ad
  • 8.078.889 stemmen

Commando (1985)

Actie / Avontuur | 90 minuten / 92 minuten (director's cut)
3,06 1.610 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 90 minuten / 92 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Mark L. Lester

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Rae Dawn Chong en Dan Hedaya

Releasedatum: 3 oktober 1985

Over Commando

"Somewhere... somehow... someone's going to pay."

In Commando is Kolonel John Matrix (Arnold Schwarzenegger) gestopt met zijn militaire carrière. Dan krijgt hij bezoek van Generaal Kirby die hem vertelt dat zijn voormalige kameraden een voor een vermoord worden en dat hij zelf ook gevaar loopt. En inderdaad krijgt ook John bezoek, en tot overmaat van ramp wordt zijn dochtertje gekidnapt. Als John zijn kind terug wil zien moet hij de terroristen helpen door de president van Val Verde te vermoorden.

imageimageimageimageimage

Captain Pervert schreef:

Waar komt die 'tagline' "Lets Party" op de poster vandaan?

Dat moet (veel) later toegevoegd zijn, ik kan me dat van geen enkele andere poster of merchandise herinneren.

Jawel, stond er altijd al op. Heb een originele (amerikaanse) filmposter. Maar volgens mij werd in Nederland ‘Somewhere, somehow, somebody is goning to pay’ ook gebruikt.

Beide zijn slecht.

"Let's party" snap je pas als je de film gezien hebt. Van tevoren heeft het een onbedoeld komische bijwerking terwijl de film zichzelf bijzonder serieus neemt.

"Somewhere, somehow, somebody is goning to pay" zint op een wraakactie, maar dat is het niet - John Matrix wil maar één ding en dat is zijn dochter redden. Hij weet ook precies wie hij moet hebben. En ook wanneer: binnen 24 uur. En na wat onderzoek weet hij ook waar. Dus ...

Beide zijn slecht.

Als een film zichzelf niet serieus neemt is het Commando wel. Let’s Party past ook perfect in de jaren 80 marketing waar het de strijd aan ging met de films van Stallone en Chuck Norris. Let’s Party slaat er natuurlijk op dat de film pure fun is.

Captain Pervert

Nee hij zei dat tegen Bennett toen hij door zijn kogels heen was en hem wilde verleiden tot een messengevecht.

Captain Pervert schreef:

Ik snap niet hoe dat een reactie op mijn opmerking kan zijn? Ik heb het nergens over Bennett. Of mis ik iets.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Weer eens gezien. Gewoon een volle ster erbij. Toch wel de ultieme simpele actiefilm. Geen grammetje vet op de botten. Rechttoe rechtaan. Heerlijk vehikel.

avatar van IH88

IH88

“You're a funny guy Sully, I like you. That's why I'm going to kill you last.”

Echt zo'n jaren 80 actieknaller waar ik altijd wel van kan genieten. Arnie, veel oneliners, belachelijke actiescènes (maar dan ook echt belachelijk), matig acteerwerk, cheesy muziek, eendimensionale personages en over the top bad guys… Heerlijk. In de jaren 80 werden iedere week van dit soort films geproduceerd, en het is heerlijk om je er soms weer even in onder te dompelen.

Basto

Beste commedie aller tijden! (Pun intended)

Briljante (compacte) actiefilm met een Arnold die meer coolheid in zijn kleine teen heeft dan het hele MCU in honderd jaar.

Man, ik ken echt geen enkele film die ook maar in de buurt komt van zoveel briljante one-liners. Geniaal script, moordend tempo, geweldige cast en heerlijke regie. Je hebt echt geen twee uur of meer nodig om een waanzinnige ‘ride’ te bieden.

Misschien toch maar eens een plekje in mijn top 10 geven. Echt zo goed dit!

avatar van Terminator05

Terminator05

Captain Pervert schreef:

You don't want to put a bullet in me ... you want to put a knife in me and watch me in the eye when you twist it ... come on benneth, throw away that chicken gun. Benneth gaat dan madness "i don't need that girl/gun ... of zoiets in die aard maar inderdaad, let's party herinner ik mij niet en vind dat ook niet passen bij deze film. Leuke actiefilm.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Bijzonder vermakelijk stuk jeugdsentiment en tevens niet serieus te nemen cultklassieker.

