The Gentlemen (2019)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Matthew McConaughey, Charlie Hunnam en Henry Golding

De Amerikaanse expat Mickey Pearson heeft een zeer winstgevend marihuana-imperium opgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer het verhaal de ronde gaat dat hij uit de business wil stappen, leidt dit tot complotten, intriges, omkoping en chantage in een verwoede poging alles van hem af te nemen.

• vanaf 26 juni te koop op dvd en blu-ray

LarryMasterRace schreef:
Waarom staat de releasedatum op janurai 2020, en geeft MM aan dat de film afkomstig is uit 2019?

Omdat deze in december 2019 al in Londen in premiere is gegaan.

avatar van LarryMasterRace
peter74 schreef:

Omdat deze in december 2019 al in Londen in premiere is gegaan.

Bedankt voor de opheldering!

Leuke film. Grant was prima, duurde wel een minuutje voor ik hem herkende. Gebruikelijke karikatuurtypetjes van de Ritchie van 20 jaar geleden. Toch komt dit lang niet in de buurt van Lock, stock... en Snatch. Die vond ik destijds geweldig. Ik kan me voorstellen dat sommigen de hele introductie wel wat lang en saai vonden. Een aantal grappen waren ook wat te flauw.

avatar van Alathir
Ik ga iets raar zeggen. Ik vond deze Guy Ritchie film degelijk. Zo het hoge woord is eruit. Ik heb nooit echt gehouden van de stijl van Ritchie maar hier keert hij meer terug naar zijn roots zoals Snatch. Het verhaal is ook niet zo chaotisch al gewoonlijk, nog steeds vrij druk maar dat valt in vergelijking met andere films van hem ook nog wel mee hier. De dialogen zitten vaak vol met marginale scheldwoorden.

Van Matthew McConaughey wisten we al langer dat hij een film kon dragen. Hij wordt daarin nog eens ondersteund door bekende namen zoals Hunnam, Grant en Farrell. De manier waarop Grant het verhaal uitlegt, zorgt er ook voor dat de kijker het ook min of meer verstaat. De laatste jaren is meermaals gebleken dat Ritchie hier grondig in faalt, hier viel het mee.

avatar van Ajax&Litmanen1
Heel eerlijk, ik ben Guy Ritchie al jaren vrij beu. Soms een kleine opleving, maar hij haalt nooit meer het niveau van Lock, Stock & Snatch. Na die twee films scoorde geen enkele Ritchie-film bij mij nog boven de 3*, behalve Aladdin. Maar daar lag het bronmateriaal natuurlijk al vast. En dan kunnen we wel blijven hopen bij elke nieuwe film van hem of het er nog in zit, maar het lijkt eerder dat hij gewoon twee keer geluk had aan het begin van zijn carrière. Daarna is het gewoon middelmatig vermaak. Deze film probeert ook weer zoals al zijn films geforceerd stoer te doen, maar het werkt me eigenlijk al snel op de zenuwen. Veel te hip, veel te geforceerd. De soundtrack is ook veel te aanwezig op een niet fijne manier. Ik hou gewoon niet van zijn stijl ben ik bang, ondanks stijlvol camerawerk, bruut in beeld gebracht geweld en een goede cast heb ik me niet echt heel goed vermaakt. Kleine voldoende, maar de volgende Ritchie film mag van mij nog wel weer even duren. Het blijft een beetje een Tarantino rip-off.

Klein 3-tje.

avatar van dutchsongwriter
Ik vond het een geniale film, mooie plot twisten, geweldig acteerwerk en mooie scenery. 1 van de betere films die ik dit jaar gezien heb.

avatar van Antonev
Ik was redelijk verrast om te zien dat Ritchie weer eens het oude concept uit de kast heeft gehaald. The Gentlemen is een film in de stijl van Snatch en Lock Stock en zit bomvol met snelle plotwendingen, typetjes en heel veel vage praat. Het is vooral heel erg Brits.

De film is op z’n minst vermakelijk te noemen, maar echt onder de indruk was ik niet. De typetjes zijn leuk, maar net niet leuk genoeg. De plotwendingen zijn aardig bedacht, maar ook weer niet zo verrassend. Het is allemaal gewoon net niet.

Waar ik wel een compliment voor moet geven is de rol van Grant. Ik wist niet dat hij het in zich had een dergelijke rol neer te zetten. Wat dat betreft was ik aangenaam verrast.

Alles bij elkaar is het bijna 2 uur prima vermaak. Verwacht er echter niet te veel van en zeker niet iets van het niveau van Snatch, want anders valt het tegen.

avatar van weerwolf79
Dramatisch slechte film, met een hoop slap geouwehoer en een zeer slap verhaal. Debekende acteurs kunnen er niet meer van maken.

Een weliswaar visueel gelikte misdaadfilm met een kwaliteitsbezetting, maar met een irritante structuur. Ik was het geleuter van Hugh Grant en Charlie Hunnam vrij snel zat. Matig.

Na een half uur begreep ik eigenlijk nog niet waar het over ging maar toen was ik het overloos en slappe geouwehoer wel beu dus heb ik hem afgezet.

Helaas maakt deze film voor mij de verwachtingen dus waar, ik had een soort RocknRolla verwacht die ik om die reden ook na een kwartier heb afgezet en dit is precies hetzelfde laken en pak.

