• 10.581 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Brian Yuzna

Met onder meer: Billy Warlock, Connie Danese en Ben Slack

Gesproken taal: Engels

Plot Society

"It's all about fitting in."

Bill was altijd al het zwarte schaap van de familie. Terwijl zijn ouders en zijn zus zich mengen in de high society van Beverly Hills, houdt hij zich liever afzijdig. Totdat hij er achter komt dat zijn ouders wel erg vreemde feestjes geven, ten koste van de mensen die beneden hun stand staan.

Alle Media

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Verschijnt later dit jaar op blu-ray bij Arrow Video: Society | Arrow Films - arrowfilms.co.uk

avatar van dutchtuga

dutchtuga

dutchtuga schreef:
Is altijd in mijn geheugen gegrift gebleven deze film maar viel me toch een klein beetje tegen de tweede keer. Blijft een lekkere film, slijmerig zoals we gewend zijn van Yuzna of Gordon. Het eerste uur vaak weird en bizar wat alleen maar positief is maar soms wel een aantal onnodige aspecten zoals bv die achterlijke moeder die ik totaal misplaatst vond en niet grappig. Society bouwt redelijk goed op naar een climax die op zijn beurt dan weer over the top bizar is. Vond het wel passen bij de film en is over het geheel wel aardig maar leunt toch teveel de belachelijke kant op. Ik had liever een wat serieuzere finale gezien. Society is het type film waar ik graag naar kijk. Surrealistisch, bizar en goor maar net iets teveel misplaatste komedie als je het mij vraagt. Verlaagd naar 3,5*

Herzien middels de Arrow uitgave en ik blijf bij mijn mening, al heb ik de film wel met een halve ster verhoogd omdat ik nu iets meer waarde geef aan de positieve aspecten.

Society (1989) – dvd recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van PEN15

PEN15

Tegenvaller. Met name omdat dit tezamen met Return of the Living Dead part III de enige twee films zijn die hier hoger scoren dan het gemiddelde van 3*.

En dat is niet voor niks, want dat is meteen de enige goede film die Yuzna gemaakt heeft.

Kon de ontknoping niet waarderen. Boodschap of moraal, wat dan ook, de bizarre ranzigheid en de practical effects trok in verhouding met wat het moest voorstellen op niets.

ik geef heel misschien, als ik me flink verveel, Bride of Re-animator nog een herziening. De rest probeer ik te mijden als kiespijn. Mooie filmposter, dat nog wel.

avatar van Insignificance

Insignificance

Surrealistic make-up effects by Screaming Mad George, aldus de optiteling. Dat belooft wat, hè. Yuzna bewaart het voor het allerlaatst. Tot die tijd moet je het doen met enkele goed en verkeerd gevormde meisjes, een typisch Yuzna sfeertje (een tikje onnozel, zeg maar) en een verhaaltje waarvan je al snel doorhebt dat praktisch iedereen er iets mee te maken heeft. Dat had best iets bondiger gekund, maar als de gekkigheid eenmaal losbarst, is dat iets dat er toe doet, al had dat dan wel weer wat uitbundiger gekund. Toch, een vieze bende die ook op de lachspieren werkt. Als het bolle moedertje de mispeer is, en dat is het, dan is Butthead de raakpeer.

avatar van leatherhead

leatherhead

Haha, die volkomen extravagante apotheose mag er wel wezen, ja. De symboliek - if any - is natuurlijk zo plat als het maar zijn kan; alles wordt jammer genoeg ook hapklaar voor je uitgelegd, waardoor het mysterieuze aan de film snel als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat terwijl het er allemaal al zo duimendik bovenop lag, maar soit.

Verder gewoon amusante cult. De opbouw verloopt gestaag, in feite lag ik gewoon naar één of andere jaren '80 soap te koekeloeren, maar gelukkig wordt de film structureel gelardeerd met wat lekker obscene taferelen. Daarnaast valt er nog wat te giechelen met de acteurs, die omstebeurt hun best lijken te doen een zo potsierlijk mogelijk figuur te slaan. Kortom; als je niet tegen een stevig laagje kaas kan, kun je deze beter links laten liggen.

