Life (2017)

3,31

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

198 BERICHTEN 48 MENINGEN
avatar van pierre18
Fonzzz002 ik ben het behoorlijk met je eens. Waar je bij Kong Skull island duidelijk associaties had met King Kong heb je hier dit met Alien. alleen deed Kong Skull island het toch wel veel handiger en beter. Life is in feite een naadloze kopie van Alien. Het verhaal is flinterdun en rechtlijnig als maar kan. Personages maken ongelooflijke stomme keuzes, wat me enorm stoorde. Het zijn toch geleerden, dus protocol is protocol, ze moeten beter weten. Personen die reageren op emoties worden de ruimte niet ingestuurd. Life scoort veel minder dan Alien, omdat je steeds 'de computer met CGI' op je netvlies hebt zitten waardoor je binding met acteurs en angst verliest. Ook mij deed het geen moer wie er dood ging. Het is allemaal wel goed in beeld gebracht, maar dat mag je zo langzamerhand ook wel verwachten. Voor acteertalent is hier geen plaats, maar dat hoeft ook niet. Het gaat om een creature, beest, weet ik veel... Ondanks dat de film een kopie van vele klassiekers is, wist het me toch nog wel te boeien en dat kwam door de spanning en tempo. Ben je niet bekend met Alien (de echte eerste) of The Thing, dan is deze film waarschijnlijk een feest en volop genieten. De film zakte voor mij nooit door de ondergrens, en daarom zal ik deze niet te negatief beoordelen.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Welbeschouwd is deze film best vermakelijk. Heel origineel is dit nergens, als inderdaad een mix tussen Alien en Gravity; maar dat maakt niet uit. Sec als film beschouwd werkt deze op veel punten wel. Het design van de alien is fraai en ook veel geloofwaardiger dan zo'n monster uit Alien dat toch duidelijk door mensen bedacht is. Het wezen hier is echt anders, in eigenschappen en vorm. Fijn. Ook het sfeertje en de opbouw in het begin zijn prima.

Maar er ziten ook veel stoormomenten in. Slimme mensen die domme dingen doen, of een quarantaineruimte met luchtgaten naar de rest van het schip. Serieus? Dat soort momenten worden gebruikt om de plot vooruit te helpen, maar dat wekt vooral irritatie bij mij op. Dan mogen het camerawerk met lange shots en de bombastische muziek best sterk zijn, dat alles weegt niet op tegen de strafpunten die ik geef. Zelfs het eind vond ik ergens heel voorspelbaar. En uiteindelijk is deze film lekker kort met 100 minuten maar mist daarmee toch inhoud om lang na te dreunen. Buiten de zaal is die alweer vergeten. 3,0*.

avatar van JacoBaco
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vind het allemaal niet zo heel erg boeiend. Dit lijkt me typisch zo'n film waarvan ze van te voren al wisten dat er niet al te veel animo voor zal zijn. Dus smijt dan maar met een paar grote namen zoals Ryan Reynolds en Jake Gyllenhaal. Maar ja, dat kost nogal wat. Oplossing: Stop Reynolds volop in de trailer en geef de indruk dat hij een held wordt. De realiteit: Ryan Reynolds gaat als eerste dood! Wat ik overigens niet erg vond.

De film heeft zijn ''spannende'' momenten, maar de overmatige CGI is vaak een beetje storend. En dan met name het bloed. Eigenlijk is het allemaal de schuld van Ryan Reynolds. Wanneer hij conform protocol zit opgesloten met de E.T., mag hij de ruimte niet verlaten tenzij hij het dood. Vervolgens gaat hij dood, maar de crew is hier niet heel erg rauwig om. Pas wanneer de Russische vrouw sterft, is iedereen ineens zeer aangeslagen en komen de tranen. En dan nog iets. Ryan Reynolds moest vanwege het protocol in de ruimte met de E.T. blijven terwijl Jake Gyllenhaal die Rus wil binnenlaten en dat terwijl ze aangaf dat de alien bij haar is. Oké fuck protocol, hij wil haar redden dat snap ik. Maar ondertussen hebben ze gezien dat de alien levensgevaarlijk is en is het alsnog dom op haar binnen te laten! Gelukkig ziet zij dat wel in. Maar het blijft een rare scène.

