Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

DRJeFF
Hier ook geen echte liefhebber van science fiction maar deze film mengt t met een portie realisme.Erg mooi camerawerk .

avatar van Gehenna
Valt weinig op deze film aan te merken, geweldige en visueel schitterende film 4*

avatar van otherfool
Prachtig onder water spektakelstuk met schitterend camerawerk, dat slechts (milde) strafpuntjes verdient voor het niet compleet bevredigende einde.

4*.

avatar van Skuller
goede film.zeer mooi onderwater spektakel

wat iedereen hierboven al zegt, een 3.5

BlueSword
hmmm ik hou van SF maar deze film vond ik niks.
had hem gratis gekregen toen ik 2 films kochte.
special effects waren wel goed enzo maar op een 1 of andere manier kon deze film bij echt nie boeien.

kijkert
foute remake van 2001

stem van 3 naar 1

flowerking schreef:
James Cameron heeft 146 minuten nodig voor een film zonder enige (figuurlijke) diepgang. Ed Harris en Mary Elizabeth Mastrantonio "vinden" elkaar weer, maar het aliens-concept wordt totaal niet verder uitgewerkt. Wie zijn ze, waar komen ze vandaan en wat doen ze hier? Ineens komt dat schip bovendrijven en is de film afgelopen. En dan die kernbom: met één simpel draadje onschadelijk te maken, da's toch wel erg amateuristisch. En waarom implodeert dat ding niet op 5000 meter diepte?Matig geheel: 2 sterren.

wel simpel hoor om die details eruit te halen want buiten dat heb ik nog nooit zo realistisch de diepte donkerte en de kilte van de oceaan meegemaakt. Welk concept? Space 2001 wie wat waarom en ook een vaag einde... geef me een sf film met een goed concept.. Misschien deze, de aarde was vroeger water en in die tijd kwamen die wezens en werd het water hun huis maar door onstaan van droge plekken en leven werd hun wereld bedreigd en daar om dat bedreigende einde die ik ook een beetje onbevredigend vind trouwens.

Silvio Dante schreef:
Het verhaal was matig, maar qua special effects vind ik dit echt adembenemend; leuke B-acteur die meespeelt trouwens, die Ed Harris. Goed voor 3.5*

B acteur!!?? Ed Harris? hoe kom je daarbij het is een eerste klas A acteur joh en Elizabeth is een van de meest onderschatte actrices en een van de mooiste trouwens.

avatar van mikoz
Beetje langdradige film.
Had er toch wel wat verwachtingen van , had een soort onderwater Alien film in me hoofd , helaas was dat niet waar. Het verhaal is eigenlijk nergens spannend en meestal oninteressant. Toch waren de Special effects erg mooi en ook was het verhaal vrij origineel.

avatar van 606
je wordt in het begin in de diepte meegenomen en pas aan het eind losgelaten met echte spannende momenten in de diepte de film laat je geen minuut los.

4,5 ster

avatar van Stephan
Deze film had het in zich om een mijlpaal in de filmgeschiedenis te worden. Claustrofobische scènes waar er een aantal zo uitblinken door genialiteit (de ontsnapping uit de minisub door haar te laten verdrinken, de kraan die eerst van boven het gevaar is en dan als anker hen naar beneden dreigt te slepen, de descent naar beneden en de 'vondst' van het vloeibare zuurstof...) dat je haast het totaal misplaatste einde zou vergeven...
Haast dus... Jammer.

hinie
een hele mooie film!
heb hem al te vaak gezien eigenlijk, maar blijft desondanks boeien

ik vind het een hele mooie film

zeker de special edition met de vloedgolf

Prachtige beelden onder water.
Heerlijke betoverende soundtrack en een film die van begin tot eind de mysterie blijft verbergen.
Abyss is adembenemend.

avatar van dutchtuga
The Abyss heeft veel weg van Cameron's eerdere film Aliens. De karakters worden op bijna dezelfde manier gepresenteerd, camerawerk en belichting lijken erg veel op elkaar e.d. maar The Abyss komt nergens in de buurt van het geniale dat Aliens is. De spanningsopbouw, het ontwerp van de alien, allemaal wat minder. Aan de andere kant wil deze film ook helemaal niet zijn wat Aliens was. Waar we in die film een actiespektakel (en wat voor een) voorgeschoteld krijgen is The Abyss meer een kritiek op onze samenleving en helaas ook af en toe een wat te sentimentele moraalles.
Sommige dingen hadden niet echt gehoeven van mij of hadden anders mogen worden gebracht. Vooral het liefdesverhaal was te voorspelbaar en typisch Hollywood. De reanimatiescene en de allerlaatste scene zijn jammerlijk. Verder heb ik me niet eens zo gestoord aan de 'les' van de aliens. Ik kan me er wel in vinden en heb het erger gezien. Maar de setting waarin het wordt gebracht vond ik adembenemend. Vanaf de scene waar Harris de diepte in wordt gestuurd t/m 5 min voor het einde vond ik fenomenaal.
Al om al een vermakelijke film met veel kwalen maar toch doen dit soort onderwaterfilms en alien films me altijd wel wat. Plus ik vind Harris en Mastrantonio geweldige acteurs om naar te kijken. Die laatste is ook nog een prachtig .

