Life (2017)

3,28

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Ryan Reynolds

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

• vanaf 16 augustus te koop op dvd en blu-ray

144 BERICHTEN 37 MENINGEN
avatar van Kondoro0614
geplaatst: 11 juni, 13:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Life

Gisteren de film ‘Life’ gezien, een space-movie die me eigenlijk voor een groot gedeelte echt wist boeien. De CGI vond ik heerlijk, het gedetailleerde stuk waar de aarde donker is je echt de stadslicht ziet, misschien wel niet bijzonder, ik kijk daar na en vind dat altijd heerlijk om te zien. Uiteraard vond ik de CGI in de gehele film fijn om te zien. Ook al heb ik de gehele ‘Alien’ reeks nog niet gezien, dit is totaal geen Spin-off. De Alien films hebben een veel gaver gevaar dan ‘Life’ heeft (Calvin) en de Xenomorph’s uit de Alien franchise zijn echt tien keer beter, enger en ook spannender om naar te kijken.

Qua spanning vond ik de eerste momenten van ‘Life’ geen zak aan. Zowel de binnenkomst van de bevindingen op mars als de opkomst van Calvin. Het was te rustig maar wel een rustig begin tot de drama wat daarna ging komen. Ariyon Bakare oftewel Hugh Derry was de hoofdverantwoordelijke van ‘Calvin’. Hij deed onderzoek naar de vondsten vanaf Mars en kwam ook tot ontdekking uit naar Calvin, die in een couveuse gehouden werd en werd onderzocht naar zijn levens doel. Op een moment was er een lek in de couveuse en kreeg daardoor druk verlies, waardoor ‘Calvin’ geen teken meer gaf van een goed leven en het leek alsof hij in een diepe coma lag, vanaf dit moment vond ik de film aantrekkelijk worden en ook een beetje ‘spannend’.

Hugh wil er voor zorgen dat ‘Calvin’ weer een teken van leven gaat geven doormiddel van stroomstootjes, op een lage ampère zodat ‘Calvin’ niet komt te overlijden. Waar Hugh en de crew niet aan denkt is dat ‘Calvin’ hierdoor opgefokt raakt, hij pakt het stroomwapen af en tegelijkertijd ook Hugh zijn hand. Wanneer ‘Calvin’ zijn hand vast heeft perst hij deze fijn zodat Hugh zijn volledige hand breekt, en daarna bewusteloos raakt. ‘Calvin’ is alleen een super genetische alien die snel heel slim word en pakt de stroomstok en breekt deze doormidden om vervolgens door de handschoen heen te breken en bevrijd te worden. Hugh is nu in een groot gevaar, al gaat de aandacht van Calvin uit naar het ratje wat even verder op in een couveuse zit. Wanneer Calvin daarna toegaat ziet Ryan Reynolds (Rory Adams) om Hugh te bevrijden maar, daar in tegen word hij opgesloten omdat ‘Calvin’ aan zijn been vast zit. Rory vecht hard tegen de alien maar helaas mocht niks baten, waarna de gaafste scene komt uit de gehele film: ‘Calvin’ kom in Rory zijn lichaam waarna hij van binnen uit groter word, dat was erg tof om te zien!

Wanneer de scene is gebeurt wat ik zojuist heb verteld word de film weer wat trager, niet echt bijzonder en ‘Calvin’ word een beetje oninteressant. Toch moet ik wel zeggen dat de film door raast en het natuurlijk geen ramp is om hem te volgen. Het verhaal was namelijk nog wel redelijk maar, dit is inderdaad veel afgeleiden van de ‘Alien’ films al zou dit nooit een Spin-off zijn, anders kan je nooit meer een film als dit maken en die gaan er zeker nog wel komen: goed of slecht.

Zoals ik al zei het verhaal was wel te doen. We volgen zes bemanningsleden van ISS die een onderzoek doen op proefdelen vanuit Mars, om te kijken of hier enig leven is of iets dergelijks. Wanneer ze onderzoek doen komt Hugh er dus achter dat er een levende cell is die hij graag wil laten groeien. Wanneer de aarde hier achter kom mag een bepaalde school bepalen hoe de gevonden alien gaat heten en noemen deze : ‘calvin’. Wanneer Calvin ontsnapt en bemanningsleden 1 voor 1 vermoord worden wil de aarde niks meer weten van ISS en probeert het schip verder de ruimte in te drukken, dit plan mislukt wanneer Sho de deur probeert te openen omdat hij denkt dat het reddingsleden zijn, ISS word vernietigd en er gaan twee capsules weg om te vluchten, eentje waar Calvin met David in zit en eentje waar Miranda in zit. Het plan was dat David met Calvin diep de ruimte in ging en Miranda terug naar de aarde gestuurd werd, al is dit verkeerd gegaan. We zien David met Calvin landen op aarde waar Calvin heel de capsule in bezit heeft genomen en Miranda zien we weg vliegen diep de ruimte in.