Life is de moeite waard, maar veel stommiteiten hadden makkelijk voorkomen kunnen worden. Het is geen spoiler wanneer ik zeg dat er mensen doodgaan. En de sterfscènes zijn behoorlijk intens soms, maar het gebruik van CGI bloed verpest het soms. Ook de E.T. ziet er op sommige momenten niet goed uit en dat gaat ten koste van de overtuiging. En de muzikale ondersteuning leek af en toe ook veel te bombastisch, maar misschien heb ik het mis. En tot slot zijn ze doorgeslagen in hoe slim de E.T. is.

Ik geef een 6,5/10

avatar van Captain.janek
Gisteren deze film gezien in de nieuwe Kinepolis in Utrecht, met fantastisch beeld en dito geluid.

Het is beslist geen B-film, gezien het budget en de kwaliteit van de acteurs, de vormgeving is soms oogstrelend -met namen bij de eerste experimenten in het lab-, maar ook soms bekende kwaliteit, de manier waarop het ruimtestation is vormgegeven bijvoorbeeld, niets nieuws onder de zon hier.

Er valt natuurlijk ook het nodige op af te dingen, een voorspelbaar script, technische plot-holes, beslissingen van de crew die op zijn zachts uitgedrukt discutabel zijn. En nee, de film is niet verrassend door nieuwe hoogst originele plot-ontwikkelingen, maar kleurt echt netjes binnen het lijntje. Kortom: Een goed smakende hapklare brok.

Er zijn mensen hier die geen spaan heel laten van de film en dat vind ik te ver doorslaan naar de andere kant. Wat verwachten zij dan? De trailer geeft een aardig beeld met betrekking tot verwachtingen.... En ja het wiel is al tig keer uitgevonden.
over liefde en dood zijn ook al duizenden films gemaakt en op enig moment is alles een variatie op een thema.

Over smaak valt niet te twisten en kwaliteit is een bepalende factor, maar om deze film compleet neer te sabelen vind ik zwaar overdreven, natuurlijk wordt de hand van de meestee (Scott) gemist en is er ook weinig filosofische diepgang. Maar sec voor vermaak scoort hij echt wel een goede voldoende.

Zie het maar als een apertizer voor The real stuff: Alien Covenant, die in mei menigeen op zijn stoel in diepe huivering zal achterlaten.

avatar van Roel_
Absoluut geen B-film, dat wil ik het zeker niet gaan noemen. De film heeft er bij mij nog net een voldoende uit kunnen slepen. Als deze film vóór Alien of andere aftreksels van Alien was opgenomen, had ik waarschijnlijk een hogere score gegeven.

Het was allemaal zo voorspelbaar dat het gewoon akelig werd, terwijl het akelig zou moeten worden door de inhoud...

avatar van Walter S.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijke bij vlagen best spannende SF/horrorfilm. Dat gezeur over CGI doe ik niet aan mee, let er niet op, denk er niet aan en dan heb ik er geen last van. waar ik wel last van had was dat de film soms een beetje inkakte en wat mij betreft pas op gang kwam toen de alien loos ging. Dat ie veel in beeld was vond ik wel een dikke plus, de manier waarop -als creepy killer- ook, duidelijk niet voor -12! Al met al redelijk mee vermaakt, beter dan met Alien die ik laatst zag.

Voor- en nadelen op een rij:

- goede acteurs die goed acteerden
- prima CGI
- goed eind

- Te lang middenstuk dat repetitief en soms ietwat saai wordt
- Spanning is er wel, maar het wezen komt altijd even eerst in beeld voor er iets engs gebeurd, zodat je niet vaak zult schrikken.
- Te weinig verhaal om je écht geïnteresseerd te houden

avatar van n00r
Ik kan me maar niet voorstellen dat deze zo eng is omdat er geen spin tekentje is. Ach ja ik ga het vrijdag zelf meemaken.

avatar van Walter S.
n00r schreef:

Er zitten redelijk wat gore momenten in hoor, dus dat spinnetje zou er prima bij kunnen.

avatar van Montorsi
man wat een flauwheid vaak... plottrucjes-mayhem.

eerste kwartier niet door heen te komen...snurk .....daarna heerlijk vermaakt met verrassende ontknoping.....bleef maar in mn hoofd malen...; verdikke wat ging er nu mis dan?"

