• 8.610.364 stemmen

• CineMember Bekijk via CineMember
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Mao's Last Dancer

"Before you can fly, you have to be free."

Het verhaal van de elfjarige Li Cunxin die gescheiden werd van zijn familie doordat hij was uitverkoren om ballet in Peking te gaan studeren. Het regime van Mao levert hem groot succes op maar ook de nodige beperkingen en ellende. De keuze om uiteindelijk in Amerika te blijven neemt hem de mogelijkheid voor terugkeer naar China af.

image

US Federal Judge

Mary McKendry

avatar van notorious_kim

notorious_kim

wow dit ziet er een goede film uit, ik kan niet wachten tot hij uitkomt!

avatar van norvug

norvug

Dit was een film waarvan ik voorstukjes had gezien. Ik wilde de film graag zien, ook om te kijken of met de voorstukjes de hele film niet was weggegeven. Het gebeurt niet veel, maar heb de film in 1 keer afgezien. Een film uit het hart van de maker zonder "zoet"te zijn.

Erg goed verhaal en ook al weet je ongeveer wat er gaat gebeuren, geen moment voorspelbaar.

avatar van wan jie

wan jie

Geweldige film, kom zelf uit China. Wonen sinds 11 jaar in Nederland, zeer goede film. Veel details zijn precies zoals het ging in mijn jeugd, de spreuken (pad en de kikker), de manier zoals mensen beinvloed worden, de angst maar ook de verbondenheid. Ben emotioneel tijdens de film. Prachtige muziek en ballet ook mooi.

avatar van ronverh

ronverh

In een woord; geweldig! Aangrijpend verhaal, waarheidsgetrouw verfilmd. Mooie muziek en mooi ballet. Een juweeltje erbij.

Gisteravond bekeken in de Verkadefabriek in 's Hertogenbosch.

• 20765 berichten

Een gigantische draak van een film. In de hele film wordt alles wat er getoond moet worden of uitvoerig uitgesproken in de dialogen of, erger, er wordt voor de ultieme cliché-voorstelling gekozen. Dat begint al bij de eerste scenes. Als Li Cunxin in de VS aankomt zien we de cultuurschok aan hoe hij uit het taxiraam kijkt naar enorme wolkenkrabbers. En dat dendert de hele film lang door. De ongetwijfeld interessante biografie van Li Cunxin wordt driftig gegoten in een Hollywood-mal, zonder psychologische subtitliteit of rust of lucht.

Aan het einde worden de politieke randjes in de film nog even netjes gladgestreken om met een mierzoet happy end te eindigen.

Blijven over de soms aardige jeugdscenes in China en de balletvoorstellingen die (hoewel ze beter in beeld gebracht hadden kunnen worden) ervoor zorgden dat Ik zowaar zin van in een balletvoorstelling kreeg. Of zin in films als Summer Palace en The Blue Kite, veel betere films tegen de achtergrond van politiek China.

Vooral veel ergernis.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

starbright boy schreef:

Een gigantische draak van een film.

Vooral veel ergernis.

De naam van de regisseur zou je toch genoeg moeten afschrikken, zo'n beetje zijn handelsmerk die typeringen van jou.

• 20765 berichten

Niet dat ik nou echt een warm gevoel krijg van dat rijtje, maar ik heb nooit wat van 'm gezien.

avatar van ronverh

ronverh

starbright boy schreef:

Jammer dat je er zo tegen aankijkt, je moet je leren verplaatsen in een ander denk ik, ik had iemand bij me uit China en die keek er toch geheel anders tegen aan dan jij dat nu doet, ook zij herkende de verbazing toen ze vanuit China in het voor hun onvoorstelbare Westen aan kwam. De opmerkingen over het geld bijvoorbeeld qua besteding is precies letterlijk hoe ze er ook over dacht. De immense gebouwen......voor hun!!
De worstelingen met de taal en vergeet niet; het mag dan allemaal aangedikt lijken maar zijn ouders werden daadwerkelijk naar America gehaald om net op tijd bij de voorstelling aanwezig te kunnen zijn. Niets in verzonnen en mooi in beeld gebracht.
Ook het contrast tussen Oosten en Westen goed neergezet, maar ook ik was meer gegrepen door de scenes uit China dan die in America opgenomen maar al met al voor mij een prachtige film.

