Skin (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Guy Nattiv
met Jamie Bell, Vera Farmiga en Danielle Macdonald

'Skin' volgt een jongeman die opgevoed is door racistische skinheads, berucht onder blanke suprematisten. Hij besluit zijn leven om te gooien en zich af te zetten tegen haat en geweld. Hierbij krijgt hij de hulp van een zwarte activist en de vrouw die hij lief heeft.

avatar van Corcicus
Ook dat nog.

avatar van John Milton
A24. Ziet er uit als mijn straatje.

Aangekocht door The Searchers. Releasedatum nog niet bekend.

Zwolle84
Plot doet erg denken aan American History X, maar A24 kennende zal deze alsnog wel de moeite waard zijn.

Zwolle84 schreef:

Hoezo doet dit erg denken aan American History X dan? Alleen omdat het over een skinhead gaat? Voor de rest lijkt me dit een totaal andere film.

Zwolle84
AmazingPP schreef:

De plotbeschrijvingen hebben wel meer overeenkomsten dan dat het over een skinhead gaat.

Zwolle84 schreef:

Zoals?? Ik zie het even niet.

avatar van macrobody
Goeie film. Er is blijkbaar nog hoop voor de mensheid maar helaas te weinig en te laat.
Toch de moeite waard om deze film te bekijken.

avatar van Brabants
Skin portretteert het leven van een neo-nazi die gevolgd wordt in zijn actieve jaren en het besef van afkeer gericht op dit zinloos gedachtepatroon. Deze film die gebaseerd is op waargebeurde feiten vond ik zeer realistisch. De schattige jongen uit Billy Elliot heeft duidelijk meer in zijn mars. Knap acteerwerk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Off-topic bericht verwijderd.

Rauwe "Hillbilly" film waarin haat en rassen discriminatie de ingredienten zijn. Het verstikkende skinhead wereldje wordt prima in beeld gebracht. Prima film.

avatar van Psycho-M
AmazingPP schreef:

Zoals?? Ik zie het even niet.

Serieus?
Ja het gaat beide over skinheads.

Jamie Bell speelt zijn rol erg goed.
Op de een of andere manier krijg ik nog steeds het gevoel dat hij een ondergewaardeerde acteur is, terwijl hij toch al meerdere sterke rollen heeft neergezet.
Daniëlle McDonald, die ik heel verdienstelijk vond in Patti Cake$, heeft hier een prima bijrol.
American History X maakte toentertijd meer indruk op me, maar Skin is zeker geen slechte film. Een mooie 3,5 ster van mij.

avatar van Uier
American History X, maar dan tergend langzaam en saai. Niet mijn ding.

[quote]Psycho-M schreef:

Serieus?
Ja het gaat beide over skinheads.
Maar beiden zien ze ook in dat de ideologie die ze na streven een zieke ideologie is en komen ze tot inkeer, uiteraard met de nodige moeite en drama. [quote/]

Dat is dan ook de enige overeenkomst.

avatar van john mcclane 2
Prachtig ingetogen white power drama .
Heel indrukwekkend . Vooral omdat ik er zogezegd “blind “ in ging , en na afloop pas achter kwam dat het waargebeurd was , en ik de hoofdpersoon al eens eerder had gezien in een TED talk .
Maakte het net even indrukwekkender ....
Dikke 4 * .

Viel bepaald niet tegen! Sterke sfeer, sterk acteerwerk en een boeiend verhaal.
En kennelijk gebaseerd op waargebeurde feiten.

Fijn om Danielle McDonald na Patti Cake$ weer te zien. Heel talentvolle actrice.

Goeie film over een skinhead die op jonge leeftijd is opgenomen door een skinhead-familie. Een goed, waargebeurd verhaal dat hier een onderhoudende film oplevert met genoeg goeie scenes. De ommekeer van het hoofdpersonage had echter wat beter onderbouwd mogen worden. Een uitstekende cast die allerminst teleur stelt.

avatar van filmkul
Redelijk sterk drama. Het verhaal is niet heel origineel maar wordt wel goed in beeld gebracht door Nattive, hoewel de ommekeer van de hoofdrolspeler wel enigszins uit de lucht komt vallen. Buiten dat is het een boeiend en emotioneel drama dat een goede blik geeft in het milieu waarin de film zich afspeelt. Bell zet een uitstekende acteerprestatie neer en komt geloofwaardig over. De setting en sfeer zijn verder prima passend bij het verhaal. Goede film. 3.5/4.0

avatar van bjerik76
dit lijkt me een bijzondere film zeg , die zet je ook niet zomaar even op tussen neus en lippen denk ik ..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waargebeurde waanzin.

Films met neonazi's blijven vaak wel hangen, al is het enkel maar vanwege de schokkende gedachtegang die weer eens voorbijkomt en - des te erger - heden ten dage nog steeds wordt geuit. Veelal verbloemd weliswaar, maar zo niet in Skin die thuishoort in het rijtje Romper Stomper, American History X en This Is England. Niet de minste titels, maar bewust genoemd vanwege de klasse die de film herbergt. Dat zit hem grotendeels in de acteerprestaties en daarbij steekt Jamie Bell er bovenuit. Danielle Macdonald is eveneens zeer sterk.

