Re-Animator (1985)

Horror / Komedie

geregisseerd door Stuart Gordon
met Jeffrey Combs, Bruce Abbott en Barbara Crampton

Een student medicijnen keert terug uit Zwitserland waar hij samen heeft gewerkt met een bekende wetenschapper die op een vreemde manier dood gegaan is. Op zijn universiteit gaat de student gewoon door met zijn experimenten om de doden weer tot leven te wekken.

avatar van Bob Gray
Jezus wat een te gekke film is dit zeg. Eerste half uur vond ik ff doorbijten maar na de eerste menselijke reanimatie gaat ie helemaal los om niet meer te stoppen. Weinig zo gelachen met een horrorfilm. De momenten met de bewaker, de befscene, en nog een paar scenes zijn gewoon erg grappig. Ook de gore was van een zeer hoog niveau.

Wat mij betreft een klassieker in het horrorgenre, en samen met Braindead en The Evil Dead II de grappigste horrorfilm die ik ken.

avatar van VanRippestein
Leuk om weer terug gezien te hebben. De film was eigenlijk net zo epic als ik gedacht had. In de lijn van Evil Dead een erg losse Lovecraft verfilming.
Wat de film onderscheid van het merendeel van jaren 80 trashy horror films, is dat deze er daadwerkelijk goed uit ziet en het acteerwerk verassend raak is in plaats van een zo-goed-dat-het-slecht-is, vooral van Herbert West natuurlijk. De film is daarnaast qua decor en licht ook erg vindingrijk en mooi weergegeven (dat bureau-tje van die Security Guard is echt priceless). De hoeveelheid gore is dan wel weer lekker eighties. Al met al eigenlijk niks op aan te merken, prachtig popcorn vermaak.

avatar van dutchtuga
Eindelijk gezien in goede beeldkwaliteit (blu-ray) en dan komt nog meer naar voren wat een heerlijke horrorfilm dit toch is. Re-Animator weet te amuseren en tegelijk wat grenzen te verkennen. Komedie en horror gaan op sublieme wijze hand in hand in dit geweldige debuut van Stuart Gordon. Verhoging naar 4,5*.

avatar van GrobbekuikenXL
Dat was lang geleden ! Vroeger meerdere malen gehuurd. Nog steeds erg leuk al was het eind in mijn herinnering wat ranziger. Mischien in de war met andere film. Braindead wellicht.

avatar van Daan258
Ben sowieso nooit echt een groot fan geweest van 80's horror films, maar zo af en toe zitten er toch wel een paar leuke tussen.
Toen ik het verhaal las van deze film sprak het me zeker wel aan, maar helaas bij het bekijken van deze film kon die mij niet echt boeien. Hij kwam hij nogal traag opgang en zodra die een beetje los komt is ie al weer afgelopen, jammer. Qua sfeer zat het dan wel weer dik in orde bij deze film.

avatar van Richard_Voorhees
Eindelijk deze klassieker gezien en nog wel in zijn volle glorie op blu-ray.
Wat een toffe film is dit! De gore effects zien er echt fantastisch uit en de score van Richard Band is erg sterk. Onder andere aan de soundtrack en de looks van de film is af te zien/horen dat voor deze film nog een aardig budget was.
Jeffrey Combs doet het aardig goed als de lichtelijk tot waanzin gedreven Robert West. Ik dacht alleen altijd dat hij ook de "bad guy" was in deze film, maar de echte rol gaat wat dat betreft naar David Gale. Ook hij doet het best goed, zowel in zijn normale vorm als zijn "reanimated form". Bruce Abbott en Barbara Crampton doen het ook niet slecht als het koppel dat gespleten word door de gestoorde experimenten, al moet ik wel zeggen dat ze het niveau van Combs en Gale naar mijn mening niet halen.
Het verhaal is een redelijk originele andere kijk op het Frankenstein verhaal, waarbij men doden weer tot leven wekt in plaats van zelf een mens te bouwen. Door de goede gore effects, de boven de middenmoot acterende cast en de sfeervolle soundtrack van Band kan ik alleen maar een ruime voldoende geven voor deze film.
Nu kan ik (eindelijk) beginnen aan Bride of Re-Animator en Beyond Re-Animator beginnen. Deze twee releases liggen al een poos stof te vangen bij mij thuis, omdat ik nog steeds dit deel nog niet gezien had. Gelukkig ben ik niet de enige in mijn vriendenkring die van dit soort films houd en kon ik bij een vriend van me deze kijken. Ik kan maar niet genoeg benadrukken dat dit een echte must see is voor liefhebbers van jaren '80 horrors

avatar van Richard_Voorhees
Daan258 schreef:
Ben sowieso nooit echt een groot fan geweest van 80's horror films

