Return to Paradise (1998)

Alternatieve titel: All for One

Drama / Thriller

geregisseerd door Joseph Ruben
met Vince Vaughn, Anne Heche en Joaquin Phoenix

Drie vrienden, Lewis, Sheriff en Tony, brengen een vakantie door in Maleisië en genieten van de vrouwen en drugs die ze ter beschikking hebben. Aan het einde van hun vakantie besluiten Tony en Sheriff terug te gaan. De volgende dag wordt Lewis gearresteerd voor hashbezit en krijgt de doodstraf. Na twee jaar gaat zijn zus op zoek naar Sheriff en Tony om hen mee te nemen en te bekennen zodat hij niet de doodstraf krijgt.

Ik heb vanavond gekeken....voor mij géén tweede keer.
Het eerste uur zéééér langdradig en slaapverwekkend.
Acteerwerk is prima niks op aan te merken.

Elineloves schreef:
Leuk woensdagavond filmpje, maar verder niks bijzonders. Het einde heeft de hele film weten te redden.

Helemaal mee eens!!!!!!

avatar van Fixi88
Mooie gemiddelde film. Het einde is sterk en de film blijft spanning houden tot het eind. Het romantische verhaal is weer te doorzichtig maar al met al een gemiddelde tot goede film

avatar van Delvenaartje
Fixi88 schreef:

Helemaal mee eens! Begrijp niet zo goed waarom deze film onder de categorie 'thriller' valt, zo 'ENORM spannend' issie niet..

Maar wel leuk om gezien te hebben, idd beetje onvoorspelbaar, en dát is toch ook wel de kracht van deze film.

avatar van DVD-T
Interessant gegeven, wat helaas slecht is afgewerkt.

De film snijdt toch wel een interessante vraag aan. Zou jij terug gaan om in de gevangenis in een Aziatisch land te gaan zitten om zo je vriend(in) van de dood te kunnen redden. Helaas wordt er net als in veel films weinig met het onderwerp gedaan om echt boeiend te blijven. De film begint goed maar verandert al snel in en clichérijk geheel. Af en toe wat verwikkelingen die totaal niet nodig zijn om het verhaal te vertellen. Vooral de liefde tussen de advocate en Sheriff zag ik al van ver aankomen. Toch blijft het vraagstuk dus erg boeiend, en is het gissen wat de vrienden zullen doen. Naar het einde toe wordt het nog erg goed, maar helaas kan dat de film niet echt meer redden.

avatar van Purmerend
Had hem volgens mij al een keer eerder gezien, maar nog niet op gestemd dan nu maar ff gedaan.

avatar van leidsehoodie
Ehm, zouden jullie niet eens de plotomschrijving aanpassen? Er wordt een flinke spoiler weggegeven....

Sta nogal sceptisch tegenover de opportuniteit van dergelijk plot. Dit is dan ook niet van aard om een hoge score toe te kennen en bovendien stelt de film verder ook teleur. "Tracht" wel boeiend te zijn en "probeert" ook wel er wat psychologie in te steken maar eigenlijk raakt hij nooit. Alleen de sneer naar de op sensatie beluste journalistiek zal ik onthouden.

Ik ben geen Fan van Drama/romantische films, maar deze film had op zijn minst overladen moeten zijn met nominaties voor awards! slim geschreven, sterke bewerkt en geweldig acteren.

Vince Vaughn en Anne Heche zijn briljant in hun rollen met name Anne Heche. Ik was nooit een fan van Vince Vaughn, maar dit was een geweldige prestatie van hem.

Anne Heche nam haar karakter naar een ander niveau. Een van de beste prestatie door een actrice in een film ooit! Joaquin Phoenix zet een zeer gedenkwaardige Lewis neer.

Een van de sterke punten van deze film zijn de dingen tussendoor. je kunt jezelf heel wat afvragen na afloop van de film. De twee verhaallijnen zijn prachtig in elkaar verweven met verrassende wendingen hier en daar.

Return to Paradise is een van de meest ondergewaardeerde films ooit. Het verdiende ten minste een Oscar voor beste actrice: Anne Heche, en een nominatie voor beste mannelijke bijrol: Joaquin Phoenix.
Zelfs als je niets om drama geeft, is deze film de moeite waard van het bekijken alleen al voor de niet herkende/erkende acteerprestaties.....

avatar van blurp194
Het gegeven is het sterkste punt. Het blijft een interessante vraag - wat zou je zelf doen in deze situatie, een onzeker lot tegemoet of leven met je geweten.

In de uitwerking ontbreekt er hier en daar wel wat. De rol van de media - als vaker in een niet zo fraai daglicht - wordt een beetje teveel met de haren erbij gesleept. Dat had echt wel wat beter gekund. Net zoals hoe het afloopt met Tony wat makkelijk vergeten wordt. En de spanningsboog klopt ook niet erg goed, en de keuze voor het voor de hand liggende subplotje is ook wel wat aan de makkelijke kant.

Toch wel een aardige film, redelijk goed gespeeld - maar ook weer zonder uitschieters. Tenminste, ik zie het er niet aan af.

Inderdaad zoals @blurp194 hier aangeeft. Wat zou jij doen in zo'n situatie? Gewoon in je eigen land blijven met de kans dat je misschien de familie van het slachtoffer tegen het hoofd stoot en flink tegen jou gaat keren of toch terug gaan om proberen je vriend van de doodstraf te redden?
Het is het onderwerp in deze film wat mij zo fascineerd. Natuurlijk ontbrak hier en daar de goede uitwerkingen, maar dat nam ik voor lief.
Toch aardig om gezien te hebben en misschien nog eens keer over een paar jaar.

avatar van nadrin
De vraag maakt de gehele film. Wat doe je zelf. En dat maakt deze film net meer dan andere.

Aardige film waarin twee mannen hun gezamenlijke vriend van de doodstraf kunnen redden door zelf naar de gevangenis te gaan. Een goed verhaal met een boeiend moreel dilemma. Echter had het hier en daar wat beter uitgewerkt kunnen worden en is vooral de romance tussen Vince Vaughn en Anne Heche onnodig en ongeloofwaardig. Het acteerwerk zelf is verder prima. Net geen 3.5 sterren.

Die romance zorgt voor extra motieven in handelen. Daardoor kun je extra dingen afvragen, en maakt dit de film des te sterker mijn inziens.

avatar van Filmkriebel
De romance vond ik niet zozeer ongeloofwaardig maar begon serieus de overhand te nemen op het gevangenisverhaal. Beth is natuurlijk de reden waarom Sherif besliste om uiteindelijk te blijven maar dat vind ik minder flatterend voor hem dan moest hij uit vrienschap gehandeld hebben.

Persoonlijk vind ik Brokedown Palace iets beter. Wel is Return to Paradise een heel stuk serieuzer dan voornoemde film. Het dilemma op zich bezorgt een slecht gevoel. Wat zou je zelf beslissen? En eerlijk gezegd vind ik het even moeilijk als Sherif om hierop te antwoorden. Dat maakt het tot een boeiende film over verantwoordelijkheid en solidariteit. Geen film die ik de hemel zou inprijzen, wel één die ik zou aanraden.

Eerlijk gezegd had ik een soort 'Midnight Express' verwacht, maar de film over vriendschap en verantwoordelijkheid pakte anders uit. Deze vakkundig gemaakte, boeiende, dramatische thriller bood een sterk, intrigerend en soms ontroerend verhaal. waarin twee mannen voor een verschrikkelijk (moreel) dilemma werden geplaatst. Ik vond de gehele cast sterk spelen.