Casablanca (1942)

mijn stem
3,92
2021 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Romantiek
102 minuten

geregisseerd door Michael Curtiz
met Humphrey Bogart, Ingrid Bergman en Paul Henreid

Tijdens de Tweede Wereldoorlog runt de verbannen Amerikaan Rick Blaine een bar in Casablanca. Rick krijgt twee belangrijke douane-papieren in z'n bezit. Als de Nazi Strasser in Casablanca arriveert, doet de plaatselijke agent Renault alles om hem te plezieren: zo belooft hij dat hij ervoor zal zorgen dat de Tsjecho-Slowaakse verzetsleider Victor Laszo de stad niet uit zal komen om naar de VS te vluchten. Tot Rick's verrassing arriveert Laszlo in Casablanca met Rick's oude liefde Ilsa.

630 BERICHTEN 69 MENINGEN
zoeken in:
avatar van starbright boy
4,0
0
Wataru schreef:
Ik vind dat de dialogen het juist een levendige (en humoristische) film maken.

Ik ben het wel met je eens dat veel waarschijnlijk alleen het einde van deze film weten te herinneren, maar dat einde is natuurlijk niet voor niets de annalen van de filmgeschiedenis ingegaan. Net als de 'Battle of the Anthems' overigens.


De dialogen zijn heerlijk inderdaad, maar ik vind dit nu juist een film waarvan me veel en veel meer bijblijft dan alleen het einde.

Ik ben verbaasd dat er maar 1935 hebben gestemd. Gezien de bekendheid van de film had ik een hoger aantal verwacht.


Dat is puur de leeftijd. Dit is de film met de meeste stemmen van alle films van voor 1950. En er zijn er maar acht van voor 1970 met meer stemmen.

avatar van Teejey
2,5
0
Het einde is mij juist het minst bijgebleven aangezien alle scènes ervoor niet goed genoeg zijn om je in de film te laten komen.

avatar van Wataru
5,0
0
De dialogen zijn heerlijk inderdaad, maar ik vind dit nu juist een film waarvan me veel en veel meer bijblijft dan alleen het einde.


starbright boy, dat heb ik dus ook met deze film. Zoals ik al in mijn recensie heb aangegeven bevat de film veel meer dan alleen dat prachtige einde.

Dat is puur de leeftijd. Dit is de film met de meeste stemmen van alle films van voor 1950. En er zijn er maar acht van voor 1970 met meer stemmen.


Dat zou best eens kunnen wat je zegt. Ik denk dat er nogal wat mensen zijn die zich door de ouderdom van de film laten afschrikken. De cijfers die jij noemt zijn werkelijk verbazingwekkend. Waarschijnlijk hebben we hier te maken met het sterke vooroordeel dat veel mensen hebben tegen zwart-/witfilms.

 
0
Dick2008
geplaatst:
De belangstelling is er gewoon niet. Ik heb hem 2x gezien. In mijn herinnering was hij beter. Vroeger werden dit soort films vaak op tv uitgezonden. (Zie statistieken zaterdag 29 december 2007, dat betekent dat hij in al die tijd dat ik op de site ben geen één keer is uitgezonden. Ook zit er geen stijging in. Hij daalt steeds meer, wel een beetje).

(Het verbaast me wel dat bij IMDb Casablanca (1942) - User ratings - imdb.com 45+ de minste kijkers heeft. (En onder de 18, maar dat is begrijpelijk). Je zou toch zeggen dat vooral oude mensen deze films kijken).

avatar van IH88
4,5
0
“Of all the gin joints, in all the towns, in all the world, she walks into mine.”

Wat een waanzinnig mooie film. Casablanca mag terecht een klassieker worden genoemd met een heerlijke combinatie van romantiek, drama, humor en met de constante dreiging van de oorlog die in iedere scene voelbaar is. Casablanca speelt zich af en is gefilmd tijdens de Tweede Wereldoorlog en het is erg knap dat Michael Curtiz in 1941 al zo'n goed beeld kon neerzetten van de oorlog en wat voor invloed het had op de mensen. Een beeld dat 75 jaar later nog steeds recht overeind staat.

