Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Abyss (1989)

Alternatieve titel: Afgrond

Avontuur / Sciencefiction
139 minuten / 171 minuten (special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en Michael Biehn

Tijdens de Koude Oorlog wordt een Amerikaanse nucleaire onderzeeër aangevallen, en zinkt naar de bodem van de oceaan. De marine vraagt de hulp van een aantal mensen die aan het werk zijn op een nabijgelegen olieplatform om de onderzeeër te lokaliseren. Terwijl de crew de missie probeert uit te voeren, komen ze enkele problemen tegen, en ontdekken ze dat ze misschien niet alleen zijn...

goeie film maar alleen was het eind een zware afknapper
(harris heeft wel een lekkere vriendin)

avatar van speedy23
The Abyss werd volledig opgenomen in twee reusachtige watertanks. Het werd een imponerend hightech onderwaterepos, met indrukwekkende speciale effecten, maar nu is het wel een beetje déjà-vu. Ed Harris en Mary Elisabeth Mastrantonio zijn prima op elkaar ingespeeld. Toch kostte The Abyss einde de jaren '80 veel meer (ca. 70 miljoen dollar) dan hij opbracht. Voor James Cameron een teleurstelling van formaat: " Ik had met hard en ziel aan de film gewerkt. Deze film was naïef en sentimenteel maar wou dat ook zijn. Het is een zeer persoonlijk sf-sprookje en geen opgewarmde Spielbergkost." Anderzijds verklaart deze film meteen waarom Cameron niet bang was een monsterproductie als Titanic te regisseren. Hij had immers al wat watertjes doorzwommen.
P.S. De op video verkrijgbare 'The Abyss Special Edition' is zevenentwintig minuten langer dan de bioscoopversie...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De film heeft duidelijk moeite om op gang te komen. Iedereen neemt de tijd en het wordt allemaal erg langzaam opgebouwd. Op zich niet erg, maar het kon me allemaal niet echt boeien. Gelukkig werd de film halverwege steeds wat beter en zo rond het einde werd het zelfs erg aardig. Het acteerwerk is van een hoog niveau en de special effects zijn van goede kwaliteit. Jammer genoeg dat het verhaal totaal niet meewerkte, want er had volgens mij een veel betere film uit kunnen komen.

3 kleine sterren.

avatar van otherfool
Prachtig onder water spektakelstuk met schitterend camerawerk, dat slechts (milde) strafpuntjes verdient voor het niet compleet bevredigende einde.

4*.

avatar van Stephan
Deze film had het in zich om een mijlpaal in de filmgeschiedenis te worden. Claustrofobische scènes waar er een aantal zo uitblinken door genialiteit (de ontsnapping uit de minisub door haar te laten verdrinken, de kraan die eerst van boven het gevaar is en dan als anker hen naar beneden dreigt te slepen, de descent naar beneden en de 'vondst' van het vloeibare zuurstof...) dat je haast het totaal misplaatste einde zou vergeven...
Haast dus... Jammer.

avatar van dutchtuga
The Abyss heeft veel weg van Cameron's eerdere film Aliens. De karakters worden op bijna dezelfde manier gepresenteerd, camerawerk en belichting lijken erg veel op elkaar e.d. maar The Abyss komt nergens in de buurt van het geniale dat Aliens is. De spanningsopbouw, het ontwerp van de alien, allemaal wat minder. Aan de andere kant wil deze film ook helemaal niet zijn wat Aliens was. Waar we in die film een actiespektakel (en wat voor een) voorgeschoteld krijgen is The Abyss meer een kritiek op onze samenleving en helaas ook af en toe een wat te sentimentele moraalles.
Sommige dingen hadden niet echt gehoeven van mij of hadden anders mogen worden gebracht. Vooral het liefdesverhaal was te voorspelbaar en typisch Hollywood. De reanimatiescene en de allerlaatste scene zijn jammerlijk. Verder heb ik me niet eens zo gestoord aan de 'les' van de aliens. Ik kan me er wel in vinden en heb het erger gezien. Maar de setting waarin het wordt gebracht vond ik adembenemend. Vanaf de scene waar Harris de diepte in wordt gestuurd t/m 5 min voor het einde vond ik fenomenaal.
Al om al een vermakelijke film met veel kwalen maar toch doen dit soort onderwaterfilms en alien films me altijd wel wat. Plus ik vind Harris en Mastrantonio geweldige acteurs om naar te kijken. Die laatste is ook nog een prachtig .

