The Wizard of Oz (1939)

Fantasy / Muziek

geregisseerd door Victor Fleming
met Judy Garland, Frank Morgan en Ray Bolger

Wanneer een buurvrouw Dorothy's hond Toto probeert in te laten slapen, neemt ze hem mee en rent ze weg. Ze worden echter opgepakt door een tornado die hen meeneemt naar het magische land van Oz. Ze begint naar de stad Oz te reizen, waar een grote tovenaar woont. Onderweg ontmoet ze een vogelverschrikker die hersenen nodig heeft, een blikkenman die een hart wil, en een bange leeuw die moed nodig heeft. Ze hopen allemaal dat de Tovenaar van Oz hen zal helpen.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

De eerste 10 minuten zijn cinema zoals ik het absoluut niet wil, vol met theatraal, stijf drama en wat nog allemaal. Godzijdank slaat de hele gemoedstoestand helemaal om wanneer Dorothy Oz binnenwaait. Geheel tegen de verwachtingen in is deze film ver zijn tijd vooruit op vlak van humor. Tot aan de teleurstellende finale is het één en al zelfspot dat de klok slaat, vooral de leeuw draaft daar soms geweldig in door.

Judy Garland kende ik uiteraard al langer dan vandaag en is minder irritant dan verwacht, hoewel ze het minst grappige personage blijft. De andere acteurs kunnen zich helemaal uitleven in hun belachelijke personages en laten die kans niet liggen. Vooral die heks is geweldig over-the-top neergezet.

Maar niet alleen op vlak van humor lijkt The Wizard Of Oz minder oud, zeker ook visueel gezien zou je deze film minstens 20 jaar jonger schatten. Natuurlijk zijn de plastic decors duidelijk zichtbaar, maar dat heeft z'n charme, zeker ook door originele designs en het gebruikte kleurenpalet.
De vele liedjes die voorbijkomen zijn niet altijd even geslaagd, maar storen niet. Het steeds wederkerende Wizard-lied is zelfs goed.

avatar van RuudC
Het is altijd even afwachten of vooroorlogse films de tand des tijds doorstaan hebben. The Wizard Of Oz is duidelijk verouderd, maar oogt grotendeels erg fris. Het is een lekker vlotte film die vandaag de dag nog steeds kinderen aan het beeldscherm kan kluisteren. Het enige dat eigenlijk niet meer kan, is het acteerwerk, maar ergens is dat ook wel lekker koddig. Ik had al enkele remakes gezien, dus hoe het verhaal gaat, is wel bekend. Neemt niet weg dat The Wizard Of Oz barst van de leuke dialogen. Ook de decors mogen er wezen. Het is dan ook niet lastig om te fantaseren hoe de eventuele tekenfilm van Disney er uitgezien zou hebben. Al met al is het een heel leuk verkleedpartijtje en zijn er veel mooie karakters. Ondanks het mierzoete gehalte was het best genieten van sommige liedjes. Tegen het einde wordt het wel iets minder. De uiteindelijke ontmoeting met Oz valt wat tegen, maar verder is het een mooi, fantasierijk avontuur van een meisje dat probeert thuis te komen.

avatar van Ste*
Eindelijk deze klassieker ook eens gekeken. Vooral leuk om te zien hoe een oudere film een verhaal als dit aanpakt.

De decors en kostuums zijn prima in orde. De meeste effecten ook wel. Eigenlijk vond ik de mooiste scene nog wel die twister in sepia. Mooi sfeertje was dat. Andere dingen bleven misschien weer wat achter, maar ik vind het wat flauw om daar al te kritisch over te doen.

Hoewel Judy Garland niet heel veel meer te doen krijgt dan wat bang zijn, weeklagen en zich verwonderen over wat er allemaal gebeurt, vind ik wel dat je kan zien dat ze veel talent heeft.

Wat wel jammer was is dat het de film nogal ontbreekt aan sterke liedjes. Over the Rainbow is eigenlijk het enige nummer dat overbekend geworden is, maar voor de rest blijft de film teveel hangen in repetitieve vrolijke deuntjes en tralala. Jammer is dat, want als het een iets sterkere musical was geweest had ik hem nog wel wat beter gevonden.

