Life (2017)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

avatar van macrobody
Kwam wat langzaam op gang maar als het eenmaal begint is het niet meer te stoppen.

Dit zijn de soort sci-fi films waar ik van hou. Spanning van begin tot eind. Het verhaal was wel voorspelbaar. De crew wordt één voor één vermoordt en de laatste man offert zich op om de andere te redden. Nou, dat hebben we nooit eerder gezien! Leuke plottwist ook aan het eind, die zag ik niet aankomen. Ik zou best een vervolg willen zien, om te zien hoe ze het ding gaan uitroeien.
Leuke film. 3,5*

avatar van Guines
Ridley Scott, this is how it's done. Espinosa doet wat Scott had moeten doen. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden met al die filosofische nonsens gaat Espinosa hier terug naar de roots in een zeer onderhoudende film.

Film wordt vakkundig opgebouwd en ik moet zeggen dat de Alien er bijzonder gaaf uit ziet. Espinosa weet een uitstekende spanningsboog te creëren wat uiteindelijk eindigt met een geweldige climax. Soundtrack is op zich wel okay, maar wat je op het einde hoort had je nog wel wat vaker tijdens de film mogen horen. Je had een nog grotere spanning kunnen creëren als je wat meer met filters en climaxen had gewerkt, zoals ze dat heel slim deden in Gravity. Desondanks was dit een spannende rit met net de nodige horror. Adembenemende shots ook, in dat opzicht heeft Gravity echt wat los gemaakt. Ik denk niet dat het hier eindigt voor Espinosa wat betreft Alien sci-fi achtige films, hij heeft er zeker de talent voor.

avatar van missl
Afgezaagd verhaal deze alien op een ruimteschip. De cast is goed maar de film weet nergens te verrassen. wel goed einde.

avatar van LOTR-lover
Fijne SF film die helaas wel de prijs betaald voor een ongebalanceerde cast. Naast een aantal prima acteurs (Gyllenhaal, Reynolds) steken een paar anderen hier erg slecht bij af. Dat haalt het gemiddelde toch wat naar beneden. Maar buiten dat was 't wel genieten van de awesome alien en de intelligentie die 't tentoonspreid. Natuurlijk is het allemaal 'been there, done that' maar ach, zolang het lekker wegkijkt heb ik daar eigenlijk geen problemen mee.

7/10 (IMDB)

avatar van Shadowed
Oei.

Van Life had ik een soort Alien verwacht. En Life kwam er ook op sommige stukken wel in de buurt. Alleen Life pakte de spanning volledig mis. Ik heb nergens in het puntje van mijn stoel gezeten, en volgens mij was dat wel de bedoeling.

Het wezen "Calvin" was wel leuk gedaan. Zeker grappig om te weten, aangezien ons universum enorm groot is, dat deze wezens misschien wel degelijk bestaan. Hele andere organisme, heel mooi om te zien. Ook de CGI was wel leuk gedaan.

Alleen ik had toch wel moeite met mijn aandacht erbij te houden, het was op vele stukken nogal saai. Zelfs bij zo'n verhaal als dit waar ik meestal mijn aandacht er wel bij heb is dat niet gelukt. Jammer.

Wat een heerlijke film, precies zoals ik gehoopt had. Een onvoorspelbare alien die uitgroeit tot moordmachine, mooi gemaakt trouwens. De film was voorspelbaar maar zeker wel spannend.
En het eind, tja. Halverwege de film dacht ik al: als de film maar een goed open eind heeft want anders is het geen echte scifi thriller. En jawel, kon niet beter. Ja voorspelbaar, maar zo hoort het.

R.pa
Deze destijds in de bioscoop overgeslagen wegens gematigde reviews en gegaan voor de nieuwe Alien film van Scott. Daar heb ik nu best wel spijt van. Gelukkig had de Blu-ray ook het gewenste effect.

Hoewel de link met Alien overduidelijk is heeft Life net een andere insteek. De nabijheid van onze planeet aarde geeft een extra stuk spanning mee. De gevolgen kunnen potentieel een stuk groter zijn wanneer buitenaards leven in bereik is van onze thuisplaneet. Dit probleem hebben de Alien films nooit echt naar voren gebracht, en maakt van Life net wat meer dan een naamloos vehikel dat in hetzelfde vaarwater van grote broer zit.