En toch heb je jaren '80 horroricoon Freddy Krueger als avatar, dus je houd toch wel van een bepaald aantal jaren '80 horrors.;)

avatar van Daan258
Richard_Voorhees schreef:

Klopt. Er zijn ook zeker wel een aantal 80's horror films die ik erg gaaf vond, o.a A Nightmare On Elm Street. Maar de meeste 80's horrorfilms weten mij vaak nooit te boeien. Tis gewoon niet echt mijn ding

El Gatto Jakko
Hoewel Lovecraft zijn eigen verhaal hierin absoluut niet zou herkennen, is deze re-animator toch wel een vermakelijke Horror / Komedie. Wat me eigenlijk nog het meest verbaasde aan de film was dat het acteerwerk tussen alle gore en absurditeiten door van een redelijk niveau bleef.

Aardige film waarin een student geneeskunde een nieuwe huisgenoot krijgt die een revolutionaire uitvinding heeft. Deze horror-komedie kent een wat saaie eerste helft. In het tweede gedeelte wordt alles flink grotesker en daarmee ook vermakelijker. De make-up effecten zijn zeker nog leuk om te zien.

avatar van baspls
"You killed him!"
- "No, I did not. I gave him life."

Dan eindelijk Stuart Gordon's beroemde debuut-film eens gezien.

Jeffrey Combs is geweldig als de (een klein beetje gestoorde) wetenschapper Herbert West. Bruce Abbott en Barbara Crampton waren zeker niet slecht maar waren toch een stuk minder als Combs. David Gale dacht (of kon) zeker dat hij mensen kon hypnotiseren, In de scènes waar de film nog een beetje serieus van toon is vond ik Gale niet geweldig maar als hij is ge"re-animeerd" doet ie het geweldig.

Als je een typisch Lovecraftiaans werkje verwachte (zoals bijvoorbeeld Gordon's latere films) zal deze film je een beetje teleurstellen. Maar de komische sfeer hoort wel bij het verhaal, Herbert West: Re-animator schreef Lovecraft namelijk voor een comedy-magazine en al wat Gordon gedaan heeft is het wat moderniseren. De film is wel erg sfeervol met die groene "glow-in-the-dark"-vloeistof.

De gore en effecten van Re-animator zijn erg sterk en goed gelukt. De film word nergens erg spannend of heel erg grappig maar het is wel een geslaagde Zombie-comedy die niet té over de top word. Ik vond de scènes met de kat wel erg moeilijk om aan te zien, als kattenliefhebber is dat natuurlijk ondragelijk om te zien (hoe nep het dan ook eruit ziet). Kan er sowieso minder goed tegen als dieren pijn lijden in films als mensen, raar eigenlijk.

De muziek van Richard Band was bijzonder sfeervol en erg goed. En ook de cinematografie van Gordon was hier al best in orde, al vind ik het in zijn latere werk beter.

Al met al was Re-animator een erg vermakelijke jaren '80 film.

avatar van Gang_Star
Het debuut van Stuart Gordon, welke ook nog een klassieker is geworden. Maar ondanks de status die de film heeft vond ik de film een stuk minder dan verwacht. Heb me niet de volle speelduur er mee vermaakt. Desondanks wel een aardige film met een goede sfeer en goede gore die best wat spannender had mogen zijn wat mij betreft.

avatar van ChrisM
Net de 4K restoration Dvd bekeken..... dubbel dvd pack leuke editie

Deze melige cult parodie op het horrorgenre, vol zwarte humor, had een bloedig begin zodat je als kijker onmiddellijk wist waar je aan begonnen was. Prettig was dat de personages werden geïntroduceerd, met inbegrip van de onderlinge relaties en dagelijkse beslommeringen. Helaas was het acteerniveau allerbedroevends; waarschijnlijk was dat nou net de bedoeling, maar ik vond het jammer omdat ik hecht aan goed spel.

