Source Code (2011)

Verenigde Staten / Canada
Actie / Mystery

geregisseerd door Duncan Jones
met Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan en Vera Farmiga

Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) wordt met een schok wakker in een trein op weg naar Chicago. Hoewel de passagiers hem lijken te kennen heeft hij geen idee waar - of wie - hij is. Het laatste wat hij zich herinnert is een helikoptermissie in Afghanistan. Nu zit hij in het lichaam van iemand anders, maar voor hij iets kan doen vernietigt een bomexplosie het complete treinstel en alle passagiers...

615 BERICHTEN 93 MENINGEN
avatar van audio.
mcdaktari hahaha zie t nu pas. Wat slecht zeg

Boneka schreef:
Afgehaakt. Misschien niet omdat ie goed of slecht is, maar omdat dit mij totaal niet trekt. Na amper 15 minuten had ik het al gezien. Helemaal niets voor mij.

Stem dan gewoon niet?

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke film. Tuurlijk is er wat leentjebuur gespeeld maar dat maakt niet uit als de presentatie goed is.
Vlot verteld en opvallend om te zien dat de rode draad niet het vangen van de dader is maar of er een alternatieve tijdlijn kan ontstaan.

Intelligent, mooi vormgegeven, spannend. Het bevat interessante ideeën, sentiment, ethische dilemma's, onverwachte twists, romantiek en actie en dat allemaal in 93 minuten. Kortom, de film biedt volmaakt vermaak voor een zaterdagavond.

Gijs2
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pluspunt is gyllenhaal, die hier wederom fantastisch acteerd. Film is verder lekker vlot. Grootste probleem die ik had met de film is dat ik het onwaarschijnlijk vind dat een dode piloot gekoppeld kan worden aan de flashback van iemand die in rook is opgegaan. In de film wordt hier even snel overheen gewalst, maar dit gaat er bij mij niet zomaar in.

De filosoof schreef:

Zeker en vast. Deze film is dan ook gemaakt door een Filosoof, de zoon van wijlen David Bowie. Vooral deze zin is er een om in te lijsten in de categorie meest memorabele en hoofdbrekende vraag ooit in de wereld van cinema gesteld: "Am I dead?"

avatar van Left4Dead
Lavrot schreef:

Meen je dat nou echt?
Ik voel maagdelijkheid in filosofie in je recensie, iets te hoog aanzien voor de zoon van in mijn ogen.

Left4Dead schreef:

Meen je dat nou echt?

Als je een inhoudelijke discussie wil dan kom je met "ik voel maagdelijkheid in filosofie in je recensie" niet ver. Waar heb je het over? Recensie? Ik gaf een reactie op De filosoof. Misschien kan je even ingaan op de opmerking van Colter Stevens "Am I dead?"

avatar van Left4Dead
Lavrot schreef:

Ik moet toegeven dat recensie niet de juiste benadering is/was.
Voor de rest vrees ik. Ik ga nadenken en een antwoord zal komen.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg onderhoudende intelligente thriller die me best wist te bekoren. Ook begin ik meer en meer waardering te krijgen voor Jake Gyllenhaal. Steengoede acteur is dat. De film bevat een leuk en interessant concept, hoewel het in zijn genre niet geheel een scoop is. Het is een korte film (amper anderhalf uur) waarin erg veel gebeurd (en wordt herhaald). De film verveelt geen seconde en blijft de spanning opbouwen. Het is zeker geen topper, maar zoals ik al zei zeer degelijk.

De zoektocht naar de dader werd goed uitgewerkt, de onthulling daarentegen kon beter. Als kijker wordt je meegezogen in het verhaal en zoek je ook naar details wie het zou kunnen geweest zijn. Het feit dat dit vrij duidelijk was adhv die achtergelaten portefeuille, bederft dit zeker niet de pret. Telkens het foutloopt, begint hij opnieuw, maar telkens met een klein extra stukje van de puzzel. De film doet me inderdaad een beetje aan Groundhog Day denken, qua concept dan, voor de rest zijn er hoegenaamd geen gelijkenissen te vinden.

