The Children of Huang Shi (2008)

Alternatieve titel: Escape from Huang Shi

Australië / China / Duitsland / Verenigde Staten

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Jonathan Rhys Meyers, Radha Mitchell en Yun-Fat Chow

De jonge Britse journalist George Hogg redt een groep weeskinderen tijdens de Japanse invasie in China in 1937. Terwijl de Japanners steeds dichterbij komen, neemt Hogg, samen met een Australische verpleegster, de kinderen mee op een meer dan 1000 kilometer lange tocht door China naar een veilige omgeving.

avatar van Decec
Geweldig film en een waargebeurd verhaal!

mooie film maar had er meer van verwacht... maar toch zeker 3.5 sterren

avatar van nachtschade
Prachtig verhaal, met erg mooie sfeerbeelden. Goed, maar niet bijzonder.

avatar van tal1b
mooi verhaal, wat mooie beelden van china middelmatig acteren

13woutie13
Goede film,

Het had alleen veel langer mogen duren voor zon bijzonder verhaal.
Het kwam bij mij een beetje afgeraffeld over.

avatar van mer1973
Zeer mooi drama met prachtige beelden van china. aanrader

avatar van DonOswaldo
Het heeft van alles te weinig zou ik zeggen. Te weinig actie, ook al is dat niet waar de makers op uit waren met deze film. Te weinig drama, en zeker te weinig avontuur gezien het verhaal. En tenslotte ook te weinig romantiek omdat ze dat zo nodig toch erbij wouden betrekken.

Het acteerwerk is oké.. de kostuums en decoratie geweldig.

Kortom een goede film, met meer potentie. Of zou het kunnen dat ik wat meer ervan verwachtte door de lieftallige Radha Mitchell (o.a. Silent Hill) en de goed presterende Yun-Fat Chow (o.a. Bulletproof Monk)?

Ik merkte wel een klein foutje op, namelijk toen Chen (Yun-Fat Chow) z'n sigaret afstond aan George (Jonathan Rhys Meyers), en nadat de camera 1 sec wisselde naar Chen, had hij de sigaret opeens niet meer in z'n hand.. achja..

dit zegt de regisseur er zelf over:

"I never had a story, and then this came along. The film is about people being taken out of their cultures - it's about a young Englishman from a middle-class background trying to break out, who came into this highly different world and found a courage that he didn't expect" aldus de Canadese regisseur Roger Spottiswoode (The 6th Day, Tommorrow Never Dies).

avatar van Fryce
Lekkere wegdroom film met mooie beelden en redelijk tot goed acteerwerk.

Ik ben een fan van dit soort dramatische, epische, visueel sterke verhalen/films. Vele hier vermelde negatieve recensies hebben wel een kern van waarheid, maar voor mij is het de volle 114 minuten genieten.

deze film is lange tijd mijn favoriet geweest. en dta is die nog steeds! alleen al de manier van praten(engels accent) vind ik super.
het verhaal is ongelooflijk mooi, en dan niet te vergeten het landschap, de cultuur en de acteurs.

Decec schreef:
Geweldig film en een waargebeurd verhaal!

gebaseerd op een waargebeurd verhaal!

Net als de film 'The inn of the sixth happiness uit 1958' met Curt Jurgens en Ingrid Bergman, ook een waargebeurd verhaal.

avatar van TragieStar.*
Het verhaal klinkt wel goed, en wil ook de film zien vanwege Radha of course.

avatar van Aazhyd
Goede film, geboeid uitgekeken.

"Waar gebeurd is geen excuus" - Gerard Reve

avatar van sinterklaas
Hankieh schreef:
Lol, op het videotheek doosje staat:
Eerste keer dat ik moviemeter buiten internet tegen kom

Komt uit een recensie van dragje, die nota bene 3,0* gestemd heeft.

avatar van 606
Mooie film met hele mooie omgeving.
De acteurs zijn ook goed en verhaal is mooi en boeiend.

