Operation Finale (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Chris Weitz
met Oscar Isaac, Ben Kingsley en Mélanie Laurent

'Operation Finale' vertelt het waargebeurde verhaal over de jacht op oorlogscrimineel Adolf Eichmann. Hij was verantwoordelijk voor het vervoer van miljoenen joden naar concentratiekampen, die daar hun dood opwachtten. Een Mossad-agent, Peter Malin genaamd, heeft de missie hem op te sporen.

Vanaf 3 oktober te zien op Netflix!

Is deze film niet uitgekomen in een bioscoop in Nederland?

avatar van Pazmaster
En alweer een film over Eichman.... heb er nog niet zo lang geleden één gezien... weet niet meer precies welke. Maar deze lijkt meer te gaan over de opsporing van Eichman... toch maar gaan kijken denk ik.

De film die in de bioscoop speelt is Imitation of Life (1959) met in die scene een rol voor de moeder van de regisseur Susan Kohner - IMDb.Zijn overgrootmoeder Lupita Tovar - IMDb stierf vorig jaar op de leeftijd van 106!

Uitstekende film over de jacht op een nazi-oorlogscrimineel die zit onder gedoken in Argentinië. Een boeiend waargebeurd verhaal dat wellicht een wat voorspelbaar verloop heeft, maar verhaaltechnisch wel goed is uitgewerkt. Een aantal spannende momenten en de tweede helft bevat een aantal goeie dialogen tussen gijzelaar en gijzelnemer. Ben Kingsley is niet alleen goed gecast, maar zet ook een sterke rol neer als Adolf Eichmann.

Hannah Arendt, zou je mooi hierna kunnen kijken.

avatar van schumacher
Idd boeiende film, goeie acteurs en muziek enz...
Alleen op het einde had ik nog graag iets meer weetjes gekregen zoals hoe het verder is gegaan met de zoon van Eichmann, zal het opzoeken op internet.

Je moet van dit soort films houden, ik hou van waargebeurde films zeker als ze goed uitgewerkt zijn.

avatar van Elchapo
Wat is ben kingsley toch een geweldige acteur!!!!! Ook hier zet hij weer een sterke en overtuigende rol neer.films over de tweede W.O. Vind ik altijd boeiend,deze is daar geen uitzondering op....4 stars.

Redelijk goed film.
Misschien zelfs 3,5 ster van mij waard.
Maar helaas een halve punt aftrek omdat de makers er voor hebben gekozen om iedereen Engels te laten spreken.
Lekker makkelijk, maar doet enorm veel afbreuk aan de authenticiteit.

De verfilming van dit verhaal is op zich prima, maar wat verschrikkelijk dat iedereen Engels praat... Heb me er gigantisch aan lopen ergeren en na een minuut of 15-20 getwijfeld om hem niet af te kijken, maar bleef toch kijken. Als het met originele talen zou zijn (in ieder geval Spaans in Argentinië, en Duitsers onderling Duits), dan zou hij denk ik een 3,5 hebben gekregen, nu 2,5*

avatar van jippie2010
Indrukwekkende film waarbij Kingsley goed gecast is.
Het verhaal had nog sterker gebracht mogen worden. *3,5

avatar van nclo
Ik kwam deze film bij per abuis tegen toen het mij werd aangeraden door Netflix. Juist in een periode waarin mijn interesse voor het karakter en proces rondom Eichmann is aangewakkerd nadat ik zijn biopic Eichmann gezien had, heb ik deze film met veel interesse gekeken. Wat ik fijn vond was de afstandelijke houding die de regisseur hield van de personages. Hoewel ik mij bewust ben dat het om de bureaucratische man achter de Holocaust gaat, voelde ik geen voorgelegde haat jegens deze vertolking van het karakter Eichmann. Iets waar de film uit 2007 uit de bocht mee ging. Er is hier heel slim voor gekozen weinig tot geen beelden te laten zien van zijn tijd ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en het verhaal kan in principe prima zonder de gruwelijke visuele verwijzingen. Het verhaal hield zich daarnaast goed staande, ondanks het feit (misschien dankzij) dat het grootste gedeelte van het verhaal zich in de schuilplek afspeelt. Het jammerre is, is dat de kijker toch met losse eindjes blijft zitten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met Sylvia Hermann en haar harde breuk met Klaus Eichmann? Die frictie leek toch van groot belang voor de verhaallijn en de opbouw aan het begin. En haar vader die als Joseph Mengele werd gepresenteerd door de Argentijnen om de Israelis uit de tent te lokken, maar waar wij nooit meer iets te horen over kregen? Dit zijn historisch gezien niet de belangrijkste vraagstukken, maar voor de kijker voelt het alsof de film wel heel hard haar prioriteiten stelt en met dingen begint die niet afgemaakt kunnen worden. Desalniettemin keek de film lekker weg en voelde ik geen dat het tempo en de verhaallijnen niet synchroon liepen. Een geslaagde productie durf ik wel te stellen.