Maar Casablanca is natuurlijk het bekendst om het tijdloze liefdesverhaal van Rick Blaine en Ilsa Lund en Humphrey Bogart en Ingrid Bergman hebben een chemie die bijna niet meer geëvenaard is. Wanneer Ilsa luistert naar het nummer "As Times Goes By" en Rick komt zijn bar binnengelopen en ziet haar voor het eerst sinds jaren... Het is alsof er een elektrische shock door het scherm gaat want de gezichtuitdrukkingen van Bogart en Bergman zeggen meer dan duizend woorden. Bogart vind ik sowieso fantastisch als de cynische, charismatische en stoïcijnse Rick die steeds meer een sentimentele kant laat zien. Ontelbare onvergetelijke oneliners komen er over zijn lippen en Bogart weet er met zijn monotone stemgeluid wel raad mee. Maar ook Bergman is sterk en wat een prachtige en charismatische vrouw. Die pistoolscene op het laatst is een sterk staaltje acteren van Bergman en je voelt de pijn en liefde. Gelukkig wordt het door de setting, het acteren en de dialogen nooit te klef of zoetsappig, maar voelt alles oprecht en levensecht aan. Ik krijg nog steeds kippenvel bij de memorabele volksliedscene. Claude Rains is geweldig als geniepige Louis Renault waarvan je steeds twijfelt waar zijn loyaliteit ligt en ook Paul Henreid was geweldig als Victor Laszlo. Casablanca mag met recht een tijdloze klassieker worden genoemd.

avatar van John Milton
5,0
0
Mooi gezegd IH88.

Dick2008 schreef:
(Het verbaast me wel dat bij IMDb Casablanca (1942) - User ratings - imdb.com 45+ de minste kijkers heeft. (En onder de 18, maar dat is begrijpelijk). Je zou toch zeggen dat vooral oude mensen deze films kijken).


Heeft dat niet meer te maken met het simpele feit dat die leeftijdsgroep simpelweg relatief minder sterk vertegenwoordigd is op het internet, en meer specifiek, een site als IMDb? Ik zou zeggen dat de leeftijdsgroep 15-40 nogal wat meer traffic (maar vooral en meer specifiek: meer stemmen op een site als IMDb) genereert dan het segment 40-65.

Ik zag overigens van de week dit artikel voorbij komen: Read This: IMDB?s rating system is ?completely and irrevocably rigged? · Great Job, Internet! · The A.V. Club - avclub.com

Ik heb me in het verleden meermaals verdiept in dat stemsysteem in hoeverre die top 1000 users (waarvan er aantal vermoedelijk bots zijn) de boel lopen te verstieren. Maar de waarde die ik ooit hechtte aan IMDb ratings (mijn account daar is 14 jaar oud, in tegenstelling tot mijn account hier op MovieMeter), is behoorlijk geslonken in al die jaren.

Maar ik blijf die statistiekjes toch ook interessant vinden

Wat Casablanca betreft, denk ik dat je gelijk hebt dat die film relatief door meer ouderen gezien is en niet persé een film bij uitstek is die steevast zijn weg vindt naar nieuwe, jongere kijkers. Zijn klassiekerstatus en positie in bepaalde lijstjes helpen daar wel bij, maar ik betwijfel of ik tot de tien vrienden op Facebook kom, die Casablanca hebben gezien. En daar zitten nogal wat voormalige film-, geschiedenis- en KCM studenten bij. Ik denk alleen dat je dat niet persé weerspiegeld ziet in de opbouw van de ratings op IMDb.

 
0
Dick2008
geplaatst:
Daar heeft het inderdaad ook mee te maken. Die leeftijdsgroep is in grotere aantal aanwezig dan 45+. Dat is hier niet anders.
Wat mij ook opviel (toen ik veel van Duitse/Oostenrijkse 50's keek) dat jongere users vaak enorm hoog kunnen stemmen. De eerste kijkervaring is overigens de meest immense filmbelevenis. Maar dan..... (dus als je de film nog wat vaker gaat bekijken).

Ik hecht bij beide sites weinig waarde aan het stemsysteem. Alles blijft meetellen. Mensen die allang niet meer op de site zijn en misschien nu een heel andere mening hebben over de film (en dat uitdrukken in stemmen) dat is er niet. Alleen actieve users zijn daar mee bezig.

avatar van Dievegge
5,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Everybody Comes to Rick's heette het ongeproduceerde toneelstuk dat, na onder handen genomen te zijn door meerdere schrijfteams, het meest geciteerde en fout geciteerde scenario aller tijden opleverde. De camera zwerft van het ene naar het andere tafeltje in het Café Américain om anekdotes mee te pikken van de Europese emigranten die de bar frequenteren.