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wel knap designwerk in deze film anders. Zag laatst een docu op Discovery of NGC waar deze film en de visie van Cameron ineens voorbij kwamen. het ging over wat er nu van al die (futuristische) technologiën in films werkelijk terecht komt. Ik had altijd gedacht dat die duikboten hier op werkelijk bestaande schepen waren gebaseerd nu blijkt het helemaal bedacht te zijn maar dan wel zo goed dat 10-15 jaar later zulke duikboten wel echt gebouwd worden. Zelfde gaat een beetje op voor die mini-subs (Little Geek).
Grappig was ook dat Cameron, toen deze afzakte naar de Titanic, het net vond lijken of hij nu in zijn eigen film (The Abyss) zat.

avatar van Halcyon
Ik zit ongeveer op dezelfde lijn als dutchtuga. Zelfde principe als Aliens, gewoon een andere setting en andere personages. Over het algemeen heb ik wel kunnen genieten van deze film, die vooral op visueel vlak een grote indruk op me naliet. Nog nooit heb ik zo'n mooie en ontroerende interpretatie van buitenaards leven gezien.
Het laatste halfuur van de film, dat doorspekt is met zeemzoete maatschappijkritiek en een typische anti-geweldmoraal, verpest echter nagenoeg heel de film op inhoudelijk vlak. En ook op visueel vlak was de laatste scène er echt teveel aan. Spijtig, want dit had een topper kunnen zijn.

avatar van Macmanus
Ongveer zoals ik me kon herinneren.

Toen ik wat kleiner was al een keer half gezien. En heb redelijk hetzelfde gevoel als toen. Er zit een leuke onderhuidse spanning in. Doordat je niet echt weet wat het nou is en wat precies de bedoeling is. Tempo is ook nog steeds wat laag en veel karakters zijn typisch James Cameron, allemaal in 1 woord samen te vatten. Maar ik bleef geboeid. Helaas sucked het einde extreem hard. Echt een te vreselijke suikerzoet einde, met een lesje dat we nou eens lief moeten doen tegen elkaar anders gooien we een golf over je heen. Uhh juist ja.

3 sterren toch een halve ster minder doordat einde, slechter dan A.I. zelfs...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooi sfeervol maar ook spannend werkje van de hand van meester Cameron. De SE zijn, zeker voor die tijd, erg goed en het, ietwat zoete, verhaal verloopt erg prettig. Voorzien van een prachtige soundtrack. Zeer goed.

Mooie en spannende film. Het verhaal is prima en de acteerprestaties ook. Het einde vond ik iets minder.

avatar van HarmJanStegenga
Dat ik deze film nog nooit eerder had gezien zeg. Wederom een geweldig werkje uit de hand van James Cameron. Ik moest zo nu en dan aan titels als Armageddon, Alien en Das Boot denken en dat is niet vreemd lijkt me, maar Cameron geeft er toch op een behoorlijke manier zijn eigen draai aan.