Het ruimtestation is een perfecte setting voor een dergelijke film. De smalle gangen en lage plafonds bewerkstelligen een claustrofobisch effect. Wanneer je vervolgens weet dat de personages alles behalve veilig zijn, is het niet moeilijk voor te stellen hoe de ze zich moeten voelen.

Life is zeer effectief in de spanningsopbouw, wordt ondersteund door degelijk acteerwerk en goede cgi. Een van de meer Spannende sc-fi horror films die ik gezien heb.

avatar van Decec
Een goede Horror/SF/Thriller film...
Spannend verhaal (wel pff Horror)...
Perfect mooi gemaakte SF...
Zou maar geen test doen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada en Jake Gyllenhaal
spelen zeer goed...
Prima camerabeweging...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Spannend laatste slot...

avatar van Awasiku
Ik snak al een hele poos naar een lekkere SF filmpje met een Alien als een "Bad Guy'zou je maar zeggen , maar niet zo'n Alien die bezit neemt van mensen en er op los moord . Neen een ....wezen die achter mensen aangaat !

En zonder enige verwachting heb ik deze LIFE toch maar eens een kansje gegeven op Blu-ray .
En....enorm verrast.
LIFE heeft geen Alien van 2 meter....maar een flinke ..tja wat is het eigenlijk ? In ieder geval .... deze kleine etterje laat zijn tanden niet eens zien , is "geruisloos" stil ,onvoorspelbaar , sterk , haast niet te stoppen en moord er op los eigenlijk meer om te overleven .
De Cast doet netjes hun taak in de mooi vorm gegeven Setting/VFX en op de hielen gezeten door een geslaagde CGI Calvin .
Ondanks de voorspelbare Einde..., vond ik dit een heerlijke spannende SF-filmpje .

avatar van DVD-T
Life finds a way.

Een crew, een ruimteschip, een vreemde levensvorm, een te nieuwsgierige wetenschapper en no where to go. Dit soort films houd ik wel van. Scott heeft natuurlijk met zijn Alien de weg vrij gemaakt voor dit soort films. En er zijn maar weinig films die ook maar een beetje in de buurt komen. Life is er ook zo eentje. Het verhaal bewandelt netjes alle paden binnen dit subgenre. Erg netjes, want er wordt wel degelijk kwaliteit afgeleverd. Het is dan ook meer het "been there, done that" gevoel wat je tijdens het kijken krijgt, wat er voor zorgt dat je de film wat gelaten over je heen laat komen. Echter wordt de film in het laatste half uur behoorlijk goed en sluit het af met echt een geweldig einde, wat het niveau van de film behoorlijk omhoog haalt.

Misschien weinig verrassend. Wel erg kundig gemaakt en uiteindelijk erg vermakelijk en, again, een fantastisch einde.

Niet echt slecht maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het merendeel van deze film is toch al eens eerder en beter gedaan. Je zou denken dat zo'n sterke cast dan een meerwaarde vormt, maar ook dat is niet het geval. De personages stellen niet zo veel voor. Dialogen voelen erg gemaakt aan. En echt spannend wordt het eigenlijk nooit.

Wat ik dan wel positief vond waren de mooie shots. En het feit dat er aan boord van het ISS gewoon geen zwaartekracht is. In tegenstelling tot de meeste SF films waarin de ruimteschepen op wonderbaarlijke wijze wel zwaartekracht hebben. En daar wordt in Life dan ook echt wel wat mee gedaan.

Spannende en goedgemaakte SF-thriller. Het enige probleem met de film is dat zij clichématig en voorspelbaar is omdat het idee – 10 kleine negertjes en een ruimtemonster als moordenaar – al vaak tot film is gemaakt. De film zal daarom vooral op een nieuw filmpubliek indruk kunnen maken; mensen met enige filmervaring raden vanaf het begin al correct hoe de film zal verlopen. Het helpt ook niet dat zelfs de crew in de film al snel inziet dat ze kansloos zijn en de hoop zelf ook al opgeven. Hooguit is het verrassende en aardige dat bij deze film helemaal niemand overleeft, hetgeen ook goed past bij de huidige pessimistische tijd.

