The Missing (2003)

Thriller / Western

geregisseerd door Ron Howard
met Tommy Lee Jones, Cate Blanchett en Evan Rachel Wood

New Mexico, 1886. Een vader keert terug naar zijn gezin, tientallen jaren nadat hij hen had verlaten om bij de Apaches te gaan leven. Het blijkt dat zijn vrouw al lang is overleden en dat zijn nu volwassen dochter geen enkel begrip of gevoel meer voor hem heeft. Wanneer haar dochtertje echter wordt ontvoerd door enkele bandieten, binden vader en dochter samen de strijd tegen hen aan.

avatar van hatebreeder
Redelijke film, soms een beetje overdreven en langdradig. acteerwerk verder weinig op aan te merken. leuk voor 1 keer!

3 sterren

Vrij matige film met de nodige overbodige scenes en die derhalve te lang duurt. Jones overdrijft in zijn acteren, wat soms storend is. Het simpele verhaal is iets te pretentieus; toch is de setting aardig en speelt Clanchett een mooie rol.

avatar van Humphrey
Aangename film om te volgen. Soms komen de actiescènes wat "gemaakt" over en lijken ze daardoor iets tè geforceerd. Op zich wel een interessant verhaal. 3,5*.

avatar van aburex
Mooie film. Goed geacteerd, prachtige landschappen en bovendien nog een goed verhaal.

avatar van Spetie
The Missing van regisseur Ron Howard is een mooie western, met veel hard geweld, maar vooral een goed verhaal met prima acteerwerk.

Sfeerschepping is ook een punt, waar deze film sterk in is. De sfeer is duister en soms best naar en daar speelt de cast ook goed op in. Blanchett speelt een krachtige vrouw, die moeite heeft met haar vader en soms ook racistisch is ingesteld. Tommy Lee Jones speelt op een et zo sterke manier haar vader. Hij speelt ingetogen en zet overtuigend een man neer, die al langere tijd bij de Indianen woont. Ook de kinderen in de film doen het goed. Het fijne aan de personages is, dat ze worden neergezet als echte mensen, met hun goede en slechte eigenschappen. De scheidslijn tussen goed en kwaad is wat dat betreft maar heel dun.

De film bevat tevens een fijne cinematografie en prima actie. Ook de soundtrack is erg goed en past perfect bij deze duistere film. De laatste jaren vallen de films van Howard mij tegen. Dit is echter een mooie film, niet echt gericht op het grote publiek en dat is ook wel eens een keertje fijn. Mooie beelden, fijne sfeerschepping en een goed script zorgen voor een mooie beoordeling.

avatar van Boenga
Een wat bombastisch eerste half uur, aan een eerder traag tempo en met zware muziek, bracht me een beetje aan het twijfelen. Maar uiteindelijk blijkt dit een bijzonder goeie niet-spaghetti western te zijn.
- Prima acteerwerk van zo ongeveer iedereen die in beeld komt,
- sterk uitgediepte karakters,
- de manier waarop duidelijk gemaakt wordt dat er bij elke bevolkingsgroep goeie mensen en slechten zijn (meestal is er de zwart-wit situatie, waarbij de indianen óf slechte wreedaards óf slachtoffers van die boosaardige blanken zijn)
- prachtige beelden,
- een realistisch verhaal (alleen bij de black magic-toestanden had ik een beetje m'n bedenkingen),
- en nog een extra attentie voor het Apache-taaltje waar Tommy Lee Jones de nodige studietijd aan besteed heeft.

Al bij al vind ik The Missing hier behoorlijk ondergewaardeerd; maar als vanouds: 'de gustibus et coloribus....'

avatar van frolunda
Mooie western met een angstaanjagende rol van Eric Schweig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende ontvoering.

Een onderhoudende film van Howard, met ijzervreter Tommy Lee Jones als de indiaan wiens kleinkind is ontvoerd. Mooie plaatjes, degelijk gefilmd en voorzien van een prima cast. Het drama werkt niet altijd op de juiste manier, maar een avontuurlijke western ligt er des te meer in het verschiet.

Goed.

avatar van LuukRamaker
The Missing is een avonturenwestern waarbij al meteen vanaf het begin een soort spanning voelbaar is. Eerst is het de wat ongelukkige wederkomst van de verindiaanste weggelopen (groot)vader die een wat geheimzinnig sfeertje aan de film geeft, en even later wordt het almaar spannender en mysterieuzer als één van de dochters ineens blijkt te zijn verdwenen.

