• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.171 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.240 acteurs
  • 199.056 gebruikers
  • 9.374.212 stemmen
Avatar
 
banner banner

Casablanca (1942)

Romantiek / Drama | 102 minuten
3,91 2.226 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Speelduur: 102 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Curtiz

Met onder meer: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman en Paul Henreid

IMDb beoordeling: 8,5 (650.478)

Gesproken taal: Duits, Frans, Italiaans en Engels

Releasedatum: 31 juli 1947

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Casablanca

"They had a date with fate in Casablanca!"

Tijdens de Tweede Wereldoorlog runt de verbannen Amerikaan Rick Blaine een bar in Casablanca. Rick krijgt twee belangrijke douane-papieren in z'n bezit. Als de Nazi Strasser in Casablanca arriveert, doet de plaatselijke agent Renault alles om hem te plezieren: zo belooft hij dat hij ervoor zal zorgen dat de Tsjecho-Slowaakse verzetsleider Victor Laszo de stad niet uit zal komen om naar de VS te vluchten. Tot Rick's verrassing arriveert Laszlo in Casablanca met Rick's oude liefde Ilsa.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

Ik snap er niks van dat deze film steeds meer zakt. Nu op nr. 40. Dat kan echt niet. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat deze in de top 20 hoort.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

VengefulSpartan schreef:

niet slecht alleen wat te traag voor mij, maar dat is wel normaal denk ik aangezien deze film van 1942 is

Ik vind deze film eigenlijk helemaal niet traag. De dialogen gaan zeer snel en de verschillende wendingen en belangrijke gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Ik denk dat voor jouw het probleem er vooral in zit dat de film bijna geheel op dialogen leunt, want wellicht wat wennen is als je weinig oude films kijkt.


avatar van =michael=

=michael=

  • 629 berichten
  • 429 stemmen

Bij mij is het ook heel verschillend bij oude films...

Heb regelmatig last van dat ze traag op gang komen maar als het verhaal draaid dan zijn ze vaak wel goed tot zeer goed dit is gebeurt trouwens ook bij nieuwe films...


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15578 berichten
  • 2843 stemmen

Toch maar eens naar 1,5* verlaagd. De meest overroepen klassieker ooit. Typisch zo `n film die iedereen goed vindt omdat het nou eenmaal tot een van de bekendste klassiekers ooit behoort. Op basis waarvan is mij verre van duidelijk.

Verhaaltechnisch zit het allemaal wel redelijk in elkaar, maar toch de uitwerking voegt maar weinig toe aan het filmplezier. Het veel geroemde script doet denken aan Charles Chaplin die voor de zoveelste keer onderuit gaat. Zeer voorspelbaar dus.

De dialogen zijn geen klap waard. Er zit totaal geen pit in. Oubolligheid ten top, zelfs als er chaos heerst. Muzikaal is de film ook vooral oubollig en verre van memorabel. Tel daarbij op de aanwezigheid van Bogart die ook weinig charisma uit weet te stralen. En zijn tekortkomingen probeert te camoufleren door wat stoere taal uit te slaan. Dit levert echter veel meer idioterie op rondom zijn toch al niet geloofwaardig neergezet persoontje. Ingrid Bergman acteert redelijk maar slaagt er ook geenszins in om haar personage wat interessanter te maken.

De romance zelf is ook mat uitgewerkt. We zien een kort moment van de geschiedenis tussen Bogart en Bergman. Dat moment in het park in Parijs deed eerder denken aan 2 bejaarden die gezellig in het park zaten, totaal gespeend van enige chemie, laat staan sex - appeal. Maar het gaf de situatie van de film goed weer, ter ondersteuning nog maar even een van de tenenkrommenste zinnen ever: As Time Goes By....Casablanca Should be Forgotten.


avatar van Wouters

Wouters

  • 2665 berichten
  • 1837 stemmen

herzien dus neem ik aan ?? 2* verlagen is heel wat.

Ben het met je eens dat de dialogen niet zo sterk zijn als ze vaak gezegd worden te zijn maar dat doet voor niets af aan de kracht van deze film. Geen klap waard vind ik dan ook chromeloos overdreven. Dialogen zoals in The big sleep zijn sterker.