Wat betreft het cliché- en voorspelbare, is het misschien aardig een vergelijking te maken met The Shape of Water (zie https://www.moviemeter.nl/film/1114681/info/150#4682107): daarin worden bewust filmclichés gebruikt (‘citeert’) opdat de ervaren filmliefhebber die zal herkennen bij wijze van een ode aan de filmgeschiedenis terwijl Life ze gebruikt (‘jat’) om een nieuw filmpubliek te kunnen verrassen met een oud trucje hetgeen Life inferieur maakt.

avatar van wihu61
Waarom pakte me dit niet? Ik heb het idee omdat dat vieze CGI-monstertje visueel voortdurend een vreemd element vormde, men kan veel tegenwoordig, maar dit bleef voor mij losstaand van de rest, niet geïntegreerd in het geheel. Je ziet ook bij het niet te overtreffen Jurassic Park 1 dat modellen soms toch nog beter werken. En dan alweer dat gemene predator-kopple... kennen we ook al langer. En de duistere spanning van, laten we zeggen Alien zat er ondanks alle moeite gewoon niet in.
Maakt het toch een slap aftreksel van zijn voorgangers, ondanks de verder nette afwerking, met wat vleugjes "gravity" hier en daar.

avatar van Kondoro0614
missl schreef:

Voor al die negativiteit geef je een aardig mooi cijfer.

avatar van missl
Kondoro0614 schreef:

Voor al die negativiteit geef je een aardig mooi cijfer.

ik vond het einde fantastisch

avatar van Vinco
Toch een verassende film in een schitterende omgeving met een daarbij prima CGI effecten.

Het verhaal is vrij cliché en in grote lijnen al eerder gemaakt als bijvoorbeeld Alien.
Maar de film was voor mij toch zeker boeiend genoeg.

avatar van sinterklaas
Toch wel heel veel meer dan ik had verwacht.

Het is af en toe nog wel eens bijhouden met die Zweedse regisseurs die in een korte tijd hun heibel in Amerika zoeken. Soms moet je nog even nazoeken of ze nou Snabba Cash hadden gemaakt of Let the Right one in. Nou, in dit geval de strakke misdaadthriller Snabba Cash, en de uitstekende Safe House. Life kan ook zeker in het rijtje thuis.

Zoals gezegd had ik er niet heel veel van verwacht. De recensies waren middelmatig in de kranten meen ik me te herinneren en er werd ook meerdere keren gesproken over een complete Alien Rip Off. Het begin leek ook wel een standaard SFtje te worden waar er inmiddels al velen van zijn, maar toch... met de minuut pakte dat toch wel even anders uit.

Is er leven op Mars? Die vraag stellen we nou al meer dan honderd jaar. In deze film lijkt het antwoord bevestigd te worden; een bemanningsteam in een satelliet ontdekt een stukje weefsel, dat schijnt te kunnen ademen en te bewegen. Daar moet de vlag op uitgehangen worden! Echter lijkt het onschuldige stukje weefsel helemaal niet zo onschuldig te zijn. Dit klinkt cliché, en misschien is dat het ook wel een beetje... maar toch slaat Lapidus hier een hele andere en subtielere richting in. Als kijker wist ik me toch elke minuut mee te leven in de situatie en de claustrofobische angst wist me hier onder mijn huid te kruipen. Geen heldendom, geen eindeloze moed en allerlei trucjes om jezelf te verdedigen... dit is puur overleven. Bijna een beetje The Martian goes to horrorland. De acteurs wisten me stuk voor stuk te bekoren en hadden zo allemaal hun eigenschappen. Ook leuk dat er gebruikt wordt gemaakt van verschillende nationaliteiten, en vooral die Japanner was erg amusant. Ook de rest van de crew speelde erg goed en het monster werkt ook goed mee.

En ja dat einde was rondom genadeloos... en hoe simpel bedacht eigenlijk... boven de zoveelste eindes waarin er op het laatste nippertje een reddingscapsule komt, dat het buitenaardse kwaad wordt uitgeroeid met een zooi explosieven... of dat een zonderling op een planeet toch uiteindelijk nog gevonden wordt en terug naar aarde word gebracht... Echt subliem!

Ervan uitgaand dat dit een leegloper zou worden, heb ik toch nog wel naar een erg sterke SF zitten kijken die aan alle kanten klopt. Waar Ridley Scott het niet heeft gedaan bij Alien Covenant, doet Lapidus het hier wel.

4,5* (Zou eerst 4,0* worden, maar het einde gooit er een schep bovenop.)

avatar van Filmkriebel
Lapidus??