Rick Blaine (Humphrey Bogart) wordt geïntroduceerd als een cynische dipsomaan, maar dit is slechts een façade. In het verleden toonde hij zich een idealist en een romanticus. In de Parijse flashback draagt hij een anjer als corsage. Hij zal moeten kiezen tussen liefde en loyaliteit - een tegenstelling die weerspiegeld wordt door de twee muzikale thema's: As Time Goes By en de Marseillaise. Uiteindelijk zal Rick z'n persoonlijke verlangens opofferen voor het hogere ideaal.

Ilsa Lund (Ingrid Bergman) staat voor een gelijkaardig dilemma. Met Viktor Laszlo (Paul Henreid) heeft ze een verstandshuwelijk, haar bewondering voor hem is rationeel. Voor Rick heeft ze passionele gevoelens; ondanks z'n gebreken is hij een zielsverwant. In close-up door een gaasfilter krijgen we haar mooiste kant te zien: de linkse. Haar zachtheid contrasteert met de hardheid van het regime; haar sierspeld met de eretekens op de uniformen.

Politiebaas Renault (Claude Rains) is een corrupte opportunist die draait met de wind. Er wordt geïmpliceerd dat hij uitreisvisa verstrekte in ruil voor seks. Toch blijkt ook in hem een kern van idealisme schuil te gaan.

Casablanca viel onder het gezag van de Vichyrepubliek. Dit onbezette, Duitsgezinde deel van Frankrijk krijgt tweemaal een veeg uit de pan: in het begin, wanneer iemand neergeschoten wordt voor een affiche van maarschalk Pétain, en op het einde, wanneer Renault een flesje Vichywater in de vuilnisbak gooit.

Ten dele was dit propaganda voor de Amerikaanse deelname aan de Tweede Wereldoorlog. Het echtpaar Burnett, dat het toneelstuk schreef, had joodse familieleden geholpen om geld Europa uit te smokkelen. Verschillende acteurs waren Europa ontvlucht voor het Naziregime, een paar waren joods. Helmut Dantine, te zien als de "gelukkige" Bulgaarse roulettespeler, had in een Oostenrijks concentratiekamp gezeten.

Mist, rook en schaduwen worden aangewend om een troebele, schimmige sfeer te creëren. We zien Ricks silhouet op de muur, net als de schaduwen van vazen en planten. Wanneer Ilsa horizontale strepen draagt, wordt dit versterkt door schaduwstrepen over haar gezicht, latten van jaloezieën en strepen op Ricks das. De naam van het Parijse café, La Belle Aurore, wordt in een schaduw op de grond getoond. Aan het plafond van dat café hangt een discobal - blijkbaar bestonden deze al. Om het kartonnen vliegtuig in de apotheose groter te doen lijken, moesten dwergen eromheen paraderen.

De uitreisvisa zijn een macguffin. Het valt te betwijfelen of een verzetsheld in het bezit hiervan zomaar had kunnen vertrekken. Je kunt vragen stellen over de geloofwaardigheid. Je kunt wijzen op fouten tegen de continuïteit: de regenjas die plots droog is, het binnenmuurtje in Ricks bureel dat uit het niets opdoemt... Je kunt daar ook doorheen kijken en meeleven met de Bulgaarse echtgenote (Joy Page) die zegt: "Perhaps tomorrow we'll be on that plane!"

avatar van AGE-411
4,5
0
powerman schreef:
Casablanca wordt terecht gezien als één van de grootste klassiekers ooit. De exotische locatie werd in elkaar gezet in de studio, maar is sfeervoller dan menig ander.

De flashbacks naar Parijs van voor de inval en het liedje As Time Goes By bekrachten de liefde van Bogart en Hepburn en het acteerwerk van deze allerberoemdste koppel is erg goed.


Zagen we wel dezelfde film? Hepburn speelde hier niet mee.

avatar van Flavio
4,0
0
Naar aanleiding van het recente overlijden van Madeleine Lebeau (Yvonne), het laatste nog levende cast-lid (?) deze weer eens opgezet. Een klassieker die ik hoog heb zitten herzien is altijd wat risicovol, omdat ik na zoveel jaar de film wellicht minder beoordeel, maar gelukkig is daar geen sprake van- ik vraag me zelfs af of 4 * niet te weinig is.

Want Casablanca zit verhaaltechnisch goed in elkaar, is uitermate sfeervol, de film heeft oneindig veel scherpe dialogen en klassieke oneliners, en zoals terecht genoemd heeft de film een mooie en geloofwaardige romance- zonder dat het ook maar een moment zoetsappig wordt.