Bogart is zeker een aanwezigheid op het scherm en Bergman zet 1 van haar beste rollen neer.

Het enige minpunt aan deze film zit idd in de niet heel sterk uitgwerkte scenering in Parijs maar echt storend vind ik dat totaal niet.

5* voor dit werk van curtiz en in de staart van mijn top 10.


avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Toch maar eens naar 1,5* verlaagd. De meest overroepen klassieker ooit. Typisch zo `n film die iedereen goed vindt omdat het nou eenmaal tot een van de bekendste klassiekers ooit behoort. Op basis waarvan is mij verre van duidelijk.

Verhaaltechnisch zit het allemaal wel redelijk in elkaar, maar toch de uitwerking voegt maar weinig toe aan het filmplezier. Het veel geroemde script doet denken aan Charles Chaplin die voor de zoveelste keer onderuit gaat. Zeer voorspelbaar dus.

De dialogen zijn geen klap waard. Er zit totaal geen pit in. Oubolligheid ten top, zelfs als er chaos heerst. Muzikaal is de film ook vooral oubollig en verre van memorabel. Tel daarbij op de aanwezigheid van Bogart die ook weinig charisma uit weet te stralen. En zijn tekortkomingen probeert te camoufleren door wat stoere taal uit te slaan. Dit levert echter veel meer idioterie op rondom zijn toch al niet geloffwaardig neergezet persoontje. Ingrid Bergman acteert redelijk maar slaagt er ook geenszins in om haar personage wat mee te geven.

De romance zelf is ook mat uitgewerkt. We zien een kort moment van de geschiedenis tussen Bogart en Bergman. Dat moment in het park in Parijs deed eerder denken aan 2 bejaarden die gezellig in het park zaten, totaal gespeend van enige chemie, laat staan sex - appeal. Maar het gaf de situatie van de film goed weer, ter ondersteuning nog maar even een van de tenenkrommenste zinnen ever: As Time Goes By....Casablanca Should be Forgotten.

Bogard is een meesterlijke acteur. Ik snap niet dat je hem niet goed kan vinden. De dialogen waren 65 jaar geleden nog nieuw. Nu zijn ze cliché, maar dit was de eerste film waar ze ze gebruikten. Verhaaltechnisch is dit helemaal geweldig. Vooral het einde is meesterlijk. Ik denk zelfs dat ik dit het beste einde vind dat ik ooit gezien heb in een film.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15578 berichten
  • 2843 stemmen

Wouters schreef:

herzien dus neem ik aan ?? 2* verlagen is heel wat.

Ben het met je eens dat de dialogen niet zo sterk zijn als ze vaak gezegd worden te zijn maar dat doet voor niets af aan de kracht van deze film. Geen klap waard vind ik dan ook chromeloos overdreven. Dialogen zoals in The big sleep zijn sterker.

Inderdaad herzien,

Ik mis een beetje de energie in de dialogen. Het was allemaal veel te loom gebracht, iets waar de situatie zich niet voor leende. Ten eerste omdat de film niet constant op zijn romantische ondertoon leunt maar ook de chaos van de vele Fransen in Casablanca weer zou moeten geven. Ten tweede kan zo `n As Time Goes By best nostalgisch of romantisch klinken, alleen vond ik juist het romantische gedeelte zwaar onder de maat waardoor ik de meerwaarde van zulke dialogen niet oppakte en het op mij overkwam als het creëren van romantiek op basis van woorden en niet op basis van hetgeen er op het scherm te zien was.

Nou hoeven van mij niet alle dialogen in een ongenoemd hoog tempo als in His Girl Friday en One, Two, Three op het scherm getoverd te worden maar compenseer het dan met humor of zo. De slotdialoog in Some Like it Hot is hier een voorbeeld van.

veron35 schreef:

De dialogen waren 65 jaar geleden nog nieuw. Nu zijn ze cliché,

Goede dialogen zijn tijdloos. De dialogen in deze film kunnen anno 2007 niet meer.

Bovendien pasten ze sowieso ook niet in de juiste context.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Anno 2007 ??? En wie bepaalt dat. ? Zelden zo'n kortzichtige Non-kritiek gelezen.