Vandaag gezien in IMAX. De film komt wat traag op gang, maar wanneer het wezen eenmaal aam de slag gaat, gaat het ook los. Ik vond de ruimtebeelden mooi maar niet heel impressive. Geluid daar in tegen was zeer goed. Vooral naar het einde toe zeer fijne stukjes.. Het was allemaal een beetje voorspelbaar, maar kwam toch met klamme handjes de bioscoop uit.

avatar van Rickazio
Flut. Alles in 1 scene/omgeving, low budget of alles ging naar die overbetaalde acteurs. Gemiste kans. Mag hopen dat er geen deel 2 komt met dit voorspelbare einde. Wou dat ik ik mijn avondje bios aan een andere film had besteed.

avatar van Zwolle84
Rickazio schreef:
Flut. Alles in 1 scene/omgeving

Maak je een film over een ruimtestation, schiet je alles in één omgeving; gemiste kans.

avatar van Rickazio
Zwolle84 schreef:

Ze hadden op z'n minst even kunnen laten zien wat men tijdens het voorval op Aarde deed. Zie dat jij de film een hoge score geeft, vind je Flubber (1997) misschien ook een leuke film.

avatar van Zwolle84
Tja...

avatar van JacoBaco
Rickazio schreef:

Dat ze tijdens het voorval niet laten zien wat men op aarde doet, snap ik wel. Het personage Rebecca Ferguson legt namelijk uit wat men op aarde doet bij een incident als dit.

En niet alles speelt zich af in de ruimte. Er is een scène op aarde.

avatar van Arri
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede cast, mooie setting, goed geluid (fijne Atmos mix!). Jammer dat het een film is die makkelijk héél veel meer had kunnen zijn.
Man, wat zijn de acties van de crew ongeloofwaardig zeg. Jammer, jammer, jammer. Had de hoop dat met deze cast en kwaliteit van VFX er wat moois in zal zitten. Verder nog: geen enkele keer een echt schrikmoment

avatar van mrklm
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ryan Reynolds doet wat ik, wellicht enigszins cryptisch, omschrijf als een Steven Seagalletje, maar verder is er niets verrassends aan deze formulematige, opzichtige Alien-kloon. 'Life' slaat de plank mis door zwakke, bordkartonnen karakteriseringen en onwelkome momenten van sentimentaliteit, vooral in de tenenkrommende scène waarin de laatste twee overlevende bemanningsleden mijmeren over hun vaders. Bovendien besluit regisseur Espinosa dat we het kwaadaardige beestje vanaf het begin vol in beeld moeten krijgen, wat de suspense alleen maar verzwakt. Vervolgens kun je de Hollywood-racistische code gebruiken om te raden welke mensen het eerst het loodje leggen en is er een hoop aandacht voor spectaculair bedoelde aanvallen en de onvermijdelijke overdaad aan special effects die nog maar eens aantonen dat je met goede special effects nog geen goede film maakt. Daar heb je een goed scenario voor nodig, evenals een regisseur die niet bang is om conventies te lijf te gaan en enige creativiteit aan de man durft te brengen. Daarvoor moet je niet bij deze popcornfilm zijn... kijk liever nog eens naar Alien en je weet weer waarom.

avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
redelijk maar zeker niet goed.
Idd slimme mensen (astronauten) doen zeer domme dingen.

Zelf vond ik het juist wel leuk dat Calvin lekker vaak te zien was.

avatar van Donucius
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een redelijke film die twee kanten op kan vallen. Als je nog nooit SF-films hebt gezien kan deze je aandacht wel blijven vasthouden. Als je er veel hebt gezien zie je al vaak dat er de gebruikelijke trucjes uit de kast getrokken worden. Op zich niks mis mee, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar het moet wel het gewenste effect hebben.

