Re-Animator (1985)

3,33

Horror / Komedie

geregisseerd door Stuart Gordon
met Jeffrey Combs, Bruce Abbott en Barbara Crampton

Een student medicijnen keert terug uit Zwitserland waar hij samen heeft gewerkt met een bekende wetenschapper die op een vreemde manier dood gegaan is. Op zijn universiteit gaat de student gewoon door met zijn experimenten om de doden weer tot leven te wekken.

167 BERICHTEN 26 MENINGEN
avatar van Bob Gray
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jezus wat een te gekke film is dit zeg. Eerste half uur vond ik ff doorbijten maar na de eerste menselijke reanimatie gaat ie helemaal los om niet meer te stoppen. Weinig zo gelachen met een horrorfilm. De momenten met de bewaker, de befscene, en nog een paar scenes zijn gewoon erg grappig. Ook de gore was van een zeer hoog niveau.

Wat mij betreft een klassieker in het horrorgenre, en samen met Braindead en The Evil Dead II de grappigste horrorfilm die ik ken.

avatar van VanRippestein
Leuk om weer terug gezien te hebben. De film was eigenlijk net zo epic als ik gedacht had. In de lijn van Evil Dead een erg losse Lovecraft verfilming.
Wat de film onderscheid van het merendeel van jaren 80 trashy horror films, is dat deze er daadwerkelijk goed uit ziet en het acteerwerk verassend raak is in plaats van een zo-goed-dat-het-slecht-is, vooral van Herbert West natuurlijk. De film is daarnaast qua decor en licht ook erg vindingrijk en mooi weergegeven (dat bureau-tje van die Security Guard is echt priceless). De hoeveelheid gore is dan wel weer lekker eighties. Al met al eigenlijk niks op aan te merken, prachtig popcorn vermaak.

avatar van dutchtuga
Eindelijk gezien in goede beeldkwaliteit (blu-ray) en dan komt nog meer naar voren wat een heerlijke horrorfilm dit toch is. Re-Animator weet te amuseren en tegelijk wat grenzen te verkennen. Komedie en horror gaan op sublieme wijze hand in hand in dit geweldige debuut van Stuart Gordon. Verhoging naar 4,5*.

avatar van GrobbekuikenXL
Dat was lang geleden ! Vroeger meerdere malen gehuurd. Nog steeds erg leuk al was het eind in mijn herinnering wat ranziger. Mischien in de war met andere film. Braindead wellicht.

avatar van Daan258
Ben sowieso nooit echt een groot fan geweest van 80's horror films, maar zo af en toe zitten er toch wel een paar leuke tussen.
Toen ik het verhaal las van deze film sprak het me zeker wel aan, maar helaas bij het bekijken van deze film kon die mij niet echt boeien. Hij kwam hij nogal traag opgang en zodra die een beetje los komt is ie al weer afgelopen, jammer. Qua sfeer zat het dan wel weer dik in orde bij deze film.

avatar van Richard_Voorhees
Eindelijk deze klassieker gezien en nog wel in zijn volle glorie op blu-ray.
Wat een toffe film is dit! De gore effects zien er echt fantastisch uit en de score van Richard Band is erg sterk. Onder andere aan de soundtrack en de looks van de film is af te zien/horen dat voor deze film nog een aardig budget was.
Jeffrey Combs doet het aardig goed als de lichtelijk tot waanzin gedreven Robert West. Ik dacht alleen altijd dat hij ook de "bad guy" was in deze film, maar de echte rol gaat wat dat betreft naar David Gale. Ook hij doet het best goed, zowel in zijn normale vorm als zijn "reanimated form". Bruce Abbott en Barbara Crampton doen het ook niet slecht als het koppel dat gespleten word door de gestoorde experimenten, al moet ik wel zeggen dat ze het niveau van Combs en Gale naar mijn mening niet halen.
Het verhaal is een redelijk originele andere kijk op het Frankenstein verhaal, waarbij men doden weer tot leven wekt in plaats van zelf een mens te bouwen. Door de goede gore effects, de boven de middenmoot acterende cast en de sfeervolle soundtrack van Band kan ik alleen maar een ruime voldoende geven voor deze film.
Nu kan ik (eindelijk) beginnen aan Bride of Re-Animator en Beyond Re-Animator beginnen. Deze twee releases liggen al een poos stof te vangen bij mij thuis, omdat ik nog steeds dit deel nog niet gezien had. Gelukkig ben ik niet de enige in mijn vriendenkring die van dit soort films houd en kon ik bij een vriend van me deze kijken. Ik kan maar niet genoeg benadrukken dat dit een echte must see is voor liefhebbers van jaren '80 horrors

avatar van Richard_Voorhees
Daan258 schreef:
Ben sowieso nooit echt een groot fan geweest van 80's horror films

