Operation Finale (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Chris Weitz
met Oscar Isaac, Ben Kingsley en Mélanie Laurent

'Operation Finale' vertelt het waargebeurde verhaal over de jacht op oorlogscrimineel Adolf Eichmann. Hij was verantwoordelijk voor het vervoer van miljoenen joden naar concentratiekampen, die daar hun dood opwachtten. Een Mossad-agent, Peter Malin genaamd, heeft de missie hem op te sporen.

avatar van boemboem27
Goede film over de ontvoering van Adolf Eichmann.
Ook de acteurs spelen hun rol met verve.
En al helemaal de uitstekend gecaste rol van Eichmann door Ben Kingsley.
Zijn meerdere films van gemaakt en deze is eveneens de moeite waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
Operation Finale heeft een erg boeiend onderwerp, maar is als film wat minder geworden. Dat komt deels doordat je als kijker (als je een beetje historisch besef hebt) weet wat er gaat komen, maar ook omdat het een tikje langdradig is bij het middenstuk. Maar zeker het einde hakt er weer even in, bij de rechtszaak. Als je weer even de kille feiten hoort of beelden van emotionele nabestaanden ziet, dan weet je weer even duidelijk waarom het zo goed is dat die schoft opgespoord werd.

Alhoewel, opsporen. De CIA scheen volledig op de hoogte te zijn geweest van zijn aanwezigheid in Argentinië, maar dat ze hem met rust lieten in verband met politieke gevolgen. Er zouden dan nogal wat lijken uit de kast komen die hoge regeringsmedewerkers zouden schaden. Ook wel een bijzondere laatste opmerking aan het einde van de film dat de as van Eichmann uitgestrooid is over de zee, zodat hij nooit een laatste rustplaats zou vinden. Het zegt alles over de man die voor een groot deel verantwoordelijk was voor een van de grootste misdaden in de geschiedenis van de mensheid.

avatar van vranque
Het was mij iets te luchtig. Je gaat bijna sympathie/medelijden krijgen voor Eichmann. Dat lijkt me niet de bedoeling.

avatar van Kondoro0614
Leuke biografie maar toch anders dan ik had verwacht, en had gehoopt. In deze film volgen we de jacht die gehouden werd op de fanatieke nazi ‘Adolf Eichmann’ die ten einde van de tweede wereld oorlog gevlucht is richting ‘Argentinië’ waar hij dacht veilig te zijn om daar rustig een leven te leiden met zijn vrouw en kinderen. Echter zijn de Israeliërs erg fanatiek om deze man op te sporen en te berechten en dat was te zien in deze film. Leuk om te volgen en voor de ontwetenden was het best informatief maar mij deed het allemaal maar weinig. Had toch wat meer verwacht over de acties die Eichmann verrichtte en daar schoot de film voor mij wat te kort. Het was een prima zit, dat geef ik toe, en de film is ook makkelijk uit te kijken maar het was allemaal gewoon vrij makkelijk zo.

Zenuwslopend is de operatie van een stel Mossad-agenten om in Buenos Aires Adolf Eichmann op te pakken en het land uit te smokkelen om hem te laten berechten in Jeruzalem. Eichmann waant zich met vrouw en zoon veilig onder zijn nieuwe naam Ricardo Klement. Maar deze boekhouder des doods, verantwoordelijk voor de deportatie en moord van zes miljoen joden naar de vernietigingskampen, zal zijn straf niet ontlopen. Voordat het vliegtuig kan vertrekken, moeten de agenten met hun gevangene in een safehouse verblijven. Dit vergt veel van het team en het laat tevens zien hoe banaal het kwaad kan zijn, om maar een verwijzing te maken naar filosofe Hannah Ahrendt, die het Eichmannproces in Israel bijwoonde. Sterke film en bij vlagen erg spannend.

avatar van Night's Watch
Ajax&Litmanen1 schreef:

Mijn exacte gevoel bij deze film.

avatar van baspls
Goede film over het opsporen van Adolf Eichmann en de aanloop naar zijn proces. Ben Kingsley (die eerder vaak als Joodse personen is gecast) speelt een sterke rol en ook Oscar Isaac deed het goed. Helaas word de zoektocht naar Eichmann in het begin en het uiteindelijke proces maar heel vluchtig behandeld (hiervoor raad ik aan om naar Im Labyrinth des Schweigens (2014) te kijken die deze zaken bij andere Nazi's wel uitvoering behandeld).

Vreemd vond ik dat de film lijkt te suggereren dat Katholieken fout waren in de oorlog. Een priester bij de Argentijnse fascisten, alle Nazi's die voorkomen zijn katholiek en terloops wordt vermeld dat het Vaticaan Eichman in Argentinië heeft gekregen. Het moge duidelijk zijn dat met name dat laatste de grootst mogelijke onzin is. In tegendeel, de kerk heeft met name humanitaire hulp en ideologische kritiek geleverd in de oorlog en in concentratiekampen zaten naast Joden ook "politieke vijanden", waaronder vele katholieke priesters.

avatar van John Barry
Interessenatie film over de zoektocht naar Eichmann. Ben Kingsley zet Eichmann fenomenaal neer, ook de rest van de cast en met name Oscar Isaac zijn goed op dreef. Op sommige momenten is de film erg spannend. Toch is de film helaas niet het "meesterwerk" wat het in potentie had kunnen zijn. Helaas wordt het een en ander soms een beetje afgeraffeld en bleef ik na afloop met wat vragen zitten. Hoe is het bijvoorbeeld afgelopen met Sylvia Hermann en haar vader die is gearresteerd? Goede muziek van Desplat.

avatar van king16
John Barry schreef:
IHoe is het bijvoorbeeld afgelopen met Sylvia Hermann en haar vader die is gearresteerd? Goede muziek van Desplat.

Vrijgelaten zag je op het einde in een korte scène .

avatar van John Barry
king16. Bedankt voor het antwoord. Blijkbaar heb ik aan het eind van de film niet goed opgelet.

avatar van king16
John Barry schreef:
als het langer dan 10 seconden in beeld was, dan lieg ik

avatar van goongumpa
Rare toon in deze film. Nu eens avontuurlijk en licht komisch, dan weer extreem confronterend en heftig. Kwam niet uit de verf voor mij. De make-up en valse neus van Kingsley zijn te ridicuul voor woorden. Waarom ziet Adolf Eichmann eruit alsof ze hem uit de coulissen van een travestietenshow geplukt hebben??

avatar van Fisico
Degelijke film over de jacht op nazikopstuk Eichmann, de man die mede als hoofdverantwoordelijke gold Voor de massamoord op de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daar waar Hitler, Himmler en Göring zelfmoord pleegden, leidde het proces tegen Eichmann tot een effectieve uitvoering van zijn straf, zo leert de geschiedenis ons. Die beelden van Eichmann tijdens het proces zijn erg beroemd.

Ben Kingsley zet een fenomenale prestatie neer als Eichmann. Knappe rol en ook de fysieke gelijkenissen zijn sterk. de film kent ook een aantal knappe scènes zoals de bijeenkomst van een aantal nazisympathisanten waarbij ze allen in koor eens goed zeiden wat er van de Joden moest worden. Interessante film dat zeker, en een thema dat me uitermate boeit, maar er zaten veel stukken in die me weinig deden. Ik miste wat vaart of betrokkenheid.

Graag naar gekeken en goed dat men vooral focuste op Eichmann tijdens zijn periode in Argentinië zonder te veel flashbacks over WOII te tonen. Wel lijkt de film niet altijd en overal afgewerkt, beetje slordig bij momenten zoals de situatie van Klaus, Sylvia en het einde op de luchthaven.