Life (2017)

3,29

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

• vanaf 16 augustus te huur
  • vanaf 16 augustus te koop op dvd en blu-ray

175 BERICHTEN 43 MENINGEN
geplaatst: 12 juli, 16:41 uur [permalink]
Hele toffe film! Van begin tot het eind zat ik er midden in. En het einde is ook heel tof! Zeker een aanrader.. Je hebt van die zondagmiddag films die gewoon leuk zijn om een keer gezien te hebben maar dit is zeker een zaterdagavond film!!

avatar van Thomas83
geplaatst: 12 juli, 21:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik geloof dat ik alleen de poster van deze film al had gezien, maar die wist mij al wel te overtuigen. Echt een van de mooiste posters die ik heb gezien. En samen met de tagline moet je toch aan Alien denken. Daar blijkt de film ook nogal zijn inspiratie hebben opgedaan. Het begint al met de camera die aan het begin langzaam door het wat vergelijkbare interieur van het schip zweeft, ook nog eens met een vrouwelijke voice-over. En gaat de camera alle richtingen in het gewichtloze ruimtestation op, allemaal zo op het oog in een keer geschoten, en moet je ook gelijk al wel aan Lubezki's werk in Gravity denken.

Als vooral Alien-achtige thriller is de film wel bijzonder effectief. Iedere aanval van de alien is gewoon echt naar, en het wezen zelf ziet er ook wel aardig uit. Ik heb de nodige kritiek gelezen op het teveel tonen van dat beest, maar ik vind het allemaal nog wel te doen en niets van de dreiging of mystiek van hem wegnemen. Daarbij helpt het ook dat deze film de gimmick heeft dat het wezen sneller nog dan in Alien groeit en je je steeds weer afvraagt hoe hij er nu weer uit zal zien.

Wel schiet de film ernstig tekort wat betreft het schrijfwerk van de personages en hun dialogen. Veel van de personages zijn wel weer echte typetjes. Gyllenhaal maakt nog redelijk wat van zijn rol, maar hij moet een te gemaakt gevoelig typetje spelen dat zelfs hardop mooie passages uit boeken voor gaat lezen. Reynolds speelt de no-nonsense arbeider en ook voorzichtig de grappenmaker van de film. Ik kon vooral zijn personage echt niet uitstaan. Goddank gaat hij er snel aan. Bakare is veel te veel de te serieuze wetenschapper. Dihovichnaya voegt geen zak toe en is een van de personages die enkel om de opgedrongen diversiteit onder de cast mee mag doen.

Daarnaast nemen de schrijvers vaak ook wel vaak de makkelijkste en snelste route. Sanada is toevallig net vader geworden (we ziens zelfs de geboorte), zodat we meer voor zijn personage voelen. En de hele film had eigenlijk niet bestaan als de alien niet op zo'n stompzinnige manier uit de quarantaineruimte kon ontsnappen. De ventilatie is blijkbaar niet geïsoleerd, en het is ook wel een wat komisch gezicht als je de alien daarvoor zelfs ook gereedschap ziet gebruiken. Best jammer, want dit alles volgt na de beste scène van de film, als Calvin zich voor het eerst als vijandig openbaart.

Voor de rest is de film wel meer dan onderhoudend, met een goed tempo en montage, en ook een fijn effectieve score, maar in elk geval wat betere personages en dialogen zou leuk zijn geweest. Wat goed had kunnen zijn reken ik nu toch vooral tot middelmaat of net iets daarboven. Een dikke 3.0*.

geplaatst: 16 juli, 09:09 uur [permalink]
Spannend, eigenlijk vanaf het begin tot het einde. Er zit een lekker tempo in de film.

avatar van MovieMind

geplaatst: 17 juli, 23:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als het maar een beetje op een bekende film lijkt worden de vergelijkingen alweer in het rondgestrooid. En ook al hebben de makers inspiratie opgedaan uit andere films, wat zou het?
Deze film staat op zichzelf.

Beweren dat bepaalde acteurs niet in dit genre thuishoren gaat er bij mij ook niet in, vond ze allemaal hun rol prima invullen. Ja, dat het regelmatig overkomt alsof er een stel amateurs op missie zijn gestuurd, dat lijkt me meer te wijten aan het script dan aan de prestaties van de acteurs.

Dat amateuristisch gebeuren zijn ook meteen de grootste minpunten, je ziet het wel eens beter uitgewerkt maar ook minder, en hoe zou je het anders spannend maken? En spannend was het wel.
Visueel zag het er verder allemaal prima uit en krijg je wat je kan verwachten, een degelijke sciencefiction/thriller. En dat is exact wat je hier voorgeschotelt krijgt.

Heb me er prima mee vermaakt!
(hoewel het einde voorspelbaar)

geplaatst: 24 juli, 14:14 uur [permalink]
Gift of god.

Daniel Espinosa, had voor deze prent al een paar van zijn films gezien. Was daar nou niet meteen enorm van onder de indruk geraakt, aangezien Life een Sciencefiction / Thriller is had ik hoop op beter werk van de man. Dit keer maar weer eens het ontdekken van buitenaards leven, iets wat de mensheid zijn grootste goal lijkt te zijn. Jake Gyllenhaal ben ik geen fan van, de rest van de cast zal ik niet snel een slecht oordeel over vellen, dat zat in mijn ogen wel snor.