Nu krijgt hij een nipte 3,5*

avatar van Angelo2
Leuke, mooi gemaakte film/sprookje voor de hele familie. Als je de film ziet, in mijn geval op blu-ray, dan kan je bijna niet geloven dat hij al 74 jaar oud is. Prachtige, kleurrijke decors al moet ik zeggen dat ik het begin van de film misschien wel het mooitse gedeelte vond. Wonderbaarlijk dat de effecten er zo goed uit zagen. De tornade, de tovenaar...prachtig gedaan. Judy Garland is leuk om naar te kijken en ook de rest van de cast doet het uitstekend. Ik denk dat deze tijdloze, vlot vertelde film nog steeds menig kinderhart weet te veroveren. Een 7,5

avatar van alexspyforever
Ik heb deze klassieker niet zo erg vaak gezien ondanks dat ik me toch wel een liefhebber van dit verhaal mag noemen. Dit heeft vooral te maken met de tekenfilm "De tovenaar van Oz" die in de jaren 80 op de Nederlandse TV speelde waarvan ik alle afleveringen heb gezien. Deze film belicht enkel het eerste deel van het lange epos en dan nog is er aardig wat in gesnoeid. De focus ligt hier vooral op het muzikale, het kleurrijke van het land van Oz en zijn bewoners. Vooral de Munchkins zijn erg goed gedaan. Hiervoor zijn dus echte dwergen gebruikt en geen kinderen. Ooit heb ik gelezen dat deze allemaal van hetzelfde theatergezelschap kwamen. Het avontuur en strijd tegen de "Wicked Witch" zijn hier eerder bijkomstig en dienen vooral als een moraaltje. "There is no place like Home" lijkt me ook zo iets typisch van de jaren 30 te zijn. Hoewel Judy Garland in principe te oud was om Dorothy te spelen vind ik haar toch een hele goede keuze die bovendien ook zelf bekwaam was om goed te zingen.

kappeuter (moderator)
BBC - Culture - The Wizard of Oz: Five alternative readings

"The classic film was first shown 75 years ago. Since then, there have been many interpretations, from religious allegory to an acid trip. BBC Culture picks out five of the most interesting readings of L Frank Baum’s modern fairy tale. "

avatar van rcuppen79
The Wizard Of Oz is gebaseerd op het boek “The Wonderful Wizard of Oz” van schrijver L. Frank Baum. Deze schreef vanaf 1900 tot aan z’n dood in 1919 verschillende verhalen over het fantasieland Oz. “The Wonderful Wizard of Oz” was het eerste boek, welk tegenwoordig vooral bekend is dankzij deze film.

Hoewel The Wizard Of Oz behoorlijk gedateerd is, was ze eind jaren 30 baanbrekend vanwege de trucages en het gebruik van Technicolor. Na het succes van de Disney-film SnowWhite and the Seven Dwarfs uit 1937, kocht filmstudio MGM de filmrechten van het beroemde boek, welke al meerdere malen was verfilmd. De laatste live-action versie dateerde echter alweer van 1925, dus dit zou de eerste versie worden in zowel kleur als met geluid. Het filmen begon op 13 Oktober 1938. Net als vele film uit die tijd verliep de productie ervan problematisch. De film werd uiteindelijk geregiseerd door Victor Fleming, maar eer deze werd aangenomen waren er al 3 regisseurs ontslagen. Met het gebruik van een nieuwe Technicolor-techniek duurde het maanden voordat het filmen van The Wizard of Oz was afgerond. Een maand voor het einde verliet regisseur Victor Fleming de productie om Gone With The Wind te regisseren. Hij werd vervangen door King Vidor, die met name de scènes in Kansas, waaronder het klassieke liedje “Over The Rainbow” regisseerde.

