The Wizard of Oz (1939)

Fantasy / Muziek

geregisseerd door Victor Fleming
met Judy Garland, Frank Morgan en Ray Bolger

Wanneer een buurvrouw Dorothy's hond Toto probeert in te laten slapen, neemt ze hem mee en rent ze weg. Ze worden echter opgepakt door een tornado die hen meeneemt naar het magische land van Oz. Ze begint naar de stad Oz te reizen, waar een grote tovenaar woont. Onderweg ontmoet ze een vogelverschrikker die hersenen nodig heeft, een blikkenman die een hart wil, en een bange leeuw die moed nodig heeft. Ze hopen allemaal dat de Tovenaar van Oz hen zal helpen.

AmazingPP schreef:
Hij is misschien een ietwat gedateerd in deze tijden van computereffecten, maar je moet begrijpen dat deze film stamt uit 1939

ik prefereer de kostuums, de decors en make-up zoals hier gebruikt (allemaal hun tijd ook nog eens ver vooruit), ver boven de computereffecten van veel hedendaagse films. perfect gedaan. beste musical ooit.

avatar van Poisonthewell
Ja ik heb 'm na herziening ook maar verhoogd naar 5*

1 van de mooiste oudste films.
Hartstikke mooi verhaal, en toch modern decor enzo voor die tijd.

Echt de moeite waard!

"Aunty Em, Aunty Em!" Haha, echt superrr film!

~ 5 sterren ~

Erg leuke film voor jong en oud. De personages zijn ook erg leuk!

Patat
Een familiefilm die bij menig shot een brede glimlach op m'n gezicht wist te toveren. Dit fantasierijke verhaal bestaat uit talloze originele figuren, maar vooral de kleurrijke decors maken deze film een echt sprookje. Van eindeloze rozentapijten tot een dwergstad, van een spookbos tot een stad van smaragd: elk beeld is een streling voor het oog.

Wat ik erg leuk vond is het mysterie rond de Tovenaar van Oz: waar is die geheimzinnige smaragdstaat, hoe ziet de Tovenaar van Oz er uit?

Helaas vond ik de vele liedjes in de film wat vervelen. Deze klinken uiteraard verouderd en behalve "over the rainbow" zijn ze allemaal relatief onbekend. De liedjes halen het tempo wat uit de film en dat vond ik wel jammer. Maar verder is dit een feel-good movie voor op een zondagmiddag met de ganse familie te bekijken. Een mooie sprookjesfilm voor jong en oud!

Mijn oordeel: een goede 3,5/5.

film_kaza
ik hoorde het verhaal toen ik een kind was. toen ik de fim zag was ik iets minder tevreden. het verhaal leek mij wat beter. maar ik vond het verder wel een vermakelijke en leuke film.

3,5 sterren

avatar van Drs. DAJA
Wouter schreef:
Zou moeten werken als je een regio 1 dvd ervan hebt. Hetzelfde zou gelden voor 2001 en vele PF fans blijven hardnekkig beweren dat er een connectie was tussen Kubrick en Floyd.

Ze hebben Echoes geschreven op die laatste 20 minuten . BEWUST.
Zodoende.

avatar van otherfool
Klassieker die de tand des tijds helaas niet heeft doorstaan. Het bekende verhaal wordt te traag en met teveel vervelende liedjes verteld.

Met excuses voor de fans: 2*.

Valt toch op dat elke oude film (ouder dan 25 jaar), die door wie dan ook matig of slecht beoordeelt wordt, te maken krijgt met het saaiheid/ traagheid argument. Deze film is nu juist enorm vlot (zeker voor de tijd).

avatar van otherfool
Oude films worden nu eenmaal vrijwel altijd langzamer verteld dan 'nieuwe', dus als een film je toch al niet bevalt ga je je daaraan ergeren. Films uit de oude doos die me nog wel bevallen zullen ongetwijfeld ook trager zijn dan huidige, maar daar zet je je dan over heen (ofwel: het stoort niet). Ik vind dat niet zo onlogisch.

Mwah, er zijn ook zat oude films die enorm vlot/ snel zijn. Alleen wat minder luidruchtig wellicht en idd. anders van toon.
Ik vind het een beetje hetzelfde als een oude film verwijten dat ie in zwart/wit is.

mister blonde schreef:

Inderdaad misschien een betere aanduiding. En als de film je niet aanstaat ga je je juist daaraan ergeren.

Zo irriteerde ik me andersom aan de 'luidheid' van Charlies Angels, maar dat kwam dan omdat ik me sowieso al niet vermaakte en dan wordt dat een soort extra punt van ergernis.