Helaas wel een Hollywoodfilm, iets waar ik niet erg fan meer van ben. Meteen het typerende stoere Amerikaanse gedoe, bah! Maar ik liet mijzelf dat even door de vingers zien, om in ieder geval het voor de rest van de prent niet te laten verpesten. De bemanning van het International Space Station, ISS, ontdekt leven op Mars, al heel snel wordt dit ons voorgeschoteld. Het krijgt al snel een naam, Calvin, alsof het om een huisdier gaat. Al snel merk je dat de onderdelen van deze prent behoorlijk geijkt zijn, de "humor", over zoete liefde en de pompeuze muziek die de Amerikanen zou graag omhelzen.

"Ai................ daar gaan we weer!", ging meteen door mijn hoofd. Aalglad gebracht merken we dat Calvin intelligentie bezit, ik meteen maar hopen dat het zou uitgroeien als een soort Alien die het de bemanning flink moeilijk zou gaan maken. En dat alleen maar om dat sentimentele gedoe de nek om te gaan draaien. En natuurlijk dat ik het heerlijk vind dat een team in de ruimte bedreigt wordt door een organisme. Hoe meer claustrofobisch en bedreigend kun je het krijgen immers? Al snel valt er dreiging te ontdekken, heerlijk!, daar zat ik op te wachten. Zou dit dan eindelijk weer een echte SF-horror van goede kwaliteit worden?

Bij het eerste incident gaat het in ieder geval al heerlijk los, het gaf hoop op een goed vervolg en angstmomenten die in mijn stoel te voelen zou zijn. Het acteerwerk deed het echt goed en de soundtrack werkte simultaan sterk met de spanning op het beeld getoverd. Ik zat opgesloten in een heerlijke film die mij werkelijk compleet opzoog in het verhaal. Nu snap je meteen waarom er voor de naam Calvin gekozen is, het benadert niet de Calvin-cyclus meer maar doelt op de Latijnse naam voor jongens, `onverschrokken`.

Originaliteit is misplaatst bij deze film, maar qua uitvoering wil ik de prent wel graag een pluim uitreiken. Espinosa lijkt te weten hoe hij mij kan bedienen van een leuke en goede SF. Geen enorme SFX, geen mobiele telefoons, geen overdaad aan flares of andere neon bullshit. Nee..... plain heerlijke minuten terror door een ontsnapt buitenaards wezen die op een missie lijkt af te stevenen. De regisseur heeft studie verricht bij de oude klassiekers binnen het genre, verdienstelijk in en voor mijn ogen. Alien, Sphere, the thing en noem ze maar op.

Toch heb ik een kleine aantekening, het organisme boezemt mij helaas niet zoveel angst in als bijvoorbeeld de Alien of het geheim van de Event Horizon. Daarin mis ik een stuk, maar nevertheless is het genieten geblazen. Cast is goed bezig, beeld en regie kunnen er duidelijk mee door en de soundtrack is een aanwinst voor de spanning. Kortom; prima werk van de gehele crew. Heerlijk hoe duaal de titel is, en misschien wel een verwijs naar de mens?

3,5** een 7,5/10

avatar van ehgeahrev
geplaatst: 26 juli, 01:45 uur [permalink]
Wat teleurstellende verhaallijn. Zat meer in.

avatar van Nientje1980
geplaatst: 27 juli, 20:54 uur [permalink]
De effecten zijn wel mooi, maar het verhaal is gewoon bagger.
Zo veel ergerlijke momenten, waar je denkt... dat doe je toch niet
Wel grappig vermaak voor een avondje op de bank.

avatar van DwarreI
geplaatst: 29 juli, 07:23 uur [permalink]
Gooi een flauw aftreksel van Gravity, Alien en een zeester in de blender dan krijg je dit.

avatar van FillumGek
geplaatst: 31 juli, 23:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uiterst vermakelijke Alien-ripoff. Het verhaal is niet meer dan de ontdekking van een kwaadaardig, buitenaards organisme dat ontsnapt en wel zin heeft in een astronautenhapje. Ik heb bijna continu op het puntje van mijn stoel gezeten, dus het verhaal hoeft naar mijn mening ook niet veel meer te zijn.

Toch een erg fijn subgenre dit. Buitenaardse organismen - of aliens zo je wilt - die jacht maken op mensen om ze vervolgens op een afzichtelijk en pijnlijke manier te verorberen. Ik ben dan ook erg te spreken over de vormgeving van de alien die al snel de naam Calvin krijgt. De octopus on steroids komt dicht in de buurt van hoe ik me echte aliens voor zou stellen, als ze al bestaan. Geen enorme schedels zoals de Xenomorph of vlijmscherpe tanden, maar kleine, slijmerige wezens die snel leren, immuun lijken en zich als een plaag voortbewegen. Maar hee, niets tegen de Xenomorph.

