Queen & Slim (2019)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Melina Matsoukas
met Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith en Chloë Sevigny

Queen en Slim gaan met elkaar op een date. Onderweg in de auto worden ze voor een kleine verkeersovertreding door een agent aangehouden. De situatie eindigt in grote mineur waarna Queen en Slim moeten vluchten. Onder de wanhopige en gevaarlijke omstandigheden waarin ze zich bevinden leren Queen en Slim elkaar beter kennen en ontwikkelen ze een diepe band.

avatar van IH88
"Can I be your legacy?"
"You already are."

Interessant. Queen & Slim is een moderne versie van Bonnie and Clyde, hoewel Queen en Slim wel een stuk sympathieker zijn en geen overvallen en moorden plegen. Voor sommige zal dit de film een stuk minder interessant maken, maar ik ging wel mee in het gedoemde avontuur van Queen en Slim.

Dat komt door het acteerwerk van Kaluuya en Turner-Smith, maar ook door de fantastische regie en het audiovisuele gedeelte. De muziek is heerlijk, en samen met de regie van Melina Matsoukas zorgt het voor een dromerige sfeer. Rassenkwesties, etnisch profileren en politiegeweld spelen een grote rol, maar het is nooit overheersend. Matsoukas kiest ook niet opzichtig voor een bepaalde partij (zie het doodschieten van een agent door een jongen), maar ze laat zien dat de polarisatie in het huidige Amerika alleen maar verliezers kent.

Verwacht geen actie klopjacht spektakel. Want dan kom je bedrogen uit.
"Queen & Slim" is een vrij trage en lange film van meer dan 2 uur die het vooral moet hebben van dialogen en sterk acteer werk. Het is een road movie die je dwars door Amerika heen brengt met ontmoetingen met diverse uiteenlopende types die allemaal een onderdeel worden of al zijn in dit vooral dramatische verhaal.
Je komt vooral veel te weten over het leven van Queen en haar traumatische verleden.
Verder is " Queen & Slim" vooral een onverwachte hele lange tinder date geworden en zie je de 2 personages naar elkaar toegroeien. De film is prachtig in beeld gebracht vooral als men op doorreis is en doorspekt met een geweldige soundtrack.Ook al zie je het slot van mijlen ver aankomen en is dit bij voorbaat geen verrassing, "Queen & Slim" weet je alsk kijker te raken en mee te slepen. Hoe langer de film duurt hoe meer je met de hoofdpersonen betrokken voelt. Erg mooi.
4*/4.5*

Goeie film waarin een man en vrouw op hun eerste date worden aangehouden door een politie-agent. Een roadmovie waarin de twee hoofdpersonages elkaar leren kennen terwijl ze samen op de vlucht zijn. Meer dan genoeg goeie scenes, maar de film gaat wel wat te lang door. De film heeft een fijne sfeer die onderstreept wordt door het fijne acteerwerk van de twee hoofdrolspelers en de soundtrack. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van F.Lombardo
Goeie film en vooral actueel

avatar van Mads Smikkelsen
Aanrader‼️‼️

avatar van Walter S.
Mooie film, ik vond hem ook niet te lang. De filmposter zou je bijna op het verkeerde been zetten, ik had de indruk dat het over een rapper ging en rappers boeien mij niet.
Bleek dus over een goeie knul en zijn date te gaan, op de loop na ongelukkige omstandigheden.
Geen flitsende actiefilm vol geschiet en achtervolgingen maar een relatief rustige film waarin de spanning vrijwel continu aanwezig.
Het predikaat hedendaagse Bonny & Clyde is ook misleidend, de hoofdpersonen zijn allesbehalve Bonny & Clyde.

avatar van Jack Sparrow
Goed doordachte film. Een date die door ongelukkige omstandigheden uitloopt op een klopjacht. De film neemt de tijd het verhaal te vertellen, maar voelt nergens langdradig aan. Dat komt mede door het uitstekende acteerwerk door de hoofdrolspelers. Een knap filmdebuut!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Stijlvol simpel.

Dit ietwat onevenwichtige speelfilmdebuut van Melina Matsoukas neemt de tijd, maar doet deze tegelijkertijd gemakkelijk vergeten. Dat zit hem niet zozeer in de dialogen, want die zijn soms wat theatraal en stroperig, maar je bent als kijker uiteraard geïnteresseerd of ze het gaan redden. Want zoals we weten van Bonnie & Clyde, het kan verkeren als opgejaagd stel.