Er zijn er nogal wat van, films over de jacht op Adolf Eichmann, van wisselende kwaliteit. Ik herinner me de film Eichmann (2007) en een film waarin het personage van Hannah centraal staat (titel vergeten). Waarom daar weer een nieuwe aan moet worden toegevoegd is me niet duidelijk. Maar ik moet toegeven, ondanks aanvankelijke scepsis, deze 'Operation Finale' is een goed gemaakte film.

Allereerst is daar Ben Kingsley, een ervaren acteur die als twee druppels lijkt op de oudere Eichmann. Sterk spel in zijn psychologische gevecht met een van de ontvoerders, Peter Malin, geloofwaardig gespeeld door Oscar Isaac. Verder is de film onderhoudend en spannend, met slechts hier een daar een terugblik op wat Eichmann in het verleden deed. Die beelden van die mensen in een lange kuil, wachtend tot ze doodgeschoten worden en Eichmann die boos wordt omdat z'n uniform onder de bloedspatten komt te zitten, gaan door merg en been. Gelukkig geen onnodig effectbejag, geen onnodig heftige dramatiek. Knap gedaan.

avatar van mixmaster
Sterke film over de jacht op Adolf Eichmann, vooral de rol van Ben Kingsley als Adolf Eichmann is fenomenaal. (soms schrikbarend echt).

De film laat op een duidelijke en goed uitgewerkte manier zien hoe Eichmann gepakt werd en daarna terecht moest staan in Jeruzalem.

Sterke film met puik acteerwerk en prima uitwerking.

avatar van Big Chris
Goede film over de ontvoering van Eichman. Vooral Kingsley zet zijn rol als Eichman overtuigend weg.

avatar van Mikemans
Wat een indrukwekkende film. Van deze gebeurtenis wist ik helemaal niets en blij dat ik er iets meer van weet.
Acteurs van top niveau, goede spanning en af en toe wat traag.

avatar van Mark de Jong
Boeiende film. Spannend ook al is het verhaal bekend.

Fransman,

U bedoelt wellicht "Hannah Arendt" van Margarethe Von Trotta.

Nee, die bedoelde ik niet Movsin, maar bedankt voor het meedenken.

Degelijke film, naar waar gebeuren, over de jacht op massamoordenaar Adolf Eichmann.
Merkwaardig toch te vernemen hoe omzichtig werd tewerk gegaan, hoe niets als vanzelve gaat en hoe de groep moet zien te kunnen omgaan met twijfels en vrees.
Enkele knappe ondervragings- en overtuigingsscènes met Ben Kingsley en Oscar Isaac.
Opvallend is ook te zien hoe talrijk, sterk en zelfbewust de nazzi's zich daar in Argintinië hadden gevestigd.

avatar van Lovelyboy
Heel aardig filmpje, in de trant van Munich en The debt, doch komt deze film niet helemaal tot dat niveau. Het verhaal is overigens prima, bepaalde details over Klement/Eichmann kloppen wel aardig, toch ook dingen niet, of beter gezegd komen niet over met het beeld dat ik er van had of heb.

