Return to Oz (1985)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Fantasy / Familie

geregisseerd door Walter Murch
met Fairuza Balk, Nicol Williamson en Jean Marsh

Dorothy, teruggekeerd naar Kansas, kan haar avontuur in Oz maar niet vergeten. Ze gelooft zelfs dat haar vrienden haar een sleutel hebben bezorgd. Tante Em vindt dat Dorothy er maar ziekjes uitziet en neemt haar mee naar dokter Worley, die z'n patiënten geneest met elektrotherapie. Dorothy heeft geen vertrouwen in de enge dokter Worley en vlucht. Wanneer ze uit zijn huis ontsnapt, bevindt ze zich samen met een kip genaamd Billina in Oz. Dorothy gaat onmiddellijk in Emerald City op zoek naar haar vrienden, maar komt te weten dat ze allemaal betoverd zijn door de Nome King. Bovendien is Dorothy zelf ook niet veilig, want de boze heks Mombie wil haar hoofd hebben.

avatar van Lennert
zombie schreef:
Ik geef alleen aan dat het voor mij aanleiding was om de film te herzien. Aangezien ik hem als kind zag kon ik mij de duistere ondertoon ervan niet herinneren. Zie je mij ergens claimen dat ik geloof in deze samenzweringen?

Ik heb al teveel discussies gehad met het soort figuren als op die website, het werd me even teveel. Niets tegen jou persoonlijk, ik weet wel redelijk zeker dat je niet zo'n type bent

avatar van zombie
Lennert schreef:

Ondanks dat ik in het weekend af en toe graag aluminiumfolie hoedjes draag, ben ik inderdaad niet 'zo'n type'. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je zo van wal steekt, je iedereen op die website vrij snel op de kast hebt gejaagd
Maar on topic...moet je de film niet eerst even gaan kijken?

avatar van Lennert
Bovenstaande discussie terzijde: ik heb meteen op de eerste dag Netflix het goud al gevonden! Return To Oz was een film die al op meerdere plaatsen op internet werd aangegeven als een kinderfilm die nachtmerries veroorzaakt en laat dat nu precies het soort film zijn waar ik dol op ben. Want laten we eerlijk zijn: het is redelijk slecht gesteld met duistere fantasyfilms. De verfilming van Coraline en werken van Del Torro terzijde, is het vaak cliché op cliché gestapeld en ontbreekt er echt een sense of wonder. Return To Oz is in dat opzicht precies het soort film waar ik zin in had: net zoals Labyrinth quirky characters, maar dan met de duistere ondertonen en het verbeeldingsvermogen van een Neverending Story.

Fairuza Balk is niet de beste kindactrice, maar ze heeft een aandoenlijke uitstraling als Dorothy, die in dit verhaal met een psychiatrische instelling een behoorlijk nare nasleep heeft van de gebeurtenissen uit de oorspronkelijke film. Dat ze ineens een stuk jonger is geworden nemen we dan maar even voor lief. Het gaat in deze film toch het meeste om sfeer en special effects. De stop-motion effecten van de Nome King zijn om van te smullen, terwijl de praktische effecten van de Wheelers eveneens erg sterk en angstaanjagend zijn. Met Tik-Tok, Billina en Jack Pumpkinhead hebben we een aantal nieuwe kompanen die net iets minder memorabel zijn dan die uit de eerste film, maar alsnog genoeg eigen gezicht hebben om niet te misstaan. Het zijn echter de slechteriken die de show het meeste stelen, want Mombi met haar hoofdencollectie en de Nome King (die stem van Nicol Williamson!) laten een flinke indruk achter en zijn zeker geschikt om kinderen nachtmerries te geven. Zoals het hoort.

Het verhaaltje stelt niet heel veel voor, maar opent een blik aan mogelijkheden voor mooie achtergronden en creaturen. Ik mis de jaren '80 alleen maar harder als ik er pas later achter kom dat dit soort films bestaan, waar ik vandaag de dag vastzit aan CGI en een daadwerkelijk gebrek aan fantasie. Vroeger was het beter.

Leuke film wel,waarbij het meisje zeer goed acteert, en weet sympathie op te wekken.
Triest is wel dat deze film is toegelaten vanaf 6 jarigen, wat dat betreft hadden de filmproducenten het zeker mogen verhogen na 9 jaar, want ik durf te wedden dat zeker 70% van de kinderen van 6 jaar die nacht zeer slecht hebben geslapen, en waarschijnlijk wakker werden met nachtmerries!!
Deze film valt zeg maar in de categorie Gremlins, en dat is ook gewoon 12 jaar, net zoals 99,99% van soort gelijke films dat is.
Bovendien fantasy/familie films zijn meestal films vanaf 12 jaar, dus dan is deze met vanaf 6 jaar totaal verkeerd beoordeeld, en zijn de filmproducenten in mijn ogen zeer nalatig geweest, en zouden ze de leeftijdsgrens alsnog moeten verhogen nadat ze een fikse boete zouden hebben betaald.
Je moet niet vergeten dat overtreding van artikel 240a een misdrijf is!!

