The Blob (1988)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Chuck Russell
met Kevin Dillon, Shawnee Smith en Donovan Leitch

Het eerste afspraakje van Meg en Paul eindigt in mineur wanneer Paul een oude zwerver aanrijdt. De man heeft heel veel pijn aan zijn hand, waaraan een soort van groen vergif kleeft. Hij beweert dat het spul uit de hemel is komen vallen. Meg, Paul en Brian Flagg, die getuige was van het ongeval, brengen de man meteen naar het ziekenhuis. Het ding aan de hand van de man wordt alsmaar groter en vreet zijn hele lichaam op. Die nacht nog worden er zes mensen door dezelfde blubber vermoord.

avatar van Jimske
Deze film herinner ik me nog toen ik een kind was. Ik had echt nachtmerries van deze film. Echt heel eng, welliswaar ben ik nu beter bestand tegen zulke toestanden maar zo'n films maken ze tegenwoordig niet meer.

avatar van Jimske
Afgelopen avond herzien, en hij blijft goed. Het laatste half uur zeg maar wordt het wel wat langdradig. Nostalgie ten top, dus een 3.5* is zeker verdiend voor een van de eerste horrorfilms die ik ooit heb gezien als kind.

avatar van danny61
Een zwakke bedoening allemaal 1 op 5

Redelijke film waarin een stadje wordt geteisterd door een vreemd iets, als er een meteoriet is ingeslagen. Een vrij typische jaren '80 horrorfilm met ook aardig wat scifi- en actie-elementen. Goeie make-up effecten en hier en daar ook lekker goor. Met gemak 3.0 sterren voor deze vermakelijke pulp met een fijn sfeertje.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

avatar van baspls
"Let Me tell you a story. Dinosaurs ruled our planet for millions of years and yet they died out almost over night. Why? The evidence suggests that a meteor fell to Earth carrying an alien bacteria."

Net als The Fly en The Thing weer een remake van een 50s-film uit de jaren '80. Gelukkig een mooie Blue-ray release gevonden.

Het acteerwerk in The Blob is wel te doen, prima personages en nergens storende acteerprestaties. Ook leuk om Jack Nance (Twin Peaks, Dune et cetera.) weer een keer te zien als de dokter.

Na Chuck Russell's geslaagde vervolg op A Nightmare on Elm Street weet hij met het zelfde special effects team weer goed werk te leveren. Dream Quest Images (en partners) hebben ook hier weer mooie effecten gemaakt, de Blubber ziet er hier tenminste niet uit als een drilpudding of bedorven jam. Ook de half verteerde lijken zagen er allemaal lekker goor uit. Alleen in sommige shots zien de randen er niet zo goed uit, de beelden zijn dan slecht geïntegreerd. Maar dat valt allemaal wel mee, over het algemeen is het ruim in orde.

Hoewel de film niet heel spannend is weet hij toch een prettige sfeer te behouden en heeft een paar aardige schrikmomenten. De muziek was wel aardig maar was af en toe een beetje cheesy, de analoge synthesizers waren wel heerlijk. De film is niet heel voorspelbaar en is wel goed inklaar gezet op enkele plotholes na (Kevin komt precies op tijd opdagen met zijn motor bijvoorbeeld). Ook vond ik het een beetje vaag dat ze onthullen dat de blubber in werkelijkheid een experiment is van de Amerikaanse overheid op het gebied van bio-chemische oorlogvoering, verpest het hele mysterie achter de blubber.

Hoe dan ook, een vermakelijke film met een lekker sfeertje en goede effecten. De blue-ray is een aanrader, mooi beeld. Behaalt niet de kwaliteit van The Thing of The Fly, maar Chuck Russell is ook geen Carpenter of Cronenberg en het budget was veel minder.

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
"

Hey Bas, ben geen expert maar sta me toe te zeggen dat "The Thing" uit 1982 GEEN remake is van "The Thing from Another World" uit 1951. Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze beide dezelfde novelle als inspiratie gebruiken maar de adaptie is toch totaal verschillend. De jaren 80 versie bijft trouwer aan de novelle naar het schijnt, maar het is wel heel duidelijk dat de verhalen toch heel verschillend zijn. De jaren 80 versie is ook meer horror, de jaren 50 versie meer sci-fi.
Ook The Fly versie jaren 50 en versie jaren 80 zijn erg verschillend. Persoonlijk prefereer ik het verhaal van het origineel.

baspls schreef:

Je houdt duidelijk wel van Carpenter niet? Visueel zit het wel goed maar qua verhaal en karakters vind ik zijn films zwak. Nu goed als ze voor jou werken kan ik je misschien toch zijn Village of the Damned aanraden. Maar ik vind dat je dan het superieure origineel ook moet hebben gezien <

avatar van baspls
Ik nam altijd aan dat het remakes waren, een van de weinige goede daarbij, maar bij deze zijn we er dus uit; er bestaan geen goede remakes . Ik zal het origineel ook eens bekijken als ik de kans krijg, alexspyforever. Ik ben inderdaad een fan van John Carpenter en dan metname The Thing, The Fog, Big Touble in Little China, Prince of Darkness en In The Mouth of Madness. Village of the Damned is een van de weinige die ik niet heb gezien, uiteraard staat die al op mijn lijstje.