Zo, ziedaar de link tussen The Wizard of Oz en Charlies Angels

avatar van matthijs_013
Ondanks dat het in 1939 werd gemaakt, vond ik de technische dingen van de film erg zwak. Bijvoorbeeld toen ze belandde in de tornado. Verder vond ik de film wel goed, maar niet uitstekend. ***

avatar van Toon1
Prachtige tijdloze klassieker, waarvan ik aanneem dat de score zo laag ligt omdat veel mensen die hier stemmen niet van musicals houden of oude films, maar deze toch keken omdat het zo een bekende klassieker is.

avatar van Pacino88
Zeker goed te pruimen klassieker.
Tijdloze decors, prachtig gerestaureerd op dvd!
Die leeuw in pak is echt hilarisch.

avatar van kort0235
Ik hou van oude musicals zoals Singing in the Rain, An American in Paris, On the town, Broadway melody e.d., maar deze heeft mij niet kunnen bekoren. Ik hou nu eenmaal niet van kinder/ familiefilms.
Voor een film die in 1939 is gemaakt, is het technisch gezien een zeer goed produkt, maar het acteren is zoooo overdreven en irritant. Judy Garland was toen 16 jaar en beslist een talent wat ze heeft bewezen in latere produkties van onder andere Vincent Minelli. Maar ondanks haar talent en uitstraling heeft ze deze film in mijn ogen niet kunnen redden. De decors waren daarentegen wel prachtig.
Al met al kom ik niet verder dan 2.5*

avatar van AardeWerk
Een echte klassieker en een topper onder de musicalfilms. Een van de weinige musicals die ik zelf op dvd heb, maar voor mij ook meteen de meest indrukwekkende. De door warner in 2005 uitgebrachte special edition van 2 dvd´s met geremasterde 5.1 dolby sound en volledig digitaal opgepepte beeld is een aanrader voor elke liefhebber. Als je eventjes zoekt dan kan je dat al gauw 10 euro voordeel opleveren, dus koop hem niet bij de eerste de beste shop, maar kijk eens eerst bij FRS. Een meesterwerk en daarom 5 sterren.

Goodfella schreef:
Aangezien ik de laagste stem van alle stemmers op deze film uitgebracht heb even een korte motivatie: Ik hou ten eerste zowiezo niet van musicals (hoewel ik Singin' In The Rain weer wèl leuk vond...) dus dat hielp me ook niet echt om te proberen deze film leuk te vinden. De liedjes zijn echt zelden leuk, de humor (voor zover aanwezig) is vervelend flauw, de decors (hoewel ontzettend knap gemaakt voor die tijd) doen pijn aan de ogen en het acteerwerk is erg overdreven. Niet ultiem slecht hoor, absoluut niet. Maar dit is gewoon niet mijn soort film. 2.5 sterren, voor 'Somewere over the Rainbow', de knappe acteerprestatie van een 16-jarige (!) Judy Garland en de (voor zijn tijd dus...) mooie decors.

Ik heb ook niet veel met deze film,ik had dit verhaal liever in een Disney tekenfilm gezien ofzo.

avatar van Rianneke_Dan
Vroeger deze gekeken, en vond het altijd een hele leuk en vrolijke film.
Liedjes zijn leuk, en de personages zijn geweldig, kon ik altijd echt van genieten.
Nodig eens op dvd aanschaffen.

Sneakerjeans29
Kent iemand de tekenfilmserie uit 1961? Dat waren filmpjes van een minuut of 5. Een stuk of 100 van gemaakt.Er zijn er een paar op youtube te bekijken.

jack-sparrow
is dat niet tales of oz ?
ik ben niet zeker , maar ..

Sneakerjeans29
ja,klopt er zijn weer een stuk of 10 filmpjes bij gekomen.Die heks is lachen.Die heeft een mannenstem.

jack-sparrow schreef:
is dat niet tales of oz ?
ik ben niet zeker , maar ..

maar het schijnt erg zeldzaam te zijn, dus hier op dvd uitkomen zal wel niet, anders schaf ik het meteen aan.

"IN THE NAME OF THE LOLLIPOP GUILD":

In het (onderschatte) genre een absolute topper: techniek veroudert altijd, maar het verhaal en de liedjes niet. Ik heb me zelfs verbaasd over special effects ik vond ze voor die tijd prachtig gedaan: de sfeervol dreigende wervelstorm. Hoogtepunt is als de deur open gaat: een droom wereld in kleur....simpel en origneel bedacht. En de "Wicked Witch of the West" haar opkomst en verdwijnen ....gewoon betoverend:
"I'll get you, you pretty! ...and your little dog too! Hi, hi, hi....

