Gorky Park (1983)

Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Apted
met William Hurt, Lee Marvin en Brian Dennehy

In het Gorky Park worden drie lijken gevonden waarvan de gezichten en de vingertoppen zijn verdwenen. Detective Arkady Renko is vastberaden om de daders te vinden. Niemand werkt echter mee en het blijkt dat zelfs de KGB in het spel betrokken is.

Goede film met een goede rol van Joanna Pacula

kappeuter (moderator)
Weer zo'n jeugdsentiment filmpje. Vond ik toen erg goed. Maar nu??
Ik breng maar geen stem uit, tot ik 'm weer zie.

FisherKing
Ik denk toch dat deze redelijk goed blijft.
Volgens mij was dit een van de vele films die niet in Moskou gefilmd mocht worden..

Fisherking schreef:
Volgens mij was dit een van de eerste films die in Moskou gefilmd mocht worden..
Deze film is opgenomen in Zweden en Finland

FisherKing
Dan zit ik er volgens mij naast !

Dit bedoelde ik: het mocht niet
The primary complaint about this film is that it wasn't filmed in Russia. What people tend to forget is that it was made at the height of the cold war, and Soviet Premier Chernenko and the Politburo would not have opened Moscow to an American film crew, much less one that wanted to make a movie that depicts the various Russian agencies and beuraucrats as being as corrupt as Marvin.

In the end, they settled for Helsinki, Finland (which I guess is a fair trade-off, since Finland was technically a part of Russia for a few hundred years). Those who are familiar with Helsinki will probably mock this film (as my Finnish girlfriend did), but if you're not familiar, or willing to look past that shortcoming, then you will probably enjoy this movie quite a bit. They even went as far as to use Russian built "Ladas" (a brand of car) in the movie

Dit bedoelde ik: het mocht niet
Dubbele persoonlijkheid?

Dubbele persoonlijkheid?
Jazeker!Welnee

De film was best aardig, maar het boek was echt ijzersterk. En waar is Pacula toch gebleven ?

waar is Pacula toch gebleven ?
carriere Pacula

Dank je, EmDee. Nooit geweten dat Polanski achter haar carrière zat.

avatar van Epitaph
Heb m vroeger gezien,was toen erg onder de indruk.Moet m toch maar weer eens zien.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Toen ik voor de vakantie op zoek was naar wat leesvoer kwam ik het boek voor E1,--tegen in een bak met beschadigde kaften. Altijd leuk om in tropische oorden te lezen over het koude Rusland. Het boek was erg spannend en nu ik de film weer eens gezien heb moet ik zeggen dat ook die me helemaal niet tegenviel. Alleen het personage van Renko had van mij wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Verder blijft de Sowjet Unie tijdens de koude oorlog natuurlijk een fantastische setting voor een thriller.

Min puntje van de DVD vond ik wel dat het geluid in mono was. Ze zouden eigenlijk deze film eens een keertje moeten oppoetsen want dat is ie zeker waard.

Eerst 100min. waren erg goed, erna zakte de film helemaal in. Had er toch meer van verwacht.

orbit
Prachtige thriller dit! Spannend en met een mooi portret van Moskou vóór de val van de muur. 4*

Mooie en spannende film.... slap einde....

avatar van mishad
Vrij trage thriller waarin de tijd wordt genomen om een fascinerend verhaal te vertellen en om de spanning op te bouwen. Dat de film prima uitpakt is vooral de verdienste van een uitstekend op dreef zijnde William Hurt en een briljante score van James Horner.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Degelijke thriller met sterrencast die bij vlagen wat rommelig is. Goed.

avatar van movie fan
goede film , met een goed verhaal en een goede cast . muziek paste ook goed bij de film . einde was ook goed . zeer vermakelijke film .4sterren .

pgm
Gewoonweg goede thriller, die eens op andere locaties dan we gewoon zijn is opgenomen.
Knappe acteer prestaties met stevig verhaal, en mooi camerawerk.

Goedgemaakte thriller waarin William Hurt onderzoek doet naar drie lijken in het Russische Gorky Park. Niet op de eigenlijke locatie gefilmd, maar toch zeker overtuigend. Een vrij ingewikkeld plot en ook aan de lange kant. Een spannend einde en goed acteerwerk.

avatar van aburex
Vond hem indertijd wel beter, maar de film kan me nog altijd boeien

avatar van trebremmit
Een sterk begin wat doet hopen op een spannend en mysterieus verhaal, helaas wordt het nogal een warrig en vergezocht verhaal en naar het einde toe zakt de film als een kaartenhuis in elkaar.

avatar van A.L.I.E.N
DVD is "out of print" (in België althans). Ik zeg het alvast.

