Der Staat gegen Fritz Bauer (2015)

Alternatieve titel: The People vs. Fritz Bauer

Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Lars Kraume
met Ronald Zehrfeld, Cornelia Gröschel en Burghart Klaußner

Fritz Bauer was in 1930 de jongste rechter van Duitsland en werd politiek actief tegen de nazi's. Na de machtsovername werd hij opgesloten in een concentratiekamp en emigreerde na zijn vrijlating naar Denemarken. Wanneer ook daar de nazi's beginnen met de deportatie van joden, vlucht hij naar Zweden en leeft daar ondergedoken. Na het einde van de oorlog keert hij terug naar Duitsland en maakt zich verdienstelijk bij het opsporen van oorlogsmisdadigers.

kappeuter (moderator)
Vanaf 28 april 2016 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Pazmaster
Een traag, historisch drama over Fritz Bauer, de man die ervoor gezorgd heeft dat ex-nazis berecht werden. In deze film zien we hoe hij probeert Albert Eichmann, een van de hoofdverantwoordelijken van de holocaust, voor het Duitse gerecht te slepen. Hierbij wordt hij flink tegengewerkt...
Een Duitse geschiedenisles over een verbitterde, wraakzuchtige oude man. Het ziet er allemaal netjes uit en er wordt goed gespeeld maar toch vond ik er niet veel aan. Het gaat behoorlijk traag waardoor het ook een beetje saai wordt, mijn aandacht werd nergens gegrepen en ik was blij toen het was afgelopen.

lezertje
Prachtig drama over de jacht op de nazi Adolf Eichmann en tevens een mooi en terecht eerherstel voor Fritz Bauer, de man die vanuit Duitsland er alles aandeed op Eichmann op te sporen. Burghart Klaussner speelt Eichmann met een verbluffende gelijkenis. Niet alleen qua uiterlijk, doch ook zijn motoriek en manier van spreken zijn een exacte kopie van de echte Bauer. De thrillerachtige opzet zorgt ervoor dat de film je vanaf het begin af aan gevangen houdt en voorbij is, voor je er erg in hebt.

Ik krijg steeds meer en meer bewondering voor de Duitse cinema.
Niet alleen omdat dit een prachtige film is, maar omdat men in Duitsland deze media gebruikt om hun verleden eens duchtig aan de kaak te stellen, en daarmee geen enkel heikel onderwerp meer uit de weg gaan.
De laatste jaren zijn er al verscheidene Duitse producties verschenen die je de ogen doen open trekken, ook dit is er weer eentje.
Een verhaal dat me totaal onbekend was, maar zo verbluffend is gebracht, je kan het niet verzinnen, dit is dus waar gebeurt en eigenlijk is het verbazingwekkend dat dit allemaal is kunnen gebeuren, het positieve maar ook het negatieve in et verhaal, dat ex-SS leden deel uitmaakten van de regering en hoogste ambten bezetten in het justitieapparaat.
Maar ook dat men homoseksualiteit als strafbaar misdrijf behandelde en op die manier ambtenaren onder druk kon zetten.
Het verhaal van Fritz Bauer en zijn collega Angermann was me dus totaal onbekend, en dus voor mij zeer interessant, daar ik al zoveel heb gelezen en bekeken over de jacht op Eichmann en zijn proces, dat het me verbaasd dat deze namen amper naar voren komen in de zaal 'Eichmann'.
De vertolkingen in deze prent zijn uitstekend, en natuurlijk Duits gesproken, een geluk dat hier dus geen Amerikaanse film over is gemaakt, maar dat de Duitse cinema hier een prachtige film van heeft gemaakt.
Met acteur Michael Schenk heeft men trouwens de perfecte acteur gevonden om de Eichmann uit te beelden ten tijde van Argentinië, ik ken Eichmann uit die tijd van beelden op zijn proces in Israël en Schenk lijkt in deze film als twee druppels water op die persoon !!
Deze film is er eentje die je moet hebben gezien als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan.
Verbluffend goed gemaakt en een onthutsend verhaal !!!!
Voor mij had de film nog een uur langer mogen duren !!!

lezertje schreef:

Burghart Klaussner speelt niet Eichmann zoals u in uw tekst zegt maar wel Fritz Bauer !!
Maar ik denk dat u zich heel even heeft vergist.

lezertje
Tarkus schreef:

Maar ik denk dat u zich heel even heeft vergist.

Natuurlijk bedoel ik dat. Bedankt.

Goede en interessante film over Fritz Bauer die zich in het na-oorlogse Duitsland inzette om beruchte nazzi-misdadigers op te sporen en daarbij niet altijd de volledige medewerking van alle overheidsinstanties meekreeg en zelfs door politiek gedoe niet risicoolos te werk ging.
Film deed me denken aan het minstens even goede "Im Labyrinth des Schweigens", een aanrader voor wie zich in deze materie verdiept.
Hoofdrolspeler Burghart Klaussner overtuigt evenals Ronald Zehrfeld, die de laatste jaren in meerdere Duitse producties uitblonk.

Tarkus schreef:
Ik krijg steeds meer en meer bewondering voor de Duitse cinema.
Verbluffend goed gemaakt en een onthutsend verhaal !!!!
Voor mij had de film nog een uur langer mogen duren !!!

Het is dus niet zo lang geleden dat ik deze film voor een eerste maal zag.
Toen had ik de DVD gehuurd, en ik was zo onder de indruk van deze film dat ik hem zeker in mijn collectie niet wou missen.
Bij deze is dat dus gebeurt en zit hij ook in mijn verzameling, en heb ik hem opnieuw bekeken.
En nog steeds blijf ik bij mijn eerste mening, dit is een indrukkende film met een nog indrukwekkender verhaal.
Niet te missen !!!

avatar van Decec
Een goede biografie/drama/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...