experiment is gewoon zinloos vermaak. Zinloos, maar aangenaam. Dat wel.

Best wel een aardige kortdurende (circa 85 minuten) Thriller film ("Horror" vind ik persoonlijk niet van toepassing), waarbij tachtig Amerikanen (die allemaal een GPS-microchip in hun hoofd hebben geïmplanteerd uit veiligheid) als experiment in een kantoorgebouw, te weten Belko, in Colombia worden opgesloten en te horen krijgen (via een intercom) dat ze een bepaald aantal mensen moeten vermoorden. Als ze dat niet doen, worden er twee keer zoveel mensen gedood als straf. Wat volgt is een strijd om te overleven en te ontsnappen.

Het plot (komt uit het brein van James Gunn, de man achter de "Guardians of the Galaxy" films en de regie liet hij over aan de Australiër Greg McLean, die bekend werd met de film "Wolf Creek (2005)") klinkt natuurlijk geweldig: een hele kantoorgebouw wordt hermetisch afgesloten en een anonieme stem vertelt alle aanwezigen dat ze collega's moeten vermoorden. Echt origineel is het misschien allemaal niet, maar de sfeer, de dreiging en het geweld waren best aardig en de film wist me ook te vermaken van de eerste tot de laatste minuut.

Dat komt mede door de cast die bestaat uit een aantal bekende gezichten zoals John Gallagher Jr. ("10 Cloverfield Lane (2016)"), die de held is in het verhaal (hij doet er alles aan om iedereen in leven te houden), Michael Rooker ("Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)") en John C. McGinley en de laatste vergeten we nooit als dokter Perry Cox uit de komische televisieserie ""Scrubs (TV Series 2001–2010)", al zal er in The Belko Experiment veel minder om hem te lachen zijn, omdat hij namelijk een perverse (geilt namelijk op de vriendin van iemand die ook op het kantoor werkt) smeerlap speelt. Verder was het ook leuk om te zien dat Abraham Benrubi ook een rolletje had in deze film, en hij is natuurlijk vooral bekend als Larry Kubiac uit de komische tienertelevisieserie "Parker Lewis Can't Lose (TV Series 1990–1993)", waarin hij altijd wilt eten.

Er zijn in het begin veel close-ups te zien van ontplofte hoofden (de eerste na circa 20 minuten) en na circa 30 minuten begint men elkaar onderling (het eerste slachtoffer daarbij is Michael Rooker die met een steeksleutel geslagen wordt op zijn hoofd, je ziet dan ook een enorme deuk in zijn schedel) af te slachten (sommigen worden ook gewoon geëxecuteerd tijdens een selectie) en daarbij wordt o.a. de irritante John C. McGinley herhaaldelijk met een bijl in het gezicht geslagen (door de vrouw waarop hij geilde) en wordt in het eindgevecht (waarbij er nog twee overlevenden zijn) Tony Goldwyn (als de CEO van het gebouw) gedood door John Gallagher Jr.met een plakbandhouder

Echt spannend wordt het nergens (er heerst wel continue dreiging), er is eigenlijk ook geen duidelijkheid waarom het gebeurt (op het einde kom je wel nog wat te weten) en over de verschillende personages kom je ook nauwelijks iets te weten. Maar het is wel allemaal vermakelijk om te zien en het doden (waarbij een groepje slechteriken samenspant) wordt ook lekker bruut in beeld gebracht en het is ook leuk om te zien hoe sommigen er alles aan doen om te kunnen overleven (zo biedt een mooie vrouw haar lichaam aan en verstopt een andere vrouw zich continue). De muziek is opzicht ook wel geinig en goed gekozen, want je krijgt o.a. een Latijnse versie van "California Dreamin" en een Spaanse versie van "I Will Survive" te horen.

Al met al leuk om te zien deze film met veel geweld en alles gebeurt in hetzelfde gebouw, gedurende een dag. En het einde heeft ook nog een leuke verrassing in petto.