• 20765 berichten

Vergis je niet: het gaat me niet om het verhaal van de danser, dat is best boeiend en verdient een film. Het is de manier waarop dit verhaal verfilmd is die me helemaal niet bevalt. In de door jou aangehaalde scene waarbij de ouders naar zijn voorstelling komen kijken, is het vooral de doorzichtige spanningsopbouw en het enorme sentiment die scene voor mij compleet doodsloeg. Ook de eindscene waarin hij terug in zijn dorp komt en dan gaat dansen, het heeft allemaal volledig de verkeerde toon voor me.

avatar van Johkos

Johkos

Ben het volstrekt eens met deze recensie. Deze Amerikaanse Disney-achtige propagandafilm was 1 grote deceptie, op een paar slowmotion dansbeelden na. Heel dunne verhaallijn, waarin bijvoorbeeld de echtgenote verklaart dat ze toch auditie gaat doen, met als vervolg dat de danser klaarblijkelijk is overgestapt naar een relatie met een andere danseres. En meer van dit soort voorbeelden. En om in een tijd waarin in China de wolkenkrabbers de grond uitschieten, een beeld van China te schetsen met slechts wanhopig overlevende armoedzaaiers, benadrukt slechts de achterhaalde poging om het vrije kapitalistische Westen op te hemelen. Voor deze film honderd andere om aan te geven wat er mis is in Amerika.

avatar van hydraulix

hydraulix

Typische RTL4 pulp. Ben het volledig eens met Starbright Boy en Johkos; verhaal is inderdaad interessant, maar de uitwerking is tenenkrommend 'Amerikaans'.

waar kun j m kopen? er staat dat ie 13 september 2009 released is

avatar van ulysses

ulysses

Prachtige film,

Erg veel typische contrasten tussen China en Amerika begin jaren 80 komen aan bod en worden leuk in het verhaal verwerkt. Het is jammer dat sommige dingen iets te "Amerikaans" worden uitgewerkt zoals als wanneer de ouders van Li Cunxin na 5/6 jaar naar Houston, Texas komen om onaangekondigd naar zijn balletsolo te kijken, en ze uiteindelijk onder het geklap van Amerikaanse theatergangers elkaar op een Chinese manier öm de hals vliegen", Ik vond het ook grappig dat Li Cunxin door zijn communistische opvoeding waarschijnlijk geen benul van heeft dat zijn Amerikaanse "Ballet-scout" homo is en dit is verder ook nooit ten sprake gekomen, het zit er als het ware als een potentieel sub-onderwerp in het script.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk erg bevooroordeeld een stem heb uitgebracht omdat ik een voorliefde heb voor de Chinese cultuur.

avatar van brigittedam

brigittedam

Fantastische film, wat heb ik genoten zeg. Ik dans zelf ook ballet dus daar krijgt de film al zijn punten voor maar wat een prachtig verhaal, echt een serieuze speelfilm waarbij het niet alleen draait om de dans maar er zoveel meer bij komt kijken en een prachtig einde. Ik ben meegesleurd meteen vanaf de eerste seconde tot de aftiteling. Aanrader! Ik ga hem nog zeker veel vaker kijken. Geweldig!!! Een drama waar je je niet depressief van gaat voelen, prachtige muziek, sterk verhaal, goed gekozen tijd, geen minpunt te vinden!!! 5 sterren is nog te weinig...

avatar van robverha

robverha

Mijn Chinese vriendin die 27 jaar van haar leven in China heeft gewoond en de film toch zeer waarheidsgetrouw en als mooi omschreef...accoord er zijn wat aangedikte scenes maar het slot met de ouders blijf ik (hoe doordacht ook) erg mooi vinden, zeker ook omdat het gewoon zo heeft plaatsgevodnen las ik in een stuk van Li Cunxin.

En dat vind ik dan doorslaggevender, naast de emoties die het bij mijn Chinese vriendin (en dat is een unicum!!!) teweegbracht...

avatar van robverha

robverha

skullcandygirl94 schreef:

waar kun j m kopen? er staat dat ie 13 september 2009 released is

DVD is te koop bij www.bol.com

avatar van Decec

Decec

Ik vond een prachtig drama film...

Schitterend verhaal...

Prachtig muziek...

Ik dacht een waargebeurd verhaal, 't is niet zo...

Uitstekend acteerwerk...

Het is echte moeite waard...

Top film!

