• 8.297.493 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Geregisseerd door: Chris Weitz

Met onder meer: Oscar Isaac, Ben Kingsley en Mélanie Laurent

Plot Operation Finale

"After World War II, Hitler’s deadliest lieutenant escaped."

'Operation Finale' vertelt het waargebeurde verhaal over de jacht op oorlogscrimineel Adolf Eichmann. Hij was verantwoordelijk voor het vervoer van miljoenen joden naar concentratiekampen, die daar hun dood opwachtten. Een Mossad-agent, Peter Malkin genaamd, heeft de missie hem op te sporen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Ephraim Ilian

Klaus Eichmann

avatar van boemboem27

boemboem27

Goede film over de ontvoering van Adolf Eichmann.

Ook de acteurs spelen hun rol met verve.

En al helemaal de uitstekend gecaste rol van Eichmann door Ben Kingsley.

Zijn meerdere films van gemaakt en deze is eveneens de moeite waard.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Operation Finale heeft een erg boeiend onderwerp, maar is als film wat minder geworden. Dat komt deels doordat je als kijker (als je een beetje historisch besef hebt) weet wat er gaat komen, maar ook omdat het een tikje langdradig is bij het middenstuk. Maar zeker het einde hakt er weer even in, bij de rechtszaak. Als je weer even de kille feiten hoort of beelden van emotionele nabestaanden ziet, dan weet je weer even duidelijk waarom het zo goed is dat die schoft opgespoord werd.

Alhoewel, opsporen. De CIA scheen volledig op de hoogte te zijn geweest van zijn aanwezigheid in Argentinië, maar dat ze hem met rust lieten in verband met politieke gevolgen. Er zouden dan nogal wat lijken uit de kast komen die hoge regeringsmedewerkers zouden schaden. Ook wel een bijzondere laatste opmerking aan het einde van de film dat de as van Eichmann uitgestrooid is over de zee, zodat hij nooit een laatste rustplaats zou vinden. Het zegt alles over de man die voor een groot deel verantwoordelijk was voor een van de grootste misdaden in de geschiedenis van de mensheid.

avatar van vranque

vranque

Het was mij iets te luchtig. Je gaat bijna sympathie/medelijden krijgen voor Eichmann. Dat lijkt me niet de bedoeling.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2017 stemmen

Leuke biografie maar toch anders dan ik had verwacht, en had gehoopt. In deze film volgen we de jacht die gehouden werd op de fanatieke nazi ‘Adolf Eichmann’ die ten einde van de tweede wereld oorlog gevlucht is richting ‘Argentinië’ waar hij dacht veilig te zijn om daar rustig een leven te leiden met zijn vrouw en kinderen. Echter zijn de Israeliërs erg fanatiek om deze man op te sporen en te berechten en dat was te zien in deze film. Leuk om te volgen en voor de ontwetenden was het best informatief maar mij deed het allemaal maar weinig. Had toch wat meer verwacht over de acties die Eichmann verrichtte en daar schoot de film voor mij wat te kort. Het was een prima zit, dat geef ik toe, en de film is ook makkelijk uit te kijken maar het was allemaal gewoon vrij makkelijk zo.

avatar van knoflikari

knoflikari

Zenuwslopend is de operatie van een stel Mossad-agenten om in Buenos Aires Adolf Eichmann op te pakken en het land uit te smokkelen om hem te laten berechten in Jeruzalem. Eichmann waant zich met vrouw en zoon veilig onder zijn nieuwe naam Ricardo Klement. Maar deze boekhouder des doods, verantwoordelijk voor de deportatie en moord van zes miljoen joden naar de vernietigingskampen, zal zijn straf niet ontlopen. Voordat het vliegtuig kan vertrekken, moeten de agenten met hun gevangene in een safehouse verblijven. Dit vergt veel van het team en het laat tevens zien hoe banaal het kwaad kan zijn, om maar een verwijzing te maken naar filosofe Hannah Ahrendt, die het Eichmannproces in Israel bijwoonde. Sterke film en bij vlagen erg spannend.

avatar van Night's Watch

Night's Watch

Ajax&Litmanen1 schreef:

Mijn exacte gevoel bij deze film.

avatar van baspls

baspls

Goede film over het opsporen van Adolf Eichmann en de aanloop naar zijn proces. Ben Kingsley (die eerder vaak als Joodse personen is gecast) speelt een sterke rol en ook Oscar Isaac deed het goed. Helaas word de zoektocht naar Eichmann in het begin en het uiteindelijke proces maar heel vluchtig behandeld (hiervoor raad ik aan om naar Im Labyrinth des Schweigens (2014) te kijken die deze zaken bij andere Nazi's wel uitvoering behandeld).

