Life (2017)

3,31

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Daniel Espinosa
met Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson en Hiroyuki Sanada

Zes leden van het International Space Station staan op het punt een van de grootste ontdekkingen te doen in de geschiedenis van de mensheid; het eerste bewijs van buitenaards leven op Mars. Wanneer de bemanning bezig is met onderzoek blijken hun methoden onvoorziene consequenties te hebben. De levensvorm blijkt intelligenter te zijn dan iemand ooit voor mogelijk hield.

208 BERICHTEN 48 MENINGEN
avatar van mjk87
Ik maak meestal onderscheid tussen realistisch en geloofwaardig. Dat eerste slaat meestal op de wereld waarin dat speelt en alle mogelijkheden daarbij, en dat mag van mij onrealistisch zijn. Dat tweede gaat over 'realisme' binnen die wereld. Dat laatste vind ik wel belangrijk.

avatar van arno74
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een hele kleine 3* voor deze kloon van Alien die helaas kwalitatief minder wordt naarmate het vordert. Het begint met een rustig tempo maar het verhaal zit dan nog redelijk in elkaar en houdt de aandacht vast. Op den duur kun je het einde wel aanvoelen en daarmee begint ook het klokkijken. Logica wordt volledig losgelaten om het script nog gaande te kunnen houden, de slimme alien wordt dan dom, en uiteraard mag de onzinnige twist die de weg naar deel 2 vrij maakt niet ontbreken. De film wordt nog gered door redelijk verzorgde decors, CGI en visuals, maar op een kleine scherm zal dat vrees ik de film niet staande houden.

avatar van clubsport
De CGI vormgeving van de alien vind ik eigenlijk een van de zwakke punten van deze film , je ziet toch vrij duidelijk dat het ding regelrecht uit de computer komt .
Het verhaal is aardig maar verder ook geen hoogvlieger en op sommige momenten is het toch nog wel vrij spannend .
Aan Alien kan deze film niet tippen maar hij scoort naar mijn mening toch nog een mager zeventje

avatar van loneranger

Best spannende film als je zoals ik de Alien films niet hebt gezien. Hier en daar een tikje voorspelbaar toch vind ik het een onderhoudende film.

avatar van Bubblez
mrklm schreef:
Ryan Reynolds doet wat ik, wellicht enigszins cryptisch, omschrijf als een Steven Seagalletje.

Haha, moest ik ook direct aan denken in de bios.

Wat voelde ik me genept toen we de bioscoopzaal uitliepen. Een jaar geleden verscheen de eerste trailer van een Ryan Reynolds in een horror/sci-fi. Meteen wekte dat onze interesse aangezien het een vreemde combinatie was. Normaal kennen we Ryan natuurlijk alleen van zijn humoristische rollen of rollen in bekende romkom's. Deze film had een hoog alien-gehalte en laat dat nu een genre zijn waar ik erg van houd. Dus Beauty and the Beast en King Kong moesten maar even wachten want Life wilde we het eerst zien.

Na twintig minuten wilde ik eigenlijk de zaal uitlopen. De rol van Ryan Reynolds was behoorlijk teleurstellend. Hij was behoorlijk flauw. De film zat vol fouten en er werd door de andere acteurs zeer slecht geacteerd. Eigenlijk geef ik hem met 2.5 sterren nog een veel te hoog cijfer.

avatar van sonyjh
Ik vond het een goede sfeervolle films. Ik begrijp ook niet echt kritiek over bepaalde acteerprestaties. Ik vond iedereen goed, niemand stoorde me.

Fijn.

Benieuwd waarom met deze film zo dicht tegen de release van de nieuwe Alien film gezet hebben. Espinosa mag wel blij zijn dat hij een klein maandje eerder dan de nieuwe Alien is, misschien hoopte men al wat mensen te strikken die het wachten beu waren?

In ieder geval is de link met Alien wel duidelijk, maar ook weer niet zo groot als vaak gesuggereerd wordt. Het feit dat het zich vlakbij Aarde afspeelt en de besmetting van onze wereld op het spel staat zorgt toch voor een hele andere dynamiek dan één of ander random ruimtestation dat geïnfecteerd wordt.

De link met Gravity is ook duidelijk, al is deze film dan net iets minder begaan met zijn majestueueze setting. Niet dat Espinosa er geen aandacht aan besteed, maar buiten een geweldige long take aan het begin is Life toch vooral wat functioneler er meer gericht op de spanningsboog en de horror.

Muziek is een duidelijke meerwaarde. Bombastisch maar eigenzinnig genoeg en wordt vaak goed ingezet. Acteerwerk is naar behoren en ook visueel valt er genoeg te genieten. De CG is soms iets té aanwezig, maar zelden storend. En ook de alien is tof, al is de link met onze cephalopods net iets te groot (en te makkelijk).