We zitten zo'n beetje de hele film onder water en dat brengt toch een behoorlijk beklemmend gevoel met zich mee. Daarnaast wordt de spanning een paar keer tot een behoorlijk niveau gebracht en zorgt het camerawerk vooral met een paar mooie shots voor een prima opbouw hiervan. Meeslepend is de film wat mij betreft dus zeker en ondanks dat de film lang duurt en niet altijd een denderend tempo heeft wordt-ie eigenlijk nooit saai. De eerste keer dat we zo'n onderwaterwezen te zien krijgen is een memorabele scéne in de filmgeschiedenis wat mij betreft. Geweldig hoe we in de helm van één van de crew een weerspiegeling zien en voor een eerste keer kennis maken met dit 'buitenaardse'. Wat het dan precies is weten we nog niet, maar daar komen we snel genoeg achter. Op een gegeven moment voelt de film meer als een magisch, buitenaards avontuur dan op een science-fiction film. Belangijk is dat het allemaal gewoon werkt, ook de eerste ''echte'' kennismaking met de waterwezens. Fantastisch gezicht, al dat licht en de constante vraag waar we nu precies mee te maken hebben?

Wat ik jammer vond, waren de toch wel duidelijk aanwezige schoonheidsfoutjes. Oké, ongeloofwaardig is het allemaal, maar als je dan op een gegeven moment ziet dat een doorgedraaide seal ineens weet hoe die ''onderwaterschipjes(?)'' werken is jammer. Net als dat gedoe met die storm. Dat zie je natuurlijk al van vreselijk ver aan komen en daar ga je naar handelen onder water, want alles is levensgevaarlijk. Uiteraard is dat in deze film niet zo en dat vond ik wat jammer, want deze twee dingen leggen uiteindelijk wel een behoorlijk fundament voor deze film neer. Dat gedoe met die kernbom vond ik ook wat minder eigenlijk en de reanimeerscéne van Mastrantonio was net wat teveel van het goede. Opzich viel dat laatste nog niet eens zo slecht in de smaak, maar kamp ik daar wat met gemengde gevoelens. Wel puik gespeeld die scéne door Harris, die meer dan overtuigd.

Uiteindelijk is dit toch zeker een film die mij de gehele speelduur wist te boeien, vooral dankzij de waterwezens of aliens, ik weet niet precies hoe ik ze moet noemen eigenlijk. Mooi was het allemaal wel en mijn mond viel ook even open toen Harris samen met zo'n alien op de loop ging, waarna een prachtig shot van een soort stad aan het licht kwam, geweldig. Pluspunt voor de sfeer is ook dat de aliens niet echt slecht zijn. Eerder goed zelfs. Ach jah, voor de rest ziet de film er - voor zijn tijd - gewoon prachtig uit. De effecten zijn zo nu en dan grandioos en de hele film is eigenlijk een lust voor het oog. Cameron maakt een erg mooie, spannende, beklemmende onderwatershow die dankzij een geweldige expirimentele vondst niet snel vergeten zal worden. Niet door mij in ieder geval en deze moet ik ook op dvd.

avatar van Co Jackso
The Abyss is een film die ik vooraf had verwacht. Meest positief ben ik hoe het geheel eruit ziet, net als bij andere films van Cameron zit het met de design van sets wel goed. Overigens net als de special effects.

Voor de rest is het verhaal zo standaard Hollywood. Hiermee bedoel ik dat elke gebeurtenis in het begin van de film, uiteraard van belang is in de rest van het verhaal. Verder zijn alle clichés ook weer aanwezig. Alle typische karakters en plotwendingen zorgen ervoor dat The Abyss de middelmaat niet ontstijgt. Wel moet ik zeggen dat de laatste paar shots best aardig waren, maar ook qua cameravoering is het allemaal vrij saai. Tel daarbij de tijdsduur en je weet dat het een vrij lange en vooral eentonige film is.

avatar van Goldenskull
Cliché en slap moralistisch. In 9 van de 10 gevallen stouw ik zo'n film de grond in, bij The Abyss houd ik het mild.

Dat komt vooral door de settings, die werkelijk prachtig zijn. De film duurt weliswaar te lang en kent met Mary Elizabeth Mastrantonio een vreselijk matige rot actrice, maar de settings en de grote lijn van het verhaal is prima.