Nadat ik in de afgelopen dagen was begonnen met het herzien van de jaren 80 pulp Horror / Sciencefiction film "From Beyond (1986)", was het nu de buurt aan deze leuke en luchtige Horror / Komedie film, wat tevens de debuutfilm was van regisseur Stuart Gordon. En "leuk" vond ik het vooral vanwege het meespelen van de mooie Barbara Crampton (in de rol van Megan Halsey die de vriendin is van medisch student Dan Cain en de dochter is van ziekenhuis directeur Dean Halsey, die weer goed bevriend is met Dr. Carl Hill), die ook bloot is te bewonderen en vooral tijdens het geweldige einde (dan zelfs van top tot teen) en zeker ook door David Gale in de zeer leuke rol van Dr. Carl Hill, die tevens geilt op Megan Halsey (hij zegt op een gegeven moment ook tegen haar "ik heb je schoonheid altijd zo bewonderd").

Het verhaal omtrent de experimenten van de aparte medische student Herbert West (leuk gespeeld door Jeffrey Combs), die teruggekeerd is uit Zwitserland, om doden weer tot leven te wekken (middels een groen/geel-achtige vloeistof, die dan ingebracht wordt in het dode lichaam, of gedeeltes ervan, via een spuit), zat leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (inclusief de sfeer) ervan. Het eerste halve uur van het verhaal is misschien wat flauw, maar vanaf het mortuarium (die bewaakt wordt door onnozele bewaker Mace, leuk gespeeld door Gerry Black, die zich vooral bezig houdt met pauzes en het lezen van erotische boekjes) in het ziekenhuis, waar men begint te experimenteren op overleden mensen (in eerste instantie werd het experiment uitgevoerd op de zwarte poes van Megan Halsey, die zelf overigens ook een behaarde poes heeft ), komt het verhaal lekker opgang en wordt het regelmatig ook bizar. Zeker vanaf de laatste 25 minuten (vanaf het moment dat Dr. Carl Hill wordt onthoofd door Herbert West en die dan zijn hoofd en lichaam weer tot leven wekt) is het puur genieten geblazen.

Persoonlijk vond ik het hoogtepunt van de film, de scene (vanaf circa de 70e minuut) waarbij Megan Halsey bewusteloos naar het mortuarium wordt gebracht (beter gezegd ontvoerd door haar vader Dean Halsey, die inmiddels ook overleden is en weer uit de dood is opgewekt en nu in de macht is van Dr. Carl Hill), daar volledig wordt ontkleedt en vastgebonden wordt via de polsen en enkels op een tafel, en daarna wordt betast, de borsten, door het onthoofde lichaam van Dr. Carl Hill en zelfs ook wordt gelikt, borsten en bijna zelfs de vagina, door het hoofd van Dr. Carl Hill Die hele scene (duurt een paar minuten) werd geweldig in beeld gebracht, was tevens ook komisch, en was het genieten van het melkachtige volledig ontblootte lichaam van Barbara Crampton.

Visueel gezien mocht deze film er ook best wezen (en zeker qua beperkt budget) en dat komt vooral door de leuke jaren 80 specialeffecten (geweldige make-up) en natuurlijk ook door de mooie Barbara Crampton, die tevens bij haar eerste scene in deze film topless is te bewonderen, als ze in bed ligt met Dan Cain (verdienstelijk gespeeld door Bruce Abbott). Barbara Crampton is overigens ook in de tweede film van regisseur Stuart Gordon te bewonderen. Omdat de film ook de nodige droge humor (is dan wel voornamelijk glimlach humor) bevat en het er geregeld ook lekker hard en smerig (zag er soms ook lekker goor uit, met name als het hoofd van Dr. Carl Hill wordt ingedrukt door Dean Halsey) aan toe ging, kijkt deze film zich lekker weg. Dat laatste ook omdat de film maar iets van 80 minuten duurt. Het einde (laatste 10 minuten) van de film vond ik best goed en had wel iets weg van een zombiefilm. De cast doet het zoals al aangegeven leuk en verdienstelijk en vooral David Gale (in de rol van Dr. Carl Hill) is heerlijk opdreef in deze film.

Al met gewoon weer een leuke jaren 80 pulp Horror / Komedie film, waarmee ik me goed vermaakt heb en dan vooral vanaf het eerste halve uur tot het goede en leuke einde.

avatar van alexspyforever
Een film die bij een eerste kijkbeurt al mijn verwachtingen overtrof wordt zelfs nog beter bij een herziening. Zo ook bij deze film. Er zijn veel films over gekke wetenschappers die wat dood is weer laten herleven maar deze vind ik zeker wel de beste die ik tot nog toe heb gezien. En het leuke is ook dat er bij een conflict tussen Herbert West en Dr. Hill je steeds meer begint af te vragen wie het meest gestoord is. Naast een goede portie gore is er dramatiek, humor (nooit overdreven), romantiek en zelfs een vleugje erotiek. Het verhaal is misschien wat simpel, maar dat geeft niet omdat de rest heel goed is uitgewerkt.