De dialogen in Casablanca zijn nog steeds tijdloos, en enorm sarcastisch.


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Shakespeare draait zich zenuwachtig om in zijn graf. Rembrandt denkt "Kut, had ik die mensen maar met een H & M outfit aan geschilderd". Vincent van Gogh pleegt nogmaals zelfmoord....

En His girl Friday is een van de meest overschatte zogenaamde klassiekers.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Goede dialogen zijn tijdloos. De dialogen in deze film kunnen anno 2007 niet meer.

Ik kan het onmogelijk nog meer met je oneens zijn. De dialogen van Casablanca horen tot de beste ooit.


avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Ik kan het onmogelijk nog meer met je oneens zijn. De dialogen van Casablanca horen tot de beste ooit.


avatar van the good guy

the good guy

  • 71 berichten
  • 35 stemmen

I believe this could be the star of a wonderful friendship!

Here's looking at you, babe

...

Geniaal gewoon!

5 sterren


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

the good guy schreef:

I believe this could be the star of a wonderful friendship!

Here's looking at you, babe

Mooie sitaten, ze zijn alleen allebei fout

Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Here's looking at you, kid.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4896 stemmen

Casablanca: een waar meesterwerk en vooral voor zijn tjid een onoverschrijdbare film! Humphrey Bogart zet zijn rol echt subliem neer! Zijn uitstraling en manier van praten in deze film is echt ongelovelijk, daarnaast zet hij ook nog een van de beste acteerprestaties ooit neer wat mij betreft....! De film bevat een prachtige sfeer dat vooral komt door het zwart/wit beeld wat echt prachtig is! De dialogen zijn zoals eerder gezegd gewoon briljant, keer op keer weten de acteurs je weer te verassen! Naast Bogart zetten Bergman en Henreid ook hele goede acteerprestaties neer die natuurlijk vooral voor die goede oude tijd onvergetelijk zijn!

Op dit moment is Casablanca (nog) niet echt een film die mijn persoonlijke top 10 gaat halen. Misschien als ik de film in de toekomst vaker bekijk en beter bestudeer kan dit gaan veranderen! Op dit moment hou ik me gewoon bij het punt dat deze film een onvergetelijk meesterwerk is die al zijn (onverwachte) lof verdient die het krijgt....!

* * * * *


avatar van niethie

niethie

  • 7319 berichten
  • 7244 stemmen

Deze prachtige sfeervolle oude film is misschien wel een van de beste films over romatiek ooit gemaakt. Ooo wat zetten bogart en bergman en ook de rest van de cast geweldige rollen neer zeg. De film bevat een paar inmiddels bekende prachtige klassieke scenes. Ook wordt het verhaal nergens saai, snap dan ook zeker wel waarom mensen hem zo goed vinden. Werkelijk een prachtfilm

4,5 sterren

Ps: prachtige one liners van bogart


avatar van Pure

Pure

  • 770 berichten
  • 0 stemmen

De film zojuist voor de eerste keer gezien en het blijkt wel weer dat het hoge verwachtingspatroon de filmervaring sloopt (ik spreek voor mezelf). Ik begrijp volkomen dat de film voor die tijd baanbrekend en geniaal was, maar ik denk dat de cinema dusdanig veranderd (lees: ontwikkeld) is dat moderne klassiekers een film als deze overklassen. Het 'over-acting' (dat voor die tijd uiterst normaal was) zorgt ervoor dat ik het gevoel heb naar een stel karikaturen te kijken (met uitzondering van Bogart die ik wél naturel over vind komen). De romantiek in de film is charmant maar niet voelbaar. Het einde kan ik uiteraard alleen maar lovend over zijn.

Tijdloos vind ik de film dan ook absoluut niet, maar ik kan begrip opbrengen voor het stempel 'klassieker'.

