ad
  • 8.113.007 stemmen

Enter the Dragon (1973)

Actie / Misdaad | 102 minuten / 99 minuten (bioscoopversie VS)

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 102 minuten / 99 minuten (bioscoopversie VS)

Alternatieve titels: Long Zheng Hu Dou / The Deadly Three / Operation Dragon / In de Klauwen van de Draak / 龍爭虎鬥 / 龙争虎斗

Oorsprong: Hongkong / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Robert Clouse

Met onder meer: Bruce Lee en John Saxon

Releasedatum: 17 augustus 1973

Over Enter the Dragon

"Their deadly mission: to crack the forbidden island of Han!"

Lee wordt door de geheime dienst binnengehaald om aan een vechtsporttoernooi mee te doen, op een eiland geregeerd door een drugsdealer. Lee krijgt de opdracht hem uitschakelen, maar er mogen geen wapens op het eiland zijn. De kungfu-expert Lee is echter een wapen an sich. Wat volgt is een strijd op leven en dood.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Metalfist

Metalfist

Zwolle84 schreef:

Best jammer, want als fan van Wu-Tang Clan zou ik me graag eens meer verdiepen in hun bronmateriaal. Op deze manier is het echter niet te doen. Of heeft Onderhond of een van de andere kenners hier nog tips voor oudere films in dit genre die de tand des tijds wél doorstaan?

Ik ben zelf niet echt een kenner van de Wu-Tang Clan maar volgens mij quoten die nogal veel uit de Shaw Brothers catalogus. Misschien daar eens iets van proberen? Die hebben gigantisch veel films geproduceerd (zie ook de lijst op ICM) maar ik heb daar nog maar het topje van gezien. Aanraders daarin zijn ongetwijfeld:

Wu Du (1978)

Ren Pi Deng Long (1982)

Chi Ma (1973)

het oudere werk van Jackie Chan:

Jui Kuen II (1994)

Dian Zhi Gong Fu Gan Chian Chan (1980) (al is niet iedereen hier fan van)

het werk van Woo-Ping Yuen of Hark Tsui:

Siu Nin Wong Fei Hung Ji Tit Ma Lau (1993)

Wong Fei Hung (1991)

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Dank voor de tips!

avatar van Banjo

Banjo

Aa gaaf.. morgen eindelijk weer eens een Bruce Lee film kijken!

Ik heb ze vroeger wel vaak gezien, maar Van Dame staat me meer op het netflies..

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Heerlijk! Bruce Lee op zijn best!

avatar van BlurayMovies94

BlurayMovies94

bullshit Mr Hanman !

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

"Don't think... feeeeewl!"

Na 'The Way of the Dragon' aan een herkijkbeurt te hebben onderworpen, heb ik nu ook 'Enter the Dragon' met Bruce Lee als geheim agent (of: de Chinese James Bond) nog eens bekeken en ik heb ervan genoten.

Net als in The Way of the Dragon is er plaats voor humor: bijvoorbeeld als Lee een vervelende vechtjas in een bootje laat plaats nemen en dan zelf niet instapt ("The Art of Fighting without Fighting").

Er wordt ruim de tijd genomen om alle vechters met hun achtergrond voor te stellen. Verder is het verhaal waarbij de drugbaron Han vechters wil recruteren voor zijn organisatie niet zo heel interessant en het is wachten tot het volgende gevecht van Bruce Lee op het vechtsporttoernooi, we zitten dan al meer dan 49 minuten in de film. En het is tijd voor een leuke oneliner van Lee: "Boards don't hit back!"

Het rondsluipen van Lee in de organisatie van Han is zoals gezegd weinig boeiend, het is steeds maar weer wachten tot het volgende gevecht van Lee. Jammer ook dat de gevechten ook vaak teveel in slow motion gefilmd zijn en er wordt vaak ingezoomd op zijn gezicht, waardoor je toch een stuk van zijn atletische stuntwerk mist.

Maar zowel de charisma van deze man als zijn martial art meesterschap maken heel veel goed, ik kan dan ook geen lage score geven voor een film met Bruce Lee. Hij is tenslotte toch een jeugdheld voor mij en vele anderen.

avatar van kreeftje

kreeftje

Goede film, leuke gevechten

avatar van Banjo

Banjo

Man... You come right out of a comic book!

Een halfje erbij voor dit knots gekke eiland ik vind dit echt een klassieker...

