• 10.518 nieuwsartikelen
  • 161.612 films
  • 10.092 series
  • 29.640 seizoenen
  • 612.862 acteurs
  • 192.846 gebruikers
  • 8.961.419 stemmen
Avatar
 
banner banner

Salvador (1986)

Oorlog / Drama | 122 minuten
3,53 406 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 122 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Oliver Stone

Met onder meer: James Woods, Jim Belushi en John Savage

IMDb beoordeling: 7,4 (22.983)

Gesproken taal: Spaans en Engels

Releasedatum: 16 juli 1987

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Salvador

"Dateline: 1980, El Salvador. Correspondent: Richard Boyle, Photojournalist - Guatemala, Iran, Vietnam, Chile, Belfast, Lebanon, Cambodia..."

Een journalist, die veel pech heeft in de Verenigde Staten, gaat naar El Salvador om gebeurtenissen vast te leggen van het militaire dictatorschap. Hij sluit een verdrag met beide guerrilla's in het land en beide partijen willen hem dingen laten vastleggen. Ondertussen moet hij ook nog zijn vriendin uit El Salvador beschermen en uit het land zien te komen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Richard Boyle

Doctor Rock

Ambassador Thomas Kelly

John Cassady

Major Maximilliano Casanova

Jack Morgan

Cathy Moore

Colonel Bentley Hyde Sr.

Pauline Axelrod

Archbishop Romero

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Balotelli

Balotelli

  • 177 berichten
  • 144 stemmen

Ongeloofwaardige film. Een journalist die een Amerikaanse generaal en veiligheidschef op z'n nummer zet en chanteert en de les leest.

In het echt zou deze journalist vastgemaakt worden aan een blok beton en op de bodem van de oceaan gevonden zijn.


avatar van chiel1971

chiel1971

  • 620 berichten
  • 2009 stemmen

Prima Stone film!


avatar van Left4Dead

Left4Dead

  • 3241 berichten
  • 3691 stemmen

Tja, de film gaat over een verloren reporter en een even verloren republiek. Maar weer eens gezien en het is zeker niet het sterkste werk van Stone.

Woods is altijd goed maar de rest hangt erom heen als lege hulzen. De junta met de invloed van de Amerikanen als onderwerp om een politiek statement te maken zoals in meerdere films van Stone. Een kleine geschiedenisles over de macht die grote Naties uitoefenen op deze wereld en de stabiliteit zeker niet bevorderen.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Oliver Stone zal nooit de boeken ingaan als een subtiele regisseur en vaak is zijn neiging om bombastische statements te maken een groot minpunt in zijn werk. Salvador is, samen met Natural Born Killers, de uitzondering. Dat Stone hier voluit gaat wordt een pluspunt.

In plaats van het veel bravere en minder interessante The Killing Fields (het was kennelijk een trend midden jaren '80: de film over westerse journalisten in dictaturen met een burgeroorlog) kon ik hier de chaos en vooral de onzekerheid die komt kijken in een land gespleten door een gewelddadige tweestrijd bijna voelen. Ruiken haast zelfs. Er zit een bepaalde ruwheid en wanhoop in de film, alsof zelfs de ergste situaties slechts een voorproefje zijn van de ellende. Ik kan niet pretenderen hoe het aanvoelt om ergens te zijn waar een hevige burgeroorlog uitbreekt en beide partijen zich van hun slechtste kant laten zien, maar deze film vangt zo ongeveer hoe ik het me voorstel. Je wilt het zweet van het beeldscherm afvegen, nadat je klaar bent met je voorhoofd.

Veel is te danken aan de energieke manier waarop Stone alles filmt, maar ook door de structuur, die erg losjes is. Je valt van het ene avontuur in het andere eigenlijk. Dat kwam de film indertijd geloof ik nog op kritiek te staan, dat de focus soms miste en alles wat hak-op-de-tak aanvoelde, maar voor mij versterkte het 't gevoel dat je zit in een land dat op losse schroeven staat. De keuze om niet een knuffelbare journalist te volgen, maar iemand die leeft alsof ieder moment zijn laatste is maakt ook veel verschil. In zekere zin wordt Boyle (de echte Boyle schreef mee aan het script) nog steeds vrij idealistisch weergegeven, maar de extreme bezieling voelt echt aan. James Woods, beter dan ooit, speelt alsof alleen de adrenaline die oorlog levert hem kan doen opleven. Dat bepaald ook voor een groot deel van de toon en het tempo van de film: dit is niet iemand die stil kan blijven zitten als hij het zou willen en iemand voor wie een appartement in New York pas werkelijk onverdraaglijk is.

Natuurlijk, Stone zou Stone niet zijn als er niet een paar speeches te veel in zaten en voor de bijrollen gebruikt hij liefst karikaturen. Echter, ondanks dat Stone hier brede stroken schetst voelt zijn film echter aan dan zijn soortgenoten, omdat Stone het gevoel goed weet weer te geven.