2,5* en een 0,5* extra voor het hilarische slotakkoord, waarin alle registers opengetrokken worden. Struin zoveel pornosites af als je wilt; een orgie van zulke clowneske proporties zul je nergens aantreffen. Hopelijk. Toch wel ruime 3,0*.

avatar van ChrisM

ChrisM

Duitse Capelight Blu is top !

avatar van baspls

baspls

Brian Yuzna, die we vooral kennen als producent van de films van Stuart Gordon, wilde eind jaren '80 ook eens wat gaan regisseren. Society heeft dan ook grofweg dezelfde sfeer als Gordon's Re-animator. Een mix van mysterie, ranzige horror en maffe humor. Yunza laat met Society zien dan elitaire families of kakkers inderdaad heel eng zijn.

Bill is een beetje het buitenbeetje in zijn kakker-familie en houd zich ver buiten alle frivole hoge klasse partijtjes. Totdat hij van een vriend hoort dat zijn ouders en zus wel hele rare feestjes geven...

Aan het camerawerk en veel editingkeuzes is nog duidelijk te zien dat Yunza een beginneling was, maar verder is de film best degelijk uitgevoerd. De film begint met het opbouwen van een sterk paranoïde mysterie met hier en daar wat surrealistisch effectjes en loopt uit op een ranzige groteske satire. In mijn ogen werkte de humor totaal niet, maar verder een geinig staaltje slijmerige body-horror.

avatar van FillumGek

FillumGek

Bevalt me bij een tweede kijkbeurt duidelijk beter dan enkele jaren geleden. Het is het regiedebuut van Yuzna, daarvoor had hij al als producer gewerkt aan onder andere Re-Animator en From Beyond. Omdat hij groot special effects fanaat is dacht hij eerst het bodyhorror gedeelte uit en vormde daar een film omheen. En dat pakte erg goed uit.

Society vertelt het verhaal van high school student Billy die maar niet goed wilt aarden. Hij heeft wel één of twee goede vrienden, maar op school en bij zijn ouders ligt hij niet goed. Hij zit zelfs bij een psychiater omdat hij waanideeën heeft, maar wat is waar en wat niet? Yuzna weet een uitstekend gevoel van paranoia bij de kijker te creëren. Op elke spreekwoordelijke straathoek gebeurt wel iets vreemds waardoor er een beklemmend gevoel ontstaat. Van een lichaam wat niet helemaal klopt tot aan Billy's ouders die zich weer eens erg verdacht gedragen.

Ook de thema's die aan bod komen zijn interessant. Zo is er de kitscherige elite die zichzelf nogal belangrijk vinden, maar hier en daar zijn ook vleugjes incest te bespeuren. Iets wat soms ook voor een met zwarte humor doordrenkte glimlach zorgt. Sowieso is de cast meer dan prima. Billy Warlock acteert niet verkeerd, ook een erg sympathieke vent in interviews. Jennings en DeVasquez zorgen voor het vrouwelijk schoon, van die laatste was het pas haar derde rol sinds dat ze vooral bekend was als Playmate. Het mysterie blijft goed behouden tot het einde, en ik bleef mede door het leuke acteerwerk, de sympathieke personages en de sfeervolle, vervreemdende setting alsmaar geboeid. Maar waar is de echte horror?

De eerste tachtig minuten is er namelijk vrij weinig van Yuzna's trademark te bespeuren. Maar daarna gaat het echt helemaal los in één grote bloederige orgie! Ongelooflijk fantasievol, smerig en heerlijk fout gemaakt. De mainstream filmkijker zal het horrorgenre hierdoor helemaal de rug toekeren. Het is een knettergek spektakel waardoor dit toch wel bodyhorror film #1 genoemd mag worden. Het idee dat de rijken letterlijk de armen uitzuigen is even simpel als briljant.