Waar de grootvader zich aanvankelijk met zijn familie wil herenigen en deze hereniging in eerste instantie nogal moeilijk verloopt, zorgt de vermissing er voor dat deze ineens een nieuwe kans krijgt. Hij kan zijn dochter immers helpen bij het zoeken naar zijn kleindochter en laat deze kans niet liggen. Zijn multiculturele achtergrond zorgt er voor dat hun zoektocht er een stuk makkelijker op wordt en ook de medische vaardigheden van zijn dochter komen hen meer dan eens goed van pas. Toch zijn ze verre van onoverwinnelijk en hangt er voortdurend een bepaalde dreiging in de lucht.

Naast de voortdurend aanwezige spanning, moet de film het voornamelijk van het acteren hebben. Het is met name Jenna Boyd die hier op negen- of tienjarige leeftijd een erg sterke indruk weet te maken. Ze doet zeker niet onder voor Cate Blanchett en de altijd stoïcijnse Tommy Lee Jones, die eveneens geweldig zijn. De onmenselijke indiaanse deserteurs die de vrouwen ontvoerden zijn overtuigend angstaanjagend. Eric Schweig voorop. Dat de vermiste dochter en haar lotgenoten in een benauwende situatie terecht zijn gekomen, komt hierdoor erg goed naar voren.

Na bijna twee uur lang naar een af en toe wat traag verlopende achtervolging te hebben gekeken, valt het einde niet tegen. Hoewel het duidelijk is wat er te gebeuren staat, is de manier waarop de film eindigt alleraardigst en kent deze een spectaculair slot waarbij actie en emotie op een mooie manier worden gecombineerd.

avatar van ILDIB
Helaas met momenten net te spiritueel om de aandacht echt vast te houden, maar zeker geen slechte film. Jones speelt voor de zoveelste keer een nukkige vent maar ach.. De sfeer blijft wel vasthouden.

avatar van m1701
Goeie film al vond ik het wel af en toe wat lang duren.
Visueel was het echt heel erg mooi, goeie sfeer en goed acteerwerk

avatar van alexspyforever
Ik ben meestal wel voor indianen, maar man dit zijn echt wel nasty guys in deze film. Ik vind het een sterke thriller met veel spanning, een aantal rauwe maar toch sterke scènes. Jenna Boyd die de kleine maar dappere Dot speelt is echt wel een revelatie. Een film die ik meer dan eens kan terugzien. Goed verhaal en heel boeiende karakters.

avatar van Toontje G
Mooie, spannende western.

Moviegluurders dit is nou een staandaardvoorbeeld van een slechte film: onwerkelijk verhaal dat op teveel ideeen hinkt. De basis i9s eebn Western,maar dat vinden de makers niet genoeg, en wordt er allemaal dingen bij gehaald die de film niet beter maken. Ook onmogelijk met jones die altijd hetzelfde type speelt. Zijn stoicijnse houding is pretentieus. Er is niks meer dan je ziet. Een Western moet simple van verhaal zijn. Blinken de beste Westerns niet uit door een simple verhaalllijn? Natuurlijk, High Noon,Once upon a time in the West , The good,the bad and the ugly..en nog wel een paar anderen. Het leven was simpel toen ,... de film dus ook. Rare Jones met hairextensions waar je in de film niet achter komt waarom hij zich echt bij een indianenstam aansloot, onnodige rauwe beelden vaak,die de film niet beter maken, voodoo wordt uit de kast gehaald. Allemaal geen ingredienten die ervoor zorgen dat je naar een Western topper zit te kijken. Het verhaal? Zwaar onvoldoende. Acteerprestatie? Ja, Kate Blanchett ( die trouwens echt geen mooie vrouw is zoals hier beschreven)..redelijk.Jones zoals altijd onvoldoende en draaiende op routine. Actiescenes? Slecht.Tijdsduur? ....Er komt geen einde aan, veel te lange slechte actiescenes en daardoor zich voortslepend naar een niet verrassens einde. Conclusie: film voor een vervelende regenachtige zondagmiddag ,waar je tussendoor je hond uit kan laten (ze schieten wel verder...) en waar je besluit nooit meer een film te kijken met TLJ erin,want die heeft nog nooit een goede film gemaakt ,evenals Kevin Costner (Dancing with wolves....wat een draak van een film), Clooney ( wacht nog steeds op zijn eerste goede film)en nog tien andere toppers......lol.

avatar van KingJ
Spetie en Boenga zeggen het een paar posts hierboven prima dus ik ga ze niet herhalen..
Mooie sfeervole western!