Bogart is enorm op dreef als de cynische Rick, Bergman doet nauwelijks voor hem onder, Claude Rains had misschien wel de leukste rol, Paul Henreid weet de juiste toon te treffen als rechtschapen held, en ook kleine rolletjes zoals Carl en Ugarte zijn memorabel. En Yvonne dus, die met tranen in de ogen de Marseillaise zingt.

Het einde is natuurlijk beroemd, met de mooie laatste zin van Bogey- Billy Wilder maakte er een kunst van om zijn films te eindigen met een pakkende uitspraak, maar Curtiz kon dat dus ook. Moet ook maar eens meer van hem zien.

avatar van AGE-411
4,5
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een film die verassend sterk uit de hoek komt na herziening.
Jaren geleden al gezien, en toen vond ik er weinig aan, wellicht omdat ik toen een ander soort film verwacht had.


Maar nu zie ik er de grootsheid van in. De film speelt zich grotendeels af in een etablissement zoals er vandaag geen meer zijn: Strak geklede mensen, een jazz-pianist in het midden van de kamer, enkel sterkedrank op de kaart, en geen rookverbod maar een rookplicht
(Heeft iemand trouwens geteld hoeveel liter cogncac Bogart naar binnen werkt? En hoeveel tabak?)
Na de film krijg je overigens spontaan zin om zelf een cognacje te nemen en een sigaar op te steken…. spijtig dat ik geen Cognac in huis heb en niet rook.

Een tweede belangrijk punt van sfeerschepping is natuurlijk de oorlogsdreiging die in 1942 nooit ver weg was. Hoewel Vichy-Frankrijk neutraal was proberen zowel de geallieerden als de axis het laken naar zich toe te trekken. Ook in de film komt dat duidelijk in beeld, en worden de Franse personages voor de keuze gesteld: Trouw aan de legitieme Franse regering in Vichy, of aan de vrije Fransen van De Gaulle? Leuk weetje: Op het moment dat de film uit kwam waren de Amerikanen net geland in Casablanca. Binnen de filmmaatschappij gingen stemmen op om nog enkele scenes te schieten over deze gebeurtenis.

Kortweg samengevat overheerst de hele tijd het gevoel “neem nog een brandy, het kan je laatste zijn”.

Zet in die sfeer een aantal karakters die wel tegenpolen van mekaar lijken te zijn en laat die in interactie gaan met mekaar. Nazi’s, verzetsstrijders, louche zakenmannen, idealisten, corrupte politiemannen, … allemaal passeren ze de revue, en allemaal gaan ze in dialoog met mekaar.

En het zijn die dialogen die - naast de sfeer - de film zo roemrijk maak. Ze staan vol spreekwoordelijke steken onder de gordel, en de spanning spat er soms van af. Heerlijk gewoon.

Mescaline schreef:

De band tussen Bogart en Bergman was erg mooi, maar de film besteed te weinig aandacht aan die band en teveel aan dingen die er om heen gebeuren.


En da’s net een groot voordeel: Geen suffe romantische film. Men kon natuurlijk de 2 nog wat langer met mekaar laten flirten, maar zou dat een meerwaarde betekent hebben voor de film?

Ohja, en wat ik bovenal belangrijk vind in dit soort films is dat de propagandistische boodschap er niet te dik op ligt. En dat zit bij deze wel snor: De filmmakers hadden niet de intentie om de kijker ideologisch te beïnvloeden, maar wel om een prima film af te leveren. Bij veel films uit die tijd is dat net omgekeerd.

Nog een weetje over de Marseillaise-scene: De Duitsers zouden in eerste instantie het Horst Wessel zingen, maar daar stonden in 1942 nog auteursrechten op! Vandaar dat men koos voor een soldatenlied van meer dan 100 jaar oud: Die Wacht am Rhein

Het enige wat ik niet begrijp: Waarom verkoopt Rick z’n café, als hij toch niet mee op het vliegtuig stapt? Of dacht hij in eerste instantie om het vliegtuig wel te nemen en heeft hij zich pas in laatste instantie bedacht?



Alles gezegd zijnde lijkt een 4,5* wel op z’n plaats.

avatar van Dievegge
5,0
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
AGE-411 schreef:

Het enige wat ik niet begrijp: Waarom verkoopt Rick z’n café, als hij toch niet mee op het vliegtuig stapt? Of dacht hij in eerste instantie om het vliegtuig wel te nemen en heeft hij zich pas in laatste instantie bedacht?

Cpt. Renault raadde Rick aan om de Vrije Fransen te vervoegen in Brazzaville. Wellicht werd het hem in Casablanca toch te heet onder de voeten.