Het is niet zo dat dit waargebeurde verhaal op vernieuwende wijze wordt gebracht of iets dergelijks, maar het is de continue dreiging die goed voelbaar is en werkt. Tevens is het meeleven met het hoofdpersonage ook niet erg ingewikkeld. Het is wellicht wat eendimensionaal allemaal, een tikje onevenwichtig en de qua onderwerp vergelijkbare film met Edward Norton blijft beter, maar qua sfeer en belevenis maakt Skin meer dan voldoende indruk. Het helpt natuurlijk ook mee dat waanzin overwonnen kan worden. Gelukkig zelfs in de echte wereld.

De bluray-release kent ook de Oscar winnende kortfilm onder dezelfde titel. Eveneens een aanrader.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van m1chel
In het segment waarin Skin in de schappen ligt, zullen veel mensen vooral een link leggen met het indrukwekkende American History X uit 1998. Wat dat betreft lijken de films wel wat op elkaar, want ook die film vertelde het verhaal van iemand die probeerde zijn leven weer in eigen hand te nemen door uit een strenge organisatie te stappen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal volgen we dit keer Babs, die onder de tattoeages zit en een grote haat jegens kleurlingen heeft. De vergelijking houdt hier overigens niet op, want ook Skin opent direct heftig met een heftige confrontatie. Na deze scène volgen we Babs in zijn normale leven, wat nogal eenzijdig wordt getoond aan de kijker. Als we vervolgens scènes zien waarin Babs de tattoeages van zijn gezicht laat verwijderen, overigens een flink pijnlijke ingreep, is dat een signaal dat hij blijkbaar uit zijn vertrouwde wereld wil stappen. De grootste vraag die rijst is of Skin het lukt om ons American History X te doen vergeten en op eigen benen kan staan.

Aan het acteerwerk ligt het in elk geval niet. Zo wordt de rol van Babs op indrukwekkende wijze gespeeld door Jamie Bell. Hij braak in een ander leven door met Billy Elliot uit 2000, waar hij zelfs nog een BAFTA Award voor wist te winnen voor Best Performance by an Actor in a Leading Role, maar speelde later ook rollen in films als Fantastic Four en Jumper. Met Skin onderstreept Bell nog maar eens zijn talent, waarbij hij wordt bijgestaan door Danielle MacDonald en de altijd sterke Vera Farmiga. Danielle Macdonald speelt Julie, met wie het liefde op het eerste gezicht is als zij Babs ontmoet bij een bijeenkomst. Maar ondanks dat ze haar drie kinderen laat optreden voor de skinheads, weet ze ook wat voor een onguur type Babs is, met het nodige op zijn kerfstok. Als Babs Julie introduceert bij zijn familie, is het meteen moeder Shareen (Vera Farmiga) die laat doorschemeren dat ze niets van Julie moet weten en haar het liefste zo snel mogelijk ziet vertrekken. Maar Babs laat zich niets wijsmaken en komt achter de ware aard van zijn familie.

Alles verandert nog verder voor Babs als hij op een nachtelijke trip wordt meegenomen, onder zwaar protest van Julie. Hij ontdekt meer en meer dat hij dit leven niet langer wil en stapt uit de organisatie. Of althans, dat probeert hij. Al snel wordt hij namelijk geïntimideerd door zijn familie. Het is een stuk dat niet geheel geloofwaardige waardig is qua setting, vooral omdat Babs in de film denkt dat als hij maar niets meer laat horen aan zijn familie alles zomaar over waait. Uiteindelijk zoekt hij contact met Daryle Jenkins, een gekleurde man die zich bezig houdt met het bekeren van racisten door hen te helpen om een normaal leven op te bouwen. Jenkins kent Babs als geen ander en volgt hem al jaren. De vriendschap zorgt dat Babs ingrijpende stappen neemt om zijn familie een halt toe te roepen, maar roept daarmee ook het gevaar af over Julie en haar kinderen. Toch komt het uiteindelijk besluit van Babs om echt vol tegen zijn familie in te gaan wat uit de lucht vallen. Hier springt het verhaal wat teveel van de hak op de tak. De film trekt met recht twee uur uit om het verhaal te vertellen, maar wellicht had een extra kwartiertje de film nog beter kunnen maken.

Skin is een indrukwekkende film, die soms even aangrijpend als bikkelhard is. Het is iets dat wordt versterkt door puik camerawerk, de grauwe setting van de film en een zeer goede soundtrack. Toch ontbreekt de logica soms wel bij wat wendingen, het zorgt ervoor dat de film wat inboet op het vlak van geloofwaardigheid. Dit is wel bijzonder overigens, gezien de film op een waargebeurd verhaal. Het maakt dat film misschien nog beter had kunnen zijn als de speelduur iets langer was geweest en het verhaal net iets meer ruimte had om uitgewerkt te worden. Daarnaast doet de film meer dan eens sterk denken aan het soortgelijke American History X. Toch doet dit niks af aan de film. Dat mag zeker ook gezegd worden van Jamie Bell, die op indrukwekkende wijze de rol van Babs speelt en zijn naam als een van de talenten van zijn generatie nog maar eens onderstreept. Voor de liefhebbers van een sterk drama is Skin dan ook een echte aanrader!