Waarom staat er hierbij moviemeter dat deze film de leeftijdscategorie heeft voor 6 jarige of ouder, en op België 1 staat dat deze film voor 12 jaar en ouder is, weet jij het antwoord misschien moderator?

avatar van FlorisV
Return to Oz zet ik graag nog een keer op. Er zit een bepaald vernuft in, de effecten en het verhaal. Op zichzelf is het leven in een fantasiewereld al vrij duister dus snap ik niet waarom er normaal gesproken zoveel suikerlaagjes op geplakt worden, waarbij de stroop er zowat vanaf druipt... gelukkig niet in deze film. Hulde voor Disney die verassend genoeg toch echt wel durft af en toe (zie Tron en de nieuwe Star Wars...ok die speelde meer op safe). Echt een subgenre dat nog veel meer films zou moeten kennen. Eigenlijk bewijst het gebrek eraan vooral de armoedigheid in de verbeelding van de gemiddelde film.

En nu is 6 wel erg jong, maar eerlijk gezegd vind ik het verder soms triest hoe beschermend er met kinderen om wordt gegaan als het om griezelen gaat...laat ze hier toch van genieten, inclusief slapeloze nachten...nee ik zeg niet zet Evil Dead maar op *proest* maar ik ben toch blij dat ik juist die fascinatie, die sensaties heb meegemaakt op een leeftijd dat films (zonder gorigheid) nog ECHT eng kunnen zijn !

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niets mis met sequels, maar je moet dan ook niet verschieten dat vergeleken wordt met het origineel. De versie uit de jaren '30 was een sprookjeswereld met de nodige liedjes, warme kleuren en boeiende figuren. Return to Oz maakt er eerder een avonturenfilm van. De wereld heeft minder fantasie en de figuren zijn nog kinderlijk. Te weten da we bij de originele film te maken hadden met heksen en vliegen apen. Er is 50 jaar terug veel meer werk gestoken in de film. Terwijl dit niet echt veel enthousiasme uitstraalt. Return to Oz is niet bepaald mijn ding. Dit kan echt niet tippen aan het origineel.

Voor de derde of vierde keer gezien. De film wordt maar beter en beter.

avatar van joolstein
Deze donkere Disney-film komt uit 1985, een jaar waarin de Disney -studio's nog andere en opmerkelijke films uitbracht. (denk aan The Black Cauldron) Opmerkelijk, vooral omdat deze Disney "Classic" een duistere, zelfs bloederige toon heeft. Maar ook omdat er tussen de 'eerste' en deze sequel maar liefs 46 jaar zit. Helaas gedoomd om een genadeloze flop te zijn, doordat er werd vergeleken met de suikerzoete klassieker Wizard of Oz. Was dit terecht...? Nee, absoluut niet! De film gaat verder waar die 'eerste' ophield. Dorothy (Fairuza Balk) is weer veilig terug in Kansas bij oom Henry en tante Em. Ze kan al zes maanden, niet meer slapen en denk en praat veel over haar vrienden in Oz. Oom en tante zijn bezorgd en besluiten Dorothy naar een nieuwe wonderdokter te sturen. Dorothy weet daaraan net op tijd te ontsnappen en dit is de start van een nieuw avontuur in Oz. Maar niets is meer zo als het was, haar vrienden zijn weg, de Yellow Brick Road en Emerald City vernietigd en Toto is thuis gebleven. Gelukkig krijg ze wel hulp van andere vrienden: haar kip, Billina, Tik-Tok een soort pre-android, Jack Pumpkinhead met inderdaad een pompoenhoofd en Gunt een elandhoofd voor aan de muur. De film barst van het avontuur, inventieve plotwendingen en memorabele karakters, zoals een werkelijk sprookje betaamt, maar de boventoon is die van horror. Sommige scènes zijn werkelijk nachtmerrie-verwekkend. Ook zien we fantastische special effects uit de Jim Henson Creature shop en 'claymation' van Will Vinton. Wizard of Oz was als een zoete droom, dit is een prachtige nachtmerrie!

avatar van Woland
Ik kwam deze film op het spoor via joolstein en zijn verhaal was zo overtuigend dat het me een goeie keuze leek voor een niet al te moeiljke film voor een middagje bankhangen. En dat bleek te kloppen: Return to Oz is weliswaar een Disneyfilm en weliswaar een kinderfilm, maar wel van de lekker donkere variant. Dorothy komt terug in Oz (na een niet zo fijne tijd in Kansas waar iedereen denkt dat ze dat hele Oz bij elkaar gefantaseerd heeft), en het blijkt behoorlijk veranderd te zijn. Al haar oude vrienden (en eigenlijk iedereen) zijn weg en het land is overgenomen door de boosaardige Gnome King, een behoorlijk enge creatie voor het gemiddelde kindpubliek verwacht ik zo. Ook de Wheelers en die heks [spolier]die haar hoofden eraf schroeft zijn toch behoorlijk donkere creaties. Prima vermaak mee gehad, en als ik ooit kleine Wolandjes nachtmerries wil gaan bezorgen is dit een goeie keuze.