Mooie recensie overigens.

avatar van AGE-411
4,5
0
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dievegge schreef:
(quote)

Cpt. Renault raadde Rick aan om de Vrije Fransen te vervoegen in Brazzaville. Wellicht werd het hem in Casablanca toch te heet onder de voeten.

Mooie recensie overigens.


Dat was toch maar op het laatste? We zagen hem veel eerder z'n café reeds verkopen.

avatar van Wataru
5,0
0
AGE-411, Rick heeft al eerder besloten om Victor Laszlo en Ilsa Lund te helpen na het incident met het Bulgaarse koppeltje. Hij heeft ook al lang besloten om hen beide op het vliegtuig te zetten, maar hij moet Renault en Strasser wel op het verkeerde been zetten natuurlijk. Hij wist dat als hij Laszlo zou laten ontsnappen majoor Strasser de jacht op hem zou gaan openen en hij dus niet meer veilig zou zijn in Casablanca. Kortom als Victor en Ilsa op het vliegtuig worden gezet kan hij niet meer in Casablanca blijven. Het is dus geen beslissing van het allerlaatste moment geweest.

5,0
0
Ja, he he, Casablanca, wat een inkopper zeg. Maar potztausend: wie de film opnieuw kijkt zal weer worden gegrepen door de manier waarop dit banale verhaaltje naar grote hoogten wordt getild. Nee, ze kregen elkaar niet (tenzij Bogey na de eindscene een homosexuele relatie is begonnen met Claude Rains). En natuurlijk de film met de meest beroemde filmzin aller tijden die helemaal niet in de film zit: "Play It Again Sam". Hoe komen dat soort misverstanden toch in de wereld?

avatar van W.V.
4,0
0
Heb de moeite genomen om een paar pagina's te lezen, wat kan ik verder nog toevoegen aan alle commentaren die op deze film wordt gegeven. Ik probeer het niet eens, maar Casablanca is een film die ik meerdere keren per jaar wil zien.

5,0
0
Blijft mijn favoriete film allertijden

avatar van J. Clouseau
4,5
0
Zaterdag 12 november om 15u35 op tv (Eén). Barricadeer je voordeur, schakel alle gsm's en computers in je omgeving uit en kijk, wil dat zeggen. Dinsdag om 19u leg ik op de radio uit waarom je moet moet kijken

avatar van joolstein
4,0
0
Eindelijk, eindelijk heb ik dan Casablanca gezien! Tja, en wat moet je nog over de film zeggen? Alles is zo`n beetje al over die film wel gezegd. Enorme sfeervol, veelal op één locatie met de meest uitlopende karakters die samen komen in de smeltkroes van Rick's bar. Humphrey Bogart en Ingrid Bergman die de sterren van de 'Marokkaanse' hemel spelen. De niet-storende onderliggende boodschap voor oorlog die door de hele film is verweven. De Marseillaise-scene. De beroemde filmzin die helemaal niet in de film zit: "Play It Again Sam." De foutjes die aanwezig zijn in de film. En Ingrid Bergman...zucht. Nee, er is niets meer toe te voegen aan wat al die andere ook al concluderen. Een zeer mooie film

avatar van Tarkus
4,0
0
Puike film met een uitstekende cast, waarbij vooral Humphrey Bogart en Ingrid Bergman opvallen.
Ondertussen een van de grootste klassiekers geworden uit de jaren '40.
Ben blij dat ik hem heb gezien want stond al een hele tijd op mijn verlanglijst.

3,0
0
Heb hem ook eindelijk gezien vanavond, ik snap de ophef niet vond het maar een matige film. Ik heb het idee dat hij vooral zo gewaardeerd wordt vanwege de tijd waarin hij is gefilmd.

Begin was nog wel ok maar 2e helft kakte het toch wel aardig in en verloor ik m'n interesse.

Een voldoende, meer niet.

avatar van mjk87
4,5
2
On a morning from a Bogart movie
In a country where they turn back time


Al Stewart beschreef dit zo mooi in zijn lied The Year of the Cat. Deze Casablanca is klassiek Hollywood, en die klassieke films hebben een bepaalde sfeer die alleen op celluloid voorkomt. Iedereen kent elkaar en gaat heel nonchalant met elkaar om, de teksten zijn weinig naturel en er straalt altijd een zeker spelplezier uit, al weet je altijd dat je naar een film kijkt. Ik ben heel erg fan van meer realistische fans uit de hedendaagse cinema, maar af en toe is er zo'n decennia-oude film die toch fier overeind blijft. En na Allied dat zich ook in Casablanca in de oorlog afspeelt, wilde ik deze toch weer eens kijken.

