El Patrullero (1991)

Alternatieve titel: Highway Patrolman

Verenigde Staten / Mexico

geregisseerd door Alex Cox
met Roberto Sosa, Bruno Bichir en Vanessa Bauche

Een kijkje in het leven van een jonge man bij de Mexikaanse Highway Patrol. We volgen Pedro Rojas van zijn cadet training en zijn eerste opdracht aan het noordelijke grensgebied, zijn snelle verloving, het aannemen van omkopingen en zijn langzame introduktie naar drugs smokkelen. Rojas herziet zijn idealisme als jeugdige naiviteit plaats maakt voor moeilijke volwassen keuzes.

avatar van bisse
Hele degelijke film en tot in de puntjes en zeer realistisch uitgewerkt. Wel jammer dat ik weinig van Alex Cox erin kon herkennen. Zij eigenzinnige humor uit zijn eerdere films is helaas niet terug te vinden.

Meneer Bungel
In het begin zit er nog wel wat humor in, vind ik. Het leunt zelfs tegen Police Academy praktijken aan; tijdens de opleiding de vrouw van de chef moeten helpen met winkelen en daarbij een bon krijgen, het belangrijkste motto van de politie leren: ''Als je iemand aanhoudt, heeft ie altijd de wet overtreden - je moet hooguit nog even bedenken wat het is.'' Overigens is de film gebaseerd op waargebeurde feiten, aan Cox en de schrijver/producent verteld door een heuse patrullero............

Vanwege de aparte visuele stijl (alles in single shots/takes opgenomen, bleek in de begeleidende docu op de dvd^, en ja, dan valt 'die aparte sfeer' ineens op z'n plaats) en de overduidelijke western-invloed een bijzonder filmpje. Wel hangt het verhaal van de clichés (en 'handige' toevalligheden) aan elkaar, maar vanwege de voornoemde kenmerken heeft het toch iets. Zoals tot nu toe alle Cox films.

^ Een all-region uitgave die het echter niet deed in mijn dvd-speler, maar wel op de laptop.
Op die dvd dus een interessante docu, 20 jaar na EP (35 min. van Microcinema International, waarin o.a. duidelijk wordt dat Mr. Pink uit RD bijna niet dezelfde was geweest) én de afstudeerfilm 'Edge City' van Cox (35 min., niet afgekeken, want nogal een vage film voor té laat in de nacht/morgen).

3,5* blijven staan. Nu al zin in een nieuwe kijkbeurt om te gaan letten op al die single takes. En ook eens op zoek naar de mede-inspiratie hiervoor: Arturo Ripstein.