Operation Finale (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Chris Weitz
met Oscar Isaac, Ben Kingsley en Mélanie Laurent

'Operation Finale' vertelt het waargebeurde verhaal over de jacht op oorlogscrimineel Adolf Eichmann. Hij was verantwoordelijk voor het vervoer van miljoenen joden naar concentratiekampen, die daar hun dood opwachtten. Een Mossad-agent, Peter Malin genaamd, heeft de missie hem op te sporen.

nclo schreef:
In welk opzicht vindt jij dan dat het overkomt als propaganda en eenzijdig?

De film begint als volgt en ik pak hier even de Engelse ondertitels bij:

BETWEEN 1939 AND 1945, THE NAZIS MURDERED
OVER TEN MILLION "ENEMIES" OF THE STATE,
Het gebruik van het woord murdered is anders beladen dan killed. Dit is volgens mij een bewuste keuze om je alvast op het volgende voor te bereiden.

SIX MILLION OF THEM EUROPEAN JEWS.
Zes miljoen is een getal wat onlosmakelijk is verbonden met de oorlog en de joden. Maar ze worden allemaal op een hoop gegooid alsof ze allemaal door verbranding zijn omgekomen. Honderdduizenden zijn gestorven door slechte omstandigheden (die er nu eenmaal zijn in een oorlog) en door ziektes.

AT THE END OF THE WAR, HITLER, HIMMLER AND GOERING ALL ESCAPED JUSTICE BY TAKING THEIR OWN LIVES.
Himmler en Goering waren gevangen genomen en zouden sowieso ter dood worden veroordeeld, dus het resultaat is hetzelfde.

En dan verteld Eichmann in de film over 5000 joden in een greppel die allemaal doodgeschoten werden dwars door de baby die een vrouw omhoog hield. Dit beeld blijft je bij en je vergeet dat hij dit doet om Peter kwaad te maken. Je maakt de connectie Duitsers, massagraven. Net als het massagraf by Katyn dat tijdens het Nuremberg proces in de schoenen werd geschoven van de Duitsers terwijl later bleek dat de Russen daar voor verantwoordelijk waren.

En dan is er blijkbaar ook een claim gelegd op het word Holocaust, terwijl dit woord al gebruikt werd voor de uitroeiing van de Armeniërs door de Turken ergens begin 20ste eeuw

De Mossad wordt neergezet als een groepje goede politiemensen net als de CIA terwijl dit de grootste terrorist organisaties zijn die ooit zijn opgericht.

Misschien zit ik helemaal naast hoor, dat is zeker niet onmogelijk. Maar gebaseerd op talloze boeken en logisch verstand concludeer ik dat we wel erg zijn gebrainwasht en dat er goed gebruik is gemaakt van een grote crisis.

Hectometerpaal schreef:
Ga dan zelf een film maken.
Laat dan maar even zien waarom die nazi’s volgens jou een goede reden hadden om Joodse kinderen en hun vaders en moeders op gruwelijke wijze te vermoorden.

Ik ben een filmkijker geen filmmaker. En je andere statement slaat ook nergens op. Er is nooit een goede reden om mensen te vermoorden. Dat gold ook voor de inquisitie, de pogroms, WWI, Isis, Jemen, de dagelijkse moorden op de Palestijnen enzovoorts, enzovoorts.
Maar blijkbaar vinden mensen het nodig daar kan ik niets aan doen, wel kan ik mensen er op wijzen dat wat er geschetst wordt in films vaak fictie is. Het is gemaakt door iemand die zijn eigen bias heeft. Dat is niet anders als ik een film zou maken. Zolang we geen tijdmachine hebben moeten we het doen met historici. Pak een boek van bijvoorbeeld Norman Finkelstein, een joodse historicus, iemand die ouders had in de tweede wereldoorlog. Lees bijvoorbeeld The Holocaust Industry, daar kom ook Eichmann in voor.

avatar van max cady
macrobody schreef:
Wanneer komen die Duitsers nu eens met een antwoord op de eeuwige beschuldigingen aan hun adres.