Casablanca heeft zijn waarde ten eerste met zijn script waar echt oneindig uit geciteerd kan worden. Als je dan toch je spelers wat onnatuurlijk dit soort zinnen laat declameren, laat het dan ook maar van een hoog niveau zijn. Daarnaast is de sfeer soms fantastisch. Dat eerste uur dat zich grotendeels in de bar van Rick afspeelt en wat vooral sfeerschepping is met nauwelijks plot is sowieso helemaal in mijn straatje, maar dan ook wel zo ongeveer het beste uur dat ooit op film is gezet. Gewoon de camera laten draaien en een beetje het reilen en zeilen tonen wat er zo op een avond daar allemaal gebeurt Dan helpt het mee dat de film zwart-wit is waardoor het ook niet snel opvalt dat bijvoorbeeld de buitenscènes gewoon uit de studio komen.

En dan zijn de rollen allemaal mooi ingevuld. Bergman is me wat te theatraal maar ziet er verrukkelijk uit en voldoet daarmee. Het zijn echter de fijne bijrollen allemaal die voor die bekende fijne sfeer zorgen uit een lang vervlogen tijd en het is daarnaast toch echt de film van Bogart. Cynisch en nors, soms oprecht en soms als façade. Deze rol is Bogart op het lijf geschreven, want wat hij ook doet, hij is altijd volstrekt geloofwaardig. En altijd fijn gekleed met wit jasje en vlinderdas.

Het laatste halfuur is dan wel beduidend minder dan het eerste uur. Niet slecht, maar nergens meer van dat torenhoge niveau daarvoor. Maar je hoeft je ook geen moment te vervelen. 4,5* blijven staan.

avatar van Wataru
5,0
0
Vanwege het 75-jarige jubileum van de film wijdt de NRC er een artikel aan: Here’s looking at you, oldie - NRC

avatar van mrklm
5,0
2
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Humprey Bogart speelt de rol van Rick Blaine, de eigenaar van “Rick’s Café Amèricain” in Casablanca, een stad waar honderden oorlogsvluchtelingen na een lange reis van Parijs naar Marseille, over de Middellandse Zee en via Oran door de woestijn zijn aangekomen voor een vlucht naar de Verenigde Staten. Onvermijdelijk is Casablanca daardoor een broeinest van mensensmokkelaars en profiteurs die grof geld verdienen door valse reisdocumenten voor woekerbedragen te verkopen. Dit alles onder het toeziend oog van de sluwe, maar door en door corrupte Captain Louis Renault [Claude Rains] die namens de Vichy-regering een niet meer dan spreekwoordelijk oogje in het zeil houdt en in ruil daarvoor kan rekenen op een bijzondere behandeling in Rick’s Café. Zoals Renault zelf zegt nadat hij een fles champagne heeft besteld: “I put it on the bill, I tear up the bill. It’s very convenient.”

Wanneer Ugarte [Peter Lorre] Rick vraagt om vervalste reisdocumenten te verstoppen, doet hij dit zonder te weten voor wie de documenten zijn. Wanneer Ugarte wordt opgepakt en ‘verdwijnt’, zit Rick met de documenten opgescheept. Ze blijken te zijn voor Viktor Laszlo [Paul Henreid], de leider van het Tsjechische verzet, die met zijn metgezel uit Europa is gevlucht. Rick is geschokt wanneer de metgezel Ilse Lund [Ingrid Bergman] blijkt te zijn, een vrouw met wie hij vlak voor de bezetting van Parijs een korte romance had en die samen met hem per trein zou vluchten, maar niet kwam opdagen. Rick verzucht: “Of all the gin joints in all the towns in all the world she walks into mine.” Rick en Ilse blijken nog steeds gevoelens voor elkaar te hebben en omdat hij nu twee blanco reisdocumenten heeft kan hij ze gebruiken om Casablanca samen met Ilse te verlaten. Maar wanneer Viktor in Ricks café een indrukwekkende daad van geweldloos verzet pleegt tegen de Duitsers, maakt dat bij Rick emoties los die hij lang geleden van zich af had gezet.

