The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

Iets mindere herziening.

Duurt hier en daar toch net wat te lang. Zeker de scenes met de mariniers, da's een tussenstuk dat op een slecht moment komt en de film eigenlijk nodeloos ophoudt. Ook het spanningselement is hier een klein beetje misplaatst. Als er al spanning mocht zijn, is het eerder van het avonuurlijke.

Dat avontuur is verder nog wel steeds de moeite. Sfeervol en benauwend onderwater. Cameron weet het mooi in beeld te brengen, het is dan ook geen verrassing toen later bleek dat zijn fascinatie voor de onderwaterwereld groter was dan één enkele film.

Acteerwerk/personages zijn matig, deze film moet het vooral van de sfeer hebben. Die zit voor het overgrote deel van de film wel goed, al moet ik zeggen dat deze keer het einde toch ook net wat te cheesy was. Allicht goedbedoeld, maar het ligt er toch écht wel te dik op.

Nog steeds een leuke film, maar 170 minuten is wat van het goede teveel en ondertussen begint de leeftijd de film hier en daar toch ook wel parten te spelen. Vermaakt zeker nog, maar het kleine meesterwerk van weleer vind ik het niet meer.

avatar van Basto
Zin om deze te herzien. Met dank aan de Kijk van Koolhoven. Maar wat is dat toch dat deze film (en True Lies) nooit op blu ray zijn uitgebracht. Uitgerekend innovator Cameron die de vooruitgang tegenhoud?

Basto schreef:

Hoezo Cameron die het tegenhoud? Hij is een regisseur, geen baas van een filmmaatschappij die de rechten heeft over deze film.

avatar van mcdaktari
Inderdaad heel jammer dat The Abyss nog steeds niet op Bluray te krijgen is, want deze zou ik graag in mijn verzameling hebben. Het is tenslotte één van m'n favorieten films.

christian schreef:

Cameron is als producent van True Lies weldegelijk co-eigenaar. Daarnaast heeft hij ook veel invloed in Hollywood.

En het is toch opvallend dat deze twee commerciele titels (van hem) niet zijn uitgebracht. En ook als het niet zijn besluit is ben ik benieuwd naar het ‘waarom’.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als je even 30 seconden Google gebruikt dan kan je toch direct achterhalen wat de reden is?

James Cameron: Blu-rays Still On for The Abyss, True Lies | Den of Geek - denofgeek.com

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is makkelijker als iemand anders dat doet.

Maar dank voor de link, al word je er niet veel wijzer van. Artikel is al meer dan een jaar oud en er is nog geen enkele releasedatum bekend. Vrees dat Cameron nog wel een paar jaar vol zit met Avatar 2-5.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Het is makkelijker als iemand anders dat doet.

Je geeft het antwoord zelf al ja. Voorlopig heeft Cameron er geen tijd voor. Schijnbaar (en dat is bij hem weer niet vreemd) is hij zo'n perfectionist dat hij er zelf alle aandacht in wil stoppen in plaats van uitbesteden. Was hij een paar jaar terug ook al niet heel intensief bezig met Titanic naar 3D converteren?

avatar van schenkowiets
Als de film niet zo langdradig was geweest of wat korter gemaakt en de alien eerder wat meer in beeld was, zou dit wel eens een dikke 5 sterrenfilm kunnen zijn.

naargelang de hoge score's vond ik dit toch wel een dikke teleurstelling, te saai en te lang dradig.

avatar van cantforgetyou
Voor 1 euro gevonden op een rommelmarkt. Ik vond de film vroeger indrukwekkend. Nu was de film wederom boeiend, maar toch niet meer zo onder de indruk als toen. Leuk dat de aliens een keer niet agressief zijn. De acteerprestaties zijn goed en de onderwaterbeelden schitterend, zeker voor die tijd. Ik had de film nog iets korter gemaakt. Soms echt erg lang. Het blijft zeker een goede film, maar de 'magie' die ik de eerste keer beleefde was er niet meer. Komt misschien ook door mijn leeftijd en alle films die erna nog zijn gemaakt.

Als het goed is komt ie dit jaar uit (Info: TheDigitalBits.com) :

The Abyss: 30th Anniversary Edition – TBA July/August 2019 (It now looks like this is ACTUALLY happening) – N4K

The 4K Ultra HD Release List (U.S./U.K.) - thedigitalbits.com

avatar van Lovelyboy
Fantasy/SF product dat vroegere enorme indruk maakte maar nu verhaal en toon technisch toch wel wat van zijn kracht verloren heeft. Desondanks is het nog steeds een plaatje van een film en zeker goed vermaak.

De film blinkt vanaf het eerste moment al uit in een onderwater spektakel met veel decor en settings die er overtuigend en spannend uitzien. Of een dergelijke platform praktisch is met een oppervlakte schip of niet, een bijzonder interessante en overtuigende setting is het wel en vanaf het moment dat de pleuris uitbreekt doet de film qua claustrofobische momenten, onderwaterspanning en sfeer niet onder voor een film als Das Boot. Terwijl de halve bemanning behoorlijk overtuigend verpletterd wordt of verdrinkt, voor al de situatie rond Finler en het bijna verdrinken van Bud is van grootste beklemmende schoonheid, wordt de situatie er niet beter op wanneer er ook nog mysterieuze dingen worden waargenomen en er een behoorlijk verdeeldheid ontstaat over de oorzaak en aanpak.

Verder valt de variatie aan interessante dingen en technieken op, de fluorapparatuur die echt schijnt te bestaan, de verschillende duikboten en gadgets, de opgedreven spanning die vooral gezien moet worden in het Koude oorlog beeld tussen de Russen en Amerikanen, kleine momenten die erg overtuigend en dramatisch zijn, de scene met Lindsey en haar reanimatie is beklijvend en aangrijpend, de kou die Bud uit lijkt te hebben als hij van luik naar luik is gedoken is echt, en natuurlijk is er de aangrijpende duik de diepte in en de daarbij gepaarde emoties van de betrokkenen. Het einde is dan helaas weer wat zoetsappig en mij te onbevredigend, want alles komt boven om iedereen te redden...en dan...?

Minpunten zijn heden ten dag toch wel het zoetsappige gebeuren rond de aliens. Het ziet er allemaal bijzonder mooi uit maar ik zie zelden iemand reageren zoals me normaal lijkt geconfronteerd met iets dergelijks. Jammer slaat tenminste op hol en laat er bijna het leven bij. Verder wordt er getracht, met dit fenomenen een aardige doch te zoetsappige boodschap te brengen en relatievering omtrent volken, oorlog en wapengekletter, voor te schotelen. Op zich niet gek maar toch...het komt tegenwoordig mij allemaal wat te Disney over. Misschien is dat ook wel het eelt dat je als kijker op je ziel krijgt, dat dingen je op een gegeven moment minder raken.

Wat rest, op het alien gebeuren na dat niet meer het sterkste is, blijft The Abyss vooral visueel, bepaalde onderwatershots zijn adembenemend mooi, en qua muziek, een sterk Science Fiction avontuur met een geweldige claustrofobische sfeer. De muziek is op de dreigende momenten fenomenaal en de meeste acteurs doen hun best. Biehn is erg goed als psychotische officier en ik persoonlijk vind Harris erg goed als de no nonsens sympathieke crewchief. Een rol die hem bijzonder goed ligt. Erg aardig weer eens te zien maar de topfilm die ik er 20 jaar terug in zag is het helaas niet meer. Desondanks toch een vier voor het sentiment, en de sterke momenten en sfeer die de film zeker nog heeft.