Salvador (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met James Woods, James Belushi en John Savage

Een journalist, die veel pech heeft in de VS, gaat naar El Salvador om gebeurtenissen vast te leggen van het militaire dictatorschap. Hij sluit een verdrag met beide guerilla's in het land en beide partijen willen hem dingen laten vastleggen. Ondertussen moet hij ook nog zijn vriendin uit El Salvador beschermen en uit het land zien te komen.

Ongeloofwaardige film. Een journalist die een Amerikaanse generaal en veiligheidschef op z'n nummer zet en chanteert en de les leest.

In het echt zou deze journalist vastgemaakt worden aan een blok beton en op de bodem van de oceaan gevonden zijn.

Prima Stone film!

avatar van Left4Dead
Tja, de film gaat over een verloren reporter en een even verloren republiek. Maar weer eens gezien en het is zeker niet het sterkste werk van Stone.
Woods is altijd goed maar de rest hangt erom heen als lege hulzen. De junta met de invloed van de Amerikanen als onderwerp om een politiek statement te maken zoals in meerdere films van Stone. Een kleine geschiedenisles over de macht die grote Naties uitoefenen op deze wereld en de stabiliteit zeker niet bevorderen.

avatar van The One Ring
Oliver Stone zal nooit de boeken ingaan als een subtiele regisseur en vaak is zijn neiging om bombastische statements te maken een groot minpunt in zijn werk. Salvador is, samen met Natural Born Killers, de uitzondering. Dat Stone hier voluit gaat wordt een pluspunt.

In plaats van het veel bravere en minder interessante The Killing Fields (het was kennelijk een trend midden jaren '80: de film over westerse journalisten in dictaturen met een burgeroorlog) kon ik hier de chaos en vooral de onzekerheid die komt kijken in een land gespleten door een gewelddadige tweestrijd bijna voelen. Ruiken haast zelfs. Er zit een bepaalde ruwheid en wanhoop in de film, alsof zelfs de ergste situaties slechts een voorproefje zijn van de ellende. Ik kan niet pretenderen hoe het aanvoelt om ergens te zijn waar een hevige burgeroorlog uitbreekt en beide partijen zich van hun slechtste kant laten zien, maar deze film vangt zo ongeveer hoe ik het me voorstel. Je wilt het zweet van het beeldscherm afvegen, nadat je klaar bent met je voorhoofd.

Veel is te danken aan de energieke manier waarop Stone alles filmt, maar ook door de structuur, die erg losjes is. Je valt van het ene avontuur in het andere eigenlijk. Dat kwam de film indertijd geloof ik nog op kritiek te staan, dat de focus soms miste en alles wat hak-op-de-tak aanvoelde, maar voor mij versterkte het 't gevoel dat je zit in een land dat op losse schroeven staat. De keuze om niet een knuffelbare journalist te volgen, maar iemand die leeft alsof ieder moment zijn laatste is maakt ook veel verschil. In zekere zin wordt Boyle (de echte Boyle schreef mee aan het script) nog steeds vrij idealistisch weergegeven, maar de extreme bezieling voelt echt aan. James Woods, beter dan ooit, speelt alsof alleen de adrenaline die oorlog levert hem kan doen opleven. Dat bepaald ook voor een groot deel van de toon en het tempo van de film: dit is niet iemand die stil kan blijven zitten als hij het zou willen en iemand voor wie een appartement in New York pas werkelijk onverdraaglijk is.

Natuurlijk, Stone zou Stone niet zijn als er niet een paar speeches te veel in zaten en voor de bijrollen gebruikt hij liefst karikaturen. Echter, ondanks dat Stone hier brede stroken schetst voelt zijn film echter aan dan zijn soortgenoten, omdat Stone het gevoel goed weet weer te geven.

Redelijke film over een freelance oorlogsjournalist die met een vriend van hem naar El Salvador vertrekt. De politieke onrust/burgeroorlog en het persoonlijke leven van het hoofdpersonage werken niet altijd even goed samen hier waardoor het geheel wat onevenwichtig overkomt. Zeker wel een aantal goeie scenes en James Woods is overtuigend in de hoofdrol.

Een erg drukke James Woods!

avatar van HarmJanStegenga
Best aardige film van Oliver Stone. Vooral de sfeer die geschetst wordt is mooi - dat in combinatie met sommige avonturen van Woods en Belushi zorgen ervoor dat 'Salvador' prima te doen is. De film zakt zo nu en dan wat in en ik vond het verhaal niet constant interessant, maar bepaalde penibele momenten (het moment in de tank / belushi in de cel / het einde met het ''dodelijke'' shot van de fotograaf en de fotorolletjes) zorgden er toch weer voor dat ik als kijker redelijk werd meegesleept. Voldoende dus.

Aardige film om een keer te zien. Niet echt speciaal.