Maar voor in de bioscoop een erg vermakelijke film. Een film als deze komt iets beter tot z'n recht op groot scherm, het tempo is erg vlot en het is allemaal net scifi, net horror en net spannend genoeg om nergens saai of vervelend te worden. Heel origineel is het niet, maar zo heel veel soortgelijke films worden er ook niet gemaakt. Dat je al moet terugverwijzen naar Alien is ook wel veelzeggend, dus iets soortgelijks was welgekomen.

En binnenkort maar eens kijken hoe Scott's grote broertje het er vanaf brengt. Hij zal toch z'n best moeten doen.

avatar van Zwolle84
Damn, ben het alweer eens met Onderhond. Verontrustend.

Zwolle84 schreef:
Damn, ben het alweer eens met Onderhond. Verontrustend.

De vraag is voor wie ... voor jou of voor mij?

Onderhond schreef:

De vraag is voor wie ... voor jou of voor mij?

Ik weet het niet, ben te verward.

avatar van devidia
aliens meets splice meets gravity. de film heeft z'n goeie momenten, maar het komt allemaal net iets te bekend voor om volledig te boeien. degelijke space thriller desalniettemin

Dit is een scfi horror film en geen thriller
ik vond de film matig.. cliche film van 100 in het dozijn

Weet iemand waar ik deze film kan zien?
Hij is niet meer in de bioscoop, maar ook nog niet te koop

avatar van joolstein
Een ruimtesonde, met aan boord een bodemmonster van Mars, wordt succesvol binnen gehaald bij de ISS, het International ruimtestation. Hierin blijkt een eencellig organisme te zitten. Na wat experimenten komt het tot leven, om onmiddellijk te gaan groeien. Ryan Reynolds grapt tijdens een experiment over de film Re-Animator (1985) echter klaarblijkelijk heeft niemand die film gezien om nog maar te zwijgen van de grotere broer Alien. Want dat het mis gaat is zeker! Nu is het in het genre van ‘ruimtethrillers’ niet eenvoudig om nog origineel voor de dag te komen en gelukkig pretendeert ‘Life’ dat ook niet! Het is in feite even origineel als zijn titel. Toch heeft de film een paar sterke troeven in handen. Allereerst is er de sfeer, die is enerzijds beklemmend en in toenemende mate beangstigend, maar tegelijkertijd ook redelijk realistisch werkt. De locatie van ISS met zijn vele compartimenten hielp hier natuurlijk aan mee. Daarnaast is Life bij vlagen een onvervalste ruimte-horror: heerlijk bloederig en smerig. Maar de Zweedse regisseur Daniel Espinosa (Snabba Cash, Safe House) last ook verstilde scènes in en laat de verschillende personages, ieder met hun eigen zorgen en verlangens, aardig tot hun recht komen. Daarbij wordt hij geholpen door de acteurs, die alle zes uitstekend werk leveren met als grootste troeven Gyllenhaal en Ferguson. Door mensen van vlees en bloed met begrijpelijke beweegredenen te tonen en in het redelijk bekende ruimtestation te plaatsen lijkt het alsof het zo kan gebeuren. En dat is misschien wel de grootste kracht van de film, die verder niet uitblinkt in originaliteit. Maar zich wel zonder enige moeite staande weet te houden door spanning, oerdegelijk acteerwerk, visuele pracht en hoge amusementswaarde.

RevengeN schreef:
Weet iemand waar ik deze film kan zien?
Hij is niet meer in de bioscoop, maar ook nog niet te koop

Gewoon even wachten tot hij wel te koop is.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had het na 25 minuten al voor gezien gehouden. Op het moment dat je als kijker naar een film zit te kijken en jij allang weet wat er gaat gebeuren en in de film er een paar acteurs zijn die toch erg slim moeten zijn, want anders zit je niet in een ruimtestation lijkt mij, hetzelfde zien als dat wij zien en toch een deur opentrekken....als gillende keukenmeiden schreeuwen ook om die deur open te doen, dan stopt het voor mij echt. Helemaal was ik er klaar mee toen 1 voor 1 de luchtsluizen werden gesloten en op t nippertje het wezen door de laatste sluis glipt. Wat een flater!!!!

