Trudno Byt Bogom (2013)

Alternatieve titels: Hard to Be a God | It's Hard to Be a God | The Story of the Arcanar Massacre | Трудно быть богом

Rusland
Sciencefiction

geregisseerd door Aleksey German (I)
met Leonid Yarmolnik, Dmitriy Vladimirov en Yuriy Tsurilo

Een groep wetenschappers reist naar de planeet Arkanar om de lokale beschaving daar te helpen. Op Arkanar leeft men namelijk nog in de Middeleeuwen en men wil de maatschappij vooruit helpen. Die taak is echter lastig: er mag geen geweld gebruikt worden en doden is helemaal uit den boze. De wetenschapper Rumata probeert de lokale intellectuelen in bescherming te nemen, maar hij ontkomt er niet aan een positie in te nemen om keuzes te maken over leven en dood als ware hij God zelve.

avatar van Mochizuki Rokuro
Aleksej Gherman sr. overleed eerder dit jaar, maar de film werd voltooid door zijn zoon en beleefde vorige week zijn première op het filmfestival van Rome: Trudno byt' bogom (Hard to Be a God) - Festival Internazionale del Film di Roma

Een review: Hard to Be a God - Rome Review - The Hollywood Reporter

avatar van xgogax
Bedankt !

Ik heb enkele Russischtalige recensies gelezen en die zijn veel positiever dan de bovenstaande review .

Enkele nieuwe fragmenten uit de film :

YouTube - fragment a
YouTube - fragment nr. 1
YouTube - fragment nr. 2

avatar van MRDammann
Misschien wel de vreemdste film die ik ooit heb gezien. Ik kon er echt geen touw aan vastknopen. Soms gebeuren er dingen die zo vreemd zijn dat ik mijn lachen niet kan inhouden. Hele vreemde standpunten, acteurs die rechtstreeks in de kamer kijken. Wat wel positief is, is dat de film 3 uur durend is, maar hij verveelt geen moment. Dat is erg knap te noemen. Er gebeurt namelijk de hele tijd wat. De beelden zijn erg mooi, en de middeleeuwse hel is somber. Wat zorgt voor mooie beelden.

Was ook wel grappig dat tijdens de film veel mensen wegliepen, absoluut geen film voor iedereen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heerlijke film. Prachtige zwartwitbeelden en ronduit indrukwekkend camerawerk. En wat een lekker smerige film. De modder, kots en andere viezigheid vliegen over het scherm. Godzijdank koos Geman voor een lekker uitbundige film. Er wordt groot geacteerd. En de film houdt niet in qua lompheid, wat ook wel de kern van de wereld is waarin we zijn (een planeet die ongeveer in de middeleeuwen is).

En er zijn voor mijn gevoel nog heel veel andere benaderingen mogelijk. Het is een boek van de schrijvers van Stalker en Days of the Eclipse. Filosfische science fiction dus. Het plot was ik ook regelmatig kwijt, maar een probleem vond ik dat niet. De film lijkt het ook niet het belangrijkste te vinden, maar zuigt je in een vreemde smerige wereld.

De vrouw van de betreurde Alexei German sr. was er ook. En vertelde met passie en liefde over haar man en deze film, waar hij decennia aan gewerkt heeft, die allerlei verschillende scriptversies had en verschillende titels ook. En een die sowieso moeilijk in de sovjettijd gemaakt had kunnen worden. Ze zag het duidelijk als een levenstaak bijna, als iets dat ze voor haar man doen moest. De indrukwekkendste gaste op het IFFR.

Vanaf 6 augustus in de bioscoop (Contact film)

kappeuter schreef:
Vanaf 6 augustus in de bioscoop (Contact film)

En vanaf 7 september op blu-ray (Arrow Films): Hard to Be a God | Arrow Films

Ik duim dat deze volgend weekend in EYE wat vroeger draait ('s avonds, zondagochtend lukt niet, week ook geen optie): onmogelijk om met deze draaitijd en filmlengte terug naar Groningen te treinen...

