Gorky Park (1983)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Apted
met William Hurt, Lee Marvin en Brian Dennehy

In het Gorky Park worden drie lijken gevonden waarvan de gezichten en de vingertoppen zijn verdwenen. Detective Arkady Renko is vastberaden om de daders te vinden. Niemand werkt echter mee en het blijkt dat zelfs de KGB in het spel betrokken is.

avatar van Filmkriebel
Sovjetthriller die erg mysterieus begint en op die manier de aandacht weet vast te houden. Het is niet extreem ingewikkeld maar je moet er wel je gedachten bijhouden en blijven volgen. Een Russische agent moet een drievoudige moord oplossen en komt op het spoor van corruptie bij de KGB en een Amerikaanse pelshandelaar.

Ondanks Gorky Park niet in de voormalige SU gefilmd werd, weten de makers toch een geloofwaardig beeld te geven van een grauwe politiestaat. De Amerikaans-met-Russisch-accent sprekende acteurs moet je er bij nemen. Goed samenspel door de acteurs. Alleen heeft men tot mijn spijt het personage van Hurt wel gespaard van al te grote moeilijkheden tijdens de enquête waardoor de spanning naar het einde toe wat stilvalt. Krappe 3,5*

avatar van zoutzak
Intrigerende film met prima acteerwerk van William Hurt. Fijne chick ook.

De soundtrack lijkt verrassend veel op die van Commando (1985)

Poster mag er ook zijn!

avatar van S. Russell
Insignificance schreef:
... en het meisje bakt er gewoon niet zoveel van. Meer een grijze muis dan een mooie sabelmarter.

Dat was indertijd een fors punt van kritiek: De jongedame zou bloedmooi en onweerstaanbaar moeten zijn, maar Pacula is dat niet. Geen idee waarom zij voor deze rol gecast is.

Film is minder dan het boek, maar de zit zeker waard!

avatar van DjFrankie
Fijne thriller die de tand des tijds prima heeft doorstaan. Ook 1 van de laatste Lee Marvin films, 4 jaar later zou hij overlijden. Film geeft een koude indruk (en niet alleen vanwege de winter) van Moskou in de jaren 80 en de Lada's rijden af en aan, de Russische bontmutsen waren niet aan te slepen

avatar van wihu61
Sfeervolle en boeiende film. De trage opbouw beviel me uitstekend: maar héél langzaam drong tot me door waar het uiteindelijk om ging. Lee Marvin zet een uitstekende rol neer als een zichzelf onaantastbaar wanende schurk. En het draaide dit keer eens niet om drugs of staatsgeheimen, maar om het uit het land smokkelen van zes nertsen, wat het Russische monopolie zou doorbreken. Zoals gezegd, iets wat ik dus pas laat doorzag, maar dat kan aan mij liggen.
De DVD zie ik trouwens nog gewoon te koop staan.

avatar van Lovelyboy
Een best wel geslaagd en sfeervolle verfilming van het bekende boek van Martin Cruz Smith die ik onlangs voor de tweede of derde keer heb gelezen.

Duister geladen sfeertje zit er vanaf het begin goed in, iemand die bekend is met het boek zal meteen begrijpen waarom er meteen in de openingsscènes al zo'n spanningsopbouw is en de nadruk die ligt op de gespeelde muziek en met name de 1812 overture. Vervolgens ontwikkeld de film zich in een bijzonder correcte film wat betreft het volgen van het boek. Eén van de weinige dingen die ik miste was de slechte en in het boek falende relatie van Renko met zijn vrouw Zoya. Verder klopt in zekere zin alles.

De sfeer is prima, de soundtrack wisselt van best goed, met name de kerkklokken, tot wel erg jaren '80 kitsch. Horner lijkt vooral te oefenen voor later, met name voor Commando en In the name of the Rose. Ondanks dat Horner op spannende momenten zijn hand wat lijkt te overspelen zitten er toch behoorlijke aangename en dreigende stukken tussen. Verder komt de film als tijdsbeeld in het koude en kleingeestige Rusland met veel corruptie prima over ook al is het kennelijk niet in de Sovjet-Unie opgenomen. Zowel Hurt, Lee als Dennehy komen acteren prima en wat ik hier boven lees over dat Pacula een miscast is kan ik met totaal niet in vinden. Vind haar absoluut niet onaantrekkelijk voor een Russische vrouw. In een dergelijke omgeving, hard en koud, en een dergelijke tijd, zonder mode, haar of make-up, ziet zij er wat mij betreft vooral realistisch uit.

Goed, aangezien ik het verhaal kan dromen was er weinig verassing voor mij, toch wordt er genoeg gespeeld met de gebeurtenissen en muziek om het vermakelijk te houden. Een echt verbijsterende topfilm is in het in die zin niet maar een behoorlijke degelijke film wel. Goed geacteerd, een paar prachtige locatie en natuuropnames, goede sfeer en muziek. Een prima film, toch spreekt het boek mij iets beter aan omdat Arkadi Renko daar toch iets meer onder vuur ligt en zwaarder op de hand is.