Laten we eerlijk zijn qua verhaal, dialoog en acteren is het allemaal niet best. De vijanden vallen bij bosjes, zelfs als Arnie de andere kant opschiet, wanneer hij het complex op blaast zie je gewoon poppen in uniform met een houten steel in de rug om ze staande te houden, etalagepoppen waren zeker te duur en later zie je de mechanismen die de mensen de lucht in lanceert na een explosie. Toch maakt dat allemaal niet uit, sterker nog, het is de charme van de film. Net als de fouten zoals wanneer Arnie de Porsche van Sully keert die plotseling onbeschadigd is, of wanneer hij de zitting uit de stoel scheurt en heel laag zit. Toch alle opnames daarna zit niemand meer zo laag als de eerst keer.

Goed het maakt allemaal niet echt uit. Een kostelijk licht komische actiefilm wordt je voor geschoteld met de nodige spektakel. De scene creatief met tuingereedschap is mooi. De knokpartij met Bill Duke in de hotelkamer is ook geweldig, net als alle fout oneliners. De schare aan foute koppen met Bill Duke, Vernon Wells, David Patrick Kelly en Dan Hedaya is net zo leuk. Een aantal best wel toffe actiescènes doen de gekunstelde kleffe scenes tussen Arnie en Milano in het begin weer vergeten, maar goed, dat hoort eigenlijk ook wel weer bij de film.

Leuk vermaak, humor, en heel veel kogels en in elkaar geslagen volk.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Commando blijft een enorme favoriet van me, elke keer weer. Eens in de paar jaar gaat 'ie weer aan, zoals deze week. Ondanks dat er inhoudelijk veel op de film valt aan te merken is de mix van actie, humor en Arnold gewoon goud waard. De eerste minuten van de film als hij leuke momenten met zijn dochter beleeft zijn echt om te gieren zo grappig. Lekker hertjes voeren, ijsjes eten en blij zijn met elkaar. 5 minuten later liggen de eerste doden al om hem heen. Arnold is geen geweldige acteur, maar in zijn genre is hij gewoon de allerbeste. Imposant en bad ass, maar tegelijkertijd enorm sympathiek en grappig. Ik kan echt tig oneliners uit de film zo opzeggen, ken ook geen film die er zoveel heeft als Commando. Echt een prachtige 80's actieklassieker, inclusief ouderwets man tegen man eindgevecht met onze leernicht Bennett.

Ik vroeg me trouwens wel een dingetje af. Kolonel Kirby vliegt in het begin van de film met de helikopter weer weg van de berghut van Arnold, waarna de hel losbreekt. Kort terug is Kirby er ook weer. Wat kwam hij die tweede keer doen?

Anyway, 4,5* blijven staan.

avatar van Porta

Porta

Geen woord teveel, ontelbare malen heb ik dit gezien, keer op keer een feest, Arnie is een held. Met een andere acteur (LOL) was dit een flop geworden. Klassieker door hem, briljant.

avatar van Karst

Karst

Tja. Niet zo heel goed. Simpel, over the top en minder leuk dan de andere Schwarzenegger actie films.

avatar van Shadowed

Shadowed

Typisch Arnie.

Als actieheld waarschijnlijk mijn favoriet. Verkies Arnie in elk opzicht boven Stallone, alhoewel Stallone soms beter lijkt te acteren dan Arnie. Maar Arnie is toch in actieheld zelf zijn toch wel de leukere voor mij, dus dan kies ik liever een film met Arnie dan Stallone.

Meer standaard zal je ze ook niet krijgen dan deze, dit soort actiefilms. In de jaren 80 vlogen dit soort films er geloof ik in noodtempo uit. Sommige vind ik waanzinnig, The Terminator is een voorbeeld, maar deze Commando spreekt me toch beduidend minder aan dan andere 80's actiefilms.

Eigenlijk heeft deze film alles wat een standaard 80's precies bevat, en windt er vervolgens ook geen doekjes om. Maar deze gaat er mee om alsof er geen enkele andere dit eerder heeft gedaan. Het slimme kind, de gemene boeven, en de typische armcandy van Arnie is er ook weer bij. Irritaties gegarandeerd dus. Dan maar hopen dat de actie gaaf is.