Aardige film, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Kondoro0614
Ik heb deze film al een langere tijd op het oog en ik vond gister avond toch wel een mooi moment om hem op te zetten. De film heeft zich aan mijn wensen voldaan, hoewel het op het eind nogal chaotisch wist te worden en iets saaier blijft de film in het algemeen ijzersterk en splinternieuw. Wat voor mij de film zo mooi maakte is toch wel een geinig en vermakelijk verhaal wat er in gestopt is, de gestoorde dokter Herbert West en de perfecte gore voor de jaar na dato is een perfect iets wat Re-Animator bezit. Toch, zoals ik al zei is de film op het eind wat chaotisch en begon het wat minder interessant te worden en dan eindigt hij natuurlijk met de leuke cliffhanger.

Zoals ik al zei vond ik het acteerwerk prima. Vooral Jeffrey Combs had een perfecte rol als Herbert West en dat vond ik ook een geniaal maar krankzinnig persoon. Ook Robert Sampson als Dean Halsey had een geweldige rol en ik vond hem, toen hij vermoord werd en ook geïnjecteerd was met West’s goedje een geweldig personage die Robert uitstekend wist te spelen. Een heerlijke cast met heerlijke ‘zombies’ als je het zo mag noemen, houd deze film in een perfecte staat.

Ik verwachtte veel van deze film. Ik hoor continu goeie verhalen over deze film en dat wou ik nu wel eens met eigen ogen zien, een cult film die voor mij uitstekend geslaagd is en de horrormaand weer goed heeft aangevuld (ik heb ook weer hele slechte horrors gezien). Toch weet ik niet of deze film kan tippen bij mij dan de geweldige ‘ A Nightmare on Elm Street (1984) ‘, voor mij toch echt de beste jaren ’80 horror die er is en dan staat Re-Animator tot nu toe nog op een tweede plaats. Ik zelf ben fan van de ‘80’s horror alleen zit er wel veel prutwerk tussen, deze jaren weten ook hun cult te leveren en ik ben vaak fan van de effecten die deze films gebruiken, ook hier weer een prima handwerk en het zag er allemaal erg strak uit. Stuart Gordon zet hier met zijn debuut een pracht werk neer en dit laat een kwaliteit van de regisseur zien die hij helaas na zijn tweede werk niet meer heeft kunnen vertonen (ook geziene de stemgemiddelde), een man die zijn kunsten waarschijnlijk teveel achterwege laat.

Het verhaal is geweldig. We volgen een Herbert West die samen met zijn professor een experiment heeft opgezet (hopelijk heb ik dit zo goed) maar het gevoel er van is dat zijn compagnon overleden is aan een te lage dosis. Eenmaal opgepakt volgen we Dan Cain, een Amerikaanse student in geneeskunde en de beste die de school te bieden heeft. Als Dan aan Herbert word gekoppeld gaat de hele boel fout. Herbert wilt graag de kelder gebruiken en maakt hier zijn wondergoedje weer. Als hij op een dag de kat heeft vermoord en in de vriezer heeft zitten (waar Megan Halsey de kat vind) gebruikt hij zijn experimenteel goedje op de kat die later tot leven komt. Dan en Herbert gaan een team vormen en zorgen ervoor dat een lijk op staat uit de dood en dan gaat het fout. Dean Halsey komt er achter maar word vermoord door het lijk en de twee besluiten Dean ook weer tot leven te wekken. Nu dit fout gaat en de twee aangevallen worden door Dean word Dean bij Dr. Carl Hill in de isolatie gegooid die er later achter komt wat Herbert heeft gedaan. Als hij dit goedje wilt meenemen om zo zelf hartstikke rijk te worden vermoord Herbert hem waarna hij het lijf en het hoofd (die heeft Herbert er af gehakt met een schep) ook injecteert gaat het fout en gaat Hill zijn eigen ‘leger’ maken van dode mensen. Dan en Herbert vechten nu samen om Hill en Halsey met hun leger tegen te houden.

