menu

Spalovac Mrtvol (1968)

Alternatieve titels: The Cremator | De Lijkverbrander | Spalovač Mrtvol

mijn stem
3,65 (68)
68 stemmen

Tsjechoslowakije
Drama / Horror
95 minuten

geregisseerd door Juraj Herz
met Vlasta Chramostová, Rudolf Hrusínský en Jirí Menzel

In Praag, tijdens de bezetting door de nazi's, heeft de brave Karl Kopfrkingl de leiding over een enorm complex dat dient als crematorium. De man neemt zijn werk erg serieus - iets waar hij graag over uitweidt middels uitvoerige monologen. Zijn liefde voor zijn werk begint macabere vormen aan te nemen wanneer Kopfrkingl gaat geloven dat hij als lijkverbrander voor de bevrijding van ziel van de overledene zorgt. De dood ziet hij als een verlossing en als een soort messias acht hij het zijn taak heel wat zieltjes te helpen verlossen.

zoeken in:
FisherKing
Interessant thema, en hoge waardering op IMDB.

avatar van Mac Hammer Fan
2,0
Bij een eerste visie ontgoochelde die film, ik vond Juraj Herz prent "Panna a Netvor" (De Schone en het Beest) stukken beter...

avatar van Toon1
4,0
The Cremator is een film van Juraj Herz uit de Tsjechische new wave-stroming. Het is een uiterst zwarte komdie/psychologische horror-satire, volgens de hoes van de dvd is het een mix van Dr. Strangelove (1964) en Repulsion (1965). De hele film is geweven in een surrealistische sfeer, met een merkwaardige montage, close-ups en verbluffende cinematografie. Het geeft een erg hallucinant gevoel.
Het hoofdpersonage Kopfrkingl staat voortdurend centraal in de film, er is geen enkel moment in de film dat we hem niet zien. We zien het proces van zijn gedachten, hij wordt steeds psychopatischer. Hij ziet zichzelf als een incarnatie van boeddha (hij heeft een boek over het boeddhisme en heeft zelfs hallucinaties over de Dalai Lama), die de mens moet verlossen van het lijden. Zelfs sympathie van het hoofdpersonage met het Nazi-regime wordt niet uit de weg gegaan (Hij ziet het nationaal-socialisme als middel bij zijn streven om de mensheid van zijn lijden te verlossen - te beginnen bij zijn joodse vrouw en kinderen), maar dat is allemaal geoorloofd aangezien dit een hilarische satire is. Bizar maar magnifiek!

avatar van Arnie
4,0
Een prachtig meesterwerk. Het is de enige Tsjechische film die met enige moeite onder het genre 'horror' te plaatsen valt, maar in niets heeft het ook maar van doen met goedkope hollywood-horrors. Ik werd echt totaal overdonderd door de beklemmende sfeer, de inderdaad verbluffende cinematografie en de tragische plot. Het deed me enigszins denken aan Mephisto van Szabo, waar dezelfde thematiek in voorkomt en waar ook een zo confronterende stijl wordt gebruikt. Beide films gaan over een man in een topfunctie die verleid wordt om zich voor de nazi's in te zetten. Beide films ook focusen op de gedachten, overwegingen en handelingen van de hoofdpersoon. Inderdaad, magnifiek!

avatar van Mug
4,0
Mug
Toon1 schreef:
maar dat is allemaal geoorloofd aangezien dit een hilarische satire is.

HIlarisch, zo nu en dan. Satire, nee, alleszins, waarop dan?

Spalovač Mrtvol geeft een interessante en verontrustende kijk in de psyche van een seriemoordenaar (met necrofilische trekjes), maar ook op de holocaust. Het werkt daardoor shockerend ipv op de lachspieren. Het lachen verging mij wel naarmate de film richting het einde ging.

De Tsjechische poster

avatar van Spiekercoen
4,0
Uitstekende film. Kopfrkingl is een prachtig filmkarakter, qua uiterlijk deed hij me nogal aan Orson Welles denken.

Ik vond het begin van de film ook best komisch, maar inderdaad zou ik de film uiteindelijk als horror bestempelen. Wat een bijzonder sfeertje weet Herz te creëren, met schitterende cinematografie, de new-wavestroming ligt me wel.