De filmmaakster weet door een gewelddadige opening met een dolgedraaide politieagent die het duo staande houdt na een domme stuuractie, niet gelijk de sympathie op te wekken. Hoe actueel het racistisch politiegeweld in de VS momenteel ook is, de scène voelt ietwat overdreven al zal de waarheid wellicht helaas dichtbij liggen.

Dat de regisseuse normaliter commercials en videoclips schiet, alhoewel ze eveneens een miniserie op haar naam heeft staan, komt vooral tot uiting tijdens een bluesconcert waarbij het publiek een nogal hoog figurantengehalte heeft. Alsof er dan toch stiekem een popartiest moet worden gepromoot. Eigenlijk is dit een van de betere passages, althans een die weet te beklijven. Hoe dik aangezet dan ook.

Stijlvol en interessant zijn de sleutelwoorden van Queen & Slim, maar wellicht ook oppervlakkig en simpel. Thelma & Louise had destijds net wat meer vertier te bieden. De poging is voldoende geslaagd, maar door enigszins richtingloos te werk te gaan vraag je je af of de vinger wel op de gevoelige plek wordt gelegd. Als alles zo gepolijst is dan glijdt hij wellicht wat weg.

***

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Basto
Sterke sfeervolle eigentijdse hervertelling van Bonny & Clyde. Heerlijke soundtrack en met een fantastische cast. Maar toch stemt deze film je vooral droef, want het maakt ook duidelijk dat de Verenigde Staten een ziek land is, doodziek. En dan heb ik het niet over Corona.

avatar van loneranger
Door de 'Black lives matter' demonstraties van nu is dit een pijnlijk actuele film. Als je door een politieagent behandeld wordt zoals de hoofdrolspelers in deze film kan ik me heel goed voorstellen dat je zo'n gast afknalt. De film is spannend, aangrijpend en goed geacteerd. Grappig om Flea van the Red Hot Chili Peppers in een bijrol te zien. Een van de beste films die ik tot nu toe dit jaar gezien heb.

avatar van Boneka
De film is natuurlijk vooral gebaseerd op de demonstraties van Black Lives Matter waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb. Het is zelfs wat hypocriet als je weet dat het donkere geslacht de meeste moorden zelf op hun geweten hebben. Ja onderling zelf dus. Neemt niet weg wat er op dit moment gebeurt natuurlijk ook niet kan. Maar juist vanwege de vele polarisaties had ik hier en daar toch wat aangepast zodat niet alles lijkt dat de witte man het kwaad is. Het eind bijvoorbeeld werkt daar niet aan mee en versterkt het juist. Jammer gemiste kans! Ook het gesprekje met de donkere agent met witte agent was weer zo typisch anti wit gemaakt. Gelukkig is de toon verder wel goed in deze film en laten de twee hoofdrolspelers een uitstekende rol achter. Het acteerwerk is sterk. De conversaties chemie het wordt goed overgebracht. Het gebeuren heeft de twee wel een andere dimensie gegeven. Normaal gesproken was er na de eerste date geen tweede date meer geweest. Je ziet ze ook mooi groeien naar elkaar toe. Ook de locaties zijn veelal mooi gekozen. De bar ziet er sfeervol uit de muziek is top en ook al is de film erg traag hij verveelt echter nooit.

De groene auto deed me een beetje denken aan Green Book. Maar dat niveau haalt deze film niet. Zo zitten er wat zwakke momenten in Queen & Slim. Met name in het opvanghuis van deze witte mensen om het zomaar te zeggen. Ze wisten de weg goed te vinden onder de planken En dat ging dan ook nog razendsnel. Ook de vlucht was wel erg makkelijk in elkaar gezet om nog maar te zwijgen over dat hert pfff.

Het eind voel je wel een beetje aankomen. Maar had toch stiekem meer een soort van Thelma & Louise 1991 verwacht en niet in deze verwachte afloop.

Toch scoort de film voor mij een ruime voldoende en zal ik hem zeker nog een keer terug willen zien.

avatar van Pecore
Fantastische film zeg! Dit is geen film over de rassenproblematiek (hooguit wordt de enorme complexiteit ervan belicht), zoals je allicht zou verwachten en waar ik ook een beetje voor vreesde. Dit is gewoon een onvervalste love story. Eentje van de bovenste plank. De chemie tussen beide hoofdrolspelers is onweerstaanbaar.

avatar van Noud
Deze film had zoveel potentie kunnen zijn. Het is allemaal net niet.

avatar van Rodger
ja... toch een prima film, die langzaam maar niet vervelend voor kabbelt.
3.5 ***

avatar van DjFrankie
Fijne film, die ook snel voorbij gaat ondanks de lange speelduur.