Guy Richie kan beter met pensioen gaan.

avatar van CorvisChristi
martijnk schreef:

Daar heb je héél verstandig aan gedaan. Ik weet niet zeker of je op basis van een half uur de film mag beoordelen met een halve ster, maar ik denk dat als je deze helemaal had afgekeken, je score er niet hoger op zou zijn geworden.

Ik heb de film in een overigens volledig volle zaal, toen deze net uit was, met extreem veel moeite afgekeken. Het viel me op dat 90% procent van de bezoekers zich blijkbaar kostelijk vermaakten. Ik hoorde met zeer grote regelmaat gelach uit de zaal opklinken en om me heen werd er blijkbaar, op overigens zeer irritant pretentieuze wijze, compleet met glaasjes wijn en thee (waar is opeens de cola en popcorn gebleven, past dat opeens niet bij een film als deze??), zeer gezellig gedaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn/haar plezier, maar ik had echt het idee dat ik naar de verkeerde film had zitten kijken. En ja ik snap best dat de gloriedagen van Snatch en Lock, Stock ver achter ons liggen, maar zelfs dan komt deze film nog niet eens in de buurt! Misschien als je de eerste 2 films van meneer Ritchie nooit hebt gezien, tja, dan is dit misschien opeens wel heel erg goed. Maar zelfs dat is niet eens het geval!
Ik verlaag mijn score ook, want nu ik er wederom aan terugdenk, krijg ik er weer een vieze nasmaak van.
Zo ontzettend niet leuk is deze film. Er zijn scheepsladingen betere films gemaakt in dit genre. En vooral dat geforceerde 'ik ben Guy Ritchie en ik maak dit soort films omdat het helemaal mijn stijl is'-tintje waar specifiek deze film flink last van heeft, is echt erg vervelend. En zeker als het ook nog eens niet werkt.

avatar van james_cameron
Erg leuke lichtvoetige maar tegelijkertijd behoorlijk gewelddadige gangsterfilm, vooral de moeite waard door de grappige personages, maar zeker ook door het continu verrassende script. Feitelijk de film die regisseur Guy Ritchie na Snatch had moeten maken. Vooral de tegendraadse casting werpt hier vruchten af, met bijvoorbeeld Hugh Grant in een hilarische, compleet atypische rol. Ook Charlie Hunnam en Colin Farrell zijn op dreef. De ironische, zelfbewuste aanpak zal niet iedereen kunnen bekoren, maar gecombineerd met de energieke en stijlvolle regie van Ritchie is de film wat mij betreft onweerstaanbaar.

avatar van Brabants
The Gentleman is een film met een sterrencast die allen op hun beurt leuke typetjes neerzetten. Het verhaal is wat saai en de dialogen soms te ver uitgerekt. Toch enigszins vermakelijk.

avatar van Frank Slade
Yes, briljant. Geweldige film van Richie. Hiermee mag hij van mij in de categorie van Tarrentino. Doet me ook wel een beetje denken aan een Britse Tarrentino film, met al die heerlijke dialogen. Prima casting, vooral Farrell doet het erg goed als Engels boefje. Gewoon kijken en genieten. Deze ga ik binnenkort zeker nog een keer kijken. Heerlijke Engelse humor ook, en lekkere soundtrack. Toppertje.

avatar van Brabants
Frank Slade schreef:

Als nu juist een karakter die de minste dialogen genereerd(wat jij leuk vindt aan deze film) vind je die het beste(Farrell). Dat klinkt een beetje raar, maar oké.

avatar van Frank Slade
Brabants schreef:

Maar ja, ik mag toch de dialogen erg leuk vinden, en farrell een zeer goede rol spelen? Ik snap niet dat je daar dan op moet gaan reageren. Meningen zijn toch nog steeds persoonlijk?

avatar van schumacher
Miljaarde zeg, wat was me dit?
Saaiiiiiii en ik heb niet moeten lachen ze, wat viel er te lachen dan? Ik heb me vd eerste minuten al zitten irriteren, sleepte me helemaal niet mee ook, noppes.

Ik ben deze film na deze post al volledig vergeten.

Het naspelen van de eindscene uit The long good friday is gewoon te flauw. Ik trek er een ster vanaf. Voor de rest onderhoudend tussendoorfilmpje, klaar voor de vergetelheid.

avatar van Luudje10
Na een half uur uitgezet na het slappe gelul van Hugh Grant. Mijn vrouw begreep maar niet waar de film overging en dat stoorde ook. Bekende acteurs is nog geen garantie voor een goede film. Maar ieder zijn smaak. Ik hou liever van een film waarbij het snel duidelijk is waar het omgaat. Nou dat duurde hier wel even zeg

Luudje10 schreef:

Deze film is zo simpel als wat. Als je dit nog niet snapt zou ik het echt bij Disney channel houden.

B.A. schreef:

Vond dat juist wel een leuke hommage.

Leuk. Redelijk ouderwetse Ritchie film. Al mist hij wel de vaart van Lock, Stock en Snatch. Ook is de humor wat minder sterk aanwezig dan in zijn eerste twee. Maar ondanks dat Ritchie de dialogen in The Gentlemen geregeld iets te lang door laat sudderen en er nog wel een mespuntje humor had bij had gemogen, blijft er nog een prima maaltijd over.

Alle sterren hebben er schik in en zetten hun typetje goed neer, en er zijn weer genoeg bijfiguren en kleine verhaallijntjes om de boel interessant te houden. Het typische stijltje ligt me wel en ik had toch geregeld een brede glimlach op mijn gezicht.

Niet Ritchies lekkerste, maar zeker smakelijk.