• 10.531 nieuwsartikelen
  • 8.963.402 stemmen

Commando (1985)

Actie / Avontuur | 90 minuten / 92 minuten (director's cut)
3,07 1.689 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 90 minuten / 92 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Mark L. Lester

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Rae Dawn Chong en Alyssa Milano

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 januari 1986

Plot Commando

"Somewhere, somehow, someone's going to pay."

In Commando is Kolonel John Matrix (Arnold Schwarzenegger) gestopt met zijn militaire carrière. Dan krijgt hij bezoek van Generaal Kirby die hem vertelt dat zijn voormalige kameraden een voor een vermoord worden en dat hij zelf ook gevaar loopt. En inderdaad krijgt ook John bezoek, en tot overmaat van ramp wordt zijn dochtertje gekidnapt. Als John zijn kind terug wil zien moet hij de terroristen helpen door de president van Val Verde te vermoorden.

Basto

Ik had geen zin in een film vanavond, en dacht toen. Waarom niet eens het audio commentaar van Mark Lester beluisteren?

Het gekke is dat op de engelse blu ray twee commentaar tracks van hem staan. Eentje voor de gewone versie en eentje voor de director’s cut. Die laatste is vrij recent, want het gaat vooral over het verschil in film maken met en zonder cgi. In de tijd van Commando was alles nog echt. Ook kon er toen nog op allerlei locaties worden gefilmd, die je tegenwoordig vanwege veiligheid drukte of kosten op je buik kan schrijven. Ook veel leuke anekdotes over stuntwerk en de arbeidsethos en inbreng van Schwarzenegger. Ik weet nu eindelijk hoe ze die vliegtuigstunt gedaan hebben.

Verder is het inhoudelijk allemaal niet erg bijzonder, maar daar is het de film ook niet naar. Maar tussen het commentaar door, heb ik wel weer enorm moeten lachen om de vele oneliners. Het is echt een geweldige film, die ook na de 20e kijkbeurt niet gaat vervelen.

Nu ook nog wel benieuwd naar de andere commentaar track. In hoeverre zou die anders zijn?

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2018 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik vroeg me trouwens wel een dingetje af. Kolonel Kirby vliegt in het begin van de film met de helikopter weer weg van de berghut van Arnold, waarna de hel losbreekt. Kort terug is Kirby er ook weer. Wat kwam hij die tweede keer doen?

Ik heb deze film sinds 1990 (toen was ik oud genoeg) zeker 60 keer gezien dus ik denk dat ik dit wel weet Naast de openingsscène, verschijnt hij op het allerlaatst nog een keer, nadat hij vanuit het watervliegtuig werd opgeroepen door Rae Dawn Chong (whisky x-ray... commando... i repeat commando...). Technisch gezien zijn het hulptroepen, maar Arnold heeft het klusje dan uiteraard allang alleen geklaard.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 2018 stemmen

Onderhond schreef:

Het is echt wachten tot het laatste kwartier voor er wat schot in de zaak komt. Wat een oersaaie bedoening.

De film heeft nog zoveel meer te bieden dan de 'schot in de zaak' op het laatst. Je bent dan reeds getrakteerd op een uitgebreid buffet aan muscle porn, briljante oneliners, 80s cheesyness, campy muziek en de ene over the top (even Porsche weer rechtop zetten) scene na de andere (telefooncel met Sully erin uit de grond trekken). Om nog maar te zwijgen van het shot waarbij hij een stuk of 30 agenten in één beweging van zich af gooit. Of dat hij met 1 hand een autostoel uit een auto sloopt.

Een ongeëvenaarde combinatie van jeugdsentiment, half onbedoelde humor en totale coolness.

Als je dat niet ziet, dan is dat net zoiets als dat je bij Inglorious Basterds je alleen de actiescène kunt herinneren waarin Hitler werd afgemaakt, maar alle briljante, ijzingwekkende scènes met Hans Landa maar saai vond.

scorsese

Goeie film over een ex-militair wiens dochtertje wordt ontvoerd door een paar mannen uit zijn verleden. Een nogal mager verhaaltje dat er verder weinig toe doet. Deze film moet het hebben van Arnold Schwarzenegger en de actie, en beiden stellen niet teleur. Lekker over de top, lompe actie/geweld en genoeg vermakelijke one-liners. Duidelijk een product van zijn tijd, en hierin ligt ook grotendeels de charme. In de herziening verhoogd naar 3.5 sterren.

avatar van Lebarron

Lebarron

In Commando worden leden van een special forces unit die geholpen hebben Arius(Dan Hedaya)de dictator van Val Verde, een Zuid-Amerikaans land, te verdrijven stuk voor stuk vermoord. Alleen Kolonel Matrix(Schwarzenegger) blijft over maar zijn dochter (Alyssa Milano wordt ontvoerd en door de verdreven dictator gebruikt als pressiemiddel om Matrix te bewegen om hem te helpen weer in het zadel te krijgen. Matrix pikt dit niet en gaat de strijd met Arius en zijn trawanten aan. Hij krijgt daarbij hulp van stewardess Cindy (Rae Dawn Chong).

