Return of the Living Dead III (1993)

Alternatieve titels: Return of the Living Dead Part III | Return of the Living Dead 3

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Brian Yuzna
met Melinda Clarke, J. Trevor Edmond en Kent McCord

Curt en zijn vriendin Julie zien bij toeval het bizarre experiment van Curt's vader. Deze wil door middel van een gas de doden tot leven wekken. De test gaat mis en kolonel Reynolds zal worden overgeplaatst. Omdat dit ook verhuizen betekent krijgen vader en zoon een schermutseling waarna zoonlief met zijn vriendin op de motor vertrekt. Tijdens een ongeluk komt Julie om het leven waarop Curt besluit het experiment van zijn vader te gebruiken om zijn geliefde te reanimeren.

deze vond ik stukken spannender dan de eerste de tweede weet ik niet meer want die heb ik heel lang niet meer gezien

dit is zeker een hele goeie film uit dat genre
veel beter dan die andere delen

avatar van Drs. DAJA
Lekker ambitieuze film van Brian Yuzna die in de schaduw van haar voorganger mag staan. Het hele gebeuren op de militaire basis werkt prima en is lekker sfeervol en gory. Maar ja, die tienerrelatie... Al vaak gezien, niet echt overtuigend, en ook geen voldoende meeslepend element. Vond qua dat, het latere Zombie Honeymoon van Dave Gebroe (die deze film moet hebben gezien) beter. Yuzna werkt nog wel redelijk met sfeer, bovendien zijn de zombies erg prettig, maar aan 't beeld zat ik niet gekluisterd. Leuke artidirection overigens. Return of the Living Dead III is een degelijke zombiefilm ookal had ik vrij weinig met de hele leidraad van het leadingcouple.

avatar van bladonis
Geweldige film! Misschien niet de 'standaard zombie-film', in de zin dat hordes ondoden een restantje levenden het leven zuur proberen te maken, maar toch zéér vermakelijk..

Interessante liefdesfilm á la Romeo and Julliet en Sid and Nancy, maar dan met zombies! Oké, het mist idd de nodige humor, maar de liefde die de twee hoofdrolspelers tentoon spreiden maakt dit wél een mooi drama, mét zombies!
Dat is trouwens wél het enige dat deze film eigenlijk mist, een héle horde zómbies! Maar zelfs met een mini-hordetje zombies is het een intiem gemankeerd liefdesdrama. Oh, wat een fucked-up liefde is DAT!!

Zet zelfs een klein vraagtekentje bij het Government Weapons Program. Hoe ver mag een regering gaan om wapens te ontwikkelen 'voor onze vrijheid'?...

En zeg nou zelf, als je tóch door een zombie opgevrozen wilt worden, laat het alsjeBLIEFT JULIE zijn!!!! 'It's all in the tongue!'

Melinda 'Mindy' Clarke is als Julie de meest sexy zombie OOIT op film vastgelegd!!!! Oh, my GAWD!!!
Plus, ze heeft me op een simpele manier, maar daarom kort, bondig en haarfijn uitgelegd hoe het zit met het 'zelfmutilatie' aka 'snijden' fenomeen. Geen geintje. In een paar woorden maakte ze me duidelijk wáár het precies om draait in het 'cutten'! Ze vertelt het beter dan gelijk welke After School Special of Postbus 51 spot!

Alleen al om Mindy Clarke 4 hele dikke sterren!

avatar van Insignificance
Duidelijk anders van opzet dan de overige delen en ontsierd door een flutverhaal met belabberde personages. Opening is best aardig met onder meer de ingegroeide zombie, maar daarna wordt wel heel ruim de tijd genomen om e.o.a. puppy love op te voeren. Oersaai en onnozel gedoe. Het veert pas weer op als Julie op de poster gaat lijken en er volgt zowaar nog wat leuke viezigheid.

Zo'n hapje uit een lip is een hele opluchting na 3 kwartier kwakkelen. Idem voor het kwispelende ruggenwerveltje, leuk knipoogje naar het eerste deel. Toch nog een paar erg geinige zombies voorbij zien komen. De idiote 'draai' in het slot (kwam over als een onverwachte verlenging) slaat helemaal nergens op. Had nog wat kunnen zijn als Julie haar Curt daarna uitgebreid had opgepeuzeld, maar ook dat mocht niet zo zijn. Filmpje heeft eenvoudigweg teveel bagger aan boord om enige indruk te maken.

avatar van TinkerTex
Dit derde deel van Brian Yuzna uit 1993 is een verrassend vervolg. In het begin denk je te weten waar het allemaal heen gaat, maar een reeks bijzondere wendingen staan de kijker te wachten. Het komedie-aspect is ditmaal achterwege gelaten en dat maakt de film een stuk naargeestiger. De film bevat ook een hoge dosis graphic gore, wat opvallend is voor een jaren 90-horrorfilm. Anders dan deel twee probeert dit deel niet het origineel te imiteren en slaat een geheel nieuwe weg in. Zeker niet verkeerd en daarom best goed te pruimen. Melinda Clarke was ook erg memorabel.

avatar van Insignificance
En nu het eerste deel nog, Tex!

avatar van FillumGek
Vroeger had ik deze eens gehuurd maar wist er niet veel meer van. Na een herziening kan ik constateren dat dit het beste deel uit de trilogie is.