Judy Garland is fantastisch.."I 've the feeling we are not in Kansas anymore" in haar rol van Dorothy.....haar expressieve kinderlijke emotie is zeer overtuigend. Haar stevige fysiek en voor een kind iets te grote lengte geeft samen met dat eeuwige mandje een ironisch tintje. Ook haar vrienden zijn fantastisch: vooral van de scéne met de vogelverschrikker heb ik zeer genoten: de weggelaten scéne met die kraaien is ook spectaculair. Ach en....... Toto natuurlijk!

En de muziek is heerlijk! Dat up-tempo pesterig deuntje als grootgrondbezitster Gulch aan komt fietsen. Trouwens die hele scéne die dan volgt, (pinnig wijzende Gulch: "Hand over that dog or I'll bring a suit that'll take your whole farm. The law protects folks against dogs that bite!") zegt alles over de huiselijke verhoudingen: het glimlachje van pa als moe haar Christelijke waarden bijna verlogend......schitterend!

Gewoon perfect ongecompliceerd amusement dat je roestig hart warm glimmend poetst en denkwerk met olie smeert.....als je ervoor ontvankelijk durft te zijn tenminste.

Prof Marvel: "Your traveling in disguise?"... Sommige zure breinlozen hierboven zijn stromannen van de moderne techniek en schrikken terug voor de oudewets bevlogen poëzie van dit verhaal. (de gouden pot vol emotie achter de regenboog). Kom op, laat je door deze moderne tijd niet beheksen. Vind je eigen jeugdige "yellow brick road", als beginnende straal van gezond verstand, terug en durf voor even, zonder hol metalen cynisme, dapper als een leeuw in een sprookjesachtige droom ("some place where isn't any trouble") te geloven: Home is where the (rainbow) heart is! Deze film bezit een onvergankelijke magie. 5*

"MY,....PEOPLE COME AND GO SO QUICKLY HERE!"

avatar van BoordAppel
als je ervoor ontvankelijk durft te zijn tenminste

Lekker gemakkelijk. Iedereen die dit een tandenglazuurafbrekend zoete oubollige film vond stond er niet voor open.

avatar van NarcissusBladsp.
Oz: "Do you presume to critisize, the great Oz?
you ungreatful creature's!"

Vergankelijkheid heeft een grote muil: teveel glazuur om je gemoed doet je hart géén goed, maar....een gemakkelijke ongefundeerde mening tast de tand des tijds steeds meer aan. Veel tandeloze opmerkingen maken van de "The wizard of Oz" nog geen aftandse film......Hoe zit dat rond je klokhuis BoordAppel: is die smaak altijd zo bitter of zuur en zit er nog, met plezier, simpel zoete muziek in?

Oz: "eh...Yes that's exactly so I'm humbug"

Vind dat deze film echt belachelijk laag gemiddelde heeft!
Dit is toch echt een klassieker..
Hoort net als op imdb in de top 250 thuis.

avatar van Knisper
Misschien wel, maar het verhaal is zo zoet dat mijn tanden ervan uit vielen. Objectief gezien hoort deze film natuurlijk niet bij de 250 beste.

Ik vind wel dat het in de top 250 thuis hoort.
Dit is zo'n film die generatie na generatie word gekeken.
Vind het toch knap wat ze in die tijd met de technieken hebben gemaakt.

Knisper schreef:

............ "IF I ONLY HAD A HEART".............

Het is gewoon een prachtige uitbeelding van Dorothy's droom en Oz is natuurlijk een heerlijke metafoor voor de "grote regisseur"....deze film kreeg voor de Amerikanen op den duur extra lading na het tijdstip (1939) van verschijnen......in sombere tijden verlangt men naar ongecompliceerde amusement met humor en een knipoog......en zo zoet zijn Dorothy en Toto ook weer niet!

Ergens achter de donkere wolken..... ergens boven de regenboog..... ligt de vrede.......in die tijd zeker geen zoet verlangen.

En Judy Garland is gewoon perfect en ontroerend als "brutaal" kwebbelend, maar rechtvaardig en opstandig meisje...en de emoties van Dorothy zijn zeer knap gespeeld ..en.... Toto is een natuurtalent.
(en Fritz Lang wist het: zie "Fury").

De plezierige toon is prettig ironisch en vrolijk....en jazeker.....zelfs ontroerend dus......maar niet tenenkrommend moralistisch. Ook het maken van een feelgoodmovie is een eerbiedwaardige kunst!

Een voorbeeld van mooie ironie: Dorothy krijgt de droom door de heftige Hurricane....de ontmaskerde Oz, hij bleek dus een illusie , wil met Dorothy uit die droom met een luchtballon naar huis terugkeren.....en dan wéér die Toto...etc!