Bij vlagen redelijk aardige momenten, maar over de grote lijn miste ik de echte extreme sensatie die bij dergelijke films horen. Ook lijdt de film soms aan geloofwaardigheid door de aanwezigheid van een aantal plot holes ingeleid door de keuzes die de hoofdpersonen maken. Zelf zal ik altijd de vergelijking maken met de 'Alien' filmreeks (en dan uiteraard deel 1) of zelfs met een 'Prometheus', waarbij eerstgenoemde uiteraard de holy grail van het genre en onaantastbaar is.

Ik waardeer deze film iets hoger (normaal 3 sterren), omdat ik vind dat de soundtrack wel goed gekozen is. Ook zijn er wel momenten te noemen die wel goed gelukt zijn wat betreft het thriller effect.
Minpunten zijn dat het verhaal een beetje dun is en dat de personages soms wat vlak overkomen. Op zich te overkomen als de rest wel goed is, maar over dit punt kunnen de meningen verdeeld zijn.

Calvin was wel weer lekker tof en niet je standaard alien qua uiterlijk. Hij/zij mocht van mij wel wat agressiever, maar daarentegen wat wil je dan van een 'eencellige'

avatar van n00r
Erg goed.

Ik hou niet zo van SF films maar ik wou deze toch wel graag zien.

Ik ben aangenaam verrast moet ik zeggen. De cast vond ik echt heel goed en iedereen vond ik prima acteren. Ik hou wel van Reynolds alleen had ik hem hier inderdaad niet in verwacht maar toch heeft hij het goed gedaan. Toen Calvin in beeld kwam dacht ik is dit nou 'de alien.' Het einde tja wat moet ik daar over kwijt. Ik zag het aankomen maar nog vond ik het leuk .

Het geluid in de bioscoop stond best wel hard en dat maakt een film als dit nog veel leuker. Ze mogen alleen de volgende keer wel meteen de goede film opzetten in plaats van eerst Hidden Figures op te zetten. Ach ja een foutje mag altijd .

8/10

avatar van m1chel
De Zweedse regisseur Daniel Espinosa heeft nog niet heel veel op zijn cv staan. Als ik naar de titels kijk die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, dan kan ik de conclusie trekken dat hij hele degelijke films aflevert. Zo regisseerde hij het uiterst vermakelijke Safe House en kwam vervolgens met het ingetogen Child 44. Met Life gooit de regisseur het over een andere boeg. Buiten het feit om dat de trailer er erg goed uitziet, is het ook de cast die je nieuwsgierig maakt. Zo worden de hoofdrollen gespeeld door Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds en Jake Gyllenhaal. Vooral Gyllenhaal weet de laatste jaren te imponeren met de ene na de andere topfilm, waarin hij keer op keer in staat lijkt de film eigenhandig naar een hoger niveau te tillen. Dit alles bij elkaar genomen maakt Life op papier een razend interessante sciencefiction-film die de juiste ingrediënten lijkt te bevatten voor een aantrekkelijke film.

Echter, het verhaal biedt ons niet het meest originele uitgangspunt en na een aardige opening zakt de film al snel als een kaartenhuis in elkaar. Het organisme van Mars neemt daarnaast een bijna lachwekkende vorm aan (ik zag het als Evil Flubber in Space), die alles behalve angstaanjagend is. Ook valt op dat de gebeurtenissen te ver gezocht zijn en het geheel van toevalligheden aan elkaar hangt. Deze voorspelbaarheid zorgt ervoor dat de spanning al snel weg ebt en je de interesse voor de film al snel zal verliezen. De poging om een beklemmende sfeer te creëren mislukt dan ook op elk vlak. Wat overblijft is een film die soms nog weet te vermaken, maar die je vooral hoofdschuddend zal bekijken. Als de makers er vervolgens ook nog een scheut sentimentele drama tegenaan gooien, kan je je afvragen wat dit toevoegt aan de film. Het falen van de film is overigens niet te wijten aan de cast, want die doen flink hun best en leveren meer dan goed acteerwerk af.