Ja inderdaad, en wanneer komt Anders Breivink daar eens mee?

max cady schreef:

Ja inderdaad, en wanneer komt Anders Breivink daar eens mee?

En weer een totaal ander onderwerp erbij halen. Heeft niets met WWII te maken en het is een Noor.

avatar van horizons
Maar eigenlijk veroordeel je met je cijfer dus de 'agenda' achter de film en beoordeel je niet zozeer de film op zijn kwaliteiten.

horizons schreef:

Zoals ik al zei zou ik de film een ruime voldoende hebben gegeven ware het niet voor de propaganda IN deze film.
Maar het is grappig hoe iedereen leest wat hij/zij wil lezen en zijn emoties laat razen over een paar zinnen.

"En dan komt nu de opmerking, maar dat doe jij ook!"

avatar van max cady
macrobody schreef:

"En dan komt nu de opmerking, maar dat doe jij ook!"

Hahaha, jij moet jezelf wel superieur voelen tegenover ieder ander hier met je voorspellende gave. Waar heb ik dat eerder gezien .. ? Als er zoiets bestaat als "ontkenning van de holocaust-light" zou dat prima bij je passen .. (niet té serieus op reageren hoor ..)

max cady schreef:

Ik zou niet weten hoe ik hier op moet reageren eerlijk gezegd. Eerst begin je over Brevik wat totaal de plank mis slaat en vervolgens weet je precies hoe ik mij MOET voelen want blijkbaar heb IK een voorspellende gave?
Probeer eens wat zinnigs over de film te zeggen. Hoe ik mij moet voelen daar is echt niemand in geïnteresseerd en al zeker niet wat jij daar van vind.

avatar van nclo

De film begint als volgt en ik pak hier even de Engelse ondertitels bij:

BETWEEN 1939 AND 1945, THE NAZIS MURDERED
OVER TEN MILLION "ENEMIES" OF THE STATE,

Killed of murdered heeft voor mij als kijker dezelfde impact. Allebei betreft het het leven ontnemen van iemand anders en jij bent de eerste waarvan ik heb gehoord dat er een grotere beladenheid tussen een van de twee zou zitten. Dan zou ik nog eerder het woord "eliminated" kiezen dat meer een keuze van hogerhand suggereert om mensen om te brengen. Killed of murdered houdt dus nog in het midden of het de soldaat was die de trekker overhaalde die verantwoordelijk is voor de doden of het machthebbende regime. Een redelijk neutrale bewoording dus.

SIX MILLION OF THEM EUROPEAN JEWS.

Ja, die zijn er in een oorlog en vooral in concentratiekampen waar de leefbaarheid ondraaglijk werd gemaakt voor de joden door de nazi's. Je zou eerder kunnen spreken van een indirecte gevolg van de Holocaust, maar wel eentje die ik op de conto durf te schrijven van Nazi-Duitsland.

macrobody schreef:

Goed punt, al had Göring aangegeven in zijn afscheidsbrief dat hij ophanging in het openbaar als een grote vernedering zag en koos er daarom voor om zichzelf neer te schieten in zijn cel. In zeker zin heeft hij dus wel zeker een deel van zijn ontlopen, namelijk dat zijn dood publiekelijk zou zijn. Hitler en Himmler zouden in de handen vallen van de Russen die berucht waren onder de Duitsers vanwege hun wrede omgang met hun gevangen. Het is dus niet onmogelijk dat beiden een vreselijke lotsbestemming hebben gemeden.

macrobody schreef:

Dat weet ik dan niet, maar ik meen dat dit over een massagraf in Minsk gaat dat aantoonbaar is is geclaimd door de Duitsers. Het zou raar zijn om de Russen te betrekken bij het verhaal omdat ze geen vooraanstaande rol hebben gespeeld in het pakken van Eichmann. Anders moet het verhaal zijn focus verleggen naar te veel andere punten en dan krijg je wel een hele warrige film.

macrobody schreef:

Dat klopt, zelfs al in de 19de eeuw werd het gebruikt. Maar gek genoeg heeft de genocide van het Joodse volk iets meer impact gehad in de wereld dan wat de Turken in Armenië hebben gedaan. Niet zo gek dus dat ze de benaming hebben doorgeschoven naar de Jodenvervolging in de jaren 40, terwijl wij nu praten over de Armeense genocide.

