The Return of the Living Dead (1985)

Alternatieve titel: Ze Zijn Terug en Hebben Honger

Horror / Komedie

geregisseerd door Dan O'Bannon
met Clu Gulager, James Karen en Don Calfa

Als de nieuwe medewerker aan zijn baas van een lokaal medisch magazijn vraagt wat het meest vreemde is wat hij ooit heeft gezien, zegt zijn baas een levende dode opgesloten in een stalen vat. Natuurlijk laat de baas dat vat zien aan de nieuwe medewerker, waarop met een rake klap op het vat de baas bewijst hoe sterk het vat is. Helaas is het vat niet meer 100% waarop deze knapt en een giftige damp zich via de luchtkokers verspreidt waarop de doden tot leven komen met maar een gerecht op hun menu: 'Brains!'

avatar van the new guy
Heerlijke horror met een strak begin, super einde en een vreselijk saai middenstuk.

avatar van jensiscool
Geweldige jaren 80 sfeer en memorabele scenes (vooral die met Brainssss), ook geweldige soundtrack

avatar van Boeikens
Een van de betere Horror/Komedies.

Prachtige humor, goede vaart en actie, enkel de sterke sfeer vanaf het begin kan niet tot het einde aanhouden.

avatar van Gang_Star
Een oudje in het genre.
En één die geen moment heeft verveeld. Prima spanningsopbouw, een goede donkere sfeer en een goede portie gore. Hoewel ondertussen gedateerd dat hoofd van die vrouwelijke zombie, wat werd vastgebonden, en waarbij dat hoofd een robot leek qua bewegingen bijv. . Ondanks dat, prima film.

Terechte klassieker die echter toch behoorlijk wat impact mist in het gore departement. De film heeft matige acteurs die alles geven wat ze hebben, hilarische dialogen, een verbazingwekkend efficient script, maar mist tegelijkertijd net dat kleine beetje extra wat het geheel mooi over the top zou maken. Met dit kleine beetje extra bedoel ik dan voornamelijk het budget voor wat meer onscreen moorden en hersenen, want nu was het wel heel vaak duidelijk dat men vooral leuke ideeen had, maar geen mogelijkheid om het te tonen.

Verder heb ik me wel erg goed vermaakt, dus wil ik er ook weer niet teveel over zeuren. Zoals ik eerder al noemde zijn de acteurs vrij matig, maar lijdt hun performance er alsnog niet onder omdat iedereen goed in zijn vel zit met de absurde situaties en stompzinnige dialogen. Wie er een goede reden kan vinden waarom jocks en punkers trouwens samen een feestje houden, mag het me vertellen, logisch was het niet te noemen. Afgrijselijk kitscherige soundtrack overigens, maar wel een die de sfeer van de film goed vorm weet te geven. Ik ben heel erg benieuwd naar de vervolgen.

avatar van Betamax
Wat een super B-film.
Slecht geacteerd, slechte effecten en een super dom verhaal.
Maar wel super leuk om te zien.

avatar van FillumGek
Net nog eens herzien en ook de final interview met O'Bannon. Een beetje een verbitterde man die blijkbaar met zowat iedereen op de set wel een akkefietje had. Nogal een perfectionist, terwijl het budget het niet toeliet.

Neemt niet weg dat de keuze om de zombies te laten praten nog steeds geen goede is. Morgen nog even de 2-uur durende making of kijken denk ik.

yorgos.dalman
Een van de beste films van de jaren '80 (ach, those were the days..).

Ben benieuwd naar de docu More brains - Return to the living dead, waarin o.a. de final interview met O'Bannon, zoals hierboven vermeld, zou staan. (Heb 'em bij Boudisque besteld - ik lig reeds in een slaapzak bij de deurmat...)

TROTLD is in elk geval een instant-klassieker wat mij betreft - ideale combinatie van spanning en vette humor, dito soundtrack met aanstekelijke rock 'n' punk-nummers & met een voortreffelijke, kleurrijke ensemble cast.

