Babettes Gæstebud (1987)

Alternatieve titel: Babette's Feast

Denemarken

geregisseerd door Gabriel Axel
met Stéphane Audran, Jean-Phillipe Lafont en Jarl Kulle

Denemarken, 19e eeuw. Twee volwassen zussen wonen in een geïsoleerd dorpje bij hun vader, een dominee. Hun vader is de stichter van een strenge piëtistische geloofsgemeenschap, een vroomheidsbeweging in de Lutherse Kerk. Op zekere dag arriveert een Franse vluchtelinge, Babette. Zij nemen haar in huis, waar zij werkt als dienstmeid. Nadat hun vader sterft organiseren de zusters een feest ter nagedachtenis. Babette weet hen over te halen het feestmaal te mogen bereiden. Het wordt een maal om nooit te vergeten voor de dorpelingen.

avatar van jono
De Deense Oscarwinnaar Babettes Gæstebud (Engelse titel: Babette's Feast), is een Deense dramafilm onder regie van Gabriel Axel. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1958 van de Deense auteur Karen Blixen, en die kennen we nog van de dramafilm Out of Africa (1985).

De film speelt zich af de 19e eeuw in een plattelandsdorp in het Deense Jutland, waar de mooie zussen Martine en Filippa samen met hun vader wonen. Hun vader is de stichter van een strenge sekte, en hoewel ze veel aanbidders hebben blijven de zussen hun hele leven ongehuwd. Heel veel jaren later komt Babette aan in het dorp. Ze is gevlucht uit Frankrijk en komt de zussen onderdak vragen. Ze is bereid gratis te werken voor hen. Wanneer Babette een enorm bedrag in de loterij wint, vraagt ze de zussen of ze het feestmaal mag bereiden ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van hun overleden vader. De laatste drie kwartier van de film zien we de dorpelingen dan ook genieten van het feestmaal uit de titel, waarbij Babette uitpakt met de duurste champagne, de beste kaviaar en de meest exclusieve gerechten die in die tijd verkrijgbaar waren.

Babettes Gæstebud is een van de traagste films die ik ooit gezien heb, maar dat maakt het ook zo mooi. Er gebeurt eigenlijk niets in de film, maar de manier waarop de dorpelingen het feestmaal beleven is echt meesterlijk gefilmd. Er wordt nauwelijks gesproken, maar de gezichten van de genodigden terwijl ze genieten van het banket zijn geweldig om te zien. Van mij mogen er meer films als deze gemaakt worden. Voor nu geef ik vier sterren, met wellicht nog een halfje verhoging na eventuele herziening. 4*

avatar van baspls
Babettes Gæstebud is een sterk Deens kostuum-drama over Katholieke Franse vrouw die op het Deense platteland verblijft bij de dochters van een Puriteinse dominee. Ter gelegenheid van de verjaardag van deze reeds overleden dominee bereid zij een groots luxueus diner voor.

Opvallend aan de film is dat er niet getracht wordt een spectaculair verhaal te vertellen, maar er een goed tijdsbeeld wordt geschetst en op luchtige manier een episode uit het leven van deze Deense gemeenschap wordt verteld. Hetgeen ook goed in beeld werd gebracht, met name het diner.

Dit is een film waar je honger van krijgt.

avatar van de grunt
Weer zo'n typische Zomergasten film.

Klopt, zo' hele goede film die iedereen al gezien heeft.

avatar van Brandt
Babettes Feest heb ik bijna 30 jaar geleden al eens gezien en is me altijd bijgebleven omdat deze film mijn kijk op eten heeft veranderd. Gisteren tot mijn blijde verrassing de keuzefilm van Maxim Februari. Was wel bang dat de tijd aan de film had geknaagd en dat ie tegen zou vallen, maar niets is minder waar. Likkebaardend voor het scherm gezeten. Babettes feest is een culinaire filmervaring die zijn weerga nauwelijks kent. Straks s even kijken of de Jumbo nog kwarteltjes in de aanbieding heeft...

avatar van Baboesjka
Ja, deze heeft wel iets. Ik vind het een sfeervolle film, en bovendien één waar je veel trek van kunt krijgen. Goed gespeeld en een vermakelijk verhaal, maar echt omver geblazen ben ik niet. Ik geef een 7. 3,5*