De film is verhaaltechnisch geen hoogstandje want het verhaal past op een bierviltje maar qua actie en entertainmentfactor is hij wel van hoog niveau. Lekkere onrealistische vuurgevechten, coole man tegen mangevechten en uiteraard hilarische Schwarzeneggeriaanse oneliners. Ook de chemie tussen Schwarzenegger en Rae Dawn Chong is uitstekend. Hij begint wat stroef en onwennig , logisch gezien het feit hoe ze elkaar ontmoeten, maar later vormen ze echt een prima duo dat elkaar goed aanvult. Dit zorgde ook voor een extra entertainment factor. Moet ik dan toch een minpunt noemen dan is het het onrealistische gedrag van dochterlief. Beetje te tough voor een meisje van die leeftijd en vooral in die situatie. Maar het zij de makers vergeven.

Commando is echt zo'n heerlijke ouderwetse, ongecompliceerde actiefilm die je opzet en even alles van je af kan laten glijden.

Lebarron schreef:

Dit ja. Commando is echt een van de grappigste actiefilms die er is, maar tegelijk lekker ouderwets en ook nog wel heerlijk vol brute actie. Kan 'm zo elk jaar een keer kijken.

Basto

Heb m ook al zeker 25 keer gezien. Korte speelduur helpt daarbij.

The Oceanic Six

Ja, dit soort actiepulp moet je lekker tussen de 85 en 95 minuten houden. Daarmee heeft de film voor altijd herkijkwaarde.

avatar van Lebarron

Lebarron

The Oceanic Six schreef:

Actiefilms moeten in mijn optiek nooit te lang duren. Gewoon straight to the point.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Vermakelijk. De eerste veertig minuten zijn zelfs fantastisch. Zo ongeveer tot en met het gedeelte in het winkelcentrum. Man, wat zitten er leuke scènes in dit gedeelte. Arnold die een telefoonautomaat omflikkert en aan een touw slingert als Tarzan? Yes, Commando is je film. Het tweede gedeelte van de film vond ik het helaas steevast wat minder leuk worden, ook de humor verdween een beetje. Het laatste kwartier is gewoon wat oninteressant geschiet door een one man army Schwarzenegger. Dat is vermakelijk, ja, maar m'n aandacht verslapte wel wat. De vijanden zijn ook totaal niet leuk, zoiets is ook wel jammer. Maar bon, ik heb me hier allesbehalve bij verveeld. De grapdichtheid is bijzonder hoog, zeker in de eerste helft, en er zitten vrij veel leuke quotes in. En Arnold is tof natuurlijk. Dikke 3*.

avatar van robertinho

robertinho

De steeldrums waren geweldig.

avatar van Flavio

Flavio

Ik heb deze film ooit vast wel gezien, want deze kwam volgens mij geregeld voorbij op Veronica of zo. Maar ik kon me er eigenlijk niks van herinneren, en in mijn herinnering was hij ook best slecht, terwijl ik hem nu af en toe hilarisch vond. Het is duidelijk dat de makers alles met een dikke vette knipoog bedoelen, van de idyllische momentjes tussen Arnie en Alyssa in het begin (samen vissen, het ijsje op z'n neus) tot de "coole" oneliners, Rae Dawn Chong die uitgebreid commentaar geeft tijdens de dodemansrit en natuurlijk het hele revolutionaire leger dat door Arnie wordt afgeslacht, gebruik makend van allerlei soorten wapens, een hark incluis. Dat stukje bij die schuur wanneer Arnie ook nog even iemand scalpeert was wel het grappigste stukje. Jammer dat de leukste bad guys (Kelly en Duke) al vrij in het begin worden gemold, want de generaal en eindbaas "Bennett" met zijn dikke pens waren beduidend minder. Af en toe werd ik licht gestoord van de repeterende score van Horner. Al hoort die kazige muziek er natuurlijk wel bij.

avatar van shrink

shrink

• 1968 berichten

Ik ben 49 jaar, bijna alle films van Schwarzenegger gezien, behalve deze. Waarom weet ik eigenlijk niet? Ik kan me voorstellen dat het cijfer een stuk hoger is als je hem als kind hebt gezien. Ik vond het wel een aardige film, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Brabants

Brabants

• 2005 stemmen

Commando is een voor die tijd heerlijke actiefilm met een actieheld die in de naam van Arnold dit als geen ander kon dragen. Alles zwaar over de top maar het past erbij. Prima vermaak en verder weer gauw vergeten.

avatar van Harleen Quinzel

Harleen Quinzel

Die montage aan het begin die de band tussen hem en zijn dochter moet illustreren en waarin je Schwarzenegger ijsjes ziet eten en babyhertjes voederen is het grappigste dat ik in erg lange tijd heb gezien.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, ditmaal op Blu-ray!