4*

Excellente psychohorror gecombineerd met inktzwart komische elementen.En ook satire,ja:op het soort kruiperige kwezels dat inroerige tijden zijn kans schoon ziet om in het gevlei te komen bij totalitaire regimes.Deze film slaagt ook waar LVEB faalt:lekker lachen in een holocaustsetting,(overigens is Herz zelf een jood).Tot op het laatst is het komische aspect aanwezig,denk aan dat sneue koppeltje als running gag.
Hrusinsky, bijna continu in beeld, zet met zijn plofkop.plakhaar,zoetige stemmetje en zalvende praatjes een van de engste creeps uit de filmgeschiedenis neer,terwijl dat gay zoontje van hem dan weer als een van de grootste nerds ooit kan worden beschouwd.Je hoeft het verhaal maar een klein beetje te draaien om er een typische nouvelle-vague zedenschets c.q. satire van te maken.maar Herz slaat een andere weg in,die van het expressionisme:de bizarre montage met extreme jump cuts geeft de opkomende gekte van de anti-held goed weer,al helemaal gecombineerd met de zwevende beelden en close-ups die ook steevast worden begeleid door zweverige,sinistere muziek.
Hoogtepunt van de film is het eerbetoon aan het Duitse expressionisme tijdens de wassenbeelden/kermissequentie,die wordt gevolgd door een inderdaad horribel beeld.Ik zal het niet helemaal verklappen,maar als je het ziet krijg je bijna de neiging om het veilig te gaan doen ,wat ook geldt voor de blondineverslaafde Kopferkringl.
Goed opletten,jonge kijkertjes want anders eindigen jullie ook zo!

avatar van Baggerman
4,0
Een film waarbij meteen de geweldige montage en de bizarre close ups opvallen! Dit en daarbij de weer geweldige muziek van Zdenek Liska èn de griezelkop van Rudolf Hrusinsky (in volgens mij de rol van zijn leven) maken dit tot een zeer boeiende en sinistere film.

pippo il buffone schreef:
Je hoeft het verhaal maar een klein beetje te draaien om er een typische nouvelle-vague zedenschets c.q. satire van te maken.maar Herz slaat een andere weg in,die van het expressionisme


Toch deden een groot aantal beelden me wat denken aan Resnais'
'L'Année Dernière à Marienbad'!

pippo il buffone schreef:
Deze film slaagt ook waar LVEB faalt:lekker lachen in een holocaustsetting,(overigens is Herz zelf een jood).


Hij heeft als kind in Ravensbrück gezeten. Hij wilde heel graag een zwarte komedie à la LVEB maken (maar dan zwarter), maar de censoren verboden hem dat destijds. Jammer dat deze man door de censuur nooit echt kon maken wat hij wilde in zijn topjaren.

avatar van Spetie
3,5
Bizarre film toch wel.

Dat verwachtte ik niet direct aan het begin moet ik zeggen. Het begint allemaal nog behoorlijk vrolijk, maar naarmate het verhaal vordert, wordt het steeds grimmiger en macaber.

Rudolf Hrušínský speelt een uitermate sterke rol. Hij heeft ook het perfecte uiterlijk voor een rol als deze, maar hij maakt er dan ook prima gebruik van. Ik vond alleen wel dat hij soms nogal lang aan het woord was. Al die verhalen van hem werden daardoor soms een klein beetje eentonig. Wel grappig is trouwens zijn zoontje. Echt qua uiterlijk totaal zijn tegenpool, maar ook vrij lelijk. Dat dan weer wel.

Uiteindelijk best een goede film. Ik werd er maar langzaam ingezogen, maar de laatste twintig minuten zijn uitermate sterk en boeiend. Ik heb me er in ieder geval prima mee vermaakt.

3,5*

avatar van DwarreI
Mijn interesse is gewekt, nu deze film nog ergens zien te vinden

avatar van mayhemblik
4,0
Fan-tas-tisch!!!

Reinbo
Hypnotiserende zeer verontrustende film. Hoe minder je vooraf weet, hoe beter. Dus daar laat ik het maar even bij. Geweldige cinema! 4,5.

Wat zou ik dit graag op blu ray zien.

avatar van McSavah
4,5
Samen gezien of toeval?

De denderende cinematografie roept wel om blu-ray inderdaad. De dvd van Second Run is in ieder geval af te raden. De Tsjechische en Duitse dvd bieden voorlopig de beste kwaliteit, zie ook hier. Heb dan ook de Tsjechische dvd gezien, die toch wel prima te doen was.

Reinbo
Toeval, kwam m vorige week tegen op een lijstje met 50 onbekende cult parels.