Vreemd vond ik dat de film lijkt te suggereren dat Katholieken fout waren in de oorlog. Een priester bij de Argentijnse fascisten, alle Nazi's die voorkomen zijn katholiek en terloops wordt vermeld dat het Vaticaan Eichman in Argentinië heeft gekregen. Het moge duidelijk zijn dat met name dat laatste de grootst mogelijke onzin is. In tegendeel, de kerk heeft met name humanitaire hulp en ideologische kritiek geleverd in de oorlog en in concentratiekampen zaten naast Joden ook "politieke vijanden", waaronder vele katholieke priesters.

avatar van John Barry

John Barry

Interessenatie film over de zoektocht naar Eichmann. Ben Kingsley zet Eichmann fenomenaal neer, ook de rest van de cast en met name Oscar Isaac zijn goed op dreef. Op sommige momenten is de film erg spannend. Toch is de film helaas niet het "meesterwerk" wat het in potentie had kunnen zijn. Helaas wordt het een en ander soms een beetje afgeraffeld en bleef ik na afloop met wat vragen zitten. Hoe is het bijvoorbeeld afgelopen met Sylvia Hermann en haar vader die is gearresteerd? Goede muziek van Desplat.

avatar van king16

king16

• 1904 stemmen

John Barry schreef:
IHoe is het bijvoorbeeld afgelopen met Sylvia Hermann en haar vader die is gearresteerd? Goede muziek van Desplat.

Vrijgelaten zag je op het einde in een korte scène .

avatar van John Barry

John Barry

king16. Bedankt voor het antwoord. Blijkbaar heb ik aan het eind van de film niet goed opgelet.

avatar van king16

king16

• 1904 stemmen

John Barry schreef:

als het langer dan 10 seconden in beeld was, dan lieg ik

avatar van goongumpa

goongumpa

Rare toon in deze film. Nu eens avontuurlijk en licht komisch, dan weer extreem confronterend en heftig. Kwam niet uit de verf voor mij. De make-up en valse neus van Kingsley zijn te ridicuul voor woorden. Waarom ziet Adolf Eichmann eruit alsof ze hem uit de coulissen van een travestietenshow geplukt hebben??

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Degelijke film over de jacht op nazikopstuk Eichmann, de man die mede als hoofdverantwoordelijke gold Voor de massamoord op de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daar waar Hitler, Himmler en Göring zelfmoord pleegden, leidde het proces tegen Eichmann tot een effectieve uitvoering van zijn straf, zo leert de geschiedenis ons. Die beelden van Eichmann tijdens het proces zijn erg beroemd.

Ben Kingsley zet een fenomenale prestatie neer als Eichmann. Knappe rol en ook de fysieke gelijkenissen zijn sterk. de film kent ook een aantal knappe scènes zoals de bijeenkomst van een aantal nazisympathisanten waarbij ze allen in koor eens goed zeiden wat er van de Joden moest worden. Interessante film dat zeker, en een thema dat me uitermate boeit, maar er zaten veel stukken in die me weinig deden. Ik miste wat vaart of betrokkenheid.

Graag naar gekeken en goed dat men vooral focuste op Eichmann tijdens zijn periode in Argentinië zonder te veel flashbacks over WOII te tonen. Wel lijkt de film niet altijd en overal afgewerkt, beetje slordig bij momenten zoals de situatie van Klaus, Sylvia en het einde op de luchthaven.

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Interessante en goede film met een voortreffelijke rol van Ben Kingsey.

Ook qua uiterlijk waren er grote gelijkenissen tot zelfs de details van kleding in de rechtzaal.

Het liegen, manipuleren en de gewetenloosheid is erg sterk neergezet, met een paar hele sterke scènes!