Toch maar 3* dan


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Is een schilderij van Titiaan dan ook ingehaald door de tijd? ZIjn foto's niet veel echter? Of je kunt die stap maken en kunst zien in een ouder idioom of niet, en dan is vroegere cinema niks voor jou. Kan gebeuren. Ik heb zelf helemaal niks met opera bijvoorbeeld. Ik vind dat die mensen onnatuurlijk zingen, en daar kan IK me niet overheen zetten.


avatar van Pure

Pure

  • 770 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk niet dat vroegere cinema per defenitie niks voor mij is, bovendien gaf ik al aan de film wel degelijk in een 'ouder idioom' te kunnen zien, maar het sprak me gewoon niet voor de volle 100% aan. Met name het acteerwerk is vele malen natuurlijker geworden vergeleken met vroeger. En dan moet ik toegeven dat het 'nieuwe' acteren me beter bevalt.

Maar ik kraak Casablanca verder niet af, het is voor mij alleen niet de topper die het voor vele anderen wel is.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Pure schreef:

(met uitzondering van Bogart die ik wél naturel over vind komen)

Claude Rains vind je dan ook niet naturel? Bij de andere personages kan ik het me voorstellen, maar Rains speelt zijn rol net als Bogart uitzonderlijk en is in mijn ogen zeer naturel.


avatar van Pure

Pure

  • 770 berichten
  • 0 stemmen

Het eerste deel van de film absoluut. Maar richting het eind neemt dit toch weer wat af (al zet hij zijn personage wel op een aangename manier neer hoor!). Pianist Sam wordt ook leuk neergezet, maar zijn rol is niet zo heel groot dus liet ik het achterwege om hem op te noemen.

Maar nog even over Bogart; vanaf het eerste moment dat hij in beeld komt weet je gelijk dat hij de man is waar alles om draait. Hij straalt echt wat uit! Misschien dat ik die 'Humphrey Bogart Collection' maar eens aan ga schaffen, ben toch wel beniewd naar meer werk van hem.


avatar van DieGo

DieGo

  • 5808 berichten
  • 2366 stemmen

Pure schreef:

Misschien dat ik die 'Humphrey Bogart Collection' maar eens aan ga schaffen, ben toch wel beniewd naar meer werk van hem.

Humphrey Bogart Collection (6-DVD) Slechts 15 euro voor deze box! (wel met een klein foutje op de cover).


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik zou eerst de collectie nemen met naast Casablanca ook The Maltese Falcon, The Treasure of the Sierra Madre, The Big Sleep en Key Largo. Dat zijn toch Bogart's belangrijkste werken.


avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Ik zou eerst de collectie nemen met naast Casablanca ook The Maltese Falcon, The Treasure of the Sierra Madre, The Big Sleep en Key Largo. Dat zijn toch Bogart's belangrijkste werken.

Die heb ik .


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Ik zou eerst de collectie nemen met naast Casablanca ook The Maltese Falcon, The Treasure of the Sierra Madre, The Big Sleep en Key Largo. Dat zijn toch Bogart's belangrijkste werken.

Key Largo vond ik een matige film, het plot c.q. verhaal werd voor de toeschouwer mijns inziens op een presenteerblaadje gepresenteerd.

Vergeet echter de film Sahara niet. Een productie waar Bogart zelf aan de productiekosten heeft bijgedragen waardoor er voor die tijd een redelijk unieke situatie ontstond, namelijk dat de acteurs meer artistieke vrijheden kregen en dat is te merken in die film.

Deze film hoort eveneens thuis in het rijtje van Bogart's belangrijkste werken.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Key Largo is dan ook de vreemde eend in box en ook de minste film, maar nog steeds het aanzien waard. Al ligt dat niet zozeer aan Bogart. Er zijn zeker een aantal films die ze beter daarvoor in de plaats in de box hadden kunnen doen (al zou ik niet meteen Sahara willen noemen, eerder To Have and Have Not, The African Queen, In a Lonely Place of The Caine Mutiny). Maar goed, dit gaat een beetje off-topic.


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Key Largo is dan ook de vreemde eend in box en ook de minste film, maar nog steeds het aanzien waard. Al ligt dat niet zozeer aan Bogart. Er zijn zeker een aantal films die ze beter daarvoor in de plaats in de box hadden kunnen doen (al zou ik niet meteen Sahara willen noemen, eerder To Have and Have Not, The African Queen, In a Lonely Place of The Caine Mutiny).

Helemaal mee eens.

The One Ring schreef:

Maar goed, dit gaat een beetje off-topic.