Vol met mooie oneliners en toffe gevechten. De spanningen merk je ook de hele film door.

avatar van Antinous

Antinous

Super film! zo maken ze die niet meer. . jammer dat veel nieuwe films niet goed zijn en films uit de oude doos meestal wel. maar films maken is allang over het hoogtepunt heen. tegenwoordig is het allemaal animatie en met monsters en snelle beelden zodat je amper nog wat ziet.

in deze film enter the dragon zie je mooi de gevechten zonder snelle beelden van links naar rechts enz.

ook de acteurs van vroeger zijn stuk voor stuk beter dan van tegenwoordig.

kortom heerlijke film. Sorry maar ik haat echt die animatie computerspelletjes films met monsters van tegenwoordig! dan kijk ik 10 keer liever Bruce Lee uit de oude doos,ook al heb ik hem al 100 keer gezien.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

The name is Lee. Bruce Lee.

Deze quote is natuurlijk uit de mouw geschud, het had me niet eens verbaasd als de grootmeester het op een gegeven moment had uitgesproken. Enter the Dragon lijkt zo uit het Bond-universum te komen: privé-eiland, megalomane schurk met eigen leger en mooie vrouwen, geheim agent die undercover gaat, zelfs de witte kat als overduidelijke knipoog ontbreekt niet. De spiegelscene kwam me ook heel bekend voor maar die komt weer terug in een latere Bond: kennelijk zag ook de James Bond franchise er geen been in te citeren uit deze spin-off.

ETD heeft dan wel een veel coolere protagonist, die echt kan vechten- maar kennelijk durfden de makers het ook weer niet aan alleen een Aziatische leading man te hebben, en is de hoofdrol nogal kunstmatig opgesplitst. De gevechten vormen het hoogtepunt, maar zijn niet altijd goed te volgen en het duurt nogal voordat het toernooi eindelijk van start gaat. Geheel in James Bond stijl eindigt de film met een massaal eindgevecht dat rommelig in beeld wordt gebracht.

avatar van AJK

AJK

Bruce lee.kiaaaai!

Woeeeeeeeeeiaaa.

5.0

avatar van notsub

notsub

Enter The Dragon is gewoon leuk vermaak, met name de geluiden van de uitgedeelde klappen en trappen deden me opveren. Qua martial arts kan het stukken beter, maar Bruce Lee ziet er zeker geweldig uit. Het kader wordt gevormd door een weinig zeggend verhaaltje met de nodige James Bond trekjes. Maar regelmatig had ik ook het idee naar een aflevering van Kuifje te kijken. Het zit dus vol met (luchtige) spanning, maar de gevechten vormen duideijk de hoogtepunten.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Oh my god, zet er een recent jaartal achter en het is een Quentin Tarantino cultfilm, een vage ode aan iets.

Zeer vermakelijk voor een keer, weinig tot totaal geen verhaal, slechts een excuus voor een overdaad aan klappen begeleid door rare geluiden. De film doet me in die zin wat James Bond achtig aan, de gevechten en de toernooi opzet doet me dan weer heel denken aan Jean Claude van Damme films. Verder sympathieke helden, en buitengewoon gemene schurken.

Duidelijk een film voor mensen die van vechtfilms houden, en van cult.

avatar van Shadowed

Shadowed

Nee.

Sorry, maar dit vind ik helemaal niks. Ik zette hem alleen maar op om eens iets van Bruce Lee te zien, maar daar in ben ik eigenlijk behoorlijk teleurgesteld. Het verhaal klonk als muziek in mijn oren, maar is nogal saai en suf uitgevoerd.

Het ziet er allemaal zo goedkoop en simpel uit. Vele vechtscenes zijn uit beeld en zit je alleen maar tegen de serieuze gezichten te kijken van de acteurs. Het verhaal is saai en de 102 minuten leken maar niet over te gaan. Slechts naar de slotfase was het wat leuker.

Wel pluspunten voor Lee natuurlijk. Hij is eigenlijk gewoon een soort komiek met indrukwekkende bewegingen. Het is best grappig om tegen zijn serieuze gezicht aan te kijken. Jammer dat bijna 80% van zijn klappen en schoppen buiten beeld zijn.

Voor de rest is dit behoorlijk saai en goedkoop. Het ziet er lelijk uit terwijl Chinese cultuur juist heel mooi is. Sommige acteurs (Han) kunnen helemaal niks en zien er verdwaald uit. Deze film is 1 van de grootste teleurstellingen die ik heb gezien.

Nee, dit ligt niet aan het jaartal, dit is blijkbaar niet mijn ding, terwijl ik vechtfilms prima kan waarderen. Leuk als je hier van kan houden, maar het is dus niet een film voor iedereen.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Hoor net op tv dat Frans Bauer 'Bruce Lee' uitspreekt als Bruslie, als in 'muesli'....

avatar van Basto

Basto

J

Ebenezer Scrooge schreef:

Sowieso absurd dat hij van onze belasting centen naar Hong Kong mag om het over een 40 jaar oude filmlegende te hebben. Meende toch echt dat de doelstelling was om het inzicht in hel moderne China te krijgen.