Ik kan het de film niet ontnemen dat er in een hoog tempo kogels gevuurd worden, maar uiteindelijk begint Arnie die tientallen mannen de lucht inslaat en Arnie die wat schiet en gooit waarbij er in de volgende scene iemand neervalt wat te vervelen. Het is dat er een paar grotere actiescènes in de film zitten.

De soundtrack is abominabel echter. Alsof Dario Argento de film regisseert. Alleen de felle kleuren ontbreken nog. Chong als armcandy is ook onuitstaanbaar. Had liever gehad dat ze was achtergelaten in het winkelcentrum. En de eerste scenes met Arnie en zijn dochtertje. Het is eigenlijk erg slecht, maar daarom eigenlijk heel grappig.

Maar de finale is groots, enkele actiescènes glimmen en Arnie is helemaal in zijn element. Daarom kan ik de film niet ultiem laag geven. Maar als 80's actiefilm verwacht ik toch iets meer originaliteit. Die is er ook soms, in de vorm van actie. Maar dan lijkt elke 80's actiefilm wel iets aparts te hebben. Sorry, ik zie hier uiteindelijk niet veel nostalgisch in ten opzichte van andere 80's actiefilms.

Thomas83 schreef:

...en Bennett geeft een prachtige homo-erotische vibe zoals dat alleen in de 80's kon.

Lijkt hij daarom zo op Freddy Mercury? Ja, zeker hilarisch, ook die psycho lach van Milano als pappie weer een brute moord heeft gepleegd ("of het is zo van ik heb de coolste pa van allemaal!" ach ja beetje gelijk heeft ze wel he).

Deze film staat toch wel bekend als "lekker" foute domme actiefilm. Scriptschrijver De Souza schreef ook het veel intelligentere Die Hard dus de intentie was nooit om het heel serieus of geloofwaardig te houden, lijkt mij.

Macmanus schreef:

Hoe heet dat instrument ook alweer dat er steeds doorheen zit?

Bongo.

FlorisV

Dermate vlot en leuk dat je je nooit te lang kunt ergeren aan de hoeveelheid kul. En ook de onbedoeld grappige dingen geven de film een meerwaarde ergens:

-de Nutella momentjes in het begin met dochterlief (die muziek!);

-het psycho lachje van Alyssa Milano als pappie net een brute moord heeft gepleegd;

-de poppen bij het opblazen van die huizen;

-de juist in de prak gereden maar plots weer gave gele Porsche die wegrijdt;

-de forse dosis spierballenporno (de boomstam dragen, in de onderbroek het vliegtuig uit, het roeien daarna om even de torso aan het werk te zetten...).

Aardig om te zien sowieso:

-de klassieke gearing up scene, met al die wapens en camouflage, geweldig, waarom doen ze dit niet meer;

-een body count van heb ik je daar;

-de hoeveelheid scenes waarin Schwarz demonstratief een Hercules is;

-goeie stunts (en ja Schwarz is niet zo'n debiel als Tom Cruise die alles zelf wil doen en daarmee altijd de productie gigantisch riskeert);

-veel humor, vooral met Chong, dat zorgt voor de juiste toon;

-Rae Dawn Chong was toch wel het multi culti snoepje van de jaren 80 en is eigenlijk niet meer overtroffen;

-De forse Bill Duke mocht een paar jaar later weer met Schwarzenegger samenwerken in het superieure Predator;

-Piepklein rolletje van Bill Paxton;

-de man met 1 arm (ik weet niet hoe ze het anders hebben kunnen filmen);

-het werkschuurtje wat even volledig benut wordt in die scene.

Zat minpunten natuurlijk, ik heb altijd gevonden dat Bennett geen volwaardige tegenstander was en hoe hij zich op het einde op knullige wijze om laat lullen is echt te lomp. De mollige Aussie acteur was fysiek niet strak genoeg hoewel hij het leuk over de top speelt. Die kills in het begin zijn ook niet consequent. De eerste wil Duke op een overdreven manier zeker weten dat 'ie echt dood is. De tweede had makkelijk kunnen overleven zonder dat Duke het checkte. Zo zijn er veel foutjes in de film maar het tempo en de humor maken veel goed.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Met plezier je stuk gelezen, FlorisV

Enige aanmerking die ik wel wil maken, je brengt het nu negatief dat Tom Cruise zijn eigen stunts doet. Ik vind dat juist enorm prijzenswaardig. Dan doe je maar wat langer over de film.

avatar van Macmanus

Macmanus

FlorisV schreef:

Bongo.