Zo zie je ze nog maar weinig.

Werkelijk brilliante combinatie van horror en comedy, een klassieker die wat mij betreft door de echte horror kenners op waarde zal worden geschat. De atmosfeer en de prachtige vertolkingen en een paar scenes zoals de zombie die om meer agenten vraag via de politie intercom, zijn werkelijk om te smullen. Er is welliswaar geen echte gore, om het zo maar eens te noemen, maar de zombies zijn werkelijk geweldig gemaakt. Voor mij al jaren lang een van de 10 beste horror films ooit gemaakt. 5,0 Oh ja, en die documentaire is geweldig heb hem nu ook!

avatar van Phantasm
Erg leuke horror/komedie die lekker wegkijkt, mooi bedacht voor een film uit de jaren tachtig.

avatar van Actarus
Ik heb een hekel aan de combinatie horror/komedie....maar deze is er eentje waar het verdomd goed uitpakt! Met momenten zo fout dat het goed is, maar dit kan dan ook alleen met die leuke horrors uit de jaren 80'...

Uitstekende opbouw met leuke karakters, dit verveelt geen moment...

avatar van John Milton
Ik denk de laatste van de (meest bekende) zombieclassics die ik nog zien moest, terwijl ik zijn voorganger en opvolger al in de jaren '90 zag. Part 3 (Mindy Clark uit mijn hoofd) had ik zelfs tot een paar maanden terug op koopvideo.

Het praten van de zombies vond ik ook geen goede keuze. Ik heb wel een aantal keer flink gegrijnsd, maar nee, de Romero's vind ik een stuk beter. Wat zal die Linnea Quigley het koud hebben gehad... Leuke Trivia over haar trouwens op IMDb... Misschien toch die scream queen docu maar eens kijken

avatar van PEN15
Wat zien die blu-ray covers er weer shit uit. Check die groene. Het bewijst eens te meer dat deze jaren tachtig griezeljuweeltjes nooit in het heden hadden bestaan.

Overigens, dit bevat een geniale soundtrack. Het eerste deel, te horen als de as van de zombie via de buizen naar buiten gaat.

avatar van Curriculum
Leuk om te zien dat de zombies ondanks hun staat, gewoon menselijk blijven, niet te vernietigen zijn en ze gaven de reden waarom ze de hersenen van mensen consumeerden.

Ondanks dat vond ik het eind, ridicuul. Ik hou het liever bij 28 days later en 28 weeks later.

avatar van alexspyforever
Ik herinner me nog dat ik een stukje van deze film had gezien als kind, maar mocht deze van mijn ouders niet verder kijken omdat het horror was. Achteraf gezien leek hun vrees ongegrond want dit is toch meer humor dan horror. Mij was toen vooral de strip-tease van Linnea Quigley bijgebleven. Later zag ik de film als volwassene in zijn geheel en vond ik het heel vermakelijk stijl "Braindead" al vind ik die film toch nog een stuk beter. Als horror misschien onvoldoende maar als comedy veel en veel leuker dan al die films met onderbroekenlol.

avatar van keimpeS
leuk om weer eens terug te zien, de blu-ray heeft mooi beeld en zo goed heb ik de film nog nooit gezien. Toch zie ik deze film liever met wat slechter beeld zoals de dvd. Pure nostalgie en een echte klasieker, super soundtrack en heerlijke jaren 80 sfeertje! Brains, More Brains... 4 sterren!

avatar van Kondoro0614
The Return of the Living Dead

Vandaag maar eens wat oude sentiment opgehaald, vandaag ook nog eens zin in weer een heerlijke zombie smasher dus bij deze maar even The Return of the Living Dead opgezet. Ik moet zeggen dat ik niet wild ben geworden van The Return of the Living Dead maar verveeld heb ik me echter ook niet, door het geinig en klein maar ook weer simpel conceptje is de film erg leuk om te volgen en is het kijken zeker niet verveeld.