mooie aparte film ,en spannend .jammer van het einde

Gothepica
Beste science fiction aller tijden alleen hij is zo saai op het begin laatste uur is pas mooi 4.5

avatar van Stephan
dutchtuga schreef:
De reanimatiescene en de allerlaatste scene zijn jammerlijk.

Over die eerste ben ik het zwaar oneens. De scène die er naar leidt inclusief de scène die je bedoelt vind ik een mijlpaal in de filmgeschiedenis...
De laatste scène is iid een beetje als de wissel van Advocaat...

avatar van djerk_Corleone
ontzettende B-film, troosteloos. megaslecht geacteerd. Animaties vallen als een kaartenhuis in elkaar anno 2006

hinie
huh?

orbit
Ben het er wel een beetje mee eens eigenlijk.. zeker geen bijzondere film En wordt na verloop van tijd zo oooontzettend saai en langdradig

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wel knap designwerk in deze film anders. Zag laatst een docu op Discovery of NGC waar deze film en de visie van Cameron ineens voorbij kwamen. het ging over wat er nu van al die (futuristische) technologiën in films werkelijk terecht komt. Ik had altijd gedacht dat die duikboten hier op werkelijk bestaande schepen waren gebaseerd nu blijkt het helemaal bedacht te zijn maar dan wel zo goed dat 10-15 jaar later zulke duikboten wel echt gebouwd worden. Zelfde gaat een beetje op voor die mini-subs (Little Geek).
Grappig was ook dat Cameron, toen deze afzakte naar de Titanic, het net vond lijken of hij nu in zijn eigen film (The Abyss) zat.

avatar van jordybeukeboom
The Abyss is een wat rommelige en langdradige film, die wel zo zijn boeiende en spannende momenten heeft. Toch ben ik van mening dat de film wat vlotter had kunnen worden gemonteerd. Met een kortere speelduur en meer vaart had ik de film boeiender gevonden. Bepaalde dingen zijn daarbij een beetje over the top, met het laatste kwartier als grote uitschieter. Ik vond die laatste pakweg vijftien minuten eigenlijk best grappig en interessant, maar ook wel wat te overdreven en hilarisch

3 sterren

super goede film was laatst op tv heb hem gekeken geweldig die waterslang echt mooi gemaakt en dat duikbotengevecht ook tof aleen het eind met die ruimtemannetjes iets te maar dat vepest de film niet 5

Echt gave film dit, ik zat helemaal in de film tot het einde.
Mooi gemaakt!

4,5 * !!

avatar van Halcyon
Ik zit ongeveer op dezelfde lijn als dutchtuga. Zelfde principe als Aliens, gewoon een andere setting en andere personages. Over het algemeen heb ik wel kunnen genieten van deze film, die vooral op visueel vlak een grote indruk op me naliet. Nog nooit heb ik zo'n mooie en ontroerende interpretatie van buitenaards leven gezien.
Het laatste halfuur van de film, dat doorspekt is met zeemzoete maatschappijkritiek en een typische anti-geweldmoraal, verpest echter nagenoeg heel de film op inhoudelijk vlak. En ook op visueel vlak was de laatste scène er echt teveel aan. Spijtig, want dit had een topper kunnen zijn.

avatar van Rmie
aardige film

leuk effecten, aardig geacteerd, met een verhaallijn die ook de hele jongen mensen of hele simpele mensen kunnen volgen.

wel stukken minder dan alien of aliens, maar goed

3 sterren, o nee 2 sterren,
een halve ster eraf voor de vreselijke muziek en nog een halve ster eraf die die superdomme reanimatie-act.
(een manager van McDonald zou er wellicht iets van willen leren)

Sphere vond ik vele malen sterker. de laaste kan ik sf liefhebbers echt aanraden

avatar van xgogax
orbit schreef:
Ben het er wel een beetje mee eens eigenlijk.. zeker geen bijzondere film

The Abyss is zeker weten een bijzondere film. The Abyss is de eerste film die in Super 35 mm film formaat is opgenomen.

avatar van Zuzuu
Geweldig film.

Ik heb er lekker van genoten en ik raad mensen aan om deze film te bekijken.

*3,5*