Commando (1985)

Actie / Avontuur
90 minuten / 92 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark L. Lester
met Arnold Schwarzenegger, Rae Dawn Chong en Alyssa Milano

In Commando is Kolonel John Matrix (Arnold Schwarzenegger) gestopt met zijn militaire carrière. Dan krijgt hij bezoek van Generaal Kirby die hem vertelt dat zijn voormalige kameraden een voor een vermoord worden en dat hij zelf ook gevaar loopt. En inderdaad krijgt ook John bezoek, en tot overmaat van ramp wordt zijn dochtertje gekidnapt. Als John zijn kind terug wil zien moet hij de terroristen helpen door de president van Val Verde te vermoorden.

avatar van LPereboom
Old school arnie in actie! Toch wel een goede actiefilm, oneliner's en geweld dit 90min lang �� een klassieker in het actie genre!

ipman-99
"You're a funny guy Sully, I like you. That's why I'm going to kill you last.." ... " !!!

Heerlijke Actiefilm (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'Commando' is een volbloed Actiefilm
met een Arnold Schwarzenegger in topvorm.
Heerlijke droge Quotes en Oneliners komen nog droger uit onze kleerkast
van dienst ! Onze spierbundel alleen tegen al de rest ... een concept dat wel
meermaals werd toegepast maar zeer vermakelijk blijft overkomen !
Acteur Vernon Wells (alias Bennett) in de film is heerlijk als één van de slechteriken
van dienst. Vette Actiefilm in de lijn van o.a 'Rambo' ... en het typische jaren
'80 sfeertje komt ruimschoots aan bod.
Opvallend is Alyssa Milano toen als kindsterretje als Jenny Matrix in deze Actiefilm.

avatar van Argyle
Keiharde actie film. Zeer vermakelijke film. Tuurlijk zitten er een hoop foutjes in. Maar wat verwacht je anders voor een film uit die tijd? Was een klapper des tijds!

avatar van Insignificance
Argyle schreef:
Maar wat verwacht je anders voor een film uit die tijd?

avatar van lars-pixar
Arnold Schwarzenegger vult de rol van John Matrix goed in en doet voordelen met zijn opgepompte lijf en zijn grappige accent. Een goeie vraag is dan ook of in dit simpele verhaal ook Chuck Norris, Sylvester Stallone, of Bruce Lee de rol van John Matrix had kunnen waar maken.....
Toch is Schwarzenegger idiaal voor deze rol en acteert dan ook zoals we van hem gewend zijn, de film zelf moet je niet te serieus nemen, maar je kan je er wel makkelijk door laten vermaken!!

avatar van Capablanca
Op zich heb ik een zwak voor Schwarzenegger, maar dit was niet best. Natuurlijk is het een mager verhaal, dat kun je verwachten. Maar ketchup als bloed, een filmscherm achter het watervliegtuig, een magazijn dat nooit leeg raakt, cliché schurken en lachwekkende vechtscenes... Arnold onwaardig. Een punt, omdat ik een half punt wil overhouden voor films als Starflight.

avatar van ambrosini
Heb deze film voor het eerst gezien toen ik nog een kleine jochie was. Wauw wat een film was dat toen. Nu heb ik het vorige week gezien en ik moet zeggen .. het wauw effect was er niet meer. Terwijl ik predator, the running man, conan, etc.. ook heb gezien en die altijd nog goed vind. Het grootste nadeel in deze film is dat ze alle special effects cheap hebben gemaakt, acteerwerk is echt slecht. Je ziet letterlijk poppetjes (zijn zogenaamd soldaten) bij het opblazen van gebouwen. close ups bij schietscenes zodat wij zijn spieren kunnen zien.. Zelfs bij het roeien kijken wij letterlijk hoe zijn spieren werken..

Lijkt mij meer een workout movie + action van Arnold..

avatar van FunkStarr
Capablanca schreef:
Maar ketchup als bloed
Maat van me begon hier ook al over, maar dat zijn nou juist die dingetjes in dit soort films die je even niet te serieus moet nemen en waar ik me persoonlijk niet aan kan storen, bovendien vond ik het zelf nog wel meevallen eigenlijk. Waar ik me wel weer ontzettend aan heb gestoord (ik zat te zappen en kon het toch niet laten nog even wat van deze film mee te pakken) dat RTL7 (en ook andere zenders trouwens) het blijft presteren om de scene waar de arm er afgehakt wordt er gewoon steeds uit te knippen. Waarom doen ze dat, zij zijn toch de "echte mannen" zender?

avatar van pierre18
ambrosini schreef:

Lijkt mij meer een workout movie + action van Arnold..

