• 8.489.145 stemmen

Oorsprong: Denemarken / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Bille August

Met onder meer: Connie Nielsen, Kelly Preston en Aidan Quinn

Plot Return to Sender

"How can you save someone, who won't save herself?"

Frank Nitzche, een geroyeerde ex-topadvocaat die als pleiter gespecialiseerd was in moordzaken, verdient zijn boterham met het doorspelen van de laatste brieven van gedetineerden. Hij legt onder een valse naam contact, met terdoodveroordeelden en geeft hun correspondentie tegen een royale vergoeding aan journalisten. Zijn laatste subject is Charlotte Cory, veroordeeld voor de ontvoering en moord van een baby. Maar naarmate hij zich verdiept in de zaak, geraakt hij méér en méér gefascineerd door de moord en stijgt zijn overtuiging dat er misschien méér aan de hand is dan wat de feiten doen vermoeden. Hij besluit dan ook contact te leggen met Charlotte Cory. Na deze ontmoeting is hij totaal in de ban van deze zaak en besluit zelf op onderzoek te gaan.

image

Stella / Julie

Joe Hammond

avatar van janusjanus

janusjanus

Goed drama (zeker geen thriller), de moeite van het bekijken waard....

stinissen (crew films & series)

Hier sluit ik me bij aan.

avatar van De Knip

De Knip

Aardig tv filmpje, redelijk geboeid gekeken. Jammer dat de hoofdpersoon nogal murmelend en wat sloom overkwam.

***

avatar van madelon25

madelon25

Mooie film. Mooi verhaal! En een sterke rol van Connie Nielsen.

avatar van tevelenco

tevelenco

Redelijke film.

Met een lastig te volgen verhaal.

Mede doordat het verhaal en de personages niet echt goed waren uitgewerkt.

Maar ondanks dat bleef de film toch redelijk boeiend en sloot hij af met een onverwacht en verrassend einde.

avatar van zonnebril

zonnebril

vond het een goede film, beetje warrig in het begin maar zeker de moeite waard!!

avatar van Shampoo

Shampoo

• 1928 stemmen

Ik vond deze film eigenlijk als drama totaal mislukt. Op geen één moment kreeg ik enige sympathie met de vrouw die in de dodencel zit. Als thriller vond ik hem ook niet gelukt, mede door het warrige verhaal. Wat overblijft is een film die rustig voortkabbelt en waarvan je het einde heus wel zal redden. 2,5 ster.

avatar van kimmetje194

kimmetje194

mooie film in de stijl van "the life of david gale". Boeiend en verrassend. Meer thriller dan speelfilm vind ik.

avatar van james_cameron

james_cameron

Redelijke thriller, mooi gespeeld en prachtig gefilmd, maar met een aantal plotgaten en onwaarschijnlijkheden die erop lijken te duiden dat de makers hun publiek behoorlijk onderschatten. Jammer, want met een iets zorgvuldiger uitgewerkt script was dit een eersteklas film geweest.

avatar van Waku

Waku

Traag verhaal.

De seksdroom(of was het nou echt) tijdens een van de bezoeken is een giller en maakt de film belachelijk.

De film moddert maar door zonder ook maar ergens interessant te worden

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Ik heb deze film een tijdje geleden gezien, maar ik zal echt niet meer weten waar de film over gaat. Nou, dat zegt denk ik, wel genoeg.

Tarkus

Redelijk goede film. Het scenario is voor verbetering vatbaar.

Wel een goede rol van Connie Nielsen en Aidan Quinn.

avatar van kevinsmit2

kevinsmit2

de naam van de film doet me denken aan een radio zender in ons twentse soopje

avatar van glimmerman2000

glimmerman2000

Goede film, wel wat toevallig allemaal.

Een 3.5

avatar van Naduah

Naduah

Absoluut een goede film....goed verhaal en uitstekend plot. Heb er geboeid (zonder boeien weliswaar!) naar gekeken.

avatar van nightbreed

nightbreed

Niet bepaald origineel of om over naar huis te schrijven. Ik ben niet echt een fan van Aidan Quinn maar hier doet hij het niet onaardig. Gewoon leuk een keer te hebben gezien.

avatar van m1701

m1701

Aardige film!

Zeker de moeite waard om te kijken

Je blijft wel op het puntje van je stoel zitten kijken

Je voelt helemaal mee met deze film

Acteerwerk was ook wel aardig

Het einde had ik niet verwacht! Zeker een verrassing

avatar van Le Edzel

Le Edzel

Is op dit moment op tv, volg de film niet daar ik deze enkele jaren geleden al eens heb gezien in een flits. Staat op de achtergrond en zo nu en dan lijk ik hetzelfde muziekje te horen als in, ik geloof, American Beauty. Het muziekje met slecht een paar noten, voor de AB kenners zeer herkenbaar.

avatar van Sunday

Sunday

Vond het wel een aardige TV-film. Beetje toevallig allemaal en een tikkeltje over de top Maar hij kijkt lekker weg, heb me niet verveeld.

avatar van Semsoethot

Semsoethot

Sterke film met een (helaas) voorspelbaar einde. Adain Quinn vind ik geen echt sterke acteur, maar Connie Nielsen is best oké. De film geeft een goed beeld van de pseudo-democratie in de VS wat betreft de doodstraf. Ook geeft het een goede indruk van de hysterie die een executie oproept.

avatar van jeeke21

jeeke21

Film heeft me kunnen boeien tot het einde .

Alleen die domme sexdroom was niet nodig geweest !

avatar van Alathir

Alathir

"One moment of madness is within all of us. The unlucky ones pay for it, the rest of us live without ever knowing it’s within us and never learn to understand ourselves."

Een zin uit Frank zijn brieven waar Charlotte over aan het nadenken was en die ook mij wel is bijgebleven. Aangezien ze op het einde onschuldig blijkt te zijn, zou ze nog een grotere tol hebben betaald, moest Frank haar niet gered hebben van dat afschuwelijke noodlot.

Return to Sender is een meer dan behoorlijke misdaadfilm. Het einde vond ik op zijn minst verrassend. De doodstraf wordt hier, terecht op een subtiele manier, bekritiseert. Zulke wrede straffen moeten goed overwogen worden vooraleer ze toegepast worden.

De cast speelt heel goed. Connie Nielsen zet haar personage zeer geloofwaardig neer. Ook Aidan Quinn, die mij op een bepaalde manier doet denken aan Mel Gibson zowel door die lage stem als zijn gelaat, vond ik erg sterk. Charlotte wordt op een bepaald moment een soort martelaar waarin zij boete doet voor hetgeen ze haar zuster heeft aangedaan. Ze vraagt dan ook aan Frank of hij gelooft in het hiernamaals.

Misschien wel even interessant om te vermelden wat Steven Pincker over matelaarschap schrijft in zijn boek Verlichting Nu (wat ik momenteel lees): "Geloof in een hiernamaals impliceert dat gezondheid en geluk niet zo belangrijk zijn, omdat het leven op aarde een oneindig klein deel van iemands bestaan vormt... en dat martelaarschap misschien wel het beste is wat een mens kan overkomen."

Het martelaarschap van Charlotte maakt het Frank dan ook ontzettend moeilijk, want hoe kan je iemand redden die niet wil gered worden?