Ik weet nog dat ik de eerste keer niet zo gecharmeerd was van het feit dat al het horrorgebeuren voor het laatst was bewaard. Nu kon ik het sfeertje echter wel waarderen en dan wordt je ook nog eens getrakteerd op een grandioos einde. Helaas is de sequel ooit al gecancelled. Bij de limited edtion van Arrow zit wel een sequel in de vorm van een comic, tien jaar later. Al vond ik dat te slecht getekend en te warrig lezen. Een dikke ster er bovenop.

avatar van Collins

Collins

De finale die ongeveer 20 minuten in beslag neemt, maakt de film. Daaraan voorafgaand speelt zich een harkerig en stotterig mysterie af dat de stilistische allure heeft van een tv-film uit de jaren 80.

In het geheel niet spannend, maar wel met wat humor en een incidentele intrigerende duistere oprisping.

Maar goed ook, want het concentratievermogen wordt hier en daar behoorlijk aangetast. Het houdt allemaal echt niet over. Heel boeiend is het niet. Onderweg naar de finale passeren vele momenten die inzakwaardig zijn. Maar steeds als je je definitief aan een inzakmoment wilt overgeven, gebeurt er iets opwindends of surrealistisch dat de zintuigen net weer genoeg prikkelt om bij de les te blijven. De definitieve nekslag blijft op die manier uit. Knap gedaan, maar vermoeiend is het wel.

De weg naar de finale is dus bepaald niet geplaveid met rozen. Gelukkig is het finale schouwspel zo fantastisch dat dit stukje ongemak weer heel snel is vergeten. Quelle finale! Een ongehoord festijn van onsmakelijk geslurp en vochtig samenzijn. Geen gebrek aan bodily fluids en body horror. Een festijn der smakeloosheid dat nog eens extra wordt opgevrolijkt met verukkelijke zwarte humor in beeld en geluid. Het waren twintig genotvolle minuten.

Jammer dat de rest van de film niet ook meer overboard ging.

avatar van mikey

mikey

Perseunlijk vond ik het mysterie juist dolletjes met die akelige arische mensen. De finale wat mwah toch grappig.

avatar van Woland

Woland

Behoorlijke tegenvaller, wat mij betreft. Het laatste half uur gaat Society op behoorlijk bizarre wijze los in een orgie van naakt, bizarre humor, uitzuigen en rare body horror, maar helaas moest ik me eerst een uur lang door een soort van high school film heen worstelen. Bill is een rijkeluiskindje wiens ouders behoorlijk prominente onderdelen van de upper class zijn; Bill zelf daarentegen is een eigenlijk gewoon een jock die zich daardoor niet echt een plaats weet te vinden. Niet thuis, niet op school, hij valt een beetje tussen wal en schip. Langzaamaan lijkt het of hij dingen gaat zien, en gebeuren er steeds mysterieuzere zaken - en ook mensen om zich heen gaan zich steeds vreemder gedragen. En uiteraard zoals het een horrorfilm betaamt, is er natuurlijk echt iets serieus niet in de haak - een samenzwering van de high society die uit Lovecraftiaanse monsters bestaat en al het gepeupel met alle plezier misbruikt en martelt.

Er zal vast een soort van sociale boodschap in zitten, maar veel meer dan wat flauw schoppen tegen kakkers en high society (de rijken zuigen de lagere klassen uit, origineel gevonden maar niet heus) kan ik er niet in ontdekken. De niet echt leuke humor en het veel te lange, vrij saaie begin van de film doen Society voornamelijk de das om. Dat het laatste half uur nog wel behoorlijk geflipt is, is een vooruitgang, maar ook daar was het meer een beetje goor en bizar dan dat het nou goed werd. Ik zal deze maar niet aanraden. Of je moet gewoon alleen het laatste half uur for weirdness' sake aanzetten.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Collins schreef:

Jammer dat de rest van de film niet ook meer overboard ging.

