Plemya (2014)

Oekraïne / Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Miroslav Slaboshpitsky
met Grigoriy Fesenko, Yana Novikova en Rosa Babiy

Een dove jongen genaamd Sergey komt op een gespecialiseerd internaat. Op deze nieuwe plek heeft hij tijd nodig om zijn weg te vinden door de hiërarchie van de school, waar criminaliteit en prostitutie de normaalste gang van zaken zijn. Door deel te nemen aan verschillende overvallen komt hij hoger op in de organisatie. Dan ontmoet hij Anna en wordt verliefd. Hoe loopt dit voor Sergey af?

Een vreemd, keihard jeugddrama, dat vreemd was en tegelijk intrigeerde. De personen, op het internaat voor dove kinderen in Kiev, praatten via gebarentaal met elkaar, waardoor ik als kijker moest gissen wat er zoal gezegd werd. De omgang met elkaar was radicaal, zonder enige vorm van sentiment. Jammer was dat de motivatie van handelen (machtsspelletjes?), in het bijzonder wanneer er sprake was van geweld, in ieder geval voor mij volstrekt onduidelijk bleef. De regisseur maakte het niet mooier dan dat het was, maar regelmatig deed hij ook z'n uiterste best om te shockeren.

Redelijke film waarin een jongen terecht komt op een internaat voor doofstomme kinderen. Een gedurfde en originele aanpak waarbij geen gesproken woord, enkel gebarentaal. Het verhaal over het geheel is wel goed te volgen, maar de 'dialogen' eigenlijk niet. Rauw en realistisch in beeld gebracht (ook zonder muziek). Prima camerawerk met veel lange takes.

avatar van arno74
Een film vrijwel zonder geluid en in gebarentaal, weer eens wat anders. De stijl heeft wat contemplatiefs, maar qua verhaal is het wat aan de zwakke kant. Ook jammer dat men ervoor kiest om de film niet te ondertitelen, een bewuste keuze, maar wel flauw aangezien films wel voor doven worden ondertiteld, maar een film in gebarentaal voor horenden ondertitelen, dat gebeurt niet. 2,5*

avatar van Baboesjka
Een heel aparte film. Bijzonder dat de hele film in gebarentaal is en mede daardoor niet altijd duidelijk is. Er komt veel geweld in voor. Daar houd ik niet van, maar ik vind het toch een vrij sterke en vooral unieke film. Ik heb niet eerder zoiets gezien. Wat mij vooral is bijgebleven, is de abortus scène. Die is erg heftig! Zeer realistisch geacteerd, maar de film wist mijn aandacht en interesse niet altijd goed vast te houden. 3*