Steeldrum blijkt het te zijn. Net artikel over gelezen want ik dacht niet dat het Bongo was. Maar toch bedankt nu is het mysterie opgelost

Ajax&Litmanen1 schreef:

Met plezier je stuk gelezen, FlorisV

Het gaat niet om "wat langer", maar om een enorme kostenpost. Als de productie maandenlang wordt stopgezet omdat meneer Tom zijn enkel breekt, kost dat tonnen, zoniet miljoenen. Als regisseur zou ik zeggen, prima Tom, als jij de rekening betaald?

Ja, het voordeel is wel dat de stunts meer van dichtbij gefilmd kunnen worden. Maar bij Commando viel het me niet eens zo op, het was nog best goed gedaan. Gek genoeg viel het me wel op bij een oudere versie van Terminator 2, maar die is opgepoetst.

Onderhond

Graaf Machine schreef:

Geen grammetje vet op de botten.

Ook geen grammetje vlees, alsof je droog brood zit te eten.

Dat het qua regie en acteerwerk niet veel voorstelt zal best, maar dat de actie ook echt niet om aan te zien is mag je een film als deze toch echt wel aanrekenen. Het is echt wachten tot het laatste kwartier voor er wat schot in de zaak komt. Wat een oersaaie bedoening.

Onderhond schreef:

Ook geen grammetje vlees, alsof je droog brood zit te eten.

Het is ook veel meer een komedie dan een actiefilm. Film moet het toch vooral hebben van de tientallen hilarische one-liners.

De actie op het eind is ook niet erg bijzonder met die bordkartonnen barakken die de lucht in vliegen. Lachen is het wel.

FlorisV schreef:

Tom betaalt die rekening ook zelf. Hij is van vrijwel al zijn films ook de producent. Daarbij levert elke verwonding ook weer miljoenen aan free publicity op. Erg slim.

avatar van Gastel

Gastel

Zeer smakelijk 80s low-budget actiespektakel.

Arnie in z'n prime, een leuke sidekick, karikaturale badguys (inclusief een soort besnorde leernicht en de altijd sterke Dan Hedaya met iets te dik accent) en een kick-ass soundtrack.

Alle ingrediënten dus voor anderhalf uur uitstekend popcorn vermaak!

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2079 berichten

Ik had zin in hersenloos vermaak en deze film leek daar wel aan te beantwoorden.

Ik had mijn zak zout klaargezet en was bereid alles door de vingeren te zien.

Die zak zout bleek ook al snel nodig: de ontsnapping uit het vliegtuig, de manier waarop hij de 'love interest' weet te imponeren… Allemaal té onnozel voor woorden en op die manier ook best vermakelijk.

Ondertussen blijven de ri-di-cu-li-teiten zich opstapelen: de 'shopping' episode (waarbij het meisje met de auto vol wapentuig ongemoeid blijft), de ontsnapping met het vliegtuig, het 'onder de radar' vliegen… dat hilarische stukje waar Arnie in onderbroek even aan de riemen moet trekkenen om zijn pecs even in beeld te brengen en nee, daar struikelde ik echt niet over.

Maar zoals VDB al zei: 'trop is te veel'. Bij de tergend lange finale sloeg de verveling toe en leek ik wel naar een aflevering van The A-team te kijken. Dat mensen hier geld willen inpompen en dat het dan ook nog geld opbrengt, daar kan mijn verstand niet bij…

stefan dias schreef:

Ik had mijn zak zout klaargezet en was bereid alles door de vingeren te zien.

Misschien minder serieus nemen en het zout inruilen voor een paar biertjes en genieten van de enorme hoeveelheid briljante oneliners?

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Basto schreef:

The oneliners gaat het natuurlijk niet om, maar je moet op de cinematografie letten, en de belichting. Werkelijk subliem.

Ook de score is van ongekend niveau, net als het acteerwerk van vrijwel elk personage, van protagonist tot figurant.

