• 8.564.064 stemmen

Geregisseerd door: Chuck Russell

Met onder meer: Kevin Dillon, Shawnee Smith en Donovan Leitch

Releasedatum: 6 april 1989

Plot The Blob

"Scream now, while there's still room to breathe. Terror has no shape."

Het eerste afspraakje van Meg en Paul eindigt in mineur wanneer Paul een oude zwerver aanrijdt. De man heeft heel veel pijn aan zijn hand, waaraan een soort van groen vergif kleeft. Hij beweert dat het spul uit de hemel is komen vallen. Meg, Paul en Brian Flagg, die getuige was van het ongeval, brengen de man meteen naar het ziekenhuis. Het ding aan de hand van de man wordt alsmaar groter en vreet zijn hele lichaam op. Die nacht nog worden er zes mensen door dezelfde blubber vermoord.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Reverend Meeker

Deputy Bill Briggs

avatar van Jazzthieve

Jazzthieve

2.97 voor deze film is belachelijk laag, randje het idiote af.

avatar van Thomas83

Thomas83

Erg leuk horrorfilmpje. Verrassend bruut ook. Dat is misschien ook wel nodig om dreiging van dat ongebruikelijke "monster" uit te laten gaan. Nu werkt dat heel goed, ook al omdat de slimme keuze wordt gemaakt om Paul, de ogenschijnlijke hoofdpersoon, al vroeg het loodje te laten leggen. De praktische effecten tillen de film naar een hoger niveau. Praktisch iedere kill is memorabel. Daarnaast is de film ook echt grappig op momenten. De priester en apotheker (en vader van Meg) brengen veel humor.

Ook heel aardig is dat de film in het derde bedrijf meer een rampenfilm wordt, waarin ook echt flink wordt uitgepakt met het spektakel en (in iets mindere mate) de actie. Geen personage wordt enorm uitgewerkt, maar iedereen blijft wel hangen. Brian en Meg zijn sympathieke figuren. Leuk ook om Meg zich laat in de film tot actieheld te zien ontpoppen. Vrijwel alles is ook zeer goed geschreven. Alleen die E.T.-achtige kwaadaardige mannen in pakken vond ik relatief wat minder. 4.0*. Klassieker.

avatar van Basto

Basto

Heerlijke 80’s horror

Soms zijn remakes beter. The Thing & The Fly zijn misschien de bekendste, maar ook deze The Blob hoort in het rijtje thuis.

De film doet vrijwel alles goed. Een lekker tempo, een hoge en uiterst creatieve bodycount en een fijn sfeertje.

Alle clichés zijn aanwezig. Een de sterspeler uit het voetbalteam, de cheerleader, de juveniele delinquent die door de locale sheriff in de gaten wordt gehouden, de zwerver in de bossen en de jonge teenagers die de nieuwste slasher willen zien. En dan stort daar een meteor neer.

Het tempo zit er lekker in en binnen 25 minuten worden we al op twee uitermate creatieve en gore kills getrakteerd. De gore en old school make up effecten behoren tot het beste wat de jaren 80 te bieden had. Ik geef het nog steeds de voorkeur boven digitale sfx.

Enfin, later komt het leger nog en veranderd de hele stad in armageddon met een fijne finale.

Leuk, leuk, leuk!

Dikke 4*