Juist omdat het filmpje een andere insteek heeft. We zien eens een keer geen hordes zombies hersenloos achter een groepje overlevenden aanwaggelen. Dit keer staat de liefde tussen Curt en Julie centraal. Klinkt wat zoetsappig, maar ik vond de twee het erg leuk doen. Vooral Julie is best sexy, en een stoer moment wanneer ze voor het eerst omgetoverd is tot het gedrocht wat op de poster is afgebeeld. Er komen ook niet meer als tien zombies in het verhaal voor, maar het zijn wel erg cool vormgegeven zombies. Een grote verademing ten opzichte van de vorige delen.

Van humor is nauwelijks sprake. Qua gore is de film best tam, maar het laatste half uur weet het het een en ander goed te maken. Paar smerige scenes en een leuk slot. Erg vermakelijk werkje.

Goeie horrorfilm waarbij een jongen zijn vriendin weer tot leven wekt met uiteraard desastreuze gevolgen. In tegenstelling tot de twee voorgangers is de humor nagenoeg verdwenen, waardoor de sfeer een stuk grimmiger is. De make-up effecten zijn opnieuw goed en lekker goor. Mindy Clarke ziet er sexy uit (zelfs na de fikse zelfvermingkings-scene), en zit goed op haar plaats hier.

Dit was het laatste deel uit de "Return of the Living Dead" serie maar zeker niet het beste. Bij de eerste twee delen (vooral het 2e deel) voerde de humor de boventoon maar in deze film voerde de romantiek de boventoon want het hele verhaal draait eigenlijk alleen maar om Julie (zombie) en Curt. Hierdoor blijft het zombie gehalte ook best beperkt en ook het goor gehalte. Het verhaal (met veel clichés) stelt eigenlijk weinig voor en is ook nergens boeiend of spannend. De cast kan eigenlijk ook nergens overtuigen maar Melinda Clarke (Julie) zag er best fraai uit (zelfs als Zombie) waardoor de film best goed te bekijken valt. Deze film is in ieder geval beter dan het uitermate zwakke tweede deel maar kan zeker niet tippen aan het ijzersterke eerste deel.

avatar van Hollywood007
Leuke en spannende film, maar niet zo goed als de eerste twee delen. Bij de eerste twee delen is het vooral de humor die de films zo geweldig maakt. Jammer dat ze dit bij deel drie niet hebben toegepast. Maar toch is deel drie ook niet slecht. Het camerawerk en is best o.k. en de make-up is ook tof gedaan. Ook het acteerwerk is in orde.
Goed verhaal met minder humor, maar zeker spannend genoeg.
Het bekijken zeker eens waard.

avatar van bladonis
@Theunissen - ummmm, ik weet niet hoe ik dit moet zeggen, maar ik heb n beetje slecht nieuws voor je.... Misschien was je er zelf inmiddels al wel achter, maarreh.....

BAM! deeltje 4, ennnnn...

BAM! deeltje 5

Back-to-back geschoten in -godbeterehet- Roemenië!!! Zie? Het kan altijd nog slechter. Veel plezier dan maar - onder het motto "Gedeelde smart is dubbele pijn"... Graag gedaan

avatar van erik1677
Gisteren weer herzien , en het blijft een heerlijk deel in de Living dead serie.
Persoonlijk vind ik deel 1 en 2 iets beter dan deze, maar dit 3e deel blijft ook nog steeds stevig overeind staan.
Dus de 3.5 ster blijft gewoon staan.

avatar van RuudC
Een Return of the Living Dead is niet compleet zonder “braaaaains”. Terminator kan niet zonder “I’ll be back” en Star Wars kan niet zonder “May the force be with you”. Dat is gewoon simpele, logische materie. Voor sommige mensen zal het als gezeur klinken, maar ik heb het echt gemist in dit tweede vervolg op Return of the Living Dead. Niet alleen dat overigens. Behalve een gebrekkige sfeer lijkt de humor ook volledig geschrapt te zijn. Of ik vat het niet, dat kan uiteraard ook.