Het einde is misschien wat melig en happy end, maar stoort me niet, waarschijnlijk mede omdat de hero niet echt wordt afgeschilderd als een onoverwinnelijke superhero die het probleem eens zal oplossen en de bad boys hersenloos neer knalt. Integendeel: de treinexplosie was een éénmansactie van een lone wolf wat de film ook luchtig, sober en realistisch(er) maakt.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wie zin heeft om diep over Source Code na te denken, zou kunnen beginnen met dit plaatje:

We zien dit kunstwerk, dat Cloud Gate heet en in Chicago staat, meerdere keren voorbij schieten, telkens als Colter Stevens zijn helemaal-dood-ervaring herbeleeft en terugkeert in Beleaguered Castle. Is dit een herinnering, een deja-vu, een toekomstbeeld, of wat?

Nee, deze film is echt een waanzinnige breinbreker. Jammer dat veel kijkers blijven hangen bij het al te simpele whodunnit ... terwijl de diepere laag de vraag plaatst bij "wie is Colter Stevens en wat is er werkelijk met hem aan de hand?" Uiteindelijk kom ik dan toch weer vlakbij Donnie Darko uit, zoals bezongen door Gary Jules.

avatar van HK Senator
Deed me erg denken aan het werk van Vincenzo Natali.

"Kedeng kedeng, woewoeh."
- Guus Meeuwis

Leuke onderhoudende film met Gyllenhaal die top is. Verwarring op de juiste momenten en net op tijd gestopt met te veel herhaling. De rol van Monahan zal echt kut zijn geweest om te spelen, aangezien ze zo'n twintig keer heeft moeten zeggen dat ze zijn raad heeft opgevolgd. Maar prima, ze zal er leuk voor gecasht hebben. En wat ze zei, was met overtuiging, dus vooruit.

Het verhaal is erg leuk en interessant en geeft een mooie diepe laag waarin je moet nadenken over wie die Captain Stevens nou werkelijk is. Je weet zelf ook niet of hij dood is of niet, of hij dit tegen z'n wil doet of niet en of hij dood zal gaan of juist niet. Goede vragen die je jezelf op de goede momenten stelt.

Het was me niet helemaal duidelijk waarom het boeiend was dat het ineens heel koud was in z'n hokje en dat hij wat dingen moest herstellen, maar misschien schiet mijn intelligentie daar gewoon voor te kort. Hij was vast bijna dood, maar de toevoeging hiervan zag ik niet.

De hele anderhalf uur (lekker kort) kijk je naar een vermakelijk verhaal met goede acteurs (Vera Nogwat is ook echt heel goed), maar dan komt het einde. O man, het einde. Wanneer gaat Hollywood nou eens accepteren dat niet alles lang en gelukkig hoeft te leven? Laat die man een einde maken aan zijn been- en armloze leven en laat hem sterven als held in plaats van dat zoetsappige gezeik over alternatieve universa. Nee, dat is echt een brug te ver. In een hoop andere film vind ik parallelle universa heel interessant, maar hier was het gewoon een excuus om de superheld een nieuw leven te geven. Gat-ver-dam-me.

Cijfer daalt gelijk van een 4,0 naar een 3,0. Helaas pindakaas.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Vlot en vermakelijk actiefilmpje, waar het plot weinig verrassend uit de hoek komt maar wat wel anderhalf uur lang vermaak oplevert. Dat het niet gerekt wordt tot de verplichte 2 uur is in dit geval enkel toe te juichen. Gelukkig ook, gezien de zeemzoete uitkomst.

Jake Gyllenhaal doet het oké en ook de rest van de cast met o.m. Jeffrey Wright en Vera Farmiga kan ik zeker smaken, al is dit nu niet meteen de ideale film om hun talent tot uiting te laten komen.

Duncan Jones houdt het bij een typische actietussendoor. Veel meer valt er voor mij echt niet van te maken. Benieuwd naar zijn andere films word ik er niet van, maar bon, dat hoeft niet.

avatar van Gang_Star
Onder aanvoering van Jake Gyllenhaal die een sterke prestatie neerzet vertelt Source Code het verhaal achter een soldaat die dankzij de Source Code telkens op het zelfde moment teruggaat in de tijd om op die manier een bomaanslag te proberen te verijdelen. Een sterk spelende Gyllenhaal, een vlot verhaal en voldoende spanning zorgen voor anderhalf uur vermaak. Kleine tegenvaller is het wat eenvoudige einde, maar voor de rest is het een behoorlijke film.