Hoewel de driehoeksverhouding tussen Bergman, Bogart en Henreid een centrale rol inneemt in dit meesterwerk, is het ook opvallend hoe tijdloos deze film feitelijk is. 75 jaar later hebben we immers ook te maken met een enorme vluchtelingenstroom, al is dat nu in omgekeerde richting, dus van Afrika naar Europa. En ook nu zijn er mensen die volop munt slaan uit de ellende van deze vluchtelingen en daarbij vooral uit zijn op zelfverrijking. “Casablanca” herinnert ons er ook aan dat er een tijd was dat Europeanen hun land moesten ontvluchten. Dat wil niet zeggen dat deze film daarmee een pleidooi is voor barmhartigheid jegens alle vluchtelingen. In mijn optiek maakt “Casablanca” simpelweg duidelijk dat er altijd mensen zullen zijn die profiteren van de misère en de wanhoop van andere mensen. Rick zou immers zelf onderdeel van dat systeem zijn gebleven als hij Ilse niet had ontmoet. Maar als je een andere politieke oriëntatie hebt als ik, kun je hier ongetwijfeld weer een andere interpretatie aan hangen. En dat maakt dit tot filmkunst, een meesterwerk en een tijdloze film. Ik zou zeggen: koop die DVD en... “Play it!”

avatar van Film Pegasus
5,0
1
Film Pegasus (moderator)
geplaatst:
Film Pegasus schreef:
Deze film is nu te koop bij de krant Het Laatste Nieuws (Belgische krant)

Ik had nog een hoop 'klassiekers' te bekijken en dankzij die actie was het de moment om Casablanca te zien. M'n eerste film met Bogart en Bergman, en ik ben ook nog niet zo vertrouwd met zo'n oude films. Vorige week zag ik psycho wat mij al een totaal ander beeld liet werpen op modernere horrorfilms en thrillers. Deze Casablancafilm is ook weer zo'n mijlpaal in de filmgeschiedenis vind ik en doet me sterk aanzetten om m'n top 10 dooreen te gooien. Dat moet ik nog eerst even laten bezinken.

Sterk verhaal trouwens en Bogart speelt een magnifieke rol als de zwartkijkende Rick. Z'n poses en acteerwerk doet me wat denken aan Connery in het begin van z'n Bondcarriere. Bogart is nu eenmaal een invloed geweest op latere acteurs en misschien dat ze met de Bondfilms ook wel daar hun mosterd hebben gehaald. Hij toont z'n emoties en is toch een quasi norse man die lijdt omdat hij z'n vriendin in Parijs is kwijtgespeeld. Dat speelt ook mee in z'n visie van voor niemand z'n nek uit te steken (misschien enkel nog voor Sam de pianist).

Je ziet wel dat het acteurwerk uit die tijd toneelmatig overkomt, wat toen meer de gewoonte was. Vandaar denk ik dat jongere kijkers niet altijd wild staan van deze film. Maar dat is nu eenmaal de stijl van vroeger. Langere shots, acteurs langer in beeld om hun blik goed vast te kunnen leggen, maar langs de andere kant dan ook weer langere en veel betere dialogen.

Heel sterk punt dat je niet over het hoofd mag zien is het feit dat deze film in 1942 is gemaakt. Vergeet niet dat het toen volop oorlog was en het niet zo evident was om het onderwerp oorlog in een film te verwerken. Ik kan mij voorstellen dat het gevoel van bezet Frankrijk in dat jaar nog veel sterker meespeelde dan nu. Dat spiegelt zich ook af bij het maken van de film waardoor er meer karakter in gelegd wordt. Voor de makers zit er veel actualiteit bij en kunnen ze de sfeer die er toen heerste ook beter vertolken.

Buiten Bogart zijn er nog wel meer sterke rollen. Eerst en vooral Ingrid Bergman die niet alleen mooi is op het scherm, maar ook een ferm stuk acteert. Ook Paul Henreid als Victor Laszlo en Claude Rains als Capt. Renault zijn heel sterk. Verder nog Peter Lorre en Dooley Wilson die voor mooie bijrollen zorgen.

In elk geval een film die je moet gezien hebben, omdat deze film als voorbeeld heeft gediend voor latere films en zowel sterk is in regie, acteerwerk, cinematografisch, verhaal en dialogen. En uiteraard om te zien hoe goed Bogart en Bergman eigenlijk wel zijn. De volle 5 sterren !


Ooit de volle score gegeven, dan toch wat herzien in mijn oordeel. Maar het blijft een klassieker na herziening van deze film.

Een film gemaakt over de oorlog, tijdens de oorlog. Weliswaar door Amerikanen in het westen van de VS, ver weg van de gruwel. Weliswaar niet blind natuurlijk voor de oorlog, maar toch met een andere bril dan de mensen die ter plaatse slachtoffer waren van de bezetting.

