The Gentlemen (2019)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Guy Ritchie
met Matthew McConaughey, Charlie Hunnam en Henry Golding

De Amerikaanse expat Mickey Pearson heeft een zeer winstgevend marihuana-imperium opgebouwd in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer het verhaal de ronde gaat dat hij uit de business wil stappen, leidt dit tot complotten, intriges, omkoping en chantage in een verwoede poging alles van hem af te nemen.

• vanaf 26 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van mjk87
Ritchie's beste film, met afstand. Deels doordat hij zijn eigen spielerei redelijk weglaat (al zijn er nog genoeg momenten die ergernis opwekken en gewoon niet werken), de stijl wat rustiger is en vooral door de acteurs die met zichtbaar plezier deze onzin uitkramen. Alle acteurs zijn typetjes, maar weten met hun invulling er echt wat leuks van te maken en ruim binnen de grenzen van de geloofwaardigheid. Dan zijn komedies op hun best.
Op momenten is de film een kloon van andere films (die scène in die flat is gewoonweg Pulp Fiction), en nergens wordt dat niveau gehaald. Maar over het algemeen is dit behoorlijk. De muziek is aardig (uit die openingsscène zelfs erg fijn), visueel wel oké en hoewel het soms wat rommelig wordt verteld is aan het eind de film wel helder. Die twistjes ben ik nooit zo'n fan van, maar ach, het kan slechter. 3,0*.

avatar van Basto
[quote]mrklm schreef:

Wat een onzin. Ritchie werkt gewoon in de traditie van de Engelse gangsterfilms. Die waren er al veel eerder dan de films van QT. Kijk Performance, Long Good Friday, Get Carter en Italian Job er maar op na.

avatar van De Noorman
mrklm schreef:
Als de wetenschap dat één van de (Aziatische) karakters in deze film 'Phuc' heet je al in lachen doet uitbarsten, dan is deze film voor jou. De rest doet er beter aan om deze zelfingenomen poging tot een misdaadkomedie links te laten liggen, ook al volgt het in grote lijnen de formule van Ritchies succesvolle films 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels' en 'Snatch'. Een uitgebreide cast, aangevoerd door Matthew McConaughey en Hugh Grant, mocht de verkleedruimte induiken en flauwe dialogen uitspreken in deze hip gemonteerde, maar inhoudsloze film. Uiteraard volgt de ene twist de andere op en heeft Ritchie er duidelijk plezier in om je als kijker steeds op het verkeerde been te zetten, maar ook dat gaat uiteindelijk nogal vervelen.

Volledig mee eens

avatar van wwelover
Afgezien van Swept Away zijn de films van Ritchie altijd op z'n minst vermakelijk. Ondanks de uitstekende cast had ik niet hele hoge verwachtingen, maar ik moet zeggen dat het toch wederom een zeer geslaagde film is. Vermakelijk verhaal met de nodige leuke twists, veel kleurrijke karakters (die goed gespeeld worden) en uitstekende (soms wat flauwe) humor.

avatar van 3 2 1 cut
mrklm schreef:

Ik moest 1 seconde even denken maar toen kreeg ik toch echt een glimlach op mijn gezicht. Ik ga hem dus zeker zien. Ik mag zulke grappen wel..

avatar van Lambchop
3 2 1 cut schreef:

Ik snap het niet

Vooral het eerste deel van de film is langdradig, bij momenten zelfs saai en met een ongelofelijke partij slap geouwehoer. Waar dit in Snatch en Lock, Stock and Two Smoking Barrels perfect uitpakte, slaat Guy Ritchie hier de plank volkomen mis. Zelfs de sterrencast kan dit fiasco niet naar een hoger plan tillen.

The Gentlemen mist de humor, de vaart en de snedige dialogen van de eerder genoemde films.

avatar van Phil Leotardo
Maandagavond gezien in de bios.

Helaas viel de film mij tegen. Flauwe grappen en het voelde hier en daar toch als een slap aftreksel van Snatch. RocknRolla en Lock, Stock And Two Smoking Barrels. Ik ging niet met hoge verwachtingen de film in maar toch viel deze mij tegen, jammer.

Colin Farrell was een lichtpuntje, jammer dat hij niet vaak te bewonderen is in films. Toch één van mijn favoriete acteurs.