Het verhaal was wel leuk. Een soort van biologisch laboratorium houd lichamen in opslag van het leger, een jonge ontdekt scheuren in de ton en dat de ton niet meer goed is waarop zijn collega zegt dat hij nog wel goed was en daarna een grote mep waarna er gas vrij komt, dit brengt doden tot leven. Ze moeten alles op alles zetten om dit te kunnen overleven en de zombieplaag tegen te houden. Ook vermakelijk was dit keer het concept 'brains!', eens een keer wat anders.

Het verhaal was dus leuk om te volgen en het concept was ook wel geinig, helaas vond ik hier en daar het acteerwerk wat aan de mindere kant en leek de setting van de film op een B-matig filmpje. Geinig om er eentje van de oude klassiekers te kijken en ik heb me prima vermaakt.

avatar van jipt
Kent z'n momenten maar is iets te vlak en het gros de personages zijn ontzettend oninteressant en kleurkloos. Één van de mindere '80 horror.

Geslaagde zombie-komedie met prima gore, leuke zombies ('send more cops') en op een leuke manier stompzinnige karakters. Daarnaast zitten er echt pulpscenes in, waaronder die vrouw (wat er van over is) die vertelt waarom ze zo graag hersens eet.

avatar van Basto
Wat een heerlijke film. Keep it simple! Daar kunnen ze tegenwoordig een hoop van leren. Leuk veschreven, vlot verhaal volabsurde situaties en een hele fijne 80's vibe!

Ruime 4*

avatar van Mr-Mcmovie
Halloween is in zicht dus had ik eens zin om voorlopig kalm te beginnen met een horror komedie, en aangezien The return of the living dead weer wat aantal jaren geleden was moest ik deze opstoffen.

Zo mager als het kan zijn, maar soms is dat wel DE manier om een film als deze te laten werken.

Het idee dat ze hier hebben gebruikt met dat gas in de lucht en plots is er de pech dat het gaat regenen en dan nog boven een kerkhof vond ik gewoon super dat ze dat hebben gebruikt.

Ook druipt het thema 80's van het scherm: de personage's zien er gewoon uit zo als een 80s muziek clip, en dan dat cheesy 8 bit deuntje dat we de theme noemen van de film.

De zombies zagen er fijn uit, en zelfs op een paar na (die dat daar in de kelder zit bij de kapotte trap, en die zombie vrouw dat ze vastbinden) zagen ze er vrij robot achtig uit wat grappig was. Verder zeer leuk dat ze inderdaad iets nieuws hebben geprobeerd met het hele BRAINS concept, en dat ze kunnen praten.

Top vermaak als je iets simpel, dom, en leuk wilt.

avatar van alexspyforever
Denk dat ik deze voor de 3de keer heb gezien. Het blijft een leuke film al is het eentje die ik niet al te vaak moet opzetten. De film is heel leuk voor de eerste 50 minuten. Eens als de de zombie apocalyps losbarst begint het allemaal wat langdradig te worden en is het een beetje wachten op het einde dat toch enigszins tegenvalt. De 80s sfeer, muziek en de typisch lelijke (foute?) kapsels en kleding zorgen allen voor wat nostalgie soms in de positieve (Michael Jackson look a like) dan weer in de negatieve zin (Trash met haar silliconentieten) . Geef mij toch liever Braindead die toch sterk blijft tot het einde.

avatar van RnRzombie
Gruwelijk, grappig, goor, en goede muziek! Culthit. O.a. muziek van The Cramps (Surfin' Dead).

avatar van pjutter
2,5 voor de film + 0,5 voor de muziek

avatar van frolunda
Tja ik vind de muziek geweldig en dat scheelt natuurlijk flink,en de film natuurlijk ook,geweldig sfeertje en erg onderhoudend.
The Return of the Living Dead ziet er ook gewoon erg goed uit en heeft als pluspunt de hilarische rol van James Karen.
De muzikale bijdragen van T.S.O.L. en the Damned zijn briljant.