Ik ben het helemaal met dubdub eens!
@[user]Zwolle84[/user: deze zou ik niet komen

Beetje teleurstelling en wat het vreselijke einde betreft dat was de doodsteek voor deze prent.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die eerste 20 minuten zijn om van in slaap te vallen saai. Misschien waren het er zelfs bijna 30. Want rond het halfuur begint de film pas eigenlijk. Dat eerste stuk zou je dus gewoon kunnen overslaan. Er wordt gewoon een staal meegebracht en er worden een aantal omgevingen getest om deze primitieve levensvorm tot leven te brengen. Ze smijten er vervolgens wat biologische termen tegenaan, die vast voor sommige minder wetenschappelijk aangelegde kijkers wat vreemder in de oren gaan klinken en dan kan de echte horror gaan beginnen. Genoeg flauwe mopjes van Reynolds (jammer want de meesten waren echt niet geslaagd, in interviews is hij veel grappiger).
Nu, de alien vond zijn grappen ook niet om aan te horen en heeft hem al snel de mond gesnoerd. Moest Reynolds nu zijn mond toegehouden hebben, had de alien er misschien ingebleven

Anyway, de keuzes die soms gemaakt worden zijn grotendeels acceptabel. Alleen moet plots alles handmatig gebeuren etc. Ingenieurs automatiseren tegenwoordig de ganse wereld maar als het erop aankomt werkt niks of toch niet in deze film, het is vast expres gedaan .
Eenmaal dat het wezen tot normale proporties gegroeid is, is er ook niet veel meer aan te zien. Het ding is ook niet al te angstaanjagend te noemen. Het einde is gewoon slecht...

avatar van Pazmaster
Een prima spelende cast en visueel gezien ziet het er ook goed uit. Toch is het verhaal niet al te bijzonder, het is niets meer dan het bekende vijandige alien verhaaltje. De uitvoering is wel goed maar zoiets hebben we al zo vaak gezien. Ook het einde zie je van mijlenver aankomen. Een kleine voldoende, meer kan ik er niet van maken.

avatar van Valak
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lekker spannende scifi-horror/thriller, met een aantal visueel erg indrukwekkende scènes, die uiteraard meteen heerlijke herinneringen oproepen aan het geweldige Gravity.

Reynolds referentie / shout-out naar Re-Animator is natuurlijk fantastisch voor ons horrorliefhebbers, leuk dat ze die erin geschreven hebben.

De personages worden aardig goed opgebouwd, en ik werd erg gegrepen door Katerina's dood, wanneer ze buiten het ISS verdrinkt door de vloeistof uit haar koelsysteem wat Calvin aangetast heeft, en weigert terug naar binnen te komen zodat Calvin buitengesloten blijft.

De sfeer is ook erg sterk, en werkt natuurlijk een licht benauwd gevoel van claustrofobie op omdat ze geen kant op kunnen.

Het einde was inderdaad wel voorspelbaar, maar ze hebben dat ook lekker verwarrend, of misleidend gefilmd zodat het eigenlijk niet helemaal klopt met de eerste shots die laten zien hoe Jake en Rebecca reageren op wat er gebeurd met hun capsules.

Ik heb er zeker van genoten en hij krijgt van mij een nipte 7/10.

2,5 ster van een liefhebber van dit genre...

Zwolle84 schreef:

Gewoon even wachten tot hij wel te koop is.

Heeb hem al binnen via torrent

avatar van SharonJoy
Spannend van begin tot eind. Heb me geen seconde verveeld en heeft me de hele film vast gehouden.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is toch wel een heerlijke film. Het mist helaas de beklemmende intense sfeer wat Alien zo'n meesterwerk maakte. Er waren zeker wel exciting moments voorbeelden de scene waar Reynolds dood ging en waar Sho achternagezeten werd. Het einde vond ik niet heel erg verrassend. Het begint beetje een standaard patroon te worden in horror thriller films. Maar toch voelt het hier wel iets anders aan. Dit komt vooral omdat de 'We are fucked mindset' hier wel van een hele grote proportie is. Goeie film en goed acteerwerk.

avatar van mixmaster
Geweldige film met lekker veel spanning en mooie effecten, acteerwerk ook prima.
Van begin tot eind genoten van deze spannende film, heerlijk !!!

avatar van Dutchmeister
Is er al iets bekend over deel 2?

avatar van Actarus
Uitstekende SF!
Een Alien meets Gravity, puik verzorgde special effect en decors, heerlijke soundtrack.
Verveelde geen moment, met enkele lekkere scenes.
Genoten! 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Leuke Alien-achtige rip off met een buitenaards organisme dat gevaarlijker is dan men in eerste instantie dacht. De setting, een ruimteschip, zien we de laatste jaren wel erg vaak weer in films terug, maar het blijft tegelijkertijd lekker mysterieus en spooky. Er zit een prima opbouw van verhaal en spanning in, al weet de film nooit erg origineel te worden; maar onderhoudend is het zeker. Wel zonde dat er een overdosis aan CGI aanwezig is, soms erg goed (alles met het organisme), soms best wel opzichtig en onnodig (scenes waarin we digitaal bloed zien, bleh). Jammer dat er tegenwoordig alles uit een special-effectenbak gehaald moet worden, waar is de tijd gebleven dat er gewoon nog echt dingen in beeld worden uitgevoerd? Maar verder valt er niet veel over Life te klagen, mede door een prima cast -die overigens soms wel domme dingen doen- is het ruim voldoende.