The Wizard of Oz ging op 12 Augustus 1939 in première. Ondanks dat ze positief werd ontvangen, was de film geen commercieel succes. Pas na enkele re-releases in 1949 en 1955 boekte de studio MGM een kleine winst op de film. Niettemin wordt The Wizard of Oz tegenwoordig gezien als een mijlpaal in de filmgeschiedenis, mede dankzij de trucages (die voor die tijd baanbrekend waren) en de liedjes. De productie ziet er nog altijd schitterend uit. Het gebruik van kleuren is prachtig en de fotografie van Harold Rosson is subliem. Het originele verhaal van L. Frank Baum is echter op een aantal punten flink ingekort, zodat de film ook geschikt zou zijn voor kleine kinderen.

The Wizard Of Oz is een filmklassieker en nog altijd één van de betere fantasyfilms ooit!

rcuppen79 schreef:

Mooie review. Voor volledigheid is de tekenfilmserie "The Wonderful Wizard of Oz" nog steeds het beste.

avatar van Flavio
Aardige film had ik als kind al wel eens gezien en hij was in mijn herinnering toch wel epischer. Het beginstuk voor ze in Oz belandt is veel langer dan ik me kon herinneren, en de reis naar Emerald City is uiteindelijk niet veel meer dan een stevige wandeling. Het stuk bij de Munchkins duurt dan wel weer best lang, ik was die Chipmunks-stemmen op een gegeven moment wel beu.
(Over de Chipmunks gesproken, ik heb de beroemde zelfmoord-scene gezien en het is duidelijk een vogel- al kan dat natuurlijk later gere-edit zijn want in oudere versies zie je toch iemand hangen)

Liedjes waren wel aardig, heb niks met musicals maar het stoorde niet ook al omdat de meeste liedjes kort waren (op dat zoete Over the Rainbow na dan). Verder wat deuntjes die me bekend voorkwamen, volgens mij zijn die in best wat moderne liedjes gesampled, zoals dat "Oheeo-ooooho" wat die bewakers van de Wicked Witch zingen, en de Munchkins van de Lollipop Guild.

Het ziet er verder mooi uit, special effects waren voor die tijd spectaculair, en acteerwerk is goed (al vind ik Garland altijd lichtelijk irritant, en vond ik de leeuw een vervelend personage).

avatar van DVD-T
In eerste instantie een lastige film om te beoordelen voor mij, aangezien ik niet zo'n fan ben van musicals. Toch wil ik elke film een eerlijke kans geven, en zeker deze alleen al vanwege de status die deze film heeft. De munchkin stad scene sleept net even wat te lang aan. Zo duurt het wat lang voor het avontuur op gang komt. Alle karakters die in de wereld van Oz leven zijn geweldig gespeeld en vormgegeven. De moraal ligt er soms net even wat te dik bovenop en sommige liedjes zijn toch wat matigjes. De positieve punten overheersen echter de negatieve punten en heb ik genoten van elke seconde van The Wizard of Oz

avatar van stephan-0115
Zulke films zijn niets voor mij, maar ik wou The Wizard of Oz toch een kans geven. Maar nee, ik vond het niets, iets wat ik al wel verwachtte. 1,5*

Hollywood-musicals, ik kan er geen genoeg van krijgen. Deze heeft iedereen minimaal deels gezien, maar het loont de moeite om het in zijn geheel te zien. De droom in kleur is spectaculair, maar het zwart-wit gedeelte met daarin de verwijzingen naar de personages in Oz is ook goed. Over the top gefilmd in een duidelijk geensceneerd decor, maar dat maakt het dubbel sterk.

avatar van mrklm
Een tijdloze film die je ook kunt zien als een tijdsdocument: de scène waarin Dorothy in stemmig sepia een stoffige landweg achterlaat met een paar bezittingen en haar hondje, is een ontroerende verwijzing naar het leven tijdens 'The Great Depression' en in de zogeheten 'Dust Bowl' in het bijzonder. Garland was eigenlijk iets te oud voor de rol, maar ze is de ultieme Dorothy en ze is omringd door toptalent. De opbloeiende vriendschap tussen haar, Scarecrow, The Tin Man en The Cowardly Lion voelt echt en dat is een enorme prestatie, zeker aangezien de acteurs elkaars voetlicht probeerden af te nemen. De sets zijn schitterend, de Technicolor subliem. de casting van 'little people' als The Munchkins een schot in de roos [hoewel er ook een paar jonge kinderen te zien zijn], maar het is het eenvoudige, maar inspirerende verhaal van Frank L. Baum en de onvergetelijke liedjes van Arlen en Harburg die deze film zo tijdloos maken. Niet te missen, een genot om naar te kijken van start tot finish en 'Over The Rainbow' behoort tot de meest ontroerende liedjes ooit gemaakt.