avatar van Gang_Star
Fijne 80's horrorfilm. Zeer sfeervol, spannend en vooral met veel gore in combinatie met veel vaart en een korte speelduur.

avatar van jipt
De ijzersterke special effects redden deze verder wat standaard en voorspelbare scifi monster flick een beetje van de ondergang. 3*

avatar van MRDammann
Tweede keer gezien en dit blijft een heerlijke foute jaren '80 sciencefiction/horror remake van een sciencefiction/horror uit de jaren '50 waarvan er zoveel in de jaren '80 zijn gemaakt. De bekendste daarvan is natuurlijk The Thing (hoewel dit geen officiële remake is), voor mij de beste horror die er gemaakt is na Aliens. The Blob past prima in dit rijtje, maar dient minder serieus genomen te worden.

The Blob is veel fouter, maar ook veel minder serieus. Er kan hier echt gelachen worden. De effecten zijn echt goed. Ze schijnen ook met een derde remake bezig te zijn, maar of daar de special effects beter zijn, ik vraag het me ernstig af.

Wat deze films ook zo goed maakt zijn de grappen. Hilarisch als Paul zijn schoonvader ontmoet ribbed!.

Aan het einde wordt de film wat minder, maar desondanks heb ik fantastisch genoten van deze film.

Typische jaren 80 pulp Horror / Sciencefiction film, welke zich wel lekker wegkijkt en vermaakt.

Het verhaal zit gewoon leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (inclusief het visuele aspect zoals de beelden van de omgeving, het kleine stadje, de decors en natuurlijk het wezen "The Blob") ervan. Ook zit het wel goed met de sfeer en de goor (inclusief best wel goede effecten voor die tijd) en het tempo is best hoog en er gebeurt meer dan genoeg. Het verhaal weet zelfs te boeien en hier en daar (voornamelijk in het begin) bevat de film zelfs wat humor. De cast is zeker niet hoogstaand en bestaat eigenlijk ook alleen maar uit onbekende acteurs en actrices, maar ze deden het wel allemaal leuk en verdienstelijk en dan vooral hoofdrolspeler Kevin Dillon in de rol van de losbandige Brian Flagg. Omdat de film precies 90 minuten duurt en het tempo ook best hoog is, kijkt de film zich lekker weg en weet hij ook nog eens te vermaken.

Gewoon een leuke en vooral vermakelijke Horror / Sciencefiction film om eens gezien te hebben.

avatar van Insignificance
The Blob is niet het enige monster in deze film. Kijk eens wat daar in de nek van Kevin Dillon groeit. De nozem die het opneemt tegen de o zo foute overheid. De tachtiger jaren dus. Zo zagen ze er uit en zo was de teneur. Belangrijker nog, zo waren de SFX. Dé troef van de film. Vieze zooi, die blob en met enige regelmaat wordt een lichaam op sappige wijze verminkt. Levert toch maar mooi een aantal piekfijne en memorable scènes op. Het verhaaltje is anno nu een beetje op, maar dat, Shawnee Smith, Scott Jeske's kofferbak (!) en de retro vibe zijn meer dan genoeg voor anderhalf uur dikke horror pret.

avatar van Basto
Leuke sf/horror. 50 meets 80's: fout sf verhaalrje met heerlijke jaren 80 make up effecten. Lekker slijmerig. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, maar het is charmant en effectief.

Eeg leuk! 4*

avatar van Boeikens
Op alle vlakken beter dan het origineel.
De FX is beter, we zijn dan ook 30 jaar later, maar ook het verhaal en acteerwerk zijn beter uitgewerkt. Zo is hier wel degelijk wat gore te bespeuren en is de actie ook beter.
Het blijft natuurlijk een plumpudding en dat geeft deze film toch eerder ook (ongewild?) een vrij komische noot mee

Ook na herziening nog steeds 3*

een hele leuke film,waarbij ik me altijd vermaak.nu lang geleden al weer dat ik hem heb gezien.word weer eens tijd om de film weer eens te zien.

avatar van ChrisM
Meteor-Film Blu met English language en subs is aanrader en uncut.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Meteen na A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors werkten Chuck Russell en Frank Darabont aan de remake van The Blob, een jaren 50 film met Steve McQueen. En met deze twee aan het roer betekent dat veel gore en vooral heel veel fun. Want dat is The Blob, een hele hoop lol. De film lijkt het beste uit de tijdperken van de jaren 50 en de jaren 80 te combineren met als resultaat een hilarische en soms foute horror, waar vervelen er in ieder geval geen seconde bij is. Personages zijn niet bepaald boeiend, maar de cast is sympathiek. Het script is niet ijzersterk, maar er wordt gelukkig flink gespeeld met de clichés en regels van het genre, waardoor er nog voldoende verrassingen zijn voor de doorgewinterde horrorliefhebber. En ondertussen zijn de effecten nog steeds van behoorlijk hoog niveau. En zelfs als het iets te knullig of kneuterig wordt, wordt deze film daar eigenlijk alleen maar charmanter van.