Het enige vertrouwde aan part III zijn de legervaten met het gevaarlijke gas en de fantastisch uitziende pulpzombies. De manier waarop het deze keer misgaat is erg afgekeken van Pet Sematary. Het komt allemaal zo afgezaagd en cliché over. Doordat part III hoger gewaardeerd wordt dan part II, had ik hier een meer creatief vervolg verwacht. Er mag gezegd worden dat Julie Walker als zombie fantastisch vormgegeven is, maar verder is dit toch een vrij standaard zombieavontuur waarin hier eigenlijk te weinig te beleven valt. Prima gore en dergelijke, maar als op zichzelf staande zombieflick maakt dit gewoon te weinig indruk.

avatar van dutchtuga
Deze film wordt met elke kijkbeurt beter. Heb nu nog meer kunnen genieten van die typische early 90's sfeer en de kenmerkende Yuzna-stijl, aangevuld met heuse romantiek. Na het eerste deel met gemak de beste uit de reeks.

avatar van Boeikens
De reeks eindigt zonder de eerder gekende humor.

Horror en gore komen naar de voorgrond en het verhaal wordt belangrijker dan de humor.
In de reeks gezien misschien een spijtige evolutie maar op zich vind ik dit zeker niet slecht.
Het uiteindelijke romantische zombieverhaal mag er zeker wezen en is zeker een aanrader.

avatar van Phantasm
Ik vond deze net zo goed als de vorige delen, prima vermaak, voor de liefhebber dan.

bladonis schreef:

BAM! deeltje 4, ennnnn...

BAM! deeltje 5

Die delen hebben niets met de originele reeks te maken.

"The film was in development as Return of the Living Dead 4: Necropolis but once it was released, the number 4 was removed from the title, as it has no relation to the previous Return of the Living Dead films other then the substance Trioxin."

Dit 3e deel is gewoon de laatste film uit de originele reeks van Return of the Living Dead.

avatar van Richard_Voorhees
Het laatste deel van de originele reeks dus lees ik hier boven en een erg verrassende afsluiter moet ik zeggen.
Yuzna koos voor een heel andere wending, er zullen vast wel liefhebbers zijn die dit niet waarderen, maar ik vind het zelf geweldig dat hij er echt zijn eigen ding van gemaakt heeft.
In de beginscene laat hij meteen zien dat hij het gore niet schuwt door een legerexperimemt met Trioxin flink mis te laten gaan. De make-up en gore fx zien er goed uit. Neem daarbij nog eens de onderlinge spanning tussen 2 kolonels over de aanpak van het experiment en de serieuze toon is gezet.
Daarna gast de aandacht naar de personages van Clarke en Edmond. Clarke komt niet overtuigend over als bad girl, maar weet dit later recht te zetten wanneer ze wat persoonlijker moet spelen in haar ondode versie. Door het degelijke spel van Edmond komt de liefdesverhouding nog best goed over. Het zorgde er bij mij in ieder geval voor dat ik nog redelijk kon meeleven met het tragische lot van dit duo.
De muziek maakt het hier en daar weer wat cheesy, maar daar kan ik de charme altijd wel van inzien.
Geen humor deze keer, maar dat heb ik helemaal niet gemist. Tot nu toe (ik heb nog niet alles van hem gezien) vind ik deze Yuzna's beste werk na zijn debuut.

Het tweede vervolg is wat origineler dan de voorganger, maar op alle andere vlakken is het minder. Allereerst komt het allemaal nogal amateuristisch over, de acteurs, dialogen en soms ook het camerawerk en montage. De gore scenes zijn wel aardig gemaakt. Verder is de humor weg en is het allemaal veel te serieus, wat funest is voor een film als deze.

avatar van ME1
ME1
Gelukkig is de flauwe humor achterwege gelaten. Door de serieuze toon komt deze film beter tot zijn recht. (en toch is er soms wel wat te lachen)
Het script en het acteerwerk is niet uitzonderlijk, maar het is onderhoudend genoeg en door ijzersterke gore-effecten voor mij een plaatsje in de horror-top 10.

avatar van CorvisChristi
Herziening onlangs op blu ray. Super!!

Deze film is vooral legendarisch geworden voor mij, omdat het de meest sexy zombie-chick bevat die ik ooit in een zombie-film gezien heb. Maar buiten dat feit om, is het ook gewoon een zeer vermakelijke en lekker gore zombie-flick.

Ook leuk om Basil Wallace hier weer in terug te zien, die voor mij onvergetelijk was als Screwface in het vermakelijke Steven Seagal-vehikel Marked for Death.

Een vermakelijke Yuzna. Niet zijn beste, maar nog steeds erg leuk.

avatar van bugels
Juweeltje. Brian Yuzna's Romeo & Juliet.