Prima omschreven. Heb deze film ongeveer 6 weken geleden opnieuw gezien en dan is de weg naar de 20 minuten durende sublieme climax lang. Tot dat de climax begon heb intussen wat op de pc gedaan. Maar climax kreeg weer mijn volledige aandacht. Ik geef dan ook een 3.5 puur om de climax ander was het beduidend lager geweest.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Jezus wat een finale.. Zit je ruim een uur te kijken naar een prettig wegkijkend filmpje wat nergens echt bijzonder wordt, wordt je daarna getrakteerd op misschien wel de meest absurde finale ooit.. Wat een ranzigheid .

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Ik ga mee met de recensie van Woland. Een lange vrij saaie aanloop met een niet bijster interessante student in de hoofdrol. Er is iets niet in de haak met de mensen rondom hem. Ik dacht eerst is het iets als Stepford Wives of misschien Dead and Buried. Neen, het werd uiteindelijk iets anders iets Lovecraftiaans waarbij de high class low class letterlijk begint uit te zuigen en op te eten. De smerigheid van de finale is dan wel een verrassing en even leuk maar een echte climax komt er niet. Het zal vast wel symbolisch zijn, maar daar heb je volgens mij geen 90 minuten voor nodig om dat te vertellen.

avatar van Noodless

Noodless

Mwah, vond het eerste gedeelte niet zo vervelend en kwam bij mij alvast niet echt saai over. De finale tart alle verbeelding : slijmerig over the top met vette knipoogjes. Wie bedenkt zoiets Wel jammer dat er niet echt een climax komt en wat abrupt eindigt. 6,5/10

avatar van joolstein

joolstein

“Didn’t you know Billy boy… the rich have always sucked off low-class sh*t like you!”

Erg leuke Jaren tachtig satirische horror, dit speelfilmdebuut van de man die als producent verantwoordelijk was voor meerdere films van Stuart Gordon. Heerlijk ook hoe het mysterie gedurende de eerste 70 minuten van de film rustig wordt opgebouwd naar de uiteindelijke (beruchte) climax. Niet dat er niets gebeurd, zeker niet! Er vallen doden, Playmate Devin DeVasquez als Clarissa siert meerdere keren (waaronder een keer naakt) het scherm en je vraag je eigen af de gehele tijd af of er iets niet klopt of dat Bill echt paranoia is? En of dat niet genoeg is mag je ook nog naar '80-haar, schoudervullingen en andere mode-misdaden kijken. Daarnaast is soms best grappig en alleen al voor de speciale effecten aan het eind, het bekijken waard. Die finale is namelijk een van de vreemdste dingen die je misschien in film zult treffen. Alle speciale effecten werden gedaan door Joji Tani, of Screaming Mad George zoals hij bekend is.Hij is de echte ster van de film!

avatar van Quentin

Quentin

Hoop leuke ideeën hoor, maar dit is wel erg krakkemikkig allemaal. Montage is ook onbeholpen, het loopt allemaal niet echt lekker. Acteerwerk, en vooral Warlock, is net zo zwak.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Lekker regiedebuut van Brian Yunza, die als producent - en deels schrijver - betrokken was bij de bekende Stuart Gordon films Re-Animator, From Beyond en Dolls. Society heeft hetzelfde sfeertje; een kleurrijke, luchtige en absurdistische toon met het gevoel dat het rond de climax compleet mis zal gaan. In het geval van Society klopt dat ook - en hoe! - maar daarvoor moet je wel wat geduld hebben. Het lekker houterige acteerwerk en een paar hintjes naar wat er zal gaan gebeuren (die douchekabine) moeten je een uur lang vermaken tot de grote climax plaatsvindt.

Op een paar vermakelijke momenten na lukt het Yunza echter niet om ons dat hele uur goed bij de les te houden, het begint gaandeweg wel een beetje te slepen en je kunt als kijker op een gegeven moment best ongeduldig worden. Want ondanks de kleurrijke typetjes, heel boeiend zijn de personages ook weer niet. Gelukkig heeft Yunza een uitermate krankzinnige climax voor ons in petto. En nee, die climax stelt niet teleur en is zonder overdrijven knotsgek en hysterisch leuk. Voor liefhebbers van gore, naakt en over de top pulp is dit zeker de moeite waard, maar je moet tevens beschikken over een stalen geduld. Een lastige combinatie, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn.