4 sterren.

avatar van Woland
Leuk filmpje hoor. Heerlijk jaren '80 sfeertje waar een stadje geteisterd wordt door een uit de ruimte gevallen, zich volvretende, amorfe Blob. Door dit wat, tja, aparte monster is het een horrorfilm van de cultvariant geworden, maar wel een die stiekem toch wel heel goed gedaan is. Het verhaal wordt in een vermakelijk tempo verteld en voelt niet al te afgeraffeld aan, acteerwerk is prima, de sfeer is enigszins met een knipoog zonder echt in flauwe grappen te vervallen, en het ziet er gewoon best goed uit. Dit pakte boven verwachting uit.

avatar van joolstein
Een jaar nadat Chuck Russell, A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors heeft geregisseerd, kwam hij met de remake van de gelijknamige horrorfilm uit 1958. En de naam zegt misschien al genoeg. Een reusachtige Blob komt naar de stad om dood en verderf te zaaien. De gruwelijke taferelen die ontstaan tijdens het toeslaan van het roze blubber-monster en de beelden van het ‘blobbing’-proces zijn duidelijk in beeld gebracht zodat de liefhebbers van speciale effecten zich bij deze film niet hoeven te beklagen. Van het budget van 19 miljoen dollar ging maar liefst 9 miljoen dollar naar de visuele effecten en dat is dan er ook wel in terug te zien. Daardoor is het ook een geslaagde film die begint met voornamelijk griezel, maar waarin na verloop van tijd het accent wordt verlegd naar een combinatie van griezel en actie en waar af en toe ook de nodige humor in valt te ontdekken.

avatar van alexspyforever
Komt eigenlijk door joolstein dat ik deze nog eens heb bekeken. De laatste keer dat ik deze heb gezien moet in mijn studententijd zijn geweest. Ik kon me enkel nog wat flarden herinneren van hoe de blob enkele slachtoffers maakte vooral dan van die man die door het gaatje van de afvoer werd gezogen en ook dat jongetje dat werd gegrepen door de blob iets wat je niet te vaak ziet meestal worden kinderen zo een lot bespaard zelfs in een horrorfilm. De film moet her dus hebben van de special effects die zijn echt top. Het verhaal heeft een redelijk lekker tempo, de hoofdkarakters hebben ook nog wel achtergrond meegekregen al blijven ze vrij inwisselbaar. Voorts is er nog het oude conflict tussen wetenschappers en de gewone burgers. Saai wordt het nooit al is de herkijkwaarde van een film als deze vrijwel nihil.

avatar van dvdcrusher
Leuke af en toe gore horrorfilm. De sterke special effects en goed acteerwerk maken dit een film die ik steeds graag wil herbekijken. 4 sterren

avatar van Fisico
The blob is een geweldige nostalgische horror. In mijn jeugd diverse keren gezien en bij elk gorgelend geluid uit de gootsteen moest ik angstvallig denken aan de film. Nu vind ik het eerder een leuke gore komedie dan pure horror. Scare jumps zijn er niet en behoudens die typische eighties bloederige taferelen die je ook vaak terugzag in de zombiefilms uit die tijd is er niet zo heel veel aan.

Zeker van genoten gisterenavond, maar bij momenten een totaal foute film. Alleen al het begin waarbij de opschriften tevoorschijn komen in gloeiende letters. Het duidt op SF en behoudens die meteoriet (die er vrij goedkoop uitzag) is er weinig SF aan te zien. Het slijmerige wezen zelf zaait dood en vernieling en het is even wachten tot iedereen het doorheeft. Doet me wat denken aan Nightmare on Elm Street waarbij de schelm eerst de schuld krijgt en de jonge mooie deerne het wel verkeerd gezien zal hebben.

Jammer dat die space cowboys eraan te pas komen. Past eigenlijk niet bij de film en het haalt de schwung en sfeer uit de film. De dialogen en acteerprestaties zijn niet al te hoogstaand, maar dat drukt de pret evenmin. The blob is zo fout dat het gewoon geweldig is. Het wezen lijkt log en is dat ook vaak totdat het bij momenten toch wel erg snel vooruit beweegt, maar kom, hoe meer slachtoffers hoe beter. Verrassend was wel dat zelfs kinderen niet gespaard bleven. De dominee was een interessant personage en leek geplukt te zijn uit Silver Bullet (1985), die andere klassieker. Het open einde is wat lame, want er waren wel meerdere diamantjes verspreid dan enkel dat potje, maar bon.