@ frans123 man o man wat klets jij een onzin: het is gewoon knap hoe je het voor elkaar krijgt

avatar van alexspyforever
frans123 schreef:

Nou nou dat is ook niet wat je noemt een erg samenhangende recensie. Deze en Dances with Wolves zijn dan ook geen standaard westernfilms. Dat maakt deze en DWW voor mij juist zoveel interessanter dan die western met saaie verhaallijnen en veel schietscènes. Ik vond trouwens dat er hier heel weinig schietscènes waren maar misschien was jij dan steeds aan het kijken en de hond uitlaten bij de andere momenten.

KingJ schreef:

you're welcome

alexspyforever schreef:

Hoe kan je dat nou zeggen over het schieten? De ene schietscene na de ander ,vooral het laatste uur .

KingJ schreef:
Mooie sfeervole western!

De film is erg pretentieus , rammelend verhaal..... Ik ben niet de enige die dat vind ,lees recensie [email protected] . Het enige echte , mooie en rauwe is het landschap .Voor de rest....Hollywood kitsch, maar dat zie jij niet......

avatar van Phantasm
Redelijke western, niet ech goed en niet echt slecht, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van notsub
Jammer dat het op het einde iets te voorspelbaar wordt. Voor de rest zit de film prima in elkaar en zijn de prachtige beelden een mooie bonus. Interessant zin vooral de indianenverhalen, met al hun magie en duistere mysteries. Voor een thriller is het toch te rechtlijnig allemaal, deze film moet je echt als een western beschouwen.

avatar van mr rumson
Op zich vond ik dit een goede western alleen dat voodoo gedoe had voor mij niet zo nodig gehoeven .
Ook had de film voor mij wel iets korter mogen duren nu was de film voor mij niet altijd even boeiend.
Met de acteurs en actrices vond ik niks mis mee. Jones doet zijn ding zoals we dat van hem kennen . Blanchett doet het ook prima als een strijdlustige moeder die er alles aan doet om haar kids terug te krijgen.
Maar het waren Boyd en Schweig die mijn aandacht het meest wisten te trekken .
Schweig was overtuigend en zag er eng uit die kom je s 'avonds op straat liever niet tegen.
Naar de kleine Boyd heb ik met plezier naar gekeken en voor haar leeftijd kan ze nog eens goed paard rijden ook.
Mooi was ook om te zien dat de film begint in een bosgebied met sneeuw maar geleidelijk aan verandert het steeds meer in een ruw en rotsachtig gebied.
Voeg daarbij de mooie soundtrack toe en je krijgt een mysterieuze sfeer die goed bij deze film past.

avatar van arno74
Fraaie western, en beter dan verwacht eigenlijk. Het verhaal (held gaat achter ontvoerd meisje aan) is vrij eenvoudig en cliché, maar de dialogen, acteerwerk en cinematografie tillen het naar een hoger niveau.

Het kent wat kleine minpuntjes, zo is het me in de ruim twee uur dat het duurt niet gelukt om aan Tommy Lee Jones als halve indiaan te wennen, een paar lange haren alleen waren daar niet genoeg voor. Ook het zogenaamde Spaans wat af en toe gesproken werd was opmerkelijk slecht, duidelijk een uit het hoofd geleerde reeks lettergrepen die klemtoonloos achter elkaar naar buiten kwamen. Een beetje meer oefenen en emotie bij het uitspreken had best gemogen, ik heb het zelden zo slecht gezien. Maar daar heb je alleen last van als je die taal verstaat.

Geen topper die het tegen de classieke westerns op kan nemen, maar onderhoudend en vermakelijk is het zeker. 3*

avatar van blurp194
Tommy Lee Jones is geloof ik langzamerhand een van mijn favoriete acteurs aan het worden, en in deze film is goed te zien waarom. Wat een mooie rol speelt hij hier, als de vervreemde en zelfzuchtige vader van Cate Blanchett.