Aan de andere kant. Je moet ergens beginnen en die volgelingen van Frans Bauer hebben doorgaans nog nooit verder dan de dichtsbijzijnde friettent gekeken.

Gaat zo toch een (40 jaar oude) wereld voor ze open.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Gisteravond deze kleine klassieker na jaren maar weer eens gekeken. Niet Mr. Lee's beste film, maar altijd weer amusant.3.5

avatar van Lebarron

Lebarron

Bruce Lee's eerste Amerikaanse film is een opzichtige sollicitatie naar serieuzer Westers actiewerk zoals James Bond, Mission: Impossible, Six Million Dollar Man en The Man from U.N.C.L.E. Deze film is een grote showcase van Bruce kunde. Een makkelijk verhaaltje over een misdaadorganisatie beraamt een boos plan en houdt zich schuil op een eiland met een leger vol vechters is er voor inelkaar geflanst en het raakt net als dat eilandje kant nog wal. Ter verdediging moet ik wel zeggen dat de gemiddelde Bondfilm ook niet heel veel meer plot bevat dan deze film en vaak 100 x meer budget heeft. Bruce Lee toont aan dat hij een geweldige vechtacteur is. Al zijn gevechten lijken wel ballet en zijn bewegingen zien er geweldig uit. Dat hij ook nog een talentvol acteur is toont hij ook maar wel zeer subtiel. Let op zijn gezicht als hij tijdens een 1 op 1 gevecht de genadeklap geeft, dat spreekt boekdelen. Helaas heeft hij te kort geleefd om een goed beeld over zijn acteerkunde te krijgen. Ondanks dat het niet een geweldige film is kijk ik hem graag vanwege Bruce Lee en op basis van deze film had ik graag Bruce Lee als opvolger van Sean Connery voor James Bond gezien.

avatar van shrink

shrink

Eerlijk gezegd was dit geen beste film. Slechte acteurs en matig verhaal. Misschien vroeger aardig tot goed, maar nu heel erg oubollig.

Toen ik deze film voor het eerst zag was Bruce Lee helaas al overleden.

Deze film had zoveel impact op mij dat ik een echte verzamelaar ben gaan worden.

Onlangs deze film nog op Blu ray kunnen kopen.

Al een aantal jaren nu een facebook pagina van de meester geopend onder Brucelee fannl

Hollywood zag eerst Bruce Lee niet zitten een man uit China, hij kreeg de tv serie Kung Fu niet de filmrol.

Hij ging toen maar naar China om met Raymond Chow een paar films te maken: the big boss, fist of fury, the way of the dragon.

Toen werd Hollywood wakker en gingen ze samen Enter The Dragon maken, voor die tijd een hele goede film en dat komt natuurlijk door Bruce Lee, een material artist, filmster en Kung Fu ster.

groet,

Michel

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1917 berichten

Mijn eerste Bruce Lee-film en ik heb zowat gekregen waar ik mij aan had verwacht. Sterk verouderde choreografie en vooral de betere smoelentrekkerij van Bruce Lee. Lelijke gezichten trekken, kon hij als de beste, kreten luiden des te meer. Gelukkig wordt er ook nog duchtig gevochten en het was best een genot om te zien hoe Lee zijn vijanden in de pan hakt. Van een achtergrondverhaal is vrijwel geen sprake, andere personages ben ik nu al vergeten, maar qua hersenloos vermaak, heb ik ze al slechter gezien.

slaat helemaal nergens op hoe vaak deze film word afgekraakt***mensen vergeten om de dingen in de tijdsgeest te zien***deze dingen zag je in die tijd al op oude video banden en het was genieten***en genieten is het nog altijd***wie niet van de 80ies houd moet er ook gewoon niet na kijken***dan blijf er veel rotzooi over waar je wel naar kunt kijken***want de beste films zijn nog altijd uit de 80 ies en 90 ies

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Enter the Dragon is geen 80ies film hoor, maar is uitgebracht in 1973 !

oeps foutje*bedankt

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19217 berichten

Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan om deze van Bruce Lee te herzien. Uiteraard had ik andere opties voor het thema Bruce Lee & Bruceploitation, maar het is niet echt meer mijn ding die martial arts. Ik herinnerde me dat ik deze best wel kon smaken toen ik tiener was. Er zijn ook enkele vieze stukjes maar het is niet dat het bloed van het scherm spat ondanks dat er toch wel veel rake klappen vallen.

Het verhaal is duidelijk bijzaak. Het gaat hier vooral om de vechtkunst van Bruce Lee met bijhorende smoelentrekkerij en kreten. Leuk om nog eens gezien te hebben.