4*


avatar van scorsese

scorsese

  • 11737 berichten
  • 10155 stemmen

Redelijke film over een freelance oorlogsjournalist die met een vriend van hem naar El Salvador vertrekt. De politieke onrust/burgeroorlog en het persoonlijke leven van het hoofdpersonage werken niet altijd even goed samen hier waardoor het geheel wat onevenwichtig overkomt. Zeker wel een aantal goeie scenes en James Woods is overtuigend in de hoofdrol.


avatar van Eibmoz

Eibmoz

  • 283 berichten
  • 2637 stemmen

Een erg drukke James Woods!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23739 berichten
  • 4686 stemmen

Best aardige film van Oliver Stone. Vooral de sfeer die geschetst wordt is mooi - dat in combinatie met sommige avonturen van Woods en Belushi zorgen ervoor dat 'Salvador' prima te doen is. De film zakt zo nu en dan wat in en ik vond het verhaal niet constant interessant, maar bepaalde penibele momenten (het moment in de tank / belushi in de cel / het einde met het ''dodelijke'' shot van de fotograaf en de fotorolletjes) zorgden er toch weer voor dat ik als kijker redelijk werd meegesleept. Voldoende dus.


avatar van shrink

shrink

  • 1967 berichten
  • 2218 stemmen

Aardige film om een keer te zien. Niet echt speciaal.


avatar van jono

jono

  • 335 berichten
  • 3869 stemmen

De Amerikaanse filmregisseur Oliver Stone (1946) is het enfant terrible van de Amerikaanse filmindustrie. Zijn films gaan vaak over de recente Amerikaanse geschiedenis, en de meeste zijn dan ook behoorlijk maatschappijkritisch te noemen.

Salvador was zijn eerste grote film, enkele eerdere probeersels niet meegeteld. De film, die handelt over de belevenissen van een journalist tijdens de bloedige burgeroorlog in El Salvador in 1980, is ook niet mals over de Amerikaanse overheid. Maar behalve een kritische film is het ook nog eens een uitstekend oorlogsdrama. De film deed me regelmatig denken aan The Killing Fields (1984), waarin eveneens een stel journalisten proberen te overleven in een smerige burgeroorlog. De oorlogsbeelden zijn uiterst realistisch gefilmd en hoofdrolspeler James Woods doet het uitstekend.

Mooie film dus, die ik in de toekomst zeker nog eens ga herbekijken. 4*


avatar van Boneka

Boneka

  • 2353 berichten
  • 1254 stemmen

Salvador is best een boeiende film geworden en heeft zeker raakpunten, maar is nogal rommelig in elkaar gezet. Chaotisch en druk. Dat mag bij zo'n film, maar dat geldt ook voor de belangrijkste acteurs. Heb James Woods nog nooit zo druk gezien. Het komt zo wat geforceerd over (overacting) en dat is jammer, want dat had in deze film zeker niet gehoeven. De vreemde eend in de bijt is James Belushi die eigenlijk helemaal niet thuis hoort in dit genre. Vond de fotograaf (John Savage) die ZIJN foto wilde maken eigenlijk veel serieuzer overkomen. Vind Balibo (2009) wat dat betreft een stuk beter in elkaar zitten. Salvador is toch vooral vermaak. Misschien is het laatste half uur wel het beste van deze film.

Onlangs is er een blu ray versie verschenen. Die is aardig opgewaardeerd. Vooral de kleuren en details zijn mooi geworden. Helaas hebben ze niet alle vuiltjes eruit gehaald, maar het valt nog mee. Geluid is zowel stereo als mono te beluisteren. De disc heeft verder een mooi boekje en zit vol met extra's. Wel zonder subtitles. Er zitten ook veel extra's op de disc met verwijderde scenes. Het meeste is terecht eruit geknipt. Opvallend zit er een grote seks scene in die ze er ook terecht uit hebben geknipt.

El Salvador is geen meesterwerk, maar is zeker de moeite waard om te bekijken.

Film 3.5

Beeld 3.5 (BD English Subtitles)

Geluid 3.5

Extra's 4.0 (geen ondertiteling)


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 3125 berichten
  • 3715 stemmen

Prachtfilm. Humoristisch en voldoende actie.

De film draait op om het onrecht wat indertijd het volk in El Salvador werd aangedaan. De toenmalige leiders van het land werden geholpen door de Verenigde Staten die wijzer geworden in Vietnam en de nieuwsgaring omtrent dat land. Dus deden zij zogenaamd alleen aan advies, informatie en opleiding. Achter de schermen gebeurden helaas zaken die het daglicht niet konden verdragen. Ook in deze film zijn het aantal lijken die in beeld komen en die schijnbaar burgers zijn, niet te tellen!