En toch heb je jaren '80 horroricoon Freddy Krueger als avatar, dus je houd toch wel van een bepaald aantal jaren '80 horrors.;)

avatar van Daan258
Richard_Voorhees schreef:

Klopt. Er zijn ook zeker wel een aantal 80's horror films die ik erg gaaf vond, o.a A Nightmare On Elm Street. Maar de meeste 80's horrorfilms weten mij vaak nooit te boeien. Tis gewoon niet echt mijn ding

El Gatto Jakko
Hoewel Lovecraft zijn eigen verhaal hierin absoluut niet zou herkennen, is deze re-animator toch wel een vermakelijke Horror / Komedie. Wat me eigenlijk nog het meest verbaasde aan de film was dat het acteerwerk tussen alle gore en absurditeiten door van een redelijk niveau bleef.

Aardige film waarin een student geneeskunde een nieuwe huisgenoot krijgt die een revolutionaire uitvinding heeft. Deze horror-komedie kent een wat saaie eerste helft. In het tweede gedeelte wordt alles flink grotesker en daarmee ook vermakelijker. De make-up effecten zijn zeker nog leuk om te zien.

avatar van baspls
"You killed him!"
- "No, I did not. I gave him life."

Dan eindelijk Stuart Gordon's beroemde debuut-film eens gezien.

Jeffrey Combs is geweldig als de (een klein beetje gestoorde) wetenschapper Herbert West. Bruce Abbott en Barbara Crampton waren zeker niet slecht maar waren toch een stuk minder als Combs. David Gale dacht (of kon) zeker dat hij mensen kon hypnotiseren, In de scènes waar de film nog een beetje serieus van toon is vond ik Gale niet geweldig maar als hij is ge"re-animeerd" doet ie het geweldig.

Als je een typisch Lovecraftiaans werkje verwachte (zoals bijvoorbeeld Gordon's latere films) zal deze film je een beetje teleurstellen. Maar de komische sfeer hoort wel bij het verhaal, Herbert West: Re-animator schreef Lovecraft namelijk voor een comedy-magazine en al wat Gordon gedaan heeft is het wat moderniseren. De film is wel erg sfeervol met die groene "glow-in-the-dark"-vloeistof.

De gore en effecten van Re-animator zijn erg sterk en goed gelukt. De film word nergens erg spannend of heel erg grappig maar het is wel een geslaagde Zombie-comedy die niet té over de top word. Ik vond de scènes met de kat wel erg moeilijk om aan te zien, als kattenliefhebber is dat natuurlijk ondragelijk om te zien (hoe nep het dan ook eruit ziet). Kan er sowieso minder goed tegen als dieren pijn lijden in films als mensen, raar eigenlijk.

De muziek van Richard Band was bijzonder sfeervol en erg goed. En ook de cinematografie van Gordon was hier al best in orde, al vind ik het in zijn latere werk beter.

Al met al was Re-animator een erg vermakelijke jaren '80 film.

avatar van Gang_Star
Het debuut van Stuart Gordon, welke ook nog een klassieker is geworden. Maar ondanks de status die de film heeft vond ik de film een stuk minder dan verwacht. Heb me niet de volle speelduur er mee vermaakt. Desondanks wel een aardige film met een goede sfeer en goede gore die best wat spannender had mogen zijn wat mij betreft.

avatar van ChrisM
Net de 4K restoration Dvd bekeken..... dubbel dvd pack leuke editie

Deze melige cult parodie op het horrorgenre, vol zwarte humor, had een bloedig begin zodat je als kijker onmiddellijk wist waar je aan begonnen was. Prettig was dat de personages werden geïntroduceerd, met inbegrip van de onderlinge relaties en dagelijkse beslommeringen. Helaas was het acteerniveau allerbedroevends; waarschijnlijk was dat nou net de bedoeling, maar ik vond het jammer omdat ik hecht aan goed spel.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nadat ik in de afgelopen dagen was begonnen met het herzien van de jaren 80 pulp Horror / Sciencefiction film "From Beyond (1986)", was het nu de buurt aan deze leuke en luchtige Horror / Komedie film, wat tevens de debuutfilm was van regisseur Stuart Gordon. En "leuk" vond ik het vooral vanwege het meespelen van de mooie Barbara Crampton (in de rol van Megan Halsey die de vriendin is van medisch student Dan Cain en de dochter is van ziekenhuis directeur Dean Halsey, die weer goed bevriend is met Dr. Carl Hill), die ook bloot is te bewonderen en vooral tijdens het geweldige einde (dan zelfs van top tot teen) en zeker ook door David Gale in de zeer leuke rol van Dr. Carl Hill, die tevens geilt op Megan Halsey (hij zegt op een gegeven moment ook tegen haar "ik heb je schoonheid altijd zo bewonderd").