Richardus schreef:
Als Utrecht ook een optie is: twee middag voorstellingen Filmtheater 't Hoogt
In EYE trouwens ook, maar dat is misschien weer te vroeg

Dank je! Die van Utrecht had ik ook al ontdekt en staat in de planning voor zaterdag danwel zondag

avatar van MovieInsiders
Hard to Be a God is f*cking hard to get out of your head. Hadden een interessante discussie over deze achterlijke film in onze laatste podcast. In de recensie ook wat voorgeschiedenis over het project, een poging Aleksei Germans motivatie te vangen en een bijpassende 'sound reel'

Vind hier onze podcast disc...

Dat was een goed potje bizar. Smerig tot en met, een en al modder en menselijke viezigheid. Nou ja menselijk...'t is een andere planeet hè. Het is van begin tot eind fascinerend, vooral door wonderlijk mooie visuele staaltjes: af en toe schilderachtige taferelen en vrijwel continu miraculeus camerawerk dat doet voelen of je er echt als toeschouwer ín aanwezig bent. Dat er veel tegen 'je' (camera) opmerkingen gemaakt worden en blikken geworpen worden, versterkt dat gevoel. En dat is niet altijd prettig, om in zo'n misère gezogen te worden. Alleen als het zo artistiek indrukwekkend gebeurt, heb ik er weinig tegen in te brengen. Ik snap qua schrijvers de verwijzingen naar Stalker en Days Of Eclipse, qua filmische uitvoering moest ik denken aan Andrej Rubljev en Faust, van zelfde regisseurs. Bijzonder onwerkelijk (mooi) staaltje filmmaken...dat zoiets nog tevoorschijn komt hè, genieten

ps. O ja, ik ben niet altijd zo van het bespreken van de boodschap of diepere lagen/betekenis van zo'n film, maar die zijn er weldegelijk voldoende in te vinden om over te discuneuzelen

ps 2. leuk bioscoopje, dat 't Hoogt!

avatar van The Eye
Balancerend tussen geniaal of gestoord geef ik deze blubberige filmervaring (want van het verhaal volgde ik al gauw helemaal niets meer) dan maar ergens boven het gemiddelde. Na deze film is de wereld rondom een stuk schoner, opgeruimder, kleurrijker, vriendelijker en hoop ik nimmer op die planeet Arkanar aan te komen!

Wat blijft hangen zijn de onwijs gave (lange) takes, vol chaotische taferelen. De toffe perspectieven en de geniale camerabewegingen, die bijna 3 uur lang bleven verrassen. Alsof Hieronymus Bosch' Hel tot leven komt, zonder de wonderfiguurtjes, met vooral veel stront en onbekende slijmerige lichaamssappen, die liever ook onbekend waren gebleven.

De paar scenes met rust, heb ik zelden zo'n rust ervaren.

avatar van wibro
Moeilijk te beoordelen film. Het Middeleeuwse wereldje met al zijn smerigheid werd uitstekend weergegeven dat wel, maar het duurde allemaal zo vreselijk lang. Ik heb deze film daarom gewoon thuis bekeken en niet in de bioscoop. Hoefde ik hem tenminste niet in een ruk af te kijken. Dat de film in zwart/wit is spreekt duidelijk in zijn voordeel. Wordt het ten minste iets minder smakeloos. Je zal al die stront, de darmen en nog veel meer van die viezigheid maar eens in kleur hebben moeten zien, nou dan had ik het niet tot het einde volgehouden denk ik. Van het verhaal kon ik trouwens ook moeilijk een touw aan vastknopen.
Neen geef mij dan toch maar German's film Proverka na Dorogakh (1971) die in ieder geval een duidelijk verhaal en bovendien aanzienlijk meer amusementswaarde heeft.

wibro schreef:
Ik heb deze film daarom gewoon thuis bekeken en niet in de bioscoop. Hoefde ik hem tenminste niet in een ruk af te kijken. *
Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. Juist uit zijn lengte en systematisch volgehouden stijl ontleent de film zijn kracht. Kan me niet voorstellen dat het net zo sterk werkt als je dit in stukken gaat bekijken

avatar van wibro
Mochizuki Rokuro

De film duurt wel even drie uur en een film van die lengte onafgebroken bekijken dat lukt me eenvoudig niet. De kans is zeer groot dat ik bij deze film in slaap zou zijn gevallen. Ik heb deze film daarom ook niet in Lux Nijmegen bekeken omdat die film daar 's middags vertoond werd en dan nog zonder pauze. Hoe mooi de beelden ook; de film speelt zich wel constant in dezelfde grauwe omgeving van regen en mist af. Zo veel gebeurde er in de eerste uren ook niet. Een lengte van twee uur zou eigenlijk genoeg moeten zijn voor deze film.