Het verhaal van een man die altijd 'neutraal' is gebleven, en daarom vlucht uit het bezette Parijs naar het zogezegde 'vrije Frankrijk' onder Vichy-bewind. Het stuk Frankrijk dat niet bezet is, maar toch mee heult met de Duitsers. In Casablanca, dat onder Frans bewind is, zijn ze ver genoeg van de oorlog. Hij kan zijn verleden, inclusief een onbeantwoorde liefde, achter zich laten.

Maar als die liefde boven water komt, komen er rimpels in het mooie leventje dat hij denkt te leiden. En neutraal blijven tijdens oorlogstijd wordt ook moeilijk vol te houden. Beide zaken zorgen voor de nodige spanning in het leven van de cafébaas. Hij zal keuzes moeten maken en uitmaken wat echt belangrijk is.

Een film met een sterk script. Weliswaar toen één van de vele films die de studio maakte aan de lopende band. Maar wel met een professionele cast en crew die hun vak kennen. En misschien is dat wel de troef. Niet de bedoeling om iets te maken dat prijzen kan opleveren of groots denkt te zijn. Maar wel goed gemaakt en met de bedoeling om kwaliteit af te leveren. De film levert enkele legendarische scènes en quotes op. Maar is veel meer dan dat natuurlijk.

De verhaallijn rond de oorlog mocht misschien meer spanning hebben, maar tegelijk is het net een vertolking van de combinatie tussen ontkenning van de gruwel en het proberen om neutraal te zijn en zich niets van de oorlog aan te trekken door enkel aan het café te denken. Een heerlijke film vol drama en romantiek.

avatar van Decec
3,0
0
Een goede drama/romantiek en oorlogfilm...
Goed verhaal...
Goed ouderwetste acteerwerk...
Zwart beeld, geen HD aanwezig, alleen 4.3...
Klassieke muziek, geen Dolby Digital aanwezig...
Ouderwetste opname...
Geen top...

avatar van Fisico
3,5
0
Ik was erg benieuwd naar Casablanca. Ook voor mij de eerste echte kennismaking met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. Voor sommigen (en dat zijn er toch een heel pak) één van de allerbeste films ooit. Bewonderenswaardig welke mooie recensies ik hier op MM van sommigen heb kunnen lezen. Ik vrees er wat voor dat ik die gedachtegang niet helemaal kan volgen.

Goede film, leuke film, dat wel, maar verder gaat het (voorlopig) niet voor mij. Bogart zet alvast een goede performance neer van de norse zwartgallige cafébaas Rick, alsof hij zijn liefde in Parijs nog niet heeft verwerkt. Zijn neutraliteit komt onder druk te staan wanneer deze liefde terug opduikt waardoor hij voor een dilemma staat. Bergman doet het hier ook schitterend en er heerst een sterke magie tussen beiden en bij uitbreiding Paul Henreid die de verzetsheld Viktor Laszlo vertolkt.
Kwalitatief sterk verhaal met de sfeer van de oorlog. Sterke dialogen en sterke cast. En bovenal een zeer sterk einde, nostalgisch haast. Hoogtepunt voor mij toch wel de Marseillaise-scène, maar meer dan een sterke 3,5* (tot lichte 4,0*) kan ik voorlopig niet geven. Maar dat ligt eerder aan mij dan aan de film ...

avatar van Zwolle84
2,5
0
Ik zit momenteel volop in de herzieningen, en dat blijkt hard nodig ook. Een 9 voor dit snoozefest; ik kan me er weinig meer bij voorstellen. Hack? Klap van de molen? Alles klinkt geloofwaardiger dan dat ik ooit écht heb genoten van dit onophoudelijke monotone gebrabbel van Bogart. Vreselijk saai verhaal ook waar ik me totaal niet op kan concentreren.

Het is dat de beelden zo mooi zijn, anders zou dit waarschijnlijk m’n meest extreme verlaging ooit zijn geweest. Als het dat al niet is.

avatar van John Milton
5,0
2
Kan het niet zijn dat je er toen goed bij was, en nu in een vlaag van verstandsverbijstering verkeert?

Mijn herzieningen van Casablanca verliepen gestaag in tegenovergestelde richting, grappig genoeg.

avatar van Zwolle84
2,5
0
John Milton schreef:
Kan het niet zijn dat je er toen goed bij was, en nu in een vlaag van verstandsverbijstering verkeert?


Nee.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

*

* denotes required fields.