Het verhaal was leuk maar werd wel na een tijdje wat saais. Heb me wat dat betreft nog wel kunnen vermaken met ‘Life’ al zou dit geen topper worden, daar ben ik helaas wel bang voor. Toch wel geinig om eens gezien te hebben.

avatar van tattoobob
geplaatst: 11 juni, 17:06 uur [permalink]
Doom4 schreef:
Ajax&Litmanen1tattoobob Ik ben een enorme alien fan en ik accepteer niet dat deze film daarmee vergeleken word. Waar is de face hugger? chest burster? De Xenomorph? ovomorph?
Hier zweven ze vooral in pakken, in de alien franchise rennen ze met dikke guns. Geeft alleen al direct een hele andere sfeer en idee. Deze film draait om het vinden van nieuw leven en de experimentatie erop, bij alien vinden ze een ei en wat er uit komt vreet direct iedereen op.
En dan kan ik nog wel andere films noemen die hetzelfde genre hebben maar er ook totaal niet op lijken, the thing, pandorum, event horizon, apollo 18, europa report,prometheus (geen echte alien deel) pitch black, predator maar ook interstellar en gravity.
Niet gemeen bedoeld maar wilde toch even mijn mening uiten.

Ik ben het met je eens hoor

avatar van Zwolle84
geplaatst: 11 juni, 17:18 uur [permalink]
Life komt qua feeling dichter bij (de oorspronkelijke) Alien in de buurt dan al die andere films bij elkaar. Behalve Prometheus natuurlijk, dat is gewoon Alien met een andere naam.

geplaatst: 11 juni, 20:01 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Zoals ik al zei niet mee eens qua feeling en bij prometheus zie je alleen in de allerlaatste shot een chestburster... ik weet wel dat het een prequel is maar alsnog noem ik dat geen echte originele alien film.

geplaatst: 11 juni, 20:02 uur [permalink]
tattoobob

Daarom noemde ik je ook, thanx!!

kappeuter (moderator)
geplaatst: 11 juni, 22:26 uur [permalink]
Offtopic / persoonlijke aanvallen verwijderd.

geplaatst: 12 juni, 07:15 uur [permalink]
Een degelijk gemaakte spacehorror ondanks dat de trailer meer deed vermoeden dan alleen dat. Die gaf nog de indruk dat er wat enige geloofwaardigheid en subtiliteit uit zouden rollen. Uiteindelijk krijg je een behoorlijk voorspelbaar spektakel met soms behoorlijk matige CGI. Ik vraag me af of dit zonder de A acteurs de bioscoop gehaald zou hebben want het ontstijgt nauwelijks het niveau van aardig huiskamervoer. Toch had ik er nog bijna een half puntje aan vast geplakt dankzij de prima acteurs en de allerlaatste scene

geplaatst: 12 juni, 11:11 uur [permalink]
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er verwijderd is.

Ik vat niet snel iets persoonlijks op en ik wil al helemaal niet mensen persoonlijk ergens op aanvallen. Dan weet iedereen dat nu bij deze

avatar van ambrosini
geplaatst: 14 juni, 09:52 uur [permalink]
Sfeer is gelijk goed ..
Verhaal is goed.

Wat betreft casting.. is Ryan wel een geschikte kandidaat voor dit soort films.. Hij is meer geschikt voor humor/actie films dan thrillers.

avatar van Drifter
geplaatst: 14 juni, 22:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hele goede film, en ook al is het geen Alien, het gevoel is er wel.
alleen de laatste vijf minuten zijn jammer, meer open einde had leuker geweest voor mij

geplaatst: 14 juni, 22:41 uur [permalink]
Een matig en voorspelbaar verhaal.
In deze film komen veel momenten voor om het verhaal te kunnne weergeven.
1. Toevallig geen communicatie
2. Sho die opeens wat doet waardoor het plan niet uitkomt
Etc.

avatar van cor1946
geplaatst: 15 juni, 21:43 uur [permalink]
Imitatie Alien , vond hem slecht en langdradig. Had moeite om niet in slaap te vallen.

avatar van blurp194
geplaatst: 15 juni, 22:01 uur [permalink]
Bah.