Het verbaasde me dat Ryan Reynolds een relatief kleine rol had, helaas. Dat had dus te maken met zijn drukke schema. Het is meteen de indrukwekkendste kill en de kennismaking met de wreedheid van het beestje. Erg smerig en realistisch in beeld gebracht, bijna voelbaar. Wat volgt is een klopjacht op de bemanning die soms niet heel logisch handelen, maar soit. Toen vervolgens Kat ook op heldhaftige wijze in d'r helm stikte maakte me dat steeds minder uit. Lekker claustrofobisch. De cast acteert naar behoren, Gyllenhaal is ook hier weer uitstekend. Toch knelt het een beetje dat er hier en daar een behoorlijke plothole in zit.

Het einde is helemaal top en eigenlijk beschamend dat ik het niet aan zag komen. De fantastische score maakt het gevoel van machteloosheid nog wat completer. Een vervolg hoeft niet per se, al kijk ik nu al uit naar een volgende horror in space.

avatar van Chelsea94
geplaatst: 1 augustus, 01:06 uur [permalink]
Wat een verschrikkelijk saaie en slechte film, kan de hoge cijfers hier niet geloven.

De film is echt geen moment spannend, eerder super langdradig en saai, ik had moeite om er wakker bij te blijven. Het eind was natuurlijk super voorspelbaar.

Zonde van je tijd.

avatar van MovieMind

geplaatst: 1 augustus, 10:55 uur [permalink]
Chelsea94 schreef:
ik had moeite om er wakker bij te blijven.
Mischien de volgende keer wat vroeger op de avond filmpjes kijken?

geplaatst: 1 augustus, 12:39 uur [permalink]
Chelsea94 schreef:
Het eind was natuurlijk super voorspelbaar.

De hele film is voorspelbaar, bijna alle films zijn voorspelbaar. Het leven is voorspelbaar, je vrouw, je auto, je buurman, jezelf. Heel veel reacties zijn voorspelbaar..................

avatar van Ew_MK1
geplaatst: 6 augustus, 11:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede onderhoudende film. De ontsnapping aan het eind met de 2 capsules was nauwelijks te volgen wie nu waar heen ging en waarom. Aan het eind weet je het pas en kwam voor mij toch als een verrassing omdat je er vanuit gaat dat een film goed afloopt.

geplaatst: 8 augustus, 00:03 uur [permalink]
Niet al te bijzonder maar wel een heel vet einde!

avatar van Chelsea94
geplaatst: afgelopen zaterdag om 00:56 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

gelukkig mn job niet

geplaatst: afgelopen zaterdag om 01:38 uur [permalink]

gelukkig mn job niet

Ik zou goud geven voor dat geluk......

avatar van Smugmarty

geplaatst: afgelopen zaterdag om 22:59 uur [permalink]
De cast is redelijk nodeloos zwaar ingezet en heeft geen enkele bijdrage aan het flinterdunne Alien-alike verhaal. Verbaas me er dan ook over dat Gyllenahaal zich hiervoor leent.

Aan spanning en leuke CGI ontbreekt het niet maar het ''luikje open luikje dicht'' fenomeen kennen we nu zo'n beetje wel. Ongetwijfeld komt er een leuk tweede deel naar voren maar dat zal niet met dezelfde cast zijn. De titel "Life" (een redelijk pretentieuze titel) en de cast zijn natuurlijk pakkend maar het geheel had beter afgeweest met een predator achtige actietitel en een andere crew om zo de verwachtingen beter te managen.

2,5.

avatar van Smugmarty

geplaatst: afgelopen zaterdag om 23:01 uur [permalink]
DwarreI schreef:

haha lekker kort maar redelijk doeltreffend !

avatar van Rebel80
geplaatst: afgelopen zondag om 08:16 uur [permalink]
Ik snap niet dat sommige dit met alien vergelijken. De alien in alien is een totaal ander soort alien dan de alien in life.

Anyway, ik zou wel geïnteresseerd zijn in een vervolg om te zien wat er gebeurd op aarde.

avatar van movielee
geplaatst: afgelopen zondag om 12:00 uur [permalink]
Prima vermaakt met deze film. Ook de cast doet het goed. Spanning en vaart zitten ee goed in.

avatar van mnrk
geplaatst: afgelopen maandag om 15:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I miss my fucking dog. Goodnight.

Een vermakelijke film van Daniel Espinosa...

Het verhaal is in orde en de manier waarop het gebracht wordt ook, zit ook lekker veel vaart in de film waardoor het prima weg kijkt. Special effect's zijn ook prima verzorgd...

De gehele cast is een prima combinatie en ze vullen elkaar dan ook allemaal prima aan...

Het einde van de film is ook zeer sterk, aangezien je zou verwachten dat het allemaal goed af zal lopen...

geplaatst: afgelopen maandag om 18:47 uur [permalink]
Smugmarty schreef:

haha lekker kort maar redelijk doeltreffend !

Een smoothie!
The question is.... will it Blend?

avatar van xaid
geplaatst: afgelopen woensdag om 20:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
VENOM

avatar van hoffhaan