De film op zich is een redelijke weergave van de rauwe werkelijkheid en in totaal 75000 doden die vielen in deze burgeroorlog. En zoals vaak werden beide zijden hard in hun optreden, gevangenen werden aan de ene zijde gemarteld en gedood, de anderen schoten de gevangenen dood want deze monden moesten toch ook gevoed worden? Zo verloor ook de "goede zijde" uiteindelijk ook grotendeels veel van hun principes.

De film is een aanrader!

Ook degenen die niet zo veel houden van films met een politieke achtergrond en meer van actie, zullen niet teleurgesteld worden.

Een 8!


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3048 berichten
  • 2234 stemmen

Lang om gezocht, veel van verwacht, maar niet helemaal ingelost.

De onmiskenbare stijl van Stone is vanaf het begin aanwezig. Hysterisch flitsende beelden met paniekerige muziek vormen de verontrustende inleiding. De kennismaking volgt uiteraard met de niet heel erg betrouwbare, maar ook weer niet bijzondere valse, James Woods. Zijn laatste kans lijkt duidelijk, de bestemming eveneens. In El Salvador volgt al snel een kennismaking qua dictatuur en onrust die niet onderdoet voor Amin in Last King of Scotland of de Rode Khmer in The Killing Fields. Beide toch films die net wat beter scoren omdat de algehele spanning voor de bevolking en de hoofdpersoon net wat groter lijkt en tastbaarder is. In Salvador komt uiteraard wel een heel verdeeld en instabiel beeld naar voren, toch lijkt die zich meer op de bevolking te richten dan dat Woods aangeschoten wild is. Daarnaast vind ik de constante aanwezigheid van Belushi als verdwaalde toerist een totale misser. Wat heeft hij daar te zoeken? Wat voegt hij toe?

De beelden liegen er verder niet om. Veldslagen in de straten, onrust en angst in alle lagen, velden met geliquideerden net als in The Killing Fields, het hulpkamp met de zusters is erg goed, hun lot ronduit schokkend, de betrokkenheid van de Amerikaanse overheid die de militairen steunen en maar vol blijven houden dat het de strijd tegen het communisme is...er ontbreekt niet zoveel aan de film eigenlijk. Alles in die zin aanwezig voor een hele goede film, toch overtuigt de film niet helemaal in spanning en dreiging richting Woods zelf die pas voornamelijk op het einde gebeurt. Goed...misschien verwachte ik er teveel van. Binnenkort nog maar eens proberen.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1127 berichten
  • 727 stemmen

Wisselvallig. Wat doet Stone goed. De chaos in het leven van Woods en de chaos in het land El Salvador zijn op elkaar afgestemd. Ze gaan naar het land met een nonchalant gevoel van vakantie maar komen bij de grensovergang al vlug bij de realiteit. Stone weeft een paar reële gebeurtenissen in de film (moord op Romero en de verkrachting van de nonnen) en de politieke, economische en sociale situatie is goed ingebouwd. Maar vooral hoed af om te durven een onsympathiek hoofdpersonage neer te zetten (was nochtans een biografie van Boyle die ook meewerkte aan het scenario). Het personage Boyle als een zuipende , hypocriete, overspelige en manipulerende loser. Niet bepaald Captain America. Ook is hij geen idealist of wereldverbeteraar. Zijn protest tegen het regime is dan ook banaal (zie het gevecht met een mesje of zijn commentaar bij een persconferentie). Wat doet Stone minder goed. Er zit echter ook een speech in (aan de tafel met een legerleiding en CIA personeel) waarin Woods emotioneel zijn vaderlandsliefde verdedigt en toch Amerika een veeg uit de pan heeft. Heeft Boyle plots het licht gezien of hoor ik daar Stone niet praten (was altijd zeer kritisch over het rechtse buitenlandse beleid van USA) ? Personage van Belushi is van karton (waarom is hij zelfs in de film ?) en sommige personages zijn karikaturen (bad guy commandant bv of de bimbo blonde journaliste) en structureel te veel anekdotes om echt meeslepend te zijn. Ook de score zit er soms naast (opent met een militaristische score maar dan ineens violen en strijkers bij de volgende scene ?). Ik heb de indruk dat Stone hier op te veel paarden wil wedden (politiek pamflet, sociaal drama, karakterstudie) en daardoor vind ik Salvador als eindresultaat middelmatig.


avatar van Basto

Basto

  • 9933 berichten
  • 6784 stemmen

IJzersterk

Naar aanleiding van Stone’s zijn bio ben ik een tocht door zijn oeuvre aan het maken. Salvador was altijd al een favoriet van mij, maar na deze herziening moet ik tot de conclusie komen dat het wellicht zijn beste film is. Platoon, de grootste concurrent staat als volgende op de lijst. Maar goed, eerst Salvador.