Perfect!! Volledig mee eens met je commentaar op het acteerwerk, poppetjes, het wauw-gevoel, Predator en Work-out movie.
Echt een film die de tand des tijd niet heeft doorstaan. Karakteristiek jaren 80 cameravoering wat nu heel slap overkomt met een tenenkrommend verhaal. Een heel leger wordt ingezet om een meisje te redden....

avatar van Basto
Blijft een van de leukste aktie komedies ooit. Schwarzenegger ziet er super impossant uit en de geweldige oneliners zijn niet op vier handen te tellen.

Indiana007
Te gekke film.
Bennet ziet er totaal niet stoer uit met zijn vistruitje.
Geweldig stukje met de porshe.
Eerst compleet kapot, volgende scène helemaal heel.
Geef mij zo'n auto.
Actie is gedateerd maar blijft leuke jeugdherinnering.

Fed
Omdat iemand deze filmvanavind wilt zien ben ik verplicht mee te doen aan een avondje nostalgie. Mijn mening over deze film is nog hetzelfde zoals mijn mening in 1985 was...WAARDELOOS. Arnold schiet met 3 kogels 100 slechterikken dood terwijl deze slechterikken hem nog niet eens van 5 mtr. afstand kunnen raken. Is natuurlijk sarcastich bedoeld,maar ik bedoel maar.
Zoals elke "actie"film waar hij in mee heeft mogen doen zit er ook in deze film overdreven maar vooral onmogelijke scenes. Miss leuk voor kinderen jonger dan 6 jaar.

avatar van Basto
Fed schreef:

Wat een enorm onvolwassen reactie. Het moge duidelijk zijn dat deze film, net zoals zovelen, geen realisme nastreeft. Maar ieder zijn ding. Deze 50-jarige heeft zich hier meermaals kostelijk mee vermaakt.

Os. De enige film waar jij op gestemt hebt en met een 4,5 beoordeeld, lijkt mij ook de nodige ongeloofwaardigheden bevatten....

avatar van blurp194
Er gaat van alles fout in deze film.

Het verhaal slaat nergens op, de acteurs zijn matig, het nepbloed overtuigt geen seconde, en de matpartijen zijn af en toe wel heel matig.

En toch blijft het leuk. En niet alleen om de stoere oneliners van Arnie, het is sowieso een feest van herkenning om hem aan het werk te zien. Cult van de bovenste plank.

avatar van Graaf Machine
Misschien wel de leukste actiefilm die ik ken. Eerst even wat gemoord en dan het heerlijk overdreven zoetsappige begin (dat ijsje, dat hertje… ). Dan snel naar de echte film. Arnie wordt boos gemaakt, getreiterd en onder druk gezet. Daar laat hij het echter niet bij zitten, en in rap tempo ruimt hij zijn kwelgeesten op. Hij vind een medestander in een aanvankelijk sceptische vrouw, die hem al spoedig terzijde staat en hem uit de penarie helpt (haha, die raketwerper). Dan hup naar het booswichtennest om dat eens lekker grof en grondig onder handen te nemen. Uiteindelijk wint hij dan van die ellendige rotzak en de film is afgelopen. Verder geen poespas, heerlijke oneliners en af en toe een vette scene (die arm). Zo moet je een hersenloze actiefilm maken. Topklasse.

avatar van Thomas83
Nog steeds een van de betere films van Schwarzenegger. Nog steeds humor en oneliners maar de toon is net wat grimmiger dan in veel van zijn latere werk. Alles rondom de actie slaat nergens op maar het mooie aan de film is dat alles ook echt in dienst staat van de actie. Dat is vooral gedateerde goedkope onzin met speelgoedwapens die op heuphoogte worden afgevuurd, maar door de lompe en grootschalige aanpak en de verheerlijking van Schwarzeneggers personage is het zo leuk.

De film zit vol belachelijke excuses om hem zijn kracht te laten tonen door dingen te slopen of op te tillen, hij loopt totaal onnodig zonder shirt rond op het einde van de film, af en toe zien we een close-up van zijn spieren en hij mag er wat leuke oneliners uitgooien. De bad guys zijn vooral slachtvoer en, typisch voor de jaren tachtig, onmiddelijk herkenbaar door hun ongure koppen. Die Sully is natuurlijk zo'n gigantische creep die vrouwen stalkt en Bennett geeft een prachtige homo-erotische vibe zoals dat alleen in de 80's kon.

Verder ook een film met een aangenaam tempo en leuke locaties, en sommige scènes zijn echte klassiekers. De scène in de wapenwinkel en die met de raketwerper ("I think she's got something for us"), Matrix die we zich zien voorbereiden op de aanval met het aanbrengen van de camouflage en de wapens in gereedheid zien brengen, en natuurlijk ook het stomerige man- tegen mangevecht met Bennett, waarin we messen, vuur, elektructie en andere wapens zien. Chong speelt een redelijk leuke sidekick maar moet wel aan de zijlijn blijven. Alles draait om Matrix en zijn missie. 3.5*.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, goede actiefilm vol explosies en geweld! Ruim voldoende voor deze film, al hij niet beter is dan Eraser, True Lies, the 6th Day en Collateral damage.
Simpel verhaal, leuke humor en kijkt lekker weg.

avatar van Phantasm
Voor de 3-de keer gezien, het blijft gewoon geweldig.

avatar van FunkStarr
Graaf Machine schreef:

En juist die scene laten ze er meestal uit in de tv versie. Het is echt te belachelijk voor woorden maargoed.

