Commando (1985)

Actie / Avontuur
90 minuten / 92 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark L. Lester
met Arnold Schwarzenegger, Rae Dawn Chong en Alyssa Milano

In Commando is Kolonel John Matrix (Arnold Schwarzenegger) gestopt met zijn militaire carrière. Dan krijgt hij bezoek van Generaal Kirby die hem vertelt dat zijn voormalige kameraden een voor een vermoord worden en dat hij zelf ook gevaar loopt. En inderdaad krijgt ook John bezoek, en tot overmaat van ramp wordt zijn dochtertje gekidnapt. Als John zijn kind terug wil zien moet hij de terroristen helpen door de president van Val Verde te vermoorden.

Captain Pervert schreef:
Waar komt die 'tagline' "Lets Party" op de poster vandaan?
Dat moet (veel) later toegevoegd zijn, ik kan me dat van geen enkele andere poster of merchandise herinneren.

Jawel, stond er altijd al op. Heb een originele (amerikaanse) filmposter. Maar volgens mij werd in Nederland ‘Somewhere, somehow, somebody is goning to pay’ ook gebruikt.

avatar van Captain Pervert
Beide zijn slecht.
"Let's party" snap je pas als je de film gezien hebt. Van tevoren heeft het een onbedoeld komische bijwerking terwijl de film zichzelf bijzonder serieus neemt.
"Somewhere, somehow, somebody is goning to pay" zint op een wraakactie, maar dat is het niet - John Matrix wil maar één ding en dat is zijn dochter redden. Hij weet ook precies wie hij moet hebben. En ook wanneer: binnen 24 uur. En na wat onderzoek weet hij ook waar. Dus ...

Beide zijn slecht.

Als een film zichzelf niet serieus neemt is het Commando wel. Let’s Party past ook perfect in de jaren 80 marketing waar het de strijd aan ging met de films van Stallone en Chuck Norris. Let’s Party slaat er natuurlijk op dat de film pure fun is.

avatar van Captain Pervert
Nee hij zei dat tegen Bennett toen hij door zijn kogels heen was en hem wilde verleiden tot een messengevecht.

Captain Pervert schreef:

Ik snap niet hoe dat een reactie op mijn opmerking kan zijn? Ik heb het nergens over Bennett. Of mis ik iets.

avatar van Graaf Machine
Weer eens gezien. Gewoon een volle ster erbij. Toch wel de ultieme simpele actiefilm. Geen grammetje vet op de botten. Rechttoe rechtaan. Heerlijk vehikel.

avatar van IH88
“You're a funny guy Sully, I like you. That's why I'm going to kill you last.”

Echt zo'n jaren 80 actieknaller waar ik altijd wel van kan genieten. Arnie, veel oneliners, belachelijke actiescènes (maar dan ook echt belachelijk), matig acteerwerk, cheesy muziek, eendimensionale personages en over the top bad guys… Heerlijk. In de jaren 80 werden iedere week van dit soort films geproduceerd, en het is heerlijk om je er soms weer even in onder te dompelen.

avatar van Basto
Beste commedie aller tijden! (Pun intended)

Briljante (compacte) actiefilm met een Arnold die meer coolheid in zijn kleine teen heeft dan het hele MCU in honderd jaar.

Man, ik ken echt geen enkele film die ook maar in de buurt komt van zoveel briljante one-liners. Geniaal script, moordend tempo, geweldige cast en heerlijke regie. Je hebt echt geen twee uur of meer nodig om een waanzinnige ‘ride’ te bieden.

Misschien toch maar eens een plekje in mijn top 10 geven. Echt zo goed dit!

avatar van Terminator05
Captain Pervert schreef:

You don't want to put a bullet in me ... you want to put a knife in me and watch me in the eye when you twist it ... come on benneth, throw away that chicken gun. Benneth gaat dan madness "i don't need that girl/gun ... of zoiets in die aard maar inderdaad, let's party herinner ik mij niet en vind dat ook niet passen bij deze film. Leuke actiefilm.

avatar van Lovelyboy
Bijzonder vermakelijk stuk jeugdsentiment en tevens niet serieus te nemen cultklassieker.

Laten we eerlijk zijn qua verhaal, dialoog en acteren is het allemaal niet best. De vijanden vallen bij bosjes, zelfs als Arnie de andere kant opschiet, wanneer hij het complex op blaast zie je gewoon poppen in uniform met een houten steel in de rug om ze staande te houden, etalagepoppen waren zeker te duur en later zie je de mechanismen die de mensen de lucht in lanceert na een explosie. Toch maakt dat allemaal niet uit, sterker nog, het is de charme van de film. Net als de fouten zoals wanneer Arnie de Porsche van Sully keert die plotseling onbeschadigd is, of wanneer hij de zitting uit de stoel scheurt en heel laag zit. Toch alle opnames daarna zit niemand meer zo laag als de eerst keer.

Goed het maakt allemaal niet echt uit. Een kostelijk licht komische actiefilm wordt je voor geschoteld met de nodige spektakel. De scene creatief met tuingereedschap is mooi. De knokpartij met Bill Duke in de hotelkamer is ook geweldig, net als alle fout oneliners. De schare aan foute koppen met Bill Duke, Vernon Wells, David Patrick Kelly en Dan Hedaya is net zo leuk. Een aantal best wel toffe actiescènes doen de gekunstelde kleffe scenes tussen Arnie en Milano in het begin weer vergeten, maar goed, dat hoort eigenlijk ook wel weer bij de film.

Leuk vermaak, humor, en heel veel kogels en in elkaar geslagen volk.