ad
  • 8.117.247 stemmen

Der Staat gegen Fritz Bauer (2015)

Biografie / Drama | 105 minuten

Met onder meer: Ronald Zehrfeld, Cornelia Gröschel en Burghart Klaußner

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 13 september 2015

Over Der Staat gegen Fritz Bauer

Fritz Bauer was in 1930 de jongste rechter van Duitsland en werd politiek actief tegen de nazi's. Na de machtsovername werd hij opgesloten in een concentratiekamp en emigreerde na zijn vrijlating naar Denemarken. Wanneer ook daar de nazi's beginnen met de deportatie van joden, vlucht hij naar Zweden en leeft daar ondergedoken. Na het einde van de oorlog keert hij terug naar Duitsland en maakt zich verdienstelijk bij het opsporen van oorlogsmisdadigers.

imageimageimageimage

Vanaf 28 april 2016 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een traag, historisch drama over Fritz Bauer, de man die ervoor gezorgd heeft dat ex-nazis berecht werden. In deze film zien we hoe hij probeert Albert Eichmann, een van de hoofdverantwoordelijken van de holocaust, voor het Duitse gerecht te slepen. Hierbij wordt hij flink tegengewerkt...

Een Duitse geschiedenisles over een verbitterde, wraakzuchtige oude man. Het ziet er allemaal netjes uit en er wordt goed gespeeld maar toch vond ik er niet veel aan. Het gaat behoorlijk traag waardoor het ook een beetje saai wordt, mijn aandacht werd nergens gegrepen en ik was blij toen het was afgelopen.

avatar van lezertje

lezertje

Prachtig drama over de jacht op de nazi Adolf Eichmann en tevens een mooi en terecht eerherstel voor Fritz Bauer, de man die vanuit Duitsland er alles aandeed op Eichmann op te sporen. Burghart Klaussner speelt Eichmann met een verbluffende gelijkenis. Niet alleen qua uiterlijk, doch ook zijn motoriek en manier van spreken zijn een exacte kopie van de echte Bauer. De thrillerachtige opzet zorgt ervoor dat de film je vanaf het begin af aan gevangen houdt en voorbij is, voor je er erg in hebt.

Tarkus

Ik krijg steeds meer en meer bewondering voor de Duitse cinema.

Niet alleen omdat dit een prachtige film is, maar omdat men in Duitsland deze media gebruikt om hun verleden eens duchtig aan de kaak te stellen, en daarmee geen enkel heikel onderwerp meer uit de weg gaan.

De laatste jaren zijn er al verscheidene Duitse producties verschenen die je de ogen doen open trekken, ook dit is er weer eentje.

Een verhaal dat me totaal onbekend was, maar zo verbluffend is gebracht, je kan het niet verzinnen, dit is dus waar gebeurt en eigenlijk is het verbazingwekkend dat dit allemaal is kunnen gebeuren, het positieve maar ook het negatieve in et verhaal, dat ex-SS leden deel uitmaakten van de regering en hoogste ambten bezetten in het justitieapparaat.

Maar ook dat men homoseksualiteit als strafbaar misdrijf behandelde en op die manier ambtenaren onder druk kon zetten.

Het verhaal van Fritz Bauer en zijn collega Angermann was me dus totaal onbekend, en dus voor mij zeer interessant, daar ik al zoveel heb gelezen en bekeken over de jacht op Eichmann en zijn proces, dat het me verbaasd dat deze namen amper naar voren komen in de zaal 'Eichmann'.

De vertolkingen in deze prent zijn uitstekend, en natuurlijk Duits gesproken, een geluk dat hier dus geen Amerikaanse film over is gemaakt, maar dat de Duitse cinema hier een prachtige film van heeft gemaakt.

Met acteur Michael Schenk heeft men trouwens de perfecte acteur gevonden om de Eichmann uit te beelden ten tijde van Argentinië, ik ken Eichmann uit die tijd van beelden op zijn proces in Israël en Schenk lijkt in deze film als twee druppels water op die persoon !!

Deze film is er eentje die je moet hebben gezien als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan.

Verbluffend goed gemaakt en een onthutsend verhaal !!!!

Voor mij had de film nog een uur langer mogen duren !!!

lezertje schreef:

Burghart Klaussner speelt niet Eichmann zoals u in uw tekst zegt maar wel Fritz Bauer !!

Maar ik denk dat u zich heel even heeft vergist.

avatar van lezertje

lezertje

Tarkus schreef:

Maar ik denk dat u zich heel even heeft vergist.

Natuurlijk bedoel ik dat. Bedankt.

avatar van Movsin

Movsin

Goede en interessante film over Fritz Bauer die zich in het na-oorlogse Duitsland inzette om beruchte nazzi-misdadigers op te sporen en daarbij niet altijd de volledige medewerking van alle overheidsinstanties meekreeg en zelfs door politiek gedoe niet risicoolos te werk ging.

