Life (2017)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

avatar van aSMoDeuS
Platte personages, de ene domme beslissing na de ander en de regisseur en schrijver(s) maken geen keuzes mbt Calvins eigenschappen.

(EDIT Moderator: off topic verwijderd)

avatar van BlueJudaskiss
Lekkere wegkijker die ik erg spannend vond totdat de film op driekwart een beetje in herhaling begon te vallen. Het slotakkoord was leuk gevonden!

avatar van Donkerwoud
Er is een onaards monster dat door de hedendaagse cinema waart en we noemen het CGI (Computer-Generated Imagery). 'Life' (2017) is de zoveelste rip-off van oorspronkelijke genreklassiekers als 'Alien' (1979) en 'The Thing' (1982), maar ook dit monster is keurig glad getrokken met computereffecten die elk gevoel van ruimtelijkheid of aanwezigheid missen. Zelfs remakes met klassieke filmmonsters ontkomen overigens niet aan de tergende gestel van deze moderne succubus. Het tragische is dat 'Life' (2017) qua setdesign een uitmuntende illusie neerzet van claustrofobische ruimtes en zwaartekrachtloosheid, zoals in een ruimtevaartuig. Maar ik heb een aantal maal hardop gelachen om het koddige CGI-monster met zijn generieke en voorspelbare strooptocht langs de bemanningsleden. En de film begon nog zo goed met die mengeling van verwondering en angst bij het ontdekken van buitenaards leven en de aardse fascinatie met het astronautenbestaan. Ligt het trouwens aan mij, of herkende ik werkelijk Bijbelse allusies terug in sommige shots? Op een bepaald moment het laatste avondmaal (als de astronauten met elkaar aan tafel zitten) en later de kruisiging van de heiland. Dit kan ook vergezocht zijn van mij.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal off topic berichten verwijderd.

avatar van Ste*
So the creature as a whole is all muscle, all brain, all eye

Dat we het maar even weten.

Wel een gave film. Vooral als het beest eenmaal evil wordt is de film eigenlijk non-stop spannend, en vooral de kills springen er wel uit. Vrij origineel en mooi gedaan zo met dat rondzwevende bloed (vooral die van Ryan Reynolds). Overigens ook 'fijn' dat hij snel dood was omdat ik zijn grappige toon echt heel erg niet vond passen bij de rest, maar daar werd dus snel een oplossing voor gevonden.

Verder gewoon vermakelijk en erg mooi gemaakt. Vond het ISS zelf en alles wat erbij komt kijken ook erg realistisch overkomen.

Wellicht dat je af en toe niet helemaal weet wat ze nu precies doen of van plan zijn (kon aan mij liggen), maar op zich maakt dat voor het kijken niet zoveel uit. De twist op het eind kwam ook als een verrassing maar is in al zijn wreedheid ergens ook wel weer grappig. Perfect en mooi einde eigenlijk wel, in plaats van het heroische 'en alles kwam goed'.

avatar van Phantasm
Spannende sciencfictionfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Capablanca
Deze Alien meets Gravity mag er qua techniek en hardware wel wezen, maar het verhaal is al te vaak verteld. En het einde was voorspelbaar.

Natuurlijk hebben we een aantal zaken al vaker gezien, maar toch keek deze speelfilm heerlijk weg. Hoopvol begin (‘nieuw leven !’), dan de switch naar thriller als het wezen terug gaat vechten. Vanaf dan non-stop actie, helaas echter ook een paar onlogische plot-twisten. Mooie soundtrack, fijne acteurs (qua etniciteit allemaal net iets te politiek correct) en een leuk slot. Als je van films in de ruimte houdt is dit prima tijdverdrijf.

avatar van Perry Meer
Best wel leuke film!

tegenvaller.
de hele crew is een stelletje emotionele snowflakes, die niet handelen zoals ze ongetwijfeld wel zou zijn geleerd.
En ik kan slecht tegen die irritante kop/grijns van Jake Gyllenhaal.
Ik heb dat met weinig acteurs, maar bijv ook met Keanu Reeves

Ter verdediging van de film, ik keek dit in het rijtje The Martian en Interstellar, en dan zijn de verwachtingen dus veel te hoog.

avatar van Lovelyboy
Eerste keer al weinig van onder de indruk, en nu de tweede keer is het niet veel beter en dat ondanks een ruime cast die praktisch allemaal niet bijzonder uitblinken.

Een film die er visueel best wel goed uit ziet, het beestje heeft ook zijn aardige momenten en de muziek van Ekstrand is wel heel goed. Maar verder mislukt de film vooral op platte niet aansprekende personages, en wordt, zoals hier boven ook al door iemand gesteld wordt, wel heel vaak de verkeerde beslissing genomen en dat voor getrainde astronauten die protocollen horen te volgen. Het enige wat me logisch in de oren klinkt is de derde 'firewall'. Snap dan bv ook niet dat de 'commander' met dat ding om zich heen geslingerd niet besluit de ruimte in te duiken zodat dat beest weg is bij het station en de rest van de bemanning veilig.

Wat rest is een aardig tussendoortje voor een keer met wat spanning maar dat is het dan ook snel. Jammer eigenlijk want hier had toch wel meer van te maken geweest. Het einde vind ik overigens dan wel weer humor.

avatar van ILDIB
Wat een kutbeest. Interessant en spannend alhoewel soms voorspelbaar. Letterlijk een deken van ongemakkelijk gevoel. Hoog alien gehalte dat wel.

avatar van roger queen
vondt een spannende film

avatar van fun in acapulco
Het eind was te voorspellen en dat deed ik dan ook. Wel een spannende film, met niet altijd even goed te begrijpen crew beslissingen.

avatar van princesspeach
Heerlijke film ! Deze film houd je in z’n greep en je blijft kijken want spannend blijft ie van begin tot eind.
Het eind was ook fijn, niet standaard en zag ik echt niet aankomen.

Het Alien - gedoe geeft je een beklemmend gevoel. Echt een goede film.

avatar van N00dles
Leuke sf-film die weliswaar niet bijster origineel is maar in zijn uitvoering toch wel vermakelijk is.

Af en toe wordt er wat teveel exposition gegeven en de dialogen voelen soms wat gekunsteld aan. Om een voorbeeld te noemen, als Ryan Reynolds wordt toegetakeld door dat beest, staan ze er redelijk statisch toe te kijken, in plaats van volledig in paniek te zijn. Ik wist dat astronautentraining zwaar was, maar het lijkt me niet dat ze voorbereiden op traumatische gebeurtenissen zoals een alien die de ingewanden van een collega verorbert. Niet bepaald een natuurlijke reactie.
Of als Jake Gyllenhaal en Rebecca Ferguson in de kou zitten te bibberen, gaat Jake een toepasselijk verhaaltje uit een kinderboekje voorlezen. Dat soort mijmerende, reflecterende momenten vind ik altijd wat gemaakt.

De visual effects zijn prima en het ISS is geloofwaardig en (volgens mij) realistisch nagebouwd.
Het design van de alien is wel oké. Als een kleine flubberige 'zeester' is ie nog schattig maar al snel groeit ie uit tot een halve Kraken. Dan is ie in sommige shots wat teveel cgi en wordt ie ook overdreven intelligent en onverslaanbaar. Maar goed, spannend en vermakelijk blijft het wel. Het einde zag ik trouwens niet echt aankomen. Ik verwachtte iets anders, al kwam de uitwerking op hetzelfde neer.