De film weet maar niet te kiezen of het een spannende avonturenfilm of een sprookjesachtige fantasy film wil worden, dit is toch wat jammer. Net als vele details waar ik me mateloos aan zat te ergeren. Had er vooraf wel wat meer van verwacht, te hollywoods blijkt, want het had een hele goede film kunnen zijn.

avatar van martinstegenga
Ik kan er niks anders van maken... Een geweldige film ! Zonet de special edition ervan gekeken en heeft mij alle minuten geboeid. De spanning, de geweldige special effects, maar ook zeker het verhaal (ook al zijn de laatste scenes van de film een beetje over de top) zijn meer dan bruut. Deze film behoort tot één van de mooiste films (letterlijk) aller tijden, dit is dan ook wel een beetje te danken aan mijn nieuwe 40" LCD...
Maar toch

avatar van Ajax&Litmanen1
Vanavond heb ik voor de 1e keer deze bekende onderwaterfilm bekeken.

Ik ben een liefhebber van de films van James Cameron, dat mag ik wel zeggen. Deze wilde ik dan ook zeker nog eens bekijken.

The Abyss heeft enkele grote plussen maar zeker ook minpunten. Laat ik positief beginnen; de grafische details zijn wonderschoon. Alles is onder water erg mooi weergegeven en straalt iets uit wat erg indrukwekkend is. Maar de mooiste effecten vind ik toch wel die van de ondekte wereld. Schitterend! En dat voor een film die nu al 20 jaar oud is zeg. Ik durf te beweren dat die effecten vandaag de dag in films zeker niet zouden misstaan, in tegendeel.
Wat me trouwens wel opvalt is hoe goed Cameron met film om gaat die zich volledig in of onder water afspelen. The Abyss, Titanic, The ghost of the abyss...allemaal erg fraai.

Maar buiten het grafische moet ik zeggen dat de film soms wel langdradig was. Het 1e uur vond ik erg boeiend en het laatste half uur idem. Daar tussenin zaten te vaak stukken die me weinig boeiden. Gelukkig werd het nooit te lang en keek de film wel prettig weg. Meegenomen was ook dat het acteerwerk van overtuigend niveau was.

Ik wil wel 1 scene noemen die me stoorde: De scene met het weer tot elkaar gekeerde koppel die uit het met water vollopende vaartuig wilde ontsnappen was wel erg gedramatiseerd en het happy end van die scene was ook wat vergezocht. Het had de film meer drama en klasse gegeven als ze gewoon overleden was bij de reanimatie. Wat ik me trouwens afvroeg...het stuk tussen het vaartuig en het gat waar hij met haar heen zwom was niet enorm groot. Waarom deed ze zo moeilijk en was ze niet in levende lijve meteen meegezwommen? De kans op overleving lijkt me dan een stuk realistischer en groter.

En dan nog het einde....volgens velen te zoetsappig als ik de reactie's zo door lees maar mij stoorde dat juist weer niet. Ik vond het laatste half uur juist erg mooi. De boodschap ligt er misschien iets teveel bovenop, maar storend vond ik het niet.

Ruime voldoende;

avatar van huVILEub
Leuke film, komt wel erg langzaam op gang. Maar op het einde is het een zeer goede science-fiction film. Een keer niet alleen maar bruut geweld in een science-fiction film, maar vooral spanning en een beetje drama. Het gevaar is alleen dat je de film te vroeg afzet omdat de film dan echt saai is (daar had ik tenminste last van).

avatar van rep_robert
Prachtig onderwateravontuur van de heer Cameron.

Cameron weet het vaak wel goed te flikken, films maken waarmee je helemaal wordt meegezogen in het verhaal.
Ook hier is dit weer aan de hand, ondanks de zeer claustrofobische setting weet Cameron er een spannend avontuur van te maken.

De film ziet er ook weer werkelijkwaar prachtig uit, ik had echt niet het gevoel dat ik naar een 20 jaar oude film zat te kijken. Zelfs de "aliens" zagen er bijzonder indrukwekkend uit.