ERROR: The requested URL could not be retrieved - m.totalfilm.com


avatar van wibro
3,5
De tweede Tsjechische film die ik binnen een week gezien heb en zeker wel een bijzondere. Zeer origineel allemaal en op visueel vlak best mooi hoewel het wel erg lang duurde voor de film mij echt mee wist te slepen. Dat kwam omdat er doorgaans door de hoofdrolspeler Karl Kopfrking te veel gepraat werd. De laatste twintig minuten vond ik daarom ook verreweg het boeiends. Bij het einde moest ik trouwens onmiddellijk denken aan die nouvelle vague klassieker "L' Année Dernière a Marienbad" van Resnais.
Deze film had gezien het macabere onderwerp volgens mij ook alleen maar gemaakt kunnen worden in het jaar van de Praagse Lente. Jammer eigenlijk dat er aan die Praagse Lente zo'n abrupt einde kwam en hierdoor de Tsjechische cinema twintig jaar lang stil kwam te staan. Wie weet wat we allemaal nog voor moois aan films uit dat land hadden kunnen verwachten als de geschiedenis een andere loop genomen had. Pas na 1989 na het einde van de communistische dictatuur veerde de Tsjechische film gelukkig weer op met als hoogtepunt "I Served the King of England" van de regisseur Jiri Menzel, die volgens mij ook aan deze film meegewerkt heeft.

3,5*

avatar van Baggerman
4,0
wibro schreef:
Jammer eigenlijk dat er aan die Praagse Lente zo'n abrupt einde kwam en hierdoor de Tsjechische cinema twintig jaar lang stil kwam te staan. Pas na 1989 na het einde van de communistische dictatuur veerde de Tsjechische film gelukkig weer op met als hoogtepunt "I Served the King of England" van de regisseur Jiri Menzel, die volgens mij ook aan deze film meegewerkt heeft.


Dit is natuurlijk niet helemaal waar, al was het einde van de Praagse Lente wel een domper voor de Tsjecho-Slowaakse New Wave als stroming en hun vertegenwoordigers. Maar dat de Tsjecho-Slowaakse cinema twintig jaar lang stil kwam te staan is ècht veel te kort door de bocht, Wibro! Regisseurs als Menzel, Kachyna, Vlacil, Lipsky, Chytilová en Vorlicek hebben tijdens genoemde periode toch nog films gemaakt die best de moeite waard zijn. De meeste komedies bevatten geen propaganda of juist een verfrissende andere kijk op de maatschappij in het Westen, die toch ook verre van perfect was.

Veel filmmakers hadden geen vrijheid neer om te maken wat ze wilden en moesten zich gedwongen storten op genres welke in de ogen van de communisten minder belangrijk waren om de ideologie te dienen en bevatten veel minder tot geen storende propaganda. Sterker nog, ze stopten hun creativiteit in het stiekem verstoppen van maatschappijkritiek in dit soort films. Sprookjesfilms, animatiefilms en familiefilms uit de periode 1970 – 1989 uit Tsjechoslowakije zijn kwalitatief zeker hoogstaand. O.a. ook door Juraj Herz Panna a Netvor.

Ik ben het wel eens met je kreet dat de films gemaakt in een alternief universum (waar de Praagse Lente nooit was geëindigt) ontzèttend interessante cinema hadden kunnen opleveren. Zeker Herz en anderen als Havetta, Uher en Jakubisko hebben nooit het maximale uit hun kunde kunnen halen. Jammer.

avatar van wibro
3,5
@Baggerman

Ik moet je enigszins gelijk geven want het surrealistische sprookje "Valerie a Týden Divu" uit 1970 dat ik onlangs heb gezien vind ik een schitterende film, maar films zoals dit "Spalovac Mrtvol" zouden na het einde van de Praagse Lente voorlopig niet meer gemaakt kunnen worden en dat is nu eenmaal jammer.

Oh ja, "Panna a Netvor" staat op mijn 'to see' lijst.

4,0
Over lugubere kunst, lugubere nazi's, verbrandingsovens, boeddhisme en een gemankeerde familie. Dat het een bijzondere film oplevert is dan al bijna geen verrassing meer. De uitzinnige beeldtaal doet, al is het maar voor de zekerheid, de rest (en dan heb ik het nog niet eens over de kop van Vlasta .. gehad). En voor wie de zelfmoord van zijn vrouw in scène wil zetten.... Zien deze film! 4 sterren

avatar van John Milton
4,0
My dear children... do not fear cremation. - Kopfrkingl