Een ongeïnspireerd en half gejat verhaal, waar met een behoorlijk dure cast nog steeds niks van gemaakt wordt. Als je zoveel dramatische muziek nodig hebt om het eng te maken, dan zit er iets mis, dat zouden de makers zich toch hebben kunnen bedenken. Jammer. En dat terwijl het nog zo aardig begint.

Visueel hier en daar wel redelijk, maar bij lang niet genoeg om de film tot iets middelmatigs op te trekken. En ja, op zich, het einde heeft ook nog wel wat. Daar dan de puntjes maar voor.

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 16 juni, 12:42 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeker geslaagd.

Mijn schoonzus die ik niet serieus neem vond hem super slecht dus reden te meer voor mij om hem zeker wél te zien, en het moet gezegd dat ik hem inderdaad wél goed vind.
Alienkloon? Tsja, oké, elke ruimtefilm met een kwaadaardig buitenaards wezen in een ruimteschip – of station zal wel aan Alien doen denken, maar bon. Deze Life is zowel qua vorm als beleving voor mij onderscheidend genoeg van de Alienreeks.
Natuurlijk, de grote doorbraak van Calvin doet qua spanningsboog aan de chestburster denken, maar verder is de dynamiek van het alom bekende ‘tien kleine negertjes’-verhaal toch anders genoeg. Aangename spanning volgt, het einde is ook zeker geslaagd, zelfs een beetje b-filmachtig.

De cast is een handig en politiek correct samenraapsel van bekende namen en gezichten. De marketing is eveneens handig omgegaan met zo’n Ryan Reynolds die als eerste alweer uit de film verdwijnt. Jake Gyllenhaal springt er toch een beetje bovenuit, zelfs in dit soort films. De laatste jaren is die enorm geëvolueerd als acteur.

Audiovisueel ook zeker de moeite. Ik vind de look niet zo clean als in tig van genregenoten, al is het fake bloed nu ook weer niet zo’n goede zet. Ook het wezen zelf is niet in elke fase van zijn leven even mooi gedesigned, vanaf dat die een slangenkop krijgt is de pret er voor mij wat vanaf. En last but not least een zeer verstandige keuze van de makers om de speelduur niet te rekken tot de verplichte 2 uur. Vrij kort, maar krachtig. De pacing zit efficiënt ineen, wat de film enorm goed doet.

Meevaller.

avatar van EVIL '84
geplaatst: 17 juni, 00:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De trailer had mij wel nieuwsgierig gemaakt, en ik had er echt wel zin in om deze film te bekijken! De film begon best spannend, al vond ik dat het verhaal naarmate de film vorderde nogal inzakte en voorspelbaar werd. Beetje een mix van Gravity meets Alien, maar minder goed uitgewerkt. Het ''wezen'' begon wel cool als soort van amoebe, en daar hadden ze het van mij wel bij mogen houden (waarom altijd weer tentakels?? lekker origineel!). Ik vond met name het einde nogal voorspelbaar, dat was wel jammer. Daar was een originele twist wel op z'n plaats geweest. Vermakelijke film voor een keer, echter niets bijzonders.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 17 juni, 01:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
EVIL '84 schreef:
(waarom altijd weer tentakels??.

Waarschijnlijk vanwege de gelijkenissen met octopussen/zeedieren, die zowel qua verschijning als leefwereld zo ver mogelijk van de mens afstaan. De diepe zee is voor de meesten net zo onbekend terrein als de ruimte. Zijn best leuke artikelen over geschreven (Google maar eens op 'why do aliens always have tentacles').

geplaatst: 17 juni, 19:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een vergelijk met de klassieker "Alien (1979)" is natuurlijk snel gemaakt en daar heeft deze Sciencefiction / Thriller (Horror is ook van toepassing) film natuurlijk ook bepaalde overeenkomsten mee en het belangrijkste is natuurlijk de levensgevaarlijke buitenaardse levensvorm.

In deze film (speelt zich min of meer of in de huidige tijd) draait het om zes bemanningsleden van het Internationaal ruimtestation ISS (vliegt per dag 16 keer rond de Aarde), die een gehavende ruimtesonde afkomstig van Mars oppikken, die bij hun missie hoort. Deze ruimtesonde bevat een snel evoluerende levensvorm (voor de mensheid is dit het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars), die steeds intelligenter en sterker wordt en dat met grote gevolgen. De zes bemanningsleden doen er daarom alles aan om de vijandige levensvorm uit te schakelen en te voorkomen dat het richting de Aarde weet te ontsnappen.

