Babettes Gæstebud (1987)

Alternatieve titel: Babette's Feast

Denemarken

geregisseerd door Gabriel Axel
met Stéphane Audran, Jean-Phillipe Lafont en Jarl Kulle

Denemarken, 19e eeuw. Twee volwassen zussen wonen in een geïsoleerd dorpje bij hun vader, een dominee. Hun vader is de stichter van een strenge piëtistische geloofsgemeenschap, een vroomheidsbeweging in de Lutherse Kerk. Op zekere dag arriveert een Franse vluchtelinge, Babette. Zij nemen haar in huis, waar zij werkt als dienstmeid. Nadat hun vader sterft organiseren de zusters een feest ter nagedachtenis. Babette weet hen over te halen het feestmaal te mogen bereiden. Het wordt een maal om nooit te vergeten voor de dorpelingen.

avatar van jono
De Deense Oscarwinnaar Babettes Gæstebud (Engelse titel: Babette's Feast), is een Deense dramafilm onder regie van Gabriel Axel. Het scenario is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 1958 van de Deense auteur Karen Blixen, en die kennen we nog van de dramafilm Out of Africa (1985).

De film speelt zich af de 19e eeuw in een plattelandsdorp in het Deense Jutland, waar de mooie zussen Martine en Filippa samen met hun vader wonen. Hun vader is de stichter van een strenge sekte, en hoewel ze veel aanbidders hebben blijven de zussen hun hele leven ongehuwd. Heel veel jaren later komt Babette aan in het dorp. Ze is gevlucht uit Frankrijk en komt de zussen onderdak vragen. Ze is bereid gratis te werken voor hen. Wanneer Babette een enorm bedrag in de loterij wint, vraagt ze de zussen of ze het feestmaal mag bereiden ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van hun overleden vader. De laatste drie kwartier van de film zien we de dorpelingen dan ook genieten van het feestmaal uit de titel, waarbij Babette uitpakt met de duurste champagne, de beste kaviaar en de meest exclusieve gerechten die in die tijd verkrijgbaar waren.

Babettes Gæstebud is een van de traagste films die ik ooit gezien heb, maar dat maakt het ook zo mooi. Er gebeurt eigenlijk niets in de film, maar de manier waarop de dorpelingen het feestmaal beleven is echt meesterlijk gefilmd. Er wordt nauwelijks gesproken, maar de gezichten van de genodigden terwijl ze genieten van het banket zijn geweldig om te zien. Van mij mogen er meer films als deze gemaakt worden. Voor nu geef ik vier sterren, met wellicht nog een halfje verhoging na eventuele herziening. 4*

avatar van baspls
Babettes Gæstebud is een sterk Deens kostuum-drama over Katholieke Franse vrouw die op het Deense platteland verblijft bij de dochters van een Puriteinse dominee. Ter gelegenheid van de verjaardag van deze reeds overleden dominee bereid zij een groots luxueus diner voor.

Opvallend aan de film is dat er niet getracht wordt een spectaculair verhaal te vertellen, maar er een goed tijdsbeeld wordt geschetst en op luchtige manier een episode uit het leven van deze Deense gemeenschap wordt verteld. Hetgeen ook goed in beeld werd gebracht, met name het diner.

Dit is een film waar je honger van krijgt.

avatar van de grunt
Weer zo'n typische Zomergasten film.

Klopt, zo' hele goede film die iedereen al gezien heeft.

avatar van Brandt
Babettes Feest heb ik bijna 30 jaar geleden al eens gezien en is me altijd bijgebleven omdat deze film mijn kijk op eten heeft veranderd. Gisteren tot mijn blijde verrassing de keuzefilm van Maxim Februari. Was wel bang dat de tijd aan de film had geknaagd en dat ie tegen zou vallen, maar niets is minder waar. Likkebaardend voor het scherm gezeten. Babettes feest is een culinaire filmervaring die zijn weerga nauwelijks kent. Straks s even kijken of de Jumbo nog kwarteltjes in de aanbieding heeft...

avatar van Baboesjka
Ja, deze heeft wel iets. Ik vind het een sfeervolle film, en bovendien één waar je veel trek van kunt krijgen. Goed gespeeld en een vermakelijk verhaal, maar echt omver geblazen ben ik niet. Ik geef een 7. 3,5*

avatar van Capablanca
Niet heel vervelend, maar wel wat toneelmatig en houterig.

avatar van cinemanukerke
Een film die - net zoals zijn personages - is vast geankerd in een tijdsperiode (klassieke Scandinavische cinema). Niet verwonderlijk dus dat hier en daar wel eens het woord 'traag' valt. Het verhaal schrijdt gestadig verder en heeft bovendien één van de langste set ups in filmgeschiedenis (verhaal van de zussen, van de kolonel én van aankomst Babette) om te komen tot waar het om draait. Gelukkig schakelt de film een versnelling hoger eenmaal het gerecht wordt bereidt en de gasten aanschuiven aan de dis. Zeer genietbaar hoe die streng religieuze mensen (soberheid is de norm) ontdooien en heimelijk genieten. Desalniettemin (al een tijdje geleden dat ik mijn favoriet woord nog gebruikt heb, me dunkt) is de film weinig bijzonder in opmaak en in dramatiek. Maar de boodschap is duidelijk. Misschien moeten ze tijdens de Brexit onderhandelingen eens 'Blini Demidoff en Caille en Sarcophage' serveren.

avatar van Ebenezer Scrooge
cinemanukerke schreef:

Of gewoon een joint rond laten gaan.

Dat het achteraf lijkt alsof er wel een hele lange aanloop wordt genomen om de kijker klaar te maken voor de feestmaalscène, mag de pret niet drukken. Wat een sympathieke film. 3,5* sterren + 0,5* gunfactorster.

Al diverse keren gezien, vanwege een diepe passie voor Scandinavië, vooral Noorwegen, waar we vaak en al heel lang komen. Deze film is boeiend, de strakke wereld van de Lutheranen (of sektarisch aftreksel daarvan) en Babette als logee.
De zussen zijn door het geloof flink van het padje af, dus het werd tijd om de buitenwereld binnen te laten.
Mooi kijkwerk, deze film, helaas vol met dat oerlelijke Deens. Jutland is schitterend!

avatar van John Milton
Erg degelijk, maar ook een tikkeltje saai. Axel weet gelukkig wel mooie plaatjes te vangen nu en dan, maar erg gegrepen werd ik niet door deze Deense film van dezelfde auteur als Out of Africa.

traag is het probleem niet maar al dat gezang werkte op mijn zenuwen, en te religieus, en te melig, en te moralistisch, en ... neen, is mijn ding niet