Queen & Slim (2019)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Melina Matsoukas
met Daniel Kaluuya, Jodie Turner-Smith en Chloë Sevigny

Queen en Slim gaan met elkaar op een date. Onderweg in de auto worden ze voor een kleine verkeersovertreding door een agent aangehouden. De situatie eindigt in grote mineur waarna Queen en Slim moeten vluchten. Onder de wanhopige en gevaarlijke omstandigheden waarin ze zich bevinden leren Queen en Slim elkaar beter kennen en ontwikkelen ze een diepe band.

Geen slechte film maar de meeste personages zijn zo stereotiep. De mannelijke hoofdrolspeler is wel echt een goede acteur.

In haar eerste speelfilm legt regisseur Melina Matsoukas de vinger op een zere plek in de Amerikaanse samenleving, waar onschuldige Afro-Amerikaanse burgers al te vaak het slachtoffer worden van schietgrage politieagenten. Uit protest daartegen ontstond een aantal jaren geleden de “Black Lives Matter”-beweging.

Deze bijzondere roadmovie kan gezien worden als een steuntje in de rug van die beweging. De film kent weliswaar wat tekortkomingen, maar beklijft als geheel wel, vooral door het confronterende begin en einde. Het acteerwerk van de beide protagonisten is goed verzorgd. Dat genereert als snel de nodige empathie voor het voortvluchtige duo.

avatar van Psycho-M
Het blijft een gevoelig onderwerp police brutality.
Vooral voor Amerikanen.
In deze film is het het startsein van een roadmovie die gelukkig meer is dan een statement tegen police brutality en/of racisme.
Persoonlijk vind ik de film het sterkst tijdens de scènes als de twee hoofdpersonen steeds meer van zichzelf laten zien en hun relatie zich steeds verder uitdiept. Het gaat dan even alleen om hun 2 en niet om de politie, racisme, de achtervolging etc.
Door de sterke acteerprestaties van de hoofdrolspelers krijg je meer en meer sympathie voor ze.
Het einde laat je dan ook even slikken en werd ik in ieder geval toch weer even stil van.

avatar van Hannibal
Daniel Kaluuya is weer erg goed, maar de film, hoe interessant het idee ook is, viel (ik had hoge verwachtingen) een beetje tegen. De niet al te slimme keuzes die het duo voortdurend maakt zijn op een gegeven moment ergerlijk. Natuurlijk, het zijn mensen en die maken wel eens verkeerde beslissingen, maar deze twee waren echt supergoed in onnodig risico nemen. Ik zakte steeds dieper in mijn bioscoopstoel, open mond en vol verbazing denkend: "Wat gaan ze nú weer doen?" De montage liet op sommige momenten te wensen over. Het moment waar een liefdesscène werd afgewisseld met een scène van de protesten was slecht. Verder zit de film bomvol cliché's (bijv. het door het autoraam naar buiten hangen). Absoluut geen slechte film, maar ook geen topper. Wel met muziek van Fela Kuti, en dat is wel weer een groot pluspunt!

avatar van mrklm
BBarbie schreef:
In haar eerste speelfilm legt regisseur Melina Matsoukas de vinger op een zere plek in de Amerikaanse samenleving, waar onschuldige Afro-Amerikaanse burgers al te vaak het slachtoffer worden van schietgrage politieagenten. .

In mijn beleving was dat absoluut niet het thema van de film. Matsoukas werkt hier absoluut niet met de boodschap 'black is good, white is bad'. In de film is het de zwarte gemeenschap die Queen & Slim een volstrekt onterechte cultstatus geeft. De zoon van de garage-eigenaar schiet tijdens de demonstratie bovendien een zwarte agent dood. Aan het einde van de film hebben Queen & Slim wel vertrouwen in de zwarte man die ze naar hun onderduikadres brengt, maar minder in het blanke stel waar ze moeten overnachten. En wie blijkt hun uiteindelijk te verraden?

Matsoukas lijkt juist te willen zeggen dat we niet moeten denken in zwart/wit-termen. Ieder mens, ongeacht huidskleur, is zelf verantwoordelijk voor de standpunten die die inneemt en dient de consequenties daarvan zelf te dragen. Het is een relevante boodschap, maar het is meer breed maatschappijkritisch dan politiek, ook al omdat hier geen politicus te zien of te horen is.

Een verrassend goede film: gelet op het racismethema had ik een politieke (dus politiek-correcte) film verwacht zoals The Hate U Give maar ik heb het niet als een politieke film ervaren. De film vertelt naar mijn idee geen politieke boodschap in de vorm van een verhaaltje maar vertelt een verhaal waarin onder meer racisme als een vehikel wordt gebruikt om universelere thema’s te belichten zoals dat we voor de werkelijkheid vluchten, dat we onszelf niet durven zijn of durven laten zien, dat we niet durven veranderen, etc. De boodschap van de film lijkt te zijn dat we elkaar moeten zien (erkennen) zoals we zijn (zoals familie dat doet) en niet als een beeld van onszelf. Zo begint de film al meteen met dit diepzinnig gesprekje:

Slim: (…) I don’t have many photos of myself.
Queen: Why not?
Slim: I know what I look like.
Queen: Pictures aren’t just about vanity. They’re proof of your existence.
Slim: My family know I exist. That’s enough.

