Elephant (1989)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad

geregisseerd door Alan Clarke
met Gary Walker, Bill Hamilton en Michael Foyle

Met vrijwel geen dialoog worden 18 verschillende moorden in Noord-Ierland getoond, gebaseerd op politierapporten van werkelijk moorden. De kijker leert bijna niets over de daders en hun slachtoffers. De moorden worden kalm en onverschillig gepleegd en de daders vervolgen ongestoord hun weg.

Ach ja.

Het "origineel" van Van Sant's Elephant, maar komt wat mij betreft nooit in de buurt van die film. Je ziet de invloed wel (ook al interpreteerde Van Sant de titel anders en zijn de clous van de films dus ook iets anders), maar deze film vond ik toch vooral erg kaal en eigenlijk veel te lang.

Clarke weet z'n punt wel te maken, het probleem is dat het na 20 minuten ook wel duidelijk is en er verder zeer weinig te beleven valt. Veel herhaling, weinig inhoud en de afwerking is erg mager. Camerawerk oogt goedkoop en van een soundtrack is niet eens sprake. En zo wordt het, na een veelbelovend begin, toch steeds saaier en vervelender.

Veel meer valt er ook niet over deze film te zeggen, aangezien je elke 3 minuten naar een perfecte variatie van hetzelfde zit te kijken. Die herhaling maakt dan wel deel uit van de moraal, maar zo had Clarke evengoed een film van 3 uur kunnen maken. Beetje zinloos wat mij betreft.