Een klein beetje maar. Het gaat nog steeds over de hoofdrolspeler immers. Maar goed, ik wilde alleen even kwijt dat ik uw mening hierover deel.


avatar van Pure

Pure

  • 770 berichten
  • 0 stemmen

Dankjulliewel voor de tips Zal me er eens in verdiepen en binnekort wat meer werk van de man aanschaffen.


avatar van lykathea

lykathea

  • 1872 berichten
  • 684 stemmen

Een van de weinige klassiekers die ook écht stand weet te houden.

Waar ik The Third Man, Citizen Kane en zelfs Seven Samurai toch wel wat vond tegenvallen, is bij Casablanca alle hype gegrond.

Bergman en vooral Bogart waren subliem in hun rol, en de film had toch wel één van de beste en meest memorable scripts allertijden. Tot in de perfectie goed geschreven.

Een top film.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12844 stemmen

Ik begin de rode draad te zien in die oude hooggeprezen Hollywood klassiekers.

Steeds weer die houterige klazen met hun opgedreunde inelkaargeknutselde dialogen die eruit komen alsof ze dagenlang ingestudeerd zijn. Nu heb je ook mensen die in het echt zo zijn, maar die behoren allerminst tot mijn favoriete soort.

Bogart heeft nog het nadeel een vreselijk stemgeluid te hebben, waardoor zijn personage al vanaf de eerste seconde totaal oninteressant is. Bergman kan daar eigenlijk niks tegenoverstellen en is niet veel meer dan de wijfelende liefdesvod.

Dat sleept zich dan voort naar een conclusie die pas veel te laat zich ontvouwt. De muts met het stalen gezichts en met het onvermijdelijke peperkoeken hart doet wat een held dient te doen waarmee meteen de film ook afgelopen is. Zowat 102 minuten te laat naar mijn mening.

Saaie film die echt nergens interessant weet te zijn. Voor fans van de oude dialogen, wat mij betreft zowat het sufste wat ik in het wereldje van de cinema al aangetroffen heb.

0.5*


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Onderhond schreef:

[...] met hun opgedreunde inelkaargeknutselde dialogen die eruit komen alsof ze dagenlang ingestudeerd zijn. Nu heb je ook mensen die in het echt zo zijn, maar die behoren allerminst tot mijn favoriete soort.

Bogart heeft nog het nadeel een vreselijk stemgeluid te hebben, waardoor zijn personage al vanaf de eerste seconde totaal oninteressant is. Bergman kan daar eigenlijk niks tegenoverstellen en is niet veel meer dan de wijfelende [...]

Dat is niet waar. Er was geen uitgeschreven script voor de film. Als Ingrid Bergman wijfelend overkomt, was dat omdat ze hysterisch (mijn woord, eigenlijk moet het zijn onzeker) werd van de steeds veranderende verhaallijn. Ze wist niet waar ze aan toe was, of ze verliefd moest doen of niet etc etc. Nu vind ik haar ook geen geweldig actrice, maar als je de film bekijkt als een worsteling van haar geeft dat ook weer een extra dimensie.

Onderhond schreef:

Dat sleept zich dan voor naar een conclusie die pas veel te laat zich ontvouwt.

Dat lijkt me nauwelijks een bezwaar. Sinds wanneer kunnen we niet eerst een uurtje sfeertekening bekijken en daarna een wat rommelige, maar spannend (!) kat-en-muis spel over exitpapieren?

Onderhond schreef:

Voor fans van de oude dialogen, wat mij betreft zowat het sufste wat ik in het wereldje van de cinema al aangetroffen heb.

Wij noemen dat nostalgie: "Is that gunfire I hear or is that my heart pounding" (of zoiets). Dat is toch geweldig! Wie verzint er nu zoiets in het heetst van de strijd. De dialogen zijn echt heerlijk. Juist jij zou daar toch ook de grap van in moeten zien nu.

De film is middenin de oorlog gemaakt Weliswaar niet middenop het slagveld, maar dat zal je opgevallen zjin ). Dat geeft het toch iets extra's vond ik. Echt een klassieker, omdat het zo mooi een beeld geeft van cinema in die tijd: de sterren, de heersende moraal etc.

Nostalgie, dacht ik toch...