Het verhaal begint met lekker veel actie, maar heeft een bijzonder traag middenstuk. Ik snap best dat veel mensen dit niet veel aan vinden en het moeilijk vinden om erdoor heen te komen.
Maar ik had alle tijd van de wereld, heb lekker rustig kunnen genieten van de wonderbaarlijke onderwater wereld en het zeer degelijke en spannende verhaal.
Verwacht geen horrorpraktijken, want the Abyss is vooral tot het laatste half uur een goed voorbeeld van een psychologische thriller, waarbij een aantal personages langerzamerhand wel gek worden. Dit gemixt met wat vleugjes drama en Science Fiction maakt dit een prettige afwisselende ervaring.

Het laatste half uur begint met een superspannende afdaling naar ongekende diepten, niet al te realistisch natuurlijk, maar dat moet je van je af kunnen schudden vind ik. Eenmaal beneden aangekomen wordt het een mooi SF sprookje, wat nergens irriteert, maar wel een overduidelijke en simpele boodschap meegeeft aan de mensheid.
Ik vond het niet vervelend, maar ik kan snappen dat mensen hier de film minder om beoordelen.

Als laatste film van het jaar 2009 heb ik een goede uitgekozen, want the Abyss is denk ik wel, onterecht, een van Cameron's minst bekende films. Het ziet er werkelijkwaar prachtig uit, bevat genoeg spanning en verveelt nooit om je ruim 2,5 uur mee te nemen in een spectaculair diep op de zeebodem avontuur.

avatar van Insignificance
The Special Edition nog maar eens bekeken. Destijds pure magie en ook nu nog altijd de nodige lof. Ik heb het nergens als saai, traag of langdradig ervaren, ik begrijp die beleving ook niet zo.

De film heeft grotendeels juist een vlot verloop dat van tijd tot tijd piekt met opwindende momenten en adembenemende onderwaterbeelden. Er zijn best wel wat zaken die misschien iets subtieler had kunnen worden gebracht, maar die vallen in het niet bij de stuwende kracht die achter het geheel schuil gaat; een avontuur met veel pracht en praal én raadselachtige waterwezens. Wat mij betreft had Cameron zelfs nog wel wat langer mogen spelen met zijn mysterieuze Portugese oorlogsschepen.

Misschien dat het ietwat gaat piepen en kraken in het slot waarin drama, fantasy en moraal elkaar over de kling jagen, maar ik heb dat niet als doorslaggevend ervaren. Daarvoor is het voorgaande simpelweg te aantrekkelijk. Twintig jaar na dato weet The Abyss me nog altijd letterlijk en figuurlijk onder te dompelen in een warm bad. De makers en de cast hebben heel wat afgezien tijdens de shoot, maar het resultaat mag er zijn, ook nu nog. Mooie film.

avatar van Montorsi
Cameron kwam bij mij nooit verder dan 3.5*, maar dit vind ik toch wel duidelijk zijn beste tot nu toe.

Prachtige onderwaterwereld, erg strak geregisseerd, prima geacteerd. De soundtrack is bij vlagen erg sterk en vooral sfeer- en spanningverhogend. Er zitten een aantal geweldige scenes in die de film ver boven die middelmaat uit brengt, vooral als je enige voeling hebt met de leegte van de oceaan.

Enige kritiekpunten liggen in het iets te makkelijke politieke statement (typisch 80s natuurlijk), en het plotselinge sentiment op het einde. Jammer, maar daarvoor was ik al overtuigd van de kracht van deze film.

avatar van Vinokourov
Poehee, dit is een lange zit, zeker als je the special edition bekijkt. Helemaal bevredigend vond ik het niet. In het begin voelt alles langdradig aan en is het maar wachten totdat er echt iets spannends gebeurt. Afijn, het komt er gelukkig nog wel met hippe special effects (die hippe bewegende waterkolom ). Camerons hoogdravende epossen vind ik echter minder boeiend dan zijn bazige no-nonsens actiefilms, zoals een Terminator of Aliens. Dit verhaal had ook in zo'n stijl verteld kunnen worden .

avatar van maxcomthrilla
Een prachtige, dromerige film die de tand des tijds meer dan prima heeft doorstaan. De onderwaterscenes zijn vaak bijzonder mooi, mysterieus en miraculeus gefilmd, dankzij het magisch gebruik van special effects: goedaardige, lichtgevende aliens.