avatar van xgogax
De film ziet er inderdaad fantastisch uit . Echter , hij is ( zinloos ) op een zeer ingewikkelde & verwarrende manier geconstrueerd , nergens voor nodig . De film duurt ook gewoon ( , minstens een uur , ) te lang .

Bovendien werd ik ook een beetje misselijk van al die viezigheid ...

*** / *****

avatar van Basto
Bizarre film, waar ik geen touw aan vast kon knopen. En dat gebeurd me niet zo snel. Toch was het een boeiende kijkervaring, want op visueel gebied is het een indrukwekkend schouwspel. Een wereld, waarvan ik blij ben dat ik er geen deel vanuit maak, vol dood en verderf. Mateloos intrigerend stukje filmkunst!

Ik heb nog nooit een grotere miskleun gezien .... wat een belachelijke film .... gaat gewoon nergens over ..... en dan nog een hele vervelende manier van filmen ... de camera is blijkbaar het hoofdpersonage???

avatar van Zwolle84
Een miskleun wil ik het niet noemen, daarvoor begreep ik er domweg te weinig van. Het was wel de zwaarste zit die ik me kan heugen. Gedurende de drie uur - ik had er zelf ongeveer het dubbele voor nodig en heb nog heel veel gemist doordat ik constant afdwaalde - heb ik eigenlijk letterlijk geen enkele scène begrepen wat er gebeurde. Ik ken nog steeds de personages niet, of zelfs maar de groepen waartoe ze behoren.

Een aaneenschakeling van vage, ranzige beelden die me ook los van het (eventuele) verhaal volledig koud lieten. Ik heb er geen fragment uit kunnen halen dat m'n zintuigen op wat voor manier dan ook prikkelde. De visuele pracht die boven mij wordt aangehaald, kan ik niet plaatsen.

Ik geef nog maar twee bonuspuntjes omdat je een lager cijfer moet kunnen verantwoorden; hier is dat absoluut niet het geval. Ik kan heel goed allerlei briljante vondsten hebben gemist. Qua belevenis is het echter een ronde 1.

Een unieke ervaring is het zeker. Ik denk niet dat ik verder nog hoef te benadrukken hoe goor alles was. Had misschien een klein halfuurtje korter gekund, maar ik heb me niet verveeld. Totaal compromisloze film.

avatar van HK Senator
Jemig, wat een film is dit zeg. Ik zag hem direct na Stalker wat voor mij echt een klote film was waarin niets gebeurd en je bijna 3 uur lang hartstochtelijk naar de aftiteling zit uit te kijken. Hard to be a God is ook bijna 3 uur (waarom zijn Russische films altijd zo lang?) maar er gebeurd zo veel dat je geen idee hebt waar te moeten kijken. Een tweede kijk beurt is wellicht essentieel. Qua verhaal kan ik niets zeggen. Ik heb echt geen idee waar het over gaat. Ik heb uiteraard de plotomschrijving gelezen maar als ik dat niet gedaan had had ik echt geen idee wat ik gezien heb. Sterker nog, ik heb de plotomschrijving wel gelezen maar heb nog steeds geen idee waar ik naar heb zitten kijken. Wat een puinhoop. Hoe dan ook, wat een enorme productie moet dit zijn geweest. Ga maar na. Al die rekwisieten en decors. Al die kostuums. Het kan niet anders zijn dan dat dit een project van jaren is geweest. Dat dwingt respect af maar neemt niet weg dat ze wel wat meer tijd hadden mogen besteden aan het ontwikkelen van een scenario dat de kijker ook kan volgen.
Wel triest dat er zo veel met levende dieren gegooid wordt. Om de haverklap zie je kippen, duiven of andere vogels het beeld in gesmeten worden.