Graaf Machine schreef:

Soundtrack is idd een hele fijne.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2079 berichten

Die soundtrack dreef mij mee naar het A-team gevoel, maar ik ben blijkbaar geen kenner.

En ik wou het ook allemaal niet au sérieux nemen en ik zie ook wel dat de film zz. ook niet au sérieux neemt, maar ik vond het alleen een beetje cheap.

avatar van Hans Muziek

Hans Muziek

Ik heb het erg te doen met die bewaker op dat kantoortje, waar Arnie even komt binnenvallen om de kaart te lezen. Ik zie me zo'n theateragent al naar die acteur bellen:

'Herman, er is werk voor je!'

- 'Oh, vertel?'

'Het is een actiefilm genaamd 'Commando'. Met in de hoofdrol niemand

minder dan Arnold Schwartzenegger!

- 'Wat zeg je? Met een zwarte neger?'

'Nee man, met Schwartzenegger!'

- 'Zo, dat is me wat! En heb ik nog een scene met hem?'

'Nou en of! Helemaal met hem alleen!'

- 'Geweldig hoor! Veel tekst?'

'Neuh... Niet zoveel... Doe je het?'

- 'Tuurlijk! Wie wil er niet met Arnie in een film!'

'Mooi, dan geef ik je naam door. Het script is een half A4-tje!'

- 'Kom maar op!'

Uiteindelijk is Herman welgeteld vijf seconden in beeld. Met een schop

in zijn ballen, een elleboogstoot op zijn kin en als een vaatdoek in een kast

gesmeten. Met waarschijnlijk drie maanden ziekenhuis en 6 maanden revalidatie.

Prachtrol!

Basto

Ik had geen zin in een film vanavond, en dacht toen. Waarom niet eens het audio commentaar van Mark Lester beluisteren?

Het gekke is dat op de engelse blu ray twee commentaar tracks van hem staan. Eentje voor de gewone versie en eentje voor de director’s cut. Die laatste is vrij recent, want het gaat vooral over het verschil in film maken met en zonder cgi. In de tijd van Commando was alles nog echt. Ook kon er toen nog op allerlei locaties worden gefilmd, die je tegenwoordig vanwege veiligheid drukte of kosten op je buik kan schrijven. Ook veel leuke anekdotes over stuntwerk en de arbeidsethos en inbreng van Schwarzenegger. Ik weet nu eindelijk hoe ze die vliegtuigstunt gedaan hebben.

Verder is het inhoudelijk allemaal niet erg bijzonder, maar daar is het de film ook niet naar. Maar tussen het commentaar door, heb ik wel weer enorm moeten lachen om de vele oneliners. Het is echt een geweldige film, die ook na de 20e kijkbeurt niet gaat vervelen.

Nu ook nog wel benieuwd naar de andere commentaar track. In hoeverre zou die anders zijn?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik heb deze film sinds 1990 (toen was ik oud genoeg) zeker 60 keer gezien dus ik denk dat ik dit wel weet Naast de openingsscène, verschijnt hij op het allerlaatst nog een keer, nadat hij vanuit het watervliegtuig werd opgeroepen door Rae Dawn Chong (whisky x-ray... commando... i repeat commando...). Technisch gezien zijn het hulptroepen, maar Arnold heeft het klusje dan uiteraard allang alleen geklaard.

Onderhond schreef:

De film heeft nog zoveel meer te bieden dan de 'schot in de zaak' op het laatst. Je bent dan reeds getrakteerd op een uitgebreid buffet aan muscle porn, briljante oneliners, 80s cheesyness, campy muziek en de ene over the top (even Porsche weer rechtop zetten) scene na de andere (telefooncel met Sully erin uit de grond trekken). Om nog maar te zwijgen van het shot waarbij hij een stuk of 30 agenten in één beweging van zich af gooit. Of dat hij met 1 hand een autostoel uit een auto sloopt.

Een ongeëvenaarde combinatie van jeugdsentiment, half onbedoelde humor en totale coolness.

Als je dat niet ziet, dan is dat net zoiets als dat je bij Inglorious Basterds je alleen de actiescène kunt herinneren waarin Hitler werd afgemaakt, maar alle briljante, ijzingwekkende scènes met Hans Landa maar saai vond.