Wat een geweldige film. Was een jaar of 10 (was destijds volledig normaal om zulke films te kijken als 10-jarige) destijds en dit was echt de actie-film van die periode voor mij!!! Pas weer teruggekeken en het gevoel is nog steeds goed. Eerst Commando, daarna Predator. Arnie is en blijft een BAAS!

Blijft een vermakelijke film!

avatar van Kondoro0614
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik ‘Commando’ heb gezien, en dat was wel rond het begin van mijn account hier op MovieMeter. Een heuse topper is dit blijkbaar nooit geweest (gezien mijn stem) maar qua vermaak schopt ‘Commando’ het aardig ver want zeg nou zelf: wie wil Schwarzenegger die rond rent zonder shirt of wat dan ook aan bekleding aan zijn bovenlichaam schietend op alles wat beweegt maar zelf amper geraakt worden is super gaaf en natuurlijk super knap! Ja, ik heb me uitstekend vermaakt met ‘Commando’ maar de film stelde in het meeste gevallen niet veel voor en dan is het hier ook weer te spreken over een mooie jaren ’80 actie film.

In Commando volgen we Schwarzenegger als John Matrix, een ex-commando die zijn dochtertje gezworen heeft nooit meer weg te gaan. Wanneer het team van John één voor één uitgemoord worden en John gewaarschuwd word door Major General Franklin Kirby dat hij niet op missie moet maar wel gevaar loopt en net wanneer Kirby vertrekt word Matrix aangevallen en ontvoeren ze zijn dochtertje waarna hij heel heldhaftig met zijn eigen SUV de heuvel afdondert zonder remmen wat dan ook mislukt.

Arnold Schwarzenegger speelt hier en heerlijke rol als het hoofdpersonage ‘John Matrix’ waarbij we uiteraard de geweldige quote: “I’ll Be Back” even langs zagen komen en dan is het toch weer genieten geblazen van mijn grote vriend. Ook Rae Dawn Chong speelde een leuke rol als Cindy, een (ik dacht) stewardess die na een vlucht rustig naar huis wou waarnaar ze lastig word gevallen door Sully, maar even later toch wel gedwongen werd door Matrix om Sully te achtervolgen. Ook Alyssa Milano deed het leuk als de jonge Jenny Matrix, het dochtertje van John die natuurlijk ontvoerd werd.

De film begint aardig leuk met een paar moorden waarop eerst de moord valt op een man tijdens het afval buiten zetten, leuke scene. Daarna zien we een boot ontploffen en volgens mij was er toen nog iets maar dat weet ik niet zeker meer (ik ben nogal vergeetachtig met sommige dingen). Daarna volgt snel de scene op waar we de gelukkige man John samen met Jenny in hun bergvilla zien klooien waarna hun toch bezoek krijgen van een legerman die graag John even wil spreken verteld hem vervolgens dat hij niet veilig is aangezien de moorden eerder op zijn teamgenoten, niet veel later als Kirby vertrokken is word Matrix aangevallen en blijkt het dat de mannen iets van hem willen: de president vermoorden van het land waar Matrix actief was en waar de president Matrix goed kent. Matrix werkt even mee en wanner hij op het vliegtuig word gezet met één van de bende leden weet hij te ontsnappen (na het doden van het bende lid wat me hem mee in het vliegtuig was gestapt, hij zet vervolgens alles op alles om zijn dochtertje te vinden met veel gevaar.

Uiteraard was voor mij het gevecht bij het huis het gaafst waar John en Cindy eerst een wapenwinkel weten te overvallen en John vervolgens met een overdreven aantal wapens rond rent en iedereen neerschiet en vervolgens zelf amper geraakt kan worden om na een messengevecht zijn dochtertje weer rustig mee naar huis te nemen. Toch een aardig geslaagde herziening van deze jaren ’80 actie film dat toch weer voldoet aan een leuke avond.

avatar van SSeagal
Gewoon heerlijke onzin om te kijken op een luie avond. Bijna constant actie en Arnold ramt en knalt er heerlijk over de top op los. Lekker om meerdere malen te kijken, verveelt nooit 4,5*

een geweldige film .arnold speelt het geweldig.met goeie actie er in.en verders ook een prima cast.toch wel een van de actiefilms met arnold die ik vaak genoeg zie.en idd het verveelt nooit.en 1 van zijn beste films.