Enter the Dragon (1973)

Alternatieve titels: Long Zheng Hu Dou | The Deadly Three | Operation Dragon | In de Klauwen van de Draak

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Robert Clouse
met Bruce Lee, John Saxon en Kien Shih

Lee wordt door de geheime dienst binnengehaald om aan een vechtsporttoernooi mee te doen, op een eiland geregeerd door een drugsdealer. Lee krijgt de opdracht hem uitschakelen, maar er mogen geen wapens op het eiland zijn. De Kungfu-expert Lee is echter een wapen an sich. Wat volgt is een strijd op leven en dood.

avatar van Metalfist
Zwolle84 schreef:
Best jammer, want als fan van Wu-Tang Clan zou ik me graag eens meer verdiepen in hun bronmateriaal. Op deze manier is het echter niet te doen. Of heeft Onderhond of een van de andere kenners hier nog tips voor oudere films in dit genre die de tand des tijds wél doorstaan?
Ik ben zelf niet echt een kenner van de Wu-Tang Clan maar volgens mij quoten die nogal veel uit de Shaw Brothers catalogus. Misschien daar eens iets van proberen? Die hebben gigantisch veel films geproduceerd (zie ook de lijst op ICM) maar ik heb daar nog maar het topje van gezien. Aanraders daarin zijn ongetwijfeld:
Wu Du (1978)
Ren Pi Deng Long (1982)
Chi Ma (1973)

het oudere werk van Jackie Chan:
Jui Kuen II (1994)
Dian Zhi Gong Fu Gan Chian Chan (1980) (al is niet iedereen hier fan van)

het werk van Woo-Ping Yuen of Hark Tsui:
Siu Nin Wong Fei Hung Ji Tit Ma Lau (1993)
Wong Fei Hung (1991)

avatar van Zwolle84
Dank voor de tips!

avatar van Banjo
Aa gaaf.. morgen eindelijk weer eens een Bruce Lee film kijken!
Ik heb ze vroeger wel vaak gezien, maar Van Dame staat me meer op het netflies..

avatar van Tup&Joep
Heerlijk! Bruce Lee op zijn best!

avatar van BlurayMovies94
bullshit Mr Hanman !

avatar van Duke Nukem
"Don't think... feeeeewl!"

Na 'The Way of the Dragon' aan een herkijkbeurt te hebben onderworpen, heb ik nu ook 'Enter the Dragon' met Bruce Lee als geheim agent (of: de Chinese James Bond) nog eens bekeken en ik heb ervan genoten.

Net als in The Way of the Dragon is er plaats voor humor: bijvoorbeeld als Lee een vervelende vechtjas in een bootje laat plaats nemen en dan zelf niet instapt ("The Art of Fighting without Fighting").

Er wordt ruim de tijd genomen om alle vechters met hun achtergrond voor te stellen. Verder is het verhaal waarbij de drugbaron Han vechters wil recruteren voor zijn organisatie niet zo heel interessant en het is wachten tot het volgende gevecht van Bruce Lee op het vechtsporttoernooi, we zitten dan al meer dan 49 minuten in de film. En het is tijd voor een leuke oneliner van Lee: "Boards don't hit back!"

Het rondsluipen van Lee in de organisatie van Han is zoals gezegd weinig boeiend, het is steeds maar weer wachten tot het volgende gevecht van Lee. Jammer ook dat de gevechten ook vaak teveel in slow motion gefilmd zijn en er wordt vaak ingezoomd op zijn gezicht, waardoor je toch een stuk van zijn atletische stuntwerk mist.

Maar zowel de charisma van deze man als zijn martial art meesterschap maken heel veel goed, ik kan dan ook geen lage score geven voor een film met Bruce Lee. Hij is tenslotte toch een jeugdheld voor mij en vele anderen.

Goede film, leuke gevechten

avatar van Banjo
Man... You come right out of a comic book!

Een halfje erbij voor dit knots gekke eiland ik vind dit echt een klassieker...
Vol met mooie oneliners en toffe gevechten. De spanningen merk je ook de hele film door.

Super film! zo maken ze die niet meer. . jammer dat veel nieuwe films niet goed zijn en films uit de oude doos meestal wel. maar films maken is allang over het hoogtepunt heen. tegenwoordig is het allemaal animatie en met monsters en snelle beelden zodat je amper nog wat ziet.

in deze film enter the dragon zie je mooi de gevechten zonder snelle beelden van links naar rechts enz.
ook de acteurs van vroeger zijn stuk voor stuk beter dan van tegenwoordig.

kortom heerlijke film. Sorry maar ik haat echt die animatie computerspelletjes films met monsters van tegenwoordig! dan kijk ik 10 keer liever Bruce Lee uit de oude doos,ook al heb ik hem al 100 keer gezien.

avatar van Flavio
The name is Lee. Bruce Lee.

Deze quote is natuurlijk uit de mouw geschud, het had me niet eens verbaasd als de grootmeester het op een gegeven moment had uitgesproken. Enter the Dragon lijkt zo uit het Bond-universum te komen: privé-eiland, megalomane schurk met eigen leger en mooie vrouwen, geheim agent die undercover gaat, zelfs de witte kat als overduidelijke knipoog ontbreekt niet. De spiegelscene kwam me ook heel bekend voor maar die komt weer terug in een latere Bond: kennelijk zag ook de James Bond franchise er geen been in te citeren uit deze spin-off.

ETD heeft dan wel een veel coolere protagonist, die echt kan vechten- maar kennelijk durfden de makers het ook weer niet aan alleen een Aziatische leading man te hebben, en is de hoofdrol nogal kunstmatig opgesplitst. De gevechten vormen het hoogtepunt, maar zijn niet altijd goed te volgen en het duurt nogal voordat het toernooi eindelijk van start gaat. Geheel in James Bond stijl eindigt de film met een massaal eindgevecht dat rommelig in beeld wordt gebracht.