Zoals van James Cameron verwacht mag worden, biedt de film ook genoeg onderwaterspektakel. De bijbehorende clichés ontbreken helaas ook niet, maar dat kan de pret eigenlijk amper drukken.

En maakte Cameron in Aliens nog gebruik van een overdreven stoere Latina meid, hier vond hij het nodig om een stoere vrouw met een vrij apart afrokapsel op te voeren! Maar van karakteruitdieping en interessante personages moet Cameron het gewoon niet hebben, dus dat deert allemaal niet zo.

Een fijne, ongenaakbare avonturenfilm. Een 4*

avatar van Zandkuiken
Niet echt mijn soort film, vreesde ik, maar The Abyss viel me geweldig mee. Perfect opgebouwd, maar wel jammer van het kleffe einde. Het laatste half uur kost de film toch zeker een half sterretje. Tot dan enorm genoten van onder meer de mooie onderwaterbeelden en het fijne acteerspel.

Ruime 3*.

avatar van elmo4ever
Echt Slecht! ik kan er niets meer van maken heel lang dradig ver gezocht! slaat nergens op ik hou hier echt niet van. Mevrouw die toch nog overleeft:S kom op dat gaat te ver!!!
Wel een verrassend einde! daarom toch een 2,5 die misschien iets kritisch is.

avatar van tristanrc1
Precies wat je van een Cameron-film verwacht; mooie beelden, zweverige muziek, en semi-dramatische elementen (die in deze film helaas wel tegenvallen). Het geheel is op zich niet slecht, maar je moet er niet echt een science-ficton film van verwachten. Pas het laatste half uur speelt dat een rol. Tegelijkertijd erger je je aan de mierzoete amerikaanse boodschap die de misterieuze onderwaterwezens meegeven...

avatar van jumpstylemovie
Erg goede film zeg, ik werd verrast. De film is zeer sfeervol omdat je de hele tijd onder water bent. Ed Harris bewijst hier weer eens dat hij een prima acteur is maar de show werd gestolen door Michael Biehn als Coffey. Wat een fantastische rol zet hij neer zeg.

Twee werelden komen samen in deze film. Aan de ene kant heb je een erg realitisch actie verhaal in een onderzeeër, en aan de andere kant ook nog erg veel fantasy.

Abyss is uitstekend maar zoals vaker voorkomt met dit soort films begon het op het laatst iets teveel van het zelfde begint te worden. De film duurt dan ook behoorlijk lang maar bij bijvoorbeeld de reanimatie scene is het alleen maar goed dat de film zijn tijd neemt.

avatar van John Lee Hooker
Duikboten zorgen vaak voor een hoop sfeer, angst en een gevoel van claustrofobie. Cameron gooit daar een schepje bovenop met zijn kernwapen en de bizarre lichtgevende schepsels. Nèt wanneer we denken dat de nachtmerrie voorbij is worden we getrakteerd op een nieuw avontuur en ook al zijn gebeurtenissen vrij Amerikaans gedoseert zit er een behoorlijke spanning in verweven. Fijn dat we dit keer niet te maken hebben belachelijke geluidseffecten die in worden geschakeld wanneer een drijvend lijk door het beeld komt. De personages zijn aardig stereotyp en ik had meer binding met de rat van Hippy dan een aantal andere figuren maar vulde ze elkaar goed aan.
Het is lastig voor te stellen hoe je zelf zou reageren na een ontmoeting met zo'n reusachtig buitenaardse constructie maar ik vond de reactie van Lindsey nogal braaf toen ze aangaf dat ze net 'iets onmenselijks' had gezien. Mij lijkt het waarschijnlijker dat je alles wilt toelichten en dat je jezelf niet meer kunt beheersen omdat geen van alle het zomaar zal geloven. Een ander punt waar ik niet 100 % achter stond was het feit dat Bud zijn leven op het spel ging zetten voor een klein apparaatje dat diep in de oceaan
verborgen lag.
Achteraf kan ik vooral concluderen dat er binnen een redelijk bekend verwachtingspatroon toch vele geweldige scènes terug te vinden zijn en dankzij het bijzondere einde wil ik dit stiekem wel een must-see noemen.