Een mooie western, ook. Behalve het gebruikelijke spel tussen de goeden en de slechten nog een heleboel extra detail in het verhaal waardoor het toch een extra diepte krijgt. Bevolkt met kleurrijke personages die goed ingekleurd worden. En het geheel is natuurlijk geplaatst in een erg mooi stuk natuur, waar in de cinematografie dankbaar gebruik gemaakt wordt. En een mooie soundtrack erbij - misschien wel erg cliche, maar in een western mag dat natuurlijk.

avatar van Biosguru
Ik kan niets met zelf muziek maken, maar mensenkinderen wat had ik jeuk om die soundtrack onder handen te nemen. Haalt de film echt naar beneden. Zit zelfs zon eagles cry in op een moment dat het totaal nergens op slaat. Film prima, al zij het een tikje te lang, soundtrack pure Kitsch.

avatar van Antonev
Prachtig ouderwets cowboy en indianen verhaal! Ik heb genoten van de fantastische beelden van de canyons en bergen! Het verhaal was solide en bij vlagen erg spannend!

In visueel opzicht had deze duistere thrillerachtige actiewestern (met het troosteloze grauwe landschap) veel te bieden, maar het verhaal zelf, over verlatenheid, racisme en genezing had pakkender gekund. Een pro was dat de indianen op een zorgvuldige wijze zo authentiek realistisch mogelijk werden neergezet. De cast was van een goed niveau.

avatar van DragQueen
Behoorlijke Thriller/Western, met een zeer degelijk uitgevoerd verhaal. Visueel ziet het er ook prachtig uit. Goed geschoten camerawerk. Verder wordt er ook formidabel geacteerd door Blanchett en Jones. 3,5 Ster.

avatar van Filmkriebel
Avontuur en western gaan hand in hand in deze vrij ruwe ontvoeringsfilm. De tot Indiaan bekeerde Jones blijf ik een vreemd en onduidelijk figuur vinden met zijn haarextensies. Waarom hij na tientallen jaren zomaar zijn dochter gaat bezoeken kon me allerminst overtuigen en hoe hij haar wist wonen leek me ook al zomaar uit de lucht geplukt. De haat tussen vader en dochter werkt dan weer beter, al was de kidnapping van kleindochter lief wel nodig om de band terug wat beter te maken. De prachtige beelden van het wilde westen waren oogstrelend. The Missing blijft ver weg van de bewoonde wereld en laat de barse natuur los op deze personages. Geen sterk verhaal, maar uiteindelijk toch een meevaller.

avatar van baspls
"If I stay here very long, I might misbehave. Somebody might have to kill me."

Goede western van Ron Howard.

Sterke rol van Tommy Lee Jones als de tot indiaan bekeerde Jones. Ook Cate Blanchett speelde erg goed. Knap van haar hoe ze als Australische een onvervalste Amerikaanse uitstraling weet neer te zetten. Ook noemenswaardig was dat de kinderen het erg goed deden in de heftigere scenes.

De film is mooi opgenomen op schitterende afgelegen locaties. Dit samen met de mooie soundtrack van James Horner, geeft de film een heerlijk sfeertje. Leek qua uitstraling af en toe een beetje op Dances With Wolves.

Plot is niet zo heel erg bijzonder en er had zeker meer in gezeten, maar het eindresultaat is erg vermakelijk. De film gaat aan het einde misschien net wat te lang door, alhoewel ik de finale wel goed vond. De indianen zijn naar mijn idee erg historisch correct neergezet en ik vond het gebruik van subtitels goed gedaan.

Had er op zich meer van verwacht maar zeker niet slecht.

In deze degelijke western is geen plaats voor de geromantiseerde, gladgeschoren macho, die in strijd met de toenmalige werkelijkheid in menige western de hoofdrol speelt. In plaats daarvan een authentiek ogende film, die bovendien een kwestie behandelt dat bij mijn beste weten tot nu toe veelal onderbelicht is: de ontvoering en handel in blanke jonge vrouwen in het Zuidwesten van Amerika. Nou ben ik geen western kenner, maar mij schiet wat het thema betreft alleen de John Wayne-film The Searchers (1956) te binnen.
Hoe dat ook zij, Ron Howard heeft over dat onderwerp een spannende film gemaakt, die mede door het gedegen acteerwerk van Tommy Lee Jones, Cate Blanchett en de kleine Jenna Boyd van begin tot einde boeit. Een opvallende rol ook van Eric Schweig als de meedogenloze “El Bruto”. Westerns zijn niet echt mijn lievelingsgenre, maar ik heb mij met deze film prima vermaakt.

avatar van knusse stoel
DragQueen schreef:

Geheel mee eens!
Een ruime 7,5!

avatar van AniSter
Deze film laat de kennis en kunde van Ron Howard zien. Met een vrij luxe cast, gefilmd in een mooie omgeving naar een redelijk grof maar goed verhaal was dit voor mij weer eens een originele western. Een minpunt vond ik de duur; sommige scenes verliepen me te traag.