Even door het saaie begin heen bijten. En ook daarna volgen nog af en toe wat Amerikaanse emo-drama dialogen. Laat dat de pret niet bederven, want de actie erna is toch wel de moeite waard. En op Blueray kwaliteit ziet het er allemaal ook mooi uit. ‘Calvin’ vond ik goed gemaakt in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt.
De meeste personages blijven wel wat vlak en oninteressant.

Aardige film

avatar van Brabants
Het plot trok me op het begin aan maar na het kijken van deze Sciencefiction ben ik toch wel wat teleurgesteld in het geheel. Het zoetsappig gekabbel en buitenaards leven op mars viel me wat tegen. Voor mij was het begin van de film nu juist sterker dan de uitwerking naar het einde. Het geheel is niet slecht, maar zeker niet goed.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en ben wel aangenaam verrast door deze film. De film is in het begin nog een beetje aftasten, maar na zo'n half uurtje begint de film echt los te barsten. Hij verveelde zeker niet.
De cast deed het ook prima en visueel zat het ook wel goed.
Het einde was ook geslaagd, net als de film eigenlijk.

avatar van Fisico
Ik was vrij aangenaam verrast met de film Life. Het was vooral Gyllenhaal die me aantrok om de film bij voorrang te bekijken. Het werd een boeiende en vooral vlotte thriller-SF die heel wat weg had van Alien natuurlijk. Ook de gevolgen dat de mensheid moest gevrijwaard worden van zoveel buitensporig geweld was herkenbaar. Ook Gravity doemde bij me op wegens de alledaagse beslommeringen en probleempjes waartegen astronauten in de ruimte bestand moeten zijn. Ook het einde paste hier deels in.

Toch is Life niet zomaar een kopie van Alien en staat hij vrij op zichzelf. In een aantal bodemmonsters van de planeet Mars wordt het allereerste bewijs geleverd van buitenaards leven. Die ontdekking wordt romantisch en vol enthousiasme onthaald op de aarde. Het wezentje wordt Calvin gedoopt en wordt zelfs vernoemd naar een school. Ook aan boord steelt Calvin de harten bij sommige wetenschappers. De transformatie van een aantal kleine cellen naar een sterker intelligenter en vooral groter vijandig wezen gebeurt snel. Het wezen ziet er best goed uit, van een bloempje naar een soort wreedaardige octopus. Ook de gewichtloosheid in de capsule/ruimte wordt erg goed gebruikt.

De film is erg spannend. Het wezen komt erg vaak in beeld en tempo van de gebeurtenissen ligt hoog waardoor de film geen seconde verveelt behoudens misschien voor sommigen het eerste 10 minuten-kwartier. Life is een fijne monsterfilm geworden met een meer dan bevredigend einde via een mooie climax.

avatar van Duke Nukem
Eindelijk deze film ook gezien. En hoewel het begin van de film aan spanning ontbrak en ik de karakters nogal leeg en oninteressant vond, vond ik de alien wel goed gemaakt en eens de alien begint te groeien komt de film toch eindelijk op gang. Wel een beetje ongeloofwaardig hoe snel die buitenaardse evolutie gaat zeg, maar het verhaal moet natuurlijk wel opschieten!

Het al dan niet verrassende einde vind ik wel leuk bedacht, ik had het in ieder geval niet zien aankomen. Ik had gedacht aan een einde à la Gravity, een film waar ik regelmatig aan moest denken bij het zien van Life. Ook aan het veel spannender Alien moest ik af en toe even denken, maar om deze film nu als een soort Alien meets Gravity te bestempelen is misschien wat overdreven, hoewel de makers zeker wel beïnvloed zullen zijn door die twee films.

Al met al een leuke film, zij het geen hoogvlieger en zeker geen meesterwerk! Jake Gyllenhaal, mij vooral bekend van de uitstekende Source Code, vind ik nogal zwak in Life. Ryan Reynolds daar ben ik geen fan van, die ging gelukkig al snel dood. Eyecandy Rebecca Ferguson deed het wel redelijk, ook haar rol was niet bijzonder te noemen.

Hiroyuki Sanada gaf met zijn karakter wel een meerwaarde aan deze film, met zijn gezinnetje dat thuis op hem wacht. De muziek is goed in deze film, niet te bombastisch zoals bijvoorbeeld in Interstellar het geval was.