3,5 ster

avatar van sinterklaas
Was een best geslaagde vertelling met een ijzersterke Rhys Myers. Het begint allemaal in Nanking, met die oorlog dat ook weer erg medogenloos word weergeven en naderhand komen we terecht in dat kindertehuis wat ook een aaneenschakeling van bijzondere momenten zijn om de oorlogswezen een betere toekomst proberen te geven. Wat in het begin ook niet soepeltjes verloopt maar naderhand komt er vaart in. Ook Chow Yun Fat had een prachtige bijrol. Ook de decoratie en de troosteloze China op de achtergrond was toepasselijk. En het einde met al die speechen van de echte personages was indrukwekkend.

Al met al een zeer knappe vertelling. Weer een lesje geschiedenis erbij.

avatar van Semsoethot
Lang geaarzeld of ik de film met 2,5 zou waarderen, maar de prachtige natuurdecors gaven net dat halve puntje waardoor deze film voor mij een lage 3 scoort. Waarom? Eigenlijk doordat na het boeiende begin de film afzakt naar een bedenkelijk "knip en plak"niveau. Er wordt aan van alles begonnen, maar niets wordt uitgediept. "Mijn vader is mijn held" zegt George Hogg, maar waarom? Hij zat gevangen tijdens de Great War. Maar alweer waarom? Dat komen we niet te weten. En zo zit deze film vol met allerlei Grote Vraagstukken die echter niet uitgediept worden. Wat blijft hangen is het gevoel dat er met een goede regie en een betere cast veel meer in gezeten had.

avatar van dikkepiet
Goed, aangrijpend, waargebeurd verhaal. Goede film, maar toch hier en daar wat matig geacteerd en bij enkele scènes werd ik wat afgeleid omdat zij overduidelijk in de studio zijn opgenomen. De film is de moeite van het kijken zeker waard.

De setting geeft deze film net dat extra dat het nodig heeft. Het verhaal is best mooi, toch ligt het drama er af en toe te dik bovenop. Verder is Rhys Meyers miscast in die rol, dat doet de film ook wel afbreuk. Toch is het een interessant stukje geschiedenis en ziet de film er prachtig uit; er had alleen wel wat meer ingezeten.

Een episch, heroïsch, ontroerend en dramatisch oorlogsdrama met een geweldig spelende cast, indrukwekkend camerawerk met werkelijk fantastische opnames van het landschap en gevaarlijke actiescènes, waarbij uiterst voelbaar wordt hoe verschrikkelijk oorlog is. Het verhaal is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en natuurlijk is de geschiedenis behoorlijk verfraaid: in de praktijk is de 1000 kilometer lange looproute ook 1000 maal harder geweest dan in deze film getoond wordt. En ik weet niet waarom maar ditmaal zat de kitsch me geen moment in de weg.

een prachtige geschoten film, episch, gevoeligmet voldoende rust. Hoe meer ik erover hoe positiever ik word; maar het is naar mijn mening geen meesterwerk. Wel spreekt mij zeer aan ddat de oorlog eindelijk eens niet geheroiseerd word; ook niet in losse scenes.

avatar van Filmfan74
Prachtige film met schitterende beelden en mooie sfeer. Indrukwekkend verhaal over de verschrikkingen in Nan Jing en de impact op de omgeving. Er had wat mij betreft wel iets meer tijd aan de achtergronden van Nan Jing en de Japanse bezetting besteed mogen worden.
Wat de film echt afbreuk doet is de zeer zwakke acteerprestatie van Jonathan Rhys Meyers. Hij weet echt geen seconde te overtuigen als George Hogg en hierdoor blijft het een heel plat personage. Met een betere acteur en iets meer achtergrond was dit een 'instant classic' als Seven Years in Tibet geworden, jammer!

avatar van RuudC
Het hele verhaal zal best spectaculair geweest zijn, maar de uitwerking van deze film is eerder slaapverwekkend. Je kan dan ook niet een aantal personages en de situatie degelijk introduceren en vervolgens een tocht van duizend kilometer op een film van twee uur plaatsen. Trek hier dan minstens een uur extra voor uit. Schindler’s List zal ook veel minder indruk gemaakt hebben wanneer het een tussendoortje was van anderhalf uur. Een uitgebreid verhaal komt alleen tot recht in een uitgebreide film.