Niettemin, hele aardige film. Prima prestaties van Kingsley en Isaac. Enige dat ik wat ongeloofwaardig vind is het volgende. Kingsley zijn kop past best wel bij de oudere Eichmann, sterker nog, de mimiek en de houding doet hij prima net als overigens Kretschmann in Eichmann. Die trotse lichtelijke verwaande houding. Toch hadden ze de terugblikken en het beeld van Eichmann eerder in de oorlog anders moeten aanpakken. Ze hadden Kingsley hem daar nooit moeten laten spelen. Had dit bijvoorbeeld gemixt met echte beelden of een acteur die er ook op lijkt maar beduidend jonger is. Want die oude 'harses' van Kingsley wanneer Eichmann nog voor jong door moet gaan is natuurlijk geen porem.

Verder redelijk degelijk filmpje, met de nodige spanning.

avatar van Brabants
Het verhaal van Eichmann krijgt in deze film mijns inziens niet het karakter wat hoort bij dit monster. Als Duits SS-functionaris in het Derde Rijk en een van de hoofdverantwoordelijken voor de massamoord op de Joden. Dit hoeft niet perse nodig te zijn als de film verder een interessant plot heeft te bieden. Ik vond het allemaal vrij saai en in die zin werd er weinig gecompenseerd.

avatar van john mcclane 2
Een wat vlakke reconstructie . Maar toch wel boeiend .
Eichman word niet neer gezet als een beest , al zijn wij dar wel allemaal volgens hem .
Natuurlijk komt ie er niet bekaaid van af , maar hij maakt zelfs een goede nazi grap .met zelfspot , wat hem siert , maar niets siert deze man natuurlijk .
Soms is het spannend . De muziek was redelijk . Het spek oké . Eindelijk weer eens een fatsoenlijke rol van kingsley. Wel oké .

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Offtopic discussie verwijderd, nu weer over de film aub.

avatar van Thomas83
Mooi om Kingsley ook weer eens in een serieuze rol te zien. Het grootste deel van de film draait echt om het spel tussen hem en Isaacs personage. Het had nog wel echt een mooiere rol kunnen zijn van van Kingsley. We hebben dat toch wel vaker gezien, twee personages die sparren met woorden. De film is bepaald geen karakterstudie. Eerst wordt vooral een warme en sympathieke Eichmann getoond, om hem dan richting het einde toch duidelijk zijn manipulatieve kant te laten tonen.

Wat de film weer echt een beetje verpest is dat iedereen Engels spreekt. Zo komt het ook wel een beetje dom over als je op het einde Eichmann tijdens zijn proces met een koptelefoon op ziet voor de vertaling. Verder vond ik de flashbacks van een jongere Malkin nog aardig gedaan, maar op Eichmann en Malkin na hangt ieder personage er toch een klein beetje bij. En wat bezielde de schrijvers om een paar keer iemand bijdehante opmerkingen te geven voor comic relief? Niet helemaal op zijn plaats in een film als deze. Zelfde verhaal voor dat wat zwierige thema van Desplat. 3.0*.

avatar van blurp194
Ik heb het nooit zo met Kingsley - of met elke andere gevierde acteur die met een erg herkenbaar uiterlijk altijd de balans tussen zelf en karakter moet laten doorslaan tot iets dienends en onzelfzuchtigs. En met alle mooie woorden, wie lukt dat. Ik had er echt twijfels bij of dat zou gaan werken.

De eerste helft, misschien zelfs de eerste driekwart van de film zijn moeizaam. Niet alleen door Kingsley misschien, maar dat zette de toon voor me, al voor hij potentieel maar iets fout had kunnen doen. Het gedeelte van het psychologische spel lag me ook niet bijzonder goed, waar het als dat zo is misschien echt zo gebeurd is, voor de film werkte het niet bijzonder goed vond ik. Maar zodra dat gedaan is, komt de film los.

En dan het einde. Ik schaam me er niet voor dat ik daar echt moeite had om niet in tranen uit te barsten - en dat lukte maar matig, want ik had wel wat af te drogen. Zit je dan, grote sterke vent, te grienen als een kind - en nu weer, als ik er aan terugdenk. Wellicht het sterkste einde dat ik ooit in een film gezien heb.