Blijft toch een heerlijke actie klassieker, simpel verhaal waarin Arnie zijn dochter moet redden.

Mijn hoogtepunt in deze film was toch wel de scene in het winkelcentrum en het laatste stuk op het eiland, volop schietpartijen, gevechten en explosies!

Ook wat humor tussendoor en leuke rol ook voor de vrouw die verwikkeld raakt in deze strijd.

Al met al erg vermakelijk en korte speelduur.

avatar van Achilles

Achilles

Bij sommige scènes druipt de nepheid er vanaf, maar sentiment verblind (gelukkig ).. heerlijke wegkijker met oneliner “Arnie” op zijn best.

Korreltje zout en je hebt no waste of time…

avatar van TMP

TMP

Ik had hier heus geen hoge verwachtingen van, maar hoopte in ieder geval op een vermakelijke film. Vermaakt heb ik mij helaas niet, daarvoor vond ik het toch te zwak en oninteressant allemaal. Een wel erg dun en nietszeggend plotje, geen boeiende personages en nogal doorsnee actiescènes. Het is te zeer een karikatuur om als actiefilm enigszins serieus genomen te kunnen worden. Alleen al die tegenstander van Arnold Schwarzenegger die eruit ziet alsof hij bij de Village People hoort... Wel wat aardige oneliners hier en daar, maar dat is wel wat mager om deze film de moeite waard te maken. Zelfs anderhalf uur duurde hier best lang, dus geen geslaagde kijkbeurt.

TMP schreef:

Het is te zeer een karikatuur om als actiefilm enigszins serieus genomen te kunnen worden. Alleen al die tegenstander van Arnold Schwarzenegger die eruit ziet alsof hij bij de Village People hoort... .

Wie had je verteld dat je dit serieus moest nemen?

avatar van TMP

TMP

Basto schreef:

Wie had je verteld dat je dit serieus moest nemen?

Niemand. Maar een leuke luchtige actiekomedie vond ik dit ook niet.

TMP schreef:

Niemand. Maar een leuke luchtige actiekomedie vond ik dit ook niet.

Leuk is persoonlijk, dat kan. Maar hoe kan je dit nu niet zien als een luchtige actiekomedie? De film zit vol met grappige momenten en grappig bedoelde oneliners waarbij het zeker niet van belang is om deze film serieus te nemen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mja, al bij al een nostalgische film uit mijn jeugd, maar vandaag vind ik hem toch een stuk minder. Niet omwille van Stallone, maar Cobra bijvoorbeeld - die ik ook deze week zag - vond ik dan weer beter. We mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat we in de jaren 80 zitten. Die popcornactie en meligheid was toen wel in.

Ondanks zijn beperkte acteertalent blijft Arnie toch geweldig, al was het maar om zijn gevatte oneliners met een vet Duits accent. Nuja, de meligheid met hertjes en ijsjes, je kan het evenzeer als humoristisch omschrijven.

De bad guy was weinig interessant. Dan waren die Duke en die kleine in het begin interessanter. Voor de rest mager en over the top. Wel leuk om nog eens terug te zien, maar niet meer dan dat.

avatar van teigertje

teigertje

Vroeger was dit natuurlijk een fantastische aktie film.

Met de toen zeer succesvolle Arnold Schwarzenegger als aktie held.

Inmiddels zijn de aktie films, nog spectaculairder maar deze mag er zeker nog wezen.

Nog steeds een zeer entertainende en hele leuk en goede aktie film.

avatar van WB

WB

Als jong ventje al eens gezien, maar deze film blijft na een herziening prima overeind. Ook al is het verhaal flinterdun en heeft het moeite om de tijd des tijds te doorstaan, het is gewoon een actiefilm pur sang. Geen emotioneel geneuzel, maar gewoon een film die zichzelf niet te serieus neemt. Pas nu merk ik ook dat de dialogen die Schwarzenegger heeft niets anders zijn dan oneliners. Heerlijk slecht.