avatar van wendyvortex
In de herziening.
Wel heel lang geleden dat ik deze zag ooit eens uitgezonden op de Nederlandse TV in de tijd van twee netten en deze maakte op de jonge pubers nogal indruk (vermoedelijk vooral door een paar onsmakelijke scenes in het mortuarium).
Is natuurlijk een geweldige film, met lekker plot een beetje in de stijl van The Day of the Jackal en de andere grote thrillers uit die tijd.
Mooie Sovjet-sfeer ook (Helsinki in feite) uit de tijd dat de USSR nog potdicht zat.
En met Lee Marvin als Amerikaan die zakendeals sluit met de Russen.
Klassieke shoot-out op het einde.
Meesterwerkje!

Deze film was al diversen keren op MGM maar nog nooit heb ik hem helemaal uit gekeken door omstandigheden tot vandaag. Het verhaal zit best goed in elkaar (wel complex) en weet ook te boeien (soms zelfs spannend). Ook de uitvoering was best goed en visueel mocht de film er ook wezen met regelmatig fraaie plaatjes en sets. Hetzelfde geldt voor de cast waar Joanna Pacula en William Hurt (oogde wel niet Russisch) overtuigend spelen. Al met al een prima thriller die ondanks dat hij bijna 30 jaar oud is zeker nog niet gedateerd is.

avatar van Insignificance
Bleke film, al zal dat ook wel iets met de sombere setting te maken hebben. Het redelijk doortimmerde verhaaltje stuwt de film vooruit. Zeker het eerste uur heeft het wel wat met de lugubere moorden, maar hoe dieper Renko graaft, hoe moeizamer het gaat. Marvin is solide, Hurt daarentegen komt toch niet zo overtuigend over als Russische militsia agent en het meisje bakt er gewoon niet zoveel van. Meer een grijze muis dan een mooie sabelmarter.

Enigszins ouderwets aandoend misdaadmysterie, dat vooral te lijden heeft onder het feit dat het plot niet erg sterk in elkaar zit en in hoge mate leunt op al dan niet vermeende vooroordelen over corruptie binnen de KGB.
William Hurt is miscast als de onkreukbare politieman. Iemand als Jon Voight of Klaus Maria Brandauer zou veel beter in die rol gepast hebben. Daar staat tegenover dat Lee Marvin, Brian Dennehy en Joanna Pacula degelijk werk afleveren en daarmee de film nog net naar een voldoende tillen.

Mooie dramatische thriller (de maker nam de tijd om het verhaal uit te werken) uit begin jaren tachtig met een uitstekende bezetting en dito plot, al dacht ik wel dat de uitkomst nog gecompliceerder zou liggen. Het verhaal speelde in een tijd dat het ijzeren gordijn nog bestond, maar waar het communistische machtssysteem de eerste lichte tekenen van afbrokkeling vertoonde. Een tijd waarin niemand elkaar vertrouwde; de koude en ingehouden sfeer die daar het gevolg van was werd door de regisseur (in een grijsblauw Moskou) goed weergegeven; hij hield ook de dialogen ingetogen, zorgde voor karakterontwikkeling en de muziek was toepasselijk.

avatar van Filmkriebel
Sovjetthriller die erg mysterieus begint en op die manier de aandacht weet vast te houden. Het is niet extreem ingewikkeld maar je moet er wel je gedachten bijhouden en blijven volgen. Een Russische agent moet een drievoudige moord oplossen en komt op het spoor van corruptie bij de KGB en een Amerikaanse pelshandelaar.

Ondanks Gorky Park niet in de voormalige SU gefilmd werd, weten de makers toch een geloofwaardig beeld te geven van een grauwe politiestaat. De Amerikaans-met-Russisch-accent sprekende acteurs moet je er bij nemen. Goed samenspel door de acteurs. Alleen heeft men tot mijn spijt het personage van Hurt wel gespaard van al te grote moeilijkheden tijdens de enquête waardoor de spanning naar het einde toe wat stilvalt. Krappe 3,5*

avatar van zoutzak
Intrigerende film met prima acteerwerk van William Hurt. Fijne chick ook.

De soundtrack lijkt verrassend veel op die van Commando (1985)

Poster mag er ook zijn!

avatar van S. Russell
Insignificance schreef:
... en het meisje bakt er gewoon niet zoveel van. Meer een grijze muis dan een mooie sabelmarter.

Dat was indertijd een fors punt van kritiek: De jongedame zou bloedmooi en onweerstaanbaar moeten zijn, maar Pacula is dat niet. Geen idee waarom zij voor deze rol gecast is.

Film is minder dan het boek, maar de zit zeker waard!