3,5 sterren.

Onderhond

• 11936 stemmen

Eerder mager.

Al mogen de laatste 20 minuten er wel zijn. Dan komt het eindelijk een beetje los en valt er ook wat te beleven. Het blijft een beetje cheesy en goedkoop natuurlijk, maar aangezien Yuzna de rest van de film ook aardig luchtig houdt is dat niet zo'n probleem. De gore op het einde kon ik wel waarderen.

Minder is het belabberde moraaltje. Beetje populistisch gebral van het gepeupel vs de high society. Zelfs serieuze films hebben hier problemen mee om het op een waardige manier te brengen, laat staan een pulpy onzinfilmpjes als dit. En dan nog de nood hebben om het op het einde nog eens letterlijk uit te leggen.

Eerste uur is echter een complete sof. Erg traag, acteerwerk is brak en de film is echt veel te doorzichtig. Het lijkt alsof Yuzna een zeker mysterie wil opbouwen, maar daar slaagt hij echt voor geen meter in. Is er iemand die ooit getwijfeld heeft welke richting waarin deze film zou uitgaan?

Jammer dat driekwart van de film niet aan te gluren is. Het einde is dan wel leuk, maar niet voldoende om de film volledig over de streep te trekken. Wel leuk om eens gezien te hebben, maar goed was het niet.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Zwakste film ooit van Brian Yuzna, blijkbaar zijn regiedebuut dus ik kan het hem vergeven. Dit is er eentje voor mijn lijstje van Flop 10 films. Jammer genoeg de dvd gekocht dus zo snel mogelijk proberen die kwijt te raken. 0,5 sterren.

avatar van Rancid

Rancid

Hahaha! Wat een geweldige, onzinnige gore op het laatst. Heerlijke bagger. Vooral niet te serieus nemen natuurlijk, al lijkt dat hierboven soms wel te gebeuren. Fraaie 80’s sfeer inclusief het gebruikelijke naakt. Goeie soundtrack ook, lekker walsje dat blijft hangen.

5 sterren voor het laatste halfuur met 3 sterren voor het eerste uur maakt 4* in totaal.

avatar van Shadowed

Shadowed

Aardig.

Maar wel een film die lang nodig heeft om echt opgang te komen. Verder ben ik ook niet bekend met Yuzna als regisseur, maar binnen de horrorwereld wel een gewaardeerd regisseur, dus minimaal 1 film kon uiteraard niet uitblijven. Onlangs de kans gekregen om Society te zien en die heb ik dan ook gelijk aangepakt.

Het duurt lang voordat deze film echt opgang komt, maar dat is dan ook de bedoeling. Wel een tikkie jammer dat Yuzna er alleen zo lang mee wacht, en daarmee de film rekt tot bijna 100 minuten. Niet nodig, zeker als het gedeelte voor de explosieve finale niet ten alle tijden weet te boeien. Het grootste gedeelte van deze film bestaat dan ook uit een wat lege mysteriefilm.

Acteerwerk is ook niet bepaald geweldig. De film moet het hebben van volle lijven en knappe koppen, maar het acteerwerk is gewoonweg niet briljant. Te verwachten van een 90s horrorfilm, maar daarom niet minder storend. Enkele personages worden gelukkig wel overdreven genoeg neergezet, dus dat verbloemt de boel wat, maar toch had het iets meer over-the-top mogen gaan soms.

Alhoewel de eerste 20 minuten nog aardig vermaken vertraagt de film naarmate het middenstuk een beetje. Gelukkig maakt de finale zelf een hoop goed, film neemt ook een compleet andere vorm aan tijdens dit stuk. Weg mystery, gewoon lekker knallende horror die het als geheel behoorlijk goedmaakt. Yuzna weet het jammer genoeg nooit extreem intens te krijgen, maar het knalt qua tempo en sfeer een groot stuk vooruit.