Toch is zeker niet alles slecht aan de film. Zo weet deze te imponeren met de sterke cinematografie, waarbij de regisseur kiest voor draaiende shots en mooie beelden van de astronauten in het ruimtestation, en een sterke soundtrack. Deze doet overigens erg denken aan die soundtrack van Gravity, een film die hier sowieso erg doorklinkt. De sterke climax van de film zorgt er uiteindelijk voor dat de film niet op een hele dikke onvoldoende uitkomt. Wel laat deze je enigszins verward achter. Het is een sterke twist die je op basis van de rest van de film totaal niet ziet aankomen. Jammer dat de rest van de film teleurstelt. Hierdoor zal de film waarschijnlijk al snel in de vergetelheid belanden tussen de vele andere matige sciencefiction producties. Wat dat betreft kan je beter de inspiratiebronnen als Alien en Gravity nog eens opzetten.

Life is ondanks een sterke climax vooral een ongeloofwaardige en voorspelbare film. Na een aardige opening breekt het organisme van Mars los en schakelt het de bemanningsleden stuk voor stuk op een bijna lachwekkende manier uit. Er zijn zeker positieve dingen aan de film. Zo is het einde verrassend en kent de film een sterke soundtrack en cinematografie, helaas wegen deze niet op tegen de minpunten. Dit ligt overigens niet aan de cast, die zichtbaar zijn best doet om nog enigszins iets van de film te maken. Echter, als er ook nog een aantal sentimentele dramatische scenes voorbij komen wordt het moeilijk de film uit te zitten. Life is dan ook weinig meer dan een slap aftreksel van genreklassiekers en overduidelijke inspiratiebronnen als Alien en Gravity, waarbij je je wel heel erg moet vervelen wil de film de reis naar de bioscoop waard zijn.

avatar van Flat Eric
Niet geschikt om als huisdier te houden...

Een geniepig alien-achtig wezen houdt de spanning er goed in.
Ondanks de raakvlakken met de Alien en Gravity films en de vele onlogische keuzes van de crew blijft het een onderhoudende trip in de ruimte en het tien kleine negertjes effect is aardig uitgevoerd met een leuk slot.
Van de cast was ik niet heel erg onder de indruk. Het zweeft wat rond en babbelt wat over diverse ruimteprotocollen.

avatar van El ralpho
Zalig zijn de onwetenden

Over Life zijn zeer uiteenlopende kritieken te horen in mijn vriendenkring en op moviemeter, maar in het algemeen overheersen de negatieve kreten toch wel. Zelf was ik juist heel erg te spreken over Life en ik was verrast over het hoge tempo en de strakke spanningsboog waarvan hier sprake was.

Is Life een slap aftreksel van de Alien Quadrilogy? Geen idee. Hoewel ik enige tijd geleden de box heb aangeschaft heb ik nog geen titels uit de reeks kunnen bekijken. Het is in ieder geval wel gelijk duidelijk waar de vergelijking vandaan komt. Nu ik de vergelijking zelf niet kan maken omdat ik nog steeds geen Alien film uit de oorspronkelijke reeks gezien heb -Shame on me, I know- kijk ik dan wellicht ook met een andere bril naar deze Horror/Sci-Fi/Thriller.

Zalig ben ik als onwetende echter, omdat ik met volle teugen genoten heb van Life. Er was sprake van een lekker hoog tempo, een voelbare spanning, en een gedegen tegenstander waar je als kijker al snel een bloedhekel aan krijgt. Het lekker duistere einde voorzien van een ijzersterke muzikale begeleiding, maakte het vervolgens helemaal af voor mij. Zuurpruimen kunnen de regisseur wellicht betichten van weinig diepgang en originaliteit maar een ijzersterk en bloedstollend sfeertje neerzetten doet deze film toch wel als de beste.