Hugh Grant heb ik altijd een matig acteur gevonden en helaas had hij een grote rol, dat irriteerde mij ook.

Ik geef de film 2 sterren omdat er wel een aantal goede scenes waren en Matthew McConaughey deed het ook niet slecht.

Amai, vandaag gaan kijken en hoe waardeloos is dit en zo ontzettend langdradig , wou na 30 min echt weggaan...heb de film afgemaakt maar dat lag eerder aan de vriendin, je kan echt veel in een lege, donkere bioscoopzaal

avatar van Graaf Machine
Onwaarschijnlijk zeurderige zeikfilm.
Had er echt iets heel anders van verwacht. Hele verhaaltje wordt op dramatisch saaie wijze verteld, op een klein beetje niet grappige actie na, en verder valt er ook niks te beleven.
Hadden ze net zo goed een hoorspel van kunnen maken.

Werkelijk volkomen oninteressant.

TMP
Vermakelijke film van Ritchie. Je weet wat je ongeveer kunt verwachten en daarin stelt het dan ook niet teleur. Aardige rollen van Grant, McConaughey, Hunnam en Farrell. De film moet het vooral van het acteerwerk en de verhaalstijl hebben. Het plot is aardig, maar ondanks de plot twists, nou ook weer niet heel bijzonder. De humor werkt in de regel wel, al zitten er ook wat flauwe scènes in. Over de hele linie zeker de moeite waard.

avatar van Duke Nukem
Guy Ritchie is terug zoals we hem graag hebben, na vehicels zoals Sherlock Holmes en King Arthur. Zeker niet zo goed als Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) en het meesterlijke Snatch (2000), want daar was de humor toch beter en er zat meer vaart in, maar toch weer een erg leuke Britse gangsterfilm. Heel tof om Hugh Grant in een andere rol te zien spelen dan we van hem gewoon zijn (romantische komedies). Ook de anderen doen het goed. Ritchie slaagt erin te doen wat ook Tarantino kan: acteurs kiezen die je niet meteen zou verwachten en die vervolgens zichzelf laten overstijgen in zijn films. Wat mij betreft is dit geen meesterwerk maar gewoon een goed gemaakte film, die wel een beetje traag op gang komt, maar zeker een tweede kijkbeurt waard is.

avatar van CorvisChristi
Mijn hemel, wat een irritante, ongelooflijk vervelende en nietszeggende film is The Gentlemen zeg! Eigenlijk was ik er na 5 minuten al helemaal klaar mee. Want deze film is een erg saaie en ronduit zwakke poging om de gloriedagen van Guy Ritchie's eerste 2 films nog eens te laten herleven.
Het verhaal is weer met een gimmick opgezet, zoals we dat van meneer Ritchie mogen verwachten. Maar het werkt niet dit keer omdat alles wat er gebeurt gewoon niet interessant genoeg is of juist voorspelbaar.
Het plot is niet leuk, niet spannend, de dialogen zijn oeverloos langdradig en saai en het beetje actie wat erin voorkomt is allemaal zo standaard als het maar kan.
Het Guy Ritchie-handelsmerk ligt er ook té dik bovenop. En dat werkt averechts. De film loopt ook verder gewoon niet lekker.
Aan de meeste acteurs ligt het niet. Die doen gewoon hun best, alhoewel ik me wel mateloos irriteerde aan Hugh Grant met z'n gemaakte over-acting.

Lekker links laten liggen deze overbodige film en lekker nog eens Lock, Stock...en Snatch gaan kijken. Die films blijven goed en tijdloos. The Gentlemen is twee uur zonde van je tijd.

avatar van pocalan
Lambchop schreef:

Ik snap het niet

Lees de naam eens hardop.

Mijn moeder moet dit een flutfilm, dus ik ga 'm binnenkort eens kijken.

avatar van gerwinmaster
3 2 1 cut schreef:

Die grap is trouwens gejat van Superbad.

In tegenstelling tot de filmhuisbezoekers vond ik het wel een heel vermakelijke film. En de grap waarbij een Chinees Phuc heet vond ik ook erg leuk. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening.

avatar van Macmanus
Matig

Ben nu wel bang dat Ritchie het wat kwijt is. Deze film is vervelend, makkelijk en bovenal totaal niet grappig. Probleem met de Phuc grap is vooral de luiheid ervan. Niet dat het politiek incorrect is, maar het is heeft geen enkele punchline, je merkt aan de acteurs ook dat het niet wil lukken. Het is erg jammer want Ritchie wist meestal wel wat stijl mee te geven aan dit soort films. Maar 20 jaar na Lock Stock en Snatch is hij het duidelijk verleert.