Hoewel het verhaal enigszins clichématig en voorspelbaar is, wist het me wel te boeien (soms zelfs wast spannend) en te vermaken en ook met de uitvoering van het verhaal zat het wel goed en dat geldt vooral voor de opbouw, de sfeer en het visuele plaatje. De buitenaardse levensvorm (geheel spier, helemaal hersenen en helemaal ogen) was best interessant (krijgt ook als naam "Calvin"), maar was wel niet angstaanjagend zoals de Alien uit de eerder genoemde film "Alien (1979)". Wel maakt het net zoals de Alien de nodige slachtoffers (dit keer wel op een intelligente manier) en probeert het te overleven. Het einde was wel aardig, maar was natuurlijk ook zeer voorspelbaar en flauw.

De cast doet het verdienstelijk (is inderdaad politiek correct gekozen met o.a. een gehandicapte neger een Aziaat en van de overige vier blanke personen zijn er twee mannen en twee vrouwen en daarvan is er weer eentje Russisch, die ook nog eens de missiecommandant is) en bestaat o.a. uit de bekende acteurs Ryan Reynolds (in de rol van vluchtingenieur Rory Adams) en Jake Gyllenhaal (in de rol van medisch specialist David Jordan) en dat Ryan Reynolds het eerste dodelijke slachtoffer wordt van de buitenaardse levensvorm (die via zijn mond in zijn lichaam kruipt), vond ik best verrassend en had ik ook niet verwacht.

Al met al een leuke en vermakelijke Sciencefiction / Thriller film, die zich van de eerste tot de laatste minuut lekker wegkijkt (duurt circa 90 minuten) en zeker ook weet te boeien.

avatar van broncode
geplaatst: 18 juni, 16:49 uur [permalink]
Vermakelijke science fiction /horror film die d'r niet uitspringt door zijn originaliteit, maar wel door zijn vaart en het toch wel logische ruimtewezen wat ze belaagt. De enige ergenis is de Russische kapitein, die zo kinderlijk naïev is en d'r volop mee bezig is om zichzelf op te op te offeren,alsof ze weet hoe het gaat eindigen.

avatar van nadrin
geplaatst: 20 juni, 15:16 uur [permalink]
De zoveelste Alien

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 20 juni, 16:24 uur [permalink]
nadrin schreef:
De zoveelste Alien

Dat was waarschijnlijk de 'pitch' die ze voorlegden aan de geldschieters: "Imagine the horror of Alien combined with the space visuals from Gravity!"

Geldschieters: "Geweldig! Begin er maar aan"

avatar van ikhebsmaak

geplaatst: 21 juni, 22:39 uur [permalink]
Hoewel niet per definitie een slechte film, zitten er wel behoorlijk wat ergerlijke elementen in. Iedereen zit te koekeloeren door het venstertje hoe Calvin zich tegoed doet aan een bemanningslid. Daarna komen ze pas op het idee om tot handelen over te gaan. Het isoleren van Calvin duurt nogal lang, wat best ongeloofwaardig is. Verder is het grafisch allemaal wel in orde, maar man man, wat een amateuristische bemanning...

avatar van edouard
geplaatst: 22 juni, 12:12 uur [permalink]
Been there, done that...

avatar van Rodger
geplaatst: afgelopen zaterdag om 03:59 uur [permalink]
Verrassend goed, en ik heb me eigenlijk geen moment verveeld bij deze film.
normaal geen van SF, maar deze bleef mij boeien.
3.5 ***

avatar van Filmkriebel
geplaatst: afgelopen zondag om 12:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Alien revisited

Life is een herwerking van de Alien films. Zelfde concept (een bemanning in de val met een alien) maar in een ander jasje; iets meer op spektakel en wat minder op spanning. Er zijn in de loop der decennia al heel wat matige tot slechte ripoffs geweest, maar deze is toch wel een vrij goeie. Een primitieve levensvorm moordt zich een weg door een ruimtestation. De procedurele gesprekken zijn niet altijd interessant om volgen, maar visueel is er veel te genieten en het wezen is beangstigend door zijn kracht. En dan eindigt het nog met de slechtst mogelijke afloop die je je maar kon indenken en waar ik even stil van werd.