The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

Iets mindere herziening.

Duurt hier en daar toch net wat te lang. Zeker de scenes met de mariniers, da's een tussenstuk dat op een slecht moment komt en de film eigenlijk nodeloos ophoudt. Ook het spanningselement is hier een klein beetje misplaatst. Als er al spanning mocht zijn, is het eerder van het avonuurlijke.

Dat avontuur is verder nog wel steeds de moeite. Sfeervol en benauwend onderwater. Cameron weet het mooi in beeld te brengen, het is dan ook geen verrassing toen later bleek dat zijn fascinatie voor de onderwaterwereld groter was dan één enkele film.

Acteerwerk/personages zijn matig, deze film moet het vooral van de sfeer hebben. Die zit voor het overgrote deel van de film wel goed, al moet ik zeggen dat deze keer het einde toch ook net wat te cheesy was. Allicht goedbedoeld, maar het ligt er toch écht wel te dik op.

Nog steeds een leuke film, maar 170 minuten is wat van het goede teveel en ondertussen begint de leeftijd de film hier en daar toch ook wel parten te spelen. Vermaakt zeker nog, maar het kleine meesterwerk van weleer vind ik het niet meer.

avatar van Basto
Zin om deze te herzien. Met dank aan de Kijk van Koolhoven. Maar wat is dat toch dat deze film (en True Lies) nooit op blu ray zijn uitgebracht. Uitgerekend innovator Cameron die de vooruitgang tegenhoud?

Basto schreef:

Hoezo Cameron die het tegenhoud? Hij is een regisseur, geen baas van een filmmaatschappij die de rechten heeft over deze film.

avatar van mcdaktari
Inderdaad heel jammer dat The Abyss nog steeds niet op Bluray te krijgen is, want deze zou ik graag in mijn verzameling hebben. Het is tenslotte één van m'n favorieten films.

christian schreef:

Cameron is als producent van True Lies weldegelijk co-eigenaar. Daarnaast heeft hij ook veel invloed in Hollywood.

En het is toch opvallend dat deze twee commerciele titels (van hem) niet zijn uitgebracht. En ook als het niet zijn besluit is ben ik benieuwd naar het ‘waarom’.

avatar van Ajax&Litmanen1
Als je even 30 seconden Google gebruikt dan kan je toch direct achterhalen wat de reden is?

James Cameron: Blu-rays Still On for The Abyss, True Lies | Den of Geek - denofgeek.com

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is makkelijker als iemand anders dat doet.

Maar dank voor de link, al word je er niet veel wijzer van. Artikel is al meer dan een jaar oud en er is nog geen enkele releasedatum bekend. Vrees dat Cameron nog wel een paar jaar vol zit met Avatar 2-5.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Het is makkelijker als iemand anders dat doet.

Je geeft het antwoord zelf al ja. Voorlopig heeft Cameron er geen tijd voor. Schijnbaar (en dat is bij hem weer niet vreemd) is hij zo'n perfectionist dat hij er zelf alle aandacht in wil stoppen in plaats van uitbesteden. Was hij een paar jaar terug ook al niet heel intensief bezig met Titanic naar 3D converteren?

avatar van schenkowiets
Als de film niet zo langdradig was geweest of wat korter gemaakt en de alien eerder wat meer in beeld was, zou dit wel eens een dikke 5 sterrenfilm kunnen zijn.