Toch weet deze film ook geen genoegen te nemen van naaktheid. Zeker Megan Hasley (Barbara Crampton) komt er niet onder uit, zeker niet bij de scéne waar Dean Halsey de dame ontvoerd naar het lab en ze hier totaal naakt op de tafel word gelegd. Om later betast te worden door het onthoofde lichaam van Hill en het hoofd van Hill. Maar zo kent de film wel meer kleinere scenes en is dit toch mijn eerste horror met zoveel bloot.

Al om al, erg geslaagde film met genoeg leuke scenes en een erg leuk verhaal. Ik maak me klaar voor deel twee want die wil ik nu erg graag zien. En ik ben benieuwd wat de cliffhanger brengt aangezien Megan vermoord is en Dan nu het goedje in haar heeft gespoten.

avatar van alexspyforever
Kondoro0614 blij dat je deze goed kon waarderen, heb ik je deze niet voor niets aangeraden. Nu op naar Burial Ground haha
Ik heb het vervolg niet gezien maar heb er wel over gelezen. En aangezien ik die ontwikkelingen niet zo leuk vind in de 2de ga ik die ook niet kijken.
Klopt wel niet helemaal wat je zegt over Gordon, hij had al eerder een film geregisseerd Bleacher Bums (1979), weliswaar een TV-film. Re-Animator vind ik niet zijn beste film, dat is voor mij Dolls (1987). Ook zeker de moeite vind ik The Pit and the Pendulum (1991) en in mindere mate Castle Freak (1995). Misschien dat Dolls je niet zo zal bevallen als Re-Animator maar er zijn zeker elementen zoals humor, leuk verhaal, fijne en ambetante personages en gore die in beide terugkomen.

avatar van Collins
Een heftige opening geeft meteen al de typering van de film aan. Veel gore en een dosis humor. Zowel met de gore als met de humor zit het verder ook wel goed. De effecten zijn echt fantastisch.
Tussen de vlezigheid en de humor door loopt wat uitgerekt drama. Lange dialogen, toneelmatige interacties en saaie huiselijke scènes. Ze nemen veel tijd in beslag en dat doet de sterke punten van de film geen goed. De film wordt er iets te lang en te slepend door. De spanningsboog breekt er te vaak door af en het duurt vervolgens weer even voor de boog weer strak staat. Toch wel een concentratiebreker en een ergerlijk dingetje.
De uitsmijter is top en het hoogtepunt van de film. Die slotscènes mogen er zijn, hoor. Hierin volop bloed, vlees en humor. En gelukkig nu eens niet doorsneden met onnodige dialoog of overbodige dramatische interactie. Het is puur genieten.
De film wordt bevolkt door aangenaam markante personages, waarbij Re-animator Herbert West de absolute kroon spant. Hij is een verrukkelijke kille gek. De motorische en verbale gelijkenissen met het karakter Norman Bates zijn trouwens opvallend.
Ook opvallend is de leuke score van Richard Band, die zich erg liet inspireren door de muziek uit Psycho.
Bernard Herrmann? Bates? Het lijkt me een veilige aanname dat er op z'n minst sprake is van een kleine hommage. Leuk wel, en de film heeft er op het originele vlak geen last van.

avatar van wibro
Zeer aangenaam verrast door dit horrordebuut van Stewart Gordon waarvan ik aanvankelijk helemaal niets verwachtte. Het begint al met de zeer mooie kleurrijke openings en de toch best wel aantrekkelijke Barbara Crampton in de rol van Megan. De huiselijke scènes van Megan met Dan stoorden mij daarom ook niet en dat geldt ook voor de enigszins lange dialogen met o.a. de boosaardige Dan Halsey. Tot zover het niet horror gedeelte.
Wát deze film voor mij ver boven het gemiddelde uitsteekt is toch wel het uitstekende acteerwerk van vooral Jeffrey Combs (Herbert West) en niet te vergeten Robert Sampson (Dean Halsey) én natuurlijk de horrorfragmenten die ook de nodige dosis humor bevatten. Mooiste scène die van Megan die in het lijkenhuis naakt vastgebonden op een baar lag met naast haar het sprekende en gemeen lachende afgehakte hoofd van Dean Halsey. Hilarisch! Verder vond ik ook het slot ijzersterk. Misschien van deze regisseur ook maar eens From Beyond gaan bekijken want ook Dolls vond ik het bekijken meer dan waard. Ook de score die mij nogal deed denken aan die uit Hitchcock's Psycho vond ik erg goed.