macrobody schreef:

Dat het niet altijd lievertjes zijn geweest in de geschiedenis ben ik met je eens, maar ik durf nog wel te zeggen dat een aantal organisaties uit Saoudi–Arabië, Al-Qaida en IS het heel wat bonter hebben gemaakt in de korte jaren dat zij actief waren. De Mossad voert operaties uit die een selectief aantal slachtoffers maakt, bijvoorbeeld de dood van drie hooggeplaatste leden van de PLO in 1973, tegenover Al-Qaida die met 9/11 een stuk minder selectief waren met het maken van hun slachtoffers en bovendien miljoen leden werft tegen een kleine 7000 bij de Mossad. Het neemt niet weg dat de Mossad idd behoorlijk onethische dingen heeft gedaan die onderbelicht worden, maar als de film dat allemaal moet benoemen krijg je dat onmogelijk binnen 90 minuten voor elkaar een verhaal te vertellen.

macrobody schreef:
Je begint je conclusie eerst met zelfnuance (bijna het compleet ontkrachten van jouw voorgaande argumenten), om vervolgens glashard te beweren dat wij gebrainwashed worden. Dat vind ik nou geen overtuigende afsluiting van jouw betoog eerlijk gezegd.

avatar van Lovelyboy
Heel aardig filmpje, in de trant van Munich en The debt, doch komt deze film niet helemaal tot dat niveau. Het verhaal is overigens prima, bepaalde details over Klement/Eichmann kloppen wel aardig, toch ook dingen niet, of beter gezegd komen niet over met het beeld dat ik er van had of heb.

Niettemin, hele aardige film. Prima prestaties van Kingsley en Isaac. Enige dat ik wat ongeloofwaardig vind is het volgende. Kingsley zijn kop past best wel bij de oudere Eichmann, sterker nog, de mimiek en de houding doet hij prima net als overigens Kretschmann in Eichmann. Die trotse lichtelijke verwaande houding. Toch hadden ze de terugblikken en het beeld van Eichmann eerder in de oorlog anders moeten aanpakken. Ze hadden Kingsley hem daar nooit moeten laten spelen. Had dit bijvoorbeeld gemixt met echte beelden of een acteur die er ook op lijkt maar beduidend jonger is. Want die oude 'harses' van Kingsley wanneer Eichmann nog voor jong door moet gaan is natuurlijk geen porem.

Verder redelijk degelijk filmpje, met de nodige spanning.

nclo schreef:
Dat vind ik nou geen overtuigende afsluiting van jouw betoog eerlijk gezegd.

Had vast beter gekund, maar ik ventileer mijn gedachten en plant de zaadjes en laat het aan iedereen zelf over of ie er wat mee doet. Iemand die ergens heilig in gelooft moet zelf tot de conclusie komen dat het misschien wel eens anders zou kunnen zijn, dat ga ik niet bewerkstelligen in een post op moviemeter.

avatar van Timba69

Dat zijn nu juist 2 zaken die vaak tegenstrijdig zijn. Heilig in geloven en zelf nadenken..

Verder prima film met goed acteerwerk.

avatar van macrobody
The test of a first-rate intelligence is the ability to hold two opposed ideas in mind at the same time and still retain the ability to function.

avatar van aSMoDeuS
SIX MILLION OF THEM EUROPEAN JEWS.

Een aantal dat sowieso niet klopt.

avatar van Brabants
Het verhaal van Eichmann krijgt in deze film mijns inziens niet het karakter wat hoort bij dit monster. Als Duits SS-functionaris in het Derde Rijk en een van de hoofdverantwoordelijken voor de massamoord op de Joden. Dit hoeft niet perse nodig te zijn als de film verder een interessant plot heeft te bieden. Ik vond het allemaal vrij saai en in die zin werd er weinig gecompenseerd.

nclo schreef:

Killed of murdered heeft voor mij als kijker dezelfde impact.

Gaza raid

Blijkbaar zijn er meer mensen die het verschil merken.