Gorky Park (1983)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Apted
met William Hurt, Lee Marvin en Brian Dennehy

In het Gorky Park worden drie lijken gevonden waarvan de gezichten en de vingertoppen zijn verdwenen. Detective Arkady Renko is vastberaden om de daders te vinden. Niemand werkt echter mee en het blijkt dat zelfs de KGB in het spel betrokken is.

avatar van Filmkriebel
Sovjetthriller die erg mysterieus begint en op die manier de aandacht weet vast te houden. Het is niet extreem ingewikkeld maar je moet er wel je gedachten bijhouden en blijven volgen. Een Russische agent moet een drievoudige moord oplossen en komt op het spoor van corruptie bij de KGB en een Amerikaanse pelshandelaar.

Ondanks Gorky Park niet in de voormalige SU gefilmd werd, weten de makers toch een geloofwaardig beeld te geven van een grauwe politiestaat. De Amerikaans-met-Russisch-accent sprekende acteurs moet je er bij nemen. Goed samenspel door de acteurs. Alleen heeft men tot mijn spijt het personage van Hurt wel gespaard van al te grote moeilijkheden tijdens de enquête waardoor de spanning naar het einde toe wat stilvalt. Krappe 3,5*

avatar van zoutzak
Intrigerende film met prima acteerwerk van William Hurt. Fijne chick ook.

De soundtrack lijkt verrassend veel op die van Commando (1985)

Poster mag er ook zijn!

avatar van S. Russell
Insignificance schreef:
... en het meisje bakt er gewoon niet zoveel van. Meer een grijze muis dan een mooie sabelmarter.

Dat was indertijd een fors punt van kritiek: De jongedame zou bloedmooi en onweerstaanbaar moeten zijn, maar Pacula is dat niet. Geen idee waarom zij voor deze rol gecast is.

Film is minder dan het boek, maar de zit zeker waard!

avatar van DjFrankie
Fijne thriller die de tand des tijds prima heeft doorstaan. Ook 1 van de laatste Lee Marvin films, 4 jaar later zou hij overlijden. Film geeft een koude indruk (en niet alleen vanwege de winter) van Moskou in de jaren 80 en de Lada's rijden af en aan, de Russische bontmutsen waren niet aan te slepen