Het verhaal omtrent de experimenten van de aparte medische student Herbert West (leuk gespeeld door Jeffrey Combs), die teruggekeerd is uit Zwitserland, om doden weer tot leven te wekken (middels een groen/geel-achtige vloeistof, die dan ingebracht wordt in het dode lichaam, of gedeeltes ervan, via een spuit), zat leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (inclusief de sfeer) ervan. Het eerste halve uur van het verhaal is misschien wat flauw, maar vanaf het mortuarium (die bewaakt wordt door onnozele bewaker Mace, leuk gespeeld door Gerry Black, die zich vooral bezig houdt met pauzes en het lezen van erotische boekjes) in het ziekenhuis, waar men begint te experimenteren op overleden mensen (in eerste instantie werd het experiment uitgevoerd op de zwarte poes van Megan Halsey, die zelf overigens ook een behaarde poes heeft ), komt het verhaal lekker opgang en wordt het regelmatig ook bizar. Zeker vanaf de laatste 25 minuten (vanaf het moment dat Dr. Carl Hill wordt onthoofd door Herbert West en die dan zijn hoofd en lichaam weer tot leven wekt) is het puur genieten geblazen.

Persoonlijk vond ik het hoogtepunt van de film, de scene (vanaf circa de 70e minuut) waarbij Megan Halsey bewusteloos naar het mortuarium wordt gebracht (beter gezegd ontvoerd door haar vader Dean Halsey, die inmiddels ook overleden is en weer uit de dood is opgewekt en nu in de macht is van Dr. Carl Hill), daar volledig wordt ontkleedt en vastgebonden wordt via de polsen en enkels op een tafel, en daarna wordt betast, de borsten, door het onthoofde lichaam van Dr. Carl Hill en zelfs ook wordt gelikt, borsten en bijna zelfs de vagina, door het hoofd van Dr. Carl Hill Die hele scene (duurt een paar minuten) werd geweldig in beeld gebracht, was tevens ook komisch, en was het genieten van het melkachtige volledig ontblootte lichaam van Barbara Crampton.

Visueel gezien mocht deze film er ook best wezen (en zeker qua beperkt budget) en dat komt vooral door de leuke jaren 80 specialeffecten (geweldige make-up) en natuurlijk ook door de mooie Barbara Crampton, die tevens bij haar eerste scene in deze film topless is te bewonderen, als ze in bed ligt met Dan Cain (verdienstelijk gespeeld door Bruce Abbott). Barbara Crampton is overigens ook in de tweede film van regisseur Stuart Gordon te bewonderen. Omdat de film ook de nodige droge humor (is dan wel voornamelijk glimlach humor) bevat en het er geregeld ook lekker hard en smerig (zag er soms ook lekker goor uit, met name als het hoofd van Dr. Carl Hill wordt ingedrukt door Dean Halsey) aan toe ging, kijkt deze film zich lekker weg. Dat laatste ook omdat de film maar iets van 80 minuten duurt. Het einde (laatste 10 minuten) van de film vond ik best goed en had wel iets weg van een zombiefilm. De cast doet het zoals al aangegeven leuk en verdienstelijk en vooral David Gale (in de rol van Dr. Carl Hill) is heerlijk opdreef in deze film.

Al met gewoon weer een leuke jaren 80 pulp Horror / Komedie film, waarmee ik me goed vermaakt heb en dan vooral vanaf het eerste halve uur tot het goede en leuke einde.

avatar van alexspyforever
Een film die bij een eerste kijkbeurt al mijn verwachtingen overtrof wordt zelfs nog beter bij een herziening. Zo ook bij deze film. Er zijn veel films over gekke wetenschappers die wat dood is weer laten herleven maar deze vind ik zeker wel de beste die ik tot nog toe heb gezien. En het leuke is ook dat er bij een conflict tussen Herbert West en Dr. Hill je steeds meer begint af te vragen wie het meest gestoord is. Naast een goede portie gore is er dramatiek, humor (nooit overdreven), romantiek en zelfs een vleugje erotiek. Het verhaal is misschien wat simpel, maar dat geeft niet omdat de rest heel goed is uitgewerkt.

Aardige film, maar ook niet meer dan dat.