avatar van ibendb
Ik heb al niks voor duikboten en claustrofobische toestanden onder water, dus deze film was not my cup of tea.
James Cameron leverde het schitterende Titanic af dus was ik benieuwd naar zijn eerdere werken. En voor nog geen vijf euro kan ik de Special Edition toch niet laten liggen. De film lag al een tijdje te vergaan in mijn boekenkast, en vandaag was 'ie eindelijk aan de beurt.

Eigenlijk is de film een aaneenschakeling van voorspelbaarheden en clichés (dat laatste iets minder). Lindsey die toch nog overleeft na een lange reanimarie, Bud die na bijna dood te zijn werd geholpen door de aliens. Dat zag ik echt aankomen.

Het acteerwerk is in de film erg goed en geloofwaardig. De speciale effecten waren eigenlijk erg goed voor het jaar '89. Vooral het einde zag er erg mooi uit.

De film is eigenlijk een teluirstelling, maar toch nog een 2,5* voor de goede SFX.

Na Blade Runner en Alien me ook maar eens aan een andere sciencefiction klassieker gewaagd. Met dien verstande dat The Abyss onder water en niet in de ruimte speelt. En het moet gezegd ook qua niveau is The Abyss beduidend minder. De film doet denken aan een matige onderwaterversie van Alien.

De film probeert een pakkende sfeer en bijbehorende spanning te creëren maar slaagt daar maar mondjesmaat in en ook het acteerwerk is weinig imponerend. Blijft over een bij vlagen goede soundtrack en een kitscherig en erg sentimenteel maar prima werkend einde. Nog net genoeg voor een voldoende.

avatar van Spetie
James Cameron weet wel hoe je een film moet regisseren, en met dit geweldige onderwater spektakel laat hij dat weer eens zien.

De opbouw is vrij goed en langzaam maar zeker, ontdekt de kijker net als de bemanning, de prachtige onderwaterwereld en alle geheimen, die het herbergt. Cameron slaagt er hier ook goed in om een claustrofobische sfeer te creëren. Dat draagt ook sterk bij aan de spanning, die continu aanwezig is. De onderwaterwereld is mooi, en wordt ook prima in beeld gebracht en net als de bemanning ga je als het ware het avontuur mee aan.

Qua acteerwerk hebben we hier niets te klagen. Vooral Ed Harris laat een paar keer zien dat hij erg goed is. De rest van de cast is vooral degelijk. Hoewel de tijdsduur zeker niet kort is, blijft het bijna de gehele speelduur boeiend. Alleen halverwege zakt het een klein beetje in, om richting het einde weer sterk terug te komen. Waar de duikboot op een gegeven moment letterlijk een dieptepunt bereikt, daar bereikt The Abyss figuurlijk haar hoogtepunt qua spanning. De lichtgevende Aliens zien er daarbij overigens geweldig mooi uit.

The Abyss is een ontdekkingstocht op zich. Het is dat Cameron de film al in 1989 gemaakt heeft, maar als hij heden ten dage het idee gehad had, zou hij er nog wel eens iets veel mooiers van gemaakt kunnen hebben, maar al die 3D mogelijkheden van tegenwoordig. Los daarvan staat The Abyss nog als een huis overeind en komt verder nergens gedateerd over, wat best knap te noemen is.