Visueel is het wisselvallig verder. De cinematografie doet soms sterke dingen en het sfeertje naarmate de finale volgt is sterk, maar door de film heen had ik toch wat behoefte aan iets meer. Kan natuurlijk aan het budget liggen, maar het oogt allemaal toch net wat te "normaal". Te weinig details enzovoort, net niet sterk genoeg geregisseerd.

Uiteraard krijgt de leuke finale bonuspunten, maar verder viel deze film me wat tegen. Had op meer dwaze gekte gehoopt door de film heen, maar misschien kenmerkt dat de film dan ook. Middenstuk vond ik alleen toch echt te sloom om ten alle tijden te boeien. Apart en lollig is Society soms zeker, maar te weinig voor de speelduur, en dat is jammer. Voldoende voor nu.

avatar van umbra

umbra

Best geinig filmpje, lekkere 80s style, horror-comedy as it should be Het duurt enige tijd, is wel steeds grappige "spanning" aanwezig en het laatste deel is hilarisch en über vermakelijk. Dikke 7/10.

avatar van John Milton

John Milton

In 1989 was John Milton 9, dus het zou pas enkele jaren later zijn dat ik Brian Yuzna leerde kennen, vermoedelijk in 1993-1994 met Return of the Living Dead III (1993), die ik vlot daarna ook op koopvideo had. Hoe dan ook zorgde die film ervoor dat ik daarna geen al te hoge pet op had van deze filmmaker, en tot op de dag van vandaag heb ik geen ander werk van hem gekeken, al was dat niet enorm bewust. Nu ik Society heb gezien, kon daar wel eens verandering in komen. Dit is prima voer voor een horrorchallenge.

Het eerste half uur is tamelijk normaal, met enkele wat vreemde scènes, maar in de tweede helft gaat Yuzna compleet los. Ik was gek op The Blob (1988), en moest daar tijdens deze film ook wel een beetje aan denken. Dit was een prima double bill geweest voor een eighties horroravond met die film. Hoe dan ook een prima horrordebuut dit. Devin DeVasquez is een aangename verschijning, en ik moet zeggen dat ik "An der schönen, blauen Donau" voor een bodyhorror-orgie een geïnspireerde keuze vond.

avatar van ibendb

ibendb

Ik had deze ooit eens toegevoegd aan mijn bibliotheek en intussen was ik al vergeten waarom. Dus om mijn watchlist op te kuisen heb ik Society opgezet, zonder me te herinneren waarover het ging of wat soort film het was.

Uiteindelijk is dit een van de grootste verrassingen van het jaar geweest want, mijn god, hier heb ik van genoten. Dit is zowel een horrorfilm alsook satirische comedy. Verwacht geen billenkletsers maar eerder een subtiele en absurde humor die zorgt voor een grote fun-factor. Naar het einde toe wordt de humor wat platter en prominenter aanwezig maar als je dan ziet wat er allemaal gebeurt op het scherm vind je het helemaal niet erg.

De horror ligt aanvankelijk op een laag pitje met hier en daar wat vreemde scènes maar vooral een paranoïde gevoel. Het mysterie is best snel te doorzien en toch blijf je geïnteresseerd in wat het allemaal inhoudt. De grote climax (die de volle 20 minuten duurt) is fascinerend grotesk, walgelijk en niet voor de gevoelige maag. De practical effects zijn uitmuntend en maakten de film echt af. Ik had een idee van wat er aan de hand was maar deze finale zag ik langs geen kanten aankomen. Top notch cinema wat mij betreft.

Verder zijn de score, belichting en het acteerwerk ook noemenswaardig. Dit is waarschijnlijk de meest 80’s film die je kan hebben. De outfits, kapsels, en filters zijn zo over de top dat er een campy sfeer ontstaat. En wie mij al even volgt weet dat ik een sucker ben voor camp.

Niet alles werkt. Zo zijn sommige personages wel erg bizar (die moeder) en duurt de aanloop naar de finale zo’n 10 minuten te lang. Toch kon dit de pret niet bederven.

Society heb ik opgelegd tijdens het strijken en potverdorie, die strijk ging vooruit!