Zodoende is het plot een gatenkaas, waarvan een handvol scenes nog best leuk zijn. Voor een oorlogsfilm is de spanning in elk geval ver te zoeken. De Japanners komen veel te weinig in beeld, waardoor de actieliefhebbers van een koude kermis zullen thuiskomen. Hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor fans van meeslepende en emotionele films. Daarvoor is de opbouw gewoon te matig. Daarbij zijn er gewoon genoeg betere films in het genre.

avatar van jipt
Mooi verhaal maar suffe cast en regie, braafheid straalt er vanaf. Paar pluspunten, waaronder de fotografie, trekken het naar een nipte 2, 5*

avatar van blurp194
Een indrukwekkend verhaal, mooi geacteerd, mooi in beeld gebracht met indrukwekkend goede rekwisieten en prachtige locaties.

De kritiek op het acteren komt bij mij niet heel erg aan, Jonathan Rhys Meyers voldoet prima als een wat stijve Engelsman met wat excentrieke trekjes vind ik. En daarnaast is dit niet echt een acteursfilm wellicht. Een andere bron van kritiek, dat de geschiedenis van de 'echte' Hogg niet gevolgd wordt - en dan met name de Nieuw-Zeelandse hulp die hij gehad heeft - is wellicht ernstiger, en raakt ook het karakter van Radha Mitchell - in het echt was Lee geen Amerikaanse, en heette ze Kathleen Hall. Het soort verandering waarvan ik me dan afvraag waarom ze gemaakt worden.

In de film zelf doet dat overigens niet echt af aan het verhaal. En het einde, waar we een aantal van de echte kinderen zien spreken, is erg mooi - geeft een mooi authentieke afsluiting aan het verhaal. Ondanks dat dat niet helemaal authentiek is dus.

Een beklijvend verhaal, waarvan regisseur Spottiswoode naar mijn gevoel meer had moeten maken. Ondanks de fraaie cinematografie is de film door zijn aaneenschakeling van (soms ultra-)korte scènes met enige regelmaat te springerig vind ik. Daardoor kreeg ik af en toe de indruk dat scènes niet af waren. Toch wel jammer, want het is feitelijk een eerste klas drama dat een betere aanpak verdient.

Aardige film, maar wel erg lang. Daarnaast zijn er al zoveel van dit soort 'exodus'-films.

avatar van joolstein
Hmmm, er is iets vreemds met deze film? Zoals je ziet staat erop de poster gebaseerd op een waargebeurd verhaal. En meestal betekent dat niet veel goeds. En inderdaad deze film heeft ook van die kitscherige zielige en feelgood momenten. De hoofdrolspeler die niet wil maar dan tot inkeer komt. Een vrouwelijke tegenspeelster die naar wat omhalen toch voor hem valt. Kinderen tja die doen het altijd goed, zeker wanneer ze ook nog wees zijn. Maar toch... de manier waarop het in beeld gebracht wordt? Ten eerste hielp de locatie enorm mee. De grote diversiteit van Chinese landschap is werkelijk waar prachtig. Daarnaast speelde misschien de setting van de Japans-Chinese oorlog op de achtergrond erg mee. En dan was er nog de authentieke aankleding en ook de aandacht van de taal. Jonathan Rhys Meyers is nu niet één van mijn favoriete acteurs maar doet het hier zeer goed en geloofwaardig. Zoals hij langzaam aan steeds beter Chinees spreekt was toch redelijk bijzonder. En natuurlijk is de geschiedenis behoorlijk verfraaid en kloppen veel dingen niet met de werkelijkheid. Door dit alles bij elkaar is het een heerlijke charmante film geworden.