Ik ga de rollen dus omdraaien; ik ben benieuwd of ik de Alien titels net zo interessant ga vinden. Binnenkort toch maar eens snel aan gaan beginnen! Tot die tijd blijft Life voor mij toch wel een van de betere films binnen dit genre.

Life

Is het nog nodig dat ik de onmiskenbare parallellen met Alien trek? ik denk het niet. Er vanuit gaande dat de Alien-films allemaal van hoog niveau zijn hoopte ik dat dit aftreksel van die reeks eenzelfde prestatie zou kunnen leveren. Eens kijken.

Buitenaardse wezens in ruimtestations of -schepen blijven fascineren. Zo ook Life, dat op het begin na een hoog tempo en een goede spanningsboog kent. Het volledig implementeren van Ridley Scotts succesformule heeft ze geen windeieren gelegd. Toch zit hier ook gelijk de zwakte in de film: de film ontbeert elke vorm van originaliteit. De verhaallijn is volledig uit te tekenen. Tevens zijn de dialogen matig en wordt in elke clichématige valkuil getrapt. Dat wil echter niet zeggen dat de film verveelt. Integendeel zelfs. Het is allemaal van een vermakelijk niveau. Echt goed wordt het door het gebrek aan originaliteit echter nooit. Het einde van de film ligt dan ook eigenlijk wel in de lijn der verwachting, met een grote knipoog naar Scott en zijn klassieker.

De cast is vooral een formaliteit. Meer dan een interessante vulling voor de trailer zijn de acteurs eigenlijk niet. Ze spelen hoofdzakelijk op de automatische piloot. Reynolds speelt een vrij irritante rol. Zijn almaar dezelfde toegepaste trucjes zijn inmiddels wel uitgewerkt. Elke rol geeft hij dezelfde invulling en zijn karakters zijn behoorlijk smaakloos. Ik was dan ook blij dat Reynolds voortijdig van kant gemaakt werd.
Jake Gyllenhaal en Rebecca Ferguson vormen een aardig duo, dat goed op elkaar ingespeeld is. De meeste complimenten gaan toch naar Ferguson, die haar karakter het meest smaak en sjeu weet mee te geven in de film.

De film ziet er in visueel opzicht prima uit. Dat mag ook wel anno 2017. Het buitenaardse wezen is goed vormgegeven, al laat Life duidelijk zien dat denken buiten de menselijke denkpatronen voor Espinosa moeilijk blijft. Het monster krijgt toch gaandeweg een aardse uitstraling, wat jammer is. Verder is alles goed in beeld gebracht en weet Espinosa de spanning aardig op te voeren in de kleine ruimte. Dat moet ook wel, want een film als deze zonder sfeer zou een behoorlijk misbaksel geworden zijn.

Life excelleert in het kopiëren van een oud concept en geeft daar totaal niet zijn eigen draai aan. Verder is de film vermakelijk en in die zin dus wel het zien waard. Als je bij het origineel van Scott blijft mis je niks. Ik ben dan ook meer benieuwd naar zijn komende film in de Alien-reeks.

Film komt beetje traag op gang.. daarna had ik een beetje het idee dat ik naar een kinder science fiction film was het kijken, een groot sprookje in de ruimte.. nee ik had even iets meer informatie op moeten doen over deze film, dan was ik niet gegaan... Maar als je van een onrealistische science fiction houdt, prima film, met bij vlagen prachtige beelden.

roger94 schreef:

Is het idee van science fiction niet dat het altijd onrealistisch is, omdat het fictie is?

VincentL schreef:

Zeker, maar het is voor mij onrealistisch omdat met name de beslissingen die gemaakt worden door de austronauten gewoonweg belachelijk dom zijn... Interstellar en Gravity zijn voor mij voorbeelden van realistischere sf film, simpel weg omdat bij deze films het verhaal wel klopt, ook al is het fictie...
Bij life heb ik gewoon het gevoel gehad dat de regisseur de austronauten domme dingen laat doen om het een beetje spannend te houden, en ook een plot twist toe te kunnen voegen.

roger94 schreef:

Dan snap ik volledig wat je bedoelt. Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, helemaal in vergelijking met Gravity en Interstellar.