avatar van royals
Dit is een zeer invloedrijke avonturenfilm als geen ander. De animatieserie die erop geïnspireerd was vond ik eigenlijk nog beter maar het blijft een originele film.

avatar van alexspyforever
Het was een goed idee om deze te herbekijken vlak voor oud op nieuw. Deze film is dan wel geen jeugdsentiment voor mij, oubollig als hij is op bepaalde vlakken staat ie nog steeds als een huis. Ik ben altijd een liefhebber geweest van het Oz verhaal en dat helpt mee. Ach, ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken, Voor de tijd toch best indrukwekkende effecten, prachtig kleurgebruik eens Dorothy en Toto in het land van Oz binnenstappen. Leuke karakters die ik een warm hart toedraag en fijne liedjes. Kortom ik vind het gewoon genieten van het begin tot eind met een mooie les/moraal op het einde.

avatar van IH88
“Toto, I've a feeling we're not in Kansas any more.”

Misschien wel de invloedrijkste en bekendste klassieker die ooit gemaakt is. Van het verhaal tot aan bepaalde film quotes, en van de muziek tot aan de regie en sets. Zelfs nu nog is The Wizard of Oz een film die zijn sporen nalaat. Natuurlijk ziet het er soms wat gedateerd uit en niet alles werkt even goed, maar het is knap dat het eigenlijk geen moment stoort. De film straalt plezier uit en de energie spat ervan af. Dat komt ook door de acteurs, en vooral Garland, Haley en Lahr zetten een geweldige prestatie neer.

avatar van Dievegge
Judy Garland had de zangstem, het acteertalent en de opengesperde puppy-ogen. Deze vertederende onschuld werd nog versterkt door haar hondje Toto, een Cairnterriër met een hele carrière in Hollywood. Bijzonder zijn de vijf dubbelrollen, in het geval van Frank Morgan zelfs een vijfdubbelrol, telkens met een ander accent. In Kansas zeggen deze personages telkens iets wat hun verschijningsvorm in de droom voorafschaduwt. Dorothy's ervaringen overdag worden verwerkt in haar droom, hoe fantastisch die verder ook mag lijken.

Het idee om de realiteit in sepia te tonen en de droom in kleur valt perfect samen met het beeld van de regenboog en met de opkomst van Technicolor. Drie kleuren van stenen zijn nadrukkelijk gebruikt: robijnrode schoentjes (zilver in het boek), een smaragdgroene stad en een weg van gele bakstenen. Deze laatste begint als een spiraal, waarop Dorothy een compleet overbodige maar visueel leuke omweg maakt. Tin kan trouwens niet roesten, maar wel corroderen.

Het was de tijd van de MGM-studio's, met geschilderde decors en grote sets. De tornado ziet er nog steeds goed uit. Er zitten snedige opmerkingen in: "Some people without brains do an awful lot of talking." Adriana Caselotti, de stem van Sneeuwwitje, is even te horen in het lied van de tinnen man. De munchkins werden gespeeld door dwergen uit Duitsland en de V.S. die actief waren in het vaudevillecircuit. Dat zou nu controversieel zijn, maar ze lijken er plezier in te hebben.

Ten slotte is er de muziek. Over the Rainbow van Harold Arlen is prachtig gezongen en roept de sfeer van een fantasiewereld op. De komische tegenhanger We're Off to See the Wizard laat because rijmen op Oz, met uitbuiting van de stemhebbende alveolaire fricatief. In het lied van de leeuw rijmt prowess op mouse. Na alle fantasie en kolder volgt een behoudende moraal: Oost West, thuis best. En geloof in jezelf; daarin schuilt de ware magie. Na bijna tachtig jaar is dit nog steeds uitstekend vermaak voor jogn en oud.