Life (2017)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

wihu61 schreef:
Waarom pakte me dit niet? Ik heb het idee omdat dat vieze CGI-monstertje visueel voortdurend een vreemd element vormde, men kan veel tegenwoordig, maar dit bleef voor mij losstaand van de rest, niet geïntegreerd in het geheel. Je ziet ook bij het niet te overtreffen Jurassic Park 1 dat modellen soms toch nog beter werken. En dan alweer dat gemene predator-kopple... kennen we ook al langer. En de duistere spanning van, laten we zeggen Alien zat er ondanks alle moeite gewoon niet in.
Maakt het toch een slap aftreksel van zijn voorgangers, ondanks de verder nette afwerking, met wat vleugjes "gravity" hier en daar.

helemaal mee eens..Eerste 30 minuten ging nog wel, gewoon goed......tot Calvin kwam, en toen was het over.

avatar van remorz
Heerlijke film.

En ik ben tevens dol op Alien. Dat menig hier de overeenkomsten als negatief criterium aanhaalt snap ik niet. Op wat stijlkeuzes na lijkt het inderdaad vrij veel op elkaar. Maar als deze gewoon goed doet wat Alien ook goed deed, hoor je mij niet klagen.

Je valt redelijk midden in het verhaal en setting. De uitleg zit onopvallend genoeg weggemoffeld in de dialoog in plaats van dat er dialoog bedacht is om uitleg aan de kijker te geven; een belangrijk verschil bij dit soort films. Al vrij snel zoeft bijvoorbeeld iedereen gewichtloos door het ruimtestation zonder dat er teveel aandacht aan besteed wordt. Gebeurt te veel in vooral science fiction films.

Calvin is door zijn samenstelling (wat was het: 100% spier, oog én brein) een perfecte dreiging binnen het schip. Ongrijpbaar in vorm en (mooi vormgegeven!) verschijning met nét genoeg houvast (in maximale vorm lijkt hij zelfs een soort gezicht te hebben) om als 'villain'-entiteit te kunnen beschouwen. Al had de dreiging in sommige scenes claustrofobischer gekund (Reynolds met de incinerator, Cho in zijn cryo-bed), toch is de sfeer altijd grimmig en onvoorspelbaar.

Prima acteerwerk van de hele crew, geloofwaardige beslissingen doorheen de film (menselijkheid + stress levert nou eenmaal beslissingen op die botsen met de klinische logica van protocol: get over it, people) en een dikke pluim voor soundtrack en het uitstekende einde. Beetje vreemd dat Gyllenhaal de rit overleefd heeft tot dan toe, maar soit. Heerlijk genoten. Ik sluit verhoging na herziening zeker niet uit. 4*

avatar van mikey
Intvis van mars eet de bemanning op en wil naar aarde. Het moet snel gebeuren: van hemels geluk (finally human interaction with a space lifeform) tot de totale vernietiging. Vaker door de wet van murphy dan door ALF zelf. Probleem daarin zit dat je dan gaat juichen voor het beest. (Je weet toch al dat alles (alles!) mis gaat).

De film ‘verklapt’ daarmee zijn eigen verloop.

Decors waren top, regie prima. Verhaal door de idiote pacing, gaat over de rooie. Toch: Een geinige b flick.

avatar van Filmkriebel
Een B-flick? ... Daarvoor zag alles en vooral de special effects, er te goed uit.

avatar van bjerik76
Aardig filmpje.
Ik dacht aan een ietwat voorspelbaar Amerikaans einde, maar vond de laatste 3 minuten toch wel verassend.

avatar van jippie2010
De film wist me eigenlijk geen enkel moment echt te boeien.
Ik kon geen binding met de hoofdpersonen krijgen en ook het buitenaards leven vond ik inspiratieloos.
Misschien was de soundtrack nog het meest interessant, maar niet genoeg om de film te redden. *2,5