Bride of Re-Animator (1990)

Alternatieve titel: Re-Animator 2

Horror / Komedie

geregisseerd door Brian Yuzna
met Jeffrey Combs, Bruce Abbott en Claude Earl Jones

Na het bloedbad in het Miskatonic Hospital moeten de twee vrienden Dr. Herbert West en Dr. Dan Cain tijdelijk veldwerk doen. Herbert West probeert nog steeds zijn reagent uit op onvrijwillige slachtoffers. Na opnieuw te zijn aangenomen op het Miskatonic Hospital gaan beide vrienden weer rustig verder met het reanimeren van de doden. Het experiment loopt uit de hand, als Herbert West van diverse onderdelen een vrouw creëert met het hart van de overleden vriendin van zijn collega.

avatar van Bottleneck
die hond die tegen de muur aan wordt geslingerd Had hem nog niet eerder gezien, leuk vervolg op het geniale Re-Animator, al tipt het er bij lange na niet aan en voelt een beetje als been-there-done-that aan. Maar West blijft een gaaf personage met dat rare hoofd en die grote bril van 'm en de adaptatie van het Psycho-theme past er (weer) perfect bij.

Er zitten een paar leuke gore-effecten in alleen de uiteindelijke Bride valt tegen als moment suprême, had nog wel wat gestoorder/seksueler gemogen. Nee gemoeten.. Naar het einde wordt het ook iets te rommelig met dat gespring tussen de locaties en al die personages, maar vermakelijk is het zeker. Bungelt een beetje tussen 3 - 3,5.

avatar van Roger Thornhill
Geweldige Jeffrey Combs, en die vingers met dat oog zagen er toch ook wel erg goed uit, ook in beweging. Prima B-film waar ik me dik mee heb vermaakt.

Matige film. Er zitten enkele leuke scene in en het verhaal is wel redelijk. De beeldkwaliteit en het einde zijn gewoon slecht. Kan er niet meer dan een 2.5 van maken.

avatar van Richard_Voorhees
Deze film gaat verder waar het origineel ophield en ontpopte zich tot een aardig vermakelijke Frankenstein spoof.
Jeffrey Combs schittert weer in zijn rol als de krankzinnige dokter West en de rest van de cast weet hem nog best goed te ondersteunen. Het plot is een beetje voorspelbaar door de titel en het concept, maar hier en daar komen er toch wel een paar aangename verassingen voorbij, zoalsde gereanimeerde Meg die haar hart uit haar borstkas scheurt.
De film kan niet tippen aan het origineel, maar al met al vind ik dit nog een best vermakelijk vervolg.

El Gatto Jakko
Stuk minder dan het eerste deel. Meer kolder, minder grotesque.
West blijft natuurlijk lekker gestoord, maar het geheel voelt een beetje aan als de nageboorte van het eerste deel.

avatar van PEN15
Blijft inferieur aan het origineel en is gewoon niet eng. Als op het laatst eindelijk de hele poppenkast achter de hoofdrolspelers aanzit en dat nergens tot leidt, so what en dan? Waar ben je dan bang voor?

Zag ooit eens in de tijdschriften van vroeger, tussen teenage mutant ninja turtles, jacobs ladder en arachnophobia wat screenshots van die "thing van the Addams Family" en dacht whoaaa dit moet ik zien!! Kwam hem pas tegen bij Ro-disc die destijds 100 HFL durfde te vragen voor een R1 import dvd. Nou, mooi niet hoor. Uiteindelijk daarna eens online besteld voor een fractie van die prijs.

Brian Yuzna produceerde, regisseerde en schreef deels het verhaal. Ik vermoed dat hij erg gefascineerd is geraakt door het "déjà vu" in Return of the Living Dead II- en vond dat hij dat ook kon door het voorafgaande deel te herbruiken met dezelfde acteurs. Tel daar bij op dat hij drie jaar later met Return of the living dead 3 kwam en de speculatie zou best eens kunnen kloppen.

2/5 vleermuisgevleugelde afgezaagde hoofden van Hill met als aantekening dat ik hem zeker nog eens opnieuw zou opzetten

avatar van RuudC
Hier sluit ik me aan bij de kritische meerderheid. Dit kan niet tippen aan het erg leuke eerste deel. Combs probeert het wel, maar zit met een (nieuwe) regisseur die het concept niet helemaal begrepen heeft en blijkbaar meer zin had in een nieuw (monster van) Frankenstein. De humor slaat niet echt aan, en erg creatief zijn de monsterlijke creaties vaak niet. Het vliegende hoofd is met afstand de leukste vondst, maar wordt verbazingwekkend weinig gebruikt. Combs doet het nog leuk, maar weet niet te verbergen dat dit eigenlijk een nogal overbodig vervolg is. Slecht beeldkwaliteit op de dvd trouwens. Volgens mij een één op één rip van een VHS.