avatar van baspls
De jaren '80 staat bekend om zijn duistere en enge kinderfilms. Ook Disney - door velen gezien als meest kindvriendelijke filmstudio - deed hier aan mee. In het jaar 1985 maakten ze niet alleen het zwaar ondergewaardeerde The Black Cauldron waar zelfs zombies en bloed in voorkomen, maar ook dit geflopte vervolg op The Wizard of Oz is niet zo kindvriendelijk als zijn voorganger.

Terug in Kansas kan Dorothy niet slapen. Niemand geloofd haar verhalen over Oz en haar ouders besluiten de haar door een electro-shock therapie te laten genezen. Dorothy weet echter te ontsnappen en samen met haar kip komt ze opnieuw terecht in de wereld van Oz. Er is echter geen spoor van haar vrienden te bekennen. Na haar vertrek word het land geregeerd door een gemene koning...

Ik kan me niet herinneren ooit The Wizard of Oz te hebben gezien, maar ik herinner me wel dat het boek ooit aan me voorgelezen is. Return of Oz is gebaseerd op twee van de vele vervolgen die op het eerste boek zouden volgen, The Marvelous Land of Oz (1904) en Ozma of Oz (1907). Hoewel ik persoonlijk Narnia een stuk leuker vind, kan ik het kinderlijke charme van de wereld van Oz erg waarderen. Zeker gezien de boeken van L. Frank Baum een soort allegorie zijn op escapisme.

Hoewel Return to Oz zeker geschikt is voor kinderen bevat de film inderdaad aardig wat Nightmare fuel. Het begint al met de elektroshock therapie in de kliniek en daarna zijn er dan die clowneske punkers op stelten. Wel schokkend waren de van hoofd wisselende boze koningin en de listige steenkoning. Maar de enge kinderfilms zijn juist degene die ik vroeger het leukst vond, dit zou vroeger makkelijk een van mijn favorieten zijn geworden. Minder aan Return of Oz is dat de terugkerende personages uit de vorige film nauwelijks inhoud hebben. De leeuw en blikman spreken niet eens een woord. Ook blijft het Disney en daardoor is de film vrij kort en eindigt het met een groot deus-ex-machima (die rode slippers), maar door de duistere kant zie ik dat maar door de vingers.

Return to Oz is een heerlijke mix van jaren ’80 effecten. We hebben hele oude technieken zoals maté-painting en mannen-in-pakken, maar ook dure technieken zoals Animatronics van The Jim Henson Creature Shop en heel veel Claymotion van de beroemde Will Vinton. De scènes in Oz moeten ongelofelijk veel werk gekost hebben. Geen wonder dat de film $25,000,000 gekost heeft (meer als het dubbele van Star Wars). Alles zag er ook schitterend uit, op de Wheelers en de menselijke gedaante van de Nome-king na dan.

De muziek van David Shire was prachtig en had precies de sfeer die de film nodig had. De film was ook mooi opgenomen. Toepasselijk was dat 'in de echte wereld' haarscherp, ietwat grauw en ultra-realistische kleuren werden gebruikt (zoals je in historische films ziet) en in Oz wat zachtere heldere kleuren. Om toch een soort connectie te hebben met The Wizard of Oz waren de kostuums vrij simpel en gedateerd in met name het einde, in mijn inziens geslaagd want alleen de effecten en de Wheelers verraden dat de film in de jaren ’80 is gemaakt.

Wat ontbrak waren echter de musical-liedjes. Nu vind ik dat een zegen, maar het bioscooppubliek dacht daar anders over en Return to Oz flopte gigantisch. Volledig onterecht als je het mij vraagt, want Return to Oz is een heerlijke fantasievolle en avontuurlijke kinderfilm die best wel duistere momentjes kent.

avatar van John Milton
Wat een fijne (her)ontdekking.

Ik ging een tijdje heen en weer tussen wel gezien en niet gezien, tot mombi door haar hoofdenkabinet liep. Toen wist ik het zeker. Deze film heeft ook kleine Johnny Milton flink bang gemaakt. Die flying sofa gaf een blast from the past sentiment van epische proporties. Ik was het vergeten, maar herkende het direct.

John Milton heeft niets met kinderfilms, maar er zijn uitzonderingen. Dit is een van de weinige. En dat is niet alleen jeugdsentiment.