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Mooie film om naar te kijken voornamelijk vanwege 2 redenen: het mooie ballet en het is interessant om de levenswijze en gedachtegang van veel Chinezen te zien en te kijken hoe zij vormgeven aan het communisme. De acteurs zetten allemaal ook een heel overtuigende rol neer. Misschien wel erg sentimenteel maar ik vond het wel mooi dat zijn ouders in de zaal kwamen zitten. En grappig om te zien hoe Li in cultuurshock is als hij voor het eerst aankomt in Amerika.

gauke

Het opmerkelijk, klassiek, emotioneel, rechtlijnig, rustig en pakkend verhaal over de Chinese balletster Li Cunxin, die zich als het ware de vrijheid in danst. Een conventioneel dans-melodrama met de gebruikelijke ingrediënten: liefde, familie en eer. De geschiedenis is niet ontbloot van sentimentele kitsch en vanzelfsprekend leert de hoofdpersoon in Amerika wat belangrijk is en wat niet. Het is echter ook een verhaal over vrijheid en kansen in het leven en op een ontroerende wijze verbeeldt de dans de isolatie, het heimwee en het gemis van familie. Chi Cao acteert solide en onberispelijk.

Wanneer je de waarheid met een korreltje zout neemt, dan is het een prachtige film waarin de dansscènes van vitaal belang zijn.

avatar van Captain Sik

Captain Sik

gauke schreef:

Ik kan het niet zo mooi verwoorden, maar ben het dus wel met je eens. Gewoon een mooie film, met mooie dansscenes!

avatar van RuudC

RuudC

Weer zo’n gaapfestijn, terwijl ik vroeger altijd wel kon genieten van de films uit de quality film collection. Mao’s Last Dancer is het verhaal van de opkomst van een balletdanser. Dat hij opgroeit in communistisch China biedt veel mogelijkheden. De kracht van het verhaal zou ‘m dan ook moeten zitten in het feit dat hij eigenlijk in conflict komt met het strenge regime nadat hij de Amerikaanse vrijheid omarmt heeft, maar in de film komt dit nauwelijks tot uiting. In de spaarzame fragmenten van de balletvoorstellen zit nota bene meer drama dan in deze film. Alles wordt op zo’n voorgekauwde manier gebracht, dat er verdomd weinig te genieten viel.

Mao’s Last Dancer is met deze uitwerking eigenlijk een dertien-in-een-dozijnverhaal. De Chinese acteurs doen het redelijk tot goed, maar bijvoorbeeld Bruce Greenwood is om te janken. Niet mijn favoriete acteur en dat zal hij ook nooit worden. Lelijke film met een paar mooie dansscenes.

avatar van K. V.

K. V.

Deze had 'k voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken en dus nu ook eens geprobeerd. 'k heb eigenlijk niet veel met ballet, maar toch kon de film me wel boeien. Het is een mooie afwisseling van verhaal en dans. Ook de vele flashbacks maken het geheel interessant.

De cast deed het zeker ook niet slecht en ook de muziekkeuze was gevarieerd.

Bij deze film had 'k geen verwachtingen, maar 'k ben toch wel aangenaam verrast.

avatar van depri83

depri83

Was in het begin bezorgd over welke richting de film op ging (onwetende Chinees verwonderd zich in Amerika) maar heb me toch behoorlijk vermaakt.

Acteerwerk van Chi Cao heel behoorlijk en hoewel geen fan van ballet toch enkele mooie scenes.

avatar van EdwinM

EdwinM

Aanrader; Als je het verschil wilt zien tussen écht ballet en Black Swan, dan moet je deze film zien.

avatar van Movsin

Movsin

Gebaseerd op de biografie van Li Cunxin. Film die vooral de tegenstellingen tussen de US en het communistisch China onderstreept.

Goede film met knappe balletscènes en muziek. Misschien wat oversentimenteel op het einde, maar voor de rest goed en duidelijk verhaald en behoorlijk acteerwerk.

BBarbie

Fraaie verfilming van Cunxin Li’s autobiografie met treffende beelden van de tegenstelling tussen het leven in China ten tijde van de Mao’s Culturele Revolutie en in het kapitalistische Houston. Zoals te verwachten valt bij regisseur Beresford wordt het verhaal in documentaire stijl verteld, hoewel de film af en toe iets te melodramatisch dreigt te worden.

Je hoeft geen balletliefhebber te zijn om dit een mooie film te vinden, maar het helpt natuurlijk wel.