De film is een felle aanklacht tegen Amerikaans imperialisme en geeft een vuig beeld van de burgeroorlog in Salvador. Wat de film goed maakt is de documentaire stijl waarin het geschoten is, het feit dat Stone er niet voor schroomt je de horrors van oorlog in your face te tonen. Maar de grootste troef is het personage van Boyle, een ongelofelijke sjacheraar die zich uit elke lastige situatie weet te draaien en geen blad voor de mond neemt. Hij schets zo het brede perspectief van de vuile spelletjes die achter de schermen gaande zijn.

De film kijkt weg als een actiefilm en we denderen van ene naar de andere indrukwekkende scene. Sommige zeer geestig, maar in sneltreinvaart afgewisseld met gruwelijkheden en politieke beschouwingen. De cast is top en alles voelt zeer realistisch aan. Als kijker word je er twee uur lang ingezogen.

In de biografie wordt ook uitgebreid ingegaan op de voorbereidingen. De echte Boyle is nog onmogelijker dan het personage dat Woods neerzet, maar ook achter de schermen was de productie chaotisch en geplaagd door productionele rampen en een onzekere financiële situatie. Dat in acht nemende is de film echt een klein wonder. Eentje die bij de Amerikaanse première werd neergesabeld (te gewelddadig, te negatief, een onaantrekkelijke hoofdpersoon) en flopte. Het was pas nadat de film in Engeland wel goed ontvangen werd, dat het later langzaam ook in de US een succes werd.

Ik zag m voor de 4e of 5e keer en het wordt steeds beter. Met name omdat het politieke spel achter de schermen in deze tijd mij meer weet te boeien.

Een gelaagd meesterwerk 5*


avatar van Basto

Basto

  • 9933 berichten
  • 6784 stemmen

Overigens is de docu Into the valley of death (de making of) die op de blu ray staat ook meer dan de moeite waard. Dat geldt overigens ook voor een aantal deleted scenes.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3048 berichten
  • 2234 stemmen

Lovelyboy schreef:

Lang om gezocht, veel van verwacht, maar niet helemaal ingelost.

De onmiskenbare stijl van Stone is vanaf het begin aanwezig. Hysterisch flitsende beelden met paniekerige muziek vormen de verontrustende inleiding. De kennismaking volgt uiteraard met de niet heel erg betrouwbare, maar ook weer niet bijzondere valse, James Woods. Zijn laatste kans lijkt duidelijk, de bestemming eveneens. In El Salvador volgt al snel een kennismaking qua dictatuur en onrust die niet onderdoet voor Amin in Last King of Scotland of de Rode Khmer in The Killing Fields. Beide toch films die net wat beter scoren omdat de algehele spanning voor de bevolking en de hoofdpersoon net wat groter lijkt en tastbaarder is. In Salvador komt uiteraard wel een heel verdeeld en instabiel beeld naar voren, toch lijkt die zich meer op de bevolking te richten dan dat Woods aangeschoten wild is. Daarnaast vind ik de constante aanwezigheid van Belushi als verdwaalde toerist een totale misser. Wat heeft hij daar te zoeken? Wat voegt hij toe?

De beelden liegen er verder niet om. Veldslagen in de straten, onrust en angst in alle lagen, velden met geliquideerden net als in The Killing Fields, het hulpkamp met de zusters is erg goed, hun lot ronduit schokkend, de betrokkenheid van de Amerikaanse overheid die de militairen steunen en maar vol blijven houden dat het de strijd tegen het communisme is...er ontbreekt niet zoveel aan de film eigenlijk. Alles in die zin aanwezig voor een hele goede film, toch overtuigt de film niet helemaal in spanning en dreiging richting Woods zelf die pas voornamelijk op het einde gebeurt. Goed...misschien verwachte ik er teveel van. Binnenkort nog maar eens proberen.

En voor de herziening die qua mening niets nieuws brengt. Er is de tijd en locatie, de roerige tijd en wreedheden binnen El Salvador, aangrijpend gebracht zoals Stone dat kan. Tevens sterk bepaalde oorlogsscenes en the point of view en gevaren voor een oorlogsverslaggever.

Minpunten blijven de bij tijd en wijlen verschrikkelijke soundtrack, dan zit er in het geheel een bepaalde chaos die niet in balans is en niets toevoegt en ik haak gewoon af op de karakters Doctor Rock en Boyle. Ja het zal gewaagd zijn de hoofdpersoon onsympathiek te maken, het is echter de aanwezigheid van de totaal onnodige Doctor Rock die de ergernis rond het tweetal nog eens extra versterkt en hun gedrag des te vervelender maakt. En dat is toch jammer, een gemiste kans zelfs waar de film als geheel onder lijdt in mijn optiek. Maar dat zal persoonlijk zijn.