Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

avatar van Jordy
Het verhaaltje stelt niet zo veel voor, beetje standaard filmpje. De film kent echter een paar spannende en/of goede momenten, en de film kent (vooral voor de tijd) erg mooie special effects. 3 sterren.

Ik vond het allemaal nogal langdradig, maar naar het einde toe kwam er toch wat verbetering bij de encounter met de aliens.

geronimo
'n Topper! Alleen het einde vond ik wat zwak.

Hmm. Da's het omgekeerde van wat ik vond. Ik moet de special edition eigenlijk nog eens kijken, want die scheen wat beter te zijn.

geronimo
Ja, ik bedoel eigenlijk 't eindshot. Gelebber en dan..de aftiteling, ja sorry hoor!
De special edition heb ik ook gezien. Da's meer een uitbreiding van het verhaal, zeg maar.

avatar van You_bastard
Boeiende film met mooie onderwateracties.

neo (crew)
goeie film.iets van 8 jaar geleden was ik echt helemaal overrompeld door de special effects.nu natuurlijk niet meer.

Leuke special effects voor die tijd he.

BS
mee eens.Voor die tijd een goede en spannende film.Nu misschien niet echt meer.Toch wel leuk om te kijken. 3 sterren

Nog steeds spannend. Jammer van het einde.

lekker meidje die vriendin van die hoofdrolspeler, hmmmmm. Speelt ook de zus van Tony Montana in Scarface. Alleen nu ziet ze er niet meer
zo lekker uit omdat ze alweer bijna 13 jaar ouder is maar ja.

Meidje? Je bent zeker Brabander?

avatar van Jordy
dan had ie wel "meiske" gezegd toch?

goeie film maar alleen was het eind een zware afknapper
(harris heeft wel een lekkere vriendin)

In 1 woord: FANTASTISCH. Mooi verhaal, mooi en goed gespeeld, mooie special effects (voor toen en nu nog steeds) en mooie muziek. Wat wil je nog meer ?

Wat ik nog meer wil? Een fatsoenlijk einde.

Waarom zeikt iedereen zo over het einde, het was gewoon mooi, vertel mij dus maar eens wat er mis mee is.

Die Close Encounters rip-off met moraliserende aliens die in een blauwe pannekoek omhoog komen?

avatar van NERD
HAHAHA, goeie Jos2

Ik heb Close Encounters niet gezien en dus vind ik hem heel origineel en die special effects waren heel mooi voor die tijd hoor !

Die blauwe pannekoek aan het einde ook?

Nu even mijn mening: Ik vond het best een goede film, en heeft interessante special effects. Pas als je the making of... hebt gezien, ga je anders naar The Abyss kijken. Het lezen van het boek De Afgrond (perfect vertaald) vult de gaten die (misschien noodgedwongen) in de film zitten.

Hoewel het boek van een (naar mijn mening) hele goede schrijver was, vond ik zowel het boek als de film absoluut niet boeiend.

Heel erg goed, goeie, spannende sfeer, prachtige special effects (nu nog). Het acteren is ook heel erg goed, en hij is zeer spannend en ook nog 's een goed verhaal !
Er wordt ook erg goed op de menselijke karakters ingegaan, het is echt een topper ! *****

avatar van Macmanus
2e deel willen ze maken.

Oh jee !

avatar van Macmanus
Dacht dacht ik ook.

gimli f
Schijnt spannend te zijn, volgens mij wordt die voor mij opgenomen. Er schijnen zelfs wat akelige dingen te zijn gebeurd tijdens het maken van die film, waardoor de cast een nog benauwder gevoel kreeg...

Vind het een klasse film, top special effects. Verhaal inderdaad iets minder, maar gewoon op en top amusement.

avatar van Quentin
Goede, mooie film maar k vind het einde ook teleurstellend en niet altijd spannend/interessant genoeg.