Film deed me denken aan het minstens even goede "Im Labyrinth des Schweigens", een aanrader voor wie zich in deze materie verdiept.

Hoofdrolspeler Burghart Klaussner overtuigt evenals Ronald Zehrfeld, die de laatste jaren in meerdere Duitse producties uitblonk.

Tarkus schreef:

Ik krijg steeds meer en meer bewondering voor de Duitse cinema.

Verbluffend goed gemaakt en een onthutsend verhaal !!!!

Voor mij had de film nog een uur langer mogen duren !!!

Het is dus niet zo lang geleden dat ik deze film voor een eerste maal zag.

Toen had ik de DVD gehuurd, en ik was zo onder de indruk van deze film dat ik hem zeker in mijn collectie niet wou missen.

Bij deze is dat dus gebeurt en zit hij ook in mijn verzameling, en heb ik hem opnieuw bekeken.

En nog steeds blijf ik bij mijn eerste mening, dit is een indrukkende film met een nog indrukwekkender verhaal.

Niet te missen !!!

avatar van Decec

Decec

Een goede biografie/drama/thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Mooi opname...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek met

Dolby Digital...

Prima camerabeweging...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Nog niet zo lang geleden zag ik Operation Finale (2018) waarbij de jacht en ontvoering op Adolf Eichmann werd belicht vanuit Argentinië. Deze Der Staat gegen Fritz Bauer focust zich dan weer op wat zich afspeelde in Duitsland zelf. Een item dat me minder bekend was en ondanks het feit dat Bauer in zijn opzet slaagde - met name Eichmann laten terecht staan - was het langs politieke weg alles behalve evident om dat voor elkaar te krijgen. Het moest dan nog via Israël gebeuren.

De haat-liefde verhouding met zijn verleden speelde Duitsland grondig parten als het de nazivervolging betrof. Velen ontsprongen de dans en bekleedden ook na de oorlog binnen het keurslijf van gematigde partijen invloedrijke functies. Anderen werden wel bejaagd, soms intens, eveneens latent waardoor vaak de echte beweegredenen dubbelzijdig blijven.

Interessante film waarbij het huidige Duitsland (en diens filmindustrie) zijn ongemakkelijke verleden niet uit de weg gaat. Prima vertolkingen in deze biografische thriller. Elk moment dacht je wel dat er een aanslag gepleegd kon worden.

BBarbie

Normaal gesproken zijn dit soort films spekkie voor mijn bekkie, maar ik vond hier heel weinig aan. Dat ligt niet aan de acteurs, want die leveren degelijk werk af, maar aan het saaie script waardoor de film een langdradig verhaal werd waarin op de keper beschouwd weinig gebeurt. De secundaire verhaallijn over homoseksualiteit is in meerdere opzichten een storende factor. Ik had mij een film over het oppakken van Adolf Eichmann heel anders voorgesteld.

avatar van ZAP!

ZAP!

Eens met BBarbie, behalve dat laatste - ik wist simpelweg niet wat te verwachten en 't was ook niet echt wat, op het grappige kapsel van Fritz na (en de geschiedenis an sich, maar die kan je in een paar minuten ook wel vertellen). Maar uitgekeken en dat zegt toch ook wat. Het spel van Burghart Klaußner zal daar ook mee te maken hebben.

avatar van cornelis2

cornelis2

Deutscher Filmpreis 2016.

Ik heb een goede recensie van deze film gevonden op de site van 'Jonge Historici', zie:

Filmrecensie: Der Staat gegen Fritz Bauer - Jonge Historici - jhsg.nl

Ik vind het dan toch jammer dat de rol van de fictieve persoon Karl Angermann zo groot wordt gemaakt in deze biopic. Dat doet afbreuk aan het totale plaatje. Verder een to the point verteld verhaal over deze historische geschiedenis, met een in mijn ogen toch wat aan overacting lijdende hoofdpersoon Burghart Klaussner. M.a.w. een goed verteld verhaal over een geschiedenis die het waard is verteld te worden, maar dat niet altijd heel evenwichtig doet.

avatar van Fransman

Fransman

Ook na de tweede keer gezien hebben blijft het voor mij een indrukwekkende film.

scorsese

Goeie film over een Duits-joodse jurist die na de tweede wereldoorlog oorlogsmisdadigers voor het gerecht wil krijgen. Niet de enige film over de arrestatie van Adolf Eichmann, echter staat dat hier niet centraal. Het hoofdpersonage wordt boeiend genoeg neergezet in dit onderhoudend historisch drama/biopic met thriller-elementen. De film speelt zich af eind jaren '50 en is die hoedanigheid prima aangekleed.