Het was oorspronkelijk de bedoeling om Spalovac Mrtvol in de zomer van 2016 te kijken, voor de horrorchallenge toen, maar ik zag in plaats daarvan Herz’s Morgiana (1971). Het is dan ook niet meer dan toepasselijk dat ik The Cremator, zoals hij onder de Engelse titel ook wel bekend is, bij deze horrorchallenge wel eindelijk eens zie. Ik ben nog niet heel bekend met de Tsjechoslowaakse New Wave, al zag ik naast Morgiana (eigenlijk natuurlijk te laat om erbij gerekend te worden) wel films als Sedmikrásky (1966), Ostre Sledované Vlaky (1966) en Horí, Má Panenko (1967). Na zijn première in 1969 werd de film door het communistische regime verboden en bleef in de kluis tot na de val hiervan in 1989. Aldus wiki. Maar je snapt wel waarom, als je de geschiedenis een beetje kent.

The Cremator is een compleet andere film dan Morgiana, meer dromerig en visueel beduidend minder druk, ook los van de afwezigheid van kleur. Ook hier is er het groteske, maar het oogt toch anders. Wederom expressionistisch, maar met een ander gevoel. Tijdens de openingsscènes wordt reeds duidelijk, dat we binnentreden in de geest van een gestoorde man. De horror hier is psychologisch en meer verontrustend, ondersteund door het soms desoriënterende camerawerk van Stanislav Milota. De film krijgt hierdoor soms een wat surreëel, verwrongen tintje, waarbij we als kijker regelmatig geconfronteerd worden met gevoelens van ongemakkelijkheid. Ik sta er vaak van versteld, hoezeer we als mens op zoek zijn naar samenhang; hoe we verlangen naar een totaalplaatje. En Herz speelt daarmee door het ons hier grotendeels te ontzeggen, bijvoorbeeld door het gebruik van close-ups, jump cuts en in te zoemen op lichaamsdelen.

En het moet gezegd, wat een rol heeft Rudolf Hrusínský hier als Kopfrkingl. Een soort gevoelloze, doodenge versie van Peter Lorre's rol als Hans Beckert in M (1931). Ze doen andere dingen, maar iets in de vertolking (en vermoedelijk het uiterlijk) deed me er toch aan denken.

Natuurlijk is de horror niet alleen psychologisch, maar ook een kwestie van historisch besef. De hoofdpersoon van de film werkt in een crematorium in het Praag van de jaren ’30, overtuigd dat hij de doden niet louter cremeert, maar vooral hun zielen bevrijdt. Dit alles terwijl de Nazi’s hun troepen concentreren aan de grens, en op het punt staan om het land binnen te vallen. Toch wordt The Cremator ook vaak als een komedie gezien, waarbij Herz specifiek Nederland noemt als een land waar de films als zodanig werd ontvangen. Tevens geeft hij in dat interview aan wat volgens hem zijn grootste horrorfilm is: Zastihla Me Noc (1986), omdat het écht is. En ik denk ook dat Spalovac Mrtvol op zijn sterkst is, wanneer we wat we in de film zelf zien, combineren met onze historische kennis.

"The wall around us has fallen. Stars and eternal light are before us. Now you will save the world"

"I'll save them all"


Brrrr. 4*

avatar van baspls
3,0
The Cremator speelt zich af in een door Nazi-Duitsland geannexeerd Praag. Een crematorium medewerker neemt zijn werk heel erg serieus en geloofd dat hij de zielen van mensen kan redden met zijn ovens. Hij is totaal geobsedeerd met de dood en met het verre Tibet. Volgens hem is de dood een humanitaire manier om lijden te besparen. Dan wordt hij gevraagd om lid te worden van de Nazi-collaborateurs partij en raakt net zo overtuigd van hun gedachtegoed.

The Cremator is een erg apart staaltje film van de Tsjechen. Het concept kwam me heel erg bekend voor. Doet sterk denken aan Red Dragon, Santa Sangre en het werk van Darren Aronofsky hoe de moordenaar hier overtuigd is van zijn heilige missie.

Daarnaast is de film ook heel apart geschoten. Voornamelijk door middel van close-ups wordt het verhaal verteld. De overgangen waren opmerkelijk omdat het reactie shot van de huidige scene steeds ook het begin vormt van de volgende scène. Hierdoor zijn de overgangen als in een droom, iemand is ineens van locatie veranderd.

Het duurde even voordat alles echt opgang kwam, maar het laatste gedeelte van de film waarin de hoofdpersoon zijn eigen obsessie heeft vermengt met de rassenleer van de Nazi's en daarom besluit zijn hele gezin uit te moorden vond ik erg sterk.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:54 uur

geplaatst: vandaag om 21:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.