Ook de romantische ontwikkeling in de film is daar een voorbeeld van: Queen en Slim zouden in de huidige normale wereld nooit op een tweede date zijn gegaan maar omdat ze met elkaar opgescheept zitten blijken ze toch de ‘ware’ voor elkaar te zijn. Een andere verwachting van me was dat de film een soort zwarte Bonnie and Clyde zou zijn omdat dat zo wordt gezegd in de trailer, maar ook dat is niet zo.

Het verhaal is wat langdradig en af en toe wat ongeloofwaardig maar het is wel een intelligente film waarbij ook de dialogen aldoor intelligent en geestig zijn. Op een gegeven moment vertelt Slim een verhaaltje dat misschien wel de hele thematiek van de film samenvat:

Slim: When I was little, I asked my mom where babies come from. She said I was too young to know. Then I asked my dad. And he said, “Babies are a product of two people that needed something from each other.” So I said, “Needed what?” He said, “Maybe they needed to feel seen. Maybe they needed to feel loved. Maybe they needed to feel human.”
Queen: And then what?
Slim: Then I asked my grandmother. She said babies come from God. They’re his way of making sure no one ever really dies. I remember her saying, “Through our children, we are reborn.” Then I went to my older brother, and I asked him. And he said, “Nobody knows. You’re just born. That’s it. Now, leave me alone.” I wasn’t satisfied with that answer, either, but I ran out of family members to ask, so he got the last word.
Queen: So who was right?
Slim: None of them. Babies come from fucking. Plain and simple.

De film zit vol met dit soort diepzinnige, welhaast filosofische gesprekjes en ofschoon de film zeker ook over de polarisatie tussen blank en zwart in de VS gaat hij altijd ook veel dieper en breder dan dat. Dat maakt het een goede film.

avatar van mjk87
Kaluuya is altijd een reden om naar een film te gaan en ook nu is hij is weer het kijken waard met zijn prettige naturelle uitstraling (al was zijn bad ass rol in Widows ook goed), maar de regie is helaas niet helemaal top.

Regisseuse Matsoukas heeft vooral videoclips geregisseerd (enkele uitstekende overigens, met onder meer een zalige dollyzoom in Rihanna's S&M) en dat is goed te merken in deze film. De plaatjes zijn mooi, warm en sfeervol en er zitten veel mooie losse momenten in. of dat nu dat fotomoment is op de motorkap of een heerlijk stuk in een bluesbar. Ook de beelden van Amerika, vooral de vervallen wijken zijn sterk.

Maar als verhalenverteller is ze minder. Op de film duurt de film simpelweg ook te lang met op sfeer gerichte maar erg trage scènes en had de montage scherper gekund. Verder heeft mrklm hierboven al helder verwoord wat het thema is, maar in de film zelf vond ik dat minder sterk naar voren komen. Zeker tegen het einde verandert de film meer van road movie in een film die leunt op thema's en dat vloekt omdat die scènes een beetje verrassend komen en niet echt in de film passen. Die scène met die demonstratie en dat joch dat een agent neerschiet past thematisch dan wel goed, maar is in de film een beetje een losse flodder. Dus al met al wat onevenwichtig en langdradig, maar de goede punten overheersen. 3,0*.

avatar van IH88
"Can I be your legacy?"
"You already are."

Interessant. Queen & Slim is een moderne versie van Bonnie and Clyde, hoewel Queen en Slim wel een stuk sympathieker zijn en geen overvallen en moorden plegen. Voor sommige zal dit de film een stuk minder interessant maken, maar ik ging wel mee in het gedoemde avontuur van Queen en Slim.

Dat komt door het acteerwerk van Kaluuya en Turner-Smith, maar ook door de fantastische regie en het audiovisuele gedeelte. De muziek is heerlijk, en samen met de regie van Melina Matsoukas zorgt het voor een dromerige sfeer. Rassenkwesties, etnisch profileren en politiegeweld spelen een grote rol, maar het is nooit overheersend. Matsoukas kiest ook niet opzichtig voor een bepaalde partij (zie het doodschieten van een agent door een jongen), maar ze laat zien dat de polarisatie in het huidige Amerika alleen maar verliezers kent.

Goeie film waarin een man en vrouw op hun eerste date worden aangehouden door een politie-agent. Een roadmovie waarin de twee hoofdpersonages elkaar leren kennen terwijl ze samen op de vlucht zijn. Meer dan genoeg goeie scenes, maar de film gaat wel wat te lang door. De film heeft een fijne sfeer die onderstreept wordt door het fijne acteerwerk van de twee hoofdrolspelers en de soundtrack. Een kleine 3.5 sterren.