Wat wel jammer was dat de film eigenlijk zo goed als begon op het moment dat ze Eichmann al gevonden hadden.

Deze "Nazi-jacht" kwam bij mij ook een beetje over als "we zijn nu een grote op het spoor" ipv "Na 15 jaar hebben we een van de aller grootste nog levende nazi-kopstukken gevonden".

Doordat deze geschiedenis al bekend is hadden ze naar mijn mening veel meer spanning in de film kunnen brengen door een uitgebreidere zoektocht naar Eichmann.

Ook vond ik Eichmann snel overstag gaan en bekenen, maar waarschijnlijk is dat blijkbaar zo gegaan....

Toch een hele interessante en goede film die het kijken waard is!

8 / 4*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

De klopjacht op nazi's in Zuid-Amerika biedt wellicht honderden interessante verhalen. Ook de poging om Adolf Eichmann voor het gerecht te brengen hoort daarbij. Met Oscar Isaac in de hoofdrol van speurder en Ben Kingsley als Eichmann zou je denken dat dat automatisch een goede film oplevert.

En aan Isaac en Kingsley zal het ook nooit gelegen hebben; zij doen hun job. Maar ik mis de urgentie wat. Het script is mij net niet scherp genoeg, niet in de aanloop naar de 'ontvoering' (en vooral waarom het zo moeilijk moet gaan), maar ook niet tijdens de ondervragingen.

Het zorgt dat Operation Finale bij momenten wat kwakkelt. De eindbeelden maken logischerwijze de meeste indruk en zorgen dat je als kijker alsnog stil bent als de aftiteling begint.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Deze film is me zeker niet tegengevallen, met mooie rollen van Oscar Isaac en Ben Kingsley, die altijd wel goed acteert. Kingsley is ook wel redelijk goed gecast voor deze rol. Hij leek best wel goed op Eichmann. Ik wist trouwens niet hoe Adolf Eichmann destijds opgepakt was. Ben benieuwd of dit ook echt goed verfilmd is zoals het werkelijk gebeurden. Maar hoe dan ook vond ik het geen verkeerde film. In het begin duurt het even voor er wat gebeurd, maar als de film halverwege is dan begint het toch wel beter te worden. Het zou misschien niet verkeerd geweest zijn als er wat meer flasbacks van de oorlogstijd in hadden gezeten.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Ik ben altijd geïnteresseerd als het om een waargebeurd verhaal gaat.

Dit verhaal van Eichmann kende ik dan wel, maar had ik nog niet als filmpresentatie gezien. Al met al vond ik dit een zeer geslaagde spannende film. Het geeft goed weer hoe gerechtigheid uiteindelijk de overhand neemt . Ik vind dit altijd een mooi onderwerp , mede omdat niet altijd gerechtigheid wint in het echte leven. Verder was de film spannend en had het goed acteerwerk .

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prima film over de crimineel Eichmann die in Buenos Aires, Argentinië wordt opgepakt door de Mossad en daarna naar Israël wordt getransporteerd. Het lijkt een simpel gegeven maar er komt veel meer bij te kijken dan een enkele reis van A naar B aanschaffen. Alles moet tot in de puntjes worden voorbereid en Eichmann zelf, hoe transporteer je een mens die de douane kan waarschuwen bij de passage? Hoe krijg je überhaupt iemand in je handen zonder dat de omgeving op tilt slaat?

Daarover gaat deze film en geloof mij voor één keertje , het is boeiend genoeg als je in deze materie geïnteresseerd bent en jou als kijker vast te houden voor een kleine 2 uur.

Wij hebben in elk geval 2 uur geboeid gekeken naar deze film en gelukkig zakte deze vrijwel nooit in.

Dit heeft ook veel te maken met het feit, dat er een soort van 'kat en muis' psychologie ontstaat tussen Eichmann en de agenten van de Mossad.

Waardering: 7,5.

avatar van huiguh

huiguh

• 2032 stemmen

Interessante film over Eichmann.

Weinig negatiefs te melden over de film, maar de film mist iets waardoor het een beetje gezapig aanvoeld.

avatar van Wim van de Pol

Wim van de Pol

Eigenlijk is het een remake van the house on the Garibaldi street