Ik vermoed ook door de bekende cast dat hij wat out of touch is met het London van vandaag de dag. Ik had het idee dat hij in zijn Lock Stock tijd nog wel wat meer in die wereld stond. Daar zaten ook nog wat op dat moment no names in die geweldig gecast waren. Nu voelen de rollen allemaal wat lauw aan. Hugh Grant probeert het heel erg, maar als je hem recent in Paddington 2 en de mini serie A Very English Scandal voelt dit niet als een overtreffende trap, eerder als een flauwe homo. McConaughey is altijd hetzelfde dan had ik toch liever een no-name gezien die de pannen van het dak acteert.

Visueel viel het mij ook allemaal wat tegen. Bij momenten heeft hij nog wel wat flair, maar vaak ook wat makkelijk en flets. Vond dat James Bond achtige muzikale begin ook erbarmelijk.

2 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Macmanus schreef:
Ben nu wel bang dat Ritchie het wat kwijt is.

Wat mij betreft al sinds 2000, nadat hij Lock, Stock en Snatch had gemaakt. Nadien heeft hij vrijwel teleurstellingen of gewoon belabberde rommel gemaakt.

avatar van Macmanus
Mwa ik vond RocknRolla en Revolver nog wel te doen en had toen nog wel het idee dat hij wat zoekende was. Daarna Hollywood dingen, niet erg geweldig maar soms wel ok voor wat je daar mag maken. Ergens hoopte ik dat hij hier enige goede vorm zou tonen. Beetje terug naar zijn roots. Maar helaas, het zoeken naar een andere Britse regisseur met wat branie.

avatar van Lambchop
Gister gezien. Echt beter dan ik had verwacht. Top acteurs. Leuk verhaal.

avatar van Psycho-M
Iedere keer dat Richie een film uitbrengt wordt de vraag gesteld of hij nog eens het niveau gaat halen van Lock Stock en/of Snatch.
Of hij dat ooit nog eens gaat halen, geen idee.
Maar ik heb me met The Gentlemen zeker vermaakt.
Blijft heerlijk die Britse accenten. En zowaar vond ik Hugh Grant een keertje niet irritant. Vooral Colin Farrel vond ik heerlijk overdreven in deze film, iedere scene waar hij in speelde eiste hij alle aandacht en dat al vanaf de eerste scene waarin hij geïntroduceerd wordt.
Ok het verhaal en de gang van zaken is wat absurdistisch, maar had je van tevoren anders verwacht?
Nee het is geen Lock Stock en zeker geen Snatch, maar wel een fijne ouderwetse Richie waar ik alweer een tijdje op zat te wachten.

Heerlijke film, heb echt genoten en dubbel gelegen om de flauwe grappen.
Begin is inderdaad langdradig gelul, maar dit is belangrijk voor de vorming van de characters en beeldvorming. Komt heel dichtbij Snatch.

Deze ga ik zeker nog 1x kijken!

avatar van Goldie63
Heerlijke film in de Guy Ritchie traditie. Lekker vlot met geweldige personages waarbij “Fletcher” en “Coach” van het scherm spatten vind ik. Geweldig gespeeld door Grant en Farrel. Maar de hele cast was top. Ook “the Todlers” waren een genot oom naar te kijken. Kortom , deze film past i.m.o naadloos in het rijtje “Snatch” en “Lock,Stock”.

avatar van coendpl
Écht genoten, wat een lekkere film zeg! Topcinema.
Moet wel zeggen dat dit helemaal mijn type film is en ik denk dat dit soort films je een beetje moet liggen. Maar Ritchie heeft me zeker niet teleurgesteld en deze tikt mijns inziens het niveau van zijn twee debuut films zeker wel aan!

