The Gentlemen (2019)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Matthew McConaughey, Charlie Hunnam en Henry Golding

De Amerikaanse expat Mickey Pearson heeft een zeer winstgevend marihuana-imperium opgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer het verhaal de ronde gaat dat hij uit de business wil stappen, leidt dit tot complotten, intriges, omkoping en chantage in een verwoede poging alles van hem af te nemen.

avatar van BlueJudaskiss
Ontzettend fijn, blij te zien dat Guy Ritchie weer op volle sterkte is.

Een lager tempo dan Snatch - een film die ik een zeer warm hart toedraag - maar The Gentleman voelt minder gehaast, met een plot dat beter te volgen is, wat meer rust. Een film waarbij ik mezelf weer ouderwets kon wentelen in de Britsheid, de droge humor van de misdadigers waarbij ik steeds niet wist wie nou precies wie aan het oplichten was. De acteurs, de sfeer, een aantal grappen die regelrecht in de roos waren... Ik waande me in een warm bad en dat is ontzettend lekker.

Ik was met Hugh Grant eerst bang dat het een gevalletje 'kijk ons eens tegencasten' zou zijn, maar ik begon van die man te houden, het komische intermezzo die ook nog een paar jokers in zijn mouw had. Colin Farell, die na het misbaksel Ava weer gewoon ouderwets de wonderlijke figuur speelt met nog een paar trekjes van zijn Ray in In Bruges - die ogen van die man, wauw! Matthew McConaughey, die ik elke keer weer onderschat.

Heerlijk ontspannen avondje filmkijken op deze manier, genieten van elke seconde!

avatar van Rodger
Tja,.. ok en prima,.
Deze kon ik wel prima volgen, maar echt een topper vond ik deze ook niet.
2.5 **

avatar van cantforgetyou
Wat een zeer vreselijk irritante film. Het begint al echt héél slecht. De beelden die bij het verhaal van Hugh Grant worden getoond zijn zeer vervelend. Het pakt me niet, het raakt me niet, het is niet interessant, het is niet grappig, het is niet spannend, het is niet origineel, het is niet grappig, het is gewoon helemaal niets.
Weg ermee!!!! Zonde van onze zaterdagavond. Maar goed, gelukkig heb ik wel genoten van de chips en nootjes!!!!!

avatar van david bohm
Geinige film, weliswaar geen vintage Ritchie maar wel onderhoudend. De Toddlers en de Wu Tang samples zijn voor mij de hoogtepuntjes. Het verhaal wordt vrij langzaam uit de doeken gedaan, ook door de manier waarop het verteld wordt. De film is niet top, maar omdat er de laatste jaren toch weinig van dit soort films gemaakt worden, kan ik deze toch wel echt waarderen.

avatar van Thomas83
Snatch was goed destijds, maar ik ben eigenlijk niet eens zo'n heel uitgesproken fan van Ritchie. Hij heeft een specifieke stijl die me niet zo aanstaat. Quentin Tarantino weet hoe je een overgestyleerde film moet maken, Ritchie slaat de plank daarin nog wel eens mis. In The Gentlemen is dat eens niet het geval. Dit is zijn beste werk in lange tijd. Ja, de film is net wat te hip en gekunsteld allemaal, en aanvankelijk ergerde me dat ook vooral. Maar de acteurs hebben echt enorm veel plezier met hun kleurrijke personages, en dat maakt echt het verschil.

Farrell is weer geweldig en deed me naar meer scènes met hem verlangen. Hij is zo goed in komische rollen en echt een van mijn favoriete acteurs. Ook Grant steelt een beetje de show in een rol die amper verder van zijn oude gladde rollen in romantische komedies af kon staan. De film bevat wel echt wat al te veel verrassende wendingen en een geforceerde vertelstructuur en dialogen, maar het levert wel meerdere enorm vermakelijke scènes op. 3.5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van de films van Guy Ritchie. Heeft een leuke stijl met droge humor. Maar The Gentlemen is toch wel de minste van zijn films. Alleen Swept Away heb ik nog niet gezien. Er zit helemaal geen vaart in de film, het wordt nooit echt interessant, de personages zijn gewoon saai en de humor werkt niet. Jammer, want van Ritchie had ik toch wat anders verwacht. Beetje meer creativiteit mag wel.

avatar van Shadowed
Ok.

Ritchie keert weer terug naar zijn oude roots. Van zijn pure misdaadfilms moet ik er nog wat meer zien, maar het is altijd leuk om een regisseur / regisseuse weer terug te zien keren naar het genre wat hem of haar zo bekend heeft gemaakt. Jammer dat het alleen niet een heel bijzonder resultaat is geworden.

Het valt niet te ontkennen dat The Gentlemen een degelijk uitgevoerde en gelikte productie is geworden. Van zo'n regisseur als Ritchie mag je dat ook wel verwachten, maar alsnog. Mooie filtertjes, prima uitgewerkt verhaal en een humoristische toon. Het zorgt voor een prima door te komen resultaat.

Jammer dat deze film eigenlijk veel luchtigheid mist. Ik mis wat uitstraling. Het ziet er nu vooral mooi uit en is degelijk geregisseerd, maar echt luchtig of fris wil het nooit aanvoelen. De montage blijft daarvoor wat te klassiek en de film zelf niet snel genoeg. Ritchie leek hier wel op te mikken, maar het komt er niet helemaal uit.

Verhaaltje is niet heel moeilijk of ingewikkeld verder maar Ritchie werkt het wel zo uit. Het bevat de typische wendingen en zijplotjes, maar heel veel stellen ze nou ook niet voor. Gelukkig zijn ze wel vermakelijk om tegenaan te kijken aangezien het tempo wel hoog genoeg blijft. Niet elk personage is even boeiend, maar in het algemeen voldoet het.

Acteerwerk is uiteraard erg sterk, iedereen gaat helemaal op in diens rollen. Ritchie lijkt ze ook een comfortabel gevoel te geven die ze ook echt uitstralen. Grant, Hunnam en McConaughey komen er wel als winnaars uit. Daarmee valt alsnog niet te ontkennen dat iedereen het goed doet.

Leuke film, veel meer hoef ik er niet over kwijt. Niet zo briljant als de score aangeeft, maar een aangename kijkervaring die niet te lang duurt en degelijke regie kent. Echt briljante films moet ik van Ritchie nog ontdekken, maar op het visuele aspect stelt hij nooit teleur.

avatar van notoirefilmhater
Deze ietwat vreemde film heeft een hoop pros (bij vlagen intrigerend, professioneel gemaakt, soms onvoorspelbaar) en cons (de aparte manier van vertellen, bij vlagen saai, moeilijk sympathie op te brengen voor de criminele characters, en echt vele actie of humor heeft de film ook niet).

Al met al 3* voor de moeite.

avatar van notsub
The Gentlemen wordt onnodig moeilijk wordt gemaakt door de ambitieuze aanpak. Zo duurde het even voor ik begon door te hebben hoe de vork in de steel zat. Daarna kon ik er meer van genieten. Het ziet er allemaal extreem gelikt uit en de muziek droeg goed bij aan de sfeer. Toch bleef de film wat afstandelijk. Wel zaten er fantastische momenten in en draaide het inventieve plot een paar keer leuk. Toch bruisde en spetterde de film te weinig, het was gewoon iets te geforceerd comic-achtig aan elkaar geplakt. Een rechtlijnige opzet had wat meer spontaniteit gebracht en een betere film opgeleverd, denk ik zo maar.