Binnenkort nog een keer kijken en mijn mening scherper maken. Vooralsnog 4*!

avatar van luukve
Genieten geblazen. Buiten Aladdin (2019) heb ik niks van Ritchie gezien (wel gehoord) maar daar zal wel snel verandering in komen. Geweldige rollen van met name Hugh Grant, Matthew McConaughey en Colin Farrell. Simpel maar onderhoudend verhaal met wat aardige subplotjes. Verveelt eigenlijk geen seconde, ook niet bij de tweede keer kijken. Wel wat schoonheidsfoutjes - grappen die niet helemaal aankwamen zoals Ray die Fletcher een black cunt noemt en plot twist dat Ray al wist wat er aan de hand was en Fletcher in de maling neemt, daarom geen hogere score.

Alsnog een dikke aanrader.

avatar van Pitakaas
Guy Ritchie in een notendop. Het is natuurlijk allemaal net zo vernieuwend als de nieuwste iPhone, maar ik vind het heerlijke cinema en kijk dit weg als een vrijdagavondsnack. Lekkere tempo, goeie dialogen, cliché stereotypes en prima verhouding tussen actie en dialoog (Hugh Grant doet t heel fijn). Wellicht duurt de film paar minuten te lang aan het einde en blijft het eeuwig zonde dat Kate Beckinsale haar rol niet kon invullen en er dus voor de mindere Michelle Dockery is gekozen, maar verder was dit een zeer aangename rit. Maar zoals eerder benoemd door anderen, als je Snatch oid niks vond blijf dan maar thuis. Veel van hetzelfde, maar voor mij in de top 3 van Ritchie.

avatar van Uier
Meesterlijk, net zoals Lock Stock, revolver, en Snatch. Nog even laten marineren. Geniale dialogen die waarschijnlijk na opbakken nog beter smaken. Snel herzien dus! Vooralsnog 4.5*.

avatar van LarryMasterRace
Waarom staat de releasedatum op janurai 2020, en geeft MM aan dat de film afkomstig is uit 2019?

avatar van martijn011
Na LSATSB en Snatch heeft Ritchie met deze film eindelijk weer eens een film gemaakt die tegen het niveau van deze films aanzit. Hetzelfde niveau evenaren is sowieso al lastig omdat je als kijker Richie's trucje al vaker hebt gezien, maar dat neemt niet weg dat dit een hele goede, prettige film is en een absolute aanrader voor wie bovengenoemde films ook goed vond.

Door middel van een geweldige rol van Hugh Grant, die een filmscript heeft geschreven van de gebeurtenissen die zich in deze film afspelen, vertelt hij de kijker het verhaal van drugsbaas en zakenman Mickey Pearson. Ritchie kan het zichzelf veroorloven om het zichzelf wat makkelijker te maken door soms het verhaal aan te dikken of juist af te zwakken zodat de spanning er wat meer ingehouden kan worden.
De wijze van vertellen kan in het begin nog voor gefronste wenkbrauwen zorgen maar hoe verder de film zich ontwikkelt, hoe meer er duidelijk wordt. Er wordt weer toegewerkt naar een geweldig slot waar alles weer op de juiste plek valt.

Je kunt achteraf stellen dat Ritchie een goede keuze heeft gemaakt nu hij teruggegaan is naar zijn roots. Hij wordt niet alleen geholpen door een goed geschreven script, maar ook door de cast. Net als in Snatch heeft hij een blik van grote sterren open getrokken en die hebben zichtbaar plezier gehad in het maken van deze film.
Nu maar hopen dat dit geen eendagsvlieg is geweest maar dat Ritchie met z'n volgende film 'Cash Truck' weer dit niveau haalt.

Leuk om te zien dat Ritchie weer een film maakt in de trant van de films waar die bekend mee werd. The Gentlemen is een leuke gangsterfilm met de nodige twists en leuke humor. De narratie van Ray en Fletcher is een leuke toevoeging, maakt het ook wat beter te volgen. Ergens is de narratie ook echt wel nodig, want op gegeven moment zijn er zoveel (leuke!) karakters en onverwachte twists in het verhaal dat het lastiger te volgen en minder logisch word, iets te veel van het goede dus. Scene in dat appartement met die junkies was duidelijk gejat van Pulp Fiction, maar desalniettemin een leuk stukje. Muziek was prima te doen, en hier en daar leuk camerawerk.

Leuke film met interessante karakters en een